14 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere şarabı İstanbul merkez bayileri: ERMİS BAKKALİYESİ Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydanı Sene 22 — No. 7715 - Fiati her yerde 5 kuruş DİKKAT; MÜHİMDİR? Ankara YAYLA MAKARNA Fabrikasının, Türkiyenin ber tarafında ferkalâde rağ» bet bulan Süt ve tereyağlı mamulâtının ambalâjı takliğ edilmiştir, Yayla Markasına çok dikkat ediniz. PAZAR 14 Nisan 1940 “Baltık denizind Sahibi; Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası mama ea m — e yeni birm ayn ——— tarlası vücude getirildi Ingilizler Narvikte yedi > Alman muhribi batırdılar Müttefikler Norveçe asker ihracının gecikmiyeceğine dair teminat verdiler Kayakçı Norveç müfrezeleri, Alman gerilerine sarkmağa muvaffak oldular. Almanlar ancak tayyarelerle imdad kuvvetleri gönderebiliyorlar | Londra 13 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor; Bugün, Narvlek fiyorunda İngiliz muhripleri yedi Alman muhri- bini batırmışlardır. Üç İngiliz muhribi hafif hasara uğ- ramıştır. İngilizler tarafından insan» ça zaylat azdır. Yedi Alman muhribinin tayfası 1000 Kişiden fazla olduğu tahmin edilmek- tedir. ! Amirallık, Skandinavya sularında harekât yapan deniz kuvvetleri baş kumandanı Amiral Charles Förbesi, Visamiral Whitwarth'ı ve bu harekâ- ta iştirak eden subaylarla efradı teb- rik etmiştir. Stokholm 13 — Norveçten gelen ha- berler Norveç mükavemetinin gün yeç- tikçe arttığını ve karaya çikarnlan Al man askerinin çok müşkül bir vaziyete düştüğünü teyid ediyorlar, Norveç se- ferberliği, sürat ve intizamla icra edil mektedir, Şimdiye kadar bir çok fırka- lar seferber edilmiş, Finltadiyada bulu- nan Norveç gönüllüleri, memleketlerine giderek müdafaa kuvvetlerine (iltihak eylemiştir. Norveçte hâlâ kar yağmak- | tadır. Burada harp Finlândiya harbini andırmaktadır, Kayakçı Norveç müfreze- leri Almanların gerilerine sarkmağı muvaffak olmuşlardır. Oslo civarında harbeden Norveç kuv« yetleri kumandanı general Erikson, Nor- Norveçliler 70,000 tonluk Alman gemisini batırdılar İngiliz hava kuvvetleri, Norveçteki Alman üslerine ve gemilerine bombalar yağdırıyorlar ” Londra 13 — Resmi Norveç tebliği, , İngiliz hava kuvvetleri Al. İki sene evvel inşası biten Almanların 26,000 tonluk Gneisensu dritnotunun Oslo fiyorunda battığını teyid etle- mektedir. Norveçliler, altışar bin tori- İuk Karisruhe kruvazörleri bir çok İmuhripler, nakliye vapurları, terpil tarayıcı gemileri batırmışlardır. Batı- flan harp ve ticaret Alman-gemileri- Bin âdedi 30, hacmi Istiapları da 70,000 dur, * Nakliye gemilerile beraber binlerce Alman askeri boğulmuştur. Yalnız Oslo fiyorunda batırılan Alman gö i Milerinin hacmi 30,000 tondur. Efgan sefirinin Akşam muhabirine beyanatı Hükümetim harbin orta Asyaya sirayet edeceğini zannetmiyor h,nkara 13 Gölususi muhabirimizden) — Ay kadar süren uzun ve oldukça me- Dakkatiz bir yolculuktan sonra Kübilden men Biganistanın Ankara büyük elçisi Şiuhterem Mehmed Faiz Han, bugün öğ- en sonra büyük elçilik binasında beni dppl ederek dost ve kayde Bfganistanın ili ve harici siyaseti hakkında bana şu eyanatta bulundu: ii Sözlerime “Türk - Bigan milletleri ara- Enli « mevcud olan ve kökleri tarihin de- deği 0 kadar uzanan dostluk ve kar- arttığı bağlarının gün geçtikçe ne kadar İamak ve kuvvetlendiğini kaydederek b64- Yare isterim, Memleketimi bu defaki zi- ki çezide bu rabıtaların külltür sahasında elinin hetloelerine yeniden sahid oi- 4 eldden mütehasşsls oldum. manlara mütemadiyen hücum ediyor Londra 13 — İngiliz hava kuvvetle. ri, Norveçe çıkarılmış olan Alman kuvvetlerini, ve Almanların elinde bu- lunan limanlardaki harp gemilerini geceli gündüzlü bombalamaktadır. İngiliz tayyareleri, bombalar ile 8000 tonluk mühimmat yüklü bir Al man vapurunu havaya uçurduktan başka örzak yüklü 5000 tonluk diğer bir Alman vapurunu da âğir hasara uğratmuışlardır. (Devamı 4 üncü sahifede) Efganistanda imar ve irfan hamlesi Türkiyede tahsillerini bitirdikten sonre Bfganistana dönen gençlerimizin ve bilhas- sa en mühim irfan müeseselerimizi dira- yeli ellerine tevdi erlediğimiz Türk mu- alimlerinin mütemadi ve candan çalışma- ları sayesinde Efganistanda İrfan sahasın- da hergün yeni mesafeler katolunmaktadır. Bu cümleden olarak muhtelif tahsil dere- celerine şamil olmak üzere birçok yeni mek- tepler açılmıştır. Maarifin, memleketin en hücra yerlerine kadar sokulması işinin ta- hakkuku yolunda hiç bir himmet esirgen- miyor. (Devamı 4 üncü sahifede) | veçin Almanya ile bütün telgraf ve tele fon hatlarını kesmeğe ve Oslo şehrine cereyan veren elektrik santrallerini boz- mağa muvaffak alduğunu resmen tebliğ etmiştir. Bu sebebden dolayı, Oslo şehri tamâmen ışıksız kalmıştır. Alman tayyareleri, dün Üç saat müte- madiyen Elverun şehrini bombardıman ederek tamamen tahrip (etmişlerdir. Eidevolt şehri de neticesinde ayni Âkibete uğramıştır. Amerikanın Oslo sefiri madam Harriman, gazetecilere yaptığı beyanatta Elverun Alman ir Rİ ee tamamen harap olduğunu, bu bombar- dıman neticesinde 50 maktul ve mecruh düştüğünü beyan etmiş Nibersun şehri- nin de'ayni âkibete uğradığını söylemiş- tir, Dün Nuoldeni mıntakasında Alman ve Norveç kuvvetleri arâsında çok şiddetli muharebeler vukubulmuştur. o Norveçli- ler, Glumen köprüsünü, üzerinden Al man askerlerile yüklü bir çok kamyon- İar geçerken, havaya uçurmuşlardır. Norveç askerleri bir çok noktalarda şi- mendifer. hattını tabrip etmişletdir. Foswim ve Langenes'de müharebeler cereyan etmektedir. Burada Norveçliler “köprüyü berhava etmeğe muvaffak ol muşlardır. Halven kâmilen tahliye edil miştir. Halven ahalisini taşıyan 1300 .kamyon' İsveç hududuna gelmiştir. (Devamı 6 ıncı sahifede) Dikkatle nr: Almanların beşeriyete yeni bir hediyesi! «Çok gezen mi bilir, çok yaşayan mı?» derlerdi. Seyahatin insanı açtı- gından, bunun büyük bir nimet ol duğundan © bahsederlerdi. Ültramo- dern rejimler, koydukları tekayyü- datla insanları dünyada gezmek saa- detinden mahrum bıraktılar, Ve bütün memleketler, kendileri seyyah göndermemek için ellerinden gelen her şeyi yapıyorlar; turist cel- bi için de ne hünerleri varsa gösteri- yorlardı. Naziler, Norveçi işgal için turist kılığında asker göndermek hilesinden istifade ettikleri için, artık bütün dünyada, ecnebi düşmanlığı artacak; her yabancıyı, her rejim kaleyi içer den fethe gelmiş bir hilekâr saya- caktır. Bu İntiba, uzun zaman hatı. ralardan silinmiyecektir. İşte Almanların beşeriyete bir yeni manevi hediyesi daha... Seyahatler ki, milletlerin tanışma. ları, kaynaşmaları için en İyi vasıta- lardı; dolayısile bir sulh âmili idi. ler... İlâmaşallah onlara da ebediyen elveda... Giremezsin! Çıkamazsın! İLK SEFER Yazan: REFİK HALİD Yarınki nüshamızda bava bombardımanı | Almanyanın baltık sahilleri de kapatıldı Yeni torpil sahası Kategattan Litvanya hududuna kadar devam ediyor Lonâra 14 — Bahriye Nezareti tebliğ ediyor: İngiliz bahriyesi tarafından Kattegat boğazından Litvanya hududuna kadar yeni bir torpil tarlasi vücuda getirilmiştir. Bu, birkaç gün evvel konulan torpillerin devamını teşkil etmektedir. Londra 14 — Yeni torpli tarlası Alman donanmasını tam bir hareketsizliğe mahküm edecektir. Çünkü bu tarla Baltık denizinde bütün Alman sahillerini kapamaktadır. Londra 14 — Bahriye Nezareti tebliğ ediyor: Baltık denizinde tesis edilen yeni torpil tarlasının hududu şudur: niye şark, 6,5 dakika şark. fere tehlikelidir. A — 57 derece sıfır dakika, sıfır saniye şimal, 10 derece, 26 dakika, sıfır sa- B — 57 derece şimal, 12 derece 24 dakika şark, C — 55 derece 30 da- kika şimal, 14 derece 20 dakika şark, D.— 55 derece, 30 dakika şimal, 21 derece Bu hattın cenubuna tesadüf eden Baltık denizi ile buna civar olan deniz- ler, bilhassa A yı B ye ve C yi B ye bağlıyan mıntaka, maynden dolayı seyrüse- Yeni torpil tarlası İsveçte Göteburgun 50 mil venubundan başlıyarak İs- veç sahillerini takiben Baltık denizine girmekte ve Litvanyâ hududuna kadar uzamaktadır. İsveç kara sularına torpil konmamıştır. Bugün Norveçe asker ihracı bekleniyor Stokholmden gelen haberlere göre müttefik kuvvetleri yoldadır Stokholm 14 — Alınan haberlere göre İngilizlerin Narvikteki bahri mu- yaffakiyetleri kara harekâtının mukaddemesidir, Karaya çıkacak müttefik kuvvetleri yoldadır ve bugün ihraç hareketi yapılması muhtemeldir. mmm Londra 13 — Hollandada Nazi te raftarlarının bir hareketinden kor- kulmaktadır. Hükümet icabeden bü- tün tedbirleri aldığı cihetle, vaziyetin Molübidü:bir Nah hareketinden korkuluyor Belçika, her hangi tecavüzü akim bırakacak derecede kuvvetli istihkâmlar yaptı inkişafını sükünetle karşılamaktadır. Belçika, muharebenin başlamasın- danberi geçen sekiz ay zarfında 6 (Devamı 4 üncü sahifede) 40000000000 AAEEEAAEAAAAANASEEUABASUAUBAEAEOSAKEABESERAEN BA BASADEE DAA AEAE TEBAEAAAEE 0. (Ev kiraları artmiyacak) » gazeteleğ «