28 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

28 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Samsunda tütün satışı hararetle devam ediyor Bugüne kadar 4 milyon 500 bin kilo tütün satıldı Samsun (Akşam) — Tütün piyasası min açıldığı tarihten bugüne kada: bök gemizde dört buçuk milyon kiloya ya- kın tütün yüksek Fiatlerle satılmıştır. Hükümetimizin en mühim bir ihracat emtiamız olan tütün işine verdiği ehem- miyet, gösterdiği alâka ve inhisarimr ida- Tesinin mâzımlık vazifesini bümü suretle Ma etmesile bu verimli ve mesut netice elde edilmiştir. Bir ara, Avrupa harp vaziyeti dolayı- sile | satılarmıyacağından endişe edilen tütünlerimiz, devletee ittihaz olunan iyi ve sıkı tedbirler sayesinde geçen seneki piyasadan daha yüksek fatlerle satıl- miştır Bugün der ambar edilen 2 milyon 200 bin kilo tütün 200 bin kiloluk ihrakiyesi hariç olmak üzere tamaten satılmıştır. de daha bir milyon kilo kadar ki bunun takriben yarım emet ve pastal olarak hazır- a mütebaki kısmi da peyderpey in ktedir. Şimdiye kadar en iyi elisikicililsiner dil cakdi Geçi Tobake kumpanyam piyasadan yarım milyon kilo tütün satın almıştır. Mübayaaya de- yanı eden Di Amerikan Tobako kum» sı 400 bin kilo, Mitat Nemli 300 Poliçio 200 bin, İngiliz şirketi 120 bin, Valtekan Felemenk gir keti 150 bin, İnhiserler idaresi 150, Türk Tütün limidet 75, Mısıryan bira derler 50 ve muhtelif yerli tüccarlarımız da 250 bin kilo türün mübayaa etmiş lerdir. Mahsul dizi dengi 85 kuruştan 156 kuruşa kadar, görmez tütünler ise 10 kuruştnn 40 kuruşa kadar satılmıştır. Bu fintler elyeym muhafaza edilmekte ve alıcılar hararetle mübayaalarına de- yam etmektedirler, i Feneryolu cinayeti muhakemesi Suçlu “Kendimi kaybettim, ne yaptığımı bilmiyorum,, diyor Beş gün evvel Feneryolu ocaddesin- de Fatma adında bir kadını araba için- de bıçakla öldüren otuz alt yaşında ' Mehmed oğlu Yakup Topuz dün adii- ! yeye teslim edilmiş ve cürmü meşbut kanununa tevfikan ikinci ağır ceza mah- — Ben ve Fatma Araç kazasının Tavşanlı köyündeniz. Bundan dört se muz doğdu, fakat ikisi de öldü. Geçen sene Fatma, İstanbulda bulu- man annesi Saadet görmek istedi, ben de köydeki evimi bozarak kendisini alıp İstanbula getirdim, o Feneryolunda bir evde oturuyorduk. Fatma son zaman- larda sık sık annesinin Kalamış cadde sindeki evine gitmeğe başladı. Kendi. sinden şüphelendiğim için annene git memesini söyledim. Bu defa Fatıma ben- den büsbütün ayrılarak annesinin yanına kaçtı ve benim askerlikte tanıdığım Hü- seyin adında biri ile düşüp O kalkmağa İ keme huzurunda vakayı şöyle anlattı; Kırşehir (Akşam) — miş olmasına rağmen canlı köylere edilmi ve cülük | sarin 2 milyon İ ündirilmiş ve yukanda adı geçen ahcılar | ruş arasındadır. Rekoltenin | derpey ambara indirilmektedir. İ ertesi gün Halkevimizin köycülük kolu, daba bu sene teşek- bir faali giden köycülük ko ve bunların temini için geniş mikyasta çalışmak den operatör Ethem Dönmez tarafından hasta köy- mümkün olan teda ratından temin vacip olr Kolu bir köyde ça! Bu senenin yüksek “kalite Canik ve Maden tötünleri tamamen satılmıştır. Demet ve pastal olarak hazırlanmakta olan tütünlerden başka yüksek kalite mahsul hemen kalmamış gibidir. Önümüzdeki bir ay zarfında da disi dengi satışları ikmal edilecek, demet ve pastal mübayaasına başlanacaktır. Alır cların hartretli hareketlerine bakılarak bu sene Samsunda stok kalmıyacağı kurv- vetle tahmin edilmektedir. Bafrada bu senenin rekoltesi 3 milyon 200 bin kilo olup bügüne kadar bu mik” 300 bin kilosu ambara tarafından iki milyon kilosu tamamen sa- | tai alınmıştır. Fiatler: Mahsul için 75-130 ve görmez tütünler için de 10 ilâ 26 ku- geri kalan kısmından tekriben yarım milyon kilesa demet ve pastal olarak hazırlanmakta mütebakisi de dizi dengi halinde pay- Mübayaalarına devam eden alıcılar burada da gelen tütünleri biribirine re- | kabet edercesine satın almaktadırlar, İ İhtiyaçlarını Samsun, Bafrada tamamlı- yamıyan kumpanya ve firmalar Alaçam” | da da faaliyete geçmişlerdir. Şimdiye kadar burada 150 bin kilodan fazla tötün satılmıştır. Fiatler dizi dengi mal sal 75 - 9İ, görmez tütünler de 10 GA 20 kuruş arasındadır. Gerzede de dizi dengi mübayaam baş- lamiş olup fiatler 50 - 80 kuruş arasın- da satılmaktadır. Gerzede mahsul, re- koltenin yüzde otuz beşini geçmemek. tedir. Buralarda da bu sene stok tütün | kalmıyacağı alıcıların hararetli faaliyet- lerinden anlaşılmaktadır. başladı. Tekrar benim yanıma gelmesi için müteaddit defalar yalvardımsa da dinlemedi. Vaka günü ben araba ile Göztepeya giderken Feneryolunda (Hilseyinin evi- nin önünde kapalı bir araba peyda ol- du. Dikket edince arabanın içinde Fat- arabam- tim. Ne yaptığımı bilmiyorum. Fatma vurulmuş. Vakayı müteakip dağlara kaçtım, bir gece dağda gezdikten sonra Clküdar cirasnda Tophane- oğlunda memurlar beni yakaladılar, Görüm âleti olan bıçağı, Fatmanın ben- den sonra beraber düşlip kalktığı Hüse- yin bana hediye vermişti, Vakadan son- ta bıçağı bir yere atmışım. Yakup müddeiumumilikteki ifadesin- de de vakayı ayni şekilde anlatmış fakat Fatmaya hiddetlenince ceketinin iç 68- binden bıçağını çekip Fatmanın dört ye- rine sapladığını ve otidan sonra guuru- Bü kuybettiğini söylemişti. Mahkemede bu ifadesini reddedeteki — Ben o zaman ne söylediğimi bik miyordum, Fatmayı vurduğumun fatkın- da değilim, dedi. Dinlenen şahitlerden bir kısmı da Ya- kubu elinde kanlı bıçakla arabadan inip | kaçarken gördüklerini söylediler. Diğer çağrılması için muhakeme baş- t göstermektedir. Her hafta pa Aâzaları, köy halkının her tür tim yerinde yapılarak, arın tevzi edilmesi köy Yukandaki resimde Kır. 'ken görülüyor. Ege ve Karli muıntaka- larında vaziyet Eğe mıntakasında bu sene mahsulm- den satılan tütünlerin miktarı 31 kiloyu tecaviz (etmiştir. Bu miktara 30.000.000 kilosu tüccar tarafından sar tn alımmıştır. Karadeniz mıntakasında- ki tötün satışları 3,000,000 kiloyu bul- muştur. Tüccarın mübayan ettiği miktar 2.500,000 kilodan fazladır. Memleketimizden tütün mübaymam için gelen İngiliz heyeti azasımdan Hislop Maksvel Ankaradan geli Yunanlstana hareket etmiştir. Hareke- tinden evvel İnhisarlar umum #müdürMü- ğünü ziyaret #derek Türk tütünleri mü- baynanı üzerinde görüşmüştür. Alman Rerstma tütün şirketi idare heyeti azasından bay Kurd Venkel de inhinarlar umum müdürünü giyaret ei miştir. Edirnede sokak sokak koşusu Edirne (Akşam) — Di Halkevleri ruruluş yildönümü ini wbetlie Edirme Halkev! tarafından bir sokuk koşum tertip | edilmiştir. Çok heyecanla takip olunan bu yarışa ik olan bu koşuyu bitir ikovl önünde başlamış. büs- 0, erkek sesinin önünden, yolundan, wölumi müfettişlik ö- ni geçilerek Halkevi önünde sona er- Neticede Edirme uzun mesafe yarışları birincisi olan E Öksüz birinci, Vahid ikinci ve Halli üçüncü olmuşlardır. Birkaş haftadanberi devam etmekte olan ox mektepleri arasındaki voleybol magla- rına dün de Edime erkek lisesi immaztlk salonunda devam edimiştir. Akşamı kız 3 ne Messi bayanl, baksyı 8-18 ve 5 sanmıştır. Manisada yeni bir ziraat mektebi açılıyor Manisa (Akşam) — Manisanın Se- limgahlar köyünde Gifre çifliği man müştemilât o Ziraat Vekâleti namına iş tmlâk edilmek üzeredir. Burası Ziraat mektebi yapılacaktır, Samsun Kızılay kongresi yapıldı Samsun (Akşam) — Kızılay Samsun merkezinin senelik kongresi, Cemiyetin merkez binmmuda yüze yakın âzanın ieti- rakile Vali B. Fund Tuknalın reisliği a tında yapılmıştır Kongre, merkez .h aynen kabul etmiştir. Cemiyetin bütçesi 4735 lira varidat ve 4735 masraf ve son zelesle vaziyeti dolayısile hazırlanan fevkalâde bütçe de 2000 li- ra olarak kabul edilmiştir. Müteakiben merkez hi ile çıkarılacak beş kişi ile yerine yeniden altı Aza için seçim miş ve Âhmed Eymir, Muhiddin feli, Safiyüüddin Yücel, Dr. Hasan Feh- etinden “kura | mi Aktay, Yumat Karan ve Kasım Kil MAİ ter hade Satvet LAtI beyin tu teke intihap olunmuşlardır Bu seçimle yeni merkor heyeti, yuka- nda isimleri yazılı zevatla birlikte, Kerv- ser Tuksal, Server Ekerçin, Didar Demir- güç, Enver Yılmaz, Suphiye Arol, Ala- | eddin Gündem, Zihni Zerin, Celâl Ar- duz ve Ki geeiğe mürekkep olarak teşekkül etmiştir. büyük zelzele felâkeri dolayıile son ey: lar zarfında İsdakârlıkla ve foragatle çalışmış olan merkez ve idare heyetine kongrece teşekkür adilmesi ve takdirde bulunulan hakkında yaptığı teklif ay- nen kabul edilmiş ve kongre, büyükleri- mize tazim ve bağlılıklarının bildirilme- sine karar versrek dağılmıştır. Samsunda vitrin müsabaka sında kazananlara madalya ve takdirnameler verildi Sanısun (Akşan) — Bu sene şahri- mizde Onuacu tasarruf ve yerli mallar haftasında tertip edilen vitrin müsabaka- larına iştirak eden müesseselerden on beşine Parti binasında merasimle ma dalya ve takdirnameler verilmiştir. Törende Vali, Belediye reisi, Parti mülettişi, vilâyet ve kaza heyetleri rim ve âzaları, gazeteciler ve on beş mücse- se sahipleri hazır bulunmuşlardır. Vadi B. Fund Tuksal tnücseselerimizin Tasarruf ve yerli malı davamıza - müsabakalara iştirak suretile - gösterdikleri alâkadan dolayı teşekkür etmiş ve muvaffakıyet- lerinden dolayı kendilerini tebrik etmiş- tir. Müteakiben madalya ve takdirname- ler tevzi edilerek rene nihayet veril- miştir, Bu sene vitrin müsabakalarında ma dalya ve takdirname kazanan müessese- ler şunlardır: Altaylı oğulları, M. Gari Kâfi Vein oğulları, Foto Ankara, Suna pastahanesi, Çarşamba pazarı, Yehi pa- zar, Şark #üccaciye pazar, kunduras Fikri Kalpak, Ömer Selkan, kuyumcu Nevzad Trabzonlu, Hasip Muhtar Sayın, Mehmed Balcı ve oğulları, Demir Yılmaz müessesesi, Singer dikiş makineleri gir- ketidir, esnasında hemen saraya koştu. İ beyin MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALI Yazan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfusdür, 'Tetrika No. 185 *9.000| Talât beyin vilâyetlere bir tebliği, Sadaret MahmutŞevket paşaya tevcih ediliyor Vatanın âtisi, milletin esaslı men- faaileri tehlikede bulunduğu sıralar- da milletin ihtilâl hakkını kullanma» sı hukuku eşasiyenin kavaidi asliye- sindendir. İşte millet bugün o halkını istimal etti, Kâmil paşa kabinesi istifasını verdi. Osmanlı milleti Rumelideki hakla- rından vazgeçmiyecek ve bunün için her fedakârlığı ihtiyar edecektir. Büna binaen mevcud müşkülâtı bertaraf etmek Için milletin müdafas vasıtalarına mürâcdaâltan korkmuıya. cak, belki onu memul ettiği muvâffar as bilecek hamiyetli bir heyetin iş başına padişahımıza arzedilmiş Osmanlılar bundan sonra şan ve şerefle yaşamağa JAyık olduklarını göstereceklerdir Yaşasın mili Bu beyannameleri alanlar ile okuyorlardı. Eükümet, baskını yapan İttihadçi- lara hemen teslim olüvermişti, Fa kat bay Ahmed Bedevinin notlarına göre İttihad ve Terakki yauhalifleri son bir teşebbliste bulunmadan evvel mağlübiyeti kabul etmek istemediler: (Satvet Lütfi bey Babıâli baskını Sar idin beyin dostlarından olan * ve kanunu esasi!) merak bah mabe; Bu sırada Enver bey de sultan Reşa- dın huzuruna girmiş bulunuyordu. Ehibbasından birisile âfakt sohbet- te bulunan Reşid bey, Satvet Lütfi haline hayretle baktı; haber vermeden yanına girmiş olmasına tel- mihan ziyaretinin sebebini sordu. Hİş bir şeyden haberi yoktu. Hattâ kapı önünde Mümtaz beyin,» Enver püşa- nın yaveri - durmaleta olduğundan bile! Satvet LütI bey, Enver beyin kat- Hni, padişahın Babâliye götürülerek toplanan halkın dağıtılmasını teklif etti! Reşld bey reddetti.) Enver beyi kim, nasil vuracaktı? Satvet Lütfi bey mi tek başına bu işi | görecekti? Padişah nasl almıp da Babıhliye o götürülecekti? Notlarda buna dair malümat ve izahat yoktur. lifinde büyük bir şaşkınlık eseri ken- disini gösteriyor. Babıâlide vurulup düşenlere iptida hiç aldıran ölmuyordu. Enver bey istifanameyi alıp Babıâ- den çikınca Talât ve Sapancalı Hakkı beyler, maktullerin hepsinin maaşlarının yâveran odasına naklini odacılara emrettiler. Sadaret dairesi içindeki vükelA ve ricöl cen kaygusile korku, dışındaki- ler yaptıkları cfiretkârane teşebbü. | | istilaya mecburiyet hlasetti. Yeni ka- sün verdiği heyecan içinde idiler! Vükelâdan kaçmıyanlar veya ka | çarmıyanlar Kâmil pâşanın yanında toplanmışlardı; âkibete burada inti ar ediyorlardı. Bu esnada İstanbul muhafızı Mem- duh paşa ile muhafızlık erkânı har- biye reisi Kâzım bey - umumi roüfet- tiş - Babihliye gelmişlerdi. İhtilâlciler için bu bir tehlike teş- kil edebilirdi. Muhafız paşa, Nazım paşanın düşünemeyip yapmadığın yapsa, Babıflideki muhefiz kuvvetle- Te ihtilâlelleri silâhla dağıtmak em- Tini verse netice ne olurdu? İhtilal silâhla bastırılsa Nazım paşa gibi bir şahsiyetin katilleri elbette darağacı- na çekilirlerdi! Bu endişe ile İttihadçılar için ilk yapılacak iş Memduh paşayı şaşırt- mak, onda düşünecek, şiddetli emir verecek hal bırakmamaktı! Kendisine hemen şu mühim haber. ler yetiştirildi: — Nazım paşa vuruldu! Milletin iradesi yerine getirildi! Kâmil paşa istifa etti. Muhafızlık erkânı harbiye reisi Kâ- sım bey İttihadçılardan olmak hase- bile Babıâli basılarak Kâmil paşanın edilmesine teşebbüs edilecöğin- İ vak bilim pin im i Reşid beyin odasına girdi. | â ar bulunuyordu, Bapan calı Hakkı bey Küzım beyi bir kenara çekerek vaziyet hakkında izahat ver- di; Memduh paşanın aksi bir teğbir- de bulunmasına meydan vermemesi- Nİ rica ve arkadaşı olan Memduh-pa- Şâ yaveri Mehmed Ali beyi de /kas etti. Aldığı haberlerle zaten şaşkına dönmüş olan Memduh paşa bu su- retle kendi erkânı harbiye relsile ya- veri tarafından göz hapsine alınmış ez kumandanı Saffet bey dise a.e mi a şayı görünce ne yapacağ ne söğliyeceğini bilemiyerek: — Devriyeleri artıralım mu? Diye sordu. Memduh paşanın bu- na de canı sıkıldı — Herif - Nanm paşa - öldükten söhramı devriyeler arttarılır! Diye çıkışta. Bu anda iki kuvvetli el Saip beyin omuzuna yapıştı bey Babtâ ğ odaya kapatıldı. Me: tk ayakla duracak hal 1 Avluda uzatılan bir koltuğa kendini attı Bu dakikalarda Babiâlinin büyük salonunda bir &dam dolaşıyor, elin deki makine ile durmayıp fotografi- ler çekiyordu. Bu zat iki ay evvel Kâmil paşa ta- rafından polis ıslahat: için celbedik miş olan Mısırlı Cafer Fahri beydi. Cafer Fahri bey vazifesi burdan ibaretmiş gibi bir Amerikan gazeteci- si tavır ve halife vakayı resimlerle tesbit etmekle uğraşıyordu! Elinden makinesi ve #olografileri alınarak o da alt katta bir odaya tı- kıldı! İstanbulda Asayişin muhafazası için tedbir almak ve vilâyetiere hadisenin cereyanı hakkında maldmat yermek lâzım geliyordu. Tulâs bey:yanına bir polis memuru larak Babiâlide Dahiliye Nezareti kısmına geçti. Kendi kendisine Dahi- liye Nazır vekili sıfatını takınarak vi- lâyetlere şu mealde bir telgraf çek- #irdi: (Derletlerce verilen nola üzerine Kâmil paşa kabinesi Edime vilâyetint kâmilen, adaları d& kısmen düşman- lara terketmeğe Okarar o vermişti; (Mec'isi mill) namı altında mabeyinr de şürayı devlet Azasile barı hükümet riealinden bir meşveret meclisi teşkil eyliyerek 1tihaz ettiği karara bu meo- Msten de muvafakat almıştı. Bu su- retle milletin mukaddes haklarına te- cavüz eylemişti. Halk bundan galeya- na geldi. Babılli önünde yapılar nü- toayiş üzerine Kimil paşa kabinesi bine teşekkül edinceye kadar Dahili- ye Nezareti umurunu iradei seniye İle vekiieten ben derubde ettim, Memle- ketin mükadâes hakları kemeli azm ile müdafaa edilecektir. Harbe devam İ edilmek ihtimeli pek kuvvetli olma. sile halkı maddi ve manevi yardımla- ra teşvik eyleyiniz.) “Talât bey bu tegrafnamesile Dahi- diye Nezareti vekâletine tayini hak kında sudurundan emin bulunduğu iradeyi vilâyetlere tebliğde ancak bir kaç dakika acele davranmıştı! Çünkü Enver bey bu iradeyi pek as müddet sonra Babığliye getirmişti. İstanbulda inmbata halel gelmiye- ceği hakkında sefarethanelere temi- nat vermek lâzım geliyordu. Bunu düşünen Talât bey elçilerden Muhtar beyi sefarethanelere göndererek Kâ- terkine milletin razı olamıyacağını, Mahmud Şevket paşanın yeni kabi neyi teşkile memur edildiğini, kendi- sinin de vekileten Dahiliye Nezareli- ni döruhde eylediğini, peyitahtta in- İ tiaaım ve Aşayişin katiyen muhafaza Olunaçağuu bildirdi. (Arkası var),