27 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKSAMA Celâleddin Ezine — Yenilerden kimi beğeniyorsunuz? Bir iki şalısiyeti saymak mecburiye- tinde kalan ehli insaf, bunların belki en başında şu İsmi söylemekten ken- dini alamıyor: — Celâleddin Ezine! Muhtelif mecmualarda makaleler neşrettikten sonra «Yakup ve ötekiler» diye bir kitap çıkaran, «Bir misafir geldin diye bir piyes yazıp Şehir tiyat- rosunda muvaffakıyetle oynatan, ni- hayet Amerikayı ve Maginot'yu ziyaret edip intibalarını ejournalisme littö- rare» denen tarzda Cumhuriyet'te bastıran bu yeni muharrir, benim - dört yaşımdan itibaren « çocukluk arkadaşımdır. Hayatımda ilk dostum- dur, Sonra mukadderat bizi ayırdı. O, Avrüpanm muhtelif yerlerinde edebi- yatçı olmak üzere hemen ne lâzımsa hepsi için hazırlandı. Garp lisanlarile ve kültürüyle öyle mücehhezdi ki, se- neler geçiyor ve onu yakından tanı yanların belki de birincisi olarak ben hayrette kalıyordum: «Niçin eser ver- miyor? Niçin mevcudiyet göstermi- yor? Ve beş sene kadar emek sarfettiği «Yakup ve ötekiler» i takriben iki yıl önce neşretti, Alâkadar olmamam ka- bil değildi; fakat bu çok kıymetli ar- kadaşıma müdahane etmeği ne kendi- sine, ne nefsime yedirdim. Şu sütun- da Celâleddine dair sert ve belki de kırıcı bir tenkid yazdım. Hülâsatan di- yordum ki: «Rüya oyunu dediğin bu eser, dahili kari pazarında geniş bir revaç bulamadığı gibi tercüme yoluy- la beynelmilel edebiyat piyasasına çi- kamıyacaktır, Öyleyse muvaffak ola- mamışsın!» «Abstre sanat» denen kısımda mu vaffakıyet elde etmek öyle güçleşmiş- tir ki... O vadide şu gök kubbe altında söylenmedik» değil «hayideleşmemişs söz azaldı Edebiyatçılığı sanayiciliğe benzetir. sek, ille yüksek abstraksiyon eserleri- nin dimağda doğmasım beklemek, bir mühendisin elini kolunu bağlıyarak «Kâşif olacağım!» diye gözlerini tesa- düfler ufkundan ayırmamasına ben. zer. Esasen harikulâde keşfiyatın ço ğu da gündelik fabrikasyonlar esna sında değuvermemiş midir? Onun gi- bi, Celâleddin Ezine nevinden milk cehhez bir Türk münevverini de çok şükür artık, edebi mücerredattan ayrık mis, gazete makeleleri kaleme alırken görüyoruz. Ve bakiniz, nasıl muvaffak oluyor. Bir sene İçinde geniş tahaka- ların gönlünü fethediyerdi. Yalnız dada hak enfüsi kudretine güvenmemek; yaratma kabiliyetini edindikten sonra, herkesin istifade edeceği birşey yazabilmek, kitapların derinine dalmak, mesafelerin ölesine gitmek mecburiyeti!... Celâleddin Ezi- ne de nihayet bumu yaptı; ve Türk edehiyatmda lâyık olduğu vatandaşlık hakkımı kazandı. Kıymetli müellifle. rimiz arasında onu selâmlıyorum. Ben ki bu sevgili dostumu vaktile ha- $in şekilde tenkid etmek cesaretini göstermiştim; o satırlarım, bu maka- lemdeki samimiyeti - ve iltimassızlı. Kı - isbata kâfidir. Başkaları için de iyi bir örnek; Sa- de istidadına, hattâ hazırlık hamule- sine güvenmemek; pratik fayda ve ren bir zeminde eser yaratmak! (VA » Nü) Almanyalı — Memleketinizdeki bu bürriyet bolluğuna şaştım bay Amca, emek siz bu yumurtaları istediğiniz gi- satın alabiliyor... i i | Bönderlimiştir. Sirkeci meydanı senişletiliyor Umumi meclis dün bunun için istenilen tahsisatı kabul etti Umumi meclis, dün B. Necib Serdengeş- in reisliği altında toplandı. Riyaset ma- dan gelen bazi teklifler alâkadar encümenlere havale edildikten sonra mül- kiye encümeninin bir mazbatası okundu. Bu masbataya göre Küçükpazarda deniz kenarında yüzlerce çuval soğan İstif eden bir kişiye caddeyi işgal ettiği için verilen cezanın mahxemece iptal edilmesi müna- sebetile «meydan, sahil ve nhtım gibi umuma mahsus yerlerin de işgal olunmiı- yarağına. dair bir fıkranın Belediye za- bitasına ilâvesi teklif ediliyordu. Bu tek- 18 Belediye zabıtası Lalimatnamesini ha- zırlıyan imuhtelit encümene gönderildi. Bundan sonra Birkecide Beşir Kemal Taksim kışlası Dört parçaya ayrılarak sıra ile yıktırılacak Taksim kışlasının yıktarılması için bin keşif plüni hazırlanmasına başlanmıştır. Kışlanın ve müştemilâtındaki kiracıların birdenbire açıkta kalmamaları, husurlle lig maçları henüz bitmeden stadyomun bomulmaması lâzım geldiğinden kışlanın tedrici bir surede yıktırılması münasib görülmüştür. Yıktırma İşinin dört parçaya ayrılarak ayrı ayrı müteahhide verilmesi kararlaştırılmıştır. Verilen karara göre kışlanın Uk önce yıkılacak kısmı, Taksim bahçesi ile Pano- Tama bahçesine gidilecek yola bitişik olan kısımdır. Burasının Yıktırılmasına başlan» dırtan sonra kışlanın Mete caddesi cihe- tindeki arka kısmı yıktırılacak ve en son olarak da bâliçeriin yeni açılan meydan tarafındaki kısmı ortadan kaldırılacaktır. İlk kismin yıktırlmasına mart başında başlanacaktır. e Dün fazla miktarda çay sipariş edildi Çaycılar için akreditif açıldığını yazmış- tık. Dün ilk defa olarak mühim çay sipa- rigieri verilmiştir. Çuvalcılar için de ye- niden 30 bin sterlinlik akreditif açılması- na karar verilmşitir. Bununla, çuvalcılara açılan akreditif mikdarı 50 bin sterlingi bulmuştur. Tarife komisyonu Dün tekrar toplantılarına başladı Tarife komlayonu dün tekrar toplanarak mesaisine devam “etmiştir. “Toplantıda, ihzari bazı kararlar verilmiştir. Öğrendi- gimize göre bu kararlar arasında, şehi vapurlarında sivil elbise ile seyahat eden zabitanın da üniformalı sabitann mah- $us tarifeden İstifade etmeleri hususu vardır, Haliç vapurları idaresi, seferlerinde ten- zilâb yapılmasına turaldar olmumışsa da kömisyona iştirik eden diğer âra, Haliç vapurlarının göreceği muhtemel zararla» nn Belediye tarafından ödenebileceğini iddia etmişlerdir. Liman relsi B. Refik Ayuntur Ankara. dan döndükten sonra komisyon tekraş toplanarak vapur navlunları otratında son ve kati kararını verecektir. o o İbracat faaliyeti İhracat hareketi dün de hararetli ol- muştur. Dün Amerikaya fındık, av derisi Bundan başka İlalyaya, kilosu 6) kuruştan mebzul inikdürda pa- Çavra gönderilmiştir. Paçavrn finti ey- velcs 3, 4 kuruştu. İtalyaya ve Romanyaya yumurta gönderilmiştir. İtalyaya giden sanayi yumurtası damgalı büyük yumur- *a sandıkları 39, 40 a, taze yumurta san- dıkları da 42, 45 liraya satılmaktadır. Son günlerde, paçavra ve yumurtadan büşka balmumu da mühim bir ihraç meta ha- line gelmiştir. Bu yüzden kilosu 8? kuruş- tan 179 Kuruşa fırlamıştır. Bunlardan başka pazar, pazartesi sar. tında 50 bin çift taze balık ihraş odilmiş- tir. Balıkların çifti 60, 65 kuruştan satıl- mıştır. 50 bin çift balığın dörtte üçü İtal. yaya, dörtte biri de Yunnulstana ihraç Bir genç, kendisinden ayrılan eczanesi karşısından Viyana oteli yanın- daki boşluğa kadar uzanan sahadaki bi- naların istimlâkine dair bütçe encümeni mazbatası okundu. Buradan geçen fram- vay hattinin yeri değiştirileceği için bu sahanın istimiâki lüzumlu görülmektedir. Bütçe encümeni, yapılan teklifi muvafık görerek Londra - İstenbul yolunun şehir dahilindeki başlangıcı olan Topkapı tram- vay tevakkuf mahallindeki virajın ıslahı ve bu maksadla oradaki adanın istimlâki için elektrik, tramvay İdaresi bütçesindeki 2000 liralık fasla 116,000 Jiranın münakale saretile ilâvesini muvafık görüyordu. Bu mazbala aynen kabul edildi. Silivri kazası dahilinde mürüru #amana Haklı şikâyetler Otobüs yolda bozulunc bilet paraları yanar mı Bir okuyucumuz dün akşam mai banmıza müracaat ederek şu şikAyette bulundu: «Edimmekapı - Cihangir arasında iş- leyen bir otobüs, tamamen dolu ola- rak Edirmokapiya giderken bozuldu ve Babıllide kaldı. Saat 19 u 8 geçi- yordu. Kontrol memuruna tea ettik. «Biletlerimizi imzalayınız da yarın bu biletlerle yine otobüse binelime dedik yapılmadı. «İhtiyat otobüslerden biri- mİ çağırın» dedik. «Yoksa cevabını ai- dık. Bizi tam 35 dakik orada oyala- dilar ve nihayet hiç bir şey yapılama- dı! Biz de başka vesuifle evlerimize dağıldık, | — Bizi yerimize kadar gölürmek üzere kesiin biletler otobüsün yolda bozulması üzerine niçin yansın? 2 — Neden ihtiyat otobüs bulun-f | masin? 3 — Kontrol memuru biletlerimizi niçin imzalamasın? Bütün bunlarla beraber Belediye böyle çürük çarık otobüslere niçin müsaade veriyor? Otobüsün mumarası 3149 dur, Va- kaya 316 numaralı bekçi, 435 numa- rahı nokta polisi de şahiddirler» Dün, belediye reisi muavlnliğinden şu tavzih mi bunu aldık: «19/2/0940 tarihli Akşamda (Kuzguncuk cadde- #inde tek HMunba yok) başlığı çıkan okuyucu merkür mesafode 20 aded elekirik lâmbam Mevcuttur.» Bağdad caddesinde bir cinayet kadını bıçakla öldürdü Dün, Peneryolunda Bağdad caddesinde bir cinayet işlenmiştir: Civarda bir köyde oturan Fatma isminde bir kadın, bizzat kendisi sürdüğü inek arabasile Bağdad cad- desinden geçerken, Üç senedenberi beraber» ve nikâhsız olarak yaşadığı ve on beş gün- denberi de ayrı bulunduğu Yakupla karşı- laşımıştır. Yakup, kendisinden ayrılan bu genç ka- dımı, arabada yalnız giderken görünce hiş sesini çıkarmamış ve derhal arabanın ar- K& turufından içeri atlamıştır. Yakup içe- Tİ atlar atlamaz biçağını çekmiş, ve Fatma yı muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Ya- kup, bu cinayeti işledikten sonra civarda» ki bir jandarma karakoluna giderek teslim olmuş, Patana da dahalli sabıta memurları | tarafından derhal hastaneye sevkedilmiş- | se de içeri girmeğe kısmet olmadan ölmüş- tür. Katil Yakup, Üsküdar müddetumumi- liği tarafından tevkif edilerek tevkifhaneye Bevkodilmiştir. Bay Amcaya göre vuğrıyan 62036 lira 22 kuruşiuk mektep ver- gisinin kaydının terkini hakkında kavanin ençümeni mazbatası da muvafık görüldü. Bundan sonra Belediye zabıtası talima'na- mesinin müzakeresine devam edildi. Ta- iMmatnamenin yapı işlerine, mecralara ald kısımları münakaşasız kabul edildi. Yangına karşı aoak tedbirlere aid fasıl müzakere edilirken B, Raşid halkın elinde olmıyan sebepler, meselâ zelzeleler netlicesindeki enkazın bina sahipleri tara- fmdan kaldırılması mecburiyetine dair maddeye İtiraz etti. Fakat encümenin ver- diği izahat üzerine bu itiraz kabul edilmedi. Meclis, perşembe günü tekrar toplanacak- tar, Küçük hırsız Bir apartımandan birçok defa hırsızlık yapan bir çocuk yakalandı Galatada Büyükyazıcı sokağında Bene- tato apartamanının 9 numaralı dairesine şimdiye kadar mütenddld defalar ras girmiş, para, mücevherat ve emsali aşır- Bştı. Zabıtanın yaptığı takibat ve tahar- riyata rağmen bir türlü müsbet netles elde edilememekte idi. 9 numaralı dairede oturan Alman tebaasından Yahop Noti- hin son defa mbıtaya yana yakıla baş vurmuş, evvelki gün memurlar tarafından apartımanda tertibat alınmıştır. Akşam saat on yediye doğru kapıya bi- ri gelmiş, zili çalınış, İçeriden ses alama yınen gitmiş, saat on sekize doğru tekrar gelmiştir. Bu adam; zili yine çalmış, içe- riden yine ses almayınca kimse olmadığı- na lamamile kanaat getirdikten sonra kapıya anahtar uydurarak içeri dalmış, evvelâ yatak odasında para ve müoevhe- rat aramış, müteakiben diğer bir odaya gireceği arada saklanan sivil memurlar- la karşılaşmıştır. On yedi yâşlarındaki bu genç hırsız, memurların görünce heye uğradığını şa- şırmış; Okendisi; kapıcı —Şemseddinin oğlu Fahri olduğunu söyledikten sonra yaptığı hırsızlıkları itiraf etmiştir. Pahri hakkında, emniyet müdürlüğünce tahki- kat derinleştirilmektedir. Bahçıvanlar toptandılar Bostanların şehir dışına çı- karılmasından zarar göre- ceklerini iddia ediyorlar Bahçıvanlar cemiyeti heyeti umumiye toplantı dün birleşik esnaf cemiyetleri binasında (yapılmıştır. Toplantıda eski İdare heyeti raporu okunarak kabul eğil. miş, istifa eden üç heyeti idare âzası ye- rine yenileri seçlimiştir. Bahçıvanlar top- lantasında, zabıtayı Belediye nitamnamesi- nin şehir dahilindeki bostanların şehir dışına çıkarılması hakkindaki maddesi mevruubahs olmuş, etrafında müzakereler cereyan etmiştir. Bahçıvanlar, şehir da- hilinde 2800 bostan bulunduğunu, bunla- nın şehir dışına çıkarılması bu yüzden ge- çinen 500 kadar esnafı müşkül mevkie s0- kacağını iddia etmektedir. Yeni yapılacak yollar ve kanalizasyon inşaatı Yeni sene Belediye bütçesine gehrimizde yeniden yapılacak yollar için 600 bin )l- ralık tahsisat oKonulacaktır. Bu para ile yeniden yapılacak yollar şimdiden tesbit edilmeğe başlanmıştır. Diğer taraftan Beladiye iki senedenberi tatil cöllen kanalizasyon iuşaatına bu se- ne yeniden devam etmek fikrindedir Bu yeni sene bütçesine 300 bin i- ralık tahsisat konulacaktır. Bu para ile evvelce kanalizasyon şirketinin yapmadığı semtlerdeki kanallar inşa edilecektir. Yarınki sayımızda: HAFTANIN MİZAHI | Tan gazetesi aleyhindeki davalara dün bakıldı Tan garetesinde yazilan bir yan üzerine gönderdikleri tekzib mektu- bunu neşretmediği için Doyçe Oryant Bank tarafından Tan gazetesi aleyhi- ne açılan dava İle, neşriyat müdürü nü değiştirdiği halde bunu vilâyete bildirmemek suretile kanuna muhalif hareketten dolayı müddelumumilik ta- rafından Tan gazetesi aleyhine açılan davalara Asliye 7 nci ceza mühkemesin- de bakılmış ve bundan evvelki celsede iddia makamı iddianamesini okuyarak Doyçe Oryant Bank davasından dola- yı Tan gazetesi neşriyat müdürünün çezalandınılmasını ve neşriyat müdü- rü değiştirmek meselesinden beraetini istemişti. O zaman mahkeme, Konyalı İbrahim Hakkı tarafından, hakkında yarılan yazıya karşı gönderdiği tekzib mektubunu neşrelmemek suçundan dolayı yine Tan garetesi aleyhine açıl- mış bir dava bulunduğundan bunun ,da diğer davalarla | birleştirilmesine karar verdi. Dün bu üç davaya birleştirilmiş ola- rak bakılmış, müddetumumi, Konyah İbrahim Hakkı tarafından açılan da- vadan dolayı da Tan gazetesi neşriyat müdürünün cezalandırılmas isle- miştir. Maznunun müdafaasını hazır. Taması için muhakeme başka güne bi- Takılmaıştır. Satye davasına devam edildi Satye binasının Denizbank tarafın- dan satın alınması işinde yolsuzluk yapıldığı iddiasile eski Denizbank er- kâmı aleyhine açılan davaya dün birinci Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede, halen An- karada bulunan Konya mebusu B. Yusuf Ziya Özenci'nin istinabe yoluy- la alınan ifadesi okunmuştur, B. Yu- Sul Ziya Özenel ifadesinde, Denizbank idare meclisinde bulunduğu sırada kendisine bedeli keşif raporundan bahsedilmediğini ve iİmazalaması için de bir teklif yapılmadığını bildiriyordu. Binanın satın alınması işine dair © zaman İktisad Vekâletinden Basve- kâlete yazılmış bir tezkerenin sureti. nin mahkemeye getirilmesine karar verilerek muhakeme başka gine bıra- kılmıştır. A Enoz sahillerinde 3500 parça kereste bulundu Denizlerdeki firtina durduğundan var purlar seferlerine devam etmektedirler. Yalnız, geçen gün Adalar denizinde Enos sahillerinde sahil muhafaza memurları tarafından 3500 aded kereste bulun müşe tur. Bunların, fırtına yüzünden ya #afra- sini atan, yahud da batan bir vapura ald olduğu zannedilmektedir. Muhafaza mo- murları, keresteleri topliyarak muhafaza altına almışlardır. Şimal fırtınası esnasin- da hiç bir vapurun battığı haberi gelme. diğinden hamülenin fırına; bir vapur mürettebati tarafın, atıldığı anlaşılmaktadır. Emlâk caddesinin lâğımları yaptırılacak Nişantaşındaki Emlâk caddesinin inşa- #ina karar verilmiştir. Ancak caddenin kaldırimıni yapmadan lağımların inşa etmek lâzım geldiğinden bu iş için bütçe- den tahsisat ayrılacaktır. Finlândiya konsolosunun cenaze merasimi Vefat eden şehrimizdeki Finlândiya kom- #alosu B. Darr'ın cenaze merasimi dün Ga- Istada Büyük Hendekteki Musevi Sina- gopunda yapılmış ve dini merasimde va» M namına muarini B. Hüdai Karataban hazır bulunmuştur. Bam, « Bu kumaşları istediğiniz gibi giye- rsunuz öyle mi?.. B. A. — Bunlar doktor, biz isted yoruz dal... bir şey değil Mer iz gibi yazıp çizi.