3 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1940 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler B. Daladier bolşevizm ile nazilik arasında bir fark görmiyor Fransanın bolşevizmden hiç bir korkusu mevcud olmadığını ilâve ediyor Son dakika Viborgda göğüs göğüse kanlı harp oluyor Finler her evin enkazını bir kale haline koyarak müdafaa ediyorlar Leningrad 3 — Leningrad askeri kumandanlığının bu sabahki tebliğinde Sovyet askerlerinin Viborgun cenup mahallelerine girdiği bildirilmektedir Stokholm 3 — Helsinkiden alman haberlere göre Viborgun cenup mahal Helerinde göğüs göğüse kanlı muharebeler oluyor. Finler her evi, daha doğrusu ber evin enkazını bir kale haline koyarak müdafaa etmektedir. Bu sabah eski #âto üzerinde hâlâ Pinlândiya bayrağı dalgalanıyordu. Dün Sovyet teyyareleri Vibarg şimendifer hattını 3 defa tahrip etmişler, Pin mühendisleri $ defasında da hattı derhal tamir ederek Viborga rahim. mat sevkini temin eylemişlerdir. Ladoganın şimalinde Sovyetler müşkül vaziyette - Sovyet ordusu şimdiye kadar tanklarının yarısını kaybetmiş Helsinki 3 -— Sovyet askerleri Viborgun kenar mahallelerine gelmişlerdir. Fakat şehri zaptetmeleri için daha mühim zayiat vermeleri lâzımdır. Son dakikada haber alındığına göre Sovyetler Ladoga gölünün gimali şar Kisinde çok fena vaziyettedirler, Burada 34 üncü Sovyet motörlü Hvası tahrip edildikten başka diğer birçok Rus kıtaları tamâmen imha edilmek tehlikesi karşısındadır. 34 üncü Rus tank livasının imhası Sovyetler için şiddetli bir darbedir. ler mühim zeyinta uğrayarak yüzden fazla tank, pek çok malzeme kaybetmişler, 2,000 ölü bırakmışlardır. Fakat meselenin asıl &hememiyeti bu Hvanın imhasile bu havaliden gelen tehlikenin tamamen izale edilmesidir. İmha edilen 34 üncü tank livam mahsur 18 inci Sovyet livasına yardıma gidiyordu. Finler evvelâ 18 inci fırkayı imha, bundan sonra tank livasını mu- hasara etmişlerdir. Buradaki hareket hakkında günlerce hiç bir şey tebliğ etmemişlerdir. Paris 3 — Stokholmdan gelen haberlere göre Sovyetler şimdiye kadar Finlândiyada tanklarının yarınını kaybetmişlerdir. Tayyare zayiatları da çok mühimdir. Bugün iyi mücehhez 50 bin kişi Sovyetleri Finlândiya haricine atabilir Helsinki $ — Fin tebilğidir: Karelide Viborg İle Vuoksi arasında Bovyet hücumları tardedildi. Sovyetler mühim zâylat verdiler. Nuovarapada » Pinler Baitioterokiye çekildiler. Taipalede Rus tanrruzları tardedildi. Ladoga gölü- nün şimali şarkisinde 34 üncü Sovyet motörlü livası tamamen tahrip edi Roma elçimiz geldi Bu akşam Ankaraya gidecek Roma büyük elçimiz bay Hüseyin Ragıp Baydur, bu sabah 8,30 da Milâno- dan şehrimize gelmiştir. Büyük elçi, Sirkeci istasyonunda bir muharririmize gunları söylemiştir: « — Mezunen geliyorum. Bu akşam Ankaraya gideceğim. İtalyada Tür- kiyeye karşı sevgi tezahürleri görülmektedir. Türk - İtalyan ticaret anlaşması imzalandı. Amerika Hariciye Nazırı Summer Welles'in seyahatinin İtalyada Dasıl karşılandığını soruyorsunuz. Bunu gazeteler etraflıca izah ettiler. Ben fazla bir şey söylemiyeceğim.» Almanya ile Belçika arasında bir hâdise Bir Alman tayyaresi Iki Belçika fayyaresini düşürdü. Belçikada büyük heyecan var Brüksel 3 — Bugün Belçika üzerinde bir Alman tayyaresi görülmüştür. Devriye vazifesini gören 3 Belçika tayyaresi bu tayyareye geri çekilmesini bil- dirmek için yaklaşmıştır. Fakat Alman tayyaresi şiddetli bir ateş açmış ve tayyarelerden ikisini düşürmüş, birini mühim masara uğratmıştır. Bu da ii Mmeğe mecbur olmuştur. Düşen tayyarelerden birinin pilotu paraşütle kurtul Muştur. Diğerinin pilotu ölmüştür. Brüksel 3 — Üç Belçika tayyaresi Belçika hududunda 75 kilometre içeride Dornler sisteminde kuvvetli bir Alman tayyaresine rasgelmiştir. Bunlar Al- inan tayyaresine yolunu şaşırdığını bildirmek isterlerken hiç beklemedikleri Sırada çiddetli mitralyöz ateşine tutulmuşlardır. Bu hareket Belçikada büyük bir heyecan uyandırdı. Belçika, Almanya nezdinde şiddetli protestoda bulun” #muştur. Bu hareket Belçikanın bitaraflığına tecavüz addediliyor, Hitlerin istekleri Cebelüttarık, Malta, Singapur üslerinin tahrip edilmesinden bahsetmiş Londra 3 — Hitler - Welles mülâkatı hakkında alınan haberlere göre Welles sadece verilen izahatı dinlemiştir. Hitlerin Almanyanm Çekya ve Po- lonya Üzerinde hegemonisi lüzumundan bahsettiği anlaşılmaktadır, Silâhları bırakma meselesine gelince, Hitler henüz bunun düşünülmesi zamanı gelme- diği kanaatindedir. Hitler, İngüterenin Cebelüttarık, Malta, Singapur deniz üslerinin tahrip edilmesini istemiştir. Vergi zamları Memur ve alınan verginin arttırılma- ması muhtemel Ankara 1 — Artınlacak vergi nebe © hakkında bir kanun Jâyihas hazırlan- maktadır. Kazanç vergisine zamdan memur ve müstahdemlerin müs tesnz tutulması veya pek cüz! zam ya Palması muhtemeldir. İmirde bir imalâthane yandı Üzüm, incir, kükürt ve tütün- den 100 bin liralık zarar var İzmir 2 (Telefonla) — İkincikordon- daki ticarethaneler bugün, büyük bir yangın tehlikesi atlattılar. Yangın ihracat tacirlerinden © Şerif Riza baleflerine aid ürüm ve incir ime- Mâthüriesirideri çıkmıştır. Bu bihada depö edilmiş fazla miktarda üzüm, inci ve bunları işlemeğe mahsus kükürt bulun- makta idi. Hükümet ve adliye binalarının yanan binaya çok yakın bulunması | endişeyi artırmış, itfaiye takviyeli olarak çalışmış ve çok büyük bir gayret sarfederek ate- gin etrafa sirayetine meydan vermemiş” tir. Ateş bir aralık yalnız yine ayni töc- sara sid tütün deposuna sirayet etmiş ve tütünler de yanmıştır. Yangın beş saat devam etmiştir. Zarar yüz bin lira rad- desindedir. Yangın esnasında kükürtten hasil olan boğucu duman itfaiyenin ça İşmasını çok güçleştirmiştir. Bu yüzden Hiç itfniye neferi yaralanmış ve hastane- ye kaldırılmıştır. Yangının imalâthane bacasının kızış masından çıktığı anlaşılmaktadır. Maliye ve Sıhhiye Vekilleri geldiler Maliye Vkili B. Puad Ağral: ile Sihhiye Vekili B. Hulüsi Alataş dünkü ekspresle gehrimize gelmişlerdir. İki vekil şehrimiz- de bir müddet kalarak tedkikatla buluna» caklardır Sıhhiye Vekili Valiyi ziyaret etti Şehrimize gelen Sıhhiye Vekili B. Hulüsi Alataş dün vali ve belediye reisi R KOM Kirdnm ziyaret etmiştir. valiyi riyaret, eyl İzmirde ihtikâr yapan bir hırdavatçı İzmir 2 (A.A.) — Vilâyet ibtikâr komisyonu ihtikâr- yaptığı sabit olan bir hırdavatçının dükkânını bir haf- ta müddetle kapatmıştır. Fransızca İstanbul refiki- mizin ilâvesi Fransisca- İstanbiül Yefkimis “Bugün bir * ilâve neşretmiştir. Bu ilâvede bir çök enteresan makaleler yardır. Burada bilhassa Franuz arkeoloji (o enstitü- sü müdürü . Alber Gabriyelin «İstan- bul âbideleri» hakkındaki makalesi mü- himdir. i Kardan sonra don Dün bütün gün yağan kar sabaha karşı kesilmiş, fakat şiddetli bir ayaz yardır. Bu sabah termometre sıfırın al- tında 4 derece idi. Her taraf kaskatı kesilmişti. Köprünün bir tarafından di fına geçmekte olan Vasıf ii düşmüş ve Alinin idaresind. garparak başından yaralanmasına sebep olmuştur. Otomobil kazası Beşiktaytan Bebeğe gitmekte olan Şevkinin idaresindeki taksi, şekerci Ef timin dükkânma çarpmış, buradan kur- tulurken elektrik direğine çarparak mü- him surette hasara uğramıştır. Samatyada yangın Samatyada İmrahorda 3 numaralı 3 katlı ahşap evden dün gece yangın çık- evin üst katı yandıktan son çer tara- Dinamit patladı, bir usta başı parçalanarak öldü İzmir 2 (Telefonla) — Seydiköy ne- biyesi civarında müteahhid Mehmed Alinin taş ocaklarında çalışan usta Kay- serili Abdullah bir taşı patlatmak üzere dinamit koymuş, Abdullah dinamitin fi- ilini ateşleyip kaçmadan dinamit patla- muştur. Abdullah başı parçalanarak öl- müştür. 1 Alman çocuklarına vitamin komprimeleri verilecek Berlin 2 (A.A.) — Taze sebze tederi- ki yüzünden çekilen sıkıntı dolayısile yaşları 10 ile 13 arasında olan çocuk- Jara mart, nisan ve mayıs ayları için» de her gün genç bünyeler için elzem olan taze sebze vitaminlerini ihtiva eden birer komprime verilmesi düşü- İ Almanyanın şimalinde İ ök limanları üzerinde uçuşlar Londra 2 — Fransız Başvekili B. Da vizmden korkusu yoktur. Zira Fransanın içtimal ve siyasi bünyesi pek sağlam ve zindedir. Fransız « Japon münasebatı Paris 2 (A.A.) — Matin gazetesi, Baş- vekil Daladier tarafından Tokyoda çıkan Nişinişi ve Osakn Mainişi gazetelerinin mimessillerine yapılan beyanatın mühim kısımlarını neşretmektedir. — Fransa, Çinde Şang Kay Şeke yar- dım etmiyor mu? Peer Başvekil menfi cevap vermiş Dalniie demiştir ki: «— Yunnan şimendifet hattının cenu- »'in hariçle muvasalasını temin edeni yeşâne hat olduğunu ve bu hattın da ep ya taşmak için inşa edildiğini kabul et mek lâzımdır. Japon hükümetinin silâk Ücretini protesto etmesini anlıyorum ve onun bu hareketini makul görüyorum, Fakat hiçbir şey nakledilmömesini istiyee öek ölursa onun bu teklifini kabul etmek müşkül olur.» Harp kaçakçılığına mani olmak maka sadile bir komisyon teşkili hakkındaki suale cevaben Daladier şöyle demiştiri «Bu ciheti birlikte tedkik edeceğim Ben Japonyanın bitaraflardan' mürekkeyi bir komisyon teşkil etmesini teklif etmişe öm. Bu teklifim kabul edilmedi.. Fakağ Başka hir formül de bulunabilir. Vukuati tesbit için bir metod bulmak imküni her zaman mevcuddur.» Alman kömürlerine ambargo kondu Rotterdamdan hareket eden kömür yüklü 4 Italyan vapuru müsadere tehlikesi karşısında geri döndü Londra 2 — İtalyanın Almanyadan alarak deniz tarikile nakletmekte bulun” duğu kömürlere konan ambargo, dün gece yarısından itibaren tatbik mevkiine Hollü Girmiştir. Roma 2 (AA) — danın Rotler- dam llmanında Alman kömürü yüklemek- | te olan daha 15 İlalyan vapuru vardır. Burlar en kım bir müddet içinde hareket edeceklerdir. Pakat, hareket zamanı gili tutuluyor. İntiba şudur ki: Müddetin hitamından #wwel kımen olduğundan İn- giz tlosu şiddeti hareket etmiyecektir. Bundan sonrk da İtalyan kömür vapur- larının artık Rosterdama gidecekleri zan- nedilmiyor. Amsterdam 2 (AA) — Müsadere tehli- kesi karşısında Rotterdamdan hareket et- İngiliz tayyareleri Berlin üzerinde uçtular Biri Fransız, diğeri Alman toprakları üzerinde iki Al- man tayyaresi düşürüldü Londra 2 (A.A.) — İngiltere Hava Nezareti tebliğ ediyor: Fransada bulunan İngiliz avcı tayyar releri düşmanın bir Donier tayyaresini Fransız topraklarında ve bir Messer- schmidet'ini de düşman hatları gerisine düşürmüştür. Londra 2 (A.A:) — İngiltere Hava Nezâreti tebliğ edi: Bu halta içinde dün gece dördüncü defa iel üzerinde uçmuştur. Diğer tayyareler de ve bilhassa Bal- AŞIR, Harekât bütün gece devam etmiş ve son tayyare şafaktan çok sonra üssüne avdet etmiştir. Berlin üzerinde uçan tayyareler bildi- riyorlar ki, Berlin hava dafi topları ateş açmışlardır. Ateş isabetli olmadığından tayyareler sakınmak lüzumunu duyma- mışlardır. o Tayyareciler oprojektörlerin iyi işlemediğini müşahede eylemişlerdir. Garp cephesinde Keşif müfrezeleri arasında çarpışmalar oldu Paris 2 (AA) — 3 mart akşam tebliği: Moselle'in şarkında keşif müfrezelerimiz- den biri adetce faik Alman kuvvetlerinin taarruzuna uğramıştır. Müfrezemiz mu- vaffakıyetli bir müsademede bulunmuş ve düşmana zaylat verdirmiştir. İsviçre hududunda Ardenne#'lere kadar artan bir hava faaliyeti olmuştur. Almanların kayıbı Berlin 2 (A.A) — Bugün neşredilen bir tebliğ göre, Almanya 6 aylık harp esna- sında bir zırhlı, iki torpido mühribi, 6 devriye pemisi, 1i denizaltı yani vamti ola- Fak ayda “Iki denizaltı kaybetmiştir. Hava kuvvetlerinin retile harap olan 43 tayyaredir. Buna inukabil 205 İngiliz ve Pransız tayyaresi düşürülmüştür. Buna bir İngi- Ex tayyare gemisile birlikte tahrip edilen 50 tayyareyi de ilâve elmek lâzımdır. miş olan 4 İtalyan kömür vapuru Rottene dam'a derhal dönmek için Romadan cms almıştır. Rotterdamdan İtalya için Alman kömüs rü yüktiyecek olan vapurların mecmu to nilâtası 200000 tahmin edilmektedir. İtalyanın protesto notası Roma 2 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğde bildirildiğine göre, İtalya hür kümeti Alman kömürünün kontrolü mes selesi hakkında İngiltereye gönderilmeli imera bir protesto notası hazırlamakta Nevyork Z — Amerika gazeteleri; İkalyaya 3,000,000 ton kömür satmak için İtalya ile Amerika hükümetleri aras sında müzakereler cereyan ettiğini yazır yorlar, Amerika sahillerinde bir tahtelbahir Bir İngiliz vapurunun tel- grafı üzerine araştırma yapılıyor Nevyork 2 — 4862 tonluk İnyiliş bandıralı Savkey vapuru Portorico açık larında meçhul bir tahtelbahirin tecavü- züne uğradığına dair bir telsiz çekmişti Bu telsiz, Nevyork radyosu tarafından alınmıştır. Amerika Bahriye Nezareti te- cavüze uğrıyan vapurun. yardımına koş- mak için yolda bulunan vapurlara emir vermiştir; Üç torbito muhribi, Savkey vapurunun yardımına »ön süratle koşu yer. Portorico, Amerikaya aid Antil adala- rından biri olup Panama konferansı tas rafından tesbit edilen Amerikan bita“ raf mıntakasına dahildir. Bir Alman vapuru kendi kendini batırdı Aruba 2 (A.A.) — Emin bir men badan bildirildiğine göre, 9390 tonluk «Troya» ismindeki Alman vapuru Ve nezuella civarında Aruba açığında bir İngiliz kruvazörünün dur emrini verme. sini müteakip kendi kendini batırmışı tr. Vapur, Hollanda Güyanından 29 şubatta hareket etmişti, Mürettebatı vas puru terketmeden evvel den evvel yakmıştır. Bitaraflara hitab Alman Hariciye ye Nezaretinliğ gazetesinde çıkan bir yazı | Berlin 2 (A:A) — Alman Hariciye Ne maretinin gazetesi olan Diplomatlehe e Tespondans bir yazısında bitaraflara bi ederek diyor ki: «Her kim ki İngilterenin emrine tâbf olur ve onun iaşesine yardım eder, hell kim Ki İngilterenin müsademelerine boyug eğer, o, bugünkü şartlar içinde Almanya tarafından Alman miltine karşı İngi mücadelesile teşriki mesai ediyor teli edilmesini ve o suretle muamele göreceği: beklemelidir.» 2 Amerikanın Londra sefiri vazifesine geliyor Cebelittarık 2 (AA5 Amerikanı İ Londra büyük elçisi Kennedi Manhat yapurile buraya gelmiştir. Büyük elçi İnâ ifesi başına gitmektedir. i