27 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Isveçte ihtiyat ordusu Bütün işçiler memleketin istik- lâlini korumağa çalışacaklar Stokholm 26 (A.A.) — İsveç ordu- su başkumandanı, gönüllülerden mü rekkep bir ihtiyat ordusu teşkiline memur edilmiştir. İsveç iş konfede- rasyonu milli komitesi bir karar su- reli kabul etmiştir. Bu karar suretin» de «İsveç işçilerinin memleketin istik- Mâlini muhafaza için her türlü feda- Kârlıklardea bulunmağa âmâde olduk- Jarı> beyan edilmektedir. İsveç matbuatı serbesti istiyor Stokholm 26 (A.A.) — Bütün mem- keketle İsveç matbuatına serbestilik verilmesi lehinde nümayişler yapıl mıştır. İsveç matbualınin ağzına kilit vurma teşebbüslerini protesto etmek için İsveç'in en tanınmış şahsiyetleri- Çekoslovakyada askeri hazırlık 10 sınıfın silâh altına alınması emredilmiş Slovakya hududu 26 (A.A.) — (Has vas): Çekoslovakya Telgraf ajansının verdiği bir habere göre Slovakya hükü- meti en genç on sınıfın silâh altına alın- ması için hazırlıklar yapılmasını emret- miştir. Almanya hesabına hususi araba larla kamyonlar müsadere edilmektedir. Vaynory hava meydanı genişletilmiş ve meydanda barakalar inşa edilmiştir. Bratislavada ve Çekoslovakyanın di- ğer şehirlerinde birçok Alman kıtalan bulunmaktadır. Bratislavada Almanya- dan gelen 14,000 Alman vardır. Amerikanın Moskova sefiri Vaşingtona gidiyor Moskova 26 (A-A.) — (D.N.B.): Amerika büyük elçisi B. Steinhardt 28 nisanda Vaşingtona bareket edecektir. Moskova siyasi mahfilleri sefirin Vaşing- tona muhtelif meseleler bakkında bir rapor vermek üzere gideceğini tahmin etmektedirler. Moskova 26 (A.A.) — Amerika Bir- eşik devletlerinin Mosvoka büyük elçi- si, Vaşingtona hareket etmeden evvel, B. Molotof şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. B. Molotof, saat ikiye kadar Amerikan büyük elçiliğinde kalmıştır. Amerika donanması Mühim surette kuvvetlendi- rilmesi isteniyor Yaşington 26 (AA) — Âyan meclisi beh- riye encümeni reisi B. Walsh, radyoda be- yanatta bulunarak Amerikanın diğer mil- İetlerin deniz kuvvetlerine ve deniz prog- ramlarına nazaran «esef olunacak derece- de zayıf. olduğunu söylemiştir. B. Wulsh, mümessiller meclisi tarafın- dan evvelce tasvib edilip halihazırda âyan meclisi encümeninde tetkik edilmekte olan inşaat programının yüzde on bir nisbetin- dp tezyid edilmesini fitizam etmiştir. Ha- tib, demiştir ki: «Behimi kuvyetin hâkim olduğu bir âlemde (yaşıyoruz. Muahedeler, hiç bir emniyeti zâman altına almıyor. Bahri tes- Mhatı tahdid eden muahedeler, bundan dört sene evvel munkazi olmuş ve dünya- Bin her terafında silâhlanma yarışı baş- İamıştır. İngütere ve Japonyanın deniz inşaatının büyük bir mikyas dahilinde artmiş olduğunu ve bu inşaata hümmalı bir faaliyetle devam edildiğini Diliyoruz. Fransa ile İtalyanın donanmalarını ted- riei surette küvvetlendirmiş olduklarını biliyoruz. Almanyanın günün birinde bü- yük bir denir devleti olmak hülyası peşin- 'de koşmakta olduğunu ve bu maksatla bir takım projeler tanzim ettiğini de biliyoruz, bu hakikatlere göz yummamıza imkân yoktur.» Von Ribbentrop bugün beyanatta bulunacak Berlin 26 (A.A) — (D.N. B.) bil diriyor: Hariciye Nazırı B. von Ribben- trop, yarınki cumartesi günü, saat 14,30 da kordiplomatik huzurunda, harici va- ziyet hakkında Alman ve yabancı mat- buuta beyanatta bulunacaktır. Bu beya- nat bütün Alman radyoları ile neşredi- lecektir, Eski vali hakkındaki dava 15| mayısta nakzen görülecek Ankara 20 (Akşam) Sabık İstanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ hakkında Bürp Agop mezarlığı meselesinden dolayı verilmiş olan beraet kararı temyiz mah- kemesi ceza dâireleri umumi heyeti tara- fından nakzedilmişti, göre temyiz dördüncü ceza deiresi 15 mayıs nakzen görmeğe Da nin iştirakiyle yapılan toplantı Ak manyanın Norveç'e vukubulan taar- Tuzu neticesinde İsveç'te hasıl olan haleti ruhiyenin beliğ bir ifadesi ola» rak gösterilebilir, Protesto mitingine riyaset eden Stokholm belediye reisi müheyyiç bir nutuk irad ederek serbes bir milk letin bilhassa tehlikeli ve felâkeii bir zamanda serbes bir matbuata malik bulunması lâzım geldiğini tebörüz ettirmiştir. Norveçli mülteciler Stekholm 26 (AA) — 600 kadar Nor- veşli mülteciyi bâmll 160 otomobil, geçen gece İsveç hududunu geçerk Haarjdalene gelmiştir. Bu mülteciler arasında . Norveç Başvekilinin oğlu da vardır. “Yeni hattı hareketiniz Alman milletini mahvedecektir,, Meşhur Alman sanayicisi harpten evvel Hitlere böyle demiş Nevyork 26 (A.A) (Reuter) : Life mecmuası, Führerin iktidar mevki- ine geçmesi için yardım etmiş olan Al man sanayicisi Hitlere yazılan bazı mektupları neşredi- yor. Thyssen bu mektuplarında, Hitleri geçen kânumuevvelde, neticede Alman- yayı mahvedecek olan kararından vaz- geçmeğe davet ediyordu. ğ Thyssen bilhassa Alman - Sovyet an- laşmalarım protesto ve takbih etmekte ve şöyle demektedir: «Bugünkü pokitikanız intihar demek- tir. Bundan istifade edecek kimse, bu günkü dostunuz olan dünkü büyük düş- anımızdır. Yeni hattı hareketiniz Al- man milletini ma sevkede- cektir.» Bundan başka Thyssen Almanya tara- fından harp ilânının Rayhştağda karar altına alındığı içtimada İ00 azanın hâzır bulunmadığı ve bunların yerini parti azasının işgal ettiğini iddia etmek- tedir. Bizzat Thyssen de aleyhte ey vermişti. Malümdur ki, Thyssen birkaç ay ev- vel Almanyadan kaçmıştır. Canakkale harbi Paristeki meçhul asker me- zarındaki alev yenilendi Paris 20 (A.A.) — Müttefiklerin ge- çen umumi harpte Geliboluya asker çı- karmalarının 25 inci yıldönümü münase- betile, Zafer takı altında meçhul asker mezarındaki alev, şark ordusu ceki mu- baripleri tarafından yenilenmiştir. Bu merasim esnasında hariciye müsteşar B. Champetier de Ribes, Türkiye büyük elçisi B. Behiç Erkin ve İngiliz deniz ataşesi de hazır bulunmuştur. volmağa Fransız harp kabinesi içtimal Paris 26 (A.A) — Harp komitesi bugün saat 15 de Elysde sarayında B. Lebrun'ün yiyasetinde toplanmıştır. İçti- ma saat 17 ye kadar devam etmiştir. Çocuk tiyatrosu Ankara 25 (Akşam) — Çocuk Tiyatrosu, ikinci büyük temsilini dün gece Halkevin; verdi ve büyük şair Tagorun «Mektep» adlı iki perdelik piyesini kayda değer bir muvaffakıyetle temsil etti, «Mektups; güzide gençlerimizden B. Bebati tarafından dilimize çevrilmiş ve B. Ayni Diligi tarafından sahneye konul- muştur. Piyeste rol âlan gençler ve bu arada Amali rolünü oynıyan bayan Nezahat, hasta ve müteverrim köylü çocuğu tipinde cidden temeyyüz etmiş ve seyircilerin sü- Tekli, İçten takdirlerini kazanmıştır. Yabancı dil imtihanları Ankara 26 (A.A) — «Maarif Vekilliğin- den bildirilmektedire: 3656 ve 3659 numaralı kanunlara göre İcra Vekilleri heyetinin 20 şubat 1940 ta- rih ve 2/1916 numaralı kararile kabul buyrulan talimatnamesi dahilinde 1940 mayısında açılacak yabancı dil İmtihan- Yarı Ankara dil, tarıh - coğrafya fakflte- sile İstanbul Üniversitesinde 7 mayıs 1940 sah günü saat 14 de yapılacaktır. Müra caatları üzerine bu imtihana kabul edile cekleri kendilerine bildirilmiş bulunanlar- lâ anılan talimatnameye güre nisan niha- yetine kadar müracaat edip kabul cevabı alacakların imtihan zamanı yerlerinde bu- lunmaları ilân olunur, Başvekil Divrikte Petrolü işletmek için büyük bir şirket kurulma: mevzuubahs Ankara 26 (Telefonla) — Beşiride bulu- nam petrolü İşlemek için (Devlet petrol igietmesi) adile büyük bir şirket Murul- mam mevzuubahistir. Öğrendiğime göre bu şirketin sermayesi, halen petrol men- banda bulunan Başvekil, Dr. B, Refik Bay- damın Ankaraya evdetinden sonra tesbit olunacaktır. Sivas 26 (A.A) — Başvekil B. Dr. Refik Baydam bugün saat 12 de Sivas istasyo- muna gelmiş ve 1235 geçe “seyahatlerine devam etmek üzere şehrimizden ayrılmış- Divrik 26 (AA) — Başvekli B. Dr. Re- fik Saydam, refakatindeki zevat ile bera- ber bugün saat 19 da Diyriğe gelmişler ve istasyonda hükümet erkân; ve halk tara- fından hararetle karşılanmışlardır. Başvekilimiz geceyi burada geçirecekler, Yarın demir madeninde tedkikler yaptık- tan sonra Malatya istikametine hareket edeteklerdir. ' Mecliste Bomonti - Nektar fabrikâlâ- rının satın alınmasına dair kanun kabul edildi Büyük Millet Meclisinin bugünkü içtimaında, resmi ve hususi dairelerde odacı ve kar pıcı gibi müstahdemlerden askere gis denlerin yerine sile efradından birinin alınması hakkında İstanbul mebusu ge» meral Kâzün Karabekir tarafından yapı- lan kanun teklifi ile buna ait Milli Mü- dafaa ve Dahiliye encümenleri mazba- taları müzakere olunmuştur, Encümenler bu mazbatalarında, bu mevzu üzerinde karar almanın Vekâlet- lerin salâhiyetleri dahilinde bulunduğu- nu ve kanuna lüzum olmadığını bildir mekte idiler. Teklif sahibi söz alarak kanun teklifine #sik olan sebepleri ve lüzumu izah etti, i afan Vekili B. Saffet Arr kan, bütün cephe elradının geride ka- lan efradı ailesinin tam manasile ve ta- bil bütçenin kaldıracağı nisbette ibatesi için lâzım gelen kanun te nin tetkik edilmekte olduğunu sö: zamanı geldiği vakit bunların Meclise verileceğini bildirmiştir. Mili Müdafaa Veki) izahatkıdan sonra M N cüren mazbatasını tasvip eyler Bundan sonra Bomonti - Nektaz fab- rikalarının satin alınmaları ve bedelinin tediyesi şekline dair kanun lâyibası mi taceliyet karan müzakere ed > Gümrük ve İnhisarlar Vekilinin “zahatı- nı müteakip müzakere kâfi görülerek lâyiha kabul edilmiştir. Son zelzelede Tercan, Kemah ve Fethiyede de zayiat olmadı Ankara 26 (A.A.) — Erzincanda vü- kun gelen son zelzele etrafında bazı ha- berler intişar etmişti. Aldığımız. mütemmim malümata gö re, geçen pazartesi günü Erzincan mer- kezi ile Tercan, Kemah ve Refahiye ka- zalarında vukun gelmiş olan | zelzelede insarı, hayvan ve bina zayiatı vuku bul mamıştır. Talebe, mecmua almak için tazyik edilmiyecek Ankara 26 (Akşam) — Bazı muallimlerin, gocuk mecmuası ve gazetelerinin müba- yaası için talebeleri tazyik ettikleri yapi- İan şikâyetlerden anlaşılmıştır. Maarif Vekâleti b hususta alâkalılsra bir tamim yaparak talebeler tarafından okunmasın-* da fayda tasavvur edilen mecmua ve GE zeteler kendilerine tavsiye edilmekle bera- ber. muhakkak satın alma hakkında te- lebenin katiyen taryik edilmemesini! bildir. miştir. Devlet konservatuarının teşkilâtı genişletilecek Ankara 26 (Telrfonla) — Devlet konser- Yatuarının teşkilâtanın genişletilmesi hak- kında bir kanun lâyihası hazırlanmış ve Meclise verilmiştir. Mektep müdür ve muavinle- rinin kadrosu arttırılıyor Ankara 26 (Telefonla) — Mektep müdür- deri kadrosunun 300 e muavinlerinin de 600 e çıkarılması hakkındaki lâyika Bü- yük Millet Meclisine tevdi olunmuştur. Belçika kabinesi değişmiyor Brüksel 26 (A.A.) — Öğleden sonra yapılan kabine toplantısını müteakip B. Pierlot hükümetin hiçbir değişiklik ol- madan yerinde kalmağa karar verdiğini beyan etmiştir. Brüksel 26 (A.A:) — Kral Leopold, Başvekil Pierlot'ya aşağıdaki mektubu göndermiştir: Ordu hudutta beklerken ve vaziyet bütün Belçikalıların her za" dan ziyade müttehit olmalarını icap ettirirken, vakit vakit dahilf siyaset me- selelerinden mütevellit bir kabine buh- ranına müsait değildir. Size karşı olan itimadımı teyit ederim. Italyan Meclisinde Faşist partisi eski katibi İngiltere ve Fransaya Roma 26 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Kısa bir müddet faşist partisi kâtipliğinde bulunmuş olan Guinta dün façyolar ve korporasyon- lar odası içtimaında söz alarak, harp sahasının gehişliyerek gasıplarla çar- pişan milletler muharebesi haline geleceğini söylemiştir. Guinta, Bü- yük Britanyanın İtalya hakkındaki dostluğunun samimiyetine şüphe et- tiğini söyliyerek demiştir ki: «İtalya, Akdeniz mınlakasında hâ- kim vaziyette bulunan İngiliz donan- masının mevcudiyetile ihlâl edilen "Akdeniz emniyeti meselesini bir hal suretine niçin bağlamasın? Bu me sele, başkâ memleketleri de işgal edi- yor.» Guinta, Fransadan bahsederek şöy- le demiştir: «Fransanın bize daima düşman olduğunu unutamayız. İtal yanlar, şimdi. Duçenin «İnanımız, ita- at ediniz ve savaşınız: emrini her zamankinden daha fazla dinlemeli- dirler.» Guinta, nulkunu söylediği zaman orada hazır bulunan Duçenin, hay- ret eserleri gösterdiği osöylenmekte- âir. Meclis Reisi Guandi'nin «Hayır, hayır, arkadaş» diye mırıldandığı işi- tilmiştir. Guinta'nın nutkuna hiç Bulgar askeri bütçesi Bulgaristan her türlü istilâ hareketine mukabele edecek Softa 26 (A.A) — (D.N. B.) njam- sı bildiriyor: Parlâmento, çarşamba gi nü askeri bütçeyi ittifakla kabul etmiş- tir. Bu münasebetle, ordu ve harbiye nazırı general Daskalof hakkında Otek- | dirkör sözler söylenmiştir. Söz alan ha- tpler hariçten gelecek ve Bulgar top- raklarım ihlâle kâlkışacak olanların her türlü teşebbüsüne Bulgar ordusunun si- lâhla mukabele edeceğini söylemişlerdir. Paris 26 (A.A.) — 26 nisan akşam tebliği: İki taraf topçusu ve temas un- surları fasliyeti kaydedilmiştir. Düşman, karakollarımıza bir baskın yapmış ve siddetli bir çarpışmadan sonra mevziler nihayet elimizde kalmıştır. Alman hazırlığı Memel ve Şarki P Prusyanın diğer limanlarına harp malzemesi geliyor Stokholm 26 (A.A.) — Aftonbladet gazetesinin Kaunas muhabirinin bildirdi- ğine göre, Almanlar Memelde ve şarki Prusyanın diğer limanlarında askeri ha- zırlıklara faaliyetle devam etmektedir. Bu İimanlara mühim miktarda asker ve harp malzemesi gelmektedir. Asker- lerin ikametine tahsis edilmek üzere mekteplere ve bir çok resmi binalara vaz'ıyed edilmiştir. Birçok harp gemisi ve nakliye gemileri denize açılmağa hâ- zw vüziyettedir. Ayni gazete muhabirinin verdiği mü- temmim malümata göre, sivillerin tren- lerle seyahat etmesi memnudur. Şarki Prusya demiryollarındaki bütün trenler, askerlere tahsis olunmuştur. Prusya ile Lüvanya arasındaki münakalât da ta mamile durmuştur. Stalin ve Molotof doğum yıldönümünde Hitlere tebrik telgrafı göndermemişler Amsterdam 26 (A.A) — Telegraph gazetesinin Berlin muhabirine göre, B. Hitlerin doğumu yıldönümünde B. Stm- lin ve Molotofun tebrik telgrafları gön- dermemiş bulunmaları, Alman siyasi mahfiller sürpriz teşkil etmiştir. Berlin ile Moskova atasında yeni güç“ Yükler çıkmış olduğu sanılmaktadır. Zıyaa uğrıyan dosyalar hak- kında yapılacak muamele | Ankara 26 (Telefonla) — Yangın vesair | sebeplerle mahkeme ve adliye dairelerinde İ siyaa uğrıyan dosyalar hakkında yapılacak muamelelere dair kanun lâyihası bugün Meclise verildi. hücum etti ehemmiyet atfediimemekte ve bu nutkun bir müddettenberi İtalyan matbuatında yer alan müfrit fikir. lere tercüman olduğu söylenmekte. dir. Dahiliye müsteşarınin beyanatı Roma 26 (A.A.) Bu sabah Mec- Wise hezaretin bütçesini tevdi 'eden dahiliye müsteşarı, Avrupanın öimi- diki acıklı vaziyetinde henüz mevcud olan sulh vahalarının daha ne kadar zaman sükünetlerini muhafaza €de- bileceklerini kimsenin. söyliyemiyece- ğini ve kimsenin bu hususta teminat veremiyeceğini söylemiştir. B. Reynaud'nun nutku Roma 26 (A.A.) — İtaiyan gaze- teleri B. Paul Reynaud'nun Fransız « İtalyan münasebetleri hakkındaki beyanalını, her hângi bir tefsirde bus Tunmaksızın neşretmektedir. Yalrız Kont Cinnonun Telegrafo gazetesi, By Reynaud'nun Akdeniz sahillerinde yak Şıyan milletlerin meşru menfaatleri- nin ahenkli bir hale konulması im. kânlarının bulunduğundan Fransız hükümetinin emin olduğu hakkın. daki cümlesini bilhassa tebarüz ettir. mektedir. Müttefiklerin Amerikadan mühayaatları 200 milyon dolarlık tayyar4 motörü satın aldılar Nevyork 26 (A.A.) — Müttefik memleketler satın alma komisyonu reisi Purvis, Amerika Maliye Nazırı Morgen- tau ile görüştükten sonra komisyonun takriben | 200 milyon dolarlık tayyare motörü satın aldığım beyi i Müttefiklerin istediği ler kendilerine verilmiştir. Son verilen model «Consolidated» tipinde dört mo- tölü bir tayyaredir. Purvis, ales ve Fransa tarafından yapılan kontratlarda tayyate motörleri imalâtının arttır, Amerikan fabrikalarının genişletileceğini söylemiş- tir. Mumaileyh, bir kaç gün evvel Bell kumpanyası tarafından inşa edilen «Air- Cobra» tipinde avcı tayyarelerinin m bayaası için bir kontrat imza ettiğini e eylemiştir. Bu kontrat bu kabilden akdedilen kontratların ilkidir. Romanyada af Siyasi suç mahkümları | serbes bırakılacaklar Bükreş 26 (A.A.) — Kral Karol memleket dahilinde huzur ve sükünü tes siyasi suş mahkömlarının hapsine şâmil bir af kas Tarnamesi imzalamıştır. İngiltere ve Fransa, İsviçre ile ticaret anlaşması yaptı Londra 26 (A.A.) — Harp ekonos misi nezareti, harp zamanı için dün İs viçre ile İngiltere arasinda Berne'de bir ticaret anlaşması imza edildiğini bildiri yor. Fransa ile İsviçre arasında da buna benzer bir anlaşma akdedilmiştir. B anlaşmalar harbin tevlid ettiği muhtebi meselelere taalluk etmektedir. Beynelmilel Budapeşte fuari dün açıldı Budapeşte 26 (A.A.) — 35 inci bey« nelmilel Budapeşte fuarı bugün naip tah rafından açılmıştır. talya, Arnavutluk, Yugoslavya, Tüfe kiye, İsviçre, Slovakya ve Brezilya, fus ara resmi paviyonla iştirak etmektedir! Harbin tevhid ettiği zorluklara rağme!f | Funr, geçen senelere nisbetle mühim bi inkişaf arzetmektedir. Akhisar şehir meclisi, hayır- sever vati t etti Akhisar 26 (A.A.) — Belediyemizin yaptıracağı yeni hastaneye bir yardır olarak bin lira veren keresteci Halil İb- rahim Gürsele Şehir merlisi kararile 18” gekkür edilmiştir.