3 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA İngiltere ile Italya arasında kömür ihtilâfı Almanya ile İngiltere ve Fransa arasında harp hali başlıyalı altı ay ol- duğu halde Almanyanın resmen müttefiki bulunmasına rağmen, İtalyanın İngiltere ve Fransa İle münasebati bozulmamıştı. Harbin bidayetinde İtal ya, Almanya gibi, ecnebi sulardaki bütün yapurlarını süratle geri celbetmiş ve uzak sulardaki gemilerine de bitaraf kalacağı her suretle muhakkak sayı- lan memleketlere iltica etmeleri için emir vermişti, Fakat intizar hilâfına olarak İtalya harbe girmemişti. Almanya, Lehis. tana karşı yaptığı harekâtı, İtalyayı alâkadar eden bir mesele saymayıp bu işi yalnız başıma halledeceğini İtalyaya bildirmiş ve ancak ileride bir saruret hasıl olursa, İtalyanın yapacağı askeri duğunu da ilâve etmişti, yardıma şimdiden müteşekkir bulun- . Lâkin İtalya, bitaraflığını ilân “tmeyip şimdilik gayri muharip bulun» duğunu ve bundan da maksadı her an harbe girmeğe hazır bulunmak oldu- ğunu resmi ağızlarla beyân etmekle iktifa etmişti. İtalyanın zahirde vazi- | yeti şüpheli olmakla beraber deniz Asin memleketler ile Idame etmek mecbu- riyetinde bulunduğu iktisadi münasebatı caki haline ifrağ etmiş ve en yeni transatlantikleri dahil olduğu halde, gemilerinin usak sulara gidip gelme lerin müsaadede bulunmuştu. İngiltere dahi muamele, Amerikamn Londrada na ve kenâi gemilerine de ayni bep olmuştu. İngiltere, İtalyada kömür madenl, denberi Almanyadan aldığı kömürleri bir zaman İçin ayrıca müsaade etmişti. yanın arası açılmıştır, Bunun da sel iile kömür nakli için İtalyaya vermiş ol temdidine razı olmamasıdır. İtalya, Almanyaya sattığı malları viz ile başka memleketlerden kömür yaptığı teklifi kabul edecek yerde Alm, vİ bir devir yapmak üzere tleari bir ani İtalyadan otuz milyon İngiliz liralık h. manyadan makine ve karadan gönderi; giliz liralık mal alacaktır. Cenubi Tiroldaki Almanlardan ha suretle lerini kontrol İtalyanın harlci tcüretine dokunmamış ve İtalyan gemi- YA EM eN gayet müsndeti davranmıştı. Hattâ bu istismal teşebbümte bulmarak şikâyette hulunması- *ri yok derecesinde olduğundan, muamele edilmesini talep etmesine s€- öte deniz yolile nakletmesine muvakkat Lâkin son günlerde İngiltere ile İtal. | i, İngilterenin, Almanyadan deniz yo- duğu müsaadenin bitmesi odolayısile İngilizlere satarak tedarik tedarik eylemesine dair edeceği dö- | İngilterenin anya İle elli milyon İngiliz liralık sene | laşma yapmıştır. Bununla Almanya, am madde ve yiyecek, İtalyada Al | lecek kömür olarak, yirmi milyon İn. kkı tuyarını kullananların oemlâki | hale ederek seksen milyona çıkarmıştır. İtalyanın âdeta Alamnyanm ham için İlalya hükümetinin vermek istediği elli milyon sterlini Mussolini müda- İ madde ve yiyecek müteahhidi olarak İngiliz ablokasım tesirsiz mrakmak İs- temesine karşı İngiltere hükümeti de kömür nakliyatı anlaşmasını uzatma. | yıp Almanyadan bitaraf Umanlar vasıtasile İtalyaya nakledilecek Alman kö- mürlerinin müsaderesini donanmaya emretmiştir. P.K. B, Hüseyin Gahld, Fransadaki müşahedeterini anlattı “Maginot gibi müstahkem bir hatta vapılacak taarruzlar muvaffak olamaz,, Kıymetli muharr Cah'd Yalçin Biriği öğleden sonra Basin takâsında o matbuat arak Fransadaki ıştar. B, Hüse- İs yin Cahid, ezcümle de in haberi olm fen Fransaya git Milet edecek hiç bir 7 gibi evvelce Fran: gitmiş alanların | dün tir bugün arasında bir fark görmeleri | tabildir. Bu fark de şehirlerin nisbeten tenhalaşmış olmasından ibarettir. Bun- dan başka Fransada hayat, tabilliğinden wi bir şey kaybetmiş değildir. Bize fev- alâde hümü kabul gösterdiler. Müttefik Wir devletin mümessili olarak gittiğimiz İşin bize gösterilen bu müsmelenin fev- kalâde bir tarafı yoktur Pevkalâde olan Gihet, asi halk dediğimiz kütlenin bize va tevecclih ve itimaddir. Bir çok etlerin verdikleri sözleri hiçe saya- gekinmeden sözünde sebat Bizi Maginot'ya Ki Bittik. Paristen 40 - 50 kilomet, | Man sonra yanımızdaki erkmıhae pk İ Gm «Artık bar muntakasına girdik, bakı Bis?» dedi. Hakikaten O gün 500 kilometre | Pol gittik Ortada bir tek asker, bir tek araba, hiç bir şey görmedik. Küçük kasaba. lardan geçtir. Hududa yakın olanlar fah. ye ettirilmiştir. Muharebe olduğunu bi. meseydik biz orada o gün 3 - 4 milyonas. —> gizlendiğini katiyen farkedemiyecek.. » Bundan sonra B. Hüseyin Cahid, Ren 17 kadar köprünün tahrib geriye bir tek köprü kaldığını mellerin! bile gördükten sonra rına geçildiğini an-| ını, tünel gibi bir gey Böyle değildir. Fransızlar, aklarına, arariyi Kaleleş- | | edebilir. Bu takdirde ise, topu değiştirmek cili etmişlerdir. âtağino. istih- ta bir tesbihin taneleri gi m 160 metre derinlikte oldu- leniyor. Bütün tertibat, topra- yapılmıştır. Toprağın - Üstü, benziyor. Düşman, gın gltında arklılardak! taretlere bu hatta hücüm etmek istese, ancak mey- danda duran bir topun namlusuna hücum 1 saatlik bir iştir. Ne topu aleşliyen erler, ne enduhli İdare eden kumandan hiç bir kimse attıkları güllenin ne olduğunu bile- mer. Şeklen mantarı benziyen zırhlı ta- rassud mevkileri vardır. Buradan verilen işaret ile endaht icra ve idare edilir. İşa- ret verildikten sonra merminin namludan çıkması için 52, 53 saniye geçmektedir. Beher kale 80 - 60 milyon liraya mal ol- muştur. Bu kadar müslahkem bir hatta yapılacak bir hücumun muvaffak olaca- ğına aklın ermeğ: Çekoslovakya ile ticaret an- laşması bitiyor Çekosoyakya ticaret ve kli. ring anlaşması nisan ayı bita- cektir. Dün şehrimizde anlaşmanın üza- tılacağı oşayi olmuştur. Çekosloyakyanın Türkiye Merkez bankasında hâlen 1 mi- yon 190 bin Türk lirası bloke parası var- dir, Çekoslovakyanın haziran ayı kliring hesaplarındaki alacağı iso 8 milyon lira 3di. Bon aylarda Çekoslovakya hesabına Mütemadiyen siparişler geldiğinden yapı- lan ihracat, alacağın erimesine sebebiyet vermiştir. zi Çekoslorakyaya bil- hasen üzüm, inelr, fındık, barak ve tütün gönderilmektedir. General Gamelin teftişte Paris 3 (A.A.) — General Gamelinin dün Belleyde Fransiz Alp kıtalarını teftiş ettiği bildirilmektedir, İ fandan çalındı. Büyük bir saygı ile dinle- Balkan güreşleri başladı lik karşılaşmalarda takımımız 7 galibiyet kazandı. Balkan güreşlerinde vali aclış nutkunu söylerken ve milli marşlar İki elik bir tahastürden sonra niha- yet g akhıları 6 cı Bulkan gü lerini de görmek bahtiyarlığına ulaş lar, Müsabakalar Çenberlitaşta, Çenber» Utaş sinemasında binleri aşan büyük bir meraklı kütlesi huzurunda yapıldı Saat 14,30 da bu müsabakalara işti rak eden Balkanlı gençler minder ken rında yer almış bulunuyorlardı, Merasi- me geçildiği zaman ilk olarak Balkan ve sirasile Yunan, Rumen, Yugoslav ve Türk milli marşları Şehir bandosu tara» Ben bu milli marşlardan sonra, sayın Va limiz doktor Bay Lütfi Kırdar mikrofon önüne gelerek kısaca şu sözlerle Balkan müsabakalarını açtı «Sayın arkadaşlar! o Yüksek huzuru- nuzla altıncı Bulkan güreş şampiyonası» nı açıyorum. Bu temaslar Balkan âlemi igin en büyük kuvvet kaynağıdır. Bal- kanlı kardeşlerimi selâmlarım. » Bu hitabeden 30; Balkan kongresi reisi Bay Bürhan Felek, Beden terbiyesi genel direktörlüğü adına hülâsatan: Beden terbiyesi genel direktörlüğü, Balkan güreş şampiyonasının altıncısını | da bugün tertip ve Balkanlı sporcu kar- deşleri bu vesile ile buraya toplamuğa muvaffak olduğundan dolayı bahtiyar- dır.» demiş ve teşekkür etmiştir. Bürhan Felekten sonra alfabe sirasile Yunan, Rumen, Yugoslav kafile başkan- İan birer nutuk söylediler. Bu arada de- legelerle Bay Bürhan Felek arasında bayraklar teati edildi ve sant 15,30 da müsabakalara geçildi. Horvat (Rumen) Grogotos (Yunan) 56 kilo; Günün ilk müsabakası hakem Seyfi Cenabın idaresinde , İlk dakika- lar güreşçilerin birbirini denemesile geç- &. Rumen, Yunana vürudça hâkim... İlk atılan salto tesirsiz kaldı. Yunanın kafa kol kapma teşebbüsü netice ver- medi. Mukabil oyunla altta olarak yere düşen Yunanlı, Rurmenin tazyikina faz İs mukavemet edemedi ve 2 dakika, 46 saniyede tuşla mağlüp oldu. I | Hupek (Yugoslav) - Hüseyin 56 kilo; Yunanlı hakemin idaresinde başlıyan | bu güreş çok seri oldu. Her iki pehlivan heyecanlı... Bu yüzden birbirlerini min- der dışına sert bir şekilde attılar. Da- kikalar ilerledikçe Hüseyinin rakibine tefevvuk ettiği bariz bir şekilde görülü- yordu, Minder dışına çıkmakla vaziyeti kurtaran Yugoslav, Hüseyinin bir süplek- sini çok çevik bir hareketle tuş olm dan atlattı. Yavaş yavaş Hüseyinin taz- yiki fazlalaştı, Yugoslav adetâ mağlüöbi- yeti kabul etmiş bir şekilde güreşiyordu, Bütün gayesi tuş olmamaktı. Fakat Hü- seyin buna meydan vermedi ve göz açıp kapayıncaya kadar nefis bir kafa kol kaparak 8 dakika 13 saniyede rakibinin sırtını yere getirdi. Bu tuş o kadar âni olmuştu ki orta ha- kemi bulunan Yunanlı fazla beyecandan yan hakemlerinin fikrini sormadan Hü- seyinin elini kaldırarak galibiyeti ilân etti, Miropolos (Yunan) - Suad 61 kilo: Yugoslav hakemin idaresinde yapılan bu güreşin ilk dakikalar itişme ile geçti, Dakikalar fazlalaştıkça Suadın Yunan- eyi ezdiğini ve meşhur saltosunu atmağa çalıştığı görülüyordu. Nihayet emeline muvaffak olarak rakibinin sırtını yere getirdi ise de bu srada hakemin ayağı kaydığından nefis tuş gürültüye gitti. en dakika bu şekilde ve müttefikan Su- adın hâkimiyeti ile nihayetlendi. İkinci devre, Sundın İsteği zerine ayakla devam etti, Yunanlı mütemadi surette kaçıyor ve bu yüzden Suad hiç bir oyun tatbik edemiyordu. 20 dakika- lik müsabaka bu şekilde ve bir nevi kiş- me halinde devam ederek nihayetlendi ve Suad sayı hesabile ve ittifakla galip Hân edildi. Mogolyak (Yugoslav) Tojar (Rumen) 6i kilo: Orta hakemi Yunan... Bu sikletin en Müsabakalara bugün saat 14 de devam edilecek ri ye en Dünkü müsabakaların hepsini kuvvetli güreşçileri olan ve müteaddid defalar Balkan müsabakalarına ederek derece kazanan bu iki rakib, dün hakikaten zevkle takib edilen bir mü sabaka yaptılar. Çok hareketli bir şekilde ve mütema- diyen birbirine oyun tatbik etmekle ge- çen bu karşılaşma irciler tarafından büyük alâka gördü. Saltolar, brovleler birbirini takib ediyor, ayni derecede tek- nik olan güreşçiler mütemadi şekilde tehlike atlatıyorlardı. | 20 dakikalık güreşi, bu vaziyette ve heyecandan heyecana düşerek takib et- tik, Neticede Tojar (Rumen) ekseriyet- le ve sayı hesabile galip ilân edildi. Markos (Yugoslav) Yaşar Doğu 66 kile; Orta hakemi Yunanlı... Güreş çok w- kı başladı. Yaşar acı kuvveti sayesinde rakibini yerden yere vuruyor, Yugoslav güreşçi bu ataklara oyunla mukabeleye çalışıyorsa da muvaffak olamıyordu. Ni- hayet 5 inci dakikanın 23 üncü saniye- sinde rakibinin kolunu yakalıyan Yaşar hiç acele etmeden yavaş yavaş sırtını ye- re getirdi. Horvat (Rumen) Filipis (Yunan) Orta hakemi Tayyar... Müsabaka dur- gün başladı. Her iki pehlivan birbirini denemekle vakıt geçiriyor, müsabaka bu yüzden zevksiz oluyordu. Bu sırada Yunanlı rakibine bir iki künde atarak puan kazandı ve 20 dakikalık müsabaka nihayetinde Yunan Filipis sayı hesabile gelip ilân edildi. Pekmezas (Yunan) Celâl Atik 73 kile: Orta hakemi Yugoslav... o Müsabaka gok süratli başladı. Her iki pehlivan bir- birini denemekle geçirdikleri birinci da- kikadan itibaren hücumları fazlalaştır- dılar, Bu serada Celâl şahlanmış bir ss- lan gibi rakibinin üstüne — saldırıyordu. Bu hamlelere üç dakika mukavemet eden Yunanlı nihayet 3 dakika 37 sani- yede Celâlin Kravat oyunuyla sırtüstü yere yatmaktan başka çare bulamıya- rak mağlüp oldu Deluka (Yugoslav) Cretu (Rumen) 72 kilo: Orta hakemi Seyfi Cenap.. Güreş canlı başladı. Rumen sert ataklarİn ra kibine saldırıyordu. İlk on dakika berm- bere bitti. İkinci devrenin 8 inci saniye- sinde Yugoslav nefis bir künde ile Ru- menin sırtını yere getirdi. İvaniç (Yugoslav) Gogoş (Rumen) 79 kilo: Orta hakemi Sadullah... Kilolar faz- Hmlaştıkça müsabakalar ağırlaşmağa baş- Tadı, Güreş bu yüzden durgun bir şekilde geçti, Ayakta oyun tatbik etmeğe çahı- şirlarken Rumen nefis bir salto atarak 6 dakika 29 saniyede Yuyoslava tuşla galip geldi. dinlenirken kazanan milli güres takımımız Kopafilis (Yunan) Mersinli Ahmed 79 kilo; Orta hakemi Yugoslav... Müsabaka Mersinlinin kuvvetli hücumları ile baş- indı. Rakibinin güreş kudretini” işiten Yunanlı pehlivan selâmeşi minder kena- rında bulduğundan mütemadiyen kaçı- yordu. Bu yüzden hakemden ihtar bile aldı. Birinci devre bu şekilde ve Ahme- din ittifakla galebesile nihayetlendi. inci devreye Ahmedin isteği üze- rine ayakta başlandı. Yunanlı kaçmakta devam ettiğinden Ahmed oyun tatbik edemiyordu. Nihayet bu kaçma, kova- lamalar o kadar fazlalaştı ki hakem bir aralık müsabakayı tatil ederek Ahmedi galip ilân etti, Fakat jüri heyeti üç ihtar vermediği için hakemin bu kararını ka- bul etmedi. Müsabakaya tekrar başlan» dı. Son dakikaları itişme ile geçen 20 dakikalık güreş onihayetinde Mersinli sayı besabile ve ittifakla galip ilân edildi. Silagi (Rumen) - Mustafa 87 kilo: Orta hakemi Yunan... Müsabaka çok yavaş başladı. Dakikalar ilerledikçe Müss tafanın ağır, fakat tempolu bir şekilde rakibini ezdiği görülüyordu. Fakat Ru- men yere yapışmış vaziyette güreştiğin- den Mustafa oyun tatbik edemiyordu. İlk on dakika ve ikinci on dakika hep bu vaziyette Rumen güreşçinin tuş im- kân vermemek için çalışmasile geçti ve bunda da muvaffak olarak Mustafaya ancak sayı hesabile mağlüp olarak min- derden ayrıldı, Çuk (Yugoslav) Karavias (Yunan) 87 kilo: Orta hakemi Tayyar... Güreş çok seri başladı ve çok çabuk nihayetlendi. Bin iki elenseden sonra Yugoslav güzel bir kafa kol kaparak rakibini alta aldı ve 2 dakika 17 saniyede tuşla galip geldi. Otto (Yugoslav) Şuşava (Rumen) Ağır siklet: Orta hakemi Sadullah... Müsabaka ağır sikletlerde görülmiy. bir süratle başladı. Yugoslav 95, Rumen 117 kilo, Aradaki büyük kilo farkına rağmen Yus goslav bir çok oyunlar tatbik ederek sayı hesabile rakibini yendi Pukamizos (Yunan) Mehmed Çoban siklet: ee hakemi Rumen... Müsabaka Ço« banin kuvvetli elenselerile başladı. 11$ kiloluk Yunan pehlivanı Çobanın kar şında bir çocuk gibi kalmış, kuvvetli ataklar yüzünden şaşkına dönmüştü, Minder dışını kaçmakla vaziyeti kurtar racağını tahmin eden Yunanlı bu bare“ ketinden dolayı ihtar aldı. Nihayet bu tazyik yedinci dakikada semeresini vere di: Rakibinin kolunu kapan Çoban dakika 54 i yede günün son müsaba- kasını da galibiyetle nihayetlendirdi Müsabakalara buşün saat 14 de yine devam edile Şazi Tezcan aş sinemasında