13 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Onlar ki bu güller tutuşan bahçededirler, Bir gün, nereden, hangi tesâdüfle gelirler? Aşk onları sevkettiği günlerde, kaderden, Rüzgâr gibi bir şevk alır oldukları yerden; Geldikleri yol... Ömrün ışıktan yoludur o; Âlemde bir akşam ne semâvi koşudur o! Dört atlı o gerdüne gelirken dolu dizgin, Sevmiş iki ruh, ufku görürler daha engin, Simâları gittikçe parıldar bu zaferle, Gök her tarafından donanır meş'alelerle, Bir uykuyu cânanla berâber uyuyanlar, Varlıkta bütün zevki o cennette duyanlar, Dünyâyı unutmuş bulunurken o sularda, — Zâlim saat ihmâl edilen vakti çalar da — Bir ân uyanırlarsa leziz uykularından, Baştan başa, her yer kesilir kapkara zindan, -VWUSLAT Bir uykuyu cânanla berâber uyuyanlar, Ömrün bütün Ikbâlini vuslatta duyanlar, Bir hazzı tükenmez gece sanmakla zamâni, Görmezler ufuklarda şafak söktüğü ânı. Gördükleri rüyâ, ezeli bahçedir aşka; Her mevsimi bir yaz ve esen rüzgârı başka, Bülbülden o eğlencede feryâd işidilmez, Gül solmayı, mehtâb azalıp bitmeği bilmez; Gök kubbesi her lâhza bütün gözlere mâvi, Zenginler o cennette fakirlerle müsavi; Sevdâlari hülyâlı havuzlarda serinler, Sonsuz gibi bir fıskıye âhengini dinler. Bir ruh o derin bahçede bir def'a yaşarsa, Boynunda onun kollari, koynunda o varsa, Dalmışsa, onun saçlarının rayihasiyle, Sevmekteki efsünu duyar her nefesiyle; Yıldızlari boydan boya doğmuş gibi, varlık, Bir mü'cize hâlinde, o gözlerdedir artık; Kanmaz en uzun püseye, öptükçe susuzdur, Zirâ susatan zevk o dudaklardaki tuzdur; İnsan ne yaratmışsa yaratmıştır o tuzdan, Bir sir gibidir azçok ilâh olduğumuzdan, Bir fâciadır böyle bir âlemde uyanmak, Günden güne hicranla bunalmış gibi yanmald, Ey tâlih! Ölümden de beterdir bu karanlık; Ey aşk! O gönüller sana mâl oldular artık; Ey vuslat! O âşıkları efsünuna râm et! Ey tatlı ve ulvi gecel Yıllarca devâm eti nüfus yapılnak Üzere. Nüfus an #iyade kadınla? hiçbiri ve babusus biras olanlar hakiki yaşım kandi ağzile söy. Wevyork ve diğer büyük nü- pi ber gün telefonla e li ele ederek, yaşmi söylememe ne coza terettüp ede- “eğini sormaktadır. memurları hor biline şu cevabı vermektedirler: “Yanlış ifadede blunmanın âseinl cezam Sene hapis ve 300 dolar nakdi cezadır. Yahya Kemal Borular şuallere osvap verilmemesinin 06- 7mm 60 gün hapis ve 100 dolaj nakdi ceza- Yağını saklamak istiyen kadınlar, Vağing- tonduki merkeze üzeri mühürlenmiş bir #arf içinde mahrem olarak yaşlarını tah- Piri höfüs karta ile bildirebilirler. Kadınlar, tabriri nüfus memurlarına her. kesin önünde hakiki yaşlarını söylemekten kurtulmuş oluyorlar demektiğ. İngilterede viski buhranı İngilterede viski buhranı vardır. Buhma- Mn sebebi vergi meselesidir. Yeni bütçede tr. Diğer taraftan ham maddede basazrufu temin için fabrikalar viski imalini azaltmış» ait resimler arttırılacağından, de- | lardır. Neticode Lontim klüplerinin başlıca viski çıkarılması tehdid edilmiş- | eğlencesi ve ruhu olan viski azalmıştır. Türkiye - Hollanda ticaret | Dahili ticaret eşyası gümrük anlaşması müzakerelerine ambarlarına alınmıyacak landı Ankara 12 — (Telefonla) — Gümrük başi Ankara 12 (Telefonla) — Amster- damdan alâkalı makamlar. gelen göre, Hollanda ile hükü- Metimiz arasında yapılacak olan ti- ve İnhisarlar Vekâleti, dahili ticaret eşyasının gümrük ambarlar ve ânire- polarına alınmamalarını kararlaştır- mış ve keyfiyeti gümrüklere bildir Gümrükçülük bakımından hiç bir muameleye tabi olmayan dahili ti- | caret eğyası, şimdiye kadar sırf güm- maksadile gümrük ambar-ve antre- Fatih Malkerinden:” Evimiz Spor şubesi 21/4/9840 pazar günü Kayak sporu yapınak tizere Uludağa bir soyahat tertip etmiştir. Bu seyahate işti- Pak etmek isteyenler her gün sügt 18.30 dan 20 yo kadar Spor şubesi komite rehsliğine Müracaat edebilirler. şılaşma Fener s stadında olacak Macar takımı Yalnız hava Ha lariile harp bitebilir Baharın gelmesine, mareşal Görin- gin atıp tutmasına rağmen gurp cep- hesinde harekât başlıyacağa benze miyor. Muagzam istihkâmlar buna mâni oluyor. Diğer yerlerde de müt- tetiklerle Almanya arasında direkt te mas yoktur, O hâlde akla bu temaş ve muharebeye daima sahne olabilecek havalardaki harbin şiddetlenerek bu- günkü muharebeye bir son verip ve- remiyeceği gelmektedir. Polonyanın on beş günde işgalinde ve Pinlândiyanın müsaid olmayan bir sulhü vaktinden evvel kabul etmesin de hava tanrruzlarının hissesi 9,50 den aşağı değildir. Yalnız kendi ordusunu teahizle. kalmıyarak başka memleket lere de tayyare sattığını bildiğimiz Po- Jonya öyle müthiş bir hava taarruzu- na uğradı ki; ne Alman havalarına bir tayyare gönderecek vakit bulabildi hattâ ne de seferberliğini ikmal için trenlerini işletebildi. Alman tayyare lerinin yarattığı korkunç hava içinde kendini toparlayamadan işgale uğradı. Keza Finlândiyada da mareşal Man- nerhehm göller nuntakasına çekilerek birkaç ay daha dayanabilirdi. Fakat mütefeyvik Rus hava hücumları kar şısında bu bir kaç ay zarfında Finlân- diyada şehir ve demir yolu kalıp kal mıyacağı çok şüpheli idi. Erken sulh- te bu noktanın büyük rol oynadığı şüp- hesizdir. Bu vakıslara bakarak peşinen hük- medebiliriz ki hava silâhi artık harbin neticesini tayin edecek kadar tekem» mül etmiştir. Bu harp içinde yapaca— Bı terakkiler ile de bu tesir çok fazla artacaktır. Yalnız bizim verdiğimiz bu iki misalde de taraflar arasında mu- kayese kabul etmiyecek kadar büyük M. Şevki Yazman farklar bulunduğunu unutmamak Mi sım. Yani Rusya ile Finlândiyanın v8 hattâ Polonya ile Almanyanın hava kuvvetlerini biribirile mukayese etme- nin imkânı yoktu ve daha harbin baş- langıcında havada hâkimiyet ve mah» kümiyet teayyün etmişti. Eğer bu vasi yet başka yerlerde de -bu şekli alsa, oralarda da yalnız hava silâh ve İl va tamrruzu ile bu harbi bitirmek mir» kündür. Meselâ Fransa ve İngilterenin hava silâhları bakımından mutlak hâ- kimiyeti teessür ettiği gün Almanya sulha icbar edilebilir. Fakat Alman yada bunu müdrik olduğu için şimdi Yarını yoğunu sarfederek bu bakım dan geri kalmamağa çalışıyor. Henüz geri kalmış bulunduğu da yoktur. İn- giliz ve Fransızlar Amerikalıların da yardımı ile şimdiye kadar olan geri- Hklerini telâfi ederek Almanlarla aşü ğı yukarı müsavi hale gelmişlerdir. 1041 ve 1943 seneleri için müttefile lerin büyük haztrlıkları herkesin ma Tümudur. 25,000 pilot ve birinci sınıf en ağ 15,000 tayyare, Bu rakam bida- yette hava bükimiyetini kayıdaız ve şartsır ele geçirecek gibi görünüyordu. Filhakika bu elemanı yetiştirmek ve bu. rauazaam eseri meydana getirmek için yalnız müttefikler kâfi imkân ve kudrete maliktirler. Ancak şurası da var ki eğer harp harekâtı böyle devam eder, yeni daha doğrusu hiç bir hare- kât olmadan harp böyle giderse Rus- ların da malzeme yardımile Almanla» ii mu rın bu muazzam hava ordularına Kargı koyacak imkânı hazırlayacakları tabii dir. Bu gidişle 1942 senesinde mütte- fikler tasarladıkları hava ordusunu da «lde ettikleri vakit büyük tefavvuku temin 6de0ökleri şüphelidir. Bu bakım» dan hava laarruz ve silâhları da tek başlarına. harbe son vereceğe benze- miyor. İş gene dönüp dolaşıp hep petrol kaynakları meselesine geliyor. Eğer bir taraf, meselâ müttefikler Alman- yanın petrol alma irekânını ortadan kaldırırlar veya hiç değilse çok tahdid ederlerse o vakit havada mutlak hâki- miyet imkân dahiline girecek, bunun- la birlikte Almanyayı yola getirmek de kabil olacaktır. Aksi halde iki tarafta ayni derecede hava hâkimiyetine ve ai- lâhına malik oldukça şimdi olduğu gi- bi ufak tefek taarruzlar ve mukabele. ler ile iktifa edecekler, sivil halk ve şe- hirler üzerine yapacakları taarruzların kendi başlarına da geleceğini düşüne- rek gayet insani hareket edecekler ve harbin neticeye ulaştırılmasını deniz ve kura kuvvetlerine havale edecekler dir. Şimdi gördüğümüz gibi onlar da netice almakta izharı âczedince her Aç ordu birden mesleyi iktisadi harp komisyonlarına vereoeklerdir. Bu şekil, yani harbin iktisadi taz yiklerile sona erdirilmeğe çalışılması mânidardır. Zira Almanya âncak ik- tisadi mukadderine razı olmadığı için harbe girmiştir. Şimdi ona zorbalıkla bu mukadderin değiştirilemiyeceği an- tatılırsa harbin sebebi de kalmaz, Ve belki sulh de bu suretle teessüs eder, Yoksa bu müsavat hüküm sürdükçe hava silâhının da sulhü tesisinden ü- midi kesmek icap ediyor. Ti gün geliyor İlk maçını Taksimde Galata- sarayla yapacak, ikinci kar- Üç maç yapmak üzere şehrimize davet ödllen ve dün gelmesi beklenen Mncar miştir, Sanlâciverd tekim bu müsabakzda saa gidecek kadrosunu tecrübe edecek- Atletler dün Mısıra gitti Mısırda Kızılay menfüniime tertib edilen atletirm müsabakalarına iştirak etmesi takarrür oden atlet kafilesi dün bölge as- başkanı B. Feridun Dirimtökin'in riyase- tinde Transilvanya vapurile İskenderiyeye hareket etmişlerdir. Katileye Vamık Gezen ve mütehassıs Naili Moran refakat etmektedir. Atletler- den Süreyya ve Melihe izin temin edile- mediğinden gitmemişlerdir. Giden aletler Muzaffer, Cezmi, Gören, Riza Maksud, Mustafa, Jerfi, Muhiddin. Arat, Adnan, Hüseyin, Faik, Ataş İbrahim “olmak üzere 18 kişidir. Mekteplerde dünkü atletizm müsabakası İstanbul maarif müdürlüğü - tarafından mektepler urasında tertib edilen 40 kilo- metrelik Etaplı koğunun birinci grup mü- #abakaları dün Haydarpaşa, İstanbul, Ve- fa, Ticaret ve İstiklâl İiselerinin İştirakile Taksim stadında yapılmaştar. Her mektepten 40 atletin iştirak ettiği bu müsabakalarda Haydarpaşa hisesi 475.2 dakika ile -birinci, İstânbul dlsesi ikinel olarak finale kalmışlardır. Mektep maçları Mektepliler arasında #örtib. edilen maçlarına bugün Şeref stadında Ha devam edilecek ve Haydırpasa ilo-Boğaziçi, Vefa ile Sanat, Galatasaray e İstiklâl karşıla- GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ SKAGERRAK ve 1916 daki deniz muharebesi İngilizler 3kagerrek boğazından harp ederek geçtiler ve burasını kapayarak tor- pil döktüklerini de ilân ettiler. « Bu kelime Skager - Rak ve Skagerak de de yazılır. Bizim eski telâffuzumuz yarrak'tı). va. Skagerrak, Danimarkanın Jutland ya- zmadası şimalile Norveçin cenubu ara“ sında bulunan ve Baltık denizinin dış ka- mesabesinde olan bir o boğazdır. bir Danimarka - balıkçı limam olan «Skagen; den adını almıştır: Ska- e » Rak 4Skagen dirseğin demektir. 50 kilometre uzunluğunda, 115 ilâ 143, kilometre genişliğindedir. Derinliği 809 metreye kadar varıt. En dar yeri, Ska- gen bumu ile Tioeroe adası arasındadır! 50 kilometre. Oradan itibaren dibler yükselir; artık Baltık başlamıştır. Bura- da, geçen harbin en mühim deniz mu- harebesi cereyan etmiştir. ve. Eski Skajerrak muharebesine, | <Jut- land muharebesiz de denir. Bu çarpış- ma, 1916 senesi | haziranında Alman ve iz filoları arasında cereyan etti; iki taraf da kendini gelip ilân etti. İngiliz amiralı Jellicoe, Şimal denizini taradıktan sonra, büyük < bir donanma He Norveç sahillerini takip ediyordu. Bu donanmanın Beatty kumandasın- daki koşşaf kruvazörleri, 70 kilometre daha cenupta bulunuyorlardı, 3l mayıs 1916 da, saat 14 ü 10 geçe, Alman de- niz kuvvetlerinin öncülerine rasladılar, Böyle başlayan muharebenin netice- sinde İngilizler ne kadar kayıp verdik. lerini doğru olarak söylediler: 3 kruva- zör, B destroyer, ceman 6014 ölü, 674 yaralı, Almanların itiraf ettikleri kayıplar ise 0 zathh, 1 zırklı kruvazör, 4 kruvazör, 3 destroyer, 1981 ölüdür, Fakat kayıp- ların daha fazla olduğu iddia edilir. Bu muharebe neticesi olarak, Almanlar de- air taarruz kabiliyetlerini artık kay- ler. Kattegat Skazerrak boğazını Baltığa doğru geç- tiktan sonra, bu denizin İkinsi ka; mie- aabesinde oluri Kattegat başlar. İngililer burasını da maynle kapadıklarını ilân edi yorlar. Kattegaf'ın bir sahlli Deanimarkaya aid Jutlând yarımadası, öte sahili ise İsveçin cenubu garbişidir. Bazda muhtelif oereyanlar vardır; Dak boldur, Tavuk hırsızları İki kıpti kadını tevkif edildi Hatice ve Ayşe adlarında iki Kipta kadı ni Fatih civarında Zeynebin bahçesine gi” rerek bir tavuk yakalayıp torbayn koy- muşlar, fakat kaçacakları srada torbanın içinde tavuk bağırmağa başlamışlar. Hatice hayvanın sesini kesmek için top- banın çinden “boynunu tutup sıkarak öl- dürmek istemişse de tavuğun gürültüsünü duyan ov aahipleri yetişerek hirsiz kadın- Jarı yakalamışlardır. Çaldıkları tavuk ta torbanın içinden yarı ölü bir halde çıkarıl- mıştır. Hatice ile Ayşe dün mahkeniede yapılan sorgu neticesinde “tevkif edilmişlerdir. 4 Beden terbiyesi İstanbul bölgesi voley- bol - basketbol atanlığından: Bölge baskef- bal şampiyonasına nisan uyı içinde başla nacağından iştirak edecek klüp murahhas- larının bu husus hakkınde görüşmek ürere 12/4/7940 tarihine müsadif cuma günü ükga- mı saat ide bölge merkezine gelmeleri ri- ca olunur. Balkanlarda seylâp Bulgaristanda birçok yerler su altında kaldı havalisinde 10,000 kişi açıkta kalmıştık Belgrad istasyonuna yakın sokaklarda halk kayık kullanmağa mecbur kalmığtar. Bulgaristanda. da Tuna, Lom, Meriç, Tun- ca Büyük Kakçı ve daha birçok nehirlerin taşmasile Yambolu havalisinde 500, Türk hududu üzerinde kâin Svilengrad'da 100 ev yıkılmıştır. Taşan “Tunca üzerinde gümrük musmelesi yapılan köprüyü Bulgar güm- rük memuru ve karısile ve bir Bulgar köy- Mü çöcüğile beraber sular götürmüştür. Bun- ların cöşedleri bulunamamıştır. Burgar ha- vallsinde.de 90,000 dekar «rrri sular altın. dadır. Seyiğbu uğrayan Karnobat, Kotel, e ” biwallsinde de maddi zararlar mh imdir,