27 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM — 27 Şubat 19405 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika B. Welles'in seyahati Berlin mahafili Amerika Hariciye müsteşarını sempati ile karşılıyacak Amsterdam 27 — Amerika Harlelye rülsteşir B. Welles Berlinde sempati Me karşılanacaktır. Alman gazeteleri Amerikaya hücumlarını Diğer taraftan Berlinden gölen hâberlere göre Almanyarın Pin harbinde tar vassut teşebbüsü Moskovnda fena telâkki edilmiştir. Sovyetler bunun kabulü- nü bir gaaf eseri addediyorlar. Pariste tehlike işareti Paris 17 — Dün akşam sart 30,88 de ve sabaha karşı 4.30 da olmak Üze- re Pariste iki defa tehlike işareti veritmiştir. Fakat şehir üzerine tayyare gel memiştir. B. Stoyadinoviç yeni bir fırka teşkil etti Belgrad 77 — Yeniden siyasi fırkaların teşkiline müsaade edilmesi üzeri- ne eski başvekil Btoyadinoviç Sirp Radikal fırkam namile bir fırka teşkil et- #iğini hükümete bildirmiştir. Bu fırka Sırp - Hırvat anlaşmasına eleyhtardır. Bir Alman tahtelbahiri batırıldı Londra 71 — Press Assoclatlon'un bildirdiğine göre perşembe günü bir İngiliz harp gemisi bir Alman tahtelbahirini batırmıştır. Şimali İskoçya harp mıntakası ilân edildi Londra 27 — Harbiye Nezareti 11 marttan itibaren şimal! İskoçyanın bü- yük bir kısmının harp mıntakası addedileceğini ilân etmiştir. Müsaade alma- dan hiç kimse bureya giremiyecektir. Avrupanın şimal havali- sinde İngiliz harp gemileri Muarmansk ve Petsamoda Alman donanma- sına mensup gemiler bulunması buna sebep olarak gösteriliyor Paris 26 (A. A.) — Almanyanın de- nizlere ve bilhassa Şimal denizine yeni denizninlar göndermesine rağmen, ticm- ret vapuru kafileleri kuvvetli tayyar, torpido ve devriye himayesinde munta- zaman ve rahatça İngiliz limanlarına ulaşmakta berdevamdır. Şimdi en ziyade alâkayı çeken pay, Avrupanın en şimal bavalisinde İngiliz harp gemilerinin bulunmasıdır. Selâhi ettar Fransız deniz mahfilleri buna se- (lr elek Mutrniek' oivağımdaki; Ran Hmanlarında ve hatta Ruslar tarafından isgal edilmiş olan Petssmoda Alman Romanyadan petrol ihracatı İngiltere vaziyetin tamamen müsait olmadığı şeklinde bir telâkkiye mi mütemayil değil Londra 26 ÜR AK Romanyadan Almanyaya ve İngiltereye yapılan pet- hakkında Avam kumarasın- bir sunle Butler şu cevabı ir İngiliz hükümeti, vaziyetin tamamen müsait olmadığı şeklinde bir telâkkiye mütemayil değildir. B. Butler, Rumen hükümetinin İngilte- zeye karşı dostluk hislerle müttasıf ol duğu hakkında işçi mebuslardan Hen- derson tarafından yapılan beyanata iştir rak etmiştir. Yugoslav - Bulgar ticari müzakeratı Sofya 26 (ÂJA) — Ticaret Nazırı B. Andrev, Bulgaristanla Yugoslavya arasındaki iktisadi raeseleleri halle me- mar Bulgar ve Yugoslav “mutahhasları tarafından ticaret odasında yapılacak içtimaa iştirak etmiştir. İçtimada, hara zetli nutuklar söylenmiştir. Bulgar gaze- teleri başmakalelerini «Kardep millet Yugoslavya» ya tahsis etmektedirler. Japonya, Avrupa harbinde ademi müdahale siyasetini takib edecek / Dome ajansı bildiriyor? teciler Konferansında Ha- m miimessili Japonyanm raroinde muhüsamatırı başlangı- cındanberi mutlak surette riayet ettiği ademi müdahale siyasetini Jere getiner mümessil her şeyin memmuniye- lde yolunda gitmekte al- e etmiştir, donanmasına mensup gemilerin ve belki da denizaltıların mevcut olmasını gös termektedirler. Avrupanın Uzak şimal - doğusunda buzlarla kapalı olmayan iki imanın yal- nır Petsnmo ile Murmansk olduğu ma İamdur. Rus limanlarında Alman harp gemileri ancak Norveç sahili açıkların dan geçerek kurtulabilirler. Buralarda e İngiliz gemileri dolaşmaktadır. Diğer yegüne mümkün ricat yolu ise Beyaz denizi Leningrada bağlayan kanaldır ki bu kanal da daha uzun haftalar buzlar- la örtülü kalacaktır. Ingiltere - Norveç ticari müzakereleri İki taraf arasında bir anlaşmaya varıldı Londra 26 (A.A.) — Müzakere edil mekte olan İngiliz - Norveç ticaret itilâ- fı henüz imza edilmemiş ise de iyi haber alan İngiliz mahfillerinde zannedi göre İki taraf arasında bir anlaşmaya rlmış olduğu için yakında bu itilâfnar Imzaya hazır bir hale gelecektir. Norveç vesikalarını hâmil olan bazı Norveç vapurlarının kontrol muamelesi- nin de sadeleştirileceği ayni mahfillerde söylenmektedir. Bu vapurlar için kaçakçılık kontrol üslerine uğramak mec- buriyeti kaldırılacaktır. Bitaraf memleketlerin meşru ticari menfaatlerini müdafaa için yaptıkları te- şebbüslerin İngiltere tarafından daima büyük bir dikkat ve sempati ile karşılan- dığı ilâve edilmektedir. İzmir vilâyet bütçesinin açığı Ankara 26 (Telefonla) — İzmir vi- lâyeti umumi meclis azasından bir he- et bu sabah şehrimize gelmiştir. Heyet ir vilâyet bütçesinde görülen ve mik- tarı mühim bir yekün tutan açığın ka- patılması hususunda hükümetin yardı. mun temine çalışmcaktır. B. Talha Sabuncu Ankara 26 (Telefonla) — İstanbul mintaka ticaret müdürlüğüne tayin edi- len sanayi müşaviri Talha Sabuncunun bir müddet merkezde vazife görmesi tensip edilmiştir... Ankara, 26 (Telefonla) — Antakya pos- ta ve telgraf müdürü B. yizmdi Zonguldak, Çankır müdürü Ahmed Antakya, Erzin- can müdürü Edip Çankır, Kastamonu müdür muavini İhsan Erzincan posta ve telgraf müdürlüklerine tayin edildiler. Eski mütekaid, dul ve yetimlerin. maaşları Maaşlara zam yapılacağı hakkındaki haber mevsimsiz görülüyor Ahkara 26 (Telefonla) — Eski mü- tekait, dul.ve yetimlerin maaşlarına xam Tol ve burun için yeni yıl bütçesine 1,250,000 lira konduğu hakkındaki ha- Ber üzerine kendisi ile görüştüğüm Ma- ye Vekâleti namına söz söylemeğe sar Mihiyetli bir zat bana dedi ki: «Eski kanıma göre maaş almakta olan maaşlarını bir meseledir. Şimdiye kadar mali im- kân bulunulamaması yüzünden tahak- ettirilemiyen bu meselenin yeni genin hazırlanması vesilesile de mevruu- bahs edilmesi gayet tabiidir. Ancak ye ni bütçe henüz tetkik safhasındadır. Ba tetkikler bitirilip bütce bağlanmadan ev- vel bu hususta bir sey söylemek mevsim» sizdir.» Talebe dosyaları Bu dosyalar talebenin bütün tahsil hayatı imtidadınca ce- reyan edecek idari malümatı ihtiva edecek Ankara 26 (AA) — Haber aldığımıza , Maari? Vektiliği orinokul ve lselerle tmen okullarında okuyan talebe için bir talebe dosyası yaptırmıştır. Orta tah- Mi hayatına giren her talebe için tutula- sak olan bu dosyalar okul idarelerince muntazaman tutulacak ve talebe bir okul- dan ötekine naklettiği takdirde gitiği okula aynen gönderilecek ve yüksek tah- | Mİ sınıflarına geçen talebelerin dosyaları da girdikleri yüksek tahsil müasseselerine &ynen devrolunacaklır. | Dosyada bir talebenin bütün tahsil ha- yatı imtidadımen hakkında cereyan edecek bütün idari muamelâtı, dersleri, sınıf geç- ime vaziyeti ve dertcasi, disiplin ve sıhhat durumlarını, okul idaresinin talebe hak- kındaki dikkate şayan müşahede ve hü- kümlerini kayda mahsus kısımlar vardır. Bu suretle bilhassa İlerlemiş sınıflara ve yüksek okullara başka okullardan ge- Men talebe hakkında alâkadarların derhal ve asası mialümat edinmeleri mümkün olabilecektir. Bu dosya ile & yeni talebe kaydeden nin geldiği okula malümat vermesi kabul edilmiş olduğundan şu ve bu şekil- de İzini kaybederek eskiden okuduğu bir okuldan istenilen şekilde kayıd çıkarmak #mklinı de önlenmiş olacaktır Adliye Vekili Ankaraya döndü Ankara 26 (Telefonla) Vekili B. Fethi Okyar orta ve garbi Ar nadoludaki tetkik seyahatini o bitirerek bugün Ankaraya dönmüştür. B. Fethi Okyarın se; ti İ5 gün devam etmiştir. Kayseri zelzelesi Develi kazası ve civarında 417 ev yıkıldığı anlaşıldı Develi kaza merkezi ile — Adliye de şiddetli, bu sabah da 4,35 de hafif iki zelzele daha olmuşsa da hasar yok- tur. Şimdiye kadar yıkılan evlerin 417 olduğu 100 kadarinin da hasara uğra- dığı tesbit edilmiştir. Felâketzedelere yardım devam edi- yor. Buğüne kadar 475 çadır dağıtıl- mıştır. Daha 200 çadır gelmesi bekle- niyor. Mürefte 26 — Bugün 9,25 de gürül. tülü bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur. İzmir Belediye reisi Ankarada Ankara 26 (Telefonla) — İzmir be- lediye reisi bugün şehrimize gelmiş ve | Ticaret Vekili B. Narmi Topçuoğlu ile görüşmüştür. Bir müddet burada kalı cak olan belediye reisi B. Behcet Uz hareketinden evvel Başvekil tarafından kabul olunacaktır. Kopenhag toplantıs! ransız gazeteleri Şimal devletlerinif tazyik edildiklerini yazıyorlar Paris 26 (A.A.) — Şimal memleket- leri konferans resmi tebliği Parise çok geç vam olduğundan muharrirler bunu inceye tetkik ve tefsire vakit bulamamışlardır. Bununla beraber Skan- dinavlarla Finlündiyallar © arasmdaki münasebetler gazete sütunlarında -şaya» nı dikkat mütalâalara mevzu teşkil et- mektedir. Exceldior. gazetesinde Morris Kolra Şimal | memleketlerile | Finlândiyalılar arasındaki münasebetlördei bahseden yazısında İsveç, Norveç ve Dünimarka- nın endişede bulunduklarmı söylüyor ve diyor ki: #Bu üğ memleket ricali Berlindeni ve M vadan teminat mı almışlardır? Eğer almaşların bu teminat kendilerini İnzla emniyette bülundurmamaktadır. Skandinav memleketleri | Böhemya ile Polonyanim da”bunlara Benier teminat aldığını ve Almanya ile Rusyanın hayat sahası hudutsuz olduğunu hatırlatıyor- lar. İstedikleri şey bitaraf kalmaktır. Asıl güçlük de buradadır. Gerçi bita- raflık kanunlarını tayin eden bir bey- nelmilel hukuk vardır. Fakat Almanya Me Rusya bu hakkı tanımaktan imtina ediyorlar ve kuvvet rejimi taraftarı olan Hitler ve Stalin ile akaşa etmek iktisadi müzakereler Yakın Şark memleketleri arasında temaslara başlanıyor Kahire 26 (A.A.) Elmukattam zetesi, Beyruttaki âli Fransız komi- liğinin Yakın Şark devletleri arasın- ki iktisadi münasebetleri tanzim etmek üzere Kahire ve Kudüs ile müzakerelere giriştiğini yazıyor. Ya- pılacak müzakerelerin hedefi, bütün Arap memleketleri arasındaki mübade- leleri kontrol ve bu mübadelelerin inki- şafını temin edecek daimi komisyonlar ihdasına müteallik bir itilâfname akdet- mektir, Müzaker, mil edileceğ rin Türkiye ve Iraka tep- söylenmektedir Almanya - Hollanda ticaret anlaşması Amsterdam 20 (&.A) — Almanya - Hol- Janda ticaret müzakereleri bu sabah LA Hayr'de başlamıştır. Boyalı suruklar 12836 parça gıda nümune- sinden 1612 si bozuk çıktı “Tutulan istatistiklere göre son bir sene içinde İstanbul kimyahanesine tahlil edil- mek Üzere gönderilen 12898 parça gıda vesair yiyecek maddesinden 1612 nümu- penin bozuk olduğu anlaşılmıştır. Bunlar blühassa Belediye hekimlerinin ve zabıta memurlarının şöphe üzerine aldıkları nü- munelerdir. Boyanmış suçuk yapmak memnu oldu- Bundan verilen cezalardan bir kısmı da bu boyalı suçuklara sidir. Sucukçular buna Miraz etmişler ve smuçuğun deği, za- rının boyanmasını istemişlerse de Sıhhiye Vekileti bunu da reddetmiştir. Ankara ve civarı bol ışığa kavuşturulacak Ankara 26 (Telefonla) — Nafia Ve- kâleti, Ankara ve civarını ucuz ve bol ayiğa kavuşturmak için Polatlı civarında büyük bir elektrik santralı kurmağı kar rarlaştırmış ve bü hususta etüdlere baş- lamıştır. Su kuvveti ile işletilecek olan bu santrnla muktezi enerjiyi temin için Polatlının. 37 kilometre kadar şimaline | düşen Çağlayancık mevkiinde 7,000,000 ton su istinp edebilecek büyüklükte bir baraj kurulacaktır. Çağlayancık Sakarya nehrinin kıyısındadır. Sümerbank yeni bir fabrika kuruyor Ankara 26 (Telefonla) — Sümer Bulgar sefiri. geldi Bugünlerde Ankaraya giderek itimadnamesini verecek Bulgaristanın yeni Ankara elçisi B. Sa- va Kirof, bu sabah şehrimize gelmiştir. Sirkeci istasyonunda Bulgar konsolosluk erkânı ve Bulgar kolonisi tarafından kar- silanmıştır. Sefir, gazetecilere şunları söylemiştir: «— Ankarada hükümetimi temsil ede- .ceğim ve iki memleket arasında o mev- cud iyi münasebetler dahilinde vazife göreceğim. Bugünlerde Ankaraya gide- ceğim ve mutad merasimle itimadname- mi Reisicümhurunuza takdim edeceğim. Ondan sonra sizinle daha etraflı konu şabileceğimi zannederim.» bank, bir yedek âletler ve makine ta- mir fabrikası kurmak üzere tetkiklere girişmiştir. Banka bu iş için iki Polon- yalı mühendis angaje etmiştir. Arttırma, eksiltme ve ihale şartnamesine bir fıkra eklendi Ankara 26 (Telefonla) — Arttırma, ek- gitme ve ihale kanununun tatbik sureti- ni gösteren kararnamenin şartname for- müllerine ald olan kumunı değiştiren yeni bir karamame hazırlanmıştır. Vekiller heyetinin tasdikinden geçen bu karama- meye göre bundan böyle yapılacak olan sarinamelere gu gekilde bir fikra eklene- cektir. «Kati kabul yapılıncıya kadar yapınm güzel bir halde muhafazası ve müteahhi- din suni taksiri yüzünden vukua gelecek kazalardan müterelid hasarlar müteah- hide aideir> imkânı yoktur. Bu sebeple LAN Chamberlain ile yapılacaktır.» Ordre gazetesinin diplomatik mi riri, Almanyanın, tavassutta bul için, Sovyetler tarafından Vüpurinin i gsl edilmesini beklediğini ve Sovyet rin bu tavassutu müsaraatle kabul edef çeklerini söylemektedir. Bu muharrif diyor ki, eğer, Moskova He Helsinki arasında bir sulh anlaşması yapılar olursa Berlinin tavassutu sayesinde tef min edilecek olan bu sulhun nasıl bif şey olacağı kolaylıkla'tahmin edilebilir Arlâşma bahsinde Finlindiya genif imtiyazlar vermeğe mecbur olacak v# bu imtiyazlar onu ilk hamlede Sovyet Rusyanın emri altirin koyacaktır; Almanyaya gelince o da, * eylüldeki Alman - Rus anlaşması esnasında tesbil edilmiş bulunan komisyonu alacaktı Bu komisyon, iki Skandinav memleket tne el koymaktan ibaret olacak ve bi memleketler o andan itibaren iki orta” ğin teşkil ettiği kıskaç arasında sıkışa” caktır. Almanyanın Sovyet zaferine vet” diği ebemmiyet çok büyüktür. Bu sebep” le Almanya Finlândiyanın iki komşust olan İsveç ve Norveç üzerinde, Finlâm* diyaya yardım gönderilmesine mani ok maları için kuvvetli bir tazyik icra e# mektedir. Alman ı tayyareleri Bitaraf memleketler üzerim de uçmakta devam o | ediyorlar Oslo 26 (A.A.) — Alman tayyaret lerinin Utrecht eyaletinde kâin Wondem burg civarından uçtukları Oslo'dan bik dirilmektedir. Hava dafli bataryaları def hal fazliyete geçmiştir. Bir Danimarka yelkenlisin€ taarruz Amsterdam 26 (A.A.) — Dün İlmu* #den'e gelen Olympia ismindeki Dani marka yelkenlisi denizde bir Alman tay* yaresinin hücumuna uğradığını bildirmifi ür. Tayyare yelkenliye karşı mitralyözlül ateş açmıştır. Mermiler geminin güverte“ sine düşmüş ise de hiçbir hasara sebep of mamıştır. Garp cephesinde vaziyel İngiliz tayyareleri Almanya* nın büyük deniz merkezleri üzerinde uçtular Paris 26 (AA) — 26 şubat tarihli sabah tebliği; Moselle ile Sare arasında cephenin muhtelif kısımlarında Otemaf halinde bulunan kıtalar büyük bir faali” yet göstermişlerdir. Paris 26 (A.A.) —Dün iki tarafi hava istikşaf faaliyeti kaydedilmişti. İngiliz tayyareleri bilhassa Almanya! bütün büyük deniz merkezleri, Helio” land, Borkum Syit, Bremen ve Hamburf üzerinde uçmuşlardır, Fransız ve tayyareleri hatlar üzerinde muhtelif fo” toğraf ve istihbar uçuşları yapmışlardı. Fransız askeri mabfilleri, bir Franssf tayyaresinin o düşürüldüğü (hakkındaki Alman iddiasını kati olarak tekzip ef mektedirler, Bir İngiliz tayyaresile be$ Alman tayyaresi arasında çarpışma Londra 26 (A.A.) — Dün beş AK man bombardıman tayyaresi Helizolend adası ve Frizon adaları üzerinde yaptı bir keşif uçuşundan avdet eden bir İ giliz Blenheim tayyaresine tanrruz # miştir. Blerbeima 6 defa mitralyöz #1€ şi isabet etmişse de; tayyare ciddi hasara uğramaksızın, bulurlar. arası” saklanmağa ruuvaffak olmuştur. BİLGİ ye tayyare üssüne avelet etmistir. Raf çok ehemmiyetli fotoğraflar almış bi” umuyordu. Tayyarede hiç kimse yar” be Gizli İngiliz radyo istasyofl Londra 26 (A.A) — Dün İns sadyo ahizeleri, kendine «Yeni İng radyo istasyonu» adını veren bir pot” nin İngiltere aleyhine yaptığı nesriy” almışlardı Mühendisler bu postanın zayıf © ğunu ve Avrupa kıtasmın uzak bir "O tasında bulunduğunu tesbit eylemi dir. Fransa - İtalya ticari münasebatı Paris 26 (AA) —Bir Ami Ayen ucaret * yeti bugün Parise gel yeti memleket arasında Y v ması akdi için müzâkezeler yapacağı dirilmektedir.