10 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mayış 1940 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Efaberler Amerika Gümhurreisi, B. Mussoliniden 3. Massolininin sulh için tavassut etmesini İstemiş | B. Mussolini zamanın müsaid olma- dığından bahisle bu teklifi reddetmiş Diğer taraftan da B. Roosevelt'in B. Mussoliniye bir sulh plânı verdiği haberi tekzip edilmektedir Nevyork 9 (A.A.) — Nevyork Times gazetesinin Roma muhabiri, yazıyor: B. Mussolini, Avrupa ihtilâfında ta- vassutta bulunması için B. Roosevelt tarafından yapılmış olan teklifi nazi- kâne bir tarzda ve fakat kati surette | reddetmiştir. Bu teklif, Amerikan 86- | firi B. Phillips tarafından 1 mayısta B. | Mussoliniye tevdi edilmiş olani Şahsi bir! mektupta münderiç idi. Bu vesikada | hususi hiç bir teklif bulunmuyor, yal mız bir tavassutta bulunulması telkin ediliyordu. Tavassut teklifinin esas iti- barile kabulü takdirinde teferrüatı bi- Mihare B. Mussoliniye bildirecekti, Gazete, Amerikan sefiri ile B, Mus- | solininin görüşmeleri hakkında da şu tafsilâtı vermektedir: «B. Phllips, vesi» kayı B. Mussoliniye uzatmış, o da bu- nu yavaş yavaş ve dikkatle okumuş- tur. B. Mussolini, mektubu okuyup bi- tirdikten sonra katiyen tereddüde Ka- | ! | İ pılmaksızın cevabını vermiştir. B. Mus solininin sefire B. Rooseveltin jestini i, yalnız zamanın ihtilâfı teskin için her hangi bir harekette bu- Tunmağa müsaid olmadığını, çünkü halihazırda müzakerat için lâzım olan esasların mevcud olmadığını söylemiş- tir. Nevyork 9 (A.A.) — Newyork Times gazetesinin Waşhington muhabiri, Cümhuweisi Roosevelt'in talimatı üzerine, Beyaz Sarayın, bugün, Ro- madan gelen bir haberi tekzib ettiği- ni yazmaktadır. Bu haber, Cümhurrelsinin, Roma- daki Birleşik Amerika elçisi Piliphs vasıtasile Mussoliniye bir sulh plânı verdiğine dairdir, Beyaz Saray erkânı bu haberin ta- mâmen yanlış olduğunu ve hiç bir esasa istinad etmediğini söylemekte- dir, Fransız Kabinesinin içtima B. Blum, İngiliz. işçi partisinin Chamber- lain Kabinesi ile teşriki mesaisine çalışmış Paris 9 — Fransız Nazırlar Meclisi bu sabah toplanarak iki saat 50 dakika müzakerede bulunmuş ve gelecek salı toplanmak üzere dağılmıştır. Anlaşıldığına göre, kabinenin bugünkü içtimaımda bilhassa Norveç harbi görüşülmüştür. Bazı haberlere göre, B. Blum, İngiliz işçi partisinin Chamberlain kabinesile teşriki mesai etmesini temine çalışmıştır. Irlandada tedhişgiler şiddetle takip edilecekler Londra 9 — İrlanda kabinesi relsi bugün radyoda millete hitap ederek demiştir ki: hükümet tedhişçilere karşı harp ilân etmiştir. Bu tedhişçiler Dublendeki bazı| polislere mitralyözle tecavüz ve bir sarayı da berhava etmişlerdir, Küçük mii- letlerin kendi müdafaalarını düşündükleri bir srada milli bir ordu namile böyle bir çetenin bulunması memleketin büyük menfaatlerile gayri kabili te- Miftir, Bu adamlara ihtar ediyorum ki hükümet şimdiye kadar gevşek dav- ranmış olabilir, Fakat bundan sonra kanun şiddetle tatbik edilerek hâdiselere mahal verilmiyecektir. Ilkokul muallimlerinin maaş ve terfileri Ne suretle muamele yapılacağı Maarif Vekâletinden müdürlüklere bildirildi Ankara 9 (Telefonla) — Maarif Ve- | kâleti, Barem kanunu hükümlerine na“ ilkokul öğretmenlerinin maaş ve terfileri hakkında ne suretle. muamele yapılacağını bir imle maarif müdür- İüklerine bildirmiştir. Bu tamime göre, Barem kanunun: tibak neticesinde maaşları yükselen retmenlerin terfi müddetlerinin besabın- da, inübaktan önceki maaşlarını fülen almağa başladıkları tarihler esas tutula- caktır. Bu itibarla maaşları on altı; on yedi buçuk biradacı yirmi liraya yüksel- tlenlerin terfi müddetleri; on altı veya on yedi buçuk lirayı fülen aldıklar ta- rihlerden hesaplanacak ve 22, 45, 55 lira maaşlı öğretmenlerden birer üst de- recelere getirilmiş olanlar hakkında da, ayni şekilde muamele yapılacaktır. Ön alt ve on yedi buçuk hira maaş aldıktan sonra yirmi liraya terfii yapı mış olanlardan Barem kanununun ne; tarihinde yirmi lira üzerinden maaş al- makta buulnmuş olanlarla yirmi iki lira maaşı bir terfi müddeti aldıktan sonra yine mezkür kanunun neşrinden evvel yirmi beş lira maaşa terfii yapılmış olan- ların on altı ve on yedi buçuk lirada geçen hizmetleri yirmi lirada; yirmi Bra maaş almak suretile geçirdikleri hiz- met müddetleri yirmi bes lirada geçmiş sayılacak ve bu hizmet müddetleri yir- mi beş veyn otuz lira maaşa terfileri için geçirmeleri lâzım gelen müddete mah- sup edilecektir. Tamimde dereecleri kaldırılan maaş- h öğretmenler hakkında yapılacak mü- | | | amele şu suretle izah edilmektedir: «Dereceleri kaldırılan 22, 45, ve 55 lira maaşlı öğretmenler, 3656 sayılı ka- nunun muvakkat on ikinci maddesi mu- cibince tanzim olunan ve İcra Vekilleri heyetinin tasdikine iktiran eden teşki- Iât kadrolarında kanun hükmü vechile üst derecelere geçirilmeleri lâzım gelir- ken, bazı vilâyetlerde aşağı derecelere alındıkları görülmüştür. o Öğretmenlerin mağduriyetlerine ve maaşlar arasındaki birliğin bozulmasına mahal kalmamak üzere, yeni yıl bütçesine göre kadro teş- kilâtı yapılırken bunların da yukarı de- recelere alınmalarının temini âdilâne bir İ hareket olur.» 938 terfi cedvelile maaşları artırılan ve 1 eylül 939 tarihinden itibaren maaş farklarını alacak olanlardan on altı li- radan on yedi buçuk, on yedi buçuk li- radan yirmi liraya çıkarılanların (kanun hükümlerine göre terfi müddetlerini yir- i lirada doldurmuş sayılacaklarından) : yirmi dan yirmi beş liraya çıkarılanların yirmi beş lirada terfi müd- detlerini doldurmuş sayılarak 30, kırk liradan kırk beş liraya çıkarılanların ay» ni maaşlarının da ayni suretle elli hira- ya yükseltilmesi icap etmektedir, Halbuki bazı vilâyetlerce tanzim edi- len teşkilât kadrolarında bu cihetin ha» zan itibare alınmıyarak (öğretmenlerin esasen terfi ettikleri derecelerde birakıl- dıkları görülmektedir. Vekâlet tamimin- de bu halin kanun esaslarına göre islâh ve tadilini de emretmiştir. kısa bir nutku «Nutuklarıma alışmış olan sizler, şimdi de sükütuma alışınız »dedi Roma 9 — İmparatorluk günü müna- sebetile halk Venedik sarayı önünde toplanarsk B. Mussoliniyi alkışlamıştır. B. Mussolini balkona çıkarak şu sözleri söylemiştir: «9 mayıs İtalya için en bü yük zafer günüdür. Nutuklarıma alışmış olan sizler şimdi de sükütüma alışınız. Bu ütu yalnız hâdiseler ihlâl edebi- lecektir.» Roma 9 (A.A.) — İtalya, bugün, im- paratorluğunun ve ordu gününün yıldö- nümünü kutlamıştır. Bütün memlekette askeri merasim ya- pılmıştır. Romada Massolini, imparator- İuk birinci mareşal üniformasını lâbis olarak, mechul askerin mezarı önünde Habeş, İspanya ve Arnavutluk O harple” rine iştirak eden askerlere madalya ver miştir. Mareşal Grazyani'nin beyannamesi Roma 9 — İmparatorluk günü müna- sebetile bügün matbuatta İtalyan mille- tine hitaben bir beyanname meşreden Habeşistan fatihi mareşal Grazyani €z- cümle şöyle demektedir: #Sezar ve Mussolinmin Romasındaki bütün bir millet tek bir ordu teşkil edi- yor. Kral ve imparator şerefine nereye olursa olsun her istedikleri yere gitme” ğe hazırız.» Reisicümhur, Lehistanın milli bayramını tebrik etti Ankara 9 (A.A.) — Lehistanın mil Mi bayramı münasgbetile Reisleümhu- rumuz Lehistan Relsicümhuruna teb- riklerini telgrafin . bildirmişlerdir ve müşarünileyh de tahassüs ve teşek- ki lerini cevaben telgraflamıştır. Antalya gümrük müdürü Ankara 9 (Telefonla) — Gümrük ve İnbisarlar. Vekâleti dördüncü sınıf mü- fettişlerinden Rükneddin Birce Antalya gümrüğü müdürlüğüne tayin edilmiştir. Diyarbakır tapu sicil müdürü Ankara 9 (Telefonla) — Açık bulu- | nan Diyarbakır grupu tapu ve sicil mü dürlüğüne eski müdür Necmeddinin ta- yini yüksek tasdiktân çıktı. Mahalli idareler umum mü- dürlüğünde tayinler Ankira 9 (Akşam). — Dahiliye Ve- kâleti mahalli idareler umum müdür mua- ind hususi idareler zuamelie şube” si müdürü B. Hilmi Yurdakul, belediye- İer dakcii geieliğine belediyeler möimei İ Jât şubesi müdürü B. Necmeddin Egin, hüsusi idareler dülresi teisliğine husust idareler hesap şubexi müdürü Besim To- gay, köy dairesi roisliğine belediyeler hesap şubesi müdürü Kâmil Fuad Erkal ve belediyeler hesap şubesi müdürhüğü- ne de köy şubesi müdürü Vasfi Yergel tayin edilmişlerdir. ) Iskoeya sahillerinde Bir Alman tayyaresi düşürüldü Londra 9 (A.A.) — Hava işleri ne- zareti, bugün öğleden biraz sonra bir İngiliz avcı tayyaresinin İskoçyanın şima- li şarki sahilinde bir Alman bombardı- man tayyaresini demize düşürmüş oldu- gunu neşrettiği bir tebliğ ile bildirmiştir. Paris 9 (A-A.) — Bu sabah bir Al. man tayyaresi, Cher Departmanına mec büri bir iniş yapmıştır. İçinde bulunan ayyareyi tutuşturmuşlardır. Bunlar köylüler tarafından yakalanıp ciheti askeriyeye teslim edilmişlerdir. Garp cephesinde vaziyet Parla 9 (A.A) — 9 mayıs akşam Dün gece, bu sabahki tebliğde de söylendiği üzere, seniş bir cephe üze- zinde piyade harekâtı olmuştur. Düşman pöskürtülmüştür. Gündüz ve binde ve Wimensbourg mıntakasında het iki taraf topçusu faa” İiyette bulunmuştur. Altı Alman nakliye gemisi torpillendi Londra 9 (A.A.) — Amirallık, kafi- le halinde seyahat eden altı Alman ia- 4e gemisinin İngiliz tahtelbahirleri tara- fından torpillendiğini bildirmektedir. Londra 9 (A.A.) — İskoçyaya çıka” nlan esir Alman tayyareciler arasında, harpten evvel, başlıca İskoç limanlarını ziyaret ederek fotoğraflar çeken bir gencin de bulunduğu görülmüştür. Ge- çen sene mayısında bu genç, Glaskov- daki Alman konsolosu ile uzun bir mü- lâkat yapmıştı. Norveç ordusu yeni baştan tensik edildi Almanların şimale doğru ileri hareketi durdu. Norveçliler bazı muvaffakiyetler kazandılar Almanlar Narvikten geri çekiliyor Paris 9 (A.A.) — Tromsoe radyosu- na göre Norveçliler, Trondelag'da Al man hücumlarına mukavemet etmekte- dir. Şimaldeki Norveç ordusu da yeni baştacı tensik edilmektedir, Havas ajansının bir muhabiri, Nam- sostan gelen ilk İngiliz kıtaatının bir İs- koçra limanına muvasalatlarında hazır bulunmuştur. Bu kıtaat, general Sir Ed- mond İronside ve general Carton de Wiort tarafından karşılanmışlardır. Bir çok zabitler, Havaşın muhabirine Nâm- sos ve Andalsnes mıntakalarındaki ha- rekâtın inkişafı ve bitamı üzerinde mücs- sir olan âmilin Alman tayyareleri oldu- ğunu söylemişlerdir. Paris 9 — Norveç Hariciye Nazırı B. Koht gazetecilere şu beyanatta bulun muştur: «Norveç kıtaatı Almanlara bü- yük mukavemet gösteriyor. Bu kıtaat takriben 6 fırkadır. Şimaldeki firka ta- mamile el sürülmemiş vaziyettedir. Bun- ların iaşesi için tedbir alınmıştır. Kral ve hanedan erkânı Norveçtedir. Sefirler de kendisini takip ediyorlar.» Almanlar Narvik civarından geri çekiliyorlar Paris 9 (A.A) — Narvik civarında hare- kât müttefikler lehine eereyan emekle be- Taber son derece aheste ilerler ir. Yes niden yapılan müteaddit ihraç müttefiklerin Narvik fındaki mereud- Jarıni arttırmıştır. Almanlar nefsi Narvik istikametinde de- BU, şehrin şark istikametinde demiryolu boyunca geri çeklimektedir. Namsos mıntakasında, Almanlar, nefsi Namsosten pek fazla ileri gitmiş değiller- dir. Bu İleri hareketi için istifade ettikleri yol son derece sarp ve tek bir yoldan Jba- Tettir. Çok şiddetli harekât icra eden Nor- veç müfrezeleri, bü ileri hareketi pek güç- leştirmektedir. Son hareketler - Stokholm 9“(A.A.) — Alman kıtaa- tı İsveç » Norveç hududundaki birçok | gümrük mevkilerini ve bilhassa Valda- İeni işgal etmişse de bir müddet sonra bü son noktadan çekilmişlerdir. Diğer taraftan Norveç radyosu, topçu ve hava kuvvetlerine dayanan Norveç ordusunun Alman kıtaatını “ Leigasting dağındaki mevzilerinden çıkarmış oldu» ğunu haber vermektedir. Şimdi Norveg- liler, bu kıtaatı bu dağın eteğindeki va- dide takip etmektedirler. Stokholm 9 (A.A:) — Norveç resmi ajansının verdiği bir habere göre;'Nor- veç kıtaları, tayyare topu ve piyade kı talarile sıkı bir elbirliği halinde çalışarak düşmanı, Gresdnlen dağlık mıntakasın- dan püskürtmeğe muvaffak olmuşlardır. Amsterdam 9 (A.A) — Tromsoe Norveç radyosuna göre, Norveçliler Tronondlarg'da Alman O hücumlarına mukavemet etmekte ve Norveç ordusu burada yeniden organize olunmaktadır. Norveç tebliği Helsinki 9 (A.A.) — Norveç başku- mandanlığı aşağıdaki tebliği neşretmiş- tir: Kıtaatımız, dün işgal ettikleri mev- kilere. yerleşmi; Namsos mıntakasın- ca, bir küçük Alman kotası şimale doğru ilerlemektedir. Bu bir öncü kıtadır. ve ileri hareketinin çok aheste - yapıldığını göstermektedir. Devriyeler arasında bir kaç müsademe vukua gelmiştir. Almanların muvaffakiyetine hava kuvvetleri âmil olmuş Londra 9 (A.A.) — (Havas): Fran- sadan Norveçe gitmiş olan Fransız Alp avcı askerleri, bu sabah İngilterenin şi- malinde bir limana gelmişlerdir. Umumi harpte ayni taburda hizmet etmiş olan bir kumandan, genç askerle- rin, cesaret ve şahsi teşebbüs bakımın. dan sejeflerile ayni seviyede , bulundu- gunu bildirmiş ve Almanların muvaffa- kiyetlerine hava kuvvetlerinin âmil ol duğunu söylemiştir. Hava harbi kızışacak mı? Bir Ingiliz mütehassısı Hngilterenin Almanyaya. büyük mikyasta hücumlar yapmasını İstiyor Londra 9 (A.A.) Tayyarecilik eksperlerinden biri Weekly Magâ- zine'de kava harbinde Büyük Britan- yanın İlk adımı atmasını tavsiye et- mektedir. Eksper, diyor ki: «Alman- yanın bizi belki de pek yakında bom- bardıman edeceği muhakkaktır. Hâ- diselerin gerisinde kalmamamız lâ- zımdır. Harekât sahasını Almanyâya nakletmeliyiz. Almanyanın münaka- lât yollarına, silâh ve tayyare fabri- kaları ile tayyare meydanlarına şeri ve metodik taarruzlaria bulunmalı- yz» Eksper, Büyük Britanyanın da bu harpten 'mülcessir ve mulazarır olâ- cağını, ancak bunun harbin başlan- gıcında tahmin edildiği kadar büyük olmıyacağını ilâve etmektedir. Eks- Meksikada nazi faaliyeti Amerika âyanından biri «Bu nunla meşgul olmalıyız» dedi Vaşington 9 — Oklahomanın demok- rat âyanı Lee, mecliste Meksikada nazi ve komünist faaliyeti hakkinda beyanat- ta bulunmuştur. Lae demiştir klı #Mek- sika nazi ajanlarile doludur. Bunlar kü- çük zabitleri ele geçirerek orduya hâkim oluyorlar. Hükümeti de ele geçirmek emelindedirler. Meksikada ve cenubi 'Amerika hükümetlerindeki nazi faaliyeti ile alâkadar olmalıyız.> İngiltere - İtalya ticari müzakereleri Londra 9 — Avam kamarasının bu günkü içtimaında İtalya ile ticari noktai nazar teatileri meselesi hakkındaki suale Butler şu cevabı vermiştir: Her iki memleket mümessilleri ara” sında müzakereler devam ediyor. Bu görüşmelerin müfit neticelere varacağı- ni umuyoruz. per, netice olarak, tayyarelerini kul Jandığı takdirde İnğilterenin hava falkiyetine malik olacağını söylemek» tedi, ; Bir Fransız gazetesinin makalesi Paris 9 — Figaro gazetesi yazdığı makalede diyor &i: «Müttefikler şim- diye kadar hiç bir teşebbüste bulun- mamışlar, hep vekaylin icabma göre hareket etmişlerdir. Bugünkü harpte böyle şey olamaz. Harbin idaresini ele almalıyız. Almanya yaptığı teşeb- büzlerle bir takım menfaatler temin ediyor, biz buna karşı vaziyetimizi ıslah etmeğe uğraşıyoruz. Müttefikler ne istediklerini, nereye gittiklerini ve gideceklerini bilmeli, bütün azimleri toplamalıdırlar.» Yunan - Bulgar dostluğu Bir Yunan heyeti Sofyaya vasıl oldu Sofya 9 — Yunan - Bulgar birliğine dahil ticaret ve iktısad âlemine mensup Yirmi kadar Yunan şahsiyeti sabık Yu- han nazırlarından B. Rufosun riyasetine de Atina ile Selânikten dün akşam bu- raya gelmişlerdir. Sofyadaki Bulgar * Yunan birliğinin ve Bulgar ticaret od sının misafiri sıfatile birkaç gün burada kalacak olan bu şahsiyetler, Filibe fua- rını da ziyaret edeceklerdir. Bu fuarda bir Yunan paviyonu vardır. nama Elim bir ziya Ankara mebusu bay Şakir Kınacı kısa bir hastalığı müteakip dün vefat etmiş tir. iü bugün saat 11,30 da Be giktaş Kılıçahpaşa Çitlenbik sokağın” da 24 numaralı hapesinden merasimle kaldırılarak namazı Beşiktaş camisinde kılındıktan sonra saat 2,25 trenile Ankara” ya nakledilerek omedfeni o mahsusuna defnedilecektir Allah rahmet eylesin.