15 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

15 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahie 8 Hollanda hükümeti erkânı da Londraya vasıl oldu Kraliçe Wilhelmine, Buckingham sarayında ikamet edecek Kraliçe bir beyanname neşrederek: “Davamızda haklı çıkacağımıza eminim,, dedi ve hükümetin işleri İngiltereden idare edeceğini söyledi . Londra 14 — Hollanda Başvekili ve Kabine erkânı bir İngiliz harp g& misile İngiltereye gelmişler ve Lon- üraya vasıl olmuşlardır. İsatsyonda Hariciye Nazırı lord Halifax namına bir memur ve Hollanda elçisi kendi- lerini karşılamıştır. Hollanda gazetecilere hükümetin vazifesini da- ha müessir bir surette yapması için İngiltereye geldiği, şimdilik İngilte- Tede kalacağını söylemiştir. Kraliçe sarayda oturacak Londra 4 (A.A) Hollanda kra- Wilhelmine, dün gece Londraya gelmiştir. Krni'çe Wilhelmine, trenden indiği şaman çok müteessir bulunuyordu. disini karşılamağa gelmiş hiz kralı. kraliçenin elini sıkmış, bilâhare Iki yanağından öpmüştür. Kraliçe bir müddet etrafına dak- Mış, bilahara kızı veliaht prenses Ju- | Manayı ve damadını görünce yüzün- de bir tebessüm hasıl olmuştur. Kra- Hiçe bir'müddet kızı ve damadı İle ko- m uş, bundan sonra İngiliz kralı na dönerek kralile uzun müddet Fransızca görüşmüştür. Hollanda kraliçesi, Londraya husu- si trenle gelmiştir, Refakatinde, Hol- Yanda kral ınuhafız alayından subay- Tar ve erler vardır. Londra 13 (A.A) — Hollanda kra- Hçesi Wilhelmine, Buckingham sara» yına inmiştir. Kraliçe, bu sarayda (- kamet edecektir. Kraliçe ile krallık muhafız alayına mensup müfreze, İngiltereye bir İngiliz gerisi ile gel- miştir. Hollanda Kraliçesinin beynnamesi Londra 14 (A.A) — Bollanda rad- sefiri | olan | yosu, kraliçe Vilhelmine'nin bir be yannamesini neşretmiştir. Kraliçe, bu beyannamesinde kendisinin ve na- zarlarının vaziyet müsaade eder etmes Hollandaya avdet kararında oldukla» rını söylemekte ve şöyle demektedir: rek bizim, gerek nazırlarımızın, memeleketimizi, Hollandada serbesç8 idare etmemize imkân olmadığımı an- İ lar anlamaz, hükümet merkezini 66- nubi bir memlekete naklelmeğe iste- | s miyerek karar verdik. Vaziyet müsaa- | in , | sında zuhur eden müteaddit hâdiseler | sebebile bâyiler bu gazeteyi satmak- de eğer etmez, derhal Hollandaya dö- neceğiz, İ — Hollanda hükümeti şimdi İngiltere- dedir emin olunuz. Hollanda. ordusu başku- mandanlığt icab eden bütün askeri kararları verecektir. Mahalli maka- mat, umumi menfaat için zaruri gör- dükleri bütün tedbirleri ittihaz ede- ceklerdir. Kalbim anavatanda kalan bütün yurddaşlarımla beraberdir. Allahın inayetile galip geleöeğiz. Eski devirleri hatırlayınız. Gene öyle olacaktır. Davamıza yardım için eli- nizden geleni yapınız.» Holandanın altınları Amerikaya gidiyor New - York 14 (A-A.) — Bir Hok landa gemisi Hollandanın âltın ihti. İ yatının bir kısmını teşkil eden altın külçelerini hâmll olduğu halde bura ya gelmiştir. Bu kabilden hamüle ytle lü diğer dört gemi yolda bulunmak- tadır. Lüksemburg Grandüşesi Pariste Paris 14 (A.A.) Lüksemburg grandüşesi Charlotte zevci prens ve çocukları evvelki gece Parlse gölmiş- lerdir. Hava muharebeleri (Baş tarafı 1 nci sahifede) Düşmanın ileri hareketi, gece, Hol- landa bududunun iki tarafında yapı" ları ve muvaftakiyetle neticelenen bir geri bombardımanlarla işkâl edilmiş- tir. Gündüz yapdan bombardımanlar, düşmanın Belçika ve Lüksemburgüar ki kolları üzerinde çök müessir olmuş- tur, Tayyare filolarımız, bazı kayıplar ra sebebiyet veren bir mukâvemötle karşılaşmıştır. Düşmanın karakol ge mileri üzerine de hücumlar yapılmış- tar. İngilterede tedbirler New - York 14 — Almanlar Hol. landa ve Belçika sahillerini ele geçir mek İçin taarruzlarına durmadan de vam ediyorlar, Almanyanın bu sahil. lere tayyare üsleri tesis etmek İste- diği arilaşılmaktadır. Buradan İngil- Kurtuluşta grup. teveye yarım saatte gitmek kabil ola- caktır, İngiltere de tayyare taarrüz- larına karşı tedbir almaktadır. Pare şülle asker İndirilmesi ihtimaline kars gı eski muhariplerden mürekkep müf- rezeler teşkil edilmiştir. İsviçrenin protestosu Bern 14 (A.A) — Berlindeki İs- viçne sefiri, Alman tayyarelerinin cü- ma günü Courrendlin hudud şehrin üzerine 17 bomba atmış olmalarını protasto etmiştir. Düşürülen tayyareler Londra 14 (A.A) — Dün gece ve- rilen tebliğde gösterilen Alman tay- yavelerinden başka, ayrıca 16 Alman tayyaresi daha düşürülmüştür. Dün gece müttefik hava kuvvetleri, bir çok İstikşaf uçuşu yapmışlardır. Papazyan Biçki - Dikiş Yurdundan mezun talebelerden bir (Ortada müdireleri bayan Papazyan görünüyor. Davamızda haklı çıkacağımıza | | yapıldı (Baştarafı 1 inci sahifede) ber, Yunan mahafilinin nikbinliğine rağmen bazı diplomatların İtalyanın harbe girmek arifesinde olduğu mü- taleasında bulunduklarını ilâve et mektedir, Alman sefarethanesi önünde tezahür Roma 14 (A.A.) — Öğleye doğru talebe ve halktan mürekep büyük bir kitle Alman sefaret binasının önüne giderek Almanya lehinde tezahürat- ta bulunmuştur. Osservatore Romano'nun sa- tışına mani oluyorlar Roma 14 (A.A;) — Romanın gazete Batan kulübelerinin ekserisinde Osser- vatore Romano gazetesi bu akşma satıştan kaldırılmıştır. Papalığın nâ- şiri olan bu gâzete resmen menedilmiş alanlar ve siyah gömlekliler ara- tan vazgeçmişlerdir. Romayı ziyaret eden Al- manların adedi artıyor Roma 14 (AA) — Her yaşta üni- versite talebeleri bugün de yeni teza- hüratta bulunmak üzere mekteplerin- | den İzin almışlardır. 5 - 6 bin talebe sokaklardan geçerek mektep ve vatan marşları söylemişlerdir. Tezahüratçı- ların İngiliz ve Frarısız elçiliklerine ci- var sokaklardan geçmelerine müsaade edilmemiştir. Romayı ziyaret eden Almanların adedi süratle artmakta- dır. Vatikanın organı olan Osserva- tore Romano gazetesi bugün tekrar sokaklarda yakılmışlar. Jimnastik mecburiyeti (Bantarafı 1 inci sanifede) e sun, Zonguldak, Ankara, Bâlme, Kırklareli, erd sn sora esi Bursa, Di Ya maya #çet, Beyi Seylan 0 6. "ilep “intay | vilâyetlerinin vilâyet ve kaza merkeglerile müteaddit öğretmenli mektebi mevcud olan nahiye merkezi ve köylerindeki 15, 16, 17 yaşlarındaki erkek gençlerin: (Yalnız İs- tanbul, İzmir, Seyhan vilâyet merkezle- tinde Belediye hudutları içindeki bu yaş- Yar şimdilik hariç) 3 — Mükellefiyetin tatisik edildiği yer- lerdeki 35 (dahi) yaşına kadar bütün zer- bes hekimlerin, 4 — Memur ve İşçi sayısı 500 va daha faz- la olan fabrika, imalâthane ve emsali mücussattaki 15 (dahli) - 35 (dahil) yaş- lar urasındaki erkek ve kız ve kadın yurd- daşların beden terbiyesi mükellefiyetlerini yapmak için, viüâyetleree gençlik Klüpleri- ne ve gruplarına girmeğe davet olunacak- ları ilân ölünür, Japon - Çin harbi Japonların bir günde 20 bin ölü verdikleri bildiriliyor Çunking 14 (AA) — 150 bin kişiden mürekkep bir Japon ordusu perşembe gü- mÜ Han nehrinin şarkındaki ovalarda ce- rTeyan eden muharebeden sonra Hankeu- hun şimal batısında ricat halindedir. Ja- poniarın bir günde 20 bin kişi kaybettikleri Yidirilmektedir. Çinitler 52 top, 62 tank ve zırhlı araba ve 323 kamyon zaplettiklerimi bildiriyorlar. Çir kıtaları şimdi Hankeunun şimalin- de kâin demiryolu üzerindeki Japon üsle- rine hücum etmektedirler Sucu Halilin mahkümiyeti 7 sene 4 aya indirildi Kendisinden üzere aleyhine dava açan karısı Şükriyeyi Beyazıt civarn- da Fatih sulh mahkemesinin kapısı önün- de bıçakla öldüren sucu Halil birinci ağır- ceza mahkemesinde muhakeme edilmiş ve 14 sene Sekiz ay hapsine karar verilmişti. “Temyiz mahkemesi bu kararı Ealilin le- hine olarak bozmuş ve evrakı inde etmiş- tir. Dün birinci siğpresa mâhkemesinde sucu Halilin yeniden muhakemesi yapılmış ve muhkema, Temyiz mahkemesinin makız Kararına İtlbr etmiştir. Tekrar yapılan muhakeme neticesinde, vaka esnasında karısı Şükriyenin orada bir şoförle beraber dolaşması ve kocasına da küfretmesi, Halil hakkında ossayı hafifletici ağır tahrik ma- hiyetinde ulâuğu göz önüne alımarak hapis cezası yedi sena dört aya imdiriimiştir. Emin meydanı Eminönü meydanının müteahhide ihale edilen kısmının ingası iki güne kadar ik- mal edilecektir. Yalnız Yenicaminin önüne rmer basamakların kormasm sonradan seltmeğe yakında başlıymcaklır, Meydanın gümrük antreposu ve Balıkhane önündeki rıbtımlari Belediye tarafından Inşa edili- yoz, maâkla beraber, gazeteyi satan ile | (Bastarafı 1 inci sahifede) Hollanda hükümetinin bundan böyle Londrayı merkez ittihaz edeceği va Hol- landa ile Hollunda müstemlekelerini alâ- kadar eden kararları orada vereceği bil- dirilmektedir. Esir alınan bir Alman gene- ralinin üzerinde bulunan liste Londra 14 — Hollandanın Londra elçisi Verduynen beyanatta bulunarak | Alman kollarından birine kumanda eden bir generalin esir alındığını ve üzerinde | Almanlar tarafından derhal kurşuna di- rilecek olan Hollandalıların ismi yazılı bir liste buuladuğunu söylemiştir. Bu ge- neralin Hollandadaki Gestapo teşkilâtıni vücuda getiren adam olduğu zannedil- mektedir. Beşinci kolun yaptığı hatekât, Hollan- du için çok zararh olmuştur. Hollanda üniforması giymiş nasyonal sosyalistler, evlerinden fırlayıp Hollanda askerlerine saldırmakta ve bunlara mteş açmaktadırlar Elçi, hava kıtaları efradı arasında ra- hibe kıyafetine girmiş askerler bulundu- ğunu ilâve etmiştir Meydan muharebesi hakkın- da tafsilât Paris 14 (A.A) Havas ajansı, Meme meydan muharebesi hakkında sa- muharebesi Mewse üzerinde esaslı suret te başlamıştır. Almanlar, Liöze'in şima linde ve cenubunda iki koldan taarruz etmişlerdir. Alman cenup kolu daha kuvvetli görünmektedir. Bu kel, çek külliyedli piyade cüzütamların ve iki zırhlı fırkayı ihtiva etmektedir. Bu kuv- vetler, Moselle aşılır aşılmaz, Lüksem- burgdan ve Ardenne'lerden ileri doğru atılmışlardır. Lüksemburg hududunu geçtikten son- ra, yelpaze şeklinde açılarak | ilerliyen Alman kollarının miktarı, ehemmiyeti ve yürüyüş mihveri hakkında henüz sarih malümat alınmamıştır. o Görünüşe göre, bu yürüyüş, Fransız Ardenne'leri ve Meuse'ün yukan mecrası istikametin- de yapılmaktadır. Meuse'ün sağ sahilin- deki başbca geçit noktalarında Alman müfrezeleri görüldüğü haber veriliyor. Sedandan Moselle'e kadar olan saha- du başka bir meydan muharebesi başla” mıştır. Almanlar Franaz hududuna gel- mişlerdir ve Maginot hattını şimal deni- zine kadar götüren Fransız müstahkem hattı ileri mevzilerinde son derece şid- detli meharebeler öeraypan etmiştir. Al- manların civarına girdikleri Sedan ve Longway şehirleri bu isükkümlarin ile Gerek Sedan, gerek Longwuyda yapı" lan meydan muharebesi, son derece çid- detlidir. Paris 14 (A.A.) — Havas ajansı sa- at 14,45 de bildiriyor: Sedan ve Long- ws şehirleri içinde şiddetli bir meydan muharebesi cereyan etmektedir. Alman iddinları hilifenn Mentmedy'de işara de- ğer bir şey yektur. Yanan şehirler , Brüksel 14 — Namur'da bombalarla büyük yangınlar çıkarılmıştır. Rötterda- vin da alevler içinde bulunduğunu dün akşam Rotterdumu terkeden mülteciler söylemektedirler. Mukabil taarruz mu? Brüksel 14 — Belçikaya son 48 sat | zarfında mühim miktarda Fransız ve İn- giliz takviye kıtaatı gelmiştir. Zannedil- İ odiğine göre Fransız, İngiliz ve Belçika- | klar büyük bir mukabil taarruz yapmak- “ tadırlar i Alman başkumandanlığının merhametsizce verdiği emir İ 14 — Alman kumanda heyeti | Paris Şiddetli iki meydan muharebesi başladı 15 Mayıs 1940 altı yedi bin tayyareye âskeri veya «ik vil hedeflere merhametsizce hücum emri vermiştir. Açık şehirlerde taarruzlar git- tikçe şiddetleniyor. Londra 14 (A.A) — İstihbarat Nas zın Duff Cooper, İngiliz naşirletinin yap- ukları bir içtimada şu sözleri söylemiş” tir: Alman başkumandanlığının, Belçika» da harekât yapan k: verdiği şu em» ri zaptettik: Yollarda sivil mülteci ka- fileleri vardır. Bunları imkân olduğu ka- dar hırpalayınız.» Alman esirleri bulunan bir tren bombardıman edildi Brüksel 14 (A.A) — Havas ajanı bildiriyor: Alman tayyateleri, içinde Alman esirleri bulunan bir trene mitral- yöz ateşi açmıştır. 650 esirden 20 kişi ölmüştür. Belçikalılar ellerine geçir- dikleri paraşütçüleri parçalıyorlar Brüksel 14 a Haye mntakasında Memi saresihcilari İnslizetina ediyarlar. Bu sabah Brüksele kım Alman paraşütçüleri inmiş hücum ederek bunlardan birç çalamışlardır. Alınan paraşütçüleri Rot terdam şehri civarına da inmekte devam ediyorlar. Briiksel 14 (A.A) — Brüksel şehri- nin muhtelif noktalarına parssütçüler in- mekte devam ediyorlar darma elradı ve askeri kuvv cümle rezaretlerin bulunduğu muhafaza altında tutmaktadırlar. devam vu par- Belçika Başvekilinin beyanatı Brüksel 14 (A A.) yodu şu buyunatta tımız takdir ve hayranlığa B. Pierlot rad bulunmustur: Kıtaa- yik bi su. rette mukavemet etmiş ve akşam oldu ğu zaman bütün mevzilerini muhafaza eylemişlerdir. Bu sabah muhtelif bölgelerde diğer hücuralar vokubulmuşan da' bunlardı hiçbiri hatlarmıza girmeğe olamamıştır lâdge müstahkem bölgesinde düşman kalelerimizin ateşi altımda vermekte berdevamdır Ne dün akşam ne de bugece Brüksele hiçbir paraşütçü inmemiştir Düşman Anversi, Namuru, Louvaini ve Alosti bombardıman etmiş, mül ri yaylım ateşine tutmuştur. arasında pek çok ölen vardır. Evvelkini hatırlatan bu harp ondan da beterdir. Medeni dünyan ba har- bin dehşetlerini bilmesi ve beşer vida mına bunlar hakkında hükmünü verme. si İâzımdır. Her şeyi ödeyecek olan saat gelecektir. Buna intizaren cesaretimizi, maneviya- tumarı ve yurdun selimeti için olan azim- Terimizi masun bir şekilde muhafaza ede Sm. Hükümet daima Brükselde vazifesi başındadır. AKŞAM Abone ücretleri Türkiye muvaf ağır zayiat Sivil ahali Ecnebi 7100 kuzuş 450 » 800 » , SENELİK 8 AYLIK 3 AYLIK 400 ı AYLIK 159 , | Posta #töhadına dahili olmıyan ecri memleketler: Semeliği 3600, sit astığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. 1401 Kuruş >. is İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatn 2. 1720 va aşi 848 1209 150 16.08 18. Va. 239 443 1210 10 İdarehane: Babel civarı Acımuzluk sokak No. 13 Antakya (Akşam) lik maci Ra Ma ei mıştır. 940 bütçesi 392,042 Jirası adi, 123,898 lirusı fevkalâde olmak üzere 515,940 Tiradır. Gönderdiğim resim Hatay valisi B, Şükrü Sökmensileri umumi meclis azağile bir arada gösteriyor.