17 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Roosevelt bir mesajında sulhtan bahsediyor Zulme, esarete istinad eden bir sulhun devam edemiyeceğini söylüyor Vaşington 17 — Reisiciimhur B. Roosevelt hıristiyan yardım kongresine gönderdiği: Mr mesajda sulh meselesinden bahsetmektedir. Reisicümhur taz- yika esarete, zulme İstimad eden bir sulhün devam edemiyeceğini, insanlar arasındaki kardeşliğin nazarı dikkate almması lâzımgeldiğini bildirmekte ve mesajma: «Adalet ve kardeşlik ideali ölemez» sözlerile nihayet vermektedir. Siyasi mahafil, Wellesin Avrupaya hareketindenberi Roosevelt'in ilk defa sulh hakkında bir fikir beyan ettiğini zikrederek bunu dikkate şayan bulmak- tadır. Amerika Reisicümhurunun sulh hakkmdaki düşüncesi değişmemiştir. Bu düşünce müttefiklerinkinin aynıdır. — ie e. : Papalığın “ sulh hakkında düşünceleri Romu 17 — Almanya sulh İçin Papalık nezdinde çalışmaktadır. Papalığın Croix gazetesi 'bu münasebetle neşrettiği bir makalede diyor ki: Papalığın sulb hakkındaki noktai nazarı açıktır. Bunu Papa, Noel mesajında izah etmiştir: Büyük küçük bütün milletlerin istiklâli, tabii iktisadi münasebet tesisi, silâh. ların bırakılması. Bunlardan hiç biri tahakkuk etmemiştir., Papa, Ribbentropa da aynı sözleri söylemiştir. Fransız Şark ordusu Yeniden 100 bin asker gönderiliyor Paris 17 — Fransa şark ordusunu takviye etmek üzere Suriyeye daha 100 bin asker göndermektedir. Bunların yerleştirilmesi için tedbir alınıyor. Kudüs 17 — Fransız ve İngiliz şark orduları futbol takımları dün burada karşılaşmışlardır. kazanmıştır. Alman propagandası Maçta 10 bin kişi bulunuyordu. Maçı 1 - 0 Fransiz takımı Skandinav devletlerini Milletler Cemiyetinden ayrılmağa teşvik ediyor Paris 17 — Almanya Skandinav devletlerini Milletler Cemiyetinden ayır. mağa çalışmaktadır. Alman gazeteleri, Finlândiya hâdisesinden Milletler Ce- miyetinin mesul olduğunu söylemekte Milletler Cemiyetinin hiçbir yardımda bulunmadığını bildirmektedir. Moskova müzakeresi Molotof: “ Biz Ingiliz ve Fransız- lardan korkmayız ,, demiş Londra 17 — Moskovada sulh müzakeresine iştirak etmiş olan F'in delegesi Paasikivi bu müzakereler hakkında beyanatta bulunmuştur. Fin delegesi de. miştir ki: Müzakereler Kremlinde oldü, 7 else aktedildi. Müzakere soğuk, fakat dürüst bir hava içinde yapıldı. Sovyetler açık ve kati taleplerde bulun- dular, ancak pek ehemmiyetsiz bir iki noktada müsaadede bulundular, Mütte #iklerin yardımı mevzuu bohşolunca Molotof: «Biz - İngiliz ve Fransızlardan korkmayı» demiştir. Fin murahhaslari Stalini görmemişlerdir. Sovyet - Fin sulhünun musaddak nüshaları Moskovada teati ediliyor Helsinki 77 — Cümhurrelsi dün akşam sulh muahedesini tasdik etmiş- tir. B. Paâsikivi ve profesör Veynmah müusaddak nüshaları teati için Mosko- yaya gidiyorlar; aslı günü Helsinkiye döneceklerdir. Mısırda Alman afişleri kaldırılıyor Kahire 17 — Misir hükümeti Almân emtiazını propaganda eden bütün afiş» erin kaldırılmasını emretmiştir. Alman tayyareleri beyannameler atıyor Bertin İ7 — Alman tayyareleri Skapaflov İngiliz deniz üssü üzerinde uç- muş, bomba ve birçok beyannameler atmıştır, 'Tayyareler şiddetli ateşe rağ- men &vdet etmişlerdir. Ingiliz - italyan ticaret müzakeresi Bamua YT — İngiltere ile İtalya arasında yeni bir ticaret munhedesi akdi müzakeresine başlanmak fizeredir. Giornale d'İtalia gazetesi, bu müzakere için İngilizdelegesinin gelmesi münasebetile yazdığı bir makalede iki hükümet Arasında ticari münasebatın gittikçe asaldığını, bu gidişle hemen hiçe inece- ğini söylemekte, bunun İngiliz iktisadi sistemi neticesi olduğunu beyan et- mektedir. Yeni müzakere neticesinde Iki hükümetin iktisadi münasebetlerini artti- râcak bir sistein bulunacağı ümid ediliyor. İngiltere İle ticaretimiz inkişaf ediyor Takas primi yüzde 70 den 56 ya indirildi Ankara 16 (Telefonla) — 3 şubat 1940 da Londrndn imza edilip 19 şubat 1940 da meriyete giren ve tamamile ta- as censına müstenit olan yeni Türk » İlin ticaret kliring anlaşması ile İngil- bereye hususi takas yolile yaptığımız ih- macat mukabilinde yapacağımız İthalât misbeti yüzde 60 dan yüzde 80 e çıka- yolmaştı. Hükümetimiz, o müttefik o Bükümetle aramızdaki ticaret müamelelerini daha ziyade inkişaf ettirmek maksndile yeni bir karar almıştır. Pazartesi gününden hibaren tatbikine başlanacak olan bu karar ile İngilterelen yapılan ithalâtın takan primleri yüzde 70'den 56 ya indi- rilmiştir. Vekâletin tebliği Ankara 16 (A.A.) — Ticaret Vekâ- letinden tebliğ edilmiştir; . İngiltere ile yeniden yapılan ticaret ve tediye anlaş“ ması mucibince hususi takas yolile İngil- tereye yapılacak ihracat mukabilinde memleketimize yapılacak #thalât nisbeti yüzde 60 dan yüzde 80 eibliğ edil diğinden İngiltereden yapılmakta olan Khalât üzerinden hâlen alınan yüzde 70 takas primi yüzde 56 ya indirilmiştir. Muallâkta kalan takas muameleleri Ankara 16 (Telefonla) Takasi tedkik heyetlerinin lâğvı ile muallâk kalan takas muamelelerinin tasfiyesi için Tenret Vekâleti tarafından bir tali şthır. Talimatnamenin pazartesi günü alâkadarlara tebliğ edil mesi muhtemeldir ii İngiltere ve Fransadan ithal olunan emtia başka bir mem- lekete ihraç edilemiyecek Ankara 16 (Telefonla) İhracat emtamızın zürufunu teşkil eden anbalâj eşyam hariç olmak üzere İngiltere ve Fransa ile bunların döminyon ve müs- temlekelerinden, manda ve himayeleri altında bulunan * memleketlerden ithal olunacak diğer bilümum emtianın mem- den üncü bir memlekete ih skiller o Heyetince yasak Yeni şimendifer hattı Elâzığ - Muş - Tatvan hattı- nın 100 kilometrelik kısmı- nın tatbik plânları ihale edildi Ankara 16 (Telefonla) — Elanığ Muş - Tatvan ârasında yapılacak yeni gimendiler hatunın Elazığdan itibaren birinci 100 kilometrelik kısmının etud ve tatbik projeleri ihale edi Takriben 300 kilometre uzunluğunda olan bu hat- tan ikinci ve üçüncü yüzer kilometrelik kısımlarının da etüd tatbik projeleri iha“ le edilmek üzeredir. Sulama işleri Nafia Vekili Afyona hareket etti Konya 16 (A.A) — Sabahleyin - valimiş ve mebuşlarimiğmn bir kısmı ve malyetlerile birlikte otomobillerle Beyşehire giden Nafi Vekili B. Ali Fund Cebesoy 1530 da Konyaya döndüler. Bu seyahatte, Beyşehir gölü ile bersji tedkik edilmiş ve Konya ovasını sulama davasının en kuvvetli > metre yükselmiş olduğu memnuniyeti rülmüştür. Bu mikdar bir suyun bir sula“ mu derresi için Kâfi olduğu yapılan he- aaplardan anlaşılmıştır. Vekili şerefine, Vali konağında bir ziya- iyafeti müteakip Vekil, rek, müntehibleri ber mnif halklle müsahabede bulunmuş ve di- İeklerini o dinlemiş va tatminkâr sözlerle cevaplar vermişti. Ordü namına verilen akşam bulunduktan sonra Afyona dofi etmiş bulunan Vekil, istasyonda merasim - le uğürlanmıştır. Profesör Siegfridin konferansı Ankara 17 — Buraya gelen Fransız profesörü Siegfrid dün akşam Halke- vinde ilk konferansını vermiştir, Konfe- rana çok kalabalıktı. Fransiz, Polonya, Romanya, İsviçre sefirleri de konlerans- ta bulunmuşlardır. Çocuk Esirgeme Kurumu balosu Dün gece Taksimde yeni gazinoda Çocuk Esirgeme Kurumu balosu veril miştir. Balo çok kalabalıktı. Vali, vilâ- yet erkânı İstanbulun tanınmış aileleri baloda bulunuyordu. Balo sabaha ka- dar devam etmiştir, B. Sumner Welles Italya Kralile görü ştü Amerika Hariciye müsteşarı Kont Ciano ile görüşürken Alman sefiri de geldi B. Welles bu akşam Amerikaya hareket ediyor Roma 16 — Amerika hariciye müs | teşarı B. Sumner Welles, bu sabah | iki mülâkat yapmıştır. Bu sabah saat | dokuzda Kirinal sarayına giderek kral| Viktor Emanuelin nezdinde üç çey- rek saat kalmıştır. Müteakiben B. | Bumner Welles, refakatinde Romadar İ ki Amerika sefiri bulunduğu halde Chigi sarayına giderek Kont Ci&no ile ,bir saat görüşmüştür. Amerika hariciye müsleşarı, Kont Ciano ile görüştüğü halde Almanyanm Roma sefiri Harlelye Nezaretine gelmiş ve zânnedildiğine göre B. Welles le Kont Cianonun görüşmekte olduğu odaya | alınmıştır. Kont Ciano ile Amerika hariciye müsteşarı arasında vukubulan mü- lâkattan sonra şu mealde resmi bir tebliğ neşredilmiştir: «Bu sabahı Kont Cino, Chigi saraymda Amerika sefi. Tİ ile beraber, Amerika hariciye müs- teşarı B. Sumner Welles'i kabul et- miş ve kendisile uzun ve samlıni bir | mülâkatta bulunmuştur» İ Bu akşam B. Sumner Welles, B. Mussolini ile görüştükten sonra Kont Clano tarafından şerefine gayri res İ mi bir ziyafet verilmiştir. Amerika, Hariciye müsteşarının Ro- | mayı ikinci ziyareti hakkında siyasi | İtalyan mahfillerinde hasıl olan kas ji maate güre, son beynelmilel hâdiseler İ ve bilbassa Sovyet - Fin sulhu Avrupa Sovyet - Japon hududunda çarpışma Japon hükümeti Sovyet- lere bir nota verdi Tokio 16 (A.A.) — Havas ajansı bildiri- yor: Sovyet askerleri Sakalinin şimal bu- dudunda Rus - Japon sahilinde bir nokta olan Arasc yukınındaki bir Japon müfre- zesine, 15 martta ateş açarak, bir çok Ja- pon askerin! yaralamıştır. Japon askerleri de #ilâhla mukabele et- mişlerdir. Japan makamatı meseleye fa7- Ja ehemmiyet vermektedirler, Zira hadise aynı hududdan İki Sovyet tayyaresinin geçmesini müteakip vukua gelmiştir Tokio 16 — Japon hükümeti, yeni dud hadisesini protesto etmektedir. Bu mıntakada vaziyet çok gergin ol- makta devam ediyor. 8 martianberi de- miryolları münakalâtı durmuştur İngiltere, düşünen gemilerinin ! bu- imhasına yarıyacak malümat verene 1000 ingiliz lirası mükâfat verecek Londra 14 TAA. — Bahriye . Nezareti, düşman bahriyesinin faaliyeti hakkında düşman harp yemlerinin yakalanma veya imhasına yarıyacak mahiyette sarih malümât verecek sivil eşhasa bin Engilir İlrasına kadar mükâfâ* verileceğini ilân etmiştir. Almanyadaki talebeye ayda beş kiloya kadar kavurma gönderilebilecek Ankara 16 (Telefonla) — Tahsilleri- ni ikmal için Almanyaya giden talebe- nin gıda ihtiyacını karşılamak için mile- leri tarafından gönderilmek istenilen ay» da beş kiloya küdar kavurmanın ihrazz- na müsaade edilmesi Vekiller Heyetin- ce kabul edilmiştir. . İtalya da fuara iştirak edecek İzmir 16 (A.A) — İtalya hükümeti onuncu enternâsyonal İzmir fuarına iştirak edeceğini bildirmiştir. Geçen sene inşa ettirilen İtlayan paviyonun- da yeni bazı tadilât ve tevsiat yapıla caktır. Almanyaya bir milyon lira kıymetinde fındık ihraç edilecek Giresun 16 (A.A.) — Vali Muhtar Akamanın reisliğinde toplanan fındık ih- racatı icra komitesi, Almanyaya ihracı mukarrer bir milyon lira kıymetindeki fındığın kalite ve mıntakalara göre tev- zi ve taksim şekilleri etrafında görüşe rek icap eden kararları almış ve Ticaret Vekületinden istizanda bulunmuştur. vaziyetinde yeni bir safha ihdas et miştir. Welles'in şimdi harp ve sulh ma0se- ile yaptığı görüşmeler mumaileyhin Avrupadaki vazifesi üzerinde kati biz tesir bırakacaktır. Welles'in şimdi harp ve sulh mess- eleri hakkımda muhariplerin müte- kabil yaziyetlerini iyice bildiği ve imulitemel sulh teşebbüslerinin kıy- eti hakkinda bir hüküm verecelj vaziyette olduğu ayni mahfillerde be Van edilmektedir. Roma 16 (A.A) — Welits, Harteiye Nezaretine geldikten 15 dakika sonra Almanyanın büyük elçisi Von Mw ckenzen de Hariciye Nezaretine gel miştir. Fakat Alman elçiliği mahafi | Mnde beyan olunduğuna göre, Alman elçisinin bu ziyareti Wellesin mülâka. tile alâkadar değildir. Roma 16 (A.A.) — Sumner Welleg saat 19,10 da Venedik sarayından ây» rılmıştır, Clano ve Amerika elçisi da hâzır olduğu halde Duçe ile yaptığı mülâkat bir sast 10 dakikan sürmüş. İ tür. Roma 16 — Amerika hariciye müs- teşarı yarın sabah Papa tarafından kabul edilecek ve müteâkiben Roma Aâbidelerini ziyaret edecektir. B, Sum» ner Welles yarın akşam zevcesile be raber Napoliye gidecek ve oradan da kont Savole vapurile memleketine hareket. edecektir, Pasif korunma Amiral Mouren İstanbül ve İzmirde tedkikat yaparak Başvekâlete bir rapor verecek Ankara 16 (A.A.) — Fransız şehire lerinin passif korunma tertibatını hazır. lamış olan Kontr Amiral Mouren Başve- kil Dr. Refik Saydamın daveti özerine bu sabah şehrimize gelmiş ve öğleden sonra Başvekil tarafından kabul edilmiş” tir. Amiral Mouren bir müddet şehrimiz- de kalacak Ve müteakiben İstanbul ve İzmire giderek tetkikatta | bulunduktan sonra bu şehirlerimizin pasif müdafaasın“ aid raporunu Başvekila verecektir. Dahiliye Vekili bugün Ankaraya gidiyor Birkaç gürdenberi şehrimizde “buluham Dahiliye Vekili. B. Palk Öztek dün öğlğ Üzeri emniyet müdürlüğüne gelmiş ve'bir müddet, pll B. Muzaffer Akalınla bira Mikte meşgul olmuştur. Vekil öğleden sonra Beyoğlu kaymakim- Uğına giderek kaymakamlığın muame ni tedkik etziş, kaymakam B. Ahmedden kaza ve belediye işler! etrafında malümiat almıştır. Dahiliye Veklli bugün Ankaraya avdeç edecrktir İktisad Vekili Ankaraya gidiyor Bir müddettenberi şehrimizde bulunan İktisad Vekili B. Hümü Çakırın . bewün Ankaraya gideceği haber alınmıştır Amasyada zelzeleden bir samanlık yıkıldı Amasya 16 (A.A.) — Dün gere mat 21.30 da şehrimizde oldukça şiddetli bit malznla olmuştur. Âydöğe büyünde gile detli bir zelzele de aynı saatte olmuş ve bu köyde bir samanlık yıkılmıştır. Koordinasyon heyeti dün Başvekilin reisliğinde toplandı i Ankara 16 (A.A.) — Koordinasyo heyeti bugün Başvekil Dr. Refik Says damın riyasetinde toplanarak ruzname* sinde bulunan meseleler üzerinde müze? kerelerde» bulunmuştur. -.Milâno ve Budapeşte sergi lerine iştirak ediyoruz Ankara 16 (Telefonla) — Hüküme timiz, nisanın 2 sinde Milinoda ve sında Budapeştede açılacak olan beyne milel sergilete resmen iştirâk eylem kararlaştırmıştır. Milâno serisi 28 n»* na, Budapeşte sergisi de 6 mayısa kad açık bulunacaktır.