4 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika B. Markoviç ve Gafenkonun nutukları Balkan devletleri antanta sadık kalacaklar Bulgaristan ve Macaristanın vaziyetleri bütün Balkan ve Tuna devletleri arasında daha sıkı bir iş birliğine imkân hazırlıyor İsmet İnönünün ve bu memle- ketlerin saadeti için kadehini kaldır. muştar, Bu nutka konsey reisi B. Galenko çevap vermiş, gösterilen hüsnü kabu- le teşekkür ettikten sonra demiştir ki: — Adriyatikten Karadenize, Tu- nadan Akdenize kadar olan sahada hakiki bir sulh arzusu göze çarpmak- tadır. Balkan Antantı bitaraflığına devam edecektir. Bitaraflığımız hiç kimseye müteveccih değildir; umumi sülhe hizmet etmektedir. Bulgar Başvekili B. Köseivanofun Balkan camlasının menfaatlerini tak- dir eden sözlerini ve Macaristanın dostane vaziyetini memnuniyetle kay- detmek isteriz. Bulgaristanın hattı hareketi Balkanların menfaatine uy- gundur. Bu itibarla bütün Balkan devletleri arasında tam bir anlaşma kabil olacağını ve Macaristanla mev- cud ihtilâfların karşılıklı halledilece- ğini ümid ediyoruz. Biz bütün devletler arasında anlaş- maya taraftarız. Balkanlarda sükün istiyoruz. Hiç kimseye müteveccih ol- mayan bir bitaraflığa hürmet edile- ceğini ümid ediyoruz.» B. Gafenko, asırlardanberi devâm &den Avrupa medeniyetinin vücuda getirdiği kıymetleri tehlikeye sokan harpten dolayı teessür göstermiş, İtalyanın Balkanlar sulhu hakkında- ki politikasını kaydetmiş ve nutku- Hun sonunda şü Sözleri söylemiştir; «— Balkan devletlerinin milli mü- dafaalarını artırmak için sarfettikle- ri gayretler antantın perestijini ar- tırmaktadır. B, Galfenko, Yugoslav kralı, kral naibi, niyabet meclisi azası, İle Yu- goslav Hariciye Nazırının saadetleri için kadehini kaldırmıştır. Almanya vaziyeti değiştiriyor Balkan devletleri arasında ihtilâf çıkara- mayınca güler yüz göstermeğe başladı Londra #4 — Daily Telegraph gazetesi yazıyor: Almanya Balkan devletleri arasında ihtilâf çıkarmak, hatta konseyin toplantısına mani olmak için elinden gelen gayreti sarfetmiş, fakat muvaffak olamamıştır. Alman gazeteleri konferans hakkında kısa haberler neşrile iktifa ediyorlar. Diğer taraftan Times gazetesinin Amsterdamdan aldığı malümata göre Alman- ya devletlerini ayırmak teşebbüsünün akim kalması üzerine şimdi bu devletlere karşı güler yüz göstermeğe başlamıştır. Hatta evvelce mushedelerin diline taraftar bulunurken o şimdi bundan da vazgeçmiştir. Bilâkis bugünkü vaziyetinin muhafazası lüzumundan bahsetmekte ve Balkanlardan kendisine dai madde, yiyecek gönderilmesini temin etmeğe çalışmaktadır. İtalyan gazeteleri ne diyorlar? “Balkan Antantı bu içtimadan kuvvetlen- miş ve genişlemiş olarak çıkacaktır,, Pariş 4 — İtalyan gazeteleri Balkan Antantı konseyinin toplantısı hak- kında uzun habefler neşretmektedir. Gazeteler, Balkan Antantı devletleri- nin gösterdikleri sulh temayülünü takdir ediyorlar ve diyorlar ki: «Müzakere iyi şerait altında cereyan etmektedir. Türkiye Hariciye Vekili, Rumen - Bulgar, Yugoslav Hariciye Nazırı da Rumen - Macar münasebetleri- ni kıvvetlendirmek için çalışmağı kabul etmişlerdir. Balkan Antantı bu iç- timadan kuvvetlenmiş ve daha genişlemiş olarak çıkacaktır» Belgrad 4 (Akşam) — Dün gece verilen ziyafette Yugoslavya Hariciye Nazırı B. Markoviç söylediği nutukta demiştir ki: — Balkan antantının sulhpervera- ne mesaisi iyi neticeler vermiştir. Bundan pek memnunuz ve istikbali nikbinlikle karşılanmaklayız. Antant arasındaki siyasi ve iktisadi bundan sonrada ayni ram edilecektir. Antant , kıymetini birçok defalar göster- bu anlaşmaya sadık Kalmak Balkan untantı, azasının mülki tamamlığı ile istiklâllerine riayet edilmek şartile Avrupa harbi karşı- sında tam bitaraflık muhafaza ede- cektir. Bugünkü vaziyet karşısında vazifemiz ihtiyat tedbirlerini - artır- mak ve memleketlerimizi harbin f& cayiirdlen uzak bulundurmak için bâ- siretkârane hareket etmektir. Bulgaristan ve Macaristanın aldık. Jarı vâziyet Ban Antantının sulh- perver siyasetine tamamen uygundur. Bu bal daha müsaid imkânlara yol açmaktadır. Yakın bir istikbalde bilümüm Balkan ve Tuna milletleri arasında daha Sıkı siyasi ve iktisadi bir işbirliğinin temin edileceğini ümid ederim. Böyle bir birlik yalnız iktisa- di tazyiklere mükavemet için değil, ayni zamanda Balkan ve Tuna mem- leketlerinin terakki ve inkişafları nok- tansından da zaruridir.» B. Markoviç harbin Şarki Avrupaya #irayetine mâni olmak için İtalyanın müzaheretine teşekkür etmiş, Balkan devletlerinin yalnız Balkanlar için de- il, ayni zamanda dünya sulhü için çalıştıklarını söylemiş ve Romanya, Yunan krallarile Türkiye cümhurreisi Yugoslav - Bulgar ticaret odası 4 — Yuzoslar - Bulgar ticaret odasının açılış resmi o münasebetile Bulgar Ticaret Nazırı - bi şubatta Belgrada gidecektir. Yugoslav Ticaret Nazırı da Sofyadaki odanın açılış resminde bulunmak üzere 18 şubatta Sofyaya gide- cektir, İki hükümet arasında yakında yeni bır ticaret anlaşması yapılacaktır. Almanyanın Yugoslavyaya bir teklifi Belgrad 4 — Emin bir menbadan bildirildiğne göre Almanya, Yuyoslavyayı Çekya ile yeni bir ticaret anlaşması akdi için Berline bir iktsadi heyet gönderme- ğe davet etmiştir. Yuzoslavsa 20 şubattan evvel heyet gönderemiyeceğini bildir nişti Aik: Zelzele devam ediyor Şarkikarahisarda büyük zel- zeleden müteessir olan bina- ların vaziyeti vehamet kesbediyor Erban 3 (A.A.) — Buraya gelen jan- darma umum kumandanı felâket sahala- rını dolaşarak Erbaalılara Milli Şefimizin taziyetlerini ve muhabbetlerini tebliğ et- miş ve akşama doğru refakatinde To- kat valisi ile Tokat mebusu Cemal Kö- vaklı olduğu halde Niksara mütevecci- hen Erbaadan ayrılmıştır. Zelzeleler Zara 3 (A.A) — Şehrimizde biri dün ge- ce orta şiddette amudi olarak dört saniye süren zelzele ile diğer ikisi dün gündüz hafıf üç zelzele olmuştur. Hasar yoktur Şerefiyeden dönen yarbay operatör Ekrem Sadi Kavur ve dahiliye mütehastis B. Ra- #id Urek felâketzedelrre yardım için şehri mizde açılan hastanede çalışmalarına baj- lanuşlardır. Zara mektep binaları yıkıldığından teğ- risata devam için Belediye tarafından in- şasina başlanan barakalar bilmek üzere- dir. Kızılayın felâketzedelerin iskân için yaptırmakta olduğu elli barakanın inşaata da birkaç rüne. kadar tamanılânacaklır. Sivas 3 TAA.) — Dün Sivasta saat 13,35 (e orta şiddette ve 15 saniye süren bir zelwie kaydedilmiştir. Hasar yoktur. Şarkikarahisar 3 (AA) — Cuma akjana saat 17,20 ve dün 8,15 de ve 7.15 de üç de- fa sarsıntı olmuştur. Zelzelenin arası ha- fi olarak devam etmekte olması büyük selzeleden müteessir olan binaların vazi- yetlerini gün geçtikçe daha ziyade vaha- met kesbetmektedir. Ertincan 3 — Erzincanın Besin köyünde dün akşam şiddetli bir zelzele olmuş, köy tamamen harap olmuştur. Pulur köyü de büyük zarara uğramıştır. Bu 15 ölü. 3 ağır yaralı vardır. Vali vekili hadise ma- halline gitmiştir. Bir Amerikan tütün şirketinin yeni teberrüü İstanbul 3 (A.A.) — Bir ay evvel Erzincan felâketzedeleri için 100 ingiliz liram teberrüde bulunmuş olan Britiş American Tabacco müessesesi, bu defa da 250 İngiliz lirası teberrüde bulun- izmirde heyelân : Kadifekalenin do doğu sathi mailinde fazlaca devam ediyor İzmir 3 (A.A.) — Sinel daki heyelân nisbeten hafiflemiştir. Ve- zir ve Osmanağa sularının 'ana boruları- nın geçtiği sahada heyelün tamamen de- necek derecede durmuştur, Su borulari- nın tamirine devam edilmektedir. Heye- lân yalnız Kadifekalenin doğu sathı ma- ilinde fazlaca olarak devam etmektedir. Maarif Vekilinin dünkü tedkikleri Maarif Vekili B, Hasan - Âli Yücel dün de Üniversitede de meşgul olmuş ve muhtelif fakültelerin vaziyetleri ve ihtiyaçları ile alâkadar olmuştur. Üniversite rektörü B. Cemil Bilsel, bu- gün Maarif Vekili şerefine üniversitede hi, çay ziyafeti verecektir. Alman fayyarelerinin vapurlara hücumları Üç Alman tayyaresi düşü- rüldü, bir tanesi de hasara uğratıldı Löndra 3 (A.A.) — Hava Nerareti bildiriyor: «Bu sabah birçok düşman tayyareleri İngilterenin şimali şarki sahili açıkların- da vapurlara taarruz etmişlerdir. İngiliz tayyareleti bu tayyarelerin önüne çıka- rak yollarını kesmişlerdir. İngiliz tayya- releri iki Heinkels tayyaresine hücum ahira sahili açığında denize düşmüştür. Diğeri Northumberland sahili açığında | ciddi hasara uğramıştır. , Diğer cihetten öğrenildiğine göre, baş- ka bir Heinkels alevler içinde bir evin üstüne düşmüştür, İçinde bulunanlardan | dördü ölmüş, biri yaralanmıştır. Üçüncü bir Alman bombardıman tay- yaresinin Tyne mıntakasında tahrip edil- diği haber verilmektedir. İngilizler şimdiye kadar 100 Alman tayyaresi düşürdüler Paris 4 — İngilizler harbin bidayetin- den bugüne kadar tayyareleri ve hava topları ile en 4z 100 Alman tayyaresi Belgradda Balkan gazetecilerine ziyafet Hatipler Balkan milletlerinin tesanüdünü ve iş birliğini tebarüz ettirdiler Belgrad 3 (A.A) — Avala: Dün | lerde sulhü muhafazaya muvaffak Cokey kltibde merkezi matbuat bü- | rosu . şefi Milloyeviteh tarafından Balkan gazetecileri şerefine verilen ziyatette, Milloyeviteh, irad ettiği mi- tukta Balkanlarda tezahür eden sulhperver işbirliğini tebarüz ettir dikten sonra Balkan matbuatının ge- rek bu işbirliğini ve gerek emniyet ve tesanüd fikrinin inkişafında oynadığı | rolü, ehemmiyetle kaydetmiştir. Atina “ajansı müdürü Vakiarelli, yerdiği cevabda bütün Avrupa, harb felâkeli içinde bulunurken Balkanla- rın. bir barış vahası olarak göründü- günü kaydetmiştir. Romanya Hariciye Nezareti daire şefi | Joneseo, 4 Balkan hükümeti arasın. daki siki manevi tesanüdün parlak tezahüratını bilhassa kaydettikten | sonra Avrupa'nın bu kısımında bârr- gın muhafazasına ve terakkiye doğ- ru tevcih edilen bu işbirliği içinde Balkan milletlerini yekâiğerine bağlı yan fevkalâde kuvvetli bağları teba- rüz ettirmiştir. Türk gazetecileri namına söz alan Akşam gazetesi direktörü B. Necmed- din Sadak, şunları söylemiştir: «Balkan milletleri bu karışık gün olmuşlarsa bunu Balkan devletleri- nin mazideki tecrübelerine ve arala- rındaki mütekabil anlaşma zihniyeti. nin küvveti ve mesudane yardımına borçludurlar.» Dün öğleden sonra Yunan, Rumen ve Türk matbuat mümessilleri şerefi- ne Avala âjansı ve Politika gazetesi #darehanesinde bir çay ziyaleti veril- miş, bunu samimi bir kabul resmi ta- kip etmiştir. Avala ajansı direktörünün ziyafeti Belgrad 3 (A.A) — Avala ajansı İ direktörü B. Jorj Petçis saat 13 de Bel- Rumen gazetecileri namına söz alan | grad Tayyare klübünde, Balkan mem- leketleri ajansı direktörleri şerefine hususi bir ziyafet vermiştir. Ziyafette merkez matbuat müdürü Predray Mi- loyeviç, Atina ajansı direktörü Veki- arelli, Rador ajansı direktörü Teodar Salocain, Rador ajansının Paris mu- habiri Aleksandr Durtig, . Romanya matbuat müşaviri Mikira, Anadolu ajansı umum müdürü Muvaffak Me- nemencioğlu hazır bulunmuşlardır. Avala ajansı muharrirlerinden bö- zıları ve merkez matbaat bürosu şube şefleri de bu ziyafete iştirâk etmişler- dir, Glodius'un Roma seyahati neticesiz kaldı Paris 4 — Paris - Soir gazetesinin. yle vaalen haber almak kir: sarnıçlı vagon satın veya emeli rik ticesiz kalmıştır, giden İtalyanın Paris sefiri: devamını arzu ediyor,, diyor Paris 4 — Fransız - İtalyan cemiyeti tarafından verilen ziyafete İtalyan seli- ri bir nutuk söylemiş ve İtalyanın sulh arzusundan bahisle demiştir ki: solini 942 sergisi için sarfedilen mesainin genişletilmesini emretmiştir. İtalyanın sulh emellerini göstermiştir. aldığına göre. İtalyadan anan ri ie gayretler ne kalmiştır. ime sulhün *B. Mus- Bu suretle Bir İtalyan gazetesi Sovyetler hükümetine şiddetle hücum ediyor Roma 4 — Mareşal Balbonun gazetesi olan Cörrlere Pedano gazetesi Sovyetlerin vaziyetinden bahsederek diyor ki: «Sovyetler hükümeti bir parça erazi almak, Almanyaya müzaheret etmek için harbe girmemiştir. Alman menfaatlerine hizmet etmek emelinde de değildir. Sovyetler harbe daha g©- düşürmüşlerdir. Paris radyosnun Türkçe neşriyatı Paris 3 (A.A.) <- Fransız radyo ida- resi her gün yapmaktn olduğu türkçe neşriyatım bugünden itibaren, - Türkiye saatile 20,30 da Türkiyeden iyi in ölü «Nice P.T.T.» istasyonu ile niş emellerle girmişlerdir. Bolşevizm ile panslâvizm &yni şeydir.» Sovyet fırkaları, dün de yeni bir taarruz Yaptılar Fin istihkâmlarını tahrib için indirilen Sovyet paraşüitçüleri teşehbüslerinde muvaffak olamadılar Stokholm 3 (A.A) — «Stokholm Hidvingen» gazetesinin Carelie muha- biri, dün Sovyet kıtalarının Mannerheim hattı üzerinden uçan 100 den fazla tay- İ yarenin yardımile tekrar taarruza geç tiklerini bildirmektedir. General Stern, tekrar tankların arka. sina kızaklar bağlamak usulünü tatbik etmiş ve ilk defa olarak portatif mitral. ve mücehhez paraşütçüleri harekâ: ta iştirâk ettirmiştir, Fin ordusunun üni- formasını giymiş olan bu paraşütçüler, istihkâmları ve fabrikaları tahribe teşeb- > etmişlerse de muvaffak olamamışlar- Helsinki 3 — Sovyetlerin yaptıkları yeni taarruzlar da tardedilmi. Sovyet tayyareleri bombardımanları Ösle 3 (A.A.) — Helsinkiden öğre- nildiğine göre, Finlândanın cenubu şar- kösinde 29 kasaba ve bu arada bilhassa Bjorneborg ve Faumo Sovyet tayyare- leri tarafından bombardıman edilmiştir, Ceman 20 kişi ölmüştür. Dün bir çok Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Fin resmi tebliği kumandanlığı tebliğ ediyor: işman dün Cerelia berzahında Sun- na mıntakasındaki Finlândiya mevzile- rine karşı büyük çapta iz pek şid- detli bir ateş açmıştır. B. o ödiğer muştur. Sovyetler, dün tayyareler vasi- tasile memleket dahilinde bir çok dev- riyeler indirmişlerdir. Bu devriyeleri teş- kil eden askerlerin bepsi telef veya esir edilmiştir. Ladoga gölünün şarkında düşman Finlândiyalkların elinde bulunan adala ra hücum etmiştir. Diğer mıntakalarda işara değer bir şey yoktur. Düşman tayyareleri Finlândiyanın #i“ malinde Fredericksham ve Levasa 45- hirlerile Borgo mıntakasına taarruz et- mişlerdir. Finlândiyanın cenubu garbisinde düş- man tayyareleri Hangoe, Kar ve maes şehirlerine taarruz etmişlerdir. malde Rovanini şehri de Sovyet tayya- relerinin hücumuna maruz kalmıstır. Bü tün gün bir çok hava muharebeleri vu- kubulmuştur. Finlândiya avcı tayyarelerile topçusu tarafından 8 düşman tayyaresi düşürül. müştür, Sovyet tebliği Moskova 3 (A.A.) — Tess bildiriy Leningrad askeri | haybiyesinin tebliği: Helsinki 3 (A.A) — Finlânda baş: | lerini muv fakiyetle bombardıman etmiştir. Hava muharebelerinde İl düşman tayyar Sovyet tayya l