2 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1 Balık ve harp Eihamdülillâh memlekette et bol, sebze bol, ekmek bol, peynir bol... Yok, yok!... Fakat bir takildeiliğimiz var. İşitiyoruz ki Avrupanın sıkışık mem- leketlerinde «Et günü», «Çıkolata gü- Bü» nevinden tertibat alınmış, Ba gi dalar ancak o yirmi dört saatler zar İında verilip ferdası satılmıyor, Hayâl bakalım biz de... Garp hayatından alınmış şöyle bir fıkra okudum: Adamın biri, garsona: — Bir sütlü kahvel « diyer. Garson cevaben: — Bugün tek rukamlı gün: Süt var, kahve yasak. — Öyleyse yarın mı geleyim? — Yarın da çift rakamlı gün: Kahve Yar, süt yasak! — Peki bu iki mübarek dargın gibi Yanyana gelmiyecekse sütlü kahvemizi m6 zaman ijeceğiz, a efendim? — İnşallah sulhtan sonra... Bir kere daha hamdüsena edelim Ve bir yiyip bin şükreyliyelim ki bizde böyle şeyler yok. Amma, sanki heves *diyoruz; «Balik günü yapalım!» de- mişiz... Haftada bir gün et yenmesin- Miş de balık yensin miş! Niçin? Pek Hesap kitap neticesi, bu işin olamı- Yacağı anlaşılmış. Zira şehrimizin hak ki günde 43,000 kilo et istihlik eder- Miş. Torik, palamut, uskumru furya- ları hariç, başka zamanlarda buna te- kabül edecek balığı bulmak da, sat- mak da şimdiki şerait içinde imkân- Siz... Çarşambayı balık günü ilân et- Üğimizi farzedin; bir tek istavridin bile bulunmaması kabilmiş... Hülâsa, İsavvur tahakkuk edemiyor. İhtimal diyeceklerdir ki: — Efendim, zaten biz bu balık gü- hünü «Et yenmesin'» Noktasından tertipliyecek değildik. Deniz mahsul- erinin pek mebzul olduğu sahillerde Yaşamamıza rağmen halkımız balığa icab eden rağbeti göstermiyor. Bunu bizzat siz de sütununzda defalarca Yazdınız... Teşvik olsun diye yapacak» tk; fakat nazariye tatbik edilemedi. Ben şahsen bu tarzdaki teşviklerden —— nlamıyorum! *ören göz var, göl en göz varla Düşüncesile, m KALE ve çarpıcı noktalarına kırmızı üstüne direk kadar harflerle kocu kocu yazı- Yorlar; Vatandaş! Kuru incir ye'» Fakat bana kalırsa bu propaganda- Ya sarf edilen para ile, hiç bir ku- Yu incir paketinin hileli olmaması te- inin edilse elde edilecek muvaffakiyet daha büyük olacaktır. Balıkçıları temsil eden bir zatın Büzetelere beyanatını okudum, Ne İyi Söylemiş; — Balık sarfiyatını çoğaltmak için Propagandaya ne hacet? Halk iyi cins lığı ucuz ve bol bulduğu zaman âdeta kepimyor. Fakat senelerdenberi en fakir alkın bile tiksinerek yemeğe başladığı Yağuz ve yavan palamutu biricik balık Sevi olarak öne sürecek olursak ahali Bin balığa rağbet etmediğinden şikâyet akkını kazanmıyacağımız tabidir. Her tğlen evvel balığın avını bugünkü ip- e şekillerinden kurtarmak ve bü 3u- mia istihsalâtı artırmak lâzımdır. Son- xe a asıl mühim mesele şudur: Balıkla: ie, 78 olarak muhafaza için #rigorifik ma tamır yoktur. Fazla çıkan balıkla” mühimi bir kısmını bu yüzden denize mez ek yahut yok pahasına satmak buriyetinde kalıyoruz, Nitekim yine bu pazartesi 40,000 çi *derya kuzusu» nu denizde otla- Mağa göndermişiz! Bedi ca işlere avuç dolusu para ser- Mer Milyona yakın nüfusu olan mbul şehrinin ve civarının en ta- AKŞAMDAN AKŞAMA Sürp Agopta Pi istimlâk İki ay sonra bu sahanin tanzimine başlanacak Sürp Ağop inezarlığı hakkında belediye ile Ermeni mütevelliler heyeti arasında ya- pılan sulhta buradaki garaj, kahvehane, kilise, ayazma ve diğer binalarla bir kısım arazi mütevellilere terkedilmişti, Belediye, buradaki binaları istimlâke ka- rar vermiş ve kilise heyetine tebligat yap- mıştır. İstimlâk için menafli umumiye ka- rarı hükümetçe tasdik edildiğinden işe baş- lanmıştır. Konulacak kıymetler yakında bi- naların mutasamıflarına tebliğ edilecektir. Süru Azop sahasındaki binaların mütasar- rflari malüm olduğundan diğer istimlâk tiyaç görülmemek- tedir. İstimlAK muâmelesinin en goç İki ay- da tamamlanacağı ve buradaki binaların iki; ay sonra yıktırılmasına başlanacağı tahmin ediliyor, Bu binalar yıktırıldıktan sonra sâ- bu ve müvazi diğer yollar da açılarak saha tan- zim ir. Taksim bahçesi Yazlık sahnenin inşasi münakasaya çıkarıldı Taksim bahçesindeki gazinonun yanında bir yazlık sahne inşası ka Sahnenin inşası münakasaya çıkarıldığın- dan yakında ihalesi yapılacaktır. Yazlık sahnenin bu yaz mevsimine yetiştirilmesi kararlaştırıldığından İnşaat bir ay içinde tamamlanacaktır. Yazlık sahnenin inşaatı bitinceye kadar “Taksim bahçesinin denize nazır cephesinde istimlâk edilen bostandaki kulübelerle köh- ne binaların da yıktırılması ve Mete cad- desinin bahçe önüne kadar uzanan kısmın- dan itibaren yaptırılan istinad duvarı da ikmal edilecöktir, Bu duvar ile bahçe ara- sındaki kısım da bahçeye ilâve edilmek üze- re doldurulduğundan bahçe deniz tarafına doğru biraz daha büyüyecektir. Çeşme başında kavga Küçükpazarda oturun Ferdane ile kocası Mehmed geçenlerde kavga etmişler ve ayrı yaşamağa başlamışlardır. Evvelki akşam üzeri Ferdane çeşme başında su ahrken Mehmed kendisini görmüş ve tekrar evine dönmesini ihtar elmiştir. Ferdane bu tek- Hifi reddedince, Mehmed hiddetlenerek ka- dina çeşme bağında dövmüştür. Mehmed yakalanarak Adliyeye verlimiş. Sultanahmed birinci sulh ceza mulkeme- sinde yapılan muhakeme neticesinde Meh- medin suçu sabi görüldüğünden üç gün hapsine ve $1 lira 10 kuruş para Cerasi ödemesine karar verilmiştir. hakkak bulunan şu balık işini hakiki | şekilde yola sokmak için bir kaç mil- yon mu, bir kaç on milyon mu her ne kadar lira lâzımsa bunu niçin bir tür- lü gözden çıkaramıyoruz da füliyat yerine böyle lâfü güzaf ile vakit geçi- riyoruz? Bugünkü Almanyada her şey vesi- | ka ile, her şey kıt kanaat, Yalnız pa- tatesle balık İstediğin kadar. Böylelikle, teşkilâtlandırılmış balık işinin harp esnasında ne mühim bir destek olduğu meydana çıkıyor. Bu işi başardığımız takdirde, geçen harpte uğradığımız kıtlığa hiç bir şekil ve su- retle bir daha uğramıyacağımıza emin olabiliriz. İyi düşünülürse bu iş sığı- naktan da, passif korunmadan da da- ha mühimdir. Çünkü insan tokken ne yapar yapar kendini ye ailesini koru- yabilir amma, - sığınakta aç karnına oturulmaz. Onun için balık işini bi- rinci saf ehemmiyetli işlerimizin en başında görmeliyiz. (Vâ - Nü) Karilerimizin mektupları Usulsüz taleb edilen bır resim Muteber bir okuyucumuzun gönder- diği bir mektupta İstanbul Belediye Hukuk şubesi müdürünün aşağıda yazlı meseleye nazarı tedkiki eelbe- dilmektedir: Bir belediye tahstl şubesinden bir ti Garekhaneye gönderilen sarı ihtar va- rakasında, mezkür ticarethanenin d6- polarından birine tâlik etliği yanm metre murabbamda bir levha için: 15 lira levha resmi, 30 » ilân resmi, 81 » Afiş resmi, 126 Lira 126 lira resim istenilmekte ve on günde ödenmediği takdirde haczen alınacağı bildirilmektedir. Aslan bir levha aynı zamanda hem ilân ve hem &ftiş olur mu ve aynı matrahtan aynı resim başku başka namlarla üç defa tahsil edilebilir mi? Mevzuatı kana- niyemiz buna müsait midir? Belediye- ce bu talebin müstenidatı olmak Üze- re belediye vergi ve resimleri kanunu- nun 14 üncü maddesile 1928 senesinde Heyeti Vekilece ittihaz buyrulmuş o bir karar gösterilmektedir. Halbuki, 14 üncü madde mütalâasından da anla. şılacağı üzere dükkünlarla sınal ve ti- cari müessesata asılacak levhadan alı- nacak resimlerle el ve duvar İlânları ve diğer her nevi ilânlardan alınacak resimlerin tayin miktarlarını belediye meclisine bırakmıştır. Bu maddenin hükmünce bir levhadan yalnız levha resmi ve bir ilândan yalniz ilân resmi alınır, yoksa bir leyhadan her Iki ro- sim alınamaz. Maddede yazılı dlğer her nevi iânlar demekle afişin ilân- lar meyanına girdiğine şüphe yoktur. İkinci istinadgâhı kanuni olarak göğ- terilen Heyeti Vekilo kararına gelin- ce; bu karar şehrin umumi manzara- sının âhenktar olmasını teminen azi- lacak afişlerin belediyece tazminini âmir olup bunun için ayrıca resim ahmacağına dair bir cümle olmadığı gibi esasen heyeti vekile kararile de vergi veya resim alınamaz. Maamafih belediye bu afişaj imtiyazmı kullan- mamakta ve her kes istediği şekil ve renkte lar yapıştırmaktadır. Bele- diye bu kararı kanunun 14 üncü mad- desinde yazılı'rüsuma zamlmeten ayrı- ca bir resim almak hakkını verdiği mahiyetinde telikki etmektedir. Bence gerek dükkünlarla ticari ve si- nal müsssosata ve gerek bunlardan uzak yerlerde duvarlara talik edilen şeyler ya levhadır, ya ilândır veya atişdir. Herhangisi addedilirse ona da, ir tarifede yazılı resmin alınması lâ- #amgelir, Aksi takdirde, alınacak ikin- «i ve Üçüncü resmin kanunsuz olaca- &ı ve bunun da Teşkilâi Kiasiye ka- nununa muhalif bulunacağı kanaatin. deyim, Pazar günü Bakırköyde sayım yapılıyor Sayım esnasında kimse evin- den dışarı çıkmıyacak Önümüzdeki pazar günü Bakırköyünde yapılacak tecrübe nüfus sayımına ait bü- tün hazırlıklar ikmal edilmiştir. Bundan evvelki iki umumi sayımda da yapıldığı gi- bi, o gün sabahtan Hibaren bütün Bakır- köylüler, evlerinden dışarı çıkamıyacaklar, sayımı yapacak sayım memurunu bekliye- ceklerdir. Bu maksadie sayımda bulunacak vazlfedür ve mesul memurlardan başka hiç kimsenin dışarda bulunmalarına müsaade edilmiyecektir, Sayımın arkası ayrica hal“ Ka ilân edilecektir, Bu hususta Bakırköyün- deki fabrikaların düdüklerinden İstifade edilmesi ihtmiali vardır. Nüfus sayımı münasebelile, sokağa çıka- miyacak halka yiyecek ve İçecek gibi za- Yuri ihtiyaçlarını bir gün evvel tedarik etme- leri bildirilecektir. Sayım işlerinde vazifedar olanlara vazifeleri bildirilmiş ve icab eden a Bahar bayramıydı bay .. Hava rüzgürliydı amıma biz gene çoluk çocuk kıra gittik... Bay Amcaya görel.. «. Yedik, içtik, yangeldiki.. ŞEHİR HABERLERİ | Memba sularının ıslahı Hamidiye suyu için 2 istas- yon yapılacak İstanbul memba sularının ıslahı, bunla- rın toplama ve satış tarzlarının tanzlıni et- rafında umumi meclis tarafından kabul edilen tallmatname Sıhhiye Vekâletince tas- dik edilmiştir. Bu talimatname yakında tat- bik mevkiine konulacaktır. Sıhhiye müdür- lüğü şimdiden hazırlıklara başlamıştır. Be- lediye sıhhiye müdürlüğü, eşhas elindeki membaların talimatnamedeki hükümlere göre ıslahı için bir mühlet verecektir. Mem- ba suyu sahipleri verilen mühlet içinde bu wlahatı yapmağı, mecbur olacaklardır. Bu- nu yapınıyan membaların suları satışa karılmıyacaktır. Belediye ileride imkân bu- Tursa bu membu sularmı da kendisi satın alarak idare edecektir, Diğer taraftan doğrudan doğruya beledi- ye idaresinde bulunan Hamidiye suyunun da derhal ulahma teşebbüs edilecektir. Şişli- da ve Beşiktaşta tesis edilecek iki büyük is- tasyonda olomalik surette ve el dokunmak- sızın kaplara doldurulacak Hamidiye su- ları satışa çıkarılacaktır. Bu usul tatbil edildikten sonra teneke ile su taşıyan saka- ların faaliyetine nihayet verilecektir. An- cak şehrin muhtelif yerlerindeki Hamidiye çeşmelerinden halk gene kendi ihtiyacı için #u alabilecektir. Hıdırelles hazırlığı Toptancı kasaplar o gün için fazla kuzu getirecekler tisadi meseleler Fabrikalar şehrin neresinde olmalı? i ii FİRE H : gi rl Önümüzdeki pazartesi günü Ehdirelles'lir, | gibi esasen gürültüsü pek bol olan İs- O gün halk kırlara giderek, kır havası nla- rak eğlenmektedir. Hıdırelles günü fazla miktarda kuzu istihlâk edildiğinden. şeh- rin kuzu eti ihtiyacını karşılamak üzere şehrimizdeki toptancı kasaplar tedbirler ir, İzmire yapılan sipariş üzerine şimdiye Kadar İzmirden iki parti kasaplık koyun ve kuzu gelmiştir. Maamafih buzünlerde Bandırma ve ei- Yarından da şehrimize kâfi miklarda kuzu gelmeğe başlıyacağından, Hıdırellesten enn- ra et fiatlerinin biraz daha ucuzlıyacağı muhakkak görülüyor. Mudanya vapurlrında yaz tarifesi İstanbul, Mudanya vapurlarında bir mas yıslan itibaren yaz tarifesinin tatbikine başlanmıştır. Istanbuldan şamba, be, cuma 16 da, cumartesi 14 de) hareket edecek, Mudanyadan kalkan vapurlar da: (Pazar günleri saat 830 ve 18,45 de, pazartesi 8,30 ve 17 de, çarşamba, perşembe, cuma 830 da cumartesi 15 de) hareket edecektir. Yalnız salı günü Mudan- yadan İstanbula vapur yoktur. Yeni yapılan Mudanya - Bursa asfalt yo- Tunun da otomobil ve otobüs seferlerini ra- hatlaştırıp kısalttığına göre İstanbuldan Bursaya dört satte gitmek imkânı elde edilmiş demektir, Barlardaki ecnebi kellilleri dan bir kısmı dün gitti Ecnebi tabiiyetinde olup İstanbul barla- | rında artist namı altında çalışanların faa- | İlyetlerine nihayet verilmesi üzerine, bun- | lardan yirmi kişinin memlekeslerine gitmek üzere pasaportlarını hazırladıklarını yaz- Buştık, Pasaport muamelelerini bitiren Ma- car tehaasından altı kadından müteşekkil bir grup dün memleketlerine gitmişlerdir. Diğerleri de şu günlerde gitmek üzere ha- sarlanmaktadırlar, İngiltereye mühendislik tahsiline gidecek talebeler Devlet namına İngilterede gemi ve ma- Kine mühendisliği tahsiline gönderilecek olan 34 talebenlu döviz müsandeleri Baş- vekâletten çıkmıştır. Hâlen İngilterede bu- uman yedi talebe ile birlikte 41 gencin, de- niz makine ve inşaliye mühendisliği tahsil etmeleri . EEE AEEAEEEE EAA MEMEK AAAEARANERANAAANNI talimat verilmiştir. İhtiyaca göre memur ekipleri teşkil edildiğinden, sayımın müm- kün olduğu kadar kısa bir zamanda ikma- line çalışılacaktır. .. Bereket versin hava şırlamadı, yoksa kimse bayramın farkında olmu yacaktı!., | arasıra çıkan haberleri ciddi memek mecburiyetindeyiz. böyle bir müsaade rilmesine de imkân yoktur. O mahalle arasında marangoz fabrikaları, mahalle aralarında bu nevi ima- lâthanelere tesadüf ediyoruz. Pek tabil tarafma i meşgul resmi dairelerin de hatırına memiştir. Buna emin olduğumuz parçalanmıştır. Naciye hastaneye kaldı- rulmaslar. “Xx Şoför Seyfinin idaresindeki otomobil Kasımpaşada İsmail adında bir çocuğa çar- parak başından yaralamıştır. Çocuk has- taneye kaldırılmış, şolür yakalanmıştır. Yugoslav koro heyeti geldi Dün, 35 i kadın olmak üzere, 70 kişilik bir Yugoslav koro heyeti şehrimize gelmiş- tir. Yugoslav misafirler burada üç gün kam larak konserler vereceklerdir. Yugoslar koro heyeti, ilk konserini dün akşam 2030 da Yugoslav birliğinde vermiştir. Heyet, dün Taksimdeki Cümhuriyet âbidesine çelenk koymuştur. B.A — Merak etme, genebir cemi yet rozet dağıtır, bayramı bildirirdil...