March 2, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

March 2, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Viborg şehri düşmek üzere Bu sabahki Sovyet tebliğine göre Finler şehre ateş vermişlerdir Londra 2 — Viborg capheşinde eereyan eden kanlı mubürebelerin Sovyet» ler lehinde inkişaf ettiği ve şehrin düşmek üzere olduğu haber verilmektedir. 80 bin nüfuslü Viborg tamamile boşaltılmış, şehirde bir tek sivil kalmamıştır. Londra ? — Bu sabahki Sovyet tebliği, Finlerin Viborg şehrine ateş ver- diklerini bildiriyor. Paris 2 — Son haberlere göre Kareli cephesinde harp Viburg kapıların- da devam ediyor. Finler, müthiş bir mukavemet göstererek yavaş yavaş çeki- Myorlar. Sovyetler, dört gün zarfında ancak 6-7 kilometre ilerilemişlerdir. Sovyet taarruzu üç İstikametle inkişaf etmektedir. Birincisi şimslişarkide Summe Dubura istikametindedir. Sovyetler bu noktada Viipuri şehrinin ilk €vletinden 6 kilometre uzakta bulunuyorlar, İkinci taarruz kolu cenupta, Se- mibote istikametinde inkişaf etmektedir. Üçüneti bir Sovyet taarruz kolu da Vüpuri - Vuoksi istikametinde ilerlemektedir. Şimdi Sovyet taarruzları ovada, yapılmaktadır, Nehirler, Sovyet taarruzu istikametine akmakta oldukları ci hetle, tankların yürüyüşünü durd » Şehir harabe halindedir. Stokholnı 2 — Finlândiya cephesindeki İsveç gönüllüleri kumandanı yar- bey Dekrison ilk hatta teftişte bulunduğu esmada maktul düşmüştür. Cenubi Atlantikte bir Alman filosu mudolaşıyor 2 Fransız ve 3 İngiliz harp gemisi Montevideo açıklarında devriye geziyorlar Montevideo 2 — İsraria dolaşmakta olan rivayetlere göre bir cep kruvâzö- rile tahtelbahirler ve nakliye gemilerinden mürekkep bir Alman filosu Rio- Grandide bulunmaktadır. İki Fransız ve 3 İngiliz harp gemisinden mürekkep bir mütlefikin filosu da Punta-Deleste açıklarında dolaşmaktadır. Bu mütte- fikin filosunun en büyük gemisinde bulunan tayyareler, etrafta İstikşeflar yapıyor. İki muhasım filo arasında cenubi atlantikte bir deniz muharebesine intizar etmek lâzım geldiği şayiaları israrla devam ediyor. Uruguay makamatı bu hususta çok ketum davranmakta ve hiç birşeyden haberleri olmadığını söylemektedir. Alman ve Amerikan eksperleri dün Berlinde bir içtima akdettiler Paris 2 — Berlinden bildirildiğine göre Amerika Hariciye müsteşarı B. Bumners Wellesin dün, Alman Hariciye Nuzırı von Ribbentrobia mülâkatı bir saat sürmüştür. Bu mülâkatı müteakip Alman ve Amerika eksperleri topla- narak siyasi ve iktisadi meseleleri görüşmüşlerdir. Bu konuşmalara B. Sum- ners Wellesin maiyetinden iki sat ve Amerikanin Berlin sefarethanesi memur. larından birile Alman Hariciye nezareti Iktisadi şubesi şefleri iştirak etmiş lerdir. B. Hitler bugün Amerika Hariciye müsteşarını kabul edecektir ingiliz tayyareleri Yeniden Berlin ve Alman şehirleri üzerinde uçtular Hölbağd giden Alman kömürleri Mühlet bitti, İngilizler tara- fından zaptedilecek Londra | — İtalyanın Roterdam manı vasıtasile Almanyadan alacağı kö- mürler için bir müblet verilmişti. Müh- let bittiğinden bu akşam gece yarısından Kibaren İtalyaya giden Alman kömürle- ri de kaçak addile zaptedilecektir. Londra | — İngiliz tayyareleri dün gece Almanyanın birçok o mintakaları ve Berlin üzerinde uçuşlar yapmışlardır, Bu suretle tayyareler bir hafta içinde üçüncü defa olarak Berlinin üzerinde | uçmuşlardır. İngiliz tayyareleri (Baltık sahilleri; Hamburg, Bremen, Hanover, Muğla mebusluğuna Parti namzedi ilân edildi Ankara I (A.A.) — Doktor Hüseyin Avni ölümü hasebile boşalan Muğla mebusluğunu emekli Orgeneral İzzettin Çalışların genel başkanlık diva" manes parti namzedi olarak ilânı karar- Bayın İkinci müntehiplere bildiririm. C.H, P, Genel Başkan Vekili. Başvekil — Dr. Refik Saydam İsmet İnönünün Macar naibini tebriki Ankara | (A.A.) — Macaristan na” bi amiral Hartinin niyabete intihabının 20 işci llöümü dalaymile Reisicüm- rikât etmeye memur büyurmuşlardır. Macaristanda umumi af ilân edildi Budapeşte 1 (A.A.) — Naip Hothy, niyebetinin 20 inci yıldönümü mü- nasebetile geniş bir af umumiilân Finlândiya harbi Hmdm 1 (AA) — Reuter ajansının ix müharriri yazıyor: hissedilmektedir ki, Fiplindiya barbi bir çok milletler için vaziyetlerini daha beter bir şekle girmeden tekrar ted- Kik etmelerini istilnem edecek derecede büyük tehlikelerle dolu bir sarhaya gir. miştir. Bugün büz bitaraf omüşahidlerin fikri budur, Bu müşahidler Viborg'un ka- pılarına kadar gölen ve bu suretle ik ara- #i taleplerinin büylik bir kismini tahak- ya istiklâlini temin edecek bir barış tek- İanne razı olacaklarını orlar, Bu bususta bir Ünild Işığı ancak Slalin fütu- bata devamın faydasız olacağını nazan Hibara aldığı takdirde parliyabilir. Pin. İndiya hakh bir barış arr ettiğini mü- temadiyen söylemiştir. İngiliz hükümetinin Pinlândiya harbi başlıyalı biç bir tavassut teklifinde bu- hanmadığı Londradan bildirilmiştir. Fran- mx hükümeti de yapmamıştır. Fakat Da» eniştir. Ag j Koordinasyon heyetinin içtimaı Ankara | (A.A.) — Bugün koordi- nasyon heyeti Başvekil Refik Saydamın riyasetinde Başvekülette toplanmıştır. Felâketzedelere yardım Fransız şark seyyar kuvvetleri! efradı 1956 lira teberrü etti Ankara | (AA) — Fransız şark seyyar kuvvetleri kumandanı general | Massier'nin teşebbüsü üzerine, bu kuvvetler efradı, arasında yapılan bir kolekt neticesinde Anadolu zelzelesi felâketzedeleri arasinda bulunan si- İ lâh arkadaşlarının allelerine yardım olmak üzere 1956 Türk topla mışlar ve bu parayı Ankaraya gön- dermişlerdir. Fransız şark kuvvetleri efradı “araf, | yardım, Fransız büyük elçil | fından Hariciye Vekâleti delâletile | Milli Müdafaa Vekâleti emrine tevdi edilmiştir. Hindistanın doğu şimalinde- ki aşiretlerin teberrüleri Peşaver (Hindistan) İ (AA) — Reuter ajansı bildiriyor: Doğu - Şimal hududu bölgesindeki bazı âşiretler Türkiyedeki son zelzele felâketzede- erine karşı sempâti göstermekte ve nakden yardım etmektedirler, Z Mahmand âşiretinden oMalik'ler 2880 rupi, Raninzani oşiretlerinden biri 2179 ve Kiber bölgesindeki Atri- diş aşireti de 2000 rupi vermiştir. Evvelki gün bir zelzele kaydedildi İstanbul 1 (A.A. )— Dün saat 181 © dakika 28 saniye geçe oldukça şid- detli bir zelzele kaydedilmiştir. Mer- kez üstünün İstanbuldan mesafesi 850 kilometre tahmin edilmektedir. Kayseride zelzele devam Heligoland körfezi üzerinde de uçmuş” lardır. İtalya Almanyadin senede 9 milyon ton körnür alır. Bu kömür deniz yolile sevk edilirdi. İtalyan sanayiinin kömürüzlük. | nden güçlüğe maruz kalmaması için ere kömürün başka menbalardan temini hususunda kolaylık gösterecektir. Kömürün İngiltereden temini görüşül mektedir. Bir anlaşma ümid edilmekte- dir. Evvelce verilen mühlet herhalde uzatılmayacaktır. Amsterdam | (A.A) — Rotterdam limanında bulunmakta olan İtalyan va- purları İtalyaya götürecekleri Alman kö- mürünü doldurmakla meşguldür. Alman kömürünün İtalyan gemilerile maklinin meni hakkındaki İngiliz kara- nndan vapurların haberi yoktur İngiliz - İtalyan anlaşması Londta | (AA) — Router ajana nın öğrendiğine göre, İngiliz - İtalyan ticaret anlaşmasının akdi için Londrada müzakereler faaliyetle devam etmekte- dir. İngiltere İtalyanın şimdiye kadar “Almanyadan tedarik ettiği bütün kömü- rü İtalyaya vermek ve buna mukabil ağır sanayi ve zirant mahaller nak teklifinde bulunmuştur. Yeni İngiliz devriye gemileri! Londra | — İngilterede çök süratli | yeni bir tarz torpido muhripleri yapıl- muştır. Bunlar Şimal denizinde devriye | vazifesini ifa edeceklerdir. 20 metre | uzunluğundadırlar. Süratleri saatte 80 kilometredir. Birçok mitralyöz, top ve bomba atmağa mahsus makinelerle mü- cehhezdirler. Times üzerinde bir Alman tayyaresi uçtu Londra 1 (A.A) — Bu sabah, Al man olduğu zannedilen bir tayyare Times nehri mansabında uçarken görülmüştür. Hava dafi topları der. | hal ateşe geçmiş ve Alarm verilmeğe | vakit kalmadan tayyare uzaklaşmış. tır. B. Roosevelt'in taraftarları fazlalaştı Nevyork 1 (A.A.) — Reisleümhur B. Roosevelt'in taraftarları bugün 1936 daki intihap sırasındaki taraf- tarlarının âdedinden fazladır. İtalyan sefiri Londraya gitti İtalyanın Londra sefiri B. dün aksam Romadan Londra- t r, S in bu hareketi, akereleri ve sİnstitut Gallup» a göre bugün onu tasvib eden müntehiplerin nisbeti İ ediyor Kayseri | (A.A) — Dün gece Kay- seriye hağlı Pazarbaşının Viran nahiye- sinde 23,30 da ve dört buçukta 3 sani ye süren iki sarsintı olmuş ve bu sarsın. biler Kayseriden de himedilmiştir. Develi merkezinde de 23,30 da üç saniye süren ve bu sabah 3,15 de de iki saniye süren şiddetli sarsıntı olmuş” tür, Hasar yoktur. Siyah gömlekliler 132 tabur İtalyan ordusu kadrosuna verildi Roma 1 (A.A.) — Faşist milis kuv- vetlerine mensup 132 siyah gömlekli- ler taburu İtalyan ordusunun kadro- suna verilmiştir. Bu tevhid Romada ve diğer şehirlerde merasimle yapıl- muştar. Amerikanın Polonyalılara yardımı Vaşington 1 (A.A. )— Hariciye ko- tesi Polonyalılara 10 dan 20 mil. yon dolara kadar tahsisat verilmesi için eski Cümhur reisi Hoover tara- a nan müdahalevi mieatd ntmarka, Norveç ve İsveç hükümetlerinin muvaffakıyet emareleri mevcud olduğu takdirde tavassut teklifine &made olduk- ları #annedilmektedir. B. Roosevelt, barış imkânlarını ölçmek Fransada yeni kararnameler Vesika usulü ve bir takım kayıdlar konuyor Pariş i — Maliye Nazırı Paul Rey- naud yeni kararnameler münasebetile radyoda bir nutuk söylemiş ve demiş- tir ki: «Fransa eskisinden #z istihsal ediyor. Çünkü 5 milyon kişi silâh altın- dadır, Halbuki sarfiyatı fazladır. Bu va» siyet kurşmanda bir kararnam, mıştır. Kararnameye göre bundan böyle harici tediyat mahrem olduğu için gizli kalacaktır. Fransız parası dün ne ise yarın da o kalacaktır. Kabul edilen diğer karamameler istihsalâtı arttırmakta, istihlâki azalt. maktadır. İstihlâki tahdid için çare Vesika üsulüdür. Birkaç güne kadar bu usule müracaat edilecektir. Pasta salonları haftada üç gün kapatılacak, haftada üç gün içki satılmıyacaktır. Zaferimiz heba olmuyacaktır. Harp bir kuvvet tecrübesidir. Düşman Fransız. lar hakkında hükmünde daima yanıl- miştir.» Gatalcada yangın İki büyük ev yandıktan sonra söndürüldü Bu gece sabaha karşı Çatalcada bir yangın olmuş, iki büyük ev tamamen yanmıştır. Aldığımız malümata nazaran yangın sabaha karşı sant dört buçuk sıraların- da Çatalcada İsmaile aid iki katlı evden çıkmış ve bu ev yandıktan sonra yanın- daki İbrahimin gene iki katlı evine sira- yet etmiştir. Yangın büyüme tehlikesi gösterdiğin- dan telefonla İstanbul itfaiyesinden yar- dım kuvvetleri istenmiştir. Fakat Çatal- Ga itfaiyesi ateşi söndürmeğe muvaffak, olduğundan İstanbuldan yardım kuvvet.” lerinin hareketine lüzum kalmadığı bildi- rilmiştir. Yangının sebebi tahkik ediliyor, B. Potemkin Moskova 1 (A.A.) — Resmen bildi. rüdiğine göre, Hariciye müsteşarı Po- temkin Maarif komiserliğine tayin edilmiştir. Moskova 1 (A-A.) — Reuterin öğ- rendiğine göre Hariciye Komiser mu- avinliğinden &yrlan Potemkinin ye rine bir başkasının tayinine lüzum Çünkü Dekenesov ve Los kovski esasen Hariciye Komiser mu- avini bulunuyo; Deniz tarife komisyonu dün toplandı Deniz tarife komisyonu, dün 17 de, mın- taka ilman relaliğinde liman elsi B. Re- fk Ayantur'un riyasetinda o toplanmıştır. Toplantıda Belediye iktisad müdürü B. Baffet de hazır bulunmuştur. Dün, Şir- keti Hayriye ve Haliç vapur idarelerinin hesapları tedkik edilmişse de kati bir ne- #iceye varılamamıştır. Tedkik neticesinde bu idarelerin tarifelerinde tensilât yapıp yapamıyacakları belli nlanattır. amin Kuk ettirmiş olan Sovyetlerin Finlindiya- | 2 Mat 1940 — 25 birçok milletler için tehlikeli safhaya girmiş Tavassut hakkında çıkan rivayetler ve Finlândiyanın vaziyeti için B. Sümmer Wellesi Avrüpaya gö derirken, Sovyet Haritiye kümisarir «Barış taksim kab ! Mâ biliyordu. Bununla beraber Reisicümb: run yalpız müttefiklirie Almanya ars, İ da değil, öyn: zamanda Sövyetlerle Fin- İ dândiya arasında berişi da düşündüğü İ kuvvetle tahmin edilebilir. Zira Fin mu- harebesi Avrupa o muharebesinden beska türlü kanıdır. Amerikanın Moskovadaki büyük elçisi Molotof tarafından sefaret erkânlle bir- Hkte yemeğe davet edilmiştir. Bu mür sebelle üç buçuk sani süren mülkatia bulurmu Bu mülükatta Vaşington'ur mii bildirmeğe Welles'in Berlinde Yapacağı mülikattaki kadar müsait bir vesile bulmuştur. B. Roosevelin B. Wel- lesin ardetini beklemesi mümkündür. B. Roosevelt, Avrupada taksim kabul etmez barışın iüdesi imkâminin meveud olup ol- madığını ancak ö zaman söyliyebilecektir. Helsinki 1 — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre Almanların tavassut meselesinde © entrika çevirmiş olmaları mümkün olmakla beraber bü hüsusa elddi bir tedkik yapılmamıştır. Her halde Pinlândiya, kabule şayan görülmiyecek şartlara sulh yapmıyacaktır. ilalyada Almanya lehinde tezahürat İtalyan gazeteleri, Fransız matbuatının neşriyatını hayretle karşılıyor Roma 1 (A.A.) — İtalyada Almân- ya lehindeki son tezahürler münase- betile Fransız matbuatının neşriyatı- nı mevzuu bahseden İtalyan gazete- Teri buna hayret etmekte ve nasıl olur da son aylarda Fransanın İtsi. yan hattı hareketi hakkında hayal. lere kapılmış olmasını anlaşılmaz telâkki etmektedir. Resto del Carbino gazetesi, İtalya- nım İngiltere ve Fransadan başlıca metalibatını hatırlatmakta ve bu iki memleketin İtalyan milletinin emel- lerini tatmin yolunda hiç bir şey yap- mamış olduğunu beyan etmektedir. Garp cephesinde vaziyet Paris 1 (A.A) 1 Mart akşam tebliği: Mevzil keşif faaliyetleri ol. muştur. Yugoslavyada Sırp - Hırvan anlaşmasının iyi akisleri Belgrad i (A.A) — Avala ajansı bil- diriyor: Zagrepte bir filmin gösleril- mesi münasebetile bir nutuk irad eden Başveki! muavini Maçek, prens Paul- ün Zağrebi ziyaretinin ehemmiyetini tebarüz ettirmiştir. Maçek, prens Pa- ulden ve Sırb - Hırvat anlaşmasını ta- hakkuk ettirmek için sarfettiği gayret- Jerden sitayişle bahsettikten sonra bu ziyaretin prens Pavl'ün Hırvatları ta- mamile memnun etmek ve Yugoslav- yanın kuvvetli olması ve yenilmez bir hâle gelmesi için Hırvatlarla Sırplar arasında tam bir müsavat temin ct- mek hususunda bütün gayretlerini sarfetmeğe karar vermiş olduğunun bit delili addedilmesi lâzım geldiğini söy- lemiştir, Maçek, netice olarak demiş- tür ki: «Bundan sonra Prens Paul ve prenses Olga kendi evlerine gelir gibi agrebe geleceklerdir Hindistanın istiklâli Patna 1 (A.A.) — (Reuter): Bindis- tan kongresinin iş komitesi, Hindista- nın hedefi tam İştiklâli olmak lâzını geldiği hakkındaki karar suretini ka- bul etmiştir. Karar suretinde ilâve ediliyor ki, kendi ana yasasını tanzim etmek ve kendi mili meclisi vasıtasile diğer devletlerle münasebetlerini kurmak bizzat Hind milletine alddir. Gördes kazasında heyelâr Manisa l (AA) —Gi s kazasın» daki heyelânım mahallinde tedkikine Nafla Vekâletince jeolog JEL 78.