1 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1940 Hnyat seviyemizi aşağı- latan hademe, garson, hizmetçi ve beslemeler Şunun ıslahı, bunun ıslahı düşü- nüldü: Berberlere beyaz önlük giydi- rildi, hamallara marka takıldı, mu- harrirlere cemiyet yapıldı. (Gerçi he nüz faydasını göremediğimiz bir ce- miyet ya, o da başka!) Fakat devirde ki hademe halâ eski usul, Hani bir ta- bir vardır: «Âlemin gözündeki çöpü görür de kendi gözündeki merteği görmez!» derler. Onun gibi, Kâgir, mükemmel bir bina vaktile daire değildi. Pırıl pırıl taşları, pınl pırıl camları, pırıl pırıl tavanları var- dı. Ve bu lâtif hal senelerdir deyam ediyordu. Vakta ki, bina resmi mües- sese şeklini aldi: Gidin de şimdi gö- rün! Duvarlara çiviler takılmış, ta- vandan teller sarkıyor, kapılar plâç plâç leke, köşelerde tozlar birik- miş, hava uyku, uyuşukluk kokuyor. Bir âmir hademeye haykırmış: — Köşedeki şu koskoca örümcek yuvasını görmüyor musun? — Görüyorun beyüm! —E,peki?... , — Süpürgeyi vur, temizlesene! — Yooook, bak, paşam; banğa her- şeyi yaptır, İlle velâkin yuva bozdur. ma! Ben Allahımdan korkarım! İste zihniyet... Belki karikatürleşti- rilmişi... (Fakat aynile vaki bir muha- veredir ha...) Şu ihtisas oerbabını yetiştirmek, berikini sslah etmek diyoruz. Her hal- de en başta hademenin bir hale yola sokulması gelir. Zira, erbabı mesalihi, - yerliyi, ecüebiyi . devlet kapısında karşılamaktan başlıyarak, Yesmi da. irelerin dekoruna, hattâ mesai şerai- tine kadar hademe hâkimdir. Onun verdiği tertip bizi âdetâ temsil ediyor. Ben, kendi hesabıma, çalışma odam temizlenmemişse, havalandırılma- mışsa, hizmetçim vazifesini iyi gör- | memişse yüzde elli noksan bir verim elde edebiliyorum. Resmi devnirdeki memurlarm da başkâ vaziyette oldu- ğunu sanmıyorum! Fransızlar «Böyle efendi, böyle uşak!» derler. Biz bu sözü tersine de Krill: «Böyle uşağa, böyle efen- in Adam kullanmasını öğrenmeliyiz. Kullanacağımız adamı gayeye uygun şekilde yetiştirmeli, ona paye vermeli, ve karşılğında ondan okka dört yüz dirhem hizmet beklemeliyiz. Zenginlerin evlerine smokinli uşak! Ortahallilere prostelâlı hizmetçi! b vaire toz düşmanı hademe, birahene- e diplomalı garson temenni ede m, Lüks apartımanlarımızda gün gör- mez hizmetçi odaları; ahşap evleri- mizde €sire hayatı yaşıyan beslemeler; hükümet dairelerinde bezgin, bıkkın hademeler; lokantalarda beceriksiz garsonlar şüphesiz ki, aile ve çalış- ma seviyemizi hissedilir derecede dü- Şürüyer, Daha kısası; Hayat seviye mizi aşağılatıyor. —...nun snra sinan, Petrol Limited şirketi faaliyete başlıyor iy iyekie bulunan Soyiz neft ü) — Nedir bu kalb işlerin: b ğimiz bay Amca... nane AMDAN AK A » | | ŞEHİR HABERLERİ Türk matbuat heyeti Garp cephesinde Cepheyi gezmeğe davet edilen matbuat heyetidün akşam hareket etti Fransa hükümeti tarafından Garp cephesini, bu meyanda Maginot hat- tırı gezmeğe davet edilen Türk mat- buat heyeti dün akşam Hariciye Ve- kilimiz B. Şükrü Saracoğlanu Bel- grada götüren trenle hareket etmiş- tir. Heyet Belgradda konsey müzake- relerini takib ettikten sonra Parise geçecektir. Heyetimiz şu zevattan mürekkep- i tir: Başmuharririmiz B. Necmeddin Sadak, Ulus Başmuharriri B. Falih Rıfkı Atay, Yeni Sabah Başmuharriri 5 B. Hüseyin Cahid Yalçın, Cumhu- riyet Başmuharrirlerinden B. Nadir Nadi, Tan Başmuharriri B. M. Zeke riya Sertel, romancı B, Reşad Nuri Güntekin, Anadolu Ajansı umum müdürü EB. Muvaffak Menemenci- oğlu, Matbuat umum müdürlüğün. den B. Şekip. Bu zevat İsi Dün Parise hareket eden güzeteciler Sirkeci İstasyonunda uğurlayanlar arasında hususi dostları tarafından teşyi edilmiştir. Maarif Vekili Dün tıb fakültesine bağlı hastaneleri gezdi Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B, Ha- san - Âli Yücel dün sabah Tıb fakültesiş bağlı olan Cerrhpaşa, Haseki ve Oureba hastanelerindeki iboratuarları, klinikleri Kermiş. öğleden sonra Maarif müdürlüğü- ne gelerek Vekület müfettişlerinin yaptık- ları bir toplantıya riyaset etmiştir. B. Hasan - Ali Yüesi, şehrimizdeki bazı mektepleri, bilhassa leyli müesseselerin ge- ©e hayatını teftiş edecek ve galip bir ihti- malle pazar günü Ankaraya dönecektir, Sütlerin kontrolü Son zamanlarda bosuk ve hileli süt sati- #anın çoğaldığı görülmüş ve Belediyece alikadarlara bir tamim yapılmıştır. Bu tamimle her Belediye şubesinin bir ay içinde kaç süt nümunesi aldığı, bunlar- dan ne kadarının bözük çıktığı, kaç ki- $inin kaç lira para cezasile cezalandırıldı- &ı, satılan sütlerin hangi mandıradan ve- ya İstanbula civar hangi köyden getirildi: gi, sütçülerin sabahları kaçta süt satışına başladıkları sorulmuştur. Gelecek cevap- lara göre süt işinin tanzimi işin yeni ted- birler alınacaktır. . Tifüs mücadelesi Kânunusani içinde 9 vaka kaydedildi İstanbulda tek tük İfüs vakaları zuhur ettiğini ve temizlik sahasında alınan ted- birleri dün kaydetmiştik. Kânunusaninin birinden dün kadar şehrimizde tahakkuk eden tifüs vakaları dokuza baliğ olmuştur. Künunusani içinde tifüse son tutulan Son Telgraf idare memu- ru B. Taceddindir, Geçen kânunuevvel ayı içinde de 6 tifüs vakası tesbit edilmiştir. Dün Belediyeden tiyatro ve sinemalariğ fabrikalara tebligat yapılmış ve tiyatrolar» Ja sinemalarda sık sık dezenfekte yapılma» m bildirilmiştir... | © Tırhan Halice girdi Tırhan vapuru dün sabah 555 la Ilmanı< miza gelmiş, Alemdar tahlisiyesinin yedo- ğinde Halice girmiştir, Tırhan, bugünlerde havuzlanacazr.. Ç Dünkü hava Dün sabah Boğaziçinde tipi ile karışık sisli bir hava vardı. Bu yüzden vapurlar, intisamsızlıkla sefer yapabilmişlerdir. Dün sabahtan akşama kadar muhtelif fasılalarla İstanbula kar serpiştirmiştir. Termometre bir gün evveline nisbetle bir parça yükselmiş, gündüz 4, akşam 2 dere- ceye inmiştir. ... Birinin sokakta kalbi durur, biz koşarız!... ? Karilerimizin mektupları Pek karanlık bir sokak Fener Tevkilcafer mahallesinde Ter- Kos çeşmesinin bulunduğu (sokak elekizik olmaması yüzünden geceleri çok karanlıktır. Bu sokağın biran /- vel aydınlatılmasıni sayın valimiz B. Lütfi Kırdardan rica ederiz. Ahmet Sayınlı KÜÇÜK HABERLER: # Vasif isminde bir sürücünün idaresin- deki yük arabası, Beyoğlunda Server minde birine çarparak yaralanmasına 8ö- bep olmuş, yaralı tedavi altına aldırılmış, arabacı yakalanmıştır. Beyoğlunda oturan B. Abdullahin beş yaşındaki kızı Kadriye mangal başında ssınmakta İken sıçrıyan bir kıvılemla en- tarisi tutuşmuş, aleş kısa bir samanda 70- nişliyerek yayrucağızın muhtelif yerlerin- den yanmasına s2bep olmuştur. Kadriyenin feryadıns yetişenler zabıta- yı haberdar etmişler, çocuk Etfal hastas nesine Kkaldırılnıştır. * Dün, Macaristana ay çiçeği, Çekyaya ham ipek, Amerikaya tuzlu balık, İtalyaya kuş yemi, yumurta, ireye keten tohu- mü, İngiltere ve Fransaya tiftik, Belçika- ya keten küsbesi, Romanyaya susam gön- derilmiştir. Dünkü ihracat tutarı 350 bla Mlradır. İbtikârin mücndele komisyonuna kâ- ğıt ve mukavva fiatlerinde ihtikâr yapıldı- a ihbar edilmişti. Komisyon tahkikatı dö- rinleğtirmektedir; * Tophane İle Dolmubatiçe arasındaki caddenin iki tarâfındaki binaların boyan- masına ve boş arsalara duvar çevrilmesine başlanmıştır. Bu cadde üzerindeki tarihi Tophane çeşmesinin temizlenmesi için de Evkaf idaresine te Yapılmıştar. k Gümrük muhafem başmüdünüğüne alt 32 numaralı âna gemi, Sargybumu ön- lerinde dururken, Râsinı reisin idaresinde- ki mava, suların tesirine kapılarak gemi- ye bindirmiş, fılıka askılarını parçalamış* tır. X Kadıköyde Müvükkithane caddesinde 'B. Salimin evindeki sobadan sıçrıyan ateğ- Ie, Fatihte Kabakulak caddesinde B, Mah- müdun evinde de mangaldan düşen bir ateğ parçaslle yangin çıkmış isede derhal yetişen itfaiye grupları her iki yangını da genişlemeden söndürmüşlerdir. Taş ocakları Kâğıthane köyünde bir ocak işletilecek Şehrimizdeki taş ocaklarının çoğu bir zatın eline geçtiğinden, Belediye, yol ve sa- ire İnşaatında taş tedariki için müşkülâta uğramakta ve eskisine nazaran daha pas halı taş tedarik etmeğe mecbur olmakta dir. Kiğithane köyüne alt Çağlıyan köşkü eivarındaki bir taş ocağından ne dereceye kadar istifade edilebileceğini anlamak ü24- re dün Belediye Rela muavini B. Rifat, Fen işleri müdürü B. Nuri ile bu taş oca- Hını tedkik etmiştir. Bu taş ocağından İs üfade edilebileceği görülmüştür. Bu hu- susta Kâğıthane köyile bir anlaşma yapı- lacaktır. Vali ve belediye reisi Ankaraya gidiyor Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar, refakatinde Belediye Sular müdürü B, Zi- ya olduğu halde bu akşam Ankaraya gide- cektir. B, Lütfi Kırdar, Ankarada Bolediye- ye ve Bular idaresine ali bazı İşlerle meş- gul olacaktır. Vazife kurbanı bir itfaiye neferinin cenazesi yarın kaldırılacak Geçende Bostancı yangını dönüşünde bir itfaiye otomobilinin devrilmesi, yedi kişi- nin yaralanmasına va birinin de ölümüne sebebiyet vermişti. Hastanede bulunan yara- lardan Seliknddin de dün hastanede öl- müştür. Bu vâzife kurbanı itfalye erinin cenazesi de yarın merasimle kaldınlacaktır. Ekmeklik buğdaydan harice sevkedenler İstanbulun ekmeklik buğday ibtiyacmı teşkli eden syda 300 ton buğdaydan 200 tonunun Toprak ofisinden, yüz Lonunun da piyasadan tedarik edildiğini ve bu yüz tonün tedarikinde müşkülâta tesmdâf edil- dığı için Ticaret Vekâletins müracast edil- diğini yazmıştık. Halbuki İstanbul ihtiya- cını karşılıyan bu miktardan haricede sevkedildiği anlaşıldığından, Belediye dün değirmenellerle kırmacılara harice buğday sevkedenlere bundan sonra buğday veril- memek Üzere keyfiyetin Toprak mmahsul- leri ofleine bildirileceğini haber vermiştir. A Merhum B. Hayriden inhilâl eden Umumi Meclis Çatalca üzalığı için bugün Çatalca Belediye âzasle müntehibisanlle. Tinin iştiraklle yeni bir âza intihabı yapıla” caktır. Yeni Aza, hemen vazifesine başlıya- caktır. Gazi köprüsünde yerinden oynıyan parke tahtaların yeniden yerlerine konma- sma dünden itibaren başlanmıştır. İnşaat 15 güne kadar bitecektir. Yiyecek maddeleri neden pahalılanıyor? Son aylar içinde o kadar kuru fasul- ye ihraç edilmiştir ki, bu malın tükendi. ğini iddia ödenler bile vardır. Belki bu iddiada bir nvübalağa vardır. Fakat ha- i kikat olan bir taraf varın, o da ilacına müsaade edilen yiyecek maddelerinin ne kadar satıldığını kontrol etmiyoruz. Eğer böyle bir kontrola lözum görülmi- yecek olursa, günün birinde, ber hangi bir yiyecek maddesinin tükendiğine hay- retle şahid olacağız. Bu ihtimali her zx- iman için gözününde tutarak, buğdayda olduğu gibi, diğer yiyecek maddelerinin ihracını da İisansa tâbi tutmak zamanı mal almaktaydı, şimdi ise stok yapmak bir zaruret haline girmiştir. ”. Harbin vücude getirdiği bu yeni ikti- sadi münasebetlere karşı, ihracat işleri mizi daimi bir kontrol altına almak ve bu suretle, bu yeni seraite intibak etmek gerektir. Yapılacak ihracat plânı şu olmalıdır: Ne kadar mal satabiliriz, ne kadarını için tihaz edeceğiz? Bizce, en sade ve salim ne dir, paha- Ulığa meydan vermemektir, Pahaldık meydana sonra, bu- -ounla uğraşarak, mücadele etmek daha yorucu ve güç bir iştir. Bu itibarla pa- halılık mevzularımı, yalnız ithalât mad- deleri üzerinde aramamak, pahalılık ithalât maddeleri üzerinde de. ğildir. Ayrı zamanda, dahilde yetişen maddeler, hattâ sebze fintleri bile yük- selmiştir. Bu vaziyet karşısında bayat pahalılığı veyahud ihtikâr mevzularım her sahada aramak, bütün ekonomik cihazı daimi bir surette kontrol altına almak lüzumdır, Hüseyin Avni Taksim gazinosu ihale edildi Taksim bühçesindeki gazino, dün Da- imi encümen tarafından B. Sud Torman #minde bir zata ihale edilmiştir. B. Sald, Belediyeye senede on bin lira vermek şar- tile gazinoyu işletecek, ayni zamanda 90 bin lira sermayeli bir de girket teşkil ede- cektir, Belediye ile mütenhhld arasında 1$ gün içinde mukavele yapılacak ve bundan sonra gazino açılacaktır. Zonguldak limanının ağzı tıkanıyor Zonguldak limanının gittikçe kapanmake ta olduğunu, şimdiki vaziyette liman ağ- zından içeriye ancak bir vapurun girebil. diğini yazmıştık Son günlerde bu bir tek vapurun da Ilmana girmesi İmkânı asal- muştır. Kum ye çakıllar, Ilman ağzımı git. tükçe tıkamuktadır. Limanım'zda biri Liman işletmesine, di- Heri de Şirketi Hayriyeye alt olmak üzere iki tarak dubası vardır, Bu dübaların #oü- guldağa nakli icab edecekiir, Zonguldak limanı ile diğer limanlar arasındaki rabı- tayı motörler temine başlamışlardır. An- erk molür sahipleri, vapurların tonuna 200 Nü 270 kuruş aldığı kömürü 410 kuruş» tan aşağı neklelmemektedirler, Yunan heyeti hükümetinden yeni talimat istedi Ankara 3! (Telefonla) — Yunanlı İarin akdedeceğimiz yeni ticaret anlaş” ması etrafında burada cereyan eden ilk müzakere ve temaslardan sonra Yunan heyeti hükümetinden yeni talimat iste- miştir. Bu talimatın önümüzdeki hafta içinde gelmesi beklenmektedir. Bay Amcaya görel.. l ... Birinin birine kalbi kırlır, biz koşarızl... de vapurda unutül- EE İpe karayı seçlikl... B. A, — Bibettel... Kalb bu ba; sahibini buluncaya | para çantasıdeğili... :