March 13, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

March 13, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fin Parlâmentosu dün gece yarısına kadar içtima halinde idi, tebliğ neşredilmedi Sene 22 — No. 7683 — Fiatl her yerde 5 kuruş Sovyet - Fin sulhü dün imzalandı Bugün 12de bütün cephelerde Reisicümhur, müttefik harekât tatil edilecek Sovyetler Hangoe limanını kiralayıp) yisatirierimiz buğün Eskişahirdeki kava teşkili. burada bir deniz üssü yapacak Vipuri de dahil olmak üzere bütün Kareli berzahı, Balıkçılar yarımadası, Ladoga gölünün bütün sahilleri ve Şarki Finlândiyanın bazı kısımları Sovyetler Birliğine geçmektedir Fin Parlâmentosu kararını bugün verecek Berlin 12 (A.A.) — D. N. B. ajansı | cek ve Sovyetler Birliği, Hangoe ya- Türkiyenin emniyet sahası Büşvekületin bir tebliği, üç gün süren Yüksek Müdafaa Meclisinin «Memleketin müdafaş hazırlıklarını ve tertiplerini memnuniyeti mucip bir bhülâe bulduğunu: bildiriyor. Yüksek Müdafaa Meclisinin MUH Şetin reisliği altında toplanması ve © Bünlörde, İngiltere ve Fransa Yakın | Şark orduları hava kumandanlarının da Ankaraya gelmiş olmaları — Baş- vekilin 29 şübatta radyoda verdiği âçık izahlara rağmen — göne bazı propagandalara mevzu teşkil etmesin diye hemen söylemek lâzımdır ki ne bu içtimalarda, ne de bu ziyüretlerde bir fevkalâdelik vardır. Bunlar, Tür- kiyenin normal müdafaa hazırlıkla- rinin icaplarından ibarettir. Herhan. gi azırlık harp ihtimallerinin yak ıma alâmet olmadığı gibi, harbi istememek de hazırlıksız dur- imayı İstilzam etmez. Başvekilin, son hitabesinde söylediği gibi esiyaseti- mizin açıklığı, dürüstlüğü, vefakâr. lığı kendimizi korumak için bize dü- göcek vazifeleri yerine gelirmeğe ve lüzum göreceğimiz tedbirleri almaya mâni değildir. Türkiyenin samimi sulhseverliğin- den Kimsenin şüphesi kalmamıştır, Türkiye Cümhuriyetinin on baş yıl- ık siyaseti, dalma bu gayeye doğru yürümüştür, Ne çare ki Avrupanın hâli 'Pürkiyenin bu halis emellerine Yardım etmekten uzak kalmıştır. Coğrafi vaziyetimizin o ehemmiyeti bize — hiç bir zaman sükün bulma Miş ahval karşısında — oldukça ağır müdafaa vazifeleri yükledi. Vatan Müdafaası için uzun zamandanberi « Giriştiğimiz hazırlıkların, diğer taraf- kendi etrafımızda sulhu muha- faza etmek için Yaptığımız siyasi an. lâşmüların nekadar yerinde olduğu- Bu şimdi daha iyi takdir. ediyoruz. Türkiye bütün bu askeri ve gi hazırlıkları bir gün hai le z N rbe girmek İçin değil, harp patladığı gün bun dan, kudretimiz yettiği kadar, uzak kalmak için yaptı. Demek istiyoruz ki Şimdiden sonraki hareket tarzımızı, bugüne kadar ciddi olarak takib etti. v— siyaset yolu göstermeye kâfidir. rkiye, sulha hizmet uğrunda hazırladığı silâhları bir gün harp kullanırsa, herkes bilir ve bilme. Mdir ki buna mecbur kalmış demek- tir. Bu hakikati Başvekil Dr. Refik yaydam pek âçık olarak anlatmıştı. 'unun herzaman tekrarında fayda vardır, < Türkiye bugün harbin dışındadır. Akat bu eharp harici vaziyetimiz Mİİ masuniyete dayanmaktadır,» Necmeddin Sadak (Devarsı 10 uncu sahifede) AKŞAM ÇARŞAMBA 13 Mart 1940 rımadası üzerinde askeri bir üs tesis edecektir, Londra 12 (A.A) — Reuter: Mos kova radyosu, Fin - Sovyet sulh mu- ahedesinin akdedildi) teyld eyle mektedir. (Devamı 10 uncu sahifede) B. Ribbentropun Papa ile mülâkatı heyecanlı oldu Papa, haksızlıklar tamir edilmedikçe sulh teşebbüsüne yardım edemiyeceğini bildirdi Londra 12 — Alman Hariciye Nazı- rırın Papa ile mülâkatı hakkında Times gazetesi şu malâmatı veriyor: «B. Rib. bentrop Almanyanın harbi istemediğin- den bahisle bir sulh teşebbüsü (olursa Papanın müzaheret edip etmiyeceğini sormuştur. Papa cevabında yapılan haksızlıkların tamiri lüzumundan bahset- miş, yalnız Polonyada değil diğer mem- leketlerde, ezcümle Çekoslovakyada da bu suretle hareket edilmesi lâzım geldi- ğini söylemiştir. Papalık, ancak Papa- nın Noelde söylediği nutuktaki esaslar dahilinde bir sulh teşebbüsüne yardım edebilir. Bu esaslar şunlardır: Bütün milletlerin istiklâl hakkına riayet edilme- »i, büyük bir milletin yaşamak hakkinin küçük milletin ölümüne sebep olmama- sı, milletlerin silâh yül en kurtarıl- mas, hakkın cebir ve şiddete üstün tu- tulması, Alman Hariciye Nazırı, Vatikan rad- yosunun Polonyadaki Umezalime dair yaptığı neşriyata nihayet vermesini iste- miştir. Papa, mezalim devam ettikçe bu neşriyatın da devam edeceğini söylemiş- tir. B. Ribbentrop naziliğin Almanyayı bolşevizmden kurtardığından, Ruslarla bugünkü anlaşmanın sırf iktsadt mahi- yette olduğundan bahsetmiştir. Papa kati vaziyetini muhafaza etmiştir. Devamı 10 uncu sahifede) Mütareke rivayeti Aemerika Cümhurreisi teklifte bulunacakmış New « York 12 — Daily News gazetesinin Vaşington mubabi- Tİ, oOAmerika (o Cümhurresinin paskalye yortuları münasebetile 30 veya 60 günlük bir mütareke akdini muharip devletere teklif edeceğini » Muhabir» ler, B. Roosevelt'in Avrupada sulh İşile uğraşan dört Amerika mü- messilinin (Welles, Londra sefiri Kennedy, Papalık nezdindeki mü- messil Taylor, Berlindeki masla- hatgüzar Steinhârdt) çalışmasına iştirik etmeğe karar verdiğini bildiriyorlar ove: «Mussolini ile Papanın da yardım etmekte ol- dukları plânım muvaffakiyeti Rus - Fin ihtilâfının hitama ermesine Sulh muahedesinin teatisin- den sonra Sovyetlerle Finler arasında derhal bir ticaret anlaşması akdedilecek Sahibi: Necmeddin Bâdak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası hava kumandanlarını kabul etti mızı gezdikten sonra memleketlerine dönecekler Ankara I2 (AA.) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün saat 16,30 da İngil- terenin Orta Şark hava orduları e mandanı orgeneral Sir William Mitchelli ve onu takiben de saat 17 de Fransanın Şarki Akdeniz hava kuvvetleri kuman- dani general Jaunemud'ı kabul buyur- muşlardır. İngiliz. büyük elçisi Sir H. Knatchbull İugesen ve Fransız büyük elçisi Rene mar yanında Hariciye Vekili Şükrü Saracoğ- İs bulunmakta idi. Ankara 12 (Telafonla) — Müttefik devletler hava kumandanları yarın (bu gün) Eskişehire giderek oradaki hava teşkilâtımızı ziyaret edecekler ve yarın akşamki Toros ekspresile memleketimiz- den aynlacaklardır. Ziyafet Ankara 2 (AA) — orgeneral air Willam Fransanın Şarki Akdeniz hava kuvvetleri kumandanı general Jaunsaud şerefine bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafekte muhterem misafirlerimiz ve ma- iyetleri erkânı, Fransız büyük elçisi Rene Massigil, İngiliz büyük elçisi sir Hughe Knatehbui Hugessen ile birinci ordu mü- “etkisi orgeneral Pahreddin Altay, üçüncü ordu müfettişi orgenerai Kâzım orbay, Bü- yük Erkânıharbiye ve MİLİ Müdafaa erkâ- nı, Fransız, İngiliz büyük elçilikleri kara, hava, deniz ütaşelerile bu elçilikler erkân ye yüksek rütbeli ordu mensupları haz bulunmuşlardır. Erzincana yolcu ve eşya nakli serbestir Yolculuğun menedildiği hakkındaki haberin bir yanlışlık eseri olarak verildiği anlaşıldı yaln permal olarak devam etmekte olduğunu Ulun gaeetes tasbiben map. B. Ali Çetinkaya'nın muharririmize beyanatı Sirkecide ve Haydarpaşa ile Kadıköy arasındaki “koyda yapılacak feribot yataklarının inşası yakında hal edilecek Münakalât Vekili, Tersanenin tesvi, yeni yapılacak va- purlar, yeni hava yolları, Sıvas cer atelyesi, İstanbul .. radyosunun çalıştırılması ve su mahsulleri kanunu projesi hakkında da izahat verdi Son Avrupa harbinde bitaraf: — Tavşana kaç, tazıya tut!.. Ankara 12 (Telefonla) — Münaka- lât Vekili B. AH Çetinkaya; İngiltereye sipariş edilen vagon ve lokomotifler, İstanbulda yapılacak feribot tesisatı, tersane, yeni yapılacak vapurlar, hava yolları, Sıvas cer ntelyesi, İstanbul rad- yösunun çülıştırılması ve su mahsulleri kanumu projesi hakkında bana şu beya- natta bulunmuştur: (Devamı 10 uncu sahifede) Dikkatle: gam m mmm Dahili davalarımız — Ne var ne yok? — Hariçte mi, dahilde mi? — İkisini de anlat! — Hariçte Fin - Sovyet meselesi; Ribbetrop'un İtalyayı ayartıp ayart- maması meselesi; Sovyetlerin Japon. larla barışıp barışmaması meselesi; Amerikanın sulhu başarıp başarama- ması meselesi... — Dahilde? — Afrodit meselesi; sekti melih mes | Selesi.