14 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

14 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Harp Karşısında Türkiyenin Vaziyeti (Başı 1 ime yük blöfünü yapıyor ve bü bi de Ren kıyılarında, Avusturyal Südetler meselesinde ve Çek, yada olduğu gibi İngiliz ve hükümetlerince eski tahammül ile mukabele göreceğini umuyordu. FİL hesap ilk veklede pek yanlış değildi: Almanya, garp demokrasile. rinin dostluğuna bunca ehemmiyet vermiş oldukları Sovyetleri, onların safından kendi tarafına geçirmiş, Po. lonyayı işgale başlamış ve harbi gö- ze sldıramıyacaklarına inandığı İn. giltere ile Fransadan emrivâkiin ka. bulünü istemişti. Fakat, bu iki der. let statükonun indesi şartile sulh. ten ayrılmıyacakların: bildirdiler. Hitlerizm için bu mevzide ricat, da. hilde şiddetle sarsılmak ve hariçte bütün zevahiri kaybetmek demekti. Almanya, Polonyada kolaylıkla inki- şaf etmekte olan askeri hareketlere devam etmekle beraber müstakbel sulh taarruzlarile yakın gayesine eri. şebileceğini düşünerek garpta harbi kabul etmiş görünüp düşmanlarının memleketlerinde, bütün (dünyada bozgunculuk propagandalarına ger- mi verdi. Bu vâkıaları hatırlatmakla demek Btiyoruz ki, Almanya, harbin bida. yetinden Amerika Hariciye Müsteşa. ri Welles'in memleketine dönmesine | ve müttefiklerin nihsi zafcre kadar harp için ilk müessir tedbir ölerek Yedi Alman Destroyeri (Başı İ İmeide) Almanların imha olunan yedi des. troyerinde hiç olmazsa bin kişi bu. lunduğu ve bunların da telef olduğu tahmin ediliyor. Amirallik makamı, Narvik minta. kasında vaziyeti aydınlatacax mahi. yette olan ve'çok hünerli bir tarzda idare edilen bu zaferi derha! tebrik etmiştir. Amirallik, tebliğinin sonu- na şunu ilâve ediyor: “Harekât devam ediyor.” İlk deniz harbinin tafsilâtı Diğer taraftan geçen çarşamba gü nü, Narvik önünde yapılan deniz har. bi hakkında yeni malümat alınmış. tır, Bu malümata göre, burada AL manların yalnız destroyeri mah. volmamıştır. Üç destroyeri yanmış, we batmıştır. Bolden adli vapurun mürettebatı, olup harekât esnasında Narvik sula. rında bulunan müşuhitler Almanla. Tın bu kayıplarını teyit ettikten baş- ka on beşe yakın ticaret gemisinin bu arada batmış olduğunu anlatıyor. lar. Bolden gemisi de batan gemiler arasındadır. İngiliz tayyarelerinin faaliyeti Müttefiklerin tayyareleri de Ak manlara karşı faaliyete devam edi. yor. Dün İngiliz tayyareleri, Ber. gen'de düşman harp ve nakliye ge milerine taarruz etmişlerdir. Üç bü. yük nakliye gemisi bombard: ablokayı şiddetlendirmek politikası. nı fili surette tatbike geçmesine ka. dar herhangi bir uzlaşmanın müm. kün olduğu kanaatini beslemiş? ge. rek siyasi ve gerek askeri faaliyetle. tini bu kanaate göre ayarlamıştır. Harbin sekiz aydanberi âdeta sürün. cemede kalmış ve geçen hafta için. de genişleyivermiş olmasının sebep. lerini de bundan sonra göstermesi muhtemel inkişafların istikametlerini de tetkik ederken Almanyanın bu kanaatini hareket noktası ittihaz et. mek iktıza ettiği fikrindeyiz. mdi, geçenlerde General İron. side'in izah ettiği gibi, AL manyanın bugünlere kadar hayli fır. sat kaçırmış olduğu mütalâa edile. bilir; Müttefikler iyice hazırlanmış. Jar ve harp ciddi olarak başlamıştır; sonuna kadar devam edecektir. Der. hal şunu da ilâve etmek lâzunfr ki, görünüşe göre Danimarka ve Nor. veçte müttefiklere takaddüm etmiş bulunan Almanya hakikatte hareket serbestisini kaybetmiş, ancak ilk ön- ce bol demire ve sonra Okyanuslara giden tek yolu açık bulundurmıya ve bu suretle'de Britanya adalarına da- ha çok yaklaşmıya teşebbüs etmiş. tir. Halbukl şimalde inisyetif, bun.| dan böyle müttefiklerin bilhassa de. niz ve zamanla, hava ve kara kuv. vetlerine geçmek icap eder: İskandi. navya cephesi veya cepheleri yavaş yavaş teessüs ve buralarda harp AL manyanın tahammül derecesi nisbe. tivde devam edecektir. Fakat, Avru. bu taraflarındaki muharebeler bahse konulduğu zaman, Sovyetlere a't menfaatleri de hesaba katmak lâ. zem değil midir? Meselenin bu meç. hulünü şimdilik kayıt İle iktifa ede. im. Harbin şimiale sirayet etmesi, müt- tefiklerin başına yeni gaileler açmak maksadile Almanyayı başka mace. ralara da sevkedebilir mi? Avrupa. nın cenubunda, ve cenubu şarkisinde ihtilâflara intizar o edenlerin aklına gelen sual filhakika budur. Fakat, harbi elddi telâkki etmiyen, kendi içtimai ve iktisadi bünyesine güvenerek bu bakımlardan başka şartlara tâbi düşmanlarını mânen yıpratma yolunu tutmuş görünen Almanya, yeni yeni muhasımlarla| karşılaşmak ister mi? Alman kıtala. | rını Orta Avrupada ve Balkanlarda bekliyenler bu ihtimali düşünmeli, dirler, Diğer cihetten biliyoruz ki, mütte. fikler abloka çemberini biraz daha kapatmak ve Almanys. nın şiddetle (muhtaç * olduğu gıda ve sanayi maddeleri kaynakla. rından onu imkân derecesinde mah. rum bırakmak için Avrupanın bu ta. raflarında muktedir olabildikleri taz. yiki icra etmektedirler, Bu tazyık müessir olduğu takdirde Almanya. ————— ———— bir harbin muvacehesinde konuşul. ması da biraz garip oluyor. Ciddi meselelerde, ciddi tedbirler tavsiye. si ve temini, ihtiyaca, akla, mantığa, dilmiştir. Bergen'de bir mühimmat deposu tahrip edilmiştir. İngiliz tay- yareleri bir Alman torpitosuna mit. ralyöz ateşi açmışlardır. Hava şera'iti çök gayri müsait bulunuyordu. Bir tayyare İzlanda yakınında denize in. meğe mecbur olmuştur. Mürettebat- tan ikisinin tayyareyi oterkettikleri görülmüştür. Bütün diğer tayyareler üslerine avdet etmişlerdir. İngiliz tayyareleri Stavanger üs- süne de bir baskın yapmışlardır. Bu taarruz Üçüncüdür. Hava Nezaretinin bildirdiğine gö. re, dün İngiliz tayyarelerinin üsle- rine dönen Alman deniz kuvvetleri. ne karşı yaptığı hareketler esnasın. da #ekiz İngiliz tayyaresi düşürül. müş ve hasara uğrayan iki tayyare de üslerine dönerken denize inmeğe mecbur olmuştur. anların 4 avcı tayyaresi düşü. rülmüştür. Bundan başka iki Alman tayyaresinin tahrip edildiği ve bir- kaç tayyarenin de hasara uğradığı zannedilmektedir. z * Pariste çıkan Petit Parislen şu ma. lümatı veriyor: Harbiye Nezaretinin yedinci şube- e m —— İnin bahsettiğimiz kaynakları bizzat istismar etmek istiyeceğidir ki, mu. hurebeye buralarda intizar edenlerin pek haksız olmadıklarına hükmettir. mektedir. Lâkin bu ibtimal dikkate alındığı zaman da evvelâ İtalya ve sonra Sovyetler nazardan uzak tutul. mamak Jüzumdir. Bu devletler, AL mafıyanın cenuba ve şarka sarkma. sını müstakil politikalarils nasıl te- liE ederler? Zira bu iki memleketin Almanya ile sıkı fıkı hareket etmek. te oldukları da derhal kabul edile. bilecek bir iddia değildir. Ve, mese. lenin bu ciheti aydınlanıncıya kadar İtalya ile Sovyetler birer istifham halinde kalacaklardır. Imanya muammasın: tetkik e- derken bu devletin harbi da. ba çok kendi garp hudutları civarn- da intaca uğraşacağını ve belki Ho. landa ile Belçikayı ve hattâ İsviç. reyi tehdit dairesi içine almıya kal. kışacağını düşünmek şimdilik daha doğru olur. Ancak, Alman harp mekanizması, merkezden mubite doğru tevessüe müstaittir. Bu Mtisaan - şişmeğedi. yebiliriz - engel olanlar onun teca. vüzünü her dakika bekliyebilirler. Nihayet, Almanya da anlamış olmak gerektir ki, bugünkü vaziyeti almış olan harp, kendisi için ölüm ve dirim harbidir. Şayet Almanya, artık bu kanaate varmışsa makul olmıyan her türlü hareketleri de caiz göreceği on- dan memuldür. Meselâ, cuma akşamı Berlin rad- yosu şu haberi verdi: — İngiliz hava kuvvetler! Şelzvig Holştayn civarında bir demiryolu istasyonunu bombalâmışlardır. Bu mauharebede ilk defa vuku bulan bu hâdisenin misli ile mukabelesine İn. gilizler katlanmalıdırlar. Harp, hiç şüphesiz, çok ciddi saf. hasına girmiştir ve onun dışında bu. ve hakikate daha uygun düşmez mi? politikacılar bir vergi ihdas etmek istedikleri zaman, mutlaka ona meş. ru bir mazeret ararlar. Acaba Yoz. gat mebusunun nüfus siyaseti maze- reti de, bu vergiyi Meclise kolaylıkla kabal ettirmek için bulunmuş bir mazeret midir? ru? Yunanlar huzur ve sükün içinde sa- dece seyirci kalacaklarını ümit ede. mezler. Churehili'in dediği gibi bita- raflar kendi kendilerini koruyacak. tırlar. Buna göre, tedbirde zerrece 'kuşur etmemeleri menfaatleri muk. tazasıdır. Narvik'te Batırıldı yoRoosevelf Alman Tecavüzünü Takbih Ediyor Vaşington, 13 (A.A) — Cümhur- reisi Roosevelt, bu akşam ies bir nutuk irsdederek Dür ka ve Not- veç fstilâsını tekbih etmiş ve demiş- ddet ve askeri tecevüz bir kere i küçük milleti Danimarka #e Norveçi vurmuştur. Bu iki millet, bi < nesillerdenbesi yalnız Amerika etinin değil, bütün milleti € itibarını kazanmışlardır. gerek milli, gerek beynelmi vi idenllere hürmet göster, ğ Danlmarkanın ve Nerveçin uğradık ları gön Istilâ üzerine Bizleğik Ameri- ka Hükümeti, bu gayri meşru nüfuz icrasi usulünü tasvip etmediğini söy- lemişti. Hüküme: bu maztal nazarı ay- ni enesji İle tekrar eder, “Medeniyetin mabvelmaması için detikonla, 4 mblkiyeye ve küçük millederin kendi kendilerini idâre etmek hususundakt hürriyetleri» ne daha kudretli komşuları tarafın- | dan hürmet gösterilmesi lazımdır.” ha i Rİ si erkânı harp zabitlerinden Miralay Felix Von Eichhorn, Hitler tarafın. dan İskandinavyaya karşı yapılan hareketin Almanyanm kendi kendi- ni abloka etmesi demek olduğunu ve bunun neticesi Alman iktısadiyatı i. çin felâketli olacağını söylediği için tevkif edilerek 9 nisanda kurşuna di- zilmiştir. Miralay, bu hareketin Alman mil leti tarafmdan işlenen yeni bir cina- yet sayılacağını ve ileride milletten bunun hesabı sorulacağını. ilâve et. miştir, Miralay, Hitlerin bir emrile Moa-| bit hapishanesine götürülmüş ve er. tesi günü shane avlusunda kur- suna dizilmiştir. “Yuldırım harbi akim kalmıştır., Bütün Paris mahafilinde, ileri sü. rülen mütalea, Nofveçin zapt: için Hitler tarafından yapılan yıldırım! harbinin sikim kaldığı'merkı Elde edilen bütün malü; bizzat HMealinm bu ciheti anladıklarını gösteriyor, Halbuki, asgari zaman zarfında #rami netice elde etmek için her vasıtaya başvurulmuştur. Almanların, birçok Norveç ima. nını İşgal etmeleri, Alman ticaret ge- mileinin, evvelce başka namlar-altın. da harp malzemesi taşımaları ve tay. fayfanın da boşaltma smelesi kılığı- na girmeleri sayesinde mümkün ola- bilmiştir. Diğer taraftan, tesbit edildiğine göre, son zamanda Norveçe binlerce sahte turist gelmiştir ve bunlar ora. da emirlerine âmâde silâh ve ünifor. ma bulmuşlardır. Yine Paristen verilen bir habere göre 20 Fransız harp gemisi Norveç sahilleri açığında İngiliz gemilerile teşriki mesal etmektedir. “Emile Bertin” ismindeki Fransız kruvazörünün Şimal denizinde AL man harp gemileri tarafından batırıl. dığına dalr Alman propagandası ta. rafından yayılan haberler salâhiyet. — bir membadan tekzip. edilmekte. ir. Müttefikler asker çıkaracaklar Reuter Ajansı Stakholmden şu ha- beri veriyor: “İngiliz ve Fransız hükümetleri. nin Norveç bükümetine derhal ve müessir bir surette yardımda buluna. caklarına ve müttefiklerin Norveçe asker ihraç edeceklerine dair kati te. minat verdikleri bildirilmektedir.” Salâhiyetli Fransız mahafili İsve. çin Almanya tarafından istilâya uğ- Tamasi halinde İsveçe müttefiklerin bütün kuvvetlerile yardım etmiye ka rar verdiklerini bildirmektedirler. Niçin asker sevkedilmiyor? (Times) in askeri muharriri Nor- veçe asker sevki hakkında şu mütalâ. aları yürütüyor: “Müttefiklerin Nörveçte karaya asker çıkarmasmı sabırsızlıkla bek. Hyenler, böyle bir hareketin ne gibi meselelere bağlı bulunduğunu belki düşünmemişlerdir. “Önceden malüimat edinmeden as. ker sevkine imkân yoktur. İhraç ha. reketi hir mukavemetle karşılaştığı takdirde düşmanın elinde mitralyöz. ler bulunmasa bile, müşkül bir aske. Tİ hareket olur, Düşmanın kuvveti ve aldığı tertibat hakkında kati bir fi. kir hasıl etmeden ihraç hareketine kalkışmak çok tehlikeli ve felâketle neticelenecek kadar tesadüfe bağlı bir teşebbüs olur. xihdedir. “Diğer taraftan, asker fhraç ede- bilmek için mufassal ve yeni malü. mata istinat etmek lâzımdır. Bugün. kü şerait dahilinde, Norvecten bu TAN Amiral Mouren Fransaya Dönüyor Ankara, 13 (A.A.) — İzmir ve İs. tanbulda pasif müdafaa işlerini tet- kik eden Fransız Kontramiral Mu. ren, bu tetkik seyahatini bitirdikten sonra Ankarsya avdet etmiş ve bu. gün öğleden evvel Başvekâlette, Baş- vekit Dr. Refik Saydam tarafından kabul edilmiştir. Amiral tetkiklerinin neticesini bir rapor halinde Başvekölete takdim etmiştir. Amiral Muren, yarın akşam Fransaya hareket edecektir. Almanya Macar ve Yugoslav Hududunda Asker Yığıyormuş! (Bası 1 incide) de bulunmak faydasız bir şeydir” Sefirlerin toplantısı bitiyor İngilterenin Balkanlardaki diplo- matik mümessillerinin 15 nisana da Londrada son içtimalarını yapacak. larını, bu toplantıdan sonra derhal vazifeleri başına avdet edeceklerini, Reuter ajansı salâhiyottar mahafil, den aldığı malümata atfen bildirmek. tedir. Stefani ajansının Londradan istih. barına göre, Lord Halifax'ın riyase- tinde toplanan Balkan memleketle. rindeki İngiliz diplomatlarının kon. feransı esnasında tetkik edilen mev. zulardan biri, bu memleketlerdeki İngiliz propagandasının inkişafı me. selesidir. Bu memleketlerde yapılan propagandanm gevşek ve tesirsiz ol. duğu anlaşılmıştır. London Gazette, General Sir Ar. İehibald Wavel'in Orta Şark kıtaatı başkumandanlığına tayin edildiğini bildirmektedir. Paul Reynaud'un telgrafı Paris, 13 (A.A) — Başvekil Rey. naud, Beyruta dönen Fransanın Ya. kın Şark kuvvetleri başkumandanı General Weygand'a şu telgrafı çek. miştir: : İ “Herbin bidayetinde memur edil. diğiniz mühim vazifenin başma dön. düğünüz şu sırada Cümhuriyet hükü. metinin Yakın Şarktaki orduya ve onun başkumandanına olan Itimadı. ni! tekrar bildirmek isterim.” Balkanlarda hava seferleri Londra, Ni (A-A.) — Röyter ajnsı yeme Bir müddettenberi, Balkanlarda bir İngiliz hava servisi #hdası-imkün- ları etrafında müzakereler çereyen etmektedir. Harp zamanında, doğru bir ticaret hattı imkânsız olacağın. İdan, bu servisin İskenderiye hattı ile birleştirilmesi daha pratik olacağı düşünülmektedir. Bu hususta bir çok müşkülâtla karşılaşacaktır. Zannedil diğine göre, müzakereler henüz iler- lemiş değildir. * Budapeşte, 13 (A.A.) — Salâhiyet. 4 Macar mahfilleri, Başvekil Kont Telekinin yakında Belgrada gidere İ ğine dair olarak bazı ecnebi gazeteler İde İntişar eden haberi katiyetle tek. zip etmektedirler. Haftada 4 Saat Spor Yapılacak (Başı 1 ineide) İği bir kararname ile yaş haddini şu şekilde tesbit etmiştir: 12 yaşından 30 yaşına kadar bü. tün kadınlarla ortamektep çağında bulunanlar çocuklar ve 45 yaşına ka- dar olan bütün erkekler muntakaları dahilinde bir spro klübüne intisap e. decekler, haftada asgari 3 — 4 saat bu klüplerde spor hareketlerile meş. gul olacaklardır. —— Sovyet - Fin Hudut Ko Dağıld Helsinki, 13 (A.A) — Sovyet.Fin. İlanda hudut tahdidi komisyonu, va. İzifesini ikmal ederek bugün dağı mıştır, Kareli berzahında Nuoski nehri kıyısında bulunan meşhur Emo sellü. loz fabrikası şimdi Sovyetlerin elin. dedir. Bu fabrika, Finlandanm en modem fabrikalarmdan biridir. Kızılordu mümessilleri OPetsamo ile Liinahamari limanını Fin ordusu. nun mümessillerine teslim etmişler. dir. kabil malümaet istihsali çok müşkül. dür. “Norveç kıtaları kahramanca dâ. vüşüyorlar, hattâ bizim kuvvetleri. mizle elbirliği yapmak ve garp sahi. W meye yerleşmiş olan Alman müfrezelerini pus mü. vaffak ae Em eğ “İngiliz ve Fransız maksmatı, za. manın hayati bir âmil olduğunu ka. bul etmekte ve bütün gayretlerini Almanların esasen çok zayıf olan Norveçteki vaziyetlerini takviye et. melerine mâni olmağa sarfetmekte. dirler.” Norveçte 14.4. 940 Harp Çok Şiddetlendi 1San 1 ireide) kıyetle devam ediyor ve Alman iler. lemesi her tarafla durduruluyor. Al manlar bu yüzden hava yoluyla ts. arruzlara devam etmektedir. Fridis. ten, bugün de bombardıman edilmiş ve tam manasile bir harabeye ben. zemiştir Bundan başka Elverun şeh. Ti de baştanbaşa tahrip edilmiştir. Norveç hükümeti tebliğinde Alman. ların burslara hep yangın bombala. rı attıkları bildiriliyor, Osloya giden bütün telgraf ve telefon hatları ke. sildikten başka Osloyu besliyen elek. irik santrali de tahrip edilmiştir. İki taraf arasında en şiddetli mu- harebeler Glommen civarında As. kin'de cereyan etmektedir. Buradaldir. Norveçliler bir köprüyü tam üzerin. den Alman askeri yüklü bir kamyon geçerken tahrip etmişlerdir. Şimen. difer hatları Norveç askerleri tarafın. dan muhtelif yerlerde tahrip edilmiş. tir, Cenupta Halden civarında 12 ni. san gecesindenberi muharebe şiddet. le devam etmektedir. Halk, şehri tah. liye etmiştir. Mültecileri taşıyan 1200 dep fazla otomobil İsveç hududuna gelmiştir. Alman kaynaklarına göre Alman kaynakları şu malümatı ve. Tiyor: Norveçe takviye kıtaları gön. derilmiştir. Narvik sabili istihkâmla. rı kuvvetlendirilmiştir. Trondheim'de, Astavanger'de ve civarında vaziyet sakin geçmiştir. Düşman buralarda taarruza teşebbüs etmemiştir. Askeri tebliğde zikredi. len ve Norveçin conubu garbisinde cereyan eden hava muharebesi es. nasında, Alman hava dali topleri Kristiansand civarında, bir İngiliz bombardıman tayyaresi düşürmüşler dir. Alman hava dafi bataryasının te. siri İngiliz hava hücumu esnasında kendisini göstermiş ve bu hücumda Messersehmit tayyareler! diğer yedi İngiliz bombardıman tayyaresini dü. şürmüşlerdir. Bunlar, Vickers - Vel. lington ve Hapden - Lakhoad tipidir. Alman hava dafi topları, enaz ki düşman tayyaresini daha vahim su. iz, yaralamış olup, bunlar üslerine inememişle idir. Danlmarka garp sa hilinin diğer kısımlarında ve sims denizi sahilinde başka muharebe ce. reyan etmemiştir. Oslo'da Alman kontrolü , Almanların kontrolü altında bu- lunan Oslo radyosu bugün Oslodaki Alman kıtaatı başkumandanlığının yeni bir beyannamesini neşretmiştir. Bu beyannamede, her türlü muka. vemetin ciddi surette tenkil edilece- ği söylenmektedir. Silâh taşımakla suçlu olan her hangi bir kimse der. hal kurşuna dizilecektir. Yanlış ha. ber neşredenler divanı harbe verile- cektir. Oslo zabıtam, almanca yazılı du. var ilânlarınn tahrip edilmemesini ihtar etmekte, bu harekete cüret gös- terenlerin şiddetle cezalandırılacak»- larını haber vermektedir. Norveçin cenubunda bulunan Al. man kuvvetlerinin 50.000 kişiden i. baret olduğu teeyyüt etmektedir. 50.000 kişilik diğer bir kuvvet te Dalmarkadan Norveçe geçmektedir. Gneiseman zırhlısının Emden kru. vazörile ayni zamanda batırıldığı € min bir membadan temin edilmek. tedir, Alman krtaları Halven ve Frede. rikstad'ın Şimali Şarkisinde faaliyet. te bulunmaktadırlar. Fossum ve Langenes'de muharebeler cereyan et. mektedir. Burada Notveçliler köprü. yü berhava etmeğe muvaffak olmus. lardır. Halven kâmilen tahliye edil. miştir. Halven ahalisini taşıyan 200 kamyon İsveç hududunu geçmeğe ça. lışmaktadır. Norveç Kralı ile mülâkat Helsinki, 13 (A.A) — “Svenska Dagebladet,, gazetesi muhabirlerin. den biri Kral Haakon ile görüşmeğe muvaffak olmuştur. Kral, geçen salı günü kuvubulan Alman istilâsından. beri hiç istirahat etmediği, hattâ © gündenberi çizmelerini bile çıkar. madığı için yorgunluktan bitap oldu. Bunu söylemiştir. Hükümdar, bir karış Norveç toprağı mevcut oldukça vazifesi memlekette kalmak olduğu. nu ilâve etmiştir. Krala refakat etmekte olan Nazır Lie, demişir kiz “.— Kralın yanına düşen 4 bomba. nin parçalarile yaralanmayışı, muci. ze kabilinden bir şeydir. Bombalar düştüğü zaman Kral yere yatmak mecburiyetinde kalmıştır. Krala, AL man mitralyözlerinin ateşile de ta. arruz edilmiştir.” Batan gemilerde ölen Almanlar Göteborg, 13 (A.A.) — İki gün ev. vel Göteborg a batan kıta. at yüklü sekiz vapurdan birinin tay. fası olan ve şimdi Martran hastans. sinde bulunan bir Alman bahri şu beyanatta bulunmuştur: , “Vapurumuzda 1600 insan v8 vardı. Bunların hepsi kaybolm Batan bütün vapurlarda Almanların adedi beş bin olar&k| min edilebili Almanyanın Moskovadan w Stokholm, 13 (A.A.) — Ha diriyor: Almanyanın Moskov& Alman harp gemilerine Mi limanından üs olarak istifade © hakkını Molotof'dan istemi haberi Kaunas'dan alan Aftonbi gazetesi, Almanyanın Lenin) Murmansx o demiryolundar hakkını da istediğini ilâve eki Sovyet Rusya, Şimal harbizii ricinde kalmak hususundaki B8f zusunu bahane ederek bu etmemiştir. İngiltere 20 Danimarkt vapurunu zapletti Londra, 13 (A.A) — Sali mahfillerden öğrenildiğine göf“© nimarkanın Almanya tarafında gali üzerine Danimarka vap teknik bakımdan düşman geni arak telâkki edilmektedir. Buz naen bu vapurlar faaliyette ları takdirde, bunu ancak yi lerin bandırası altında yap Müttelik limanlarda bulunan Si) lar müsadere edilerek müt hesabına kullanılacaklardır. İngiliz limanlarında bul Danimarka vapuru 11 nisandâ edilerek Deniz Ticaret Ne: emrine verilmiştir. Stokholm tahliye edi Amsterdam, 13 (AA) — ie blad gazetesinin Stokholm mm; ri, İsveç payitahtının tahliyesi hazırlıklar yapılmakta olduğu" ber vermektedir. Stokholm'&, etmiş olen 300 den fazla küçüğ landalılar Holsinkiye iade el Liman mıntakasında âsayişi ”) letmek üzere, sureti mahsi (lük teşkil edilmiştir. Yabancis'gi mana çıkmaları menedilmiştir- holm'de haddinden fazla kali bir Alman kolonisi vardır. ALDİ çilik memurları 180 kişidir. İsveçte umumi selerberlik 70) welsimcila Usaminı, imei vardır ki, bu da fiilen başka tında seferberliktir. isveç hav# kınlarına karşı büyük tedbirler, mâktadır. Bu arada İsveç meydanlarını karaya inmek cek tayyareler için istifsde €ö cek bir hale ani olarak koy birler de mevcuttur. vi Vİ el Macaristanda Şeker VE, Sadeyağ Vesika İle Vel Budapeşte, 13 (AA) — D ajans bildiriyor: Macar hükümeti Sadeyağ “9 ri vesikaya tâbi tutmağa kars” gl miştir. Vesikalar gelecek haft# tilacaktır. Havayici zaruri: bu maddelerin tevziinde beyi olmasına mâni olmak üzere J sulü ihdasına lüzum görüldüğÜ lenmektedir. Gantta Bir Yang" Gand, 13 (A.A.) — Gand'dı bir yangın çıkmıştır. İçinde Pr balye pamuk bulunan büyü 9 trepo yanmıştır. Hasarat, bir ” iki yüz elli bin sterlin yor. ANKARA İÇİN BİR SAATÇİ USTASİ ARANIYOR Tekliflerin (Z) rumuziy!? posta kutusuna gönderilmez İSTANBUL İKİNCİ İFLÂS MURLUĞUNDAN: ei Müflis Refael Amonun 18. miş olduğu Konkurdatonun ”* resine 19. 4-940 saat ol edileceğinden alacaklıların hazir bulunmaları idare W lân olunur, (26127) MİDE, BARSAK ve İ Hastalıkları munyenebe0 Dr İbrahim Ha sınıf Dahiliye MÜ, İli enleri Çölüçeşme s0 acı , No. 13 . Telefon : 4468 Kendi lâboratuvarmda rının rontken ve seriri 7”** ve tahlilât