2 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakahki Elfaberler Son dakika Boğazlar açılmıyor İngiltere ve Fransa mühim ("iü mücende hredikeri doğe deği için müsaade istedikleri doğru değil | | | İ | | | i kararlar veriyorlar Bazı memleketlerin Amerikadan fazla mal getirterek Almanyaya sevkettikleri anlaşıldı. Bunun önüne geçilecek Londra 2 — İngiliz ve Fransız eks- perleri, Almanyaya karşı ablokayı giddetlendirmek üzere alınacak tedbir. Yer hakkında görüşmelere başlamış” lardır. Verilecek kararlar gizli tutula- esk ve müessir olması için ihtar yapıl madan derhal tatbik edilecektir. Reuter ajansi dün akşam Londrada heşrettiği bir tebliğ ile bu haberi tekzip etmiştir. Vaziyet şudur: Hukukt esasla: ra muhalif hiç bir tedbir alınmıynenktır. Fakat bitaraf suların, Alman vapuru badisesinde görüldüğü gibi, düşmana i- tcagih olmana meydan verilmiye- Başvekil Chamberlain bugün Avam Almanyaya Norveç ve Balkanlar ve- mtasile mühim sevkiyat yapılmakta. dır. Bunun önüne geçilecektir. Diğer taraftan Almanya ile hududu olan bazı memleketlerin Amerikadan ihtiyaçlarından fazla mal aldıkları görülmüştür. Bu nokta da göz önün- de bulundurulmaktadır. Fransız ve İngiliz hükümetlerinin sefirlerile yar pacakları görüşmeler bu meseleile alâkadardır. Karâiülerim tanınmıyacağı doğru değil Paris 2 — Müttefikler tarafından ab- aral Bitaraf devletler ancak ken- di normal iktisadi faaliyetleri ve iaşe- İeri için İâzimgelen mikdar ithalâ iste- yebilirler. Yoksa transit merkezi ola mazlar, lokanın gildetlendirilmein: kare veri |Bir İngiliz mebusunun nutuku mesi Üzerine kara sularının tanmmıya- Londra ? — Eski Nazırlardan mu- cağı hakkında bazı rivayetler çıkmıştır, | bafazakir mebuslardan B. Amery Sovyetler Alman hududunda betonarme istihkâmlar Inşa ediyorlar Hudud mıntakasındaki ahali 100 kilometre içeriye alındı Bükreş 2 — Çernautiden göre Sovyetler yeni Alman hudu- du boyunca betonarme bir müdafaa hatti inşa ediyorlar. Hudud muntakasın- daki ahali 100 kilometre içeriye alınmıştır. Sovyet kuvvetleri Finlândiyada bir şehri müddeti gelmeden işgal ettiler Helsinki 2 — Sovyet kuvvetleri Gurtavala şehrini sulh mauahedesi mucibin- €e işgal etmeleri lâzım gelen müddetten 48 saat evvel işgal etmişlerdir. Halk eş- yalarını nakletmekle meşgul iken Ruslar şehre girmişlerdir. Sovyet zabiti, yar pılan protestoya cevaben şehri kabil olduğu kadar çabuk işgal etmek emrini aJ- dığırı bildirmiştir. Bunun üzerine Fin askeri ve ahali herşeyi bırakarak çekil- mişlerdir. Bulgaristanda ecnebilere karşı sıkı tedbirler Ecnebiler izin almadan bir şehirden | “* başka bir şehre gidemiyecekler Bofya 2 — Bulgar hükümeti ecnebiler hakkında çok şiddetli kararlar ver- | mıştır, Merasime İstiklâ) marşile başlan- miştir. Bu kararlara göre ocnebiler, İzin almadan, bulundukları yeri terk ile başka bir şehre gidemiyeceklerdir. İzin alarak gittikleri şehirde derhal polise mü- macant edeceklerdir. Buradan dönerken gene polise baş vuracaklardır. Bu ka- tara muhalif hareket ederilerden 2000-4000 leva ceza alınacak ve bu hareket te- | hazırına çay ve pasta ikram edilmiştir. kerrür edince ecnebi hudud haricine çıkarılacaktır, Isveçin vaziyeti İngiltere ve Fransa, Alman taarruzu takdirinde İsveçe yardımı taahhüd etmişler Stokholm 2 —- Hariciye Nazım Gunther dün mebusan meclisinde mühim Bir nutuk irad etmiştir. Nasır demiştir ki: «İngiltere ve Pransa, Pinlândiyaya tere ve Pranaa, Alman taarruzu takdirinde İsveçe her suretle geniş mikyasis yardım edeceklerini bildirmişlerdir. Fakat İsveç kararını değiştirmemiştir.» Meclis, hükümetin politikasını tasvip, yalmz Pinlândiyaya gönüllü sevki işindeki lâkaydisini tenkid etmiştir. Suriç Bükreşe vasıl oldu Bremst Busunnın Barla aafiri iken veri eağrlan Suric buraya İ tebarüz ettirerek bugünün büyük yara- İ tıcıs aziz Milli Şefi tazim ile anmakta- İ Amery demiştir ki; | yardım dün akşam bir nutuk söylemiştir. B. «Yakın Şarktaki sefirlerimiz vaziyeti izah için Londra ya gelecekler. Fikrimizce başlıca te- sir yapacak şey azimkârene hareket- tir, Akdenize donanmamız hâkimdir. İ Burada mühim âskeri kuvvetlerimiz i de vardır. Kuvvetli Türk ordusu da icabında bize müzaheret edecek vazi- yettedir. Bu büyük kuvvet Balkan devletlerini tam bitaraflığa sevkede- bilir. Maamafih Balkan devletlerine etmek o lâzımgeldiğini de unutmamalıyız.» Norveçin vaziyeti Londra 2 — Daily Telegraph di- yor ki: Almanya birçok Norveç vapu- runu hukuku düvele muhalif suret- te batırmışlır. Buna karşı Norveç Al- man vapurlarının kendi kara suları- Da girmesini yasâk edebilir. Almanyadan korkarak bunu yapsmı- yor. Bu korkuyu izale etanek Jâzımdır. Inönü zaferi Meydan muharebesinin yıl- dönümü merasimle kutlandı Edirne | (Akşam) — İnönü zaferi. | nin yıldönümü bugün Halkevinde me- rasimle kutlandı. Merasimde Tümgene- ral, umumi müfettişlik başrmüşaviri, Var K ve Parti ve Halkevi reisleri ve Halk- diler bulundu. Kurmay Rıza Aytan, İns inönü zaferini anlatb. Şiirler okundu. İzmir ! (A.A.) — Gazeteler İnönü e muharebesinin yıldönümü mü- nasebetile hararetli neşriyat yapmakta, Türk milletinin yaratmağı muvaffak ol- duğu büyük günlerden biri olan bugü- nün milli tarihte haiz olduğu ehemmiyeti dır. Anadolu diyor ki: «Mili Şefimiz, İnönü harbinden mü- kerreren muzaffer çıkarken yalnız aske- Yi bir muvaffakiyet kazanmamış ayni z- manda yeni Türkiyenin temelini de at- mış oluyor.» Yeni Asır, İnönünde milletin muküs talihini yenen kurtuluş cidaline ilk zafe- ri taturan Büyük Kahraman bugün de hayat ve istiklâlini en büyük kıskançhkla korumak azim ve kararında bulunan oan — Kadıköy Halkevinde Kadıköy Halkevinde dün, saat 18 bu- çukta kaymakam, Parti âzaları ve Halkev- İllerin iştirekile bir toplantı yapılarak İnö- Bü zaferinin yıldönümü merasimle kutlan»- miş, Halkevi relsi B. Vesih o Beretetoğlu milli tarihimize ve İnönü zaferinin aza- meti İle Mili Şefin kahramanlığına dair bir nutuk irad etmiştir. Merasim sonunda Ereğli kömür havzasının devletleştirilmesi Ankara | (Telefonlu) Meelim | maliye encümeni bugün toplanarak E- reğli kömür havzasının devletleştirilmesi hakkındaki kanun projesini müzakere etmişti Nafia encümeni de, hava seyrüseleri hakkındaki kanun projesini * görüşmüş” tür. Temyiz umumi heyeti B, Mu- hiddin Üstündağ hakkındaki iki kararı nakzetti Ankara 1 — Eski İstanbul vali ve belediye relsi B. Muhiddin Üstündağ ve arkadaşları hakkında Sürp Agop, Asrİ mezarlık mesele- İerinden dolayı verilen kararlar temyiz mahkömesi umumi heyeti tarafından bozul- muştur. Bu davalardan birinde Küçük bir para cezas. diğerlerinde berset kararı ve- rümişti. Yakında yeniden muhakemeye bağ- lanacaktır. Londra Il (AA) — Rewter ajans bildiriyor: Türkiyenin ablokanın Kara- denizde takviyesine hâdim olmak Üzere müttefik filolarının Çanakkaleden geç- mesini kabul ettiğini kidia eden haberle- rin tamamen asılsız olduğu salâhiyettar kaynaktan bildirilmektedir. sa makavelesinin bütün âkid- leri Türkiyenin bitaraf kaldığı herhangi bir harpte hiçbir milletin harp gemilerini Çanakkaleden geçirmek hakkını haiz ol- madığını kabule mecbur ettiği ayni kay- paktan bilhassa kaydedilmektedir. Mez- kür mukavele münderecelinm (O göre, Türkiye muharip olduğu takdirde, harp gemilerinin Boğazlardan geçmesine mü- #aade kararım vermek hakkı yalnız ken- . Böyle bir müsandeyi ise an” hallerde yani kendisini doğ- rudan doğruya bir tehdide maruz addet- tiği takdirde verebilir. Fakat öğrenilmiştir ki, o müttefikler Türkiyeye hâlen doğrudan doğruya teb- likeye maruz bulunduğunu beyan etme- sini telkin etmemişlerdir. Yunan Başvekilinin bir nutku Atina 2 — Başvekil B. Metaksas âmele mahallesinde bir nutuk irad ederek demiştir ki: «Avrupada çıkan harp amelenin mevkiini ıslah ve yeni inşaat hak- kında hazırladığımız programın tatbikini durdurmuştur. Fakat ilk fırsatta ye- Polis müdürü Ankaraya gitti İstanbul polis müdürü B. Muzaffer niden çalışmağn başlıyacağın.» Çinde mücadele devam edecek Çunking 2 — Şank-Kay-Şek bir nutuk söyliyerek Van-Çingvey hükümetini tanımadığını ve mücadeleye devam edileceğini bildirmiştir. Çin ib- tilâlinin anası addedilen madam Sun Yat Sen Çunking'e gelmiştir. Madam Sun Yat Sen bu suretle Çunkingi Çin mili hükümeti tanıdığını göstermiş ve Şang- Kay-Şek'in mevkiini kuvvetlendirmiştir. Matbuat ve neşriyat umum müdürlüğü Kanun projesi yakında Meclise verilecek Ankara | Gala — Başvekâle- te bağlı olmak üzere kurulacağı yazılan matbuat ve neşriyat umum teşkilâtına ve vazifelerine ait kanun pro- Jesinin yakında Büyük Millet Meclisine verileceği serim Bazı azdıkları gibi mat- buat umum müdürlüğü. radyo ve türizm idarelerinin birleştirilmesi suretile vücu- da getirilecek olan yeni teşekkülün adı; Propaganda umum müdürlüğü değil Matbuat ve neşriyat umum müdürlüğü olacaktır. Kemal vapuru Uğur vapuru- na bindirdi, Uğur hasara uğradı Dün saat 16 da Ayvalıktan gelen Kemal vapuru, Tophane rıhtımına yak- laşmak isterken suların akıntısı netice sinde Uğur vapuruna bindirmiştir. Çar- pışma neticesinde Uğur, baş tarafından basara uğradığından Halice alınmıştır. Bu yüzden bugünkü İzmit seferi yapılamı- yacaktır. Fırtına devam ediyor Trakyada karın kalınlığı 40 santimetreyi buldu Dün bütün gün şiddetli bür poyras fırtınam hüküm sürmüştür. Hava dün bir parça daha soğumuş, termometre $ dereceden yukarı çıkamamıştır. Trakya Fırtına Karadenizde şiddetlidir. Bu yüzden dün küçük vapurlar Karadenize çıkamamışlardır. Evvelki gün Karade- nizden gelmesi lâzım gelen Tarı vapuru dün gelebilmiştir. Ayvalıktan dün sabah gelmesi beklenen Kemal vapuru da on- aluda gelebilmiştir. Edirneye otobüs gidemedi Yolların karla örtülmesi yüzünden bu sabah Edirme, Kırklareli ve Babs- eskiye gidecek otobüsler o şehrimiz İ den hareket edememişlerdir. Çorlu ve Burgaz yolu açık olduğu için burâ- lara giden otobüsler yolcu slarak hü reket etmişlerdir. Yolardaki karın 40 santim İrtifamda olduğu söylen- mektedir. Bulgaristanda kış Sofya | — Son günlerde Bulgaristan» da 28 dereceye kadar çıkan seaklardan sonra hava birdenbire soğumuş ve Yu« goslavyada olduğu gibi bazı yerlere kar yağımıştır. Havanın ani surette değişme» si Üzerine çıkan yağmurlu fırtınalar epey zarar yapmıştır. Varna ve Burgaz gibi sahil şehirlerde &vlerin çoğunun damları hasarı uğra meşter. o Karadenizde de furta hü küm sürdüğü bildiriliyor. Bulgar sahil- lerinde vapur seferleri durmuştur. Şiddetli bir zelzele Nevyork | (A.A.) — Fordham üni versitesi sismozrafi saat 5 de çok side Amerika donanmasının manevrası 130 gemi, 2 hava filosu iştirak « ediyor Nevyork I (&A.) — Amerikanın harp filosunun 130 cüzütamı, şimdiye kadar yapılan manevraların en mü- himini yapmak üzere büyük Okyanus sahilinde kâin San Pedro ile San Di- egodan ve Hawai üssübahrisinden ha- Teket edecektir. Bu manevralars 43.006 zahit ve eftad ile 400 deniz ve 100 kar ra tayyaresi iştirak edecektir. İki ha- va filosu, büyük Okyanusa bir miyon kilometre murabbaı mesafe üzerinde adalarına, cenupta Canton adasına ve garpte Guam, Wake ve Filipin adaları- na kadar uzanan bir sahada yapılacak- tır. Amiral Richardson, bu manevra eanasında bilhassa denizaltı maynderi- ne ve hava taarruzlarına karşı müda- fax meselesinin tedkik edileceğini be- yan etmiştir, Fransız sefirleri Başvekil, Brüksel ve Roma sefirlerile görüştü Paris | — Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Reynaud bu sabah Brüksel Fransız sefirini, öğleden sonra da Fransanın Ro- ma sefiri B. Poncet'yi kabul ederek ken- dilerile görüşmüştü ik Fransız kabinesinin içtimaı Paris | — Fransız kabinesi bu sabah Elyade sarayında Reisicümhurun riyâse- tinde toplanmıştır. Başvekil ve Hari- ciye Nazm Yüksek Harp Meclisinin 28 mart © içtimer o hakkmda O malü- mat vermiştir. Dahiliye Nazım nazizm ve komünizm aleyhinde alnan tertibattam Fransız meclisi bugün toplanacak : Paris — Mebusan meclisi, yarın öğ- leden sonra toplanacak ve B. Reynaud. âli meclisin elde etmiş olduğu neticeler hakkında izabat verecektir. Bu toplan- beli Birçok istirah takrirleri verilecek» tr. Bunlardan birisi Radikal sosyalist mebuslardan B. Badie'nin olup bükü- metin umumi siyasetine mütealliktir. Baş- vekilin bu takririn müzakeresinin tehiri- ni istemesi muhtemeldir. Yeni Irak kabinesini eski Adliye Nazırı teşkil etti Bağdad 1 (A.A.) — Nuri paşa kabi- nesi istifa etmiştir. Yeni kabine derhal Adliye Nazırı Raşid Gülahi tarafından teşkil edilmiştir. Mumiileyb. aypl za manda: Dahiliye Nazırlığ im deruhte ete miştir. Yeni kabinede Nuri paşa, Hari- ciye Nazırlığını, Naci paşa da Maliye Nazırlığını derahte etmiştir. İngilterenin Atina sefiri B. Metaksasla görüştü Londra 1 — İngilterenin Atina sefiri