14 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika B. Roosevelt'in beyanatı Fin harbinin bitmesi küçük milletlerin tamamiyetleri için çalışmağa mâni olamaz Vaşington 14 — Cümhurreisi B. Roosevelt şu beyanatta bulunmuştur: #Pin harbinin bitmesi küçük milletlerin tamamiyetleri için çalışmağa mani olamaz. Finlândiya gösterdiği kahramanlıkla ebedi sultı ve istikiği içinde yar gamağa hak kazanmıştır. Amerikada Finlere karşı büyük bir takdir ve bay- Tanlık vardır.» Salâhiyettar mahafii Finlindiyaya verilmesi kararlaştırılan 20 milyon do- ların tesviye edileceğini, Finlândiyanın memleketini yeniden yapmak için pa- raya ihtiyacı ppağımz bildirmektedir, Sulh muahedesi tasdik edildi mi? Stokholm 14 — Helsinkiden bildirildiğine göre Fin parlâmentosu sulh muahedesini tasdik etmiştir. Fakat bunu teyid ededek malümat henfiz mev- 6d değildir. B. Welles bugün hareket ediyor Londra 4 — Amerika Haricye müsteşarı B. Welles bugün Londradan Ro- maya hareket edecektir. Müsteşar Roma ve Berlinde, açıktan açığa olmamak la beraber, sulh için tavassul fikrile karşılaşmıştır. Müttefikler Amerikanın Mevsimsiz bir tavassutta bulunmak Miemiyeceği kanaatindedir. Finlândiya, Isveç, Norveç arasında tedafüi ittifak muahedesi Londra 14 — Finlândiya Hariciye Nazırı B. Tanner bu akşam matbust mümessillerini kabul ederek beyanatta bulunmuş, Finlândiya, İsveç ve Nor- veç aramnda bir tedafli ittifak muahedesi âkdedilmek üzere konferans topla- Bacağını söylemiştir. Stokholm 14 — Stokholm Tidningen gazetesi yanıyor: Şu sırada Finlân- diyada İsveçli olmak iyi bir şey değildir. Pinler hislerini göstermiyorlar, fakat bütün İsveçliler mahcubiyet içindedirler, Şimdi geç olmakla bersber Finlân- diya ile bir müdafan mukavelesi yapılmalıdır. Bu hususta şayinlar varsa da müsbet birşey yakınır. Petit Parisien “Zaman vakayii yarına bırakanların lehine çalışmaz,, diyor Paris 14 — Bu sabahki gazeteler Finlândiyanın gösterdiği kahramanlık- tan uzun uzadıya bahsediy: tuğunu anlatıyorlar, müdafaası bir mucizedir. Bu mucizenin hergün tekerrür edeceği, Petit Parislen gazetesi başmakalesinde diyor ki: rlar ve İsveçin Finlândiyayı mahsur bir hale sok- «Pin Bkadinay devletlerinin Finlândiyaya geniş müzaherette bulunacağı ümid edilmişti. Bu Ümid tahakkuk etmemiştir. Zaman, vekayli yarına bırakanların lehine çalış- müz. Harbi kazanmak için hiç bir şeyi ihmal etmemelidir.» Italyan - Rumen ticaret müzakeresi Bükreş 14 — İtalyan - Rümen ticaret müzakeresi bitmek üzeredir. Bil- bassa petrol hakkında bir anlaşma yapılmaktadır. Avam Kamarasında Finlândiya hakkında müzakere Londra 14 — Gelecek salı günü Avam kamarasında Finlândiya hakkında büyük bir müzakere olacaktir. İtalya hududlarını tahkim etti Harbiye müsteşarı mecliste | izahat verdi Roma |3 — İtalyan harbiye müste- garı, sg müzakeresi münasebetile bu- gün mecliste bir nutuk söylemiş ve Ce- neve körfezinden Adriyatiğe kadar bü- tün İtalyan hududlarının, her türlü taar- ruz teşebbüsünü imha edecek tarzda tahkim edilmiş olduğunu bildirmiştir. Müsteşar İtalyanın silâh altında bir mil yon asker bulundurduğunu söylemiştir. İsveç, Fransız gazetelerinin neşriyatını protesto etti Paris 13 (A.A) — Fransadaki İsveç sefiri, Fransız matbustı tarafından İs- veç hükümeti aleyhinde yapılan neşri- yatı Hariciye müsteşarı nezdinde pro- testo etmiştir. B. Welles” in dünkü temasları İngiliz Başvekili ile görüştü Londra 13 — Amerika Hari, taşarı Weller bu sabah saki ekil yd Corcu, Avustralyanın Londradaki iserini kabul etmiş, öğle yı "Amerika sefarethanesinde yemiştir. İsden sonra Dominyonlar Nazırı B. deni ve Başvekil Chamberlaini ziyaret atmiş ve bu mülâkatta Lord Halifax da bulunmuştur. B. Wellos akşam yeme- ğinde İngiliz Başvekilinin misafiri ol- muştur. İngilterenin harp masrafı Günde 6,5 milyon İngiliz lirası sarfediliyor Londra 13 — Maliye Nazır Sir John 8imon bugün Avam kamarasından harp maarafı için 700 milyon İngiliz kiralık tahsisat istemiştir. Bu paranın ne kadar zaman için kâfi geldiği sorulmuş ve Na- Br şu İzahatı vermiştir: — Kara, deniz ve hava kuvvetleri- nin günlük masrafı 4 milyon İngiliz lira- sıdır. Nakliyat masrafı |, içtimai yardım maarafı İ,5 milyon ira tuttuğundan ye- kün ahı buçuk milyon İngiliz liram edi- yor. Şu halde bu masraf üç ay içindir. Garp enlisinda sükünet Paris 13 (A.A.) — 13 Mart akşam tebliği: Gündüz cephenin heyeti umu- miyesinde sakin geçmiştir. Londrada bir hadisa Bir Hindli bir generali öldürdü, 3 3 kişi | yaralandı Londra 13 — Bezün Şarki Hindistan veee toplantısında bir Hindli ge- O'Dayer'i tabanca ile öldürmüş- tör. Bu arada Hindistan nazırı Zetland fe lord Lamington ve sir Dane yaralan- mıştır. Katil yakalanmıştır. İbnissuud'un oğlu Yemene gitti Kahire 13 (A.A) — Elehrum gaze tesinin İstihbarına göre İbnissuudun oğ- ha prens Mehmed, resmi bir ziyarette bulunmak üzere Sana'ya gitmiştir. Prens, orada İmam Yahyanın misafiri olacak- tu Dahiliye Vekili Dün geldi, pazar günü rek rabalsız bulunan validesini ziyaret et- Vekli dün Halk Partirindeki toplantıda Mk Pazar günü Ankaraya döne- Müttefik hava kumandanları Beyruta müteveccihen hareket ettiler Ankara 13 — İngiltere ve Fransânii orta Şark hava kuvvetleri kumandanları bagüin Ankaradan Eskişehire hareket , gömişler, © merasimle teşyi edilmişlerdir. İki kumandan Eskişehirde bir müddet kaldıktan sonra Beyrutn gitmek üzere Toros ekspresine binmişlerdi Nafia Vekili bugün Mer- sinden Konyaya gidecek Berdan barajı merasimle açıldı, Tarsuslular sevinç içinde Adana 13 (A.A.) — Nafin Vekilimiz Ali Fund Cebesoy bugün Adanadan Tar- susa gitmiştir. Kendisine Adanadan ka- labalık bir heyet de refakat etmiştir. Ve kilimiz Tarsusta inşaatı tamamlanan Tar- sus - Berdan regülâtörünü saat on birde törenle açmışlardır. Adana 13 (Telefonla) — Nafia Ve: kili general Ali Fuad Cebesoy Tarsus Bordan barajını açtıktan sonra sağlı sol- İs büyük kanallara su verildi. Tarsüslü- lar sevinç içindedir. 30 bin dönlim ara- zide bu yıl sulu ziraat yapılıyor. Açılma merasiminden sonra Tarsus parkında büyük bir ziyafet verildi. Vekil ziyafeti müteskip Mersine hareket etti. Yarın da be iler İri ğe yadan Ankaraya dönecektir. Felâketzedelere yardım Çift öküzü tevziine devam ediliyor Ankara 13 (ALA) — Haber aldığı mıza göre, Cümhuriyet hükümetinin zel- zele felâketredelerine yaptığı yardımlar meyanında çift öküzünü kaybeden köy- Wilere öküz vermek işi de süratle ilerle- mektedir. Kınlayın tahsis ettiği para ile Ziraat Vekiileti vasitasile 14 vilâyetten 10,000 8küz mübaymasına başlanmış va az bir müddet zarfında binden fazal ökür mü- bayaa edilerek ilkbahar zeriyatı erken başlıyan Tokat ve Amasya köylerine tevzi edilmeğe başlanmıştır. Mübayaat bütün süratile mektedir. Modern Türkiye Fransız “Mebusan Meclisi Reisi üçüncü konferansını devam et- Paris 13 (MA ) Meclis Herrlot, bu akşam Türkiye hakkın- da üçüncü ve son konferansını ver- miştir, Hatip, bu konferansında modern Türkiyeden bahsetmiş, meşrutiyet re- jimini, Mahmud Şevket (paşa) im kılâbını anlatmış ve Fransız - Türk suitefehhümünü teessür ve tecssüfle kaydeylemiştir. Hatip, müteskiben Mustafa Ke- mal'in hayatından ve eserinden uzun uzadıya bahsederek kendisini tazimle anmıştır. 'B. Herrlot, nihayet, Türk - Fran sz yâklaşmasının nasıl husule gek diğini ve Ankara anlaşmasının nasıl imzâlandığını hatırlatmış ve sözlerini Türk milletinin dürüstlüğünü tak- dir ve tebcll e yadederek bitirmiştir. İzmir Flektrik, Tramvay ve Su şirketleri satın alınıyor Ankara 13 (Telefonla) İzmir Elektrik ve Tramvay şirketi ile Su şirketinin satın alınması etrafında yapılan hazırlıklar bilmiş ve satış müzakerelerine başlanmak Üzere An- karaya birer mümessil göndermeleri Nafia Vekâletinçe mezkür şirketlere bildirilmiştir. Reisi | eya Romanya Kralının çok necip bir hareketi Zelzele mıntakasında ismini taşıyacak bir köy yaptırıyor İngiltere hükümeti de zelzele mınta- kasında bir köy Ankara 13 (A. A.) -— Erzincan ha- valisinde uğradığımız zelzele felâketi vesilesile doatlarımızın gösterdiği ber gün yeni bir tezahürü Türk milletini sa- mimi kalbten mütehassis kıldığına şüp- he yoktur. Zelzele mıntakasında inşaat devresi” ne girerken dost İngiliz milletinin Türk milletine karşı beslediği yakın alâka ve muhabbetin batırasını taşımak üzere ha» rap havalide bir köy veya birkaç ma- balle vücuda getirmek hususunda salâ- hiyettar ağızdan çok samimi bir teklif. de bulunduğunu iyi malümat alan maha- filden öğrenmiştik. Bu defn Romanya kralı, haşmetlü Kar rol hazretlerinin da buna benzer bir Inşasını teklif etti teklifte bulunduklarını kendi yüksek namlgrnı ve Anadoluda taşıyacak bir köy inşa etmeğe karar verdiklerini ve bu köyün malzemesi ile beraber inşası için kullanılacak ustaları sureti mahsuza- ği dan göndereceklerini ve zek zelenin ettiği yerde Romanyanın Türk milleti için beslediği derin muhab- betin ifadesi mamur ve yeşil bir köy İn getireceklerini öğreniyoruz. fakir ve kadirşinas Türk milletinin bu sağip teşebbüs karşısında duyduğu tahassls ve minnettarlık sonsuzdur. İane listesinin yekünu Ankara 13 — 13 mart akşamına kar dar Kınlay merkezine yatnlan zelzele innesi 4,468,260 Hirayı bulmuştur. Sovyet - Finlândiya sulhünün akisleri Almanya büyük sevinç içinde, İtalya memnun, İngiliz ve Fransız gazeteleri Finlerin bütün dünyanın hayranlığını kazandıklarını yazıyorlar Londra 13 (A.A) — Sovyet - Fin- | lândiya barbinin sulh yolile halledildiği haberinin ecnebi memleketlerde ilk tesi- şu olmuğtür: Kopenhag siyasi maha- | fili, muahede karplamışlardır. haberini o memnuniyetle Pariste Finlândiyanın ükibeti derin | bir esefle karşılanmakla beraber, Fin- İindiya harbinin nihayete ermesi, bu harbin Avrupada tevlid ettiği kararmz- | lığı izale edeceği kanaati izhar edilmek- te, maamafih bu kararsızlığın, müttefik- İerin askeri hedeflerile doğtudan doğ- rüya hiçbir süretle münasebeti olmadı- İı da tebarüz ettirilmektedir. Romada siyasi müşahitler, halihazır vaziyetin vehametini takdir etmek husu- | sunda Finlândiyanın gösterdiği realizmi tam bir memnuniyetle karşılamaktadır. Jar Nevyorkta: Nevyork Herald gazetesi diyor ki: «Müttefiklerin, Almanya olan ibtilâflarının bu yüzden herhangi bir zarara uğraması varid değildir. Bu- nunla beraber, memleketimiz, bunu ta- kip edecek olan tevakkisi gayri kabil neticeyi derin bir esefle karşılayacaktır.» Herald Tribune gazetesi, bu maahe- | ağır bir Nevyork denin müttefiklerin prestijine darbe vurduğu kansatindedir. Sovyetler - italya! Yakında bir ticaret muahe- desi akdedilecek Paris 13 (A.A.) — İyi haber alan mahafilde söylendiğine göre, yakında İtalya ile Sovyetler Birliği arasında bir ücaret munhedesi akdedilecektir, Bu me- selenin, Ribbentropun Roma seyahatin- de kararlaştınldığı söylenmektedir. Diğer taraftan o zannedildiğine göre İtalya Moskovaya yeni bir elçi göndere- cektir. İtalya, Alman kömürünü kara yolile alacak Roma 13 (A.A.) — (D.N.B.) ajam- «ı blidiriyor: Von Ribbentropla Duçe arasında cereyan eden müzakereleri mü- teakip, İtalyan - Alman iküsadi müna- sebetlerinin tanzimine memur Alman ve İtalyan heyetleri fevkalâde bir içtima akdeylemişlerdir. Bu içtimalar, İtalyaya, Alman kömürünün, tamamen kara yoli- İe teslim edilmesi ve bu suretle İtalyanın bütün kömür ihtiyacının temini için icap eden tedbirlerin ittihazı maksudile ya pılmıştır. Dün Alman heyeti reisi elçi Clodius ve İtalyan heyeti reisi Giannini karşılık» hı bir protokol imzaları! Şimdiye Kağar 50 Alman tahtelbahiri batırıldı Londra 13 (A.A.) — Harbin başın- danberi batırılan Alman denizaltılarının adedi 50 den fazla tahmin ediliyor. Di- ğer birçok denizaltılar da ağır surette hasara uğratılmıştır. Bahriye Nazırı Chur- chill'in hesabına göre, harptenberi her hafta vasati olarak 2 ilâ 4 Alman deniz- altısı batırılmıştır. ile | gazetelerinin hepsi, bütün ba işlerin, Al- manyayı sevinç içinde bıraktığını söyle- mekte müttefiktirler, Tokyoda: Hariciye Nezaretinin salâ- hiyetli mümessili, Sovyet - Finlândiya İ ihtlâfının halli, daha büyük mikyasi bir ibtilâf üzerinde son derece müessir olacağı kanmatini izhar etmektedir. İngiliz ve Fransız gazeteleri- nin makaleleri Londra 13 — İngiliz gazeteleri yaz- dıkları makalelerde Finlerin üç aydan fazla süren mukavemetini, gösterdikleri cesareti takdir ederek Finlerin bir ör nek olduklarını ve bütün dünyanın hay» ranlığını kazandıklarını söylüyorlar, Times güzetesi yazdığı makalede Fin- | lerin kahramanlığından © bahsettikten İ sonra diyor ki: «Son vaka İngilterenin Avrupayı Hitlerizmden kurtarmak hu | İ susundaki azmini kuvvetlendirmiştir.» Paria 13 — Petit Parisien gazetesi #Finlândi- | yaptığı sulbun başlıca sebebi, kendisine İ boyun öğmesini rica eden komşularin | korumak içindir. Finlândiyanın çak acik” h olan bu hareketi, cesaretine ve kahr» manlığına rağmen felâkete uğramış olani | bu milletin şerefini eksiltmez, artırır.» Ingiliz Başvekili- nin beyanatı Dün Fin ülliimde İngilterenif vaziyetini anlattı Londra 13 — Başvekil bugün Avam kamarasında şu beyanatta bulunmuştur( «Helsinki sefirimiz bu sabah bize Sow« | yetlerle Finlândiya arasında sulhun im” Zn ve saat on birde bir mütareke akde” dildiğini haber verdi. Bu harpte biz Fin“ lândiyaya elimizden geldiği kadar geniş yardımda bulunduk İlgütere sükier yön dermek suretile de yardımda bulunmağa | hazır olduğunu bildirdi. Bu muaveneti | İstemek Finlândiya hükümetine aitti. Bütün İngiliz milletinin kahramanlığın bayranlıkla takip ettiği Finlere karşı bü” yük bir sempatisi vardır. Bu destani menkıbe bütün milletlerin hatırasında kalacaktır.» Bir mebus: <İsveçin bitaraflığını ihlâİ | etmek düşünülmüş müdür?> diye sor muş, Başvekil şu cevabı vermiştir: İ — Hiçbir zaman İsveçin bitaraflığıni. | #JAl etmeği aklımızdan b bile geçirmedik.i İlk Filistin tin gönüllü fırkası garp cephesinde A Kahire 13 (A.A.) — Filietinde Araf, ve Yahudilerden teşkil edilen ilk gönüllü brkası garp cephesine gelmiştir. Bir Belçika tayyare filosu, bi yabancı tayyareyi ka: artü Brüksel 13 (A.A.) — Bi yare #İlosu, Lüksemburg e €cnebi tayyaresine taarruz etmiştir” Tayyare uzuklaşımığı muvaffak muştur, İ | |