28 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Storen yakınında muharebeler oluyor Almanlar motörlü kıtalarını ârızalı yollardan Trondhjem'e gönderdiler Lendra 28 — Gece neşredilen tebliğe göre Norveçin merkezinde 'Trondhjem'e doğru ilerliyen Alman askerleri Norveçlilerin şiddetli mukaveme- tile karşılaşmıştır. Norveçe mütemadiyen asker çıkarılmaktadır. Dün birçok Alman tayyaresi düşürülmüştür. Stokholm 28 —Roros civarında mühim muharebeler oluyor. Almanlar Arızalı yollardan Tondhjem'e motörize kıtalar göndermeğe çalışıyorlar. Al- manların Storen'e - yaklaştıkları ve Norveçlilerin şimale doğru çekildikleri bil- diriliyor. .g» - ... Ingiliz resmi tebliği Lendra 23 — Dün geceki resmi tebliğdir: 'Trondhjem'in şimal'nde vaziyet değişmemiştir. İngiliz keşif müfrezeleri büyük faaliyet göstermişler ve esir almışlardır. Gudbrandsdal vadisinde şiddetli bir düşman taarruzu mühim zayiât verdirilerek Lardedilmiştir. Düşmanın burada tazyiki ve hava faaliyeti devam ediyor. Narvik'te yeni bir şey yoktur. Bir Ingiliz amiralının makalesi Londra 28 — Umumi harpte Akdenizde İngiliz donanmasına kumanda eden amiral Keys bir makale neşrederek iş başında bulunanların cüret ve ce- #aretle hareket etmesini istemiştir. Amiral demiştir ki: «Çanakkalede cüret ve cesaretle hareket etmedik, bunun için teşebbüsümüz meticesiz kaldı. Halbuki Almanların işgali altında bulunan Belçika sahillerine cüret ve cesaretle taarruzlar yaptık ve muvaffak olduk.» Rihbentrop'un nutkunun akisleri Ekser merkezlerde nutkun yeni bir şey ihtiva etmediği kanaati var Paris 28 — Romadan gelen haberlere göre Alman Hariciye Nazınının nutku İtalyada bir sukutu hayal uyandırmıştır. İtalya bir propaganda nutkundan başka şey bekliyordu. Vaşington mahafili de bu fikirdedir ve Amerikanın va- siyetini değiştirmesi için bir sebep yoktur. Budapeştede gazeteler sadece nutku neşretmşlerdir. Nutuk büyük bir alâka yapmamıştır. . İsveç tedbir almağa devam edecek Londra 28 — Alman Hariciye Nazırı dünkü nutkunda İsveçin bitarafığa hakkile rlayet ettiğinden bahsetmekle beraber gizli bir ihtarda bulunmuştur. Almanya, İsveç kendi İstediğini yapmazsa âkibeti fena olacağını anlatmıştır. Nutuk, Almanyanın İsveçe taarruz etmek niyetinde olmadığını göster- mekle beraber İsveç tedbir almakta devam ediyor. Bu nutuk ayni zamanda İsveçle Norveçin arasını açmak emelini takip etmektedir. Bir Ingiliz generalinin esir edildiği doğru değil Londra 28 — Alman Hariciye Nazırı tarafından bir İngiliz generalinin, ya- but erkânı harbiyesinin esir edildiği hakkındaki beyanatı resmi İngiliz ma- bafili tarafından tekzip ediliyor. Macaristanda ecnebiler hakkında tedbirler Budapeşte 28 — Dahiliye Nezareti ecnebiler hakkında dün akşam bir emirname neşretmişlir. Bu emirnameye göre ecnebiler bulundukları şehirde polis tarafından kaydeilecekler ve izin almadıkça başka yere gidemiyeceklerdir. Yugoslav Hariciye Müttefiklerin yük- Nazırının beyanatı) sek harp konseyi Yugoslavya büyük devlet- lerle halisane Belgrad 27 (A.A.) — Yuzoslar Ha- siciye Nazırı Markoviç dereyi m Me, verdiği beyanatta iştir ki: İktisadi hayatımızı ve muhariplerle #ramızdaki iktisadi münasebetleri müte- 'sssir eden müşkülân izaleye, durmadan çalışıyoruz. Harici siyasetimizin harbe müdahale etmemek ve büyük devletlerle 'dürüst ve halisane münesebetler idame et- mekten ibaret bulunan başlıca hedefimi- zi aslâ gözden uzak tutmuyoruz. İktisa- di münasebetler sahasında bitaraflık va- ziyetimizi keza muhalazaya, ve ayni za- manda iç iktisadımızın inkişafı bahsinde fazla büyük güçlükler yaratmamağa ça- İışiyoruz. Dr. Clodius Budapeştede Budapeşte 27 (A.A) — Alman ikti- sad mütehasmsı Dr. Clodius, ticari gö- rüşmeler yapmak üzere Budapeşteye gel- miştir, Dün de Londrada toplandı, yakın bir istikbalde çıkabile- cek meseleleri görüştü Londra 27 — Yüksek harp konseyi, bugün toplanmıştır: Bu hafta başında iye dem) gelen içtimain e 4 - * en len, sen de ) Kısa bir toplantıda, konsey, harp va- ziyetinin doğurduğu bir çok meseleleri ittifakla halletmiştir. Konsey yakın bir letikbalde, çıkabilecek muhtelif mesele- leri de tedkik eylemiş ve bu meselelere karşı koymak için tasavvur edilen ted- birlerden kaydı malâmat etmiştir, İngilterede askerlik hizmeti Londra 27 (AÂ.) — Orduya sön yar pılan davettenberi 20 yaşına basan genç- lerle 1939 senesi içinde 26 yaşına ba- sanların kayıt muamelelerine bugün baş- lanacaktır, Şeker saklayanlar İİspartalı üç tüccar para cezasi ve sürgüne mahküm oldu İsparta 27 (A.A) — İsparta tüccar- Tarımdan altı kişinin şeker hakkındaki ka" Tarname ahkâmına tevfikan ellerinde külliyetli miktarda şeker olduğu halde zamanında fabrikaya beyanneme ile bil- dirmediklerinden dolayı fabrikanın işa- n üzerine yapılan tahkikat neticesinde mahkemeye verilen ve mevkufen muha- kemeleri cereyan «den bu tüccarlardatı üçü bugünkü muhakemede beraet etmiş lerdir. Osman Çapçı, Hilmi oDolmacı, Mehmet Tığdemir ismindeki | tüccarlar suçlu görülerek beşer yüz lira para ce- zası ile ikişer sene Afyona sürgün edil melerine karar verilmiştir. Mehmed Tığ- demirin bir ayağı malül olduğundan bu malüliyeti gözöbünde tutularak verilen ceza yarıya indiriln Çorlu ve Tekirdağ heyelânı Tekirdağ 27 VAA) — *Çorltunun Değir- men ve 'Tekirdağınn : Nusratlı köylerinde vukun gelen hevelândan 'mevzli bir kaç göküntü ve kayma olmuştur. Bu heyelin- lir neticesinde bazı evlerde zemin duvar çatlakları görülmüştür. Izmirde şehir garajı Garaj, otöbüs ve kamyonların merkezi oluyor İzmir (Akşam) — Belediyenin İzmirde in- #a ettirmekte olduğu şehir garajı mühim ve çok güzel bir şehir müessesesi halini almış- tır. Şimdiye kadar garaj için 150,000 lira #arfedilmiştir. Garajın gazino, lokanta, bek- leme salonu, otel ve memurlar dairesi de 75,000 liraya Inşa halindelr, Gene bu sene içinde garajın imeltthane, marangozhane ve boyahane kısımlarile motörin deposu İn- şa ettirilecektir. Gelecek yıllarda garajın, taksi otomobillerine ald ikinci ve üçüncü katları inşa olunacaktır. Şehir garajı, İz- mirle mü'hakat ve civar rilâyetler arasında işleyen otobüs ve kamyonların merkezidir. Seyahat merkezi olan bu Yer, dalmi bir ka- Jabalıkla doludur. Civarında muhtelif dük- kân, depo ve İhtiyaca ald salr binalar inşa edilmektedir. esi , i Garajın tamir atelyesi çok kullanışlı tarz- da geçen yıl 16000 Uraya inşa olurmuştu, Burada otobüs ve otomobillerin en ince ve mübrem teferrüatına kadar tamiratı yapıl. maktadır. 110 bin kilometre yol alan oto- büslerin aşınan motör ve makineleri, bura- da muktedir ustalar tarafından tamir edi- jerek yeni hale getirilmekte ve bu otobüs- ler, tekrar sefere çıkarılmaktadır. Belediyenin 40 otobüsü vardır. Bunlardan üç veya dördü ekserya tamir ntelyesinde bulunmakta, mütehassıs ustalar ve işçiler tamira$ için hafta Latili günlerinde de ça- lışmaktadırlar. 100,000 kilometre yaptıkları sonra otobüs lfslikleri aşınmaktadır. Bunla- rı tamir ederek eski hallerine getirmek için belediyece Avrupadan hususi bir kaynak makinesi getirilecektir. Tunada kontrol Miacikitan: Almanya po- lis kontrolüne iştirakini teklif ettiğini tekzip ediyor Roma 77 — Budapeşteden bildirildiğine göre Macar hükümeti, Tunada polis vazi- İesinin ifasına Almanyanın da iştirak etti- rilmesini Rumen, Bulgar ve Yugoslav hü- kümetlerine teklif etmiştir. Rumen ve Yu- goslav hükümetleri Henüz bu teklife cevap vermemişlerdir. Solyadan bildirildiğine gö- re Bulgar hükümeti teklifi müsald surette karşılamıştır. Budapeşte 77 (A.A) — Macâr hükümeti- nin Almanya da dahll olduğu halde Tuna sahillerindeki memleketlere Tunada bey- belmilel bir polis teşkilâtı yapılmasını tek- Yif ettiğine dair dolaşan şayialar salâhiyet- tar mahfiilerde katiyetle tekzip edilmekte dir, Ayni mahfillerde beyan edildiğine göre Macaristan Tuna sahilinde bulunan ber memleketin nehrin kendine aid kısmında inzibatı temin etmesini derpiş eden Belg- rad itlâfına sadıktır, Grandinin nutku İtalya gayri muhariptir, fakat Avrupa ihtilâfına lâkayıt kalamaz Rema 27 (A.A.) — Dino Grandi bir nutuk irad ederek İtalyanın gayri muha- rip olduğunu hatırlatmış ve Avrupa ih- tilâ karşısında İtalyanm lâkeyıt kalamı- yacağını söylemiştir. Hatip Mossoliniye dönerek mumailey- hin eserinden ve faşizmden heyecanla bahsetmiş ve netice olarak şöyle demiş- ti sİtalyanın vecizesi Düçeye kati sada- kattir.» Ribbentrop'un beyanatı hakkında Londra mahafilinin tefsirleri “Harp ilânının sebebini, Polonyaya karşı yapılan hücum teşkil etmiştir ,, Londra 27 (A.A) — Reuler ajansı kildiriyor: Salâhiyettar Londra mabfilleri, Von Ribbeniropun beyanatı hakkında bu- gün öğleden sonra aşağıdaki tefsir- lerde bulunmuşlardır: Dünya, karakteristiği baştan başa hakikatın bilg bile tahrif edilmesi olan Von Ribbentropun böyanatının tesi- rine kaliyen kapılmıyacaktır. Von Rjbbentrop, mütlefiklerin Ak manyâyar harb ilân etmeleri-için hiç "bir sebeb yoktu diyor; “Harp ilâninın sebebini, İngillere ve Fransâhin te ahhüdlerle bağlı bulunduğu Polonya- ya karşı bile bile yâpılan hücum teş- kil etmiştir. Von Ribbeniropun mütlefiklerin plânmın Alman milletini parçalamak olduğu hakkındaki beyanatında hiç bir hakikat yoktur. İngiliz Başveklli, bu iddianın yanlış ve garezkârane ol- duğunu evvelce söylemiştir. Skandinavyanın İşgali haklandaki sözde İngiliz plânlarına gelince, Von Ribbentrop, müttefikleri, B. Chur- chillin ve diğer zevatın beyanallarına istinaden ittiham ediyor. Hakikat şudur Kİ: Ş 1 — ingiliz hükümetinin ve Fran sız hükümetinin, açıkça söyledikleri gibi, Almanyayı Norveç karasularını ihlâlden men'e azmetmiş bulunmala- n doğrudur. Bunun üzerinedir ki, mayn tarlaları vücuda getirmek kö rarını almışlardır. 2 — Müttefik hükümetler, Norveç ve İsveç yolu Ne Finlândiyaya yardım göriderilmesi hakkında müsaade ta- lep etmişlerdir, Kendilerine bu müsâ- &de verilmediği için, müttefikler, bu plânlarından vazgeçmişlerdir. 3 — Norveç hükümeti, Von Ribben- İropun iddia ettiği gibi müttefiklerin yanında hârbe girmeğe karar verme- si şöyle dursun, Finlândiyaya gitmek için müttefik kıtalarına Norveçten geçmek müsaadesini bile vermemiştir. 4 — Eğer müttefikler von Ribben- tropun iddia ettiği gibi, Norveçe ih- raç yapmaya hazır bulunmuş olsalar idi, Norveçe yardımda bulunmakta katiyen gecikmezlerdi. Yardımdaki gecikme, kuvvetler toplamak lüzu- mundan doğmuştur. | 5 — Eger mayn dökme, von Rib- böntropun iddiası gibi asker ihracı için bir hazırlık olsaydı, müttefikler, mayn (tarlaları vücüde getirildiğini ilân etmezlerdi. Fakat müttefikler, bu Mmayn tarlalarının vücude getirildiğini ilân etmişlerdir. Çünkü müttefikler yalnız Almanyanın bu derece utan- ZER kar ettiği bitaraflar men- faatlerini. nazarı dikkate almışlardır. 6 — Bizzat Alınan radyosu, Alman sefetf kuvvetlerinin, Norveç sulara maynların konulmâsından bir * Kâç gün evvel hareket etmiş olduğunu fti- Taf etmiştir. 7 — Norveç Alman kıtalarının ih- racının Alman gizli ajanlarının faa- Hiyetile mümkün olmuş bulunduğu malümdur, İngiliz ajanlarının İngiliz kuvvetlerinin ihracını hazırlamakta bulunduklarını iddia etmek ne küs- tahlıktır? 8 — İngiliz hükümeti bitarafların bir Alman tecavüzüne karşı muhafa- ga tedbirleri almalarını gerçi tehalük- Je arzu etmektedir. Fakat müttefikle- rin harbi genişletmeği aradıklarını iddia eylemek tamamile yalandır. Bitaraflar, aralarında hiç birisinin müttefikler tarafından vaki olacak bir tecavüz korkusile seferberlik ilân etmemesi suretile, bu hususta fikir- lerini bildirmişlerdir. Harbin Skandinavyaya yayılmasına Alman hükümetinin bile bile yaptığı hareketin sebeb olduğunda hiç şüp- he yoktur. O Alman hükümeti ki, bu- gün, tecavüzünü fera ederken hiç bir malümatı olmadığı sözde bazı vesika- Jara istinad ederek kendisini hakh göstermeğe çalışmaktadır. Şurasını kaydetmek enteresandır ki yon Ribbentrop nutkunda, Danimar- kanın istilâsını haklı göstermeğe ça- Aışmamıştır. Danimarka kendisi tara- fından bahsedilmeğe lâyık bile görül- memiştir. Londranın tekzibi Londra 27 (A.A.) — Londrada res. men tekzib ediliyor ki, von Ribben- tropun bugünkü nutkunda iddia et- tiği gibi, Norveç harekâtı esnasında hiç bir subay veyahud er esir düşmüş değildir. Almanya, müşkül vaziyette Italya ile Rusyanın Balkanlarda emellerini telif etmeğe imkân bulamıyor Sovyet - Alman iş birliği gevşedi şahitler Alman harici siyasetinin müşkül bir mevkide bulunduğunu beyan etmek- tedirler. Çünkü Almanyanın İtalya ile arasındaki iş birliğini muhafaza ve tak- viye etmek için Sovyetler Birliğile yap- mak istediği iş birliğinden geniş mikyas- n fedakârlk yapması lâzımgelmekte- ir. Ayni müşahitlerin kanaatine göre Al- man zimamdarları şimdiden bu iki şık- tan birini tercih etmişlerdir. Çünkü Bal- kanlarda İtalyan emellerile Sovyet tema- yüllerinin telif edilemiyeceği artık anla- gılmıştır. kurtaracak olan Alman - Sovyet iş bir- İlğinin gevşediği müşahede edilmiştir. Son zamanlarda nazi matbuatı Sovyefi yardımı hakkında büyük ümidler izhar etmekten vazgeçmiştir. Kölnische Zeitung, Rusların işgali alk tında bulunan petrol merkezinin işletil- mesinde tesadüf edilen müşkülâttan bile bahsetmektedir. Muhtekf Alman firmaları, Sovyet sev- kıyatının ağırlığından şikâyet etmektedir. ler. Bazı Alman mahfillerinde hüküm sür ren kanaate göre, Sovyet istihsalâtı ve nakkiyatı ıslah etmeğe memur olan Al- man teknikçilerinin yerleşmesini kolay- Alman siyasi ve iktimmdi mahfillerinde | laşırmamaktadır. Romanyada ecnebi propa- ganda neşriyatı yasak edildi Bükreş 27 (A.A) — Rumen ajana bildiriyor: dan verilen karar mucibin- Nezareti hali hazır müsellâh için e Nezaretinin diğer bir tebliği mucibince, milli kalkınma cephe- si organizasyonları o çerçevesi dahilide yapılan propagandadan maada her tür- İl siyasi propagantla memnudar. Amsterdam 27 (A.A.) — Ecnebi mü- her türlü iaşe endişelerinden Bulgaristanda askeri talime davet edilenler Sofya 27 (A.A) —D.N. B. ajansı bildiriyor: Bulgar Harbiye Nezareti" şimdiye ka- dar askeri talim görmemiş olanları ma- yıstan itibaren 60 günlük bir askeri ta- lim devresi geçirmeğe davet etmektedir. Vefat Bestekâr Saddedin Kaynağın oğlu Cengiz Kaynak ölmüştür Cenmzesi bugün öğle namazı Fatih cas münde kılınmak üzere Kıztaşında Bin- göl aparımanından kaldırılacaktır.