15 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

PONÇIKI Erenköy M. 'T, imzalı bir okuyucu- muzdan sldığımız mektupta: (Ponçi- ki) ismindeki tatlının nasıl yapıldığı #oruluyor, Müşküllere cevap sütunu- muzda bunu tarif etmek çok yer İş- gal ettiğinden burada yazmağı mü- nasip gördük, Ponçikiyi yapmak için lâzım olan malzeme şunlardır: 500 gram iyi çins elenmiş un, 40 gtâm maya, 100 gram ince Amerikan şekeri, 1 gram tuz (bir tutam), 2 yumurta, 250 gram ilk süt, bir limonun rendelenmiş ka- buğu, 70 gram tereyağı, 250 gram erik marmelâdı, yoksa her hangi bir marmelât. Mayanın hazırlanması: Maya ılık Bütün yarısı ile halledilecek, biraz un Mâvesiyle iyice karıştırılacak, sonra kabarması için üstü örtülerek sıcak bir yere konulâcaktır. Sütün çok sıcak olmamasına dik- kat edilmelidir. Zira maya bozulur ve kabarmaz. Tatlının o yapılması Maya kabar- dıktan sonra içerisine tereyağını, şe keri, tuzu, yumurtalari, limon kabu- ğunu, unu ve sütü ilâve ederek iyice karıştırmalı, Hamurun çok yumuşak olmasından sakınmalı, (Çünkü pon- çikilerin doldurulması güçleşir). Bu- nun İçin sütü azar azar İlâve etmeli. İcap ederse sütün hepsini kullan- mamalı, Hamur güzelce karıştıktan sonra üstünü örterek tekrar kabarması için sicak yere konulmalıdıf. İyice kabaran hamurdan parçalar kopararak un serpilmiş hamur tahta- sı üzerinde hafifçe yuvarlamalı ve merdane ile pek az açmalı, Bir kahve kaşığı marmelât koymalı ve hamu- Tun diğer kısmını üzerine kapamalı. Bir bardakla yuvarlak kesmeli, Lİçine çok marmelât koymamalı- dır. Çünkü pişerken akar.) Hazırlanan bu yuvarlakların tek- rar kabarması lâzımdır. Kâfi derece- de kabardıktan sonra Lavada vejeta- lin yağı içinde iki tarafı nar gibi ola- Tak kızartmalı. Tabağa çekerek üzer- Yerine İnce toz şeker serpmeli, 'Tavadaki yağ çok ©ol olmalıdır. Ponçikiler yağda yüzerek kızarmalı- dır. Yağın çok kızgın olmumasına dik- kat etmelidir. Zira pastalar çabuk kızarır, fakat içleri pişmemiş kalır, Eğer yağ az sıcak olursa pastalar kKızarırken fazla yağ içerler. Yağ, pişirilen pastalar kizarırken fazla kızarsa, kenara çekmeli ve içi- ne soğuk yağ koymalıdır. Pastanın yağı içmesine mâni ol. mak için yağ içerisine 2 - 3 kaşık kon- yak almak faydalıdır. PIRELER Yaz yaklaşırken tedbir almak lâzımdır Havalar ısınmağa başladı; pirelerin meydana çıktıkları zaman yaklaşı- yor. Evlerde pireleri kaçırmak için temizliğe çok dikkat etmek lâzımdır. Odaları her gün sirkeli su ile silmek pire tohumlarını bitirir, Muşambalı olmuyan evlerde bazı odaların döşeme tahtaları birbirin. den ayrılmış haldedir. Bu odalarda, ne kadar çalışılsa pireler bitirilemez, Bu aralıklara saklanan pireler iste- dikleri zaman meydana çıkarlar, Bu gibi yerlerde pirelerle mücadele için en iyi çare bu aralıkları tıkamaktır. Beş on kuruşluk cam macunu bu İş için kâfidir. Manmafih daha az masraflı bir “eş de vardır: Gece yatarken bir le- su İçerisine küçük parçalara ke- “sümiş sekiz on gazeteyi atmalı. Sa- bah bu gazeteler hamur haline gek miştir, Leğeni ateşe koymalı, hamu. ru karıştırarak pişirmeli. İçerisine evvelce pişirilmiş su İle undan yapıl miş çirişi katmak. Bir çeyrek pişir. dikten sonra ateşten indirmeli ve bir bıçakla tahta aralarına tikamalı, 'Tayör içine giyilen blüzlar ekseri- | yetle önden düğmeli oluyor. Fakat bunlar muhtelif biçimde yapılıyor: 1 — Siklâmen renkte krep birman- dan yapılan bu blüz pli ve biyelerle süslenmiştir. Kendi renginde kristal düğme ile iliklenmiştir. 2 — Mercan rengi krep saten blüz. | İnce nervürlerle süslenen blüzun önü kendi kumaşından küçük düğmelerle ilikleniyor 3 — Çivit mavisi muslinden plilerle süslenmiş blüz. Ayni hizada pliler ke- silerek blüza ayrı bir garnitür yapık maktadır. Yaka ve kol ağızlarına ara sıra kesilerek.feston hissi veren pli- | der yapılmıştır. Ayni renk sedef düğ- | meleri vardır. 4 — Kırmızı Krep mâtoken blüz. Göğüs ve kollar büzgülerle süslenmiş- İ tir. Kumaşından düğmeleri vardır. 5 — Sarı krep döşinden blüz. Ayni | renk ensiz Valânsiyen danteli ile süs lenmiştir. Kehribardan düğmelerle iliklenmiştir. İzmirde fuar hazırlığı Kültürpark ve fuarm İzmir (Akşam) — İzmir enternas- | yonal fuarı hazırlıklarına devam edil mektedir. Bu seneki fuara iştirak edo- cek ecnebi firmalara veya ecnebi fir. malar namına iştirak ederek satış yâr pecakların her birine Vekiller Heyeti kararile 2,000 liraya kadar serbes dö- viz verilecektir. Devlet demiryolları umum müdür. Jüğü tarafından fuara iştirak edecek veya fuarı ziyaret edecek olanlara yapılması muvafık görülen tenzilât, Avrupa hattına da teşmil edilmiştir. Belçika demiryolları idaresi, yolcu trenlerinde fuar? oşya ve ziyaretçileri için yüzde 25 nisbetinde tenzilât ya- pacağını bildirmiştir. Fuar eşyası için hususi bir tarife tatbik olunacaktır, Filistin demiryollarında da yüzde 50 tensilât kabul edilmiştir. Bulga tayyareden alınmış bir resmi ristandan İzmir fuarını görmeğe ge leceklere geliş ve dönüşte yüzde 50 tenzilât yapılacaktır. Yunanistandan doğrudan doğruya veya transit suretile geçip İzmir en- termasyal fuarmı ziyaret edeceklere lt kabul edilmiştir. Ayrıca dönüşte nakledilecek fuar eşyası, meccanen nakledilecektir. Türkiye - İtalya arasındaki liman ve iskeleler için İzmirdeki Fenlelli &perko acentesi, vapurlarında fuara iştirak edecekler için — yemek ücreti de dahil olmak üzere — yüzde 50 ten- zilât kabul ettiğini, fuar komitesine bildirmiştir Müthiş bir cinayet Bir kadın kocasını, sevdiği gence öldürttü Soma (Akşam) — Kazamızın Deniş köyünde tüyler ürpertici bir cinayet iş» lenmiştir. Bu köy halkından Süleyman karısı Ayşe, kocasının akrabasından Mus- tafa ile bir müddeltenberi münasebeti sıklaştırmıştır. Ayşe Mustafaya kocası- nı öldürürse bütün tarlalarını kendisine vereceğini ve birlikte yaşıyaçaklarını söylemiş, cinayete teşvik etmiştir. Geçen gün Süleyman odun kesmek üzere ormana gitmiştir. Ayşe derhal Muatafayı bularak «Kacam ormana gitti, orada işini bitir» demiştir. Mustafa ormana gitmiş ve işini biti- rerek. yüzünü yıkamakta olan Süleymani bulmuştur. Mustafa: «Ben de odun ke- seceğim, baltan keskin midir?» diye sor- muş, Süleyman da: «Keskindir, lâzımsa ali» cevabını vermiştir. Mustafa baltayı alınca Süleymanın başma indirmiş ve kafasını parçahıyarak Süleymam öldür- müştür. Bundan sonra köye gelmiş, Ayş& #le birlikte yemek yemiş ve bir saat mes safedeki köyüne gitmiştir. Akşam Süleyman avdet etmeyince babası karakola müracaat etmiştir. Der- hal müddeiumumiliğe haber verilmiş ve müddeiumumi B. Mithat Anıl, merkez karakol komutanı Ramazan onbaşı ve bir jandarma ile ormana gitmiştir. Bura. da cesed bulunmuş ve yapılan tahkikat neticesinde katiller meydana çıkarılmiş- lardır. Ayşe ve Mustafa yakalanmışlarr cürümlerini itiraf etmişlerdir. Fazla rakı yüzünden öldü Yağar adıtida biri iki gün evvel fazla ra- kı içip sarhoş olduktan sonra gede sokak” ti rken birdenbire fenalaşmış ve ol- duğu yere düşüp sızmıştır. Polis devriyeleri Yaşarı bu vaziyette gö- rünee Beyoğlu hastanesine kaldırmışlardı. Yeşar iki gin hastanede kalmışsa da te- darisine imkân görülememiş ve dün gün düz hastanede ölmüştür. Ölüm vakası müd- delumı bildirilmiş, Adiiye doktoru B. En tarafından yapılan mua» de, otopsi yapılmak Üzere ce- morga rad sonfa bir maden müzesi halinde daj- ma açık bulundurmağı kabul etmiş- tin. İş bankası paviyonu da ayni ge kilde hâlkın istifadesine açık bulun- durulâcak ve burada bulunacak bir memur, İş bankasına bağlı fabrika- lar için sipariş kabul edecektir. Bu şeneki fuarın, geçen yıllardan daha mükemmel bir eser olmas. için muhtelif şekillerde çalışılmaktadır. MÜŞKÜLLERE CEVAP Halılardaki güveler nasıl imha eğilir? Güntepe Leman 5. — Halılarınızdaki güve yeniklerinin naftalin vam etmesi halınm tüyle, yumurtalarının ölmemesinden fl Burun için en İyi usul şudur: Bir a2 su içinde naftalin eritin bir bezi bu naftalinli sıkarak bu bezi güve mahı ve kızgın ütü fle ütülemeli U çıkan naftalin kok; ak buhar güvele- rin yumurtalarını öldürür. Çamur maske Eskişehir Nilüfer: 1 — Artistlerin geny- liklerini muhafaza için yüzlerine yaptıkları gamur maskeler hakiki çamurdan değildir. Su ile ezilen bazı tozlardan yapılm; 2 — Renkleri solmuş siya) de boyanması mümkün değildir. 3 — Beyaz ayakka; benzinle, ince #impara ükten sonra boyanını 4 — Yüzünüzdeki si ve siyah benaklerin zall olması için süreceğiniz krem- ler ve ilâçların pek az tesiri olur. Bunlar ekseriyetle mide, karaciğer, barsak rahat- Bızlıklarından ileri gelir. Doktorunuza sorup onun vereceği rejimden istifade edel biz, Kirpikleri uzatan ilâç Ayşe Aydm Beşiktaş caddesi No, 4 kadar sahimaz olmayınız. Sıramzı bekleyi- niz, Sorduğunuz, kirpikleri uzatıp sıklaştı ran ilâcın tertibi şudur 20 gram vazelin yağı, 8 gram biniyağı; 2 gram asit galik, 3 damla aselbent, 14 dam- la leranta çiçeği Çile karşı basit bir ilâç Bahar gelince açık havada gezmek, kırlara gitmek bir ihtiyaçtır. Fakat bu mevsim güneşi yüzde lekeler, bik hassa çil yapar. Çil ekseriyetle ince beyaz tenlilerde görülür. Bu lekeler. den kurtulmak için basit bir ilâç var- dır. On gram borax, on gram gül su- yu, iki gram aselbeni, yüz gram çiçek suyu almalı, Borax çiçek suyu içinde eritildik- ten sonra diğerleri ilâve edilerek ka- rıştırılmalı. Sabah ve akşam bir parça pamukla bu mahlüttan yüze sürmeli ve silme- den kurumağa bırakmalı. Kullanılacağı zaman çalkalamak lâzımdır, Bu ilâcn devam edilirse az zaman. da faydası görülür. Bu Şişeyi iylee Uzun müddet kullanılmıyan mürekkepli kalem nasıl temizlenir? Uzun müddet kullanılmıyan mü- rTekkepli kalemlerin içindeki mürek- kep koyulaşır, yazı yazılacağı zaman güçlük çekilir. Kalem açılır, sirkel $u İle yıkandıktan sonra içerisine tek- rar mürekkep doldurulursa yeni gibi olur. Süpürgenin çok dayanması için Yeni alınan süpürgenin çok da- yanması için şaplı suda bir müddet ıslatmak kâfidir. Dört bardak suya bir çorba kaşığı toz halinde şap kw rıştırıp eritmelidir. Süpürgenin süpüren kısmını bu su içinde dört beş saat bırakmalı, sonra silkmeli ve gölgede kurultuk- tan sonra kullanmalı Saçların parlak ve yumuşak olması için Saçların parink ve yumuşak olması için baş ykandıktan sonra hafifçe ısıtılmış tüylü havlu ile saçları kuru- Iamak lâzımdır. Havlu yaşlanınca onu bırakarak bir diğerini almalı, Bu ılık friksiyon saçlarım köklerinin derisini pembe Jeştirerek saç köklerine kuvvet verir. Nasıra karşı ilâç Bu mevsim ayaktaki nasırların sancıları artar. Bunlardan kurtul mak için her gece yatarken nasırın Üzerine biraz Arap sabunu sürmeli, Üzerine bir fanilâ koyarak temiz bir sargı ile sarmalı, Birkaç gün sonra sicak su ile banyo yapmalı. Nasıra do- kunulunca hemen çıkar. We konulan yemekler yağlı yemeklere şeker koy” mak âdettir. Bundan başka etli ye- mekrlere (rosta, tas kebabı) pişirilire ken bir veya İki çay şekeri konulurss çök nefis olur. Makama için pişen domates salça sı içerisine bir kahve kaşığı toz şeker karıştanılırsa lezzeti çok daha iyi olur.