13 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Nisan 1940 özenle Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Şimali Norveçte Almanlar müşkül bir vaziyette Almanların Norveçi Norveçte dağınık bir halde ancak iki fırka kadar askeri vardır Paris 13 — Son haberlere göre Norveçte karada, havada ve denizde muha- rebeler devam ediyor. Gelen haberlere göre Almanların Norveçte bulunan kuv- vei seferiyesi 2 fırka yani 30,000 kişi olarak tahmin edilmektedir. Fakat bu kuv- vet muhtelif noktalara dağıldığı ve Norveçliler, münakale hatlarını kestikleri cihetle, bı muhtelif Alman grupları arasında hava yolundan ve telsizden baş- ka bir irtibat kahmamıştır. Bilhassa, şimali Norveçe çıkarılmış olan Alman kuvvetlerinin vaziyeti çok müşküldür. Cenupta ise, Almanlar ellerinde bulunan noktaları tahkime uğraşmakta ve Oslonun şimalinde küçük müfrezeler ile çete muharebeleri yaparak Norveç- Merin mukavemetini beyhude yere kırmağa uğraşmaktadır. Norveçliler, sefer- berliklerini kısmen ikmal ettikleri cihetle, Alman ileri hareketini durdurmuşlar, hattâ gerilemeğe icbar eylemişlerdir. Norveç hükümeti mukabil taarruzlara başlamıştır. Ve heyet, umumiyet itibarile Norveçlilerin lehinde inkişaf ediyor. Finlândiyada bulunan Norveç gönüllülerinden ve 22 millet gönüllülerinden mürekkep olan enternasyonal fırkada Norveçe gitmiştir. Bu fırka, yalnız 500 kişiden mürekkep ise de pek iyi talim görmüş, gözü korkmaz ve İskandinavya gibi sarp topraklarda harbe alışmış askerlerden mürekkeptir. Cenubi Isveç şehirleri sivillerden tahliye edildi Alman tayyareleri dün gece İsveç toprak- ları üzerinde uçup durmuşlar Stokholm 13 — İsveç hükümeti, muhtemel bir Alman taarruzuna karşı al- dığı müdafaa tedbirlerini azami dereceye çıkarmış, cenubi İsveçte kâin Göte- burg, Helsinborg, Marve şehirleri sivil halktan tamamile boşaltılmıştır. Alman- ların denizden ve havadan asker ihrac etmeleri ihtimaline karşı bütün gece, İs- veç kuvvetleri, emre hazır bir vaziyette bulundurulmuşlardır. Dün gece, Ak man tayyareleri İsveç üzerinde uçarak istikşaflar yapmışlardır. İngiliz tayyareleri, Alman gemilerini bombalıyorlar iki Alman gemisi hasara uğratıldı, mühimmat yüklü bir Alman vapuru havaya uçuruldu Paris 13 — İngiliz hava kuvvetleri Norveçte ve şimal denizinde gece gündüz büyük bir faaliyet gösteriyorlar. Dün gece, İngiliz hava kuvvetleri, Kristiansund koyunda bulunan iki Alman harp gemisine, açılan şiddetli baraj ateşine rağ- men hücum eylemişlerdir. Ve bir çok bombalar atmışlardır. İngiliz tayyareleri, burada iki Alman tayyaresi düşürmüşler, diğer ağır Alman tayyaresini ağır hasarata uğratmışlardır. Beş tayyare dönmemiştir. Gene Belt ve Kategat boğazlarında devriye dolaşan İngiliz tayyareleri, ce- nuptan şimale gitmekte olan bir Alman vapur kafilesine bombalar ile hücum etmişlerdir. Alman nakliye gemilerine birçok isabetler vuku bulmuştur. Mü- himmat yüklü 2000 tonluk bir Alman nakliye gemisi, kendisine isabet eden bir bomba yüzünden, müthiş bir tarraka ile berhava olmuştur. Yugoslavyyada Alman tahrikâtı Bir Alman tayyaresi, Belgrad şehri üzerinde uçarak beyannameler attı Paris 13 — Dün bir Alman tayyaresi Belgrad şehri üzerinde uçarak beyan- Bameler atmıştır. Bu beyannamelerde: «Almanya ile uzlaşmazsanız, sizin için hürriyet ve istiklâl yoku denilmektedir. Bu beyannameleri halka tevzi etmek is- teyen bazı eşhas da zabıtaca tevkif edilmişirdir. İzvestiya gazetesinin bir makalesi Paris 13 — Stokholmdan bildiriliyor: Moskovada çıkan İsvestiya gazetesi bir makale neşrederek büyük devletlerin hareket yolu üzerinde bulunan küçük milletlerin bitaraflığa hakları olmadığını yazmıştır, Stokholmda çıkan Tidnin- gazetesi, bu makaleye verdiği cevapta diyor ki; «Birçok küçük milletler var- ki, büyüklerden fazla hayatiyetleri vardır. İcap ederse İsveç bunu isbat Bilecektir.» Fransız Başvekilinin general Vaygand'a telgrafı Paris 13 — Pransız başvekili B. Reynaud Beyruta dönen general Veyganda m a api emniyet ve itimadını Kırk bin çuval kahve Kahve şirketinin getirtsiği 40,000 çur yal kahve dün gümrüklerden çıkarılmış ©. Yakında taeirlere bevziine başlana” saktır. zi Zeytinyağı piyasası İzmir 12 (A A.) — Zeytinyağı ihracatçı» . birliği ihraç edilecek zeytinyağlar fla- asit esası üzerinden 54 kuruş ola» etmiştir. Zeytinyağı piyasasında iş vardır. Ziraat mücadele baş teknis- yenlerine hayvan yem bedeli Ankara 12 (Telefonla) — Ziraat mu- alimlerine, ziraat mücadele teknisyenlerine pamuk eme alim ve zeytin bakım memurlarına ayda on Ura hayvan yem bedeli verilmesi hak- kında bir kanun lâyihası hazırlanarak Meclise verilmiştir. baş | | | Reisicümhur Dün bir müddet Mecliste meşgul oldular Ankarı 12 (Telefon )— Ralsicüm- hur İsmet İnönü bugün akşam üzeri Büyük Millet Meclisini şereflendirmiş- er ve Mecliste bir müddet meşgul oi- muşlardır. Umay paviyanu Ankara 12 (A.A) — Relsicümhur İsmet İnönli Keçiörende yeni yapılan gocuk paviyonunun yüksek isi e şe Teflenmesine o müsaadelerini | istirham eden Çocuk Esirgeme Kurumuna aşağı» daki cevabı göndermiştir: COCUK ESİRGEME KURUMU GENEL BAŞKANLIĞINA Keçiören çocuk yuvasında yeni yaptı- lan 200 yataklı paviyona o kuruluşun- i kurumun başında çalışarak kıy- metli başarılar gösteren Dr. Fuad Uma- ya izafeten «Umay paviyonu» adının verilmesi yerinde olacaktır. Reisicümhur İsmet İnö Devlet i demiryolları İdare bu sene yeniden 940 memur alacak Ankara 12 (Telefonla) Devlet demiryolları umum müdü: üm yeni yıl bütçesi bu senekine nazaran 2,190,000 İira fazlasile 41,320,000 lira olarak tes- bit edilmiştir. Umum müdürlük 7000 ki- İometreyi bulan ve muamelâtı her sene artmakta olan idarenin memur ve müs- tahdemin ihtiyacını karşılamak üzere bu sene yeniden 940 memur alacaktır. Bunun 616 sı hareket, 184 ü cer, 661 yol olmak üzere 806 sı idarenin aktif servisleri ihtiyacını karşılayacaktır. Erzincanda ti tedkikler Müstakbel şehir ile köylerin yeni yerleri tesbit edilecek Erzincan 12 (A.A) — Rasathane müdürü B. Fatin, Üniversite Jeoloji profesörü B. Hâmid Nafiz, Nafia Vektleti gehirellik mütehassıs B. Celâl, Sıhhat Vekâleti mü- #ettişlerinden B, Hikmet Pırat, maden mü- bendisi Siyerski ve üç muhvininden mü- Hekkep heyet Erzincana gelmiştir. Heyet dün vali vekili B. Hilmi Balcı İle tamamen harap olan Yalnızbağ, Haşbâşi, Çukurku- ya, Barıgöl köylerile yüzde 25 zayiat teren geçit köyü ve müstakbel Ersincan gehri hakkında tetkikatla bulunmuşlardır. Heyet bugün müstakbel şehirile, mezkür köylerin yeni yerlerini tesbit edecektir. Maarif Vekili Maarif Vekili B. Hasan Ali Yücel, bu sabahki ekspresle İstanbula gelmiş, Haydarpaşa İstasyonunda karşılanmıştır. Ayni trenle İstanbul emniyet müdürü ile vali muavini B. Halük Ankaradan gel- mişlerdir. Elâzık şehrinde seylâb oldu Şimdiye kadar bir kadınla bir çocuğun cesedi bulundu Ankara 13 — Elâziktan buraya ge- len haberlere göre şiddetli yağmur- lardan hasıl olan seller, 3 metreyi bulmuş ve bazı mahaileleri basmış- tar. Hükümet felâketzedelere yardım için derhal tedbir almıştır, Bazı ev- ler ve köprüler yıkılmıştır. Sokaklar enkaz ile doludur. Şimdiye kadar bir kadınla bir çocuk cesedi çıkarılmış- tır. Köyler ile muvasala kesildiği ci- hetle, oralardan haber yoktur. İpsaladan haber alınamıyor | Edirne 12 — Tunca ve Meriçin suları ge- ee tekrar düşmeğe başlamış ve Tunca 4 metre 62 santime ve Meriç 4 metre 38 san- time inmiştir. İpsaladan dün hiç bir ha- ber alınamamıştır. Mecliste dünkü müzakereler Ankara 12 (AA) — B. M. Meclisi bugün, B. Şemseddin Günaltay'ın başkanlığında birincikâmun 1689 şubat ayla- rına aid rapor hakkında div encümeni mazbatasına it miş ve Belediye kanununun irilmesine ümeninin talebi üzerine mezküt encümene iade et- miştir. İstanbul mebusu B. Z! arzuhal encümeninin h - velindeki 351 kararın Meclis heyeti umumiyesinde müzakere edilmesine ald takriri Üzerinde geçen görüşmelerden a ra Meclis, mevzuubahis ettiği B. Ahmed Faife Terile nin tekaüd maaşına esas tut muriyet maaşı üze den kında B. Ziya Karamlirse rilen takriri tasvib ey günü toplanmak Üzere vermiştir. v ş ve pazartesi ana nihayet arp cephesinde bir Al- man taarruzu bekleniyor Hollanda ve Belçika hükümetleri de hududda Paris 12 — Bütün Fransız gazeteleri Almanların garp cephesinde bir taarru- ZA geçmesi ihtimalinden bahsediyorlar, Almanların Mauselle ile Rhin arasındaki sahada tasrruza hazırlandıkları zannedi- liyor. Almanlar teşrinisanide ve kânunu- sanide de burada iki defa taarruz hazır- kığında bulunmuşlar, fakat son dakikada bundan vazgeçmişlerdi. Fransız ordu- sunda izinler kaldırılmıştır. Alman taar- ruzu bekleniyor. Fransanın merkez mıntaka- larında tehlike işareti verildi Berlin 12 — Alman Başkumandanlığı tarafından heşredilen bugünkü resmi teb- öde göyle denilmektedir: «Garp cephesinde yeni biç bir şey yok- tur. Fransanın şimal ve merkezinde yapti- Beniz keşif uçuşları Parise kadar götürül- müştür. Iki tayyaremiz dönmemliştir.> Paris 12 (AA) — Bu gece Pransanın merkez mntakalarmda saat 12,15 den 130 a kadar devam eden bir hava tehli- kesi işareti verilmiştir. Hiç bir hadise ol- mamıştır. Paris 12 (A.A) — İZ nisan akşam tebliği: Vonges ve Rhin mmtakalarında topçu faaliyeti olmuştur. İsveç, topraklarından ya- tedbir alıyor Hollanda ve Belçika tedbirleri Brüksel 12 — Almanyanın Hollanda ve Belçika hudutlarında hazırlıklarda bulunduğu haber alınmıştır. Hollanda hududundaki Alman askerlerine fazla mühimmat" verilmiştir. Ba, dalma taar- Tela geçileceği zaman yapılır. Belçika her türlü tanrruza koymağa hazırdır. Hollanda da tedbir almaktadır. Londra 12 (A.A) — Amsterdam- dan Daily Express gazetesine bildirili- yor, Almanyanın Belçika ve Hollanda nezdindeki diplomatik mümessilleri ge- ce yarı Berline hareket etmişlerdir. Heollanda, istihkâmlarını takviye ve hu- dudun bazı mıntakalarında sivil ahaliyi tahliye etmektedir. Belçikalı talebenin nümayişi Brüksel 12 — Dün Brükselde birkaç yüz talebe Almasıya aleyhinde nümayiş yaşasın Fransa, kahrolsun mütearrız» ya zı levhalarin şehir sokaklarında dolaş- maştar, bancı asker geçirmiyecek Isveç Başvekilinin nutku Salâhiyettar bir Alman memuru : “Şayet Norveç Kralı İsveçe kaçar da orada çalışırsa, İsveç bunun akibetine intizar etmelidir,, diyor Stokholm 12 (A.A) — Reuter ajan- & bildiriyor: İsveç Başvekili bu gece radyoda söylediği birnutukta, İsveçin kendi topraklarından, her hangi ya- bancı asker geçmesine müsaâde et- miyeceğini söylemiş ve demiştir ki: <İsveç, tam bitaraflık prensiplerini muhafazaya azmetmiştir. Her hangi yabancı maksadlara hizmet etmek kati bitaraflık kaidelerine uygun de- ğildir. Esasen, bu şekilde herhangi bir talep karşısında bulunmuş değiliz, fa- kat böyle bir talep olsa bile red ceva bımızla karşılaşacaktır. Bitaraflığını- zı muhafaza sözü ile kasdettiğimiz mana, icabında, memleketin, kendisi- ni müdafaa edeceğidir. Berlinin ihtarı Amsterdam 12 (A.A) — Reuterin verdiği bir habere göre, Berlin siyasi Kremlinde içtima Alman sefiri, B. Molotofla tekrar görüştü Kaunas 12 (AA.) — Berlinden bir Kaunas gâzetesine haber verildiğine göre, Almanyanın Moskova elçisi salı günü Molotofia görüşmüştür. Mülâ- katın mevzuu, şimalde bulunan Al man harp gemilerinin Murmansk de- niz üssünden istifade edebilmelerinin teminidir. Londra 12 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Roma radyosunun neşret- tiği bir habere göre Kremlinde, Sta- lin Sovyet donanması komiseri Kuts- netsov, mareşal Voroşilof ve bir çok generallerden mürekkep bir konferans toplamıştır. Ayı kaynaktan haber verildiğine göre, müzakere mevzuunu teşkil eden mesele Sovyetlerin Şimal denizindeki vaziyetleridir, Bira fabrikalarının satın alınması hakkındaki lâyiha Meclise verildi Ankara 12 (Telefonla) — Tasfiye hâlinde bulunan Bomonti Nektor şir- ketinin İstanbul Feriköyünde ve İz. mirde bulunan müe: erinin satın alınması ve satış bedeli 400,000 lira- nın İnhisarlar umum müdürlüğü mü- tedavili sermayesinden ödenmesi hak- kındaki kanun projesi bugün Mecli- mabhfillerinde, bitaraflığındani şüphe ettirecek herhangi bir hareketten tevakki edilmesi ibtarlarında o bulunul- maktadır. Bir Alman salâhiyetli memuru demiş tir ki: İsveçin yakın âtisi, Stokholmun, bis taraflığına halel - verebilecek > herhangi harekete mani olmak kararını vermesine bağlıdır. Bu takdirde, Almanyanın, ay- ni zamanda İsveç üslerile de meşgul ol- masına mahal yoktur. Bu memur şu sözleri ilâve etmiştir. «Meselâ, Haakon ve kabinesi İsveçe ve vazifelerine orada devam e, İsveç bunun akibetine intizar Berlinden haber verildiğine göre, Almanyanın Oslo elçisine, kral Haakon ile temasa girmeğe teşebbüs et- mesi için bugün talimat verilmiştir. Alman » Norveç müzakeratı, Berlinde, inkıtan uğramış şeklinde değil, henüz bir neticeye iktiran etmemiş telâkki edil. mektedir. Italya 5 sınıf ihtiyatı çağırdı mı? Roma 12 (A.A) — Mesul İtalyan mahafili, Amerika menbalarından ge len ve İtalyada ihtiyat efradının silâh altına davet edilmiş olduğuna .dair olan haberleri kati surette tekzib et- mektedir, Roma 12 (A.A.) — Selâhiyetli Itak yan mahfiileri beş sınıfın silâh altıma çağırıldığı haberini tekzib ediyorlar, Bununla beraber halk, 1905 den 1909 & kadar olan sınıfın çağırıldığına emin» dir. İngilterenin Balkan mümes- sillerinin toplantısı Lendra 12 (A.A) — Hariciye Nezareti erkânile İngilterenin Balkan mümeseilleri arasında bugün tekrar bir toplantı yapıl- muştur. Müzakerelerin pazartesiye bitmesi muh» temeldir. Elçiler bunu müteakip vazifeleri başına döneceklerdir. Norveçte idamlar Oslo 12 (A.A) — Oslodaki Alman kurman danlığı, neşrettiği bir beyannamede bam Korveçiilerin «sabotaj» suçundan idam edildirlerini bildirmekte ve bundan böyle, Almanyanın himayesindeki Norveç hükü- metine karşı hareket edecek olanların ay- ni akibete düçar olacaklarını ihtar etmek- tedir. Macar Başvekili Belgrada gidecek Roma 12 — Macar Baş 'Teleki'nin Belgrada çi lavya Başvekili ile görüş Kont Yügos- i haber se verilmiştir. veriliyor. |