2 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere şarabı İstanbul merkez bayileri: ERMİS BAKKALİYESİ Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydanı — mama — Sene 22 — ». d Londra | (A.A.) — «Yorkshire Post» güzetâsinin askeri muhabirinin emin bir menbadan aldığı malümata göre Bak tık cephesi Almanyayı büyük bir endi- şeye düşürmüştür. Muhabire göre bu cephede zannedildiği kadar iyi müdafaa tertibatı alınmamıştır. Müttefiklerin ye- Bi 'siyaseti aşağıdaki noktalarin nazarı itibare alınmasını istilzam eylemektedir: | — İsveçten Almanyaya maden ih- Facatının inkıtan uğraması, 7 Alman filosunun, askeri hedefle- rin stratejik merkezi olan o Skajorrakın kontrolü için muharebe etmeğe mecbur olması, 3 — Hava harekâtının artması, 4 — Balkanlarda Alman siyasetine karşı mukabil tedbirler alınması, 5 — Propagandanın atratejik bir şe- kilde idare edilmesi, 6 — Alman limanlarına gitmesi muh- temel bazı şileplerin hareketinden menedilmesi 7 — Almanyanın bitarafları tehdit et» mesine karşı mukabil tedbirler alınması, 8 — Almanyanın tedarik ettiği pet rol miktarının tahdit edilmesi, Harp şiddetlenecek Londra | — Siyasi mahafil bü hafta içinde harbin daha ziyade £şiddetlene- ceğini tahmin etmektedir. Birkaç gün evvel toplanan . yüksek harp meclisinin kararları, İngiliz Bahriye Nazır Chur- ehill'in nutku buna delâlet etmekte- dir. Her şeyden evvel abloka şiddetlen- dirilecek, Norveç karamıları vasıtasile Almanyaya demir cevheri nakline mü- sande edilmiyecektir, Bundan sonra Al- No. 7103 — Fiali her yerde 5 kuruş Müttefikler, Balkanlarda Alman tazyiksiyasetine karşı mukabil tedbirler alacaklar Şimalde ve Baltık denizindeki vaziyet Almanyada büyük endişe uyandırdı Londra mahafiline göre bu hafta ha Şimalde İngilizlerin kontrol altına aldıkları Skajerak ve Kattegat mıntakaları manyanın Balkanlardan temin ettiği er- zak ve malzeme hakkında kararlar ve- rileceki Alman - Sovyet - Italyan anlaşması suya düştü Molotof'un nutku, Brenner mülâkatından sonra beslenen ümidlerin tahakkuku kabil olmadığını gösterdi Bern | (A.A.) — Berlinde bulunan İsviçre gazetelerinin muhabirleri Al- man Hariciye Nezaretinin organı olan La Correspondance Politigue gazetesi- ne bakılacak olursa Molotofun nutku- nun Berlinde memnuniyetle karşılan- dığına hükmetmek icap edeceğini be- yan eylemektedirler, Fakat âyni mu- | ohabirlerin ilâve ettiğine göre, bitarat müşahidlerce hasıl olan intiba bam- İ başkadır. Besarabyaya yapılan telmih | siyasi Alman mahrillerinde bilhasss | bir memnuniyetsizlik uyandırmıştır. | Bu mahfillere mensup bazı kimseler şöyle demektedirler; (Devamı 4 üncü sahifede) Vekillerin gazetecilere izahatı Başvekil, dürüst siyasetimiz; Hariciye Vekili, harici vaziyet; Dahiliye Vekili de muhtelif mevzular etrafında malümat verdiler Ankara | (A.A) — Başvekilimiz Dr. Refik Saydam, Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, Dahiliye Vekili B. Faik Öz- ak ve Hariciye Vekâleti umumi kâtibi | Numan Menemencioğlu ile beraber bu ün sant 17 de Parti binasında, Ankara, tanbul, İzmir ve Adana gazetecilerile Whumü vaziyet etrafında bir görüşme Yapmıştır. Başvekilimiz daima açık ve d dü- olan siyasetimizi gazetecilere izah gazetecilerin muhtelif suallerine r vermiştir. Bundan sonra Hari- p” Vekilimiz. B. Şükrü Saracoğlu ve $; Menemencioğlu harici vaziyet hak- hıpla gazetecileri tenvir etmişler ve Da iliye Vekilimiz B, Faik Öztrak da muh- i£ mevzular etrafında malümat ver- Ankara | (A.A.) — İstanbul, İzmir, ve Adana gazeteleri sahip ve başmuhar- virlerinin Ankarada bulunmaları vesile- sile Dubiliye Vekili Faik Öztrak tarafın- dan buğün Şehir lokantasında bütün matbuat erkânının davetli bulundukla- rı bir öğle ziyafeti verilmiştir Ziyafette Hariciye Vekili Şükrü Sa- racoğlu, Adliye Vekili Fethi Okyar, Ma- arif Vekili Hasan - Âli Yücel, Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karada: caret Vekili Nazmi Topçuoğlu, Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili Huküsi Ala- | taş ile Necip Ali Küçüka, Başvekâlet müsteşarı Zühtü Demirel, Başvekâlet husus kalem müdürü Hasan Şükrü Adal ve matbuat bürosu umumi kâtibi Selim Sarner da hazır. bulunmakta idiler. SALI 2 Nisan 1940 necek Alman Ziraat Nazırının seyahati Londra | (A.A.) — Evening Standard gazetesi yazıyor: Alınan bazı haberlere göre Almanya, ablokayı şiddetlendir- inek hususunda müttefikler “tarafından verilen karanm tatbikini güçleştirmek için acele tedbirler almaktadır. Ziraat Naziri Walter Darred, Avru panın cenubu şarkisindeki memleketle- rm Almanyaya şıda maddeleri, petrol ve iptidai maddeler göndermeğe davam etmelerini temin için İtalya, Macaristan Romanya ve Yugoslavya Ziraat Nazır- farı Be görüşmek özere yarı > Bükreğe hareket edecektir. Ablokanın zararları Nevyork | (A.A.) — Nevyork Times | gazetesi yaziyor; Müttefikler ablokasının bugüne kadar Almanlara verdiği zarar, yabancı memleketlerde olduğundan az gözülmekte be de Almanyada böyle değil- | « dir. Filhakikn geçen şubatin, yarı resmi Alman mahafili, ablokanın yabancı memleketlerle olan Alman ticaretini yüzde elli nisbetinde kestiğini tasdik edi- yorlardı. Hatta Japonyadan yapılan it halât da hissedilecek derece: azalmıştır. Almanyanın bu miktarı kabul etmesi, hakikatın bundan daha yüktek olduğu- na şüphe bırakmamaktadı, Dubrovnik | (A.A.) — Harbin ba- şındanberi, Triestede muattal bulunan müteaddit Alman ticaret vapuru, şimdi Yuğoslav suları ve İtalyan kara yolları vasıtasile, Almanyaya Yugoslav boksiti nde kullahılmaktadır, Heyelân yüzünden Gördesin başka bir mahalle naklinde zaruret olduğu anlaşıldı Ankara | (Telefonla) — Gördeste zaman zaman vukua gelen heyelfinlar hakkında mahallinde tetkiklerde buhun- mağa memur edilen mütehassıs, tetkik- lerini bitirmiş, ve neticeyi bir raporla Nafin Vekâletine bildirmiştir. Raporda, muhtemel tehlikeleri önleyebilmek için şehrin başka bir mahalle naklinde zaru- | ret olduğu kaydedilmektedir. B. Sumner X Welles Görüşmelerin Polonya milleti için çok faydalı olacağını söylemiş Paris | (A.A.) — B. Sumner Welles, Romadan Amerikaya hareketinden ev- vel Polonya Başvekili general Sikorski Me Hariciye Nazım B. Zaleskiye birer mektup göndermiştir. B. Welles bu mektupta, Pariste Po- lonya ricali ile yaptığı görüşmelerin bü- yük ehemmiyetini tebarüz ettirmiş, bu Müttefik filolarının Çanak- Kaleden geçmesine müsaade ettiğimiz hakkındaki iddialar doğru değildir Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası © Comedie Française artistleri Ankaraya gitti Bay ve Bayan Lütfi Kırdar tarafından Vali konağında artistler şerefine bir çay ziyafeti verildi Dün Üniversiteyi ziyaret eden artistler, İstanbulda en iyi intiba, Üniversite muhitinden aldıklarını söylediler —- Artistler, Belediye turizm şubesi müdüriiyle birlikte Vali konağı önünde ve çay sofrası başında Comddie Française artistleri dün öğleden sonra Üniversiteyi ziyaret et- mişler, Nişantaşında Vali konağında Bay ve Bayan Lütfi Kırdar tarafın- dan verilen çay ziyafetinde hazır bu- landuktan sonra Ankaraya gitmiş- lerdir. Artistler, Haydarpaşa İstasyo- nunda Belediye turizm şubesi müdü- rü B, Semuhi ile Şehir tiyatrosu ar- tistleri terafından teşyi edilmişlerdir. Fransız artistleri Üniversitede, rek- tör, profesörler ve üç bin kadar talebe tarafından karşılanmışlardır. Artist- i | | İ ler, merkez binasının medivenli ho- lünde, taşlığın ortasında birer birer meşhur rollerinden birer parça inşad etmişler ve şarkılar söylemişlerdir. Talebe dost milletin sanat mümessil. lerini hararetle alkışlamıştır. Türk münevverlerinin uyanık, canlı hali ve Fransız kültürüne âşınalığı artistler Üzerinde pek iyi bir tesir bırakmıştır. Muharririmizle görüşen artistler, İs- tanbulda * en iyi intiba, Üniversite muhitinden aldıklarını söylemişlerdir. (Devami 4 üncü sahifede) Besarabyayı almak için B. Stalin, yeni bir siyasi taarruz hazırlıyormuş Londra | (A.A.) — Daily Herald güzetesinin yazdığına göre, sefer siyasi olmak üzere yeni büyük bir taarruz hazırlamaktadır. Stalin bu Bunun da hedefi Besarabyayı Romanyadan almaktır, Bu, bolşeviklikle hiç alâkası olmı- yan bir emperyalist siyasettir. görüşmelerin Polonya milleti için çok faydalı olacağını söylemiştir. EDilzimtle rr: Sivrisinek meselesi Erenköy taraflarmın kismen kur- tulduğu sivrisineklere, heyhat, $on senelerde şehrin Avrupa yakası mu- sab olmuştur. İlle vazıltılarını işittikten sonra mi tedbir düşünmeğe başlamalı? Kitap- ların yazdığına göre müziç mahlük- larla mücadelenin en hararetli safhası Şu soğuk mevsim içindedir. Halbuki mai faaliyet emaresine şahid olma- — Hayırdır işallah, deniz ortasında kulağıma kazma sesleri geliyori... — Tabii, İstanbula yaklaşıyoruz!...