25 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Son dakika 30 bin kişiyi giydire- bilecek elbise geliyor Fransa 15 milyon frank tahsis etti Londra 25 — İngiliz - Türk erdim komitesi tarafından Anadoludaki seizele felâketzedelerine toplanan 80 tonluk giyecek yola çıkarılmıştır. munla 30 bin kişiyi giydirmek kabildir. Bu- Paris 25 — Resmi gazetede intişar eden bir kararname Anadolu zelzele felâketzedelerine yardım için Başvekil ve Hariciye Vekili emrine 15 milyon frank vermektedir. Bir Yugoslav torbito muhribi battı Belgrad 25 — Resmi bir tebliğe göre Yugoslavyanın Liyubiiyana torpido mubribi Sibenik limanında denizin altında bir kayaya çarpmış ve batmıştır. Birçok ölü vardır. Alman tayyareleri Şetland üzerinde Londra 25 — Alman tayyareleri dün Şetland adaları üzerinde yüksekten uçmuşlardır, Bir Alman tayyaresi alçalarak bir kargo üzerine bomba atmıştır. B. Gafenko 1 şubatta Balgrada hareket edecek Bükreş 25 — Balkan antantı konseyi reisi, Romanya Hariciye Nazırı B. Gefenko 1 şubatta Belgrada hareket edecektir. Romanya Hariciye Nazırma, Hariciye Nezareti umumi kâtibi, erden mürekkep bir heyet refakat edeceki mahsus müdürü ve gazele kalemi Finlândiyaya kredi Amerika 60 milyon dolar verecek Vaşington 25 — Finlândiyaya 60 milyon dolarlık kredi açılması hakkın- daki kanun Jâyihasını meclis encümeni 2 reye karşı 18 reyle kabul etmiştir. Helsinki 25 — Finlândiya tarafından Fin - Sovyet müzakerelerine dair bâzırlanan Beyaz kitap yakında mubtelif Usanlarda neşredilecektir, İtalyan - Yunan ticaret anlaşması Koma 25 — İtalya Hariciye Nazırı ve Yunanistan sefiri, İtalya ie Yund- nistan arasında yeni bir ticeret anlaşması imza etmişlerdir. B, Ghurehili harb harekâtı hakkında malümat verdi 25 25 — Tendra Dün akşam Avam kamarasında yapılan: hususi bir toplan. tıda Bahriye Nazırı B. Churebill harp vekayii hakkında bir saat kadar beya- natta bulunmuştur. Nazır bilhassa denizlerde muharebenin ne şekli alacağı- n: izah etmiştir. Alman iş cephesi şefinin nutku Fransaya olduğu kadar İsviçre ve Hollandaya karşı da mücadele... Berne 24 (A.A) — Alman iş cep- hesi şefi Ley son nutkunda «Yalnız Vorsallles muahedesine karşı değil, ayni zamanda 1640 tarihli Westphalie muahed yoruz» demiştir. Bu beyannt, hakkında tefsiraa bulunan Brener Taçmascht gazete- si, Wesiphalis barış munhedesile Al Bası re İle Hollandanın klâllerinin res- men ilân edildiğini kaydederek diyor ki: mushedeye karşı müca- nsâya olduğu kadar İsviçre ve Hollandaya karşı da mücadeledir. Sovyetler birliğile ecnebi memleketler arasında tele- Riga 24 (A.A.) — Sovyetler birliğile ecnebi memleketler arasında yapılan hususi telefon muhaverelerinin bu- günden itibaren menedildiği bildiril mektedir. Orta Avrupa ve Tuna Avru- pası devletlerinin istiklâlleri Paris 24 (A.A.) — imparatorluk mahati- je B. Herotnun riyâsetinde verilen öğ- Çekoslovakya elçisi B. Osus- temin temenni anak bu devletler şimdiki hukuki ve siya- #i otarşiden çıktıkları takdirda mümkün Olacağını kaydettikten sonra: «Fransa İle İngiltere arasındaki askeri, #ktisadi ve mali tesmnüd bu hususta bir alâmetlike demiştir. e karşı da mücadele edi- | » Konseye terkedildiğini ve İsviç- | Ingilteredeki Almanlar 9233 kişinin ikametgâhını araştırıyor Hondra 34 (A.A) — Evening Standard İngiliz poli: güzetesinin yazdığına göre, İngiliz polisi mahkemelerin Alman tebaasına karşı gös- terdiği müsamahaya mnarız bulunmakta- dır. Fühakika polisin kanaati şudur ki, eli bir takım Almanları serbes bırak- akla hükümet Kendini vehim tehlikelere marum bırağaıyor. Polls şimdiye kadar mahkemeye müra- cnat etmemiş olan 9233 Almanin Jkamet- gâhlarını tesbit için Londrada ve diğer ge- hirlerde tahkikata başlamıştır. Bunlardan yarısının İngiltereden çıkıp gitmiş olması muhtemeldir. Ancak bunların arasında bazi caşusların kalıp kalmadığı araştırıyor. Balkanlararası matbuat top- lantısı bu sene yapılmıyacak Ankara 24 (Telefonla) — Baikan konseyi içtimnı esnasında vuku bul- ması âdet olan Balkanlararası matbu- at toplantısı bu sene yapılmıyacaktır. Ekrem Köniğin suç ortağı Ali Ruhinin muhakemesi Ankara 24 (Telefonla) — Tayyare kaçakçısı Ekrem Köniğin süç ortağı fon görüşmesi yasak edildi | Ali Ruhinin muhakemesinin nakzen görülmesine bugün Ankâra ağırcezn mahkemesinde devam edildi. Şahid Avukat B. Necip Hamade'nin ölümü hakkında gelen tezkere okundu. Müd- delumumi B. Hamade'nin ölümünün Nüfus idaresinden sorulmasını ,isteği, mahkeme bunun için başka güne bi- râkıldı. Tırhan dün Fethiyeden limanımıza hareket etti Fethiye 24 (Akşam) — Alanya ci- varında karaya oturan ve bilâhare kurtarılan Tirhan vapuru bugün, Kadeş vapurunun süvarisi B. Hüsa- meddin Nişancı'nın idaresinde bura ya gelmiştir. Vapur akşam üzeri İş- rl hareket etmiştir. | muştur. Hasar yoktur. | Msi B. Salâhaddin Vekâlet İzmirde tütün piyasası yükseliyor İngiltere için mühim mik- darda tütün almak üzere İzmire bir mümessil geldi İzmir 24 (Telefonla) — Britiş Ame- rikan kumpanyasının bir mümessili İngütere için İzmirden mtihim mik- darda tütün almak üzere buraya gek miştir. Mümesili burada 10 gün ke- lacaktır. Bir kısım tütünün doğru- dan doğruya müstahsilden alımması muhtemeldir. Son zamanda tütün piyasasında bariz bir yükselme vardır, Bir hafta evvel 30 kuruşa satılan tütün şimdi 60 - 'T0 kurusa fırlamıştır. Müstahsil elinde az tütün. vardır. Muğla 24 (A.A) — Buyram münasebeti- le tütün satışları olmamıştır. Şimdiye kadar Muğla inintakasında 25 milyon, Müâs mıntakasında bir milyon, Bodrumda 300 bin, Fethiyede 250 bir ki- lo tütün satılmıştır. Geri kalmış olan tü- tün miktarı pek cüzidir. Gümüşhanede zelzele Binalardaki çatlaklar arttı Gümüşhane 24 (A.A.) — Dün gece burada biri çok şiddetli ve diğer ikisi hafif olmak üzere fiç defa zelzele ol- muştur. Evvelki zelzelelerde bazı bina- Yarda husule gelen çetlaklıklar arte mıştır, 28 birincikânundan beri şeh- rimizde her gtin yer sarsıntıları vu- kubulmaktadır. Akhisarda zelzele İzmir 24 (Telefonla) — Bugün, Ak- hisarda saat 1245de bir zelzele ol $. Karahisar 24 (A:-A.) — Son 24 saat zarfında 4 hafif zelzele olmuştur. Hasar yoktur. Malatya 24 — Erbaadan, Malatya Hi- mayei Etfal cemiyetine gönderilen ; 16 yetim çocuk bugün şehrimize gelmiştir. Manisa 24 — Dün gece zelzele felâ- ketzedelerinden bir kafile daha şehri- mize gelmiştir. Bunlardan bir kısmı Bahkesir ve Ak- hisara gönderilmiştir. Manisada kalmış olan 24 kişinin her türlü istirahatleri te- min edilmiş ve ihtiyaçları karşılanmıştır. Tokat valiliği B. Salâhaddin Vekâlet em- rine alındı, yerine Siird valisi tayin edildi Ankara 24 (Telefonla) — Tokat va- emrine din tayin edilmiştir. Silrd vali vekf- letine de mülkiye müfettişlerinden B. Nihad getirilmiştir. Ticaret ve Maliye Vekilleri Ankaray gittiler Bayram münasebetile (şehrimize gelen Vekillerden Ticaret Vekili B. | Nazmi “Topçuoğlu İle Maliye Vekdli 'B. Fund Ağralı dün akşamki ekspres- | le Ankaraya gitmişlerdir. Ayni trenle Emniyeti Umumiye müdürü B. Ali Rıza Çevik de Ankaray gitmiştir. Ziraat umum müdürü İzmir- | de tedkikat yapacak İzmir 24 (Telefonla) Ziraat umum müdürü B. Âbidin Ege, ted- | kikatta bulunmak üzere bugün An karadan şehrimize gelmiştir, Meriç ve Tuncanın suları alçalıyor Edirne 24 (A.A.) — Meriç ve Tunca nehirlerinin suları 70 santim eksil- miştir. Her iki nehir çekilmek üze- redir. z Torbalıda Fetrek çayı taştı, iki kişi boğuldu İzmir 24 (Telefonla) — Torbalı kazasm- da Fetrek çayı kaşmuştır. Aslarılar köyünde Bulgaristan göçmenlerinde Atıf oğlu Ab- dullah We karısı Ayje ve çocukları İ yaşın- da Nallenin binmiş oldukları manda ara- sereyanına kapılmış, üçü de mnıg, karısı 19 yaşında Aygenin ır, Küçük Nailenin cess- MAMIŞİIR, İzmir 4 (A.A.) — Yağmurlar dün kesilmiş ve hava açılmıştır. Birkaç gün suların demiryolunu istilâ yüzünden müşkülüta uğramış olan tren münakalâ- ta yeniden düzelmiştir, ingiltere - italya münasebatı B. Chamberlain, Avam Kamarasında sorulan suallere cevap verdi Londra 24 (A.A) — Avam kamara- anda İngiltere İle İtalya arasındaki milnasebat hakkında sorulan muhte Hİ suallere cevap veren B. Chamber Jain ezeümle demiştir ki: İki hükümet, 1938 de akdedilen İn- giliz - İtalyan anlaşması mucibince icab eden askeri malümatı teati etmiş bulunuyorlar ve deniz ve hava kuvvet lerine ait malümatı da kânunusani ni- hayetinden evvel bildirmiş olacaklar- dır. İtalya, Doğu Afrikası ile İngiliz - Mısır Sudanı, Kenya ve İngiliz Soma» Hai arasındaki hududun tahdidine ge- lince, bu mesele yeniden tedkik edile- Denizaltı harbi şiddetleniyor Alman denizaltılarına karşi iki taarruz kaydedildi Paris 24 (AA) — Denizaltı barbi şiddetlenmektedir. Alman denizaluları- na karşı dün yeniden iki taarruz kay- dedilmiştir. Bu haberi veren salâhiyettar Fransız deniz mahafilinde beyan olunduğuna göre, bu taarruzlardan birini Fransız ve diğerini de İngiliz harp gemileri yap- muşlardır. Paris 24 (A.A) — Dün Alman tak. telbahirlerine karşı iki defa taarruza geçilmiştir. Salâhiyettar deniz mahfille- rinde söylendiğine göre, bu taarruzlar- dan biri Fransız vapurları, diğeri de İn- giliz vapurları tarafından yapılmıştır. Batan vapurlar Bir Norveç vapuru mayne çarptı Oslo 24 (AA) — Haugesund limanına bağlı 4 bin tonluk Sydfold vapuru İskoçya #ahilleri açığında bir mayna çarparak veya torpillenerek batımıştır. Mürettebatından 19 kişi diğer bir Norveç vapuru tarafından kurtarılmıştır. Beş kişi kayb ur. Batan İngiliz muhripleri ğu bildirilen 147 torpido mubribi iye mürekkep olan bütün ttebatile beraber batmıştır. Muhrip 45 inçlik beş top ve daha küçük çapta altı topla mücehhezdi diğer unlardır: Duchess, 130 nehe 2 ölü, Grenville İngiliz muhriple ölü ys Londra m (AA, ) — İngiliz Newhaven yö- morkörü balık ayından bir hafta evvel dön- âsamgelirken bu gemlden hiçbir ha- ber alınamamıştır. Geminin bir mayne çarparak hiçbir ia bırakmadan battığı tahmin ediliyor. Rus tayyareleri Alman ve Fin vapurlarını bombaladılar Londra 4 — Bugün iki Rus tajyaresi Aaland adalarında karaya oturmuş olan bir Alman ilardır. Bu tayyareler nlindiya vapuru, üst r. Va- pur batmıştır, Japon diplomatları Peştede toplandı Budapeşte 24 (A.A.) Muhtelif hükümet merkezlerinde bulunan bir kaç Japon diplomatı hafta sonunda burada toplanarak elde ettikleri ha- berler hakkında bir mukayese yap- mışlar ve beynelmilel vâziyet hakkın. da, teatii efkârda bulunmuşlardır. Fransadaki Polonya ordusu mevcudu Paris 24 (A.A.) — Muvakkat Po- lonya mini meclisinde yaptığı beya- natta Başvekil Sikorski, Fransadaki Polonya ordusu mevcudunun 100 bine çıkaracağını bildirmiş ve demiştir ki: Polonyanın bu kadar süratle mağ- lüp olmasına sebep memleketin birçok bakımdan tamamile demokratlaştırıl. mamış olmasıdır. Yeni hükümetin vazifesi katiyen demokrat bir Polon- yanın esaslarını k kurmaktır. İngiliz kralı Kanadali kitaati teftiş etti Londra 24 — Kal Jori bugün Ka» nada kıtaatımı teftiş etmiştin. cektir. Zira İtalyan hükümeti 1939 ilkbrharında kendisine yapılan tekh lifleri kabul edememiştir. İngiliz - Rus müzakereleri hakkındaki vesikalar Londra 24 (AA) — B. Chambew lain Avam kamarasında bir suale G8 vap vererek, harbin ilânına tekaddüni eden İngiliz - Rus müzakereleri hak» kındaki vesikaların neşri için kati big tarih gösteremiyeceğini bildirmiş ve «bu vesikâların neşrini kolaylaştır. mak için elimizden geleni yapıyoruzü demiştir. Yugoslav - Bulgar dosluğu İki Hariciye Nı Nazırı arasında telgraflar teati edildi Belgrad 24 (A.A.) — Bulgar - Yugas« lav dalmi dostluk paktı imzâsının Üçüncü yıldönümü münasebetile Bul- garistan Başvekili ve Hariciye Nazırı Köseivanol Yugoslavyaya bir mesaj göndererek iki dost milletin şimdi İs- tikbale emniyetle ve imaniz bakabile- ceğini kaydetmiştir. Yugoslav Hariciye Nazırı Markoviç de beyanatta bulunarak bilhassa bu paktın Balkanlarda sulhün idamesine geniş mikyasta yardım ettiğini söyle miştir. Trablustaki İtalyan kuvvetleri teftiş ediliyor Bingazi 24 (A A.) — Mareşal del Bono refakatinde mareşal Balbo oldu- ğu halde şarki Libyadaki kıtaları tefti- şe başlamıştır. Mareşal Bingazi ve cis varındaki mıntakaları teftiş etmiştir. Dük dö Vindsor'un yeni vazifesi Londra 24 (A.A.) — Duc de Vindsora Fransada İngiliz yüksek kumandanlı- ğı nezdinde yeni bir vazife verildiği söylenmektedir. Sovyetlerin Londra sefiri Moskovaya gidecekmiş Lanüra 24 (A.A.) — Londranın Rus mahfillerinde zannedildiğine göre, yas kında Moskovaya hareket edecek olan Sovyet sefiri Malski, İngiltere sefiri Moskovaya âvdet etmedikçe Londraya dönmiyecektir. Kızılay umumi merkezine yatırılan iane yekünu Ankara 24 Anı iri Deşrede tiği listeye göre, ü K umumi merkezine yatırılan inneler yekü nu 50,037 ra 79 kuruştur, Bu suretle fow M edelere yardım olmak üzere Kır'aj nesine yatırılan paranın umumi yekfi$ nu 20 numaralı liste dahil 487,104 Mra li kuruşa baliğ olmuştur. İzmirde bir cesed bulundu İzmir 24 (Telefonla) — Bugün, Şe hidler mevkiinde 65 yaşında bir e keğe ald cesed bulunmuştur. Hüvk yeti henüz teşbit edilememiştir. Yüşington 24 (AA) — Hariciyg Nezaretinde beyan edildiğine Amerika hükümeti, Amerikan hareketlerinden evvej hamulelerinin İngiliz abluka memuse' ları tarafından kontrol edilmesini kabul etmeğe kendini mecbur addefe İ güizler tarafından aranıp kontroji edilmesi ve posta çuvallarının müsâ” deresi için hiç bir sebep Ileri sürülde miyeceği beyan edilmektedir,