28 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| | Romanyadan Almanyaya eski Polonya tarikile gönderilen mallar yolda yağma edildi Sene 22 — No, 7689 — Piati her yerde 5 kuruş Ingiltere, Finlândiyay AKŞAM ÇARŞAMBA 28 Şubat 1940 asker gönderecek mi? İngiliz mebuslarından biri Avam kamarasına bu hususta bir takrir verdi Petsamo açıklarında bir ingiliz filosunun dolaştığı bildiriliyor. Bu cephede yeniden harp faaliyeti başlamıştır Mubafazekir “778p” Si ğ SİON Ka enin 27 (AA Ma GM er ii kamarasına bir takrir V: İngiliz kı- “ dada hizmet "edebilmeleri için terhisini Parlâmento mabtillerinde hani olan aate göre, paskalya yortusundan ev- vel yapılması icap eden işlerin çokluğu dolayısile hükümet bu takririn müzake- resi için vakit bulmakta güşlük çeke- cektir, ve Petsamo açıklarında İngiliz filosu Paris 27 — Petit Parisien gazetesi" Bin askeri muharriri yazıyor: Finlândi- yanin şimalinde, Petsamo (açıklarında bir İngiliz Filosunun dolaştığı tahakkuk etmektedir. Filo niçin dolaşıyor? Kara" Bir Fin kasabasında tayyare bombalarının tahribatı ir ihraç hareketi için mi, yoksa tar - ir smaksadile mi?.. Vaziyet şimdilik t için olduğunu gösteriyor. Pet- samoda ve Mumarnsk'da Alman vapur» ları da vardır. Ağlebi ihtimal bunlar Norveç kara sularından geçmek istiyor- Jar. Filo buna mani olmak için dolaş- maktadır. Deniz muharebesi şayiası Londra 27 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Almanlar Petsamo açıkların- da cereyan eden bir deniz muharebesi esnasında iki Alman gemisinin battığı hakkında ortaya bir haber çıkarmışlar» Kafkas petrolleri ve Ukrayna buğdayları Temps gazetesinin askeri muharriri diyor ki: «Almanyayı Kafkas petrollerini işletmekten ve Ukrayna buğdaylarını şimali Karadeniz boyunca serbesçe nakletmekten meneylemek lâzımdır» «Sovyet membalarının Alimler tarafından kendi menfaatlerine işletilmesi ablokayı tesirsiz kılmak tehlikesini doğurur» nada ve şarki Kalkasyanın petrol mıntakasından Karadenizin şimalin- deki mıntakadaazçok mühim Alman İ elemanlarının o mevcudiyetidir. Rus | şimendifer münakalâtının intizamsız- | lığı karşısında Almanlar, Finlândiya- | 'Temps gazetesinin askeri muharri- Tİ, «Finlândiyadaki Sovyet. muvaffa- kiyetsizliklerinin sebepleri» serlevhâ- Me Yazdığı uzun bir makalede diyor <Finlândiyadaki muvaffakiyeisiz- liklerin ilk neticesi, tahmin edilebile- ceği cihetle, komşu devletleri Kimi kuvvetlerin yeni bir teşebbüsünden korumak olmuştur. Sabit olmuş ikinci bir vaka da bir | dayette Gallçyada, sonra da Ukray- Nelson zırhlısı mayne çarparak hasara uğramış İngiliz Bahriye Nazırı zırhlının tamir edildiğini, ayrıca beş geminin daha denize indirileceğini söyledi ia Londra 77 — İngiliz Bahriye Nazırı B. Churchill bugün Avam kamarasın- daki arasında Nelson adlı İngiliz zırhlısının bir mayne çarparak har van söylemiştir. Bu zırhlının hasara uğradığı epey zamandanberi Gizli tutulmakta idi, Son günlerde bunu Almanların hâber alması üzerine işa #ttİğini söyliyen B. Churebuili, sözlerine şöyle devam etmiştir: «Nelson tamir edilmiştir, yakında faaliyete geçecektir. İngiltere pek ye- kanda beş büyük gemiyi daha denize indirecektir.» Viipuri harap oldu Londra 28 — Vilpurinin cenup ve şarkında muharebelere devam ediliyor. gelen Mmalümata göre, Viipuri şebri tamamen harap olmuş vaziyettedir. ler Petsamo cenubunda 95 kilometre geri çekilmişlerdir. Mannerhelm hat- inin garbine Sovyet hücumları devam etmektedir. daki muvaftakiyetsizlikleri (o üzerine daha uysal olarak Sovyet şeriklerin- den Kafkas petrollerinin ve Ukrayna buğdaylarının Almanyaya sevk ve ida- resini ellerine almışlardır. (Devamı 10 uncu sahifede) İ dır. İngidiz deniz makamları bu habe- rin İngiliz gemilerinin mevkii hakkında malümat istihsali maksadile yayıldığı ka» naatindedirler, Bahriye Nezareti Alman- İ yanın bu merakını tatmin niyetinde de- ğildir. (Reisicümhurun teşekkürü Ankara 27 (A.A.) — Riyaseti cüm- hur umumi kâtipliğinden: Relsletim- hur İsmet İnönü, Haikevlerinin seki- zinci yıldönümü münasebetile Halk- evleri ve Parti mümessillerinden al. dıkları kutlama ve bağlılık duygula- rını bildiren telgraflardan çok müte- hassis olarak kendilerine teşekkür ve müvaffakıyet o temennilerinin Sblâğı- mA Anadolu ajansını memur etmiş lerdir, Bomonti bira fabrikası Satiş müzakereleri bir anlaş- ma ile neticelendi Ankara 27 (Telefonla) — Bundan birkaç sene evvel imtiyazı feshedilmiş olan İstanbul Bomonti bira fabrikam mümessilleri ile alâkadar makamlar ara» sında zaman zaman yapılan ve fakat de- | ğerinden çok yüksek bir fiat istenilmeşi İ yüzünden neticelenemiyen satış müza- kereleri, fabrika sahibi ile şahsen yapı" lan müzakerelerden sonra bir itilâfa müncer olmuştur. İmza edilmek üzere olan alım ve sa tım mukavelesinde tayin edilen bedel, evvelce istenilen yarısı kadardır. MDikikmnticz: Bütün nakliyat merkez- lerinde muhabere merkezleri olmalı Geçen gün, Cumhuriyet refikimiz, Sirkeci garında telefon olmadığını, burada neele işi çıkanların hariçte dükkân dükkân telefon aramağa mecbur kaldıklarını yazıyordu. «Gar öyle bir yerdir ki, telelon, telgraf, posta aramak için halk her yerden oraya başvurur, Diğer memleketlerde teamül böyledir!» diyordu, Şüphesiz bu haklı şikâyet nazarı iti- bare alınacaktır. Fakat yalnız Sirkeci garı değil, bütün nakliye merkezleri- miz, istasyonlar ve iskeleler hep ayni noklai nazardan tetkik edilmeli, top yekün noksanların önüne geçilmeli dir, İngiliz tayyareleri dün Berlin üzerinde uçarak beyannameler attılar Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaasi a (3. Welles Romadan Berline hareket etti Almanyanın bir sulh plânı hazırladığı bunu B. Welles'e vereceği söyleniyor Amerikalı diplomatın Romadaki görüşmeleri Berlinde bazı endişeler uyandırmış Ma B. Sammer elena İes İsviçrede birkaç saat kaldıktan sön: ra Berline geçecektir. - Roma 27 — Daily Telegraph ga zetesine göre Amerika, İtalya ile iyi lerinin nişanesi olarak İtalya kralını Habeş imparatoru olarak tanı yacaktır. Diğer taraftan News Chro- micle'in Roma muhabiri şu haberi veri yor: «İyi malâmat alan mahafilden verilen haberlere göre B. Hitler bir sulh plânı hazırlamıştır, Bunu Amerika Hariciye müsteşarına tevdi edecektir. Plân muci- bince ufak bir Polonya vücuda getirile- cek, Bohemya ve Moravyaya muhtari- yet verilecek, iptidal maddeler ve müş: temlekeler adalet dairesinde tevzi ve silâhlar tahdit edilecektir. Plân Skandinav devletleri ile İtalyaya bildirilmiştir. Skandinav devletlerinden ikisi, ağlebi ihtimal Norveç ve Danimar- kâ bunu muvafık bulmaktadır. - İtalyaya gelince, şimdilik hiçbir sulh teşebbüsünde bulunmağa taraftar gö rünmüyor, | | İtalyan mahafili, Amerikanın gayreti neticesinde ortaya bir sulh plânı çıkma- maktan ibaret ölan Wellesten ziyade Papalık nezdine mümessil sılatile gön- derilen B. Taylordur, Taylor Papa ile birlikte bu yolda dar, Bern 27 — B. Welles yarın Berne ge- lecek ve İsviçre konfederasyonu teisi ile örüşecektir. görüş B. Summer Welles Amerikan gazetecilerini kabul etti Roma 27 (A.A.) — B. Summer Wel- le, Amerikan güzetecilerini kabul et- miştir. B. Welles, muhasamatın tatili da müzakereler cereyan edip et- miyeceği sualine menfi cevap vermiştir. B. Welles, B. Mussolini ve Cinno ile yaptığı görüşmelerden ve İtalyada ken. disine gösterilen güzel muameleden çok memnun olduğunu bildirmiş ve mülâka- tın kendi vazifesi için çok Faydalı oldu Zunu ilâve etmiştir. (Devamı 10 uncu sahifede) Ereğli kömür havzasında © mma» iişmükellefiyetitesis edildi Koordinasyon heyetince hazırlanan kararnameler dünden itibaren meriyeta girdi Kömürlerin dahili ve harici piyasalardaki satışını “Ereğli havzası kömürleri satış birliği,, yapacak Ankara 27 (Telefonla) — Ereğli kö- xoür havzasında ücretli iş mükellefiyeti tesisi, bir satış birliği ihdası, istihsalâtın tanzimi, kok stokları yapılması ve bun- ların sureti tevzii hakkında koordinas- yon heyeti tarafından hazırlanan karar- nameleri Vekiller Heyetince tasvip olun- muş ve bugünden itibaren meriyete ko- nulmuştur. Bu kararnamelere göre, Ereğli kömür havzasında tesis edilen iş mükellefiyeti, Zonguldak vilâyeti ahalisinden kömür işlerinde az çok- çalışmış olan veya ba işlerde çalişmağı âdet edinmiş (silelere mensup olup çalışma yaşına gelmiş bu- lunan veya hiçbir meşgul olmayan larla diğer vilâyetler halkından maden i mesai ve bilgilerinden istifade edilebilecek ihtisas erbabı, sanatkâr ve işçi bilâmum vatandaşlara tatbik olu- nacaktır. Kömür işleri tabirine havza dahilinde kömür istihsali, nakil ve tahmiline âmil olan bilâmum hizmetlerle kok ve briket az ZN | irali, maden direklerinin kesilmesi ve nakli gibi işler de dahildir. Kendilerine iş mükellefiyeti tahmil edilenlere verilecek ücretler İktisnd Ve- kâleti tarafından tesbit edilecektir. İş mükellefiyetine tabi tutulacak olanlarla bu mükellefiyetin tatbikine memur edi- lecek olanlardan yedek subay ve erleş askerlikten tecil olunacaklardır. İktsad Vekâleti iş mükellefiyetini tat- bik için Zonguldak vilâyeti dahilinde icap eden teşkilâh yapacaktır. ç mükellefiyetine tabi olmak üzere Zonguldak vilâyeti | dahilinden devet edilen kimselerin köylerindeki zirai is- tihsal işleri Ziraat Vekâletince tanzim olunacaktır. Kömür satış birliği Ereğli havzasında istihsal edilen kö“ mürlerin dahilt ve harici piyasalarda sa- taşı bugünden itibaren bir sy içinde vü cuda getirilecek Ereğli havzası kömür. (Devamı 10 uncu sahifede) ”.— Ne güzel kava değil mi, adeta yazdan birgün!... ,— Evet, yalnız Boğaziçi vapurlarının radyosu eksik!... dü