1 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

PE RR Me emre Bahife 2 1 Şubat 1940 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika . Finlândiyalılar şiddetli bir taarruza geçtiler Finlândiyanın belkemiğini teşkil eden merkez cephesinde 20 bin Sovyet askeri İle çarpışılıyor Londra 1 — Finlândiyadan bildirildiğine göre, merkez cephesinde şid- detli muharebelere başlanmıştır. Burası Finlindiyanın en dar bir kısmıdır, belkemiğini teşkil etmektedir. Bu öephede 20 bine yakın Sovyet askeri olduğu tahmin ediliyor. Bu muharebe Finlândiyalıların taarruzu ile başlamış bulun- maktadır. Finler, yaptıkları şiddetli taarruz neticesinde mahsur vaziyetten kurtul- mak için bu havalide ilerlemek isteyen Sovyet kuvvetlerini tekrar mevzilerine pöskürtmüşlerdir. Sovyet - İtalya (alyan münak münakaşası Telgrafo gazetesi Pravda'ya cevap veriyor Roma | — Moskovada çıkan Pravda gazetesi İtalyanlarla alay eden bir makale yazmıştı. Clano ailesinin gazetesi olan Telgrafo buna cevap vermek- tedir. Telgrafo diyor ki; «Sovyet gazetesinin neşriyatından infiale kapılmamalıdır. İtalyanlar, bilhassa İspanyada çarpısan İtalyanlar Sovyetlerin ciddi telâkki edilmemesi Yazım gekliğini anlamışlardır.» Japonyanın siyaseti Hariciye Nazırı: ' 2iri: “İngiltere ile müzakerenin iyi neticeye varacağını mid ediyoruz ,, diyor Tokyo 1 — Japon Hariciye Nazırı mecliste beyanatta bulunarak demiştir ki: «Japonya Cinde sulh ve yeni nizam tesisine çalışıyor. Yabancı ticarete mü- i #sade etmek ve yabancı sermayelerden de istifade eylemek emelindedir. Sov- | yet Rusya ils münasebetlerimiz dostanedir. Fakat antikomintern siyasetimiz değişmemiştir. İngilterenin Çindeki emellerimisi takdir edeceğini ümid ediyoruz. | Asımamaro vapuru hâdisesi hakkında müzakere devam ediyor. İyi bir netice elde edileceğini ümid ediyoruz. Amerikâ ile de dostane münasebet idamesine çalışacağız.» General Deeds felâket sahasına gitti İmkân bulursa bütün köyleri ziyaret etmek istediğini söylüyor Ankara i (Telefonla) — İngiliz yardım komitesi mümessili general Decds Bivas trenine bağlanan hususi vagonla bu sabah Sivasa hareket etmiştir, Si- yastan Erzincana, oradan Tokat ve Amasyaya gidecektir. General, imkân bu- Hursa, #elâkete uğrayan bütün köyleri siyaret etmek istediğini söylemiştir. B. Chamberlain'in nutku “Iktisadın millileştirilmesine ve otarşi siyasetine ne pahasına olursa olsun nihayet vermeliyiz, Londra 3! (A.A) — Başvekil B. Chamberlain, Mü Müdafaa komitesi- pin verdiği ziyalette mutuk irad ederek, bu ziyafete riyaset edebilmekten müte- yellir izhardan sonra, İngiltere, Fransa ve Hindistan ve deniz diğini haber vermiş ve demiştir ki: «Şimali İskoçya ile Groenland mında 1000 millik bir saha üzerinde giliz filosuna mensup gemilerle Royal Air Ferce tayyareleri, artan bir muvaf- fakiyetle keşif hareketleri yapmaktadır aşırı diğer birçok memleketlerdeki mit tefik ordular mevcutlarının halen bir milyon 250 bin nefere baliğ olduğunu söylemiştir. B. Chamberlain, düşmanın deniz Üze- rindeki o taarruzlarından o bahsederek, dün bir İngiliz kafilesine taarruz eden Alman denizaltısının, donanma ve ha- vâ kuvvetleri tarafından müştereken sarfedilen gayret sayesinde tahrip edil- lar, Filomuz tüccar gemilerine öyle mu- vaffakiyetle refakat ediyorlar ki bitaraf- lar bizi taklide müsarest gösteriyorlar.» B. Chamberlain, büyük Britanya ta- rafından, (Devamı 6 ınct sahifede) Belediye memurlarının İhraç edilecek tiftikler tayinleri hakkında Ankara 31 (Telefonla) — senemde lerde maaş veya ücretle olanların devlet dairelerinden ri al makta oldukları maaş veya Geretlerle tayinleri caiz olup olamıyacağı yerlerden sorulmaktadır. Maliye V. lefinin bu münasebetle hazırladığı bir tamime göre Barem kanununun muvak- kat ikinci maddesi mucibince muamele- «i icra edilmiş olmak ve hususi kanun- ların hükümleri mahfuz tutulmak şarti- le bu gibiler almakta oldukları maaş ve Kavatlerln odavlet dairelerinde tavzif İstanbulda mürakabe edilecek Ankara 3! (Telefonla) — Tiftik ib- racatının, ticarette tağşişin men'i hak. kındaki kanun hükümlerine göre murs- kabeye tabi tutulması hakkındaki ni- zamname Vekiller Heyetinin tasdikin- den geçti. | nisandan itibaren muteber olacak bu nirarnnamenin bir maddesine nazaran İhraç edilecek tiftikler İstanbul. da murakabe edilecektir. Taret Vekâleti lüzum göreceği diğer verlerde muvakkat kontrol merkezleri Macaristanın vaziyeti Malüm taleplerini şimdilik kurcalamıyacak Budapeşte 31 (A.A) — Kont Csaky tarafından yapılacak beyanat hakkın- da Ayan meclisinde büyük bir ketumi- yet gösterilmektedir. Balkan konfe- ransı toplantısının buna âmll olduğu zannedilmektedir, Siyasi mahfillerde söylendiğine göre Macaristan her zar man ileri sürdüğü taleplerden vaz geç- memiştir, Yalnız şimdiki ahval dolayı- sile bu meseleleri kurcalamamakta ve bu suretle sulhü kurtarmak hususun- daki arzusunu göstermektedir. Macaristanda soğuk dalgası Budapeşte 31 (A.A.) — Üçüncü bir soğuk dalgası bütün Macaristanda hü- küm sürmektedir. Magyarovarda hara- ret derecesi sıfırın altında 23 e, Buda- peştede i8e 18.0 düşmüştür. Amerika ordusu 940 milyon dolarlık tahsisat istendi Vaşington ET cağ — Erkânhar- biye reisi general Marchall, 940 milyon dolarlık askeri tahsisat istemiştir. Bunun 400 milyonu hava ordusu için, 300 mil yonu anhil muhafoza teşkilâtının artırıl- ması için, 240 milyonu da kara ordusu- Ba sari techizat temin etmek içindir. Amerikada 25 bin balo Çocuk felcile mücadele teşkilâtına 2 milyon Nevyork 31 (AA) — Rooseveltin doğumunun 58 inci yıldönümü münase- betile çocuk felcile mücndele teşkilâtı menfaatine Amerikada 25,000 balo ter- tip edilmiştir. Bu balolardan altı bir gok Hollivut yıldızlarının iştirakile Va- şingtonda verilmiştir. Balolardan iki milyon dolar safi hasılat temin edilmiş- tir Roosevelt radyo ile neşrettiği bir me- sajda, doğum günü münasebetile izhar edilen temenniler ve yapılan tezahürat- tan dolayı memlekete teşekkür etmiştir. Vaşington 31 (A.A.) — Roosevelt, doğumunun yıldönümü hediyesi olmak Üzere kongreden hastaneleri olmayan küçük şehirlerde hastaneler inşası için 10 milyon dolar tahsisat verilmesini is- temiştir. İngilterenin Yaponyaya protestosu Şanghay 31 (AA) — İngiliz deniz ma- kamatı, bugün Japon makımatına İngiliz bandıralı Wingsgang vapurunun Foochow- da mevkuf tutulmasını protesto eden bir nota tevdi eylemiştir... Bir Fransiz pr. profesörü geliyor Berut 31 (A.A.) — College de Fran- ce profesörlerinden B. Lowis Massignon Ankaraya gitmek üzere buradan aynl- maaştar, Profesör Massignon 2 ve 3 şubat ta- rihlerinde Ankara Halkevinde iki kon- ferans verecektir. .Nevyork sergisi Finlândiya bu seneki sergiye iştirak edecek Vaşington 31 (A.A.) — Finlândiya- nın 1940 Nevyork sergisine iştirak ede- ceği haber verilmektedir. ilmi bir heyet, mıntaka ahalisi ara- sında 130 İLA 136 yaşında 35 kişi bul- muştur, Bir senede 93 bin ölü, 8 mil- yon yaralı veku bulan rin adedi 93 bin, yaralananların adedi da 8 milyondur. Uestenin nda seyrüsefer kazaları gekmektedir. kazalarda ölenler 32,500 yaralananlar ise 1,150,000 dir. Bununla beraber bu rakamlarda 938 yılına nazaran yüzde bir eksiklik vardır. Çekoslovakayaya yardım Lonârs 31 (A.A) — Lordlar kamarası Çe- koslovakyaya yardım hakkında daha evvel Avam kamarası tarafından kabul edilen Alman tayyarelerinin Şimal denizindeki akını Birçok tüccar vapurlarına bombalar atıldı, mitralyözle ateş edildi Londra 31 — Yirmi Alman tayyare- sinin dün yaptığı taarruz hakkında şu malümat veriliyor: Alman tayyareleri İskoçyanın şimal sahilleri civarında dolaşmığlar, birkaç tüccar vapurile bir fener gemisine bombalar atmışlar ve mitralyözle ateş etmişlerdir. İngiliz av- cı tayyareleri bir Alman tayyaresini düşürmüşler, bir tayyareyi de harp ha»! rici bırakmışlardır. 'Taarruza uğrayan vapurlar 4553 | tonluk Coryton, 8501 tonluk Brtich 'Trimp, Jersey, Afoma küçük yapur- Jar bir balıkçı, bir fener gemisidir. Firth of Taiy'de de tayyareler üç va- püra taarruz etmişlerdir. Bir Alman tayyaresi de Durham sahillerinde bir vapura iki bomba atmıştır, Bombardı. mandan sonra islimdad işareti veren bir vapur dört saat aranmışsa da bu- Tanamamıştır, Atılan bombaların infilâkı Jarmouth önünde bütün sahili sarsmıştır. Şimal denizinde batan 1,847 tonluk Eston vapurunun Alman bombalarının İsa- betile mi battığı henüz anlaşılamamış- tır. Batan vapurlar Londra 31 (A.A.) — 4,450 ton hac- mindeki ve Bancrest adındaki İngiliz vapuru, bu sabah bir istimdad işareti vererek, İskoçyanın şimal sahili açık- larında tehlike vaziyetinde bulundu- ğunu bildirmiştir. Başka bir vapur, derhal felâketzede vapurun imdadına koşmuştur. Zannolunduğuna göre mt. | rettebalan kâffesi, bir kişi müstesma | olmak üzere, kurtarılmıştır. Diğer taraftan şark sahiline mensup bir tahlisiye gemisi, evvelki gece Hull Bombarde'm iki balıkçı gemisinin 17 tayfasını araştırmağa çıkmıştır. İki sandal içinde sahile gelmeğe muvaf- fak olan diğer iki balıkçı gemisinin 15 tayfası, pek bitkin bir halde hasta- neye nakledilmişlerdir. Diğer taraftan 2,178 ton hacminde- ki ve Giralda adındaki İskoçya va- puru, Arcades açıklarında batmıştır. Bir sandala binen 16 tayfa, sandal sa- hilden bir çeyrek mesafede alabora ol duğundan boğulmuştur. Bir Danimarka vapuru battı Kopenhag 31 (A.A.) — 8000 ton hacmindeki England ve Fredinsbord adındaki Danimarka bayrağını hamil ki vâpurun İskoçya sahilleri yâkmınde battığı haberi, burada büyük bir he- yecan tevlid etmiştir. İki geminin 4) kişiden ibaret olan mürettebatırın cümlesine, bir kişi müstesna olmak Üzere, kayıp nazarile bakılmaktadır. Felâketin sebebi, bu gemilerin bir tahtelbahir tarafından torpillenn.iş olması olduğu tahmin edilmekte Gemilerdeki bütün mürettebat, nimarkalı idi, Almanyada tahtelbahirlere karşı tedbir Berlin 31 — Resmi tebliğde Alman körfezinde İngiliz tahtelbahirlerine kar- m müdafaa teşkilâunın takviye edildiği bildirilmektedir. Tebliğde dün İngiliz tüccar vapurlarıra taarruz eden Alman teyyarelerinden birinin düşürüldüğü bil- dirilmektedir, e Hitlerin son nutku Londra mahafilinin kanaati: Enteresan hiçbir şey yok Hitler, Almanyanın Italya ve Sovyetlerle münasebetleri hakkında ne diyor? Londra 3! (A.A.) — Reuter'e göre, | salâhiyettar Londra mahfillerinin, B, | Hitlerin son nutku hakkındaki düşünce- leri şudur: Führer, nutkunun en büyük kısmını, mutad delillerini yeniden tekrara tahsis etaniştir. Bu mutad düşünceler, Alman- yanın sulh içinde yaşamak arzusunu ta şımakta olduğu ve Almanyanın bu har- be icbar edildiğidir. Hitler, siyasi meseleleri mevzuubaha ederken, İtalyan menfaatlerinin OAk man menfaatleri ile ayni olduğunu söy- lemiştir. Hitler, bunu söylerken, acaba İtalyanın, Almanyanın müttefiki Sov- yetler Birliği ile sıkı iş birliği yaptığını mu bildirmek istiyor? Hitler, mutadı veçhile, İngiltereye şiddetli sürette hücüm etmiş ve Fransa- yı da hücumlarından hariç bırakmamış- ter. Hitlerin nutkunun bu kısmından çı- kanlabilecek mana, Führerin teker te- ker ve istediği gibi daha kolayca eze- bilmek için evvelce yaptığı gayretlerin manasızlığını nihayet anlamış olmasıdır. Hitlerin nutkunda başka hiçbir ente- Tesan nokta yoktur. Taksim keyfiyeti Fransayı kasdediyormuş Ayin ee (A.A) — Havas Zürük Neue Zurher Zeitung gazetesi, Hitle- rin tasarladığı taksim keyfiyetinin doğr rudan doğruya oFransayı kasdettiğini söylemektedir. aya vaki olan hi- tap bu itibarla mühimdir. İtalya, «Sıkı dost» tabirile tavsif edilmektedir. Halbu- ki, Hitler, Kral Viktor Emanuele gön derdiği yeni tebrik telgrafında, mütte- fik milletler tabirini kullanmıştı. Ve nk hayet şurası da kayde şayandır ki, «Ro- m - Berlin mihveriz sözü zirktedilme- mektedir. Almanyanın İtalya ve Sovyetlerle münasebatı le münasebetleri hakkında demiştir ki: Senelerdenberi Almanya İtalya ile cn iyi münasebetler idame etmektedir. Bu münasebetlerde her hangi bir değişik- lik vukun gelmiş değildir. İki millet, bir- birinin ayni menfaatlerle birleşmiş ol- makta devam ediyor. Rusyaya gelince; <Plutokrasi> lerin Ruslarla aramızı açmak için yapacakları bütün teşebbüsler, le bariz sebepler dolayısile muvaffakiyetsizlikle neticele- necektir. Spor Palasta alınan tedbirler Bere 31 (A.A.) — Neue Zurcher Zeitung yazıyor: Naziler tarafından ikti- dar mevkiinin ele geçirilmesinin yedinci yıldönümü münasebetile Hitlerin bir nutuk söylediği Spor palasta çok mü- bim ihtiyat tedbirleri alınmıştı. Hitlerin nutkunu irad edeceği Alman halkına salı günü öğleden sonra haber Son dakikaya kadar Hitle- rin nutkunu söyliyeceği mabal tayin edil- miş değildi. 10 binden fazla samiin, halk arasın- ihtimamla Bir İngiliz gemisinde infilâk Atina 31 (A.A.) — Limani llrmanıne da, İngiltereye sevkedilmek üzere ma den yüklemekte olan İngiliz bandıralı Abbey vapurunda şiddetli bir infilâki olmuştur. basülin zayiat olduğu söylen. memekte İse de gemi yanmak tehlikesi- ne maruzdur. Gemi Bulgaristandan gelirken anbas nna, dişli tertibatını haiz bir bomba kos