12 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

TİKA POLİ İngiltere ve Fransada milli birlik Norveçten sonra harp yangım Hollanda ve Belçikaya kol attığından memleketleri ve hanımanları kül eden ateş Avrupanın şimalini baştan başa kaplamıştır. İngiltere ile Fransa Skandinavyada Almanya ile kati harbi kabul etmek, mürettep bir tuzağa düşmak olduğundan şüphelenmişlerdi. Bundan maksad müttefikleri Avrupanm aksayı şimalinde meşgul ederek Balkanlarda ve Mısırda İtalyaya harekete gelebilmesi için meydanı boş bırakmak oldu- ğunu hesap etmişlerdi. Bunun için İngiliz ve Fransız deniz ve hava kuvvetle- rinin mühim bir kısmı Akdenizin şarkına gönderilmişti. Bu suretle Avrupanm eenubunda harekete geçmek ve baskın yapmak güçleşmiş olduğundan Almanya, Hollanda ile Belçikayı ve bunlar ile birlikte bir grup teşkil eden Lüksemburg üzerine taarruz ederek harbi şimalden garbe doğru yaymıştır. Bu hareketin ilk tesiri, gerek İngilterede, gerek Fransada her türlü fırka ihtiraslarının ve şahsi düşüncelerin terkedilerek milli birliği temsil eden kuvvetli hükümetlerin kurulması olmuştur. | Her iki memleketin belli başlı devlet adamları ve siyasi teşekkülleri yeni kabinelere girmişlerdir. Harbin daha büyük gayret ve fedakârlık ile idare edilmesi için Norveçin tahliyesinden sonra müttelikan yükselen seslere pek çabuk icabet edilmiş oluyor. İngilterede B, Chamberlain kendisinin Başvekâlette kalması muhalifle. rin milli birlik hükümetine girmelerine engel olduğunu görünce derhal ist ifa €derek fedakârlık yapmıştır. Yerine harbin şiddetle ve devamlı olârak idare- sine taraftar olanların başındaki B. Winston Churchill geçmiştir. Fransada muhalif partiler milli birlik hükümetini kurmak için Başvekilin değişmesini talep etmeğe pek lüzum görmemek suretile fedakârlık yapmışlardır. Çünkü artık harp bütün mânasiyle garple şimdi başlamıştır. Bir taraftan İngiltere ve Fransanın ve diğer taraftan Almanyanın mukadderatı ve Avrupanın âki- beti Belçika ve Hollanda ovalarında taayyün edecektir. P.K. Süvari ve binicilik mekte- binde dünkü müsabakalar Çok muvaffakiyetli oldu ve süvarilerimizin maharetleri takdirlerle Dünkü müsabakalardan Süvari ve binicilik mektebi tarafından dün Ayazağıda bir parkur ve atl mânis müsabakaları tertib edilmiştir. Saat on beşte başlıyan bu müsabakalar- da Vali ve Belediye Reisi B. Lütİ Kırdar, Parti müfettişi ve Konya mebusu B. Tev- fik Pikret Sılay, birinci ordu müfettişi Orgeneral Fahreddin Altay, İstanbul ku- Mandanı tümgeneral İshak Avni, general Hüsnü ve diğer güzide davetliler hazir şebi kumandini ülbay İn& davetlileri karşılamış ve yapılacak mü- #abakalar hakkında icab eden izahatı ver- miştir, & on beşte müsabakalara talebe su- bayların manej | talimlerile başlanmıştır. Müsabıklar selim resmini ifa ettikten manej o hareketlerine geçmişler, Müvaffakıyetle ikmal ettikten sonra çekii- Mişlerdir. Bunları müteakib kı ra bin- Miş olan yine talebe subaylar ikinci bir Münej yapmışlardır. Bunlardan sonra saat on altıda heniz Üerbiyeleri ikmal edilmeyen genç hayvan- Ba Remond maneji yapılmıştır. Bu ma- Dejfe süvarilerimizin at kullanmaktaki! Maharetleri bilhassa takdir edilmiştir. Sânt ön altı buçukta okul ekipinin kon- Kür atlarının mânla müsabakalarına baş- laninıştar. Muhtelif zabitler hakem heyeti buzurunda mevcud mânlaları atlıyarak hü- Derlerini gösterdiler. Bundan sonra; mektebin Şeref salonuna Seçilerek okul kumandanı albay B. Salm | bir nutuk söyliyerek okul atlı mesaisi, bu mesainin ana hatları, yapılan müsâba- kanın kıymeti ve ehemmiyeti hakkında lümat verdikten sonra okulun evvelce Marbiye okulunun bir parçası bulunduğu- Du. Süvari ve Binicilik okulunun yalnız duvar, lâvha ve kara tahtasile klâsik Sershanenin, süvari okulu için kâfi olamı- “ağını, bunun aziz Relsicümhurumuz Dünü tarafından takdir ve Ayazağa kas- “e, müştemilâtının 50,000 dönüm arazisile hela tahsis edildiğini, burada mevcud ve tap bir halde yıkılmak üzere bulunan palarının tamiri, okul ihtiyacı için icab is nı yeni binaların yaptırılması için kâfi | N £ verildiğini, bu suretle bu süvari iVâsının kurulduğunu, bütün büyükleri a mâddi ve manevi yardımlarını, kiy- Wi direktiflerini bugün okulun mesalsl svafık ise, şeref ve muvaffak olarun bu Yayı kuranlara aid bulunduğunu kaydet- kendilerinin bu lütaf ve aliikaya lâ» İ sebep olan şair Asaf Halet karşılandı —— - bir kaç görünüş yık olmak ve şükran hislerini eda için ça- lışmakla mükellef olduklarını tebarüz et- tirerek Okulun ağiz Reisieümhurumuza minnet ve şükranlarını tekrarlamış, m- nen ve maddeten yardımlarını esirgemeyen büyüklerini anmış, birinei, ikinci ve üçüncü subayların mükâfatlarının verilmesini or- generel Fahreddin Altaydan rica etmiştir. Orgeneral Fahreddin Altay birinci ge- len Kudret Kasar, ikinci Cevad Gürkan ve üçüncü İhsan Akala mükâfatlarını ver- di. Badehu davetliler çay ve llmonalalarla izaz edildi. Güzel sanatlar akademisinin dünkü çayı Güzel sanatlar akademisi talebeleri dün akşam, sanat severlerle sanatkârla- nı tanıştırmak vesilesile © akademide bir danslı çay tertip etmişlerdir. Şehrin ta- nınmış simaları ve sanat muhitine men- sup bir çok zevatın hazır bulunduğu bu toplantının en muvafık kısmı şüylerile edebiyat âlemimizde bir haylı harekete Çelebinin şürlerini okuması oldu. Bilhassa şairin: «Niyagrodha om mani padme hum> Mısrağı herkes tarafından üç kere tek- rar edildi ve çok alkışlandı. Bu güzel toplantı saat 21 buçuğa ka- dar devam etmiştir. BU GECEKİ Nöbetçi eczaneler Eminönü mıntakasında: Merkezde (Minasyan), Küçükpazarda (Hikmet), Alemdarda (Sırrı Rasim), Kumkapıda (Haydar), Fatih mıntakasında: Şeh- remininde (Nâzım), Şehzadebaşında (Üniversite), Karagümrükte (Kema), Fenerde (Vitali), Samatyada (Teofi- 108), Aksarayda (Şeref), Beyoğlu min- takasında: Merkezde (Deli Suda), (Güneş), Şişlide (Nargileciyan), (Ana- nopulo), Taksimde (Limoner), Galata» da (Kemal Rifah, (Hayreddin), Ka- sımpaşada (Turan), Hasköyde (Has- köy), Sarıyerde (Asaf), Üsküdarda (İttihad), Beşiktaşta (Nall), Böyüka- dada ve Heybelide (Halk) eczaneleri, (Ortaköy, Arnavudköy, Bebek eczane- leri her gece nöbetçidirler.) Açık şehirlere Alman hava hücumları devam ediyor (Baş tarafı 1 nci sahifede) Hollandalıların istirdad ettikleri yerler Amsterdam 11 (AA) — Hükümet matbuala aşağıdaki tebliği vermiştir: Kuvvetli topçu yardımile Hollanda kuvvetleri, Rotterdamın cenubunda Mew- sebi ile Rhin mansabları arasındaki mühim Dordrecht adasını istirdat etmiştir. Dün sabah bu adaya gelmiş olan Alman kuv. vetleri tamamile imha edilmiştir. Londra 11 (A.A.) — Resmen bildi- zildiğine göre, İngiliz hava kuvvetleri ta- kip, Rotterdam hava meydanı Hollan- da kıtaatı tarafından geri alınmıştır. Vilversum li (A.A) — Vilversum radyosu, Alman tayyarelerinin Hollan- danın cenubu garbisinde Berdaya para» güüsüler indirmiş olduğunu bildirmekte- | dir. Almanlar 200 tayyare kaybettiler Londra İl — Dünkü gün zarfında Almanlar, Hollanda, Belçika, ve Fran- | sada 200 den fazla tayyare kaybetmiş” lerdir. Bundan başka Hollanda resmi teb- liğine göre, Hollandalılar sapsağlam 14 Alman tayyaresi | zaptetmişler ve yüz küsür alman tayyaresini düşürmüşlerdir. Almanların, Rotterdam ve Walhapen meydanları da dakil olmak üzere dün Hollandada işgal etmiş oldukları tayya- re meydanları geri alınmıştır. Almanlar, deniz tayyarelerinden indirdikleri muh- telif üniformalı paraşütçüler Rotterdam tayyare meydanını işgal eylemişlerdi. Fakat İngiliz tayyarelerinin de yardımi- le iki saat süren bir muharebeden sonra bu meydan Almanların elinden istirdat edilmiştir. La Haye tayyare meydam, üş defn küh Almanların kâh Hollandalıla rin eline geçmiş, sonunda Hollandalılar» man nakliye tayyaresi bir damın üzerine İ miştir Günün ilk. saatlerinden itibaren Hol- Jandanın muhtelif mıntakaları üzerine akınlar yapılmıştır. Prenses Juliananın ikametgâhı civa- rında askeri bir hava meydanı olan Suesterbarg ile Gouda, Boxtel ve Brou- wershaven mevkilerine bir çok paraşüt- güler inmiştir. nayi merkezi olan İmdhoven üzerine şütçüler indirilmiştir. Sant 5,47 de Hollandanın en mühim köprülerinden biri olan Mewse üzerinde güler indirilmiştir. Bir Alman zırhlı terni tahrip edildi Londra li — Bugün dört saat süren giddetli muharebelerden sonra dün Al- manlar tarafından işgal edilen Hollanda köyleri geri alınmıştır. Bir Alman zirh- İstreni tahrip edilmiştir. Alman paraşüt- gülerinin La Hayede polis işgal etmek teşebbüsleri akim kalmıştır, Bugün de bazı noktalarda paraşütle Al. man askeri inmiş ise de dün inenlerin â- vedilmiştir. 14 Alman nakliye tayyaresi sağlam ele geçirildi Paris ii — Almanlar Hollandanın dahiline bir çok paraşütçü indirmiş- lerse de bunlar Hollanda kıtaları ta- rafından imha edilmişlerdir. 14 Al man nakliye tayyaresi sağlam olarak ele geçirilmiştir. Rotterdam hava meydani nasıl istirdad edildi Londra 11 (A.A.) — Hollanda Ha- riciye Nazırı matbuata, beyanatta bulu- narak İngiliz tayyareleri tarafaıdan bu sabah saat 8 de Rotterdam hava meyda- nının şiddetle bombardıman edilmesini müteakip Alman kıtalarna taarruz edil- diğini ve bir çok kişinin hayatına mal o- lan çetin bir muharebeden sonra hava meydanının saat 10 da istirdat edildiği- ni söylemiştir. Nazır, Hollandalılar tarafından istir- dat edilmiş olan Dordrecht adasında bu- Juman Alman kuvvetlerinin kâmilen im- ha edildiğini ilâve etmiştir. Nazır, bundan başka Holi nın als tın stokunun üçte ikisinin memleket is- #ylâ edilmeden evvel ecnebi memleket- lerine gönderilmiş olduğunu ve müte- bakisinin de memleket haricine gönderi- İeceğini beyan etmiştir. Nazır, netice ola» rak bir müddettenberi Almanların Hol- landa ordusuna, zabita - teşkilâna ve rafından yapılan bombardımanı mütea- | da kalmıştır. La Haye şehrinde bir Al | düşmüş ve içinde 19 paraşütçü esir edil- | Bu sabah suat 2,15 te mühüm bir sa- | bombalar atılmış ve müteskiben para- | kâin Mördyke köprüsü civarına paraşüt. | karakolunu | kıbetine uğratılmıştır. Bir çok kısmı mah» gümrük idaresine mahsus üniformaları kaçak suretile memleket haricine çıkar mağa teşebbüs etmekte olduklarını söy- Jemiştir. Hava bombardımanı kurbanları Pari» Il — Alman tayyareleri Hel- landa, Belçika ve Fransada (bugün de açık şehirlere ve kasabalara hava hü- <ümlarma devam etmişlerdir. Bu sabah Amsterdam şehri Alman tayyareleri ta- rafından bombardıman edilmiştir. Atı- lardan şehirde büyük hasarat l halk arasında 30 kişi öl tür. Brüksel şehrine Alman tayyareleri tarafından yapılan hava hücumu netice- sinde sivil halk arasında yüzden fazla telefat kaydedilmiştir. La Hayedeki Arjantin sefarethanesi- ne bir bomba düşerek hasarat yapmış, bir çok kişi ölmüştür. Fransa ve Brezil- ya sefarcthaneleri de bombardımandan hasara uğramışlardır. Almanlar Fran- sanın, şimal, şark ve merkezindeki şehir, kasaba ve köyleri de bombardımana de- öşlerdir. Bu hava bombardımanları neticesin- de Fransada ölen ve yarslananların ade- di yüzü tecavüz ediyor. Yaralı ve ölü- ler arasında kadın ve çocuklar da var- dır. Paris mıntakasında tehlike (işareti bir buçuk saat sürmüştür. Bu hava hü- cumlarına rağmen Fransa ve Belçikada balk arasında sukünet hüküm sürmekte- dir, , Müttefiklerin mukabil hava akınları Londra 11 — Müttefik tayyareleri de büyük bir faaliyet göstermektedir. İngi- liz ve Fransız hava kuvvetleri, Alman- ların hava meydanlarını, tahaşşüd merkez. lerini ve yürüyüş kollarını muvaffakiyet- İe bombardıman eylemişler, çok kı; li istikşaflar yapmışlardır. Hollandalılar köprüleri havaya uçurmuşlar Amsterdam 11 (A.A.) — (Reuter)s Hollandanın en mühim nehirleri üzerin- de demiryolları boyuncu bütün köprü- ler, Geldesland eyaletinde Yesel üze- rinde Vorweld civarındaki köprü müs- tea, Hollandalılar tarafından | tahrip edilmiştir. Almanlar, Yesseli geçmek için bu köprüden istifade etmişlerdir. Bazı şayinlara göre, Hollanda kıtaları, AL manlarn eline geçmemesi için Geldes- land eyaletinde Kootwijk telsiz istasyo- nunu berhava etmişlerdir. Cebelüttarık seyrisefaine kapatılmadı Londra 11 (A.A.) — Cebelüttarıkm B. Rooseveltin ilmi kongrede mühim nutku (Baştarafı 1 inci sahifede) ümid ettiğimiz mirasın büyük bir kısmı, şimdilik bize emanet edilmiştir. Bu mi- rası muhafaza etmek ve çoğaltmak, bu- günkü felâketin külleri altından yüksele- cek olan dünya için saklamak bizlere bir vazile, bir mecbutiyettir, Orta Avrupa ile Santiago ve Şili arasın» daki mesafe, Büyük enderin Make- donyadan İrana gitmek için harp araba- larını koşturmak mecburiyetinde bulun- duğu mesafeden daha kısadır. Avrupanın geniş mıntakalarında yüz milyonlarca insana tehakküm etmeğe çalışanlar, kalb- lerimizde pek aşağı mevkidedirler, Eğer hedeflerine varırlarsa, vahşiyane hülya- ları, bütün insanları daha sıkı bir çember işine almak, bu toprak üstündeki her mil mesafeye hâkim olmak bülyaları büyü- yecektir. Bu meseleye Amerikanın derhal kar- şı koyması lâzımdır fikrindeyim. Öteki kitaplar, bizim hayat prensiplerimizden tamamen başka olan prensiplere iştiraki tercih ederler veya bu tercihi yapmağa mecbur olurlarsa sulhperver yapıcılık me- saimize devam edebilir miyiz? | Hayır, | devam edebileceğimizi zünetmiyorum. Cümhuriyetçilerimi bu meseleyi soğukkanlılıkla tedkik etmesi, bilhassa, ayni hedefe müteveccih olarak el biliğile harekete geçmesi zamanı geldiği muhak- kaktır.> Ankara - ibi mektep mubhtelitleri Maarif Vekfletinin tensibi Üzerine iki Karşılaşma yapması tekarrür eden Ankara ve İstanbul mektep muhtelitleri birinei karşılaşmayı bugün Fener stadında saat 15 de yapacaklardır. Bu müsabakanın re- vanşı 19 mayısta Ankarada oynanacaktır. vam eti 14 Alman nakliye tayyaresi sağlam olarak ele geçirildi seyrisefaine kapatıldığına dair verilen haberlerin tamamile asılsız olduğu dün öğleden sonra İngiliz deniz makamların- dan resmen beyan edilmekte idi. İngilterede Alman paraşüt- cülerine karşı tedbirler Londra |1 (A.A.) — Dahiliye Neza- yeti düşman kıtaları paraşütle inmek tec şebbüsünde bulunduğu takdirde müte- yakkız davranmalarını bütün vatandaş. lara tavsiye etmişi Belçikadaki ecnebi muhabirler Brüksel 11 (A.A.) — Ecnebi gazete cilerin telgraf servislerine devam etme lerine müsaade edilmiştir. Bu müsaada dün sabah saat 9 da kaldırılmıştı. ” Belçikada tevkifat Brüksel 11 (A.A) — Bir çok şüphe li şahıslar tevkif edilmiştir, Bunların a- rasında Reksist partisinin lideri Leon Degrelle, milli “flâman partisinin Staf de Clerg ve Belçika nazilerinden Paul Colin ve komünist Degeer bulün- maktadir. Mili aman mebuslarından da iki ki- şinin tevkif edildiği söylenmektedir. Almanlar yanlış haberler neşrediyorlar Londra li (A.A) — Londrada se- Jâhiyettar menbalardan öğrenildiğine gö- re, Almanların beş Belçika hava meyda- manı ellerine geçirdikleri hakkında neşret- tikleri haberler,. doğru değildir. ye kadar hiç bir tayyare meydanı işgal edilmemiştir. Dün akşam saat 18 e ka- dar Belçika tayyareleri ve Belçika hava dâfi topları, 8 ile 10 Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Müttefik kıtalar, Belçika halkı tarafın- dan büyük tezahüratla karşılanmışlardır. Belçika Nazırlar meclisinin içtimaı Brüksel 11 — Nazırlar Meclisi bugün öğleden sonra toplanmış ve general De- nisin askeri harekât hakkındaki izabatı ile Sihhiye Nazırının şark ve şimal mm- övil halkın tahliyesi hakkında atı dinlemiştir. İçtima hake kında resmi tebliğ neşrolunmamıştır Berlin HI (A.A.) — Resmen bildiril. diğine göre, Brükselde barikatlar yapıl- madıkça ve askeri harekât icra edilme dikçe, bu şehri açık şehir telâkki eyleme leri için Alman hava kuvvetlerine emir verilmiştir. Brüksel 11 (A:A.) — Alman tayyal zeleri, Alost, Ronaix, Louvain ve Verviesi bombardıman etmişler ise de askeri he- deflere bomba isabet ettirememişler yal Buz sivil halktan bir çok kimselerin ölü müne sebebiyet vermişlerdir. Edirnede futbol maçları Edime (Akşam) — Edirme &porcularile bir futbol teması yapmak üzere (Pehlivan köy) gençleri şehrimize gelmişler ve İstas- yonda Edirneli sporcular tarafından karşı- lanmışlardır. Öğle yemeğinde Trukya in mi müfettişi, misafir sporcuların hatırlı nı sormuştur. Saat 15 de spor âlarında safir Otakımla Edime adina çıkarılan Halkevi takımı arasında maça başlanmış ve oyun baştan sona kadar heyecanlı ve sâ- mimi bir hava içinde devam etmiştir. Sa- ha, acemiliğine rağmen Pehlivan küylü spor- eular çok güzel ve enerjik bir oyun çıkara- rak bütün seyircilerin takdir ve alkışlarına mazhar olmuşlardır. Oyun ikinci devrenin 35 nel dakikasına kadar 3-3 berabere bir vaziyette devam ederken misafirler aleyhine uzaktan atılan ve rüzgârm da yardımı ile kale önündeki karışıklık esnasında basma carparak kale- ye İren top maçın beraberliğini bozmuş ve müsabaka da bu şekilde 3-4 olarak Edirme- Milerin lehine meticelenmiştir. Yenmek ve yenilmekten ziyade muhit- lerinde sessiz ve mütevaziane bir şekilde çalışan Pehlivan köy gençlerinin Edirne gi- bi oldukça kuvvetii bir spor bölgesinin fut- boleuları karşısında aldıkları bu muvaffa- kiyetli netice takdire şayandır. Misafirler gece trenile avdet etmişler ve gelişte olduğu gibi avdetie de ilgili !dareci- ler ve sporcular tarafından uğurlanmışlar- dır. aaa İLÂN Mısıra gitmek için 6 Mayıs tarihine kadar Mısır konsolosluğundan yerilen vizeler Mısır Hey'eti askeriye taratın- dan ilga edilmiştir. Ve Bundan böyle Mısıra kim gitmek isterse vize almak için yeniden Mısır konsolosluğuna veisi müracat etmelidir. Mısır sefareti