5 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

|. Sahife 2 Son dakika Paris ve Londra mahafili neticeden memnun “Balkanlarda barışı bu iki devlet tehdid etmiyor. Binaenaleyh verilen karar diğer devletlere nazikâne bir ihtardır,, diyorlar Paris 5 — Balkan antantı Konseyinin, toplantısı sonunda neşrettiği teb- Uğ Frafsiz yiahâfili târafından memnuniyetle karşılanmıştır. “Tebliğde dört devletin doğu cenup Avrupasında barış nizam ve emniyetin muhafazası hak» kındaki kararından bahsedilmektedir. Ne İngiltere, ne de Fransa burada be- mşı tehdid etmediğinden bu husustaki kayıdlar diğer devletlere nazikâne bir Mhtar addedilmektedir Lond — Balkan antantı konseyinin elde ettiği nelice memnuniyetle Brükselin mütalâası: Oslo grupu ders almalı Belçika mahafili varılan neticeyi gıbta ile karşılıyor Brüksel 5 — Balkan antantı konseyinin mesaisi ve elde ettiği netice Bel- arşılanmıştır. Belçika mahafilinin mütalâası şü i konseyin sonuna kadar aralarında görüş birliğini muha- » Bu, Oslo grupuna mensup devletlere (İsveç, Norveç, Danimarka, Belçika, Finlândiya)ya ders olmalıdır, F devletleri arasında | müzakerelerin de fazla ilerlediği anlaş Halbuki Oslo grupu bu hususta da geridir. Bülgeristanın hareketi Brükselde çok takdir ediliyor. Hariciye Nazırları hareket ettiler Belgrad ö — Romanya Hariciye Nazırı B. Gefenko saat 23 de hususi tren- ıiştir. B. Gafenkoyu, Yugoslav Hariciye Nazırı, Balkan ti sefirleri, gazeteciler teşyi etmişlerdir. iy Ni B. Şükrü Saraçoğlu ve Yunan Başvekil ve Ha riciye Nazırı B. Metal da Yugoslav Başvekili ile birlikte Nişe hareket et- işle Yugoslav Başvekiline misafir olücaklardır. Bi ikreş memnun, Peşte nazikâne vaziyet aldı Balkan devletleri arasında . iktisadi müzakerelere başlanıyor Paris 5 — Belgradda elde edilen netice Bükreşte çok memnuniyet uyan- dırmıştır. Macar gazeteleri mesaiyi ve varılan neticeyi nazikâne bir suretta, fakat ihtiyatla kaydediyor. Yugoslavya, Macaristan ve Bulgaristanla geniş ik- tisadi müzakerelere baslamak üzeredir. Diğer Balkan devletleri arasında da bu yolda müzakereler olacaktır. Diğer taraftan Yugoslavyarın Macaristanla bir ademi tecavüz paktı yapacağı bildiriliyor. . Belgrad toplantısının asıl hedefi Bükreş 5 — B. Mafkoviç ve Gafenkonun nutukları Bükreş siyasi maha- #linde büyük ehemmiyetle karşılanmıştır. Bu nutuklar Belgrad toplantısının asıl hedelini göstermektedir. Bu hedef Tuna ve Balhan devletleri arasında da- ha geniş bir iş birliği yapmaktır. Şimdiye kadar böyle bir mıntakavi anlaşma» ya mani olan ihtilâflar izale edilmektedir. Türk - Bulgar dostluğu Sofya 5 — İki Türk askeri sis yüzünden hatasn Bulgar arazisine girmiş- tir. Bulgarlar bu askerlere nezaketle muamele etmişler ve kendilerini silâhla. rile Türk hükümetine teslim etmişlerdir. Bu muamele iki hükümet arasında- ki iyi münasebetlerin bir delili Fransa, Şang Kay Şek'a silâh vermiyor Paris 5 — Hükümet mahafili Çin hükümeti reisi Şank-Kay-Şek'e Hindiçi- &i vasıtasile silâh yermek için gizli bir anlaşma yapıldığına dair Domei ajansı- nın verdiği haberi tekzip etmektedir, Turku şehri bombardıman edildi londra 4 — PFinlândiyadan inan malümata göre Turku şehri bugün Sovyet tayyare filoları tarafından bombardıman edilmiştir, Şehre 11 bomba düşmüş, yedi ev ateş iş we ve hir çok kişi telef bir çok kişi telef olmuştur. Isvigro ordusu başkumandanının nutku londra 4 — İsviçre ordusu başkumandanı general Hanri Gizon bugün bir nutuk söyllyerek demiştir ki: İsviçreliler ski sporcularının memleket mü- ünfaasının temel taşını teşkil ettiklerini bugün Finlândiyalılardan öğrenmiş bulunuyorlar. Şimdi Finlândiyada cereyan eden muharebenin yarın kendi toprağımızda da başgöstermesi pek uzak bir ihtimal değildir.» Birminghamda saatli bombalar Roma 4 Londradan alnan malümata göre bugün Birmingham şehrinde tedhişcilerin bir çok sulkasd teşebbüsleri meydana çıkarılmıştır. Otobüs garajlarında dokuz saatli bomba meydana çıkarılmıştır. Bunlardan bi bazı mahallerde de bombalar ele geçirilmiştir, Maarif Vekili Üniversite rektörli bir çay ziyafeti verdi mama | bulunan Maarif Vekili BR ; asan - Âli Yücel şerefine dün, Üniver- #ie rektörü B, Cemli Bileei tatafından Mat 17 de Üniversite merasim salonunda tir çay riyafeti verilmiştir. Çayda Üniver- ite profesörleri, doçent ve asistanlar da ha- mr bulunmuşlardır. Ziyafet osnasında, Maarif Vekiline, Üniversitenin muhtelif ibtiyaçları hakkında yeniden izahat veri» miştir. Çay sast on sekize kadar devam etmiştir. Yeni zelzeleler Ankara 4 — Buraya gülen malümae t göre bu akşam saat 20 yi 28 dakika geçe Karabükte 4 saniye devam eden bir zelzele kaydedil Ayni zelzele Ankarada da hissedilmiştir. Ayrıca bu sabah saat dörtte Şibin Ka- rahisarda hafif bir yer sarsıntısı olmuş. dün akşam da Trabzonda 3 zelzele kay- dedilmiştir. Hasar yoktur Yeni kaymakamlar Anküra 4 (Telefonla) Kalecik kaymakamı Ragıb Savaş İmroz, em- niyet müdürlerinden Erip Gürtay Par sarcık, hukuk mezunlarından -Âdil Borçka kaymakamlıklarına tayin edil. mişlerdir. Gezici muallimlere yevmiye verilecek Ankara 4 (Telefonin) kursları gezlei munallimlerin Tası olarak yüz kuruş mesi Maarif Vekâletince kara mıştır. Eğitmen 8 yol pa iye veril- rlaştırıl Erzincan - Uzunahmedli tren hattı ihale edildi Ankara 4 (Telefonla) — Erzincan ie Uzunahmedli #rasında yapılacak gimendifer hattının inşaatı 2,200,000 küsur lira bedelle Som Sin şirketine Male edilmiştir. İhale bedeli keşif be- delinden 200 küsur bin lira noksan- dır. Polonya milli meclisinin kararı Nihai zafere kadar müca- deleye devam edilecek Paris 4 (A.A) Polonya milli meclisi, rels B. Paderewski'nin teklifi üzerine aşağıdaki kararları kabul et- miştir: Vatanın müdafaası için göstermiş olduğu kahramanlıktan ve müstevli- lere karşı takib etmekte bulunduğu vakurane huttı hareketten dolayı mec- Wsin kendisini tebcil etmekte olduğu» nu Polonya milletine iblâğı, meclisin, Reisicümhurun ve generali Sikorski hükümetinin Polonya arazisini işgal eden düşmana karşı nihai zafere ka- dar mücadele etmek suretile Polon- yanın istiklâlini ezeli hukukunu mü- dafaa etmeğe azmetmiş olduğunun Polonya milletine bildirilmesi, Pin. lândiya Reisicümhuruna, Finlândiya milletinin kahramanlığı hakkındaki takdiratın ve müşterek düşmana kar- şı muzaffer olması temenniyatının bildirilmesi, Fransada, Amerikada ve dünyanın diğer taraflarında bulunan Polonyalı muhacirlerin vatana hiz- met için ihtiyar etmiş oldukları feda- kârlıklardan dolayı kendilerine min- nettarlık beyan edilmesi. Japon - Çin anlaşması Muhteviyat şimdilik gizli tutuluyor #4 (A.A) — Japonya ile Merkezi Çin hükümeti arasnda yapılar anlaşmanın muhteviyatı gizli tutulmak» tadır. Ancak bilinen bir şey varsa o da, Sang - Kay - Şek kaldıkça Çindeki Ja- pon kuvvetlerinin geri alınması mevzuu bahis olmıyacağıdır. Tokyo 4 (A. A.) — Japonya ile Sovyetler Birliği arasında bir ticaret mu- ahedesi için yapılmakta olan müzakere- lerin uzun süreceği ve meselelerin karı- pk olması dolayınile kısa bir zamanda neticelenemiyeceği zannedilmektedir. Belçikada bir komünist ga- zetesi kapatıldı Bröksel 4 (Aâ.A.) — Hükümet «Dro- ite du Pevples ismindeki k zetesinin tab ve meşredilmesini mente- miştir. mist ya | Sovyetler bin tayya- reci kaybettiler Kareli cephesinde taarruza devam ediyorlar, bu taarruzlar tardedildi Stokholm 4 — Svenska Dagbla- det gazetesinin muhabiri, Sovyetlerin uğradıkları muvaffakiyetsizliklere rağ- men Mannerheim hattına taarruza devam ettiklerini bildiriyor. Finler bu taarruzları tardetmişlerdir. Fin askerinin maneviyatı mükemmeldir. İsveç gazeteleri Sovyet tayyarelerinin sivil halka gayri insani taarruzları hak- kında uzun tafsilât vermekte ve Finlân- diyaya acele yardım edilmesini istemek- tedirlir > İyi Bir âünobadanı elisân habet- lere göre Sövyet hava kuvvetleri bin ka- dar tayyareci kaybetmi; Bunlar, en ziyade güvendikleri zabitlerdi. Bu kayıp Sovyetler için çok mühimdir. Finler mukabil taarruza geçtiler Helsinki 4 (A. A.) — Ladogn gölü- nün şimalindeki Sovyet tazyiki devam etmekte ise de hafiflemiştir. Finler Kitteluomas ve Jio Monehmi mintakalarında mukabil taarruzlarda bu- Tanuyorlar Summa'nın cenübundaki Rus hücumu Bilen püskürtülmüştür. Hira Serra - taryiziğedi GükŞEN Bortavala ve Kupio'da sivil halkın bom- nanına devam etmektedir. 2 gebik yönel 13 Söüyet tiye irülmlştür. Kuopio bombardıman edildi | Stokholm 4 (A. A.) — Tidningen gazetesinin Helsinki muhabiri Kuopio şehrinin 3 şubatta öğleden sonra şiddetle bombardıman edildiğini yazmaktadır. 30 kadar Sovyet bombardıman tayyaresi şehrin merkezini sistematik bir şekilde tahrip etmiştir. Bombardımanın tesirleri korkunçtur. Sovyet bombaları bir kaç #- ğanağı delip içine düşmüştür. Bir çok ölü ve yaralı vardır. Fin tebliği Helsinki 4 (A.A.) — 4 şubat tarihli resmi tebliğ: Kareli berzahında düşman Suma Üzerine hücumlarına devam etmiştir. Dört hücum püskürtülmüştür, Sovyet kıtaları yeniden fazla insan ve birkaç tank kaybetmişlerdir. Molojervi'de de bir Sovyet hücumu püskürtülmüştür. Karelinin diğer bölgelerinde mü- him topçu fâaliyeti kaydedilmiştir. Pin topçusu muhtelif Sovyet batar- yalarını susmağa mecbur etmiştir. Ladoga - gölünün şimalinde nisbi bir sükünet vardır. Kuhmo bölgesinde, düşm bettiği bir mevzli istirdat içli teşebbüs akim kalmıştır Cephenin ör noktalarında dev- nın kay- aptığı kileri ve Petsamo bö falar bombardıman © diye kadar 40 sivilin öldüğü ve 50 ka- dar sivilin yaralandığı bildiril releri muhtelif yapmış ve düşman kıt yet hava üslerini bombardıman etmiş- tir, Şimdiye kadar teeyyüd eden ma- lümata göre 11 Sovyet tayyaresi dü- şürülmüştür Sovyet tebliği İ Moskova 4 (A. A5) Leningra askeri erkâniherbiyesinin tebli batta kaydedilecek hiç bir mıştır, Sovyet hava kuvv nin askeri hedeflerini muvaffakiyete bobardıman etmiştir. Fransızlar acele yardım istiyor Başl —' Dün oki oannha münenğ Malia'yebelyei Füşllidiyaye mile ve gür niş yardım edilmesini istiyordu. Dagün de sol cenaha mensup Populaire gaze- Best Finlera yardımı" cddmesmi talap ab mektedir. Populaire diyor <Finlere yapılacak yardım yalniz bu memleketin değil, bütün Skandina yanın iştiklâlini koruyacaktır. Bunun için aöele etmeli ve harekete geccelidir Amerika istikraz verecek Vaşington 4 (A. A.) — İthalâr ve ihracat bankası vastasile Finlân ikrazda bulunmak projesinden p: tocu gösterilen muhalefet üzerine çilmiştir. Yegâne çare, Finli merika piyasasından borsa komisyonunun müsandesile İ akdetmesidir. murakabe r istiksoz Bu sabahki sis Vapurlar işlemedi, işlerine gelemediler, deniz aşırı oturanlar bir motöre meçhul bir vapur çarptı, motör battı Bu sabah, saat beş buçuktan itibaren şabri kesif bir sis kaplamıştır. Bu sis, dünküne nazaran daha kalın olmuş deniz münakalâtı uzun müddet sekteye uğramıştır. Gerek Şirket, gerek Denizyolları, ge- rek Haliç vapurları ilk seferlerinden iti- beren bulundukları iskelelerden hareket edememişlerdir. Bu yüzden deniz aşın yerlerde oturanlar da işlerinin başında bulhunamamışlardır. Alâkadarların söylediklerine göre; bu derece kesif sin senelerdenberi görülme- miştir, Bu sabah, sis yüzünden limanda bir Amerika - Hollânda Merhalesiz uçuşlar için tay- yare yapılıyor Amsterdam 4 (A.A.) — Fokker fab- rikalarında o Amsterdam ile ONevyork arasında merhalesiz uçuşlara tayyareler inşa edilmektedir. AÂmesika ile Hollanda halihazırda iki memleket srasında bir hava servisi dası için müzakerelerde bulunmaktadır, Fransanın Moskova elçisi Fransaya gidiyor Moskova 4 (A.A.) — Fransanın Moskova büyük elçisi Naggiar mezunen Fransaya hareket etmiştir. Büyük elçi Odes ve İstanbul yolile gitmektedir. Harbin iptidasındanberi 18 Arjantin şilebi battı Bucnos - Aires 4 (A.A.) — Buğday komisyonunun bildirdiğine göre, harbin başlangıcından İİ kântmuevvele kadat hububat yüklü 18 Arisntin silebi, bat- mıştır, Zayi olan hububat miktarı 109,000 | tondur. mahsus | kaza olmuştur. Üstü başı sırsıklam (bir halde denizden çıkmış bulunan bir gemi tayfası, liman idaresine gelerek; Salıpa- zan önlerinde kereste yüklü bir motöro, meçhul bir deniz vamtası çarparak bae tardığını ve kaçıp gittiğini söylemiştir. Liman idaresi; hadiseden klavuzluk idaresini haberdar etmişse de klavuzluk idaresi, sisin fazla kesafeti dolayısil mörkör gönderemiyeceğini bildir Kazazede motörün âkibeti heni hul bulunmaktadır. Tayfalarından bo- İ dulmuş olanların bulunup bulunmadığı "da e anlaşılacaktır. ç Almanyanın randan ; alacağı mallar i Sovyet Rusyadan serbesçe geçmesine müsaade edildi Moskova 4 (A A.) — (Havas)ı Öğ” renildiğine göre, Sovyet hükümeti İrana gidecek olan Alman emtiasınığ Bovyetler Birliğinden serbes olarak İ geçmesine muvafakat etmiştir. Ak manya tarafndan satın alınacak İran malları da Alman malı telâkki edilecek ve bu suretle serbes” transit- ten istifade edecektir, İran Almanyaya kara yolundan deri, pamuk, ham keten ve muhtemel olarak hayvan verebilir. İran petrolü üzerindeki İn furu sebebile Almanyanın İrandan petrol tedarik edebileceği zannedilme- | mektedir.