28 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

28 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

e 3 Nem ma İngiltere Finlândiyaya (Ereğli kömür hav- d ;? /zasında işmükelle- asker gönderecek mi yeti tesis edildi (Baş tarafı 1 nci sahifede) | leri satış irliği tarafından yapılacaktır. İ İ | (Baş tarafı 1 inal sahifede) Oslo 27 — Petsamo açıklarında İn- giliz ve Alman gemileri arasnda bir muharebe vukua geldiği şayiası kati su- rette tekzip edilmiştir. Viborg harabe halinde Londra 27 — Viborgu ziyaret eden Daily Telegraph muhabiri şu malümatı | veriyor: eŞehir kâmilen O boşaltılmıştır. Bombardıman o neticesinde (o binaların yüzde yetmişi yıkıldığından her taraf harabe halindedir. Su yolları da bozul- muştur. Helsinki 27 — Karelide harp fanliye- ti bir parça azalmıştır. Son günlerin çe- tin muharebelerinden sonra Sovyetlerin bir parça istirahat etmek ihtiyacını duy« duklan zannediliyor, Londra 27 Petsamo cephesinde yeniden harp faaliyeti başlamıştır. tayyareleri bu cephede ilk def uçmuş ve Sovyet tayyarelerile harebeleri yapmıştır. Fin tebliği Helsinki 27 (A.A.) — Finlândiya resmi tebliği: Düşman Viborgun cenu- bundaki adalarda ve Kareli berzahının merkezine taarruzda devam etmiştir. Ağır zayiatla tardedilmiş ise de muha- rebe devam etmektedir. Taipale nehri üzerinde düşmanın şid- detli bir hücumu hareket noktasına ka- dar tardedilmiştir. Ladoga gölünün şimalinde şiddetli | topçu faaliyeti olmuştur. Kuhmoda düş- manın müteaddit sığınağı tahrip edil. miştir, Petsamonun cenubunda düşman kita- atı bütün gün taarruzlarda o bulunmuş- tur, Finlândiya kıtaatı Nantziye doğru çekilmiştir. Diğer mıntakalarda Finlândiya müf- rezeleri muvaffakiyetli pusu harpleri yapmışlardır. Tayyare faaliyeti Helsinki 27 (A.A.) — Başkuman- danlığın bir tebliğine göre, Finlândiya hava kuvvetleri keşif uçuşlarından maa- da düşman hatlarının çok gerilerinde hava üslerini ve mühimmat depoların ri harekât saba sında ve memleket içinde müteaddit hava muharebeleri yapmıştır. 17 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür, büyük hava filoları birçok Finlândiya şehirlerini bombardıman et- B. Welles Berline hareket etti (Baş tarafı | nci sahifede) B. Welles, Berlin, Paris ve Londrayı ziyaretten sonra Amerikaya dönmeden B. Mussolini ile tekrar mülâki olmas muhtemel olduğunu ihsas eylemiştir. Roma 27 (A.A) — (Reuter): B. Welles Amerika gazetecilerine beyana- tında vazifesi Avrupa politikasının içyüzü hakkında sondaj yapmak oldu- ğunu bildirmiştir. Roma siyasi mahfilleri, B. Wellesin bu ziyaretinin müsbet neticeler vereceği ümidinin yerinde olduğu fikrindedirler, İngiliz sefaretinde ziyafet Roma 27 (A.A.) — B. Summer Wal- les, buzün Amerika sefaretinde verilen öğle ziyafetinden evvel bir buçuk saat kadar İngiliz büyük elçisi Sir Percy Lorraine ve ziyafetten sonra da Fransız büyük elçisi B. François Poncet ile hu- süsi surette görüşmüştür. Almanya büyük elçisi ve bayan von Mackensen sefarette B. Welles şerefine bir ziyafet vermişlerdir. B. Rooseveltin mümessili oZürich'de Amerika büyük elçisile görüşecek ve müteakiben Stuttgart yolile Berline gi- decektir B. Taylor Papayı ziyaret etti Vatikan 27 (AA) — Papalık nez- dindeki Amerikanın fevkalâde - sefiri Myron Taylor, bu sabah Papa tarafın- dan merasimle kabul edilmiştir. Ziya ret, itimadnamelerini takdim eden aw firlere mahsus protokol dairesinde cere. yan etmiştir. 12 inci Pie, sefirle yarım sant kadar görüşmüştür, Sefir Papanın yanımdan ayrıldıktan sonra Nazır, Kar- dinal Mazlione'u ziyaret etmiştir. Kar- | öğleden sonra sefirin ooturduğu derek mumaileyhin ziyatetini ia» de edecektir. Vatikan 27 (A.A.) — Myron Tay. | lor, Reisicümhur Rooseveltin el yazısile iğini bildirmektedir. 27 (A A.) — Papa il ndaki mülâkat Papa Roosevelt Araerikan enill sahsi saa- in refahı işin yakından tanıdım, miştir. Ölülerin yekünu henüz belli de- öildir. Helsinki 27 (A.A) — Bugün Hel sinki civarında yüzden fazla Sovyet tayyaresi uçmuştur. İyi menbadan alınan makimata göre, Fin dâfi topları birçok Sovyet tayyaresi düşürmüştür. Sovyet tebliği Moskova 27 (AA) — erkânharbiye dairesinin 26 şubat tarih: li tebliği: Kareli berzahında Sovyet talanı istihkâmların tahribine devam et | mişlerdir. Düşman mukabil taarruza geçmeğe teşebbüs etmişse de zayiatla tardedilmiştir. Bu mukabil taarruzların birinde düşmanın beş tankı tahrip olun- muş, bunlardan üçü Sovyet kıtaları ta rafından zaptedilmiştir. Alınan mütemmim malümata gör 24 şubattaki tebliğde zikredilen gan imden başka Sovyet kıtaları Koivime | adasında 15 i beton topçu istihkâmi ol- mak üzere 25 isthkâm, iki kale kane- matı, 4 silâh ve yiyecek deposu, 10,000 obüs ve 5 milyondan fazla mermi zap- hava kuvvetleri düşman kıtalarını askeri hedefleri bombardıman etmişli dir. Hava muharebeleri esnasında düşman tayyaresi düşürülmüştür. Almanya tavassut etti mi? Kopenhag 27 — Sovyet - Fin harbi- | ne nihayet vermek için Almanyanın ta- Yansut ettiği, fakat Moskovanın bu tek- lifi kabul etmediği söyleniyor. Gelen bir habere göre bu red, Berlinde hayret uyandırmıştır. National Tidende gaze- tesi ise tavassut haberini tekzip ediyor. Selâhiyettar bir Fin memuru ne diyor? Londra 27 — Finlândiyanın Londra- daki salâhiyettar bir memuru şu sözleri söylemiştir: «Finlândiya sulh akdine âmadedir, Yeter ki istediğimiz şerefli sulbu elde edelim. Karelide ricatımız insan noksanından değil, mühimmat ve top fıkdanından ileri gelmiştir... Bize harp malzemesi istediğimizden pek az, veriliyor. Bize top ve mühimmat veril. | sin berzahta mukavemet ederiz. Çete harbi yapabileceğimiz şark cep- besinde kâfi askerimiz vardır, Fakat ber- iyii sete harbi olamaz, veonit lâzım” | ır.» | Romadan kendisine karşı büyük hürmetim vardır? demiştir. Roosevelt'in mektupları Vaşington 27 (A.A.) — Diplomasi mahafili, Rooseveltin Welles tarafından Mussoliniye tevdi edilmiş olan mesajı nın alelâde bir mektup olduğunu ve A- merika Reisicümhurunun bu mektubun- da Duçeye dostluk hissiyatını izhar et- mekte bulunduğunu beyan etmektedir. Ayni mahafil, Wellesin o Daladier'ye | hitaben yazılmış bir mektubu da hamil olduğunu beyan etmekte, yalnız bu nokta hakkında izahat vermekten imti- na eylemektedir. B. Hull birşey söylemiyor Vaşington 27 (A.A.) — Gazeteciler | toplantısında Hariciye Nazırı Hull, Ha- riciye müsteşarı Summer Wellesin Mus- soliniye yaptığı ziyaret hakkında her hangi bir şey söylemekten imtina et- miştir. : Almanya, Amerikaya yeni- | den elçi göndermek istiyormuş Nevyork 27 (A.A.) — Burada çıkan Almanca Staats Zeitung gazetesinin al- | yasi muharririnin yazdığına göre, Sum» mer Wellesin Berlinde yapacağı müza- Kereler srasında Almanyanm Amerika büyük elçisi Diekttofun tekrar vazifesi başına dönmesi ve Berline de yeni bir Amerikan büyük elçisinin tayini görüşü- lecektir. Berlinde endişe Paris 27 — Ocuvre gazetesi yazıyor! Wellesin Romayı ziyareti Berlinde bası endişeler © uyandırmıştır. Amerikanın, Almanya ile sıkı anlaşmadan vazgeç - mek şartile İtalyaya büyük krediler vaadetmesinden korkuluyor. Amecika- nın Papalık ile birlikte Alman - İtalyan - Sovyet anlaşmam aleyhine çalışmasın dan endişe ediliyor. Bunun için Roma- da Alman faaliyeti gittikçe artmaktadır. Polonya elçisi Amerika Roma 27 (A.A.) — Romadaki Po. | lonya büyük elçisi Blugozoveki Ameri- kan büyük elçisile bugün mülâkatta bu. lunmuştur Bu mülükatın Summer Wellesin ziya- reti ile alâkadar olduğu zannediliyor. İ tem yapacağından ortakların mezkör AKŞAM Satış bir faaliyete başlayıncaya kar dar müstahsillerin bütün satışları Ereğli kömürleri işletme idare edilecektir. idaresi tarafından Dahili piyasaya satılacak kömürlerin imtleri koordinasyon heyetince ve ha- fint tayin rici piyasaya satılacak kömürlerin esasları da İktisad olunacaktır, Vekâletince Ecnebi sularına sefer yapan Türk va- purlarının sarfedecekleri kömürlerin be- deli dış piyasaya sevk edilmiş ihrakiye bedelleri gibi hesap olunacaktır, Bu hu- sustaki kararnamenin neşri tarihinden evvel (dünden evvel) © müntahsiller tarafından akdedilmiş olan mukavelele- | rin bükümleri mahfuzdur. Ereğli kömür havzasında yapılacak is- tihenlâtın programları İktisnd Vekâleti tarafından tayin ve tesbit (edilecektir. Hususi kok mücsseseleri de dahil oldur ğu halde bütün kok istihsal müeasesele- rinin kok istibsalâtını icap eden mınta- kalara sevkederek stoklar tesin ve ora- larda bunları tevzi etmek işleri Etiban- ka verilmektedir. Bu stokların peraken- decilere veya tali toptancılara (teslimi tarzı ve tevzii işi Etibank ile mezkür şe- hirler belediyeleri arasında tanzim olu- İ macaktır. Bu işlerin tedviri için Etbanka 250 bin liralık mütedavil bir sermaye verile- çektir. Mantarlı muşambalar, istorlar, perde için tüller, duvar kâğıtlar, yatak çarşafları, yünlü va pike yatak örtüleri, el ve yüz havluları, vel hasıl tefrişata ait bilcümle malze- imeyi BAKER MAĞAZALARINDA her yerden müsait şartlar ve ucuz fintlerle bulunabilir. Denizyolları işletmesi Kooperatif şirketi İdare meclisinden Şirketimiz Umumi heyeti 14 Mart 1940 tarihine müsadif Perşembe günü saat 9,30 da Tophanede Denizyolları muhasebe salonunda senelik adi toplan- gün ve santte hazır bulunmaları rica olunur, Müzakere olunacak mevat: i — İdare meclisi raporunun kıraati, 2 — Murakipler raporunun kıraati, 3 — 939 senesi bilânço va kâru zarar hesabının tetkik ve tasdiki ile idars mec- rının ibrası, İ RT İİİ RR AE İTİN Dr. Ahmet Akkoyunlu Taksim - Talimhane Pulas 4 numara. Pazardan maâda her gün saat 15 den snra Tel: 40171 Diş Tabibi ERİB ZEKİ GÜNEBAKAN Beşiktaş Servet Gişesi yanında ERİB Apt, No, 1, Telefon: 40368 ŞiFA YURDU bir park içinde, konforu mükemmel, bakımı iyi, kadın ve erkek her törlü hastalıklara açık hastana, ORHAN TOROS Kulak, boğaz, burun mütehassısı Taksim Tel, 40070 ii 28 Şubat 1940 Kafkas petrolleri ve Ukrayna buğdayları (Baş tarafı | nci sahifede) Burada müttefiklerin dikkat naza- rını çekmesi lâzım gelen bir vâziyet vardır. Zira Sovyet menfaatlerinin Almanlar tarafından ve kendi menfa» atlerine işletilmesi inkişaf eder ve bu maddi bir realite olursa Almanyayı abloka için sarfedilen muazzam gay- retleri gayri müessir kılmak tehlike- sini doğurur. Böyle ciddi mahzurlara karşı koy- mak için elimizde ne gibi askeri va» sıtalar vardır? Göze çarpan ilk ted- bir şudur: Finlândiyanın mukaveme. ti, Sovyet Rusyanın etlerine batmış bir dikendir. Bu diken, cümlei asabiyeyi teşkil eden şimendifer şebekesi siste- mi vasıtasile bütün uzviyete hümma Ateşi veriyor, Moskova, bu iltihaptan kurtulmak için hârikavi gayretler | sarfediyor. Finlândiyanın en nihayet | ezilmesine mani olmak müttefiklere düşer. Zira Finlândiyanın ezilmesi, Sovyet rejimi için bir muzafferiyeb teşkil edecek ve kendisini bu talihsiz | teşebbüsün zorluklarından kurtara- caktır, İkinci çareyi bulmak o kadar kolay görünmüyor. Almanyayı Kafkas pet- rollerini işletmekten ve Ukrayna buğ- daylarını kendi İaşesi için şimal! Ka- raleniz boyunca serbesçe nakletmek- ten meneylemek için Sovyet halita- sının bu mıntakadaki zafından isti. iade «lerek Sovyet tahakkümüne sa bırsızlıkla tahammül eden eski hükü- metleri ayıran ve fena kaynamış olan mafsalları kırmak lâzımdır, | Karadeniz meğelesi bütün ehemmi, yetini muhafaza ediyor.» Başkır petrolleri Alman cephesi: 27 (A.A.) — Havas: Bir müddettenberi Başkırdaki Çim- bâleviye Alman teknisyenleri gönde- rilmektedir. İkinci Bakü ünvanı veri- len bu petrol havzası borularla Ufaya bağlı bulunmaktadır, Bu mütehassıs- ları Alman malzemesi takip edecek- tir, Selâhiyetli Alman kaynaklarından öğrenildiğine göre, ikinci Bakü için Almanya ile Rusya arasında bir an- Taşma aktedilmiştir. Havzanın verimi iki misline çıkarılacak, istihsal fazla- sı Almanyaya aif olacaktır. Malül Subay ve erat ile Şehit yetim- lerini şubeye davet Beşiktaş Askerlik Şubesinden: Beşiktaş askerlik şubesinde kayıtlı bilü- müm malfi subay ve erat ile şehit yetim- | lerinin senelik yoklamalarmı yaptırmak üzere | Mart 940 tarihinden 31 Mart 946 tarihine kadar ikişer adet vesikalık fotoğraf ile nüfus büvlyet cüzdanı; resmi senedi ve ikramiye tevzi cüzdanları ile çarşamba ve cuma günleri şubeye müracaağ etmeleri ilân olunur. GAİP ARANIYOR Bundan $ sene evvel amcam jandarma başşavuşluğunda bulunan Vasıf ve on ZA- manlarda Errurumda sinsma memurl, yapış bunun yanından ayrılarak İstan- bula gelen ölü Jandarma Ralfin oğlu vali- desinin ismi Hatice olan Celâleddin ismin- deki çocuğun nerede olduğunu kim bili- yorsa insaniyet namına aşağıdaki adres müracaat etmelerini rica ederim. Fenerde Yıldırım caddesi 63 numarada dayımı; Halis Saka 1940 küçük cari hesaplar İKRAMİYE PLÂNI Keşideler; 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır. Kumbaralı ve kumbarasız hesaplarında en az eli lira bulunanlar kuraya dahil bulunacaktır. 1940 iKRAMİYELERİ 1 Adet 2000 liralık 1000 500 2509 100 50 25 3 » 6 on 2 , 40 ” 75 2000. 3000. 3000. 3000. Türkiye İş Bankasına para yatırmakla yalnız para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda taliinizi de denemiş olursunuz.