17 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere Şarabı İstanbul merkez bayileri: ERMİS BA! , Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydani Bene 22 — No. 7687 — Fiati her yerde 5 kuruş — ——————m—m————————<<< mm -.. PAZAR 17 Mart 1940 Romanyanın Mos- kova elçisi dün 8. Molotofla görüştü Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Sovyetler, Romanya ile 16 senelik Italya ile Rusya siyasi bir bir ademi tecavüz paktı yapacakmış Macaristan da 10 sene için Romanya hududlarında tashih istemiyecekmiş Almanya ile Sovyetler Rumen topraklarını garanti etmeğe âmade olduklarını İtalyaya bildirmişlerse de Mussolini daha sağlam teminat istemiş Berne 16 (A.A) — İsviçre ajansının Romadan öğrendiğine göre, Almanya hükümeti halen Berlinde bulunan Rumen delegesine Rusyanın Romanya He 16 senelik bir ademi tecavüz paktı aktetmek ve Macaristanın da on sene için Romanya bududlarındn tashih istemekten feragat eylemek niyetle. rinde bulunduğunu bildirmiştir, Kopenhag 16 (A.A.) — Berlinska Tidende gazetesinin Berlin muhabi. rine göre, Sovyetler Birliği, Romanya- dan isteklerde bulunmamayı Alman yaya karşı taahhüd eylemiştir. Bu Suretle Almanya, Romanyadan petrol almakta devam edecektir. Amsterdam 16.(A.A.) — Sovyet - Rümen münasebetlerini yakından takip etmekte olan Berline gelen haberlere göre, Romanyanın Moskovadaki elçisi bugün B. Molotofla bir mülâkat yapmış- tır, Bunun Berlin tarafından Romanya ile Sovyetler Birliği arasında tahakkuku temenni edilen devamlı bir anlaşmanın şartlarını araştırmak Oüzere ilk teması teşkil etmekte olduğu bildiriliyor. Hitlerin ümidi Amsterdam 16 (A.A.) — (Reuter): B. Hitlerin Stalinle Mussoliniyi uzlaştır- mak için gayretlerini artiracağına intizar edilmektedir. Zira böyle bir uzlaşma na- -Vergilere dair lâyiha Meclise veriliyor Buğday koruma, şeker isti ihlâk ve bezi ver- gilerile diğer bazı vergilere zam yapılmıyacak Ankara 16 (Telefonla) — Yeni büt- çedeki açığı kapatmak için Zam ya» pılması kararlaştırılan vergilere aid kanun lâyihaları bugünlerde Mec iise verilecektir. Hükümetin, bu lâyi- halatın müstacelen müzakere edilme- &#İni Meclisten istiyeceği anlaşılıyor. Diğer taraftan Maliye Vekâleti ye- ni vergi nisbetlerinin, bunlara aid l14- Yihaların Meclise verilmesinden evvel İfşa edilmemesini lüzumlu görmekte Ve bu hususta tam bir ketümiyet mu- Almanya hâfaza etmektedir. Öğrendiğime göre hükümet, buğ- day koruma, şeker istihlâk ve diğer bazı vergilerle beraber muamele ver- gisini de bütçe açığını kapatmak için zam yapılması kararlaştırılan vergi- ler haricinde bırakmıştır, Yalnız €v- velce de bildirdiğim gibi muamele vergisinin tarh ve tahakkuk usulleri- ni, kaçakçılığı önliyecek bir şekilde | ıslah için yeni bir proje hazırlanmış: tır. - Belçika hududu kapatıldı Alman hava akınlarının durması büyük taarruz hazırlığına atfediliyor B. Mussolini, Amerika Hariciye müsteşarına Alman Sulh plânının teferruatını anlatacak, Berlin ile Roma müttefiklerin harbi yaymak istediklerine B. Welles'i iknaa çalışıyor Brüksel 16 (AÂ.A.) — Belçika - Al- Man hududu evvelce kararlaştırıldığı Yechile 15 marttan itibaren hemen İâmamile kapanmıştır. Amsterdam 16 (A.A.) — Telegraf Gazetesi yazıyor; Hükümet bütün sey- tisefain kumpanyalarına yeni bir *mre kadar vapur seferlerinin kesil- Mesini emretmiştir. Bunun sebebi İngiltereye giden a deniz yollarındaki tehlikeler. tay, asterdam 16 (A.A.) — Hüküme- ia â seyrisefain kumpanya- Ürek Şimal denizindeki seferleri tatil ek için emir verdiğini yazan aa gazetesi neşriyatının' tersine Arak Algemen Handelsblad gazetesi Verilen emrin yalnız Wilingen geçidi- Bi takib eden yola taalluk ettiğini ve — vapurlara bâşka bir yol takib etmeleri tavsiye edildiğini öğrenmiştir. Londra 16 (A.A) — Daily Telegraph Yazıyor: Diplomatik mahfillerde Alman tays yarelerinin İngiliz ticaret ve balıkçı gemilerine taarruz etmemeleri garp cephesinde geniş bir taarruz hazırlığı yapıldığına delâlet ettiği söylenmek- tedir. Ayni mahfillerde hasıl olan kâ- naate göre Almanlar Sumner Welles üzerinde iyi bir tesir birakmak mak- sadile mumaileyhin Paris ve Londra- yı ziyareti esnasında İngiltere ve Fransa Üzerine hava akınları yapma- maktadırlar, Zannedildiğine göre İtal. ya hükümeti Welles'e Alman sulh şartları hakkında tafsilât verecektir. Almanyanın iki taraf arasında mü- zakerelerin başlamasına tavassulta (Devamı 5 inci sahifede) j zilerin Doğu - Cenup plânlarının tahakkukunu kolaylaştıracak- tır, decek olan Almanyanın Moskova büyük elçisine talimat verilecektir. Berlinde iyi malümat alan bitaraf mahfillerde söylendiğine, göre, Hitler Rusyanın yakında Romanya ve Türkiye ile ademi tecavüz paktları imzalıyacağını ummaktadır. Nazi mahfilleriide, Sovyet ve Rumen hükümetleri arasıidaki görüşmelerin çok ilerlediği bildirilmekte ve fakat Sovyet- ler Birliği ile Türkiye arasındaki görüş“ melerin ilk safhadan dışarı çıkmadığı teslim edilmektedir. (Devam 5 inci sahifede) Reisicümhur - Musiki muallim mektebinde verilen halk konserini dinlediler Ankara 16 (Telefonla) — Reisiçüim. hur İnönü, bugün öğleden sonra Riya- seti Cümhur flârmonik * orkestrnsi tara- fından Musiki Muallim Mektebinde veri- len haftalık halk konserini yüksek hu- zurlarile şereflendirmişlerdir. - Konserde Başvekil, Maarif ve Hariciye Vekilleri ile Ankara valisi ve daha bir çok güzi- de zevat hazır bulunmuşlardır. Ebikkatlc rr: Hacha Çekoslovakya Reisictimhuru İken vatanını Almanlara teslim eden Ha cha, bu işgalin yıldönümü münase betile Hitlere telgraf çekmiş «kalira- man Alman ordusunu» tebrik ediyor, Çekoslovakya daha kalabalık, daha kuvvetli ve silâhlı bir memleket oldu- ğu hâlde tarihten silindi: Daha küçük Finlândiya istiklâlini kurtardı. Ara- daki fark, Fin milletinden Hacha gibi bir adamın zuhur etmemesidir. Milletlerin tarihi için ne büyük Avrupasındaki | Bu humista, pek yakinda Berline gi | itilâf akdetmiyecekler Türkiye ile Italya, Balkanlarda ve şarkta sulhün muhafazası hususunda hemfikir bulunuyorlar Bern 16 — Resto del Carlino gazetesine göre, İtalyanın Sovyet Rusya ile münasebetlerinde yakında bir değişiklik vukuu beklenebilir, Maamaâfih iki hü- kümet arasında siyasi bir anlaşma akdedileceği esassızdır, Zira iki tarafın da menfaatleri ve noktaj nazarları biribirine yaklaşmamaktadır. , Türkiye ile İtalya arasında siyasi münasebetler, son derece samimidir, Ge- rek Türkiye ve gerek İtalya, Balkanlarda ve Yakın Şarkta sulhün muhafazası bususunda hemfikir bulunuyorlar. Türk - Sovyet münasebetlerine gelince, iki | hükümet arasında yeni bir müzakere açılması mevzuu bahs değildir. Esasen | son zamanlarda Türkiye « Sovyet Rusya münasebetleri, büyük bir samimiyet | iktisap etmiştir. 0 Eyüpte dün yapıla ihtifal merasimi Şehitlerin yüksek hatıraları hürmetle anıldı, hararetli nutuklar söylendi > Eyüp Sehidliğinde yapılan werasimden Dir kaç manzara 16 Mart şehidlerinin hatırasını te- | âmiri B. Halid, Şehir meclisi namına iz için dün Eyüpteki şehldlikte me- | bayan Meliha Avni, Kolordu namına rasim , “ İstanbuldan hususi bir Hali vapu- rile Eyübe giden davetliler - arasında Val namına muavin B- Halük, Ermni- ibret! yet müdürü namına Fatih Emniyet | A5 SAA DANIEAUEDANA DA BANU UABNDESASORA BAK AEREEEEAEEENATEA BANUSADABANASEEAA KANAOAEAEUA SAKA ASAAEBUA ASENA SEAN A NBA SAN) as. (Ateş kesilince -Pinler uykuya daldılar) — Gazetelerden — Komşuların uykusunu kaçıran uyku!