13 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Norveç sahillerinde dün 3000 Alman cesedi çıkarıldı Sene 22 — No, TTi4 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 13 Nisan 1940 Almanların Osloya 10 bin asker daha çıkardıkları bildiriliyor Bahibi; Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası insilizler Baltık denizinin ağızlarını torpillerle kapattılar Norveç limanlarındaki Alman gemilerinin avdet yolu kapandı Norveçteki Alman askerlerine ancak hava yolile yardım edilebiliyor Dün de bir Alman petrol gemisi ile bir mühimmat vapuru batırıldı. Bombardıman edilen bir kruvazörün de battığı tahmin ediliyor. 26 bin tonluk Gneisenau Alman zırhlısının battığı da teeyyüt etti Vazıyet Almanyanın Norveçte tatbik etmek istediği .yeni usul yıldırım” baskını suya düştü, Bu cüreti hareketin böyle birdenbire, Almanya için hezi- met şeklini alması iki sebepten ileri geliyor. * Almanya, bu deniz aşırı memleketi €le geçirmek için bir taraftan donan- Mâsının süratli ve cesur atılganlığına Karsı“ ingiliz filosunun'ağır ve ihti- Yatlı hareketini hesaba katmış, diğer taraftan, evvelden gizlice ve kurnaz- lıkla gönderdiği az miktarda İşgal kuvvetlerinden ziyade — Danimarka. dâ olduğu gibi — Norveçin içerden teslim olacağına güvenmiştir. Almanyanın herhangi deniz aşırı bir yeri işgale hazırlandığını önceden haber almış olan İngilterenin, alman donanmasının denizlere açıldığını öğ- Tenir öğrenmez ana yatan filosunu süratle karşı çıkarması alman erkânı harbiyesini şaşırtmıştır. Bu harp ge- mileri, Norveç sahillerine çıkarılacak | asker ve mühimmat ile dolu idi. Dört büyük kruvazörle ön İki nakliye gemi- inin batması, diğerlerinin de kaçma- ya mecbur kalması baskını yarıda bi- rakmıştır. Fakat Almanyanın en büyük ha yal sukutu Norveçin içinde olmuştur. Almanya Norveçin, tahribattan kor: karak, teslim olâcağını umuyordu. Baskını, bizzat içerde hüzırlamiştı. -Osloyâ çıkan alman kuvvetlerine o Şehirdeki alman sefareti askeri atâşe- sinin kumanda etmesi, Norveçteki al- manların birdenbire işgal kuvveti şek- line giriyermesi, Narvik'teki Norveç kü- mandanının almanlara satılmış ola- rak kaleyi düşmana teslim etmesi gi- bi hâdiseler bunu İspat eder. Bilhas- sa, işgalin ilk günü Oslo'da Alman- yanın nazi ajanlarından mürekkep «milli» bir ihanet hükümeti kurul Mmasi, ve derhal anlaşma rivayetlerinin Orlalığa atılmasıda bundan ileri geliyordu. Norveç kralırın ve hükümetinin bu tuzağa düşmeyerek vaziyete - hâkim kalması ve mukavemete karar ver- mesi Almanyanın içerden İşgal oyu- hunu da boşa çıkardı. Almanyanın, hesabında yanıldığı Açıkça görülüyor. «Misafir umduğunu değil bulduğunu yer» meseline göre, Notveçe girmiş bulunan bu saygısız Ve obur misafirlerin kısmetine silâh. la karşılanmak belâsı çıktı. Almanyanın muhtelif Norveç liman. larına ansızın çıkarmaya muvaffak olduğu askerin sayısı herhalde pek Çok değildir. Zira, Norveçin henüz ta- hazırlanmamış milli kuvvet- Necmeddin Sadak (Devamı 10 uncu sahifede) Londra 12 — Bahriye Nezareti bu. / gün bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebli. ğe göre, Skajerak ve Katogat boğaz- larile Norveçin şimalinden Hollanda sahillerine kadar olan sahada geniş bir mayn barajı vücude getirilmiştir. Bu sahada yalnız Skajerak ve Kate. gat boğazlarında İsveç karasularında 10 mil genişliğinde bir geçit bırakıl. muşlır. Bu geçit de kontrol edilmekte- dir. Bahriye Nezareti zikredilen sahâ- larda vâpur seferlerinin tehlikeli ol duğunu ilân etmiştir, patılmıştır. Şimdi Norveç sularındaki Alman gemilerinin avdet yolu kapatıl. mıştır, Norveçteki Alman asketlerinin âvdet yolu kapanmıştır. Norveçteki Alman askerlerinin de ancak hâva ta- rikilâ Almanya ile rabitaları vardır. Londra 12 — Skajeraktaki mayn tarlasının ilk kurbanı bir Alman pet- rol gemisidir. Gemi bu sabah bir may- ne çarpımış ve pek az zaman zarfında, İd batmıştır. (Devamı 10 uncu sahifede) Şiddetli SN ie anl? Be iel vi Maynlerle kapatılan Skajerak ve Kategat boğazlarını gösterir harita bir hava muharebesi Almanlar 8 İngiliz tayyaresi düşürdüklerini bildiriyorlar Alman tebliğine göre, bir İngiliz tayyare gemisi Alman tayyarelerinin attığı bombalarla ciddi hasara uğratıl- mış, bir kruvazöre de bomba isabet ettirilmiş. 4110005910080800EEAUEEAE EAA AAABEANSE NU BEAN ANANAS, (Yazısı 10 uncu sahifede) ingilizler Norveçe asker çıkardılar mı? Narvik cıvarında bir yere çıkarılan askerler Norveçlilerle birleşmiş Norveçliler birçok noktalarda Alman ileri hareketini durdurdular Almanlar Osloya yeniden 10,000 asker çıkardılar nen Norveç gönüllüleri ön safta bulunu- ti arimaktadır. Norveç taburunum | yorlar, Haldem ve şili teslim olduğu hakkındaki haber şimal: | İeri bombardıman edilmişse de Frede: © deki Norveç kumandanlığı tarafından | rikesten'de hâlâ Norveç bayrağı dalga- “tekzip olunmuştur. Birçok noktalarda Al- | lanmaktadır. man ileri hareketi durdurulmuştur. Ow lohun şimalinde Norveçliler mukabil ta- arruzlarda bulunuyorlar. Hamarın 7 ki- İometre cenubunda bir cephe tesis edil. | işitilmektedir. miştir, Burada Finlândiyadan yeni dö- (Devamı 10 uncu sahifede) İsveçliler Goteburg şehrini kısmen boşalttılar Almanların taarruzu ihtimaline binaen her tarafta tedirler alınıyor Alman gazeteleri İsveçe şiddetle hücum ediyorlar, Skandi- navyadaki Amerika tebaası Amerikaya dönüyor Stokholm 12 — Almanların İsveç yoluyla Norveçe asker göndermek te- 2Dilrik atl: şebbüsünde bulunacaklarından erdi. şe ediliyor. Hattâ İsveç sahillerine çi- karılmâk üzere asker yüklü Alman gemilerinin görüldüğü bildiriliyor. Bu haberler hükümeti uyanık bulun. mağa ve tedbir almağa sevketimiştir. (Devamı 10 uncu sahifede) | Norveçin birçok yerlerinden duman- lar çıktığı İsveç hududundan görülmek- Stokholm 12 — Norveçin mukaveme- | İ İ te ve muhtelif noktalardan top sesleri Hangi sırrı kimden saklıyorlar? | Belediye kooperatifinde sulistimal olmuş; © derecede ki. koskoca bir ra- por tabettirmek lüzumu duyulmuş... Garabete bakın ki bu iş gazetecilerden — binaenaleyh halktun — gizli olârak görüşülüyor. Halbuki; Belediye işi! işi! Halkı işi! Kimin malının heba edildiğini kim- den ve niçin gizliyorlar? Böyle bir va- ziyette devlet esrarı mu vardır ki ört- bas edilsin! Akkoyun, karakoyun her- kesçe malüm olmalıdır! Kabahatli kimse ve kabahat neyse ibret nümu- nesi teşkil etmelidir! Bu, demokrasinin — ve demokra- siden de sarlınazar en basit hak fik- rinin — icabıdır. Kooperatif YENİ ŞİİRİ VUSLAT