25 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Kundura, Iletik, çizme ve şosonlarınım dalma en son yenliği takip eden Yeni Postane karşısındaki &LILKEN&LEORP Kundura velâstik mağazasından en uygun fiatlarla temin edebilirsiniz. Gümüşhane, Akhisar, Şarki Karahisarda yeniden zelzeleler oldu Sene 22 — No. 7635 — Fiati her yerde 5 kuruş Almanya, | PERŞEMBE 25 KAnunusani 1940 talyanın endişe- lerini izale etmeğe çalışıyor Romaya gönderdiği yaya Balkanlar hakkında teminat verdi o... bir muhtırada Ital- Almanya, Alman - Sovyet politikasının İtalyan menfaatlerini nazarı dikkate alacağını bildiriyor Elifbe ile kültür elde edilir mi? Cumhuriyette Peyami Safa, genç- lerin «Kaç yaşında olursa olsun, lâtin harflerinden başka bir de, hususi ola- rak, arab harflerinin elifbesini oku- malarını» lüzumlu görüyor. Eğer rete muhtaç bir muharrir olsaydı, halledilmiş bir inkilâp dâvar sını birdenbire bu tarzda kurcalama. sını bir kısım halkın basit hislerini kabartmakta fayda arayan bir dema- gojiye atlederdik. Şayet kuvvetli kül- ahibi, genç bir entelektüel ol- dı, bu iddiayı sadece kaba bir Fakat vaziyet bu Peyami Safa meseleyi, tet- ikir diye ortaya ati- jektif bir tarz- düşündükleri- ini öğretmek keli, ini bilmek sİ mücssese- sebebi ok arap hü r tercih sebebi ol duğunu esia zann oruz. Hattâ #t islerine alınan gençlerde arap ldiği de vâki de- #ru ise mesele i safhada demektir. Bunun doğru olup olmadığını tetkik etmek ve tedbirini aramak hükümete düşer. Hususi müesseselerde arap harflerini bilenleri . hâlâ arayanlar var. Bu da, bâzı m se sahipleri nin yeni harflere alışamamış olmala» Yındun ileri yor. Buna, birkaç se- hede sona e k bir istisna gözü ile bakmak lâzınıdır. Bu muvakkat hâli, mili bir ihtiyaç sayarak gençleri maziye rücu ettirmek doğru bir ha — elif 8 yet atfetmek nihayet rettir. Divan edebiyatını, esi el yazmis» mık Kemal devrini, Abdül Yazdığı gibi, değerli bir kültür kay- MaĞı ise, bu kaynaklan istifade ede- ek için elifbe, kendi kendine ye- ten bir vasıta mıdır? Asırlardan be- ri ilk ve orla mekteplerde yıllarca elifba okumuş, bunu iyice öğrenmiş an yüzde kaçı, hayır, yüzde değil, binde, on binlerde kâçı bu eski kültür kaynağı olan eserleri okuyup anlayabilirdi ki şimdi babasının hu- SUSİ, üstünkörü elifbe okutacağı gençler anlıyabilsin? Bunları anlamak için elifbeden Sonra bir de arapça, farsça öğrenmek icabeder. Hem de çok esaslı bir şekii- de... Zira öskiden Jiselerde Senelerce okuduğumuz arapça, farsça kaç gen- <İ divan edebiyatını okuyabilecek hâle getirmiştir, Allah bilir. Hepimiz Necmeddin Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) Romanya kralı ile veliahdinin Besarabyadaki kolordu karargâhını ziyaretleri Paris 24 — Balkanlar ve yakın şar- kın maruz bulunduğu tehdid İtalyada endişe uyandırmaktadır. Almanya, Sovyet Rusyanın bu havaliye inmiye- ceğinden bahisle İtalyanın endişeleri» ni izale etmeğe çalışıyor. Petit Parisi- en gazetesi diyor ki: «Berlinden gelen bazı haberlere gö- re Ribbentrop ve Hess, Mussoliniye gönderilmek üzere hazırladıkları bir muhtırayı ayın on altıncı günü Hit- lere takdim etmişlerdir. İtalya, Alman-| at istememekle beraber Al. imeti harp projeleri ve bey- nelmilel meseleler hakkında düşün- celerini bildirmeği muvafık bulmuş- İur. Almanya, İtalyanın sadık bir müt- teliki olduğunu tekrar etmekle ve harp icabatı ile umumi emniyet baki- mından Balkanlarda bazı harekete ih- tiyaç görüldüğü takdirde bile Alman - Sovyet politikasının İtalyan menfaat- lerini nazarı dikkate alacağını bildir- (Devamı 7 nci sahifede) Almanya, Balkanlarda arazi emelleri beslemiyor Eski Fransız Başvekili Blum, şayanı dikkat bir makalesinde böyle diyor ve Romanyanın vaziyeti üzerinde mütalda yürütüyor Paris 24 (A.A) — Populaire gaze- tesinde Almanya tarafından haliha, zırda Balkanlar üzerine yapılan taz- yiki o mevzuubahseden Blum şöyle yazmaktadır: «Bu tazyikin mahiyetine ve mâna- sına gelince, öyle zannediyorum ki Hitler Balkanları Alman hayat saha» sının bir cüz'ü addediyor ve şimdiki halde Balkanlara karşı erazi emelleri beslemiyor. Almanyanın hakiki hedefi muhtelif Balkan devletletiyle akdet- tiği itilâfların kendisine temin ettiği iktişadi menfaatleri tarsin etmek ve mümkünse inkişaf ettirmektir. Balkanlarda harp çıkacak olursa, Almanya'ya yapılan petrol, hububat, hayvan ve saire nakliyatı duracaktır. Bir abluka diğerine İnzimam -edecek- tir. Hitler'in. karşılaştığı yegâne müş» kül Besarabyayı “yutmak isteyen (Devamı 7 nci sahijede) »siklirmtle m: KÜTÜPHANE Bir mütetebbi diyor ki; — Üniversite kütüphanesinde Ali- yerinde olan bir Avrupa mahalle kü- tüphanesinde bile meselâ Paulde Kock'un hiç bir kitabı eksik olamaz. Bırakın ki, bizim hayatımıza nazaran Ahmed Mitat, Paul de Kock menzi- lesinde sayılamaz. Mütetebbi, neşriyatın tam kollek- siyonunu nerede bulsun da tetebbii etsin? Şu kütüphaneler işini kati şekilde yokura sokmalı, Hiç olmazsa İstan. bula bir tek mükemmel kütüphanel... Onsuz kültür olamıyor. Telefon: Başmuharrir: 20568 — san işleri: 20765 — İdare: 20681 Tel: 23396 — Müdür: 20497 Sallada şiddetli kış yüzünden harp durdu Karlar içinde donmuş 400 Rus asker i bulundu Estonyanin tavassutta bulunduğu ve Sovyetlerin tekliflerini bildirdiği haberleri tekzip ediliyor Londra 24 — Helsinkiden bildirili- yor: Sovyetler Kareli berzahında iki gün faslasız hücumlarda O bulunmuşlar- dır, Bu hileumların hopsi tardedilmiştir. Ladoğa gölünün şimalinde yaptıkları hi neticesiz kalmıştır. Şiddetli kış yüzünden harb harekât durmuştur. Burada iki metre kar var- dır, 400 Rus askeri karlar içinde dom- muş olarak bulunmuştur. Sovyet tayyareleri dün de muhtelif şehirler üzerinde uçarak bombalar at- muşlardır. 6 Sovyet müştür, Helsinki 24 (A.A) — Merkezi Fim lândiyada Murmes'e karşı Rus tayyare- lerinin dün yaptığı taârruzda bir bom- banın bir sığınakta infilikı üzerine 19 kişl ölmüş ve bir çok kişi de yaralan” mıştır, - Estanyanın tavassutu şayiasi doğru değil Helsinki 24 (A.A.) — Sovyetler Bir- İiğinin Estonyadan Sovyet - Fin ibtilâ- tayyaresi düşürül. fında tavassutta bulunmasını ve Finlân. diya Sovyet sulh tekliflerini bildirmesini taleb ettiği diplomatik mahfillerde söy- lenmektedir. Fakat resmi Fin mahbfille- rinde bu haber tekzib edilmektedir, Fin tebliği Helsinki 24 (A.A) — 24 künunu sani akşam Fin tebliği: Kareli berzahın- da iki Rus hücumu püskürtülmüştür. Ladoga gölünün doğu - şimslinde dün bütün gün şiddetli muharebeler vu- kubulmuş, Ruslar ağır zayiatla tardedil- mişlerdir. Ruslardan yedi hücum arar bası zaptedilmiştir. Diğer bölgelerde mühim bir şey ol- raammaştar.. Sovyet tayyareleri mahdut faaliyet göstermiş, faaliyetleri bilhassa hastane- lere karşı olmuştur. 21 sivil ölmüş ve 22 sivil yaralanmıştır. Finlândiya hava kuvvetleri muvaffa- kiyetli bombardımanlar yapmıştır. (Devamı 7 nci sahifede) Garp cephesine bir Türk matbuat heyeti gidecek Sekiz kişilik bir heyet Fransa hükümeti tarafından cepheyi ziyarete davet edildi Ankara 24 (Telefonla) Haber aldığımıza göre Fransa hükümeti Türk gazetecilik ve edebiyat âlemine mensup altı kişi ile ajans umum müdürlüğü ve matbuat umum müdürlüğünün bir mü- messilinden mürekkep sekiz kişilik he- yeti Garp cephesini ziyarete davet et- miştir. Bu heyette Basın birliği reisi ve Ulus başmuharriri Ankara mebusu B. Falih Rıfkı Atay, Tan gazetesi başmu- barriri M. Zekeriya Sertel, Yeni Sabah maktadır, gazetesi başmuharriri İstanbul mebus B, Hüseyin Cahid Yalçın, Akşam gaze- tesi başmuharriri B, Necmeddin Sadak, Türk ediblerindeti mebus B. Reşad Nu ri Güntekin, Anadolu ajansı umum mü dürü B. Muvaffak O Menemencloğlu, Cümhuriyet gazetesi (o başmuharrirlerin- den B. Nadir Nadi ve matbuat umum müdürlüğü O mlişavirlerinden B. Şekip Enginer bulunmaktadır, Saadabad paktı askerileştiriliyor mu? Bir Mısır gazetesine göre Afganistan ve İran, Irak nezdinde teşebbüse girişmişler Kahire 24 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor; Bağdad'dan El Mısri gaze- tesine bildirildiğine göre Afganistan ve İran hükümetleri son günlerde teker- rür eden Sovyet tehdldlerine bir mukabele olmak üzere Saadabad paktının askeri bir munhede şekline sokulmasını Irak'a teklif etmişlerdir. Bu gazeteye göre, bu teklifi tedkik etmekte olan Bağdad hükümeti bu hususta müzakere lerde bulunmak üzere Kâbil ve Tahrana murahhaslar göndermeğe hazırlan. NB AS A er CATE Bayan — Ne yapıyorsun yahu, herkes öteki salondaki eserleri beğeniyor!.,