4 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz tayyareleri şimdiye kadar 100 Alman tayyaresi düşürmüşler AKŞAM Ankaradaki cinayetin muhakemesi bitti. Katil ebe Naciye 6 sene hapse mahküm oldu Sene 22 — No. 7645 — Finti her yerde 5 kuruş PAZAR 4 Şubat -1940 Telefon: Başmuharrir! 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 a Konseymesaisinibugün bitiriyor Bulgaristanla anlaşmaya doğru büyük bir adım atıldı Bugün bazı noktalar üzerinde görü- şüldükten sonra tebliğ neşredilecek Hariciye Vekilimizin Köseivanofa götüreceği iyi haberler yalnız Bulgaristanın emniyet ve süküneti için değil, bütün Balkanların sulh ve istikrarı için büyük bir ehem Belgrad içtimaıın mühim hâdisesi Bul- garistanla anlaşmaya doğru atılan büyük adımdır Belgrad 3 (Başmuharririmizden te- lefonla) — Balkan konseyi toplantısı bugün bilmiş — gibidir. “Bazi noktalar üzerinde yarın sabah da görüşüldük- ten sonra resmi tebliğ heşrolunacak ve konsey dağılarak Hariciye Vekile. ri akşam üzeri memleketlerine avdet edeceklerdir. Bu içtima, Balkanlar vaziyetinde bir iklik yapmış olmamakla beraber, ğı neticeler itibarile ehemmiyeti yük olmuştur. 1 — Balkan antanlının müddeti 7 sene daha uzamıştır. 2 — Yenibirblok veya yeni bir Mmuahede, evvelce yazdığımız gibi, bah» se mevzu - olmamıştır: Fakal içinde bulunduğumuz karışık « ve tehlikeli harb devrinde Balkan anlantı devlet- İeri aralarında birliği ve tesanüdü kuvvetle bir daha izhar etmişler ve bilâistisna bütün Balkan devletleri birleşik kalmaktan başka çare olma- dığına samimi olarak kanaat getir- #mişlerdir. Eskiden şurada burada his- Södilen ufak tefek tereddüdler de ta- Müâinen ortadan kalkmıştır. 3 — Balkan birliğine, hariçten hiç bir devletin nüfuz veya tesiri, her ban- Ei birdevletin başkanlığı girememiş- tir. Balkan antantı olduğu gibi ka- lacaktır. Balkan devletleri kendi sulh €mellerine hizmet eden ciddi yardımı Teddetmemekle beraber dışarıdan ge- lecek her hangi bir kuvvetin himaye- Sine muhtaç değillerdir. $ — Bu konseyin Balkanlar sulhü Ve Balkan birliğine kuvveti ilibarile © mühim hadisesi Bulgaristanla an- laşmak bususunda atılan büyük adım- dır. Numan Menemencioğlunun Sof- Ya ziyareti ile başlıyan ve Şükrü Sa- Taçoğlunun Belgrada gelirken Köseiva- potla trendeki mülâkatı ile hâzırlanan uU Bulgar anlaşması Belgrad içtimam- & müsbet neticelere doğru yol al Müiştir. Bu gece verilen resmi siyafet. N Yuğoslavya ve Romanya Hariciye âzirlârının söyledikleri nutuklarda tebarüz ettirildiği gibi Bulgaristana Samimi bir el uzatılmıştır, Bulgaristan- bu anlaşma temayülü yarın kon- #Yy nihayetinde neşredilecek resmi tebliğde sarahatle bildirilecektir. pulgaristanı Başvekili Köselvano- Saraçoğlu ile görüşmelerinde bu za imkânlarını büyük bir hüş- ai basırladığını unutmamak enez içindir ki Balkan tankı devletlerinin uzattığı Bu an. ma eli Bülgaristanda hiç silphesiz Necmeddin Sadak $ inci İİ tadil etmektedir. is Belgrad 4 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Balkah konseyi bü sabah içtima etmiştir. İçlima #onunda bir resmi tebliğ neşredilecek ve konsey mesaisini bitirecektir. Müzakere henüz devam etmektedir. Dün Türk sefarethanesinde dört Hariciye Nazırı şerefine bir öğle ziya- feti, akşam da Belgrad zabitan mah- filinde resmi bir ziyafet verilmiştir. Yugoslavya Hariciye Nazırı B, Mar- köviç ile Romahya Hariciye Nazırı B. Galenko ziyafetin sonunda mühim nutuklar söylemişlerdir. Belgrad 3 (A.A.) — Avala ajansı- nin bildirdiğine göre, Balkan antantı Reisicümhur İsmet İnönüye muvaffaki- yetle küçük bir ameliyat yapıldı Ankara 3 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün saat 12,45 de Ankara Nümune bastanesini teşrif ederek sağ kürek cildi altındaki bir ufak yağ kesesinin ekyste sebace» çıkarılması arzuşunu izhar buyur- muşlardır. Ameliye operatör Dr. Nurettin Aruman tarafından yapılmış ve $6- kiz dakika sürmüştür. ten sonra saat 13,30 da hastaneden ayrılarak köşklerine avdet buyur- muşlardır. Türk - İngiliz tediye ve ticaret itilâfı Londra 3 — İngiliz - Türk ücaret ve tediye anlaşması bugün lord Halifax ile Türkiye büyük elçisi B. Tevfik Rüştü Aras ve Türk ticaret heyeti reisi arasın- da Londrada imzalanmıştır. İtilâfname mevcut olan anlaşmayı hafif bir surette miyeti haiz olacaktir Balkan antantı konseyinin toplandığı Yugoslav Hariciye Nezareli binâsı dalmi konseyinin son toplan'lısı hak- kındaki resmi tebliğ, bütün müzake- | rtler bitlikten sonra, ancak pazar akşamı reşredilecektir. Mâamafih, efkârı umumiye, konfe- rTans hakkında ilk malümâtı, Yügos- lav Hariciye Nazırı B. Markoviçin bu akşam misafirlerine vereceği ziyafete | öğrenecektir, Pilhakika, B, Markoviç | ve halen Balkan antantının reisi bu- lunan Romanya Hariciye Nazırı B, Gafenko bu ziyafet sonunda Belgrad toplantısı hakkında nutuklar teati edeceklerdir. (Devamı 5 inci sahifede) Dikkatle nr: ——— Bazan da zararına nakliyat yapmak kârlıdır! Garp memleketlerinde bir usul vardır: Şehri falanca istikamete doğ- ru uzatmak istedikleri vakit, oraya bir tramvay hattı yaparlar ve boş erâ- Ziye doğru arabaları işletirler, Civar- da İn cin top oynadığı için tabiatile | evvelâ kimse binmez, boşuna seferler yapılır amma, erazinin kıymeti fırlar; inşaat ve iskân başlar; zararına İşlet. melerin semeresini, belediye nihayette toplamış olur, Bizde ise aksine; Gündüzleri ve akşamları tıklım tıklım nakliyat ya- pılan semtlere geceleri on ikiden hat- tâ on birden sonra saat başında ol. sun bir tramvay yahut otobüs yahut vapur kaldırılmaz. *Varsın bir arubada kâr etmiyelim, şehirde gece hayatı ve umumiyetle hayat doğar!» diye düşünülmez. Halbuki bu gibi meselelerde Son dakika Hariciye Vekilimiz bu akşam Belgraddan hareket ediyor B. Şükrü Saraçoğlu yarını Nişde Yugoslav Başvekilinin misafiri olarak geçirecek Hariciye Vekilimiz salı günü Sofyada Bulgar Bâşvekili ile görüştükten sonra çarşamba günü şehrimize dönecektir Belgrad 4 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Hariciye Vekili B. Şük- rü Saraçoğlu bu akşam Belgraddan hareket edeceklir. B. Şükrü Saraçoğlu na Yugoslavya Başvekili refakat edecektir. B. Şükrü Saraçoğlu Yugoslavya Beşvekili ile yarın sabah Niş'e vasıl olacak ve o günü Niş'te Yugoslavya Başvekilinin maliânesinde o misafir olarak geçirecektir. Yarın âkşam Niş'ten hareket edecek olan B, Şükrü Saraçoğlu salı sa“ bahı saat 11 de Sofyaya vasıl olacak ve &semplon ekspresinin hare“ ket zamanına kadar Sofyada kalarak Bulgar Başvekili ile görüşecektir. Ha» riciye Vekili çarşamba günü İstanbulda bulunacaktır. Dün geceki ziyafette söylenilen nutuklar Rumen Hariciye Nazırı Bulgaristanla dostane müzakerelerle halledilemiye- cek hiçbir ihtilâf olmadığını söyledi Belgrad 3 (Hususi muhabirimizden | telefonla) — Yugoslavya Hariciye Na- iri bu akşam Askeri klüpte bir ziyafet vermiştir. Ziyafetle Bâlkan devletleri Hariciye Nazırları, kordiplomatik hazır bülunmuştur. Ziyafetin sonunda Yu- goslav Hariciye Nazırı, bunu müteakip de konsey reisi sıtatile Romanya Harici- ye Nazırı birer nutuk söylemişlerdir. Bu nutuklarda, Avrupa harbi karşısın- da Balkan devletlerinin sulhu muhafaza hususundaki gayretlerine devam edecekleri ve Balkan antantının kuvvet ve -tesadünü tebarüz ettirilmiştir. Bilhassa Bulgaristanla anlaşmaya doğru bir adım telâkki edilen itilâhperverâ- ne sözler söylenmiştir. Romanya Hariciye Nazırı Bulgaristanla dostane müzakerelerle halledile. miyecek hiç bir ihtilâf olmadığını beyan etmiştir. Bugün neşredilecektebliğ Avrupa harbine karışmamak, antantın azasının karşılıklı menfaatlerini müdafaa etmek, komşularla dostluk münasebeti idamesi arzuları izhar edilecek Belgrad 4 — Konferans mahafilinde söylendiğine göre bugün neşredile- cek olan tebliğde Balkan Antantının Avrupa harbine karışmamak arzusü yeniden izhar edilecek, antantın, Azasının karşılıklı menfaatlerini müdafaa- ya azmettiği, bütün komşu hükümetlerle, bilhassa İtalya, Macaristan ve Bul- garistanla dostane münasebetler idamesini arzu eylediği zikredilecektir. a AG ra (Bitler polise haber verilecek) — Borcunu ver, yoksa bitli diye bağırırım!... — Gazetelerden — , a A si