14 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELEFO; BEŞİNCİ YIL KURUŞ 5 24310, 24318, 24319 No. 1689 TARI GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ MODADA KİRALIK EV Modanın en güzel yerinde, Modanın en şık ve en güzel evi yazlık veya kışlık kiraya verilecektir. (5 geniş oda müstakil bir kat üzerinde) Küçük Moda deniz hamamları üstü, Yeni ev, Telefon ; 23129 Yedi Alman Destroyeri Batırıldı. Bir İngiliz Filosu, Alman Harp Gemilerini Narvik de Kıstırdı ve Imha Etti Müttefikler, Norveçe Asker Çıkarmağa Hazırla nıyorlar Narvik'te Deniz Hârekâtı Devam Ediyor, 3 İngiliz Destroyeri Hafif Hasara Uğradı, İngiliz Tayyareleri Alman Üslerine Baskınlar Yaptılar Londra, 13 (Hususi) — İngiltere Amir: bu akşam geç it şu resmi tebliği neşretmiştir: Geçen arşamba günü Narvik önünde vuku bulan deniz mu- ntebesindenberi İngiliz gemileri burasını ablokaya devam et- te idi, Bugün Amiral Witwood'un kumandası altında bulu- W. CHURCHİLL Harp Karşısında Türkiyenin Vaziyeti Yazan; Nasuhi BAYDAR A nanyanın Danimarka © ile by, Norveçe taarruz ettiği gün. Wap © zihinlerimizi kurcalamakta Sin yüllerden, bizleri doğrudan Miğöyye alâkalandıran başlıca ikisi. 1 TE tesbit edebiliriz: N ilmale sirayet eden harp ce- Mü cenubu şarki Avrupasından | 2 Öliş değil midir? iz aydır, Majino ve Zig. yatları önlerinde temerküz et. Yük iç nam askeri hareketler, bü. a nda kıvılermların u. yerlere sıçraması kabilin. Yy denize Danimarkayı kavra- iha, irak Norveç dahil ve sahile ii iddi muharebeler şeklini ak lv, iye kadar mahiyeti bir tür- Niezzuh edemiyen harp, nihayet ME arge ri biribirinin üzerine at. e dagy gune bakılınca ayni taarruz ğ 2 hâdiselerini Orta Avru- nim lkanlarda da. beklemek MEZ mi? kan gnlin hulâsası, “Henüz Av- asmına munhasır görü. indi harbe girip girmiyeceğimizi renin ibarettir, ve, immenin dü. ez İfade etmekte olan bu Ka zaman cevap arama! Yin çydahdır. Biz bugün bu. Salak istiyoruz. Gem eylül başında Almanya, dar ür ltere ve Fransa tarafın. km *€ karşılaştırıldığı zaman, Yeti, tahmin edilir ki, tecavüz ah €rİ silsilesinin en tehlikeli o. “ymuyor, rejiminin en bü. (Sonu Sa, İN nan Warspite ile destroyerlerden ve mayin tarayıcılardan müteşekkil bir filotella, Alman muhriplerine karşı MAKIZA.ARRIDEK VE, AADİLİALARYEAYI. hareket etmiş ve son derece muvaffa.. kıyetli bir muharebeye girişmiştir. “Alman kuvve inin gö: i mukavemet pek mühim değil “Kossak adlı İngiliz harp gemisi, Almanların Narvik sahiline koyduk. ları bataryaları susturmuş, daha son. ra Nârvik koyunda muharebeya baş. lamış ve Almanların dört destroye. ri imhal edilmiştir. “Almanlara ait diğer üç destroye. tin, Narvikin arkasına düşen hir koyda bulunduğu anlaşıldığından bunlarla da muharebeye gi neticede bu üç destroyer de in dilmiştir. “Bu suretle bu muharebede imha olunan destroyerlerinin sayısı 7 ye varmıştır.” Narvikteki yeni vaziyet Bu mühim ve muvaffakıyetli ma. harebeden sonra Narvik şehrindeki vaziyetin ne mahiyet aldığına dar henüz haber alınamamış, yalnız Al man askerine benziyen bir kalabalı. ğin şehirden kaçmakta olduğu uzak. tan görülmüştür. Mütemmim malö. mat bekleniyor. Muharebeye iştirak eden İngiliz iha &- uğramıştır. İngilizlerin insanca * zayiatlarınm da hafif olduğu anlaşılıyor. Buna da. ir de malümat beklenmektedir. (Sonu Sa, 6 Sü: 2) Haftada 4 Saat Spor Yapılacak Ankara, 12 (Tan Muhabirinden) — Bir seneyi mütecaviz zamandanberi| spor işlerini devlete devreden Beden Terbiyesi kanununun tatbikine dair olan nizamname bugün neşredilmiş- tir. Bu rizamnameye göre, memle. ketin muhtelif yerlerinde gençlik klüpleri açılacak ve bu klüplere mek. tep ve kışla haricinde muayyen yaş- lardaki vatandaşların devamı mec. buri olacaktır. Nizamnamenin bir maddesine gö. re, bu yaş haddi Vekiller Heyeti ta- İrafından tayin edilecektir. Vekiller destroyerlerinden üçü hafif hasara | Heyeti dünkü içtimsında kabul et: “ (Sonu Sa, 6 Su; 4) saıharp gemisinin inşa- atı 1918 de ikmal olunmuş ve geçen karpte Jutland denit muhare- geçen yaz, İstanbulu zi- İngiliz. #ilosu ile beraber Amiral gemisi olarak limanımıza gel- miştir, Vaziyetin Hulâsası 1 , Dün de canlı bir deniz har. * bi vuku buldu. Sahne, Yine Narvik suları idi. Ve Alman donan. ması 7 muhrip daha kaybetti, . , Almanların geğen Çarşamba * günü de Narvik harbinde 3 destroyer kaybettikleri tahakkuk ediyor. Bu suretle dört günlük kayıp 10 destroyere varmıştır. Dört kruva. Zör bundan ayrıdır. . 3 , Bu hâdiselerden sonra Nar. * vikte daha mühim hâdiseler bekleniyor. Bu hâdise belki karaya asker ihracı olur, Çünkü İngiliz rad. yoları Norveçlilere o mütemadiyen şunu ilân ediyorlar? “Sebat edinir, yardım süratle yetişiver”” . 4 , İngiliz tayyareleri, Norveç. teki Alman üslerini müte- en bombarılıman etmekte, bu hareket de Norveçlilerin maneviya. tini kuvvetlendirmekte, seferberliğin intizam İçinde devamını temin ct. mektedir. o , Alman kuvvetleri mütead. * dit Norveç şehirlerini bom- bardıman ederek harabeye çevirmiş. lerdir, s G ; ves sekeri tedbirler alma. * Za devam ediyor. Memleke. tin cenup ve garp sahilleri tahkim edilmektedir. . , Holanda ve Belçika uyanık * davranarak hazırlıklarını ta. mamlıyorl İNGİLİZ SAFIHARP ZIRHLISI WARSPİTE HALİN DE Almanya, Macar ve | Yugoslav Hüdüdüna Asker Yığıyormuş! Times'e Göre, Tecavüz Tehlikesine En Fazla RARRARANIAAA | Macaristan ve Balkan Devletleri Maruzdur Alman hududu, 13 (A.A.) — Havas: Dün Avusturya'da "da ve Macar hududu civarında Kla- genfurt'ta mühim askeri tahşidat yapıldığı görülmüştür. Bütün otciler ve umumi müessescer askeri kuwandanların emrine ve- Bruckandermur ve Kelasi rilmiştir. başmakalesinde şöyle diyor: dan ve Holandadan sanra kan devletleri ve Macaristan bita. raflar arasında bir taarruz tehlikesi. ne en ziyade maruz bulunan mem. leketlerdir. “Bütün bu Tuna memleketleri müttefiklerin davasına az çok müte. İmayildirler, Bununla beraber teşeb. büsü kendilerinden beklediğimiz tak. dirde Almanya İle olaa ticaret mü. badelelerini azaltmaları için kendi. lerini ikna edemeyiz. Bu teşebbüsü bizim yapmamız icap eder. “Filbakika bu memleketler, mu. kavemet ettikleri takdirde müttefik. lerin hakiki yardımlarına güve leceklerine kan! olmadıkça herhan. gi bir taarruz tehdidine mutavaata dahi temayül edebilirler. Kuvvetli kömşularına nuzaran silâhları zayıf. tr. Bu memleketlerde büyük bir te. reddüt hüküm sürmekte ve şüpbe ve endişe İzhar edilmektedir. Ken. dilerine taarruza mukavemet manevi olmaktan daha fa: dımda bulunacağımıza meleri icap eder. Meselenin iktssadi | cihetine gelince, İngiliz hazinesi vel ticaret nezareti, memleketlere harp İbittikten #onra dahi mahsullerini satabilecekleri piyasalar te mekliğimiz icap edeceğini hiç şüphe. siz anlamışlardır. Zira bu memleket. lere, ilerde tekrar Alman piyasaları. na atılmıya mecbur olacaklarsa, bir müddet için anlağmalar teki (Sonu, Sa: 6; Sü: Londra, 13 (A.A.) — Times gazetesi “Balkanlarda müte- yakkiz bulunmaktadır, başlığı altında intişareden bugünkü “Almanyanın iki İskandinav memleketine yaptığı taarruz se- bebiyle Balkanlarda insicamlı ve pratik bir siyaset hazırlamak müttefikler için çok ehemmiyetli bir meseledir. İskandinavya- Bal. — Norveçte Harp Şiddetlendi Almanlar Elverun ve Fridisten Şebhirlerini Harabeye Çevirdiler, Norveç Kıtaları Şimendifer Hatlarını Bir Çok Nektalardan Tahrip Ettiler Londra, 13 (Hususi) — Bus gün bir İngiliz Generali radyo . ile Norveçlilerin Almanlara mukavemet için neler yapma- ları lâzım geldiğini anlatmış ve bu talimat Norveç dili ile defaat ile ilân olunmuştur. Verilen talimat, düşmana mukave. met hususunda tam bir ittihatla hareket ederek Almanların kâra, ha. va ve deniz faaliyetleri ve hareketle- Ti hakkında en yakın İng Norveç makamına en muf matı vermek, harekâtı yapan Alman. ların Avusturyalı mi, yoksa Prusyalı larını kesmek, köprüleri berbav: mek, otomobil vesair vasıtalar man eline düşmemesine dikke şu Sözlerle bitiydrdın İklerin yardımı sürstle yeti. şecek. Sıkı mukavemete devam.” Şiddetli muharebeler oluyor tün nakiardan ge vemöte devam ederek Almanları şid. detle izaç ettiklerini gös lar kesiliyor, köprüler be Biyor, demiryolları tahrip ol Ösle civarında Alman asi geçmekte oldukları yerdeki köprü berhava edilmiştir. Memleket kar içinde olduğu için Alman kuvvetleri kolay kolay hareket edememektedir. Norveçin işgal altında o'mıyan her tarafında seferberlik âzami muvaffa, (Sonu Sa. 6 Sü; 5) ——— — G. Saray, Macarları 6-1 Mağlüp Etti Macar Kışpeşt takım dün şebrimi- 26 gelmiş ve ilk maçını Taksim stad. yomunda Galatasaray takımı ile yap- mıştır, Maç 6 . 1 Macar takımının mağlübiyeti ile neticelenmiştir. Ma. car takımı bügün de Fener stadında Fenerbahçe ile karşılaşacaktır. Maç tahsilât yedinci sayfamızdadır. unüy lerinin Abdülhak Hâmidin Kabrinde Büyük Bir Ihtifal Yapıldı Te ı Maarif Vekili kabir başında hılabesini okuyor. (Yazısı Yedinci Sayfamızdadır)