19 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MA a Meri ri Son dakika Fransız kabinesindeki değişiklik iyi karşılandı Almanlarda yorgunluk alâmetleri görüldüğünden bahsediliyor Paris 19 — Fransa 914deki çehresini almıştır. Herkeste büyük bir cidâ- yet ve azimkârlık görünüyor. Kabinede yapılan değişiklik iyi karşılanmıştır. Başvekil muavini sıtaftile kabineye giren mareşal Petain'in tecrübesinden çok istifade edilecektir. Clemancenu'nun kâtibi ve en yâkin arkadaşı olan Müs- temlikât Nazırı B. Mandel'in Dahiliye Nezaretine geçmesi de çok ehemmiyeti haizdir. Norveç ve Hollanda vakayli cephe gerisine çok ehemmiyet vermek Bzımgeldiğini göstermiştir. Yeni Nazır bu İşle meşgul olacak, casulara, boz» gunculara karşı tedbir alacaktır. Vaziyet ciddi olmakta devam ediyor. Dikkate şayan başlıca 2 hadise var» dır: 1 — Almanların teşkil ettikleri çıkıntının genişlememesi ve temizlenmesi için esaslı tedbirler alınmıştır. 2 — Almanlarda yorgunluk alâmetleri görülü- yor. Dün Verven'in garbinde Landrecles mıntakasında şiddetli muharebeler olmuştur. Almanlar Fransaya da paraşütçü attılar Bunlar zarar veremiyecek hale getirildiler Paris 19 — Dün bir Alman motörize kolunun Sedan'ın şimaline kadar geldiği hakkında bir rivayet duyulmuştur. Bu haber asılsızdır. 6 motosikletli Alman askeri, Fransız hatları arasından geçerek buraya kadar gelebilmişse de bunlar derhal esir edilmişlerdir. Almanlar, Fransız hatlarının gerisine bazı paraşütçüler atmışlardır. Bunlar da zarar veremiyecek hale getirilmişlerdir. Almanların dün Parise yapmak istedikleri hava taarruzuna her biri se- kizer tayyareden mürekkep 3 grup iştirak etmiştir. Tayyare dâfii toplar ve Avcı tayyareleri bunları derhal geri dönmeğe mecbur etmişlerdir. Dört Alman tayyaresi düşürülmüştür. Mussolini, B. Roosevelt'e cevap verdi Roma 19 — B, Mussolini, Amerika Cümhurreisi B. Roosevelt'in son me- sajına dün öğleden sonra cevap vermiştir. Cevabın metni hakkında malümat yoktur. B. Churchill bu akşam bir nutuk söyliyecek Londra 19 — Başvekil B. Churchill bu akşam saat 21 de radyoda bir nu-” tuk söyliyecektir. Avrupadaki Amerikalılar dönüyorlar Cenova 19 — Garbi, merkezi Avrupadan ve Balkanlardan birçok Ameri- kali buraya gelmiş, bunlar dün Amerika bandıralı Vaşington vapurile Ameri- kaya hareket etmişlerdir. Ingiltere kralının tebrik telgrafı Londra 19 — İngiliz hava kuvvetleri tarafından son günlerde yapılan mu- vaffakıyetli muharebeler ve bu kuvvetlerin kara ordularına büyük yardımı münasebetile İngiltere kralı tayyarecilere bir tebrik telgrafı göndermiştir. Amerika hükümetlerinin Almanyayı protestosu Vaşington 19 — Yirmi bir Amerika milleti, Almanya tarafından Hollan- da, Belçika ve Lüksemburg'un bitaraflıklarının hukuku düvel kaidelerine mu- halit olarak ihlâl edilmesini şiddetli bir lisanla protesto etmiştir. Isveç yeniden tedbir alıyor Stokholm 19 — Hükümet paraşütçülere ve casuslara karşı yeniden tedbir almıştır. Alman tayyareleri Ingiltereya yaklaşmak İstediler Londra 19 — Dün gece İngilterenin cenubu şarki sahilleri açıklarında şiddetli top sesleri ve tayyare motörü gürülütüleri işitilmiştir. Tehlike işareti verilmemiştir. Alman tayyarelerinin İngiliz sahillerine yaklaşmak istedikleri, fakat muvaffak olamadıkları anlaşılmaktadır. Vergileri arttırılan| Yugoslavyada maddeler Bunları toplıyanlar hakkında 16 - 65 yaş arasinda erkekler yardımcı orduda hizmet — görecekler Belgrad 18 (A-A.) — Resmi gazete, 16 MA 65 yaş arasında silâh altına alın mayacak bütün erkeklerin, bir harp ci- nasında, yeni teşkil edilmiş olan yardım- cı orduya hizmet göreceklerini bildiren bir emirnamâ neşretmiştir. Yugoslavya kumandanlığının emrine verilecek olan bu yardımcı ordunun vazifesi, bir taraf- tan dahilde düşmanlara karşı müdafaa ve diğet taraftan cephedeki ordunun ia- tırılan maddelerin ticaretle alâkası olnm- yan bazı kimseler tarafından toplandığı anlaşılmıştır Maliye Vekâleti bu gibilerin cezalari- dırılması için milli korunma kanununun hükümete verdiği salâhiyetin kullnılma- #ına karar verilmesini koordinasyon he- yetinden istedi. Heyetin bu talep daire- sinde hazırladığı karar meriyete konul | | Hi | Erbaa, Pölcağ've ve Fatsada dün de zelzeleler oldu. nüfusca zayiat yoktur Erbaa 18 (A.A) — Bugün burada 9.50 de şiddetli bir zelzele oldu. Zayiat yoktur. Tokat 18 (A.A.) — Bu sabah şehri- mizde 8.46 da bir yer sarsıntısı olmuştur. asar yoktur. Fatsa 18 (A.A.) — Bugün saat 8.47 de burada bir saniye devam eden hafif bir yer sarsıntısı olmuştur. Başvekil dün akşam Ankara Halkevinde müsamereyi takip etti Ankara 18 (Telefonla) — 19 mayış bayramı münasebetile bu akşam Ar kara Halkevinde bir müsamere verik di. Başvekil doktor Refik Saydam, ba- zı Vekiller ve mebuslar hazır bulundu- lar, Başvekil müsamereyi başları 80- nuna kadar takip ettiler. Müsamere, geç vakte kadar devam etti. Bütçe projesinin encümence müzakeresi bitti Ankâra 19 (Telefonla) — Bütçe en- cümeni yeni bütçe projesinin müza- keresini bitirdi. Proje yarın mebusla- rTa dağılacak. hafta sonuna doğruda Meclis umumi heyetinde görüşülecek- tir, Orman ve P. T.T. müdürlük leri teşkilât kanunları Ankara 18 (Telefonla) — Orman ve . T. T. müdürlükleri teşkilât kanunla e intibakı hakkındaki kanun- Resmi Gazete ile heşredile- rek meriyete konulmuştur. Kaymükanilaz ve polis mü- dürleri arasında değişiklik yapılacak Ankara 18 (Telefonla )— Kayma kamlarla polis müdürleri arasında yeniden bazı değişiklik yapılacaktır. Buna dair hazırlanan kararname Dahiliye Vekâlelinden Başvekâlete verilmiştir. Kayseride eski bir Roma mezarı bulundu Mezarda gerdanlık, kiymetli taşlar, altın, gümüş kupalar ve kadın elbiseleri var Kayseri 18 (A.A.) — Vilâyetimizin eski şehit sırtlarında Beştepeler deni. len mevkiinde yapılan hafriyat netice- sinde milâttan evvel 46 senesine Seza- nn üçüncü konsüllük devrine aid ol duğu anlaşılan bir Roma mezarı bu- Tunmuştur. Mezarın uzunluğu 3,50 metre, genişliği 2,60 metre ve irtiiar 2,56 metredir. İçerisinde kadın zinet eşyası, altın bilezikler, yüzükler, gü- müş bir tencere, altın ve gümüş iki kupa, altı taşlı akik bir gerdanlık, kıy- metli taşlar, inciler, altın ve gümüş parçaları, çürümüş kadın elbiseleri vesaire bulunmuştur. Şimdiye kadar Kayseride bu kadar mühim kıymetli ve zengiri bir mezar bulunmadığı söylenmektedir. Kastamonuda ilk tahsil çağındaki çocuklar Kastamonu 18 (A.A.) — İlk tahsil çağındaki çocukların s#yımı bütün vilâ- yette sona ermiştir. Sayımda 42.946 er- kek, 36.288 kız olmak üzere 79.234 ço- cuk tesbit edilmiştir. Bunlardan 14.505 kız ve erkek çocuk okullara devam et- mekte ve 3.437 si ilkokulu bitirmiş vazi- yettedir. Hakkâri - Van arası Zap yolunun inşası Hakkârı 18 (A.A.) — Geçen sene açılmasına başlanmış olan ve etrafı yük- sek ve yalçm dağlar ve korkunç uçur yumlarla muhat bulunan Hakkâri - Van aram Zap yolunun 940 faaliyetine baş- lanmıştır. Aşağı taraftan Hakkiri ile Çukurca nahiyesi arasında mühim bir geçid olan Tol deresi üzerinde iki köprü yapıl. ması ve gidiş gelişe engel olan elli metre uzunluğundaki kayaların kaldırılmasına baslanmmıatır. rikalarını 19 Mayıs 1940 | Yeni zelzeleler Amerika tayyare fab- büyütüyor Reisicümhur seyahatinden vazgeçti Washington 18 (A.A.) — Reisicüm- hur Roosevelt, gazetecilerle yaptığı bir görüşmede hükümetin hususi endüstriye tayyare fabrikalarını büyütmek üzere yardım edeceğini bildirmiştir. B. Roo- sevelt aynca, battâ bizzat hükümetin yeni fabrikalar yapacağını, fakat bunl rm idaresini başkalarına tevdi edeceğini söylemiştir. Vaşington 18 (A.A.) — Harbiye ve Bahriye Nezaretleri mümessillerile mü- zakere etmek üzere, tayyare fabrikalarile bunlara mümasil müesseseler direktörle- rinden 40 kişi, Vaşingtona davet edil- miştir, B, Roosevelt seyahatten vazgeçti Vaşington 18 (A.A.) Roosevelt, Ame rikanın garbine yapacağı seyahat proje- Norveç sinden ,sarfınazar ettiğini matbuata bil- Cümhurreisi, tayyare inşaatının der» bal arttırılma neselesini de, mütehassıs larla görüştüğünü ve hükümetin Büyük bugün silâhtani n 35 eski ğini söyler harpte kazanılmış olup tecrid edilmiş bir halde bulur muhribin tamirine karar veri miştir, Tayyare fabrikalarının çoğaltılmasına mahsus*olan 200 milyon dolar tahsisat hakkında da, bu tahsisatın ilk 100 » yon dolarının derhal, 100 milyon doları« pin da fevkalâde lüzum halinde kullanı lacağını ilâve etmiştir, Projeler meyanında, tayyarelere mah* sus petrol için yeni tasfiyehaneler inşasi İda vardır. harekâtı Narvikteki Alman kıtaları, donanma topları ve tayyarelerle bombardıman ediliyor Narvik müttefiklerin Stokholm 18 (A.A.) — Narvik cep- hesindeki Havas muhabiri bildiriyor: Şimdi bir kıskaç içinde kalmış bulunan Narvik, fülen müttefiklerin elin- dedir. Almanların bir tek yolu vardır ve © da hududa doğrudur. Bu yol da nere- de ise kapanmak üzeredir. Müttefikler, Almanları İsveçe doğru kovarak Narvi- kin şimal sahihini temizlemek işini bitir- mektedir. Geçen gece, Narvikteki Alman kıta- Tari, donanma topları ile ve mütemadi surette şehir üzerinde uçan tayyareler ile bomardıman edilmiştir. Karadan Narvike hücum, bazı güçlük- lerle karşılaşmaktadır. Bu güçlükler, Alman mukavemetinden ziyade çok sarp olan arazi vaziyetinden gelmektedir. Almanlar, Trondhjemden deniz yolu ile gelerek Narvikteki kıtalarını takviye- ye teşebbüs etmişlerdir. Fakat geri püs- kürtülmüşlerdir. Alman takviye kıtalar- nı getiren nakliye gemileri batırılmış ve yahud esir edilmiştir. Hududu geçen mülteciler, bir çok Al- man tayyarelerinin düşmesi ile neticele- nen bir hava muharebesine şahid olduk- larını söylemişlerdir? Narvikin cenubunda Mos mıntakasin- | Fransada tayyare imâline hiz veriliyor Bütün fabrikalar tatil yapma- dan günde 12 saat çalışacak Paris 18 (A.A.) — Hava Nezaretinin tebliği: Bugünkü şerait sebebile, bü- tün tayyare fabrikalarında, bundan böyle, işarı ahara kadar, pazar ve bay. ram günleri de dahil, günde 12 saat mesai başlıyacaktır. Hava faaliyeti İngiliz tayyareleri Fransada 10 Alman tayyaresi düşürdü Londra 18 (A.A.) — İngiliz Hava Nezareti bildiriy. Gece, İngiliz hava kuvvetlerine men- sup filotllalar, Fransada ve Belçikada düşman münakale hatların ve üslerini iddetli sürette bombardıman etmiştir, İngiliz hava kuvvetlerine mensup filotil- lalar garbi Almanyada mühim askeri hedeflere de muvaffakıyetle hücum et- mişlerdir. Bu harekât çok geniş mahiyet almış ve fakat hiç bir tayyaremiz kaybol mamıştır. Londra 18 (A.A.) — Hava Nezareti 9 İngiliz avcı tayyaresinin dün Fransada 10 Alman Yunkers tayyaresini düşürdü- ğünü bildirmektedir. Yugoslavyanın tekzibi Belgrad 18. (A.A.) — Salâhiyettar makamlar, İtalyan hududuna 65 kile- metre mesafede Gulin mevkiinde salı gecesi bir İtalyan tayyaresinin düşürül. düğü hakkımda neşredilen haberleri ya- eline geçmek üzere da müttefikler, düşmanın ilerlemesine müuvaffakıyetle mâni olmaktadır. : Londra 18 (A.A.) — İngiliz mah fillerine gelen malümata göre, müttefik” lerin Narvikin şimal ve cenubunda yap» tıkları mütemadi tazyik neticesinde bu mıntakayı işgal eden Almanlar şimdi İs- veç istikametinde şarka doğru çekilmek- tedirler. Cenupta Mo mıntakasında müttefikler düşmanın ileri hareketini ağırlaştırmağa muvaffakıyetle çalışmaktadirlar. Alman büyük amirali Norveçte Berlin 15 (AA> — DNB bildiriyor! Alman donanması Başkumandanı büyük amirai Raeder, yanında donanma genel kurmay başkanı amiral Sehnlexwind ol- duğu halde Norveçi ziyaret etmiş ve 15 mayıstan 17 mayısa kadar Nörveçte kal- mıştır. Büyük amiral Raeder, Norveç ku- mandanı amiral Bochm ye Norveçteki ka- ra orduları Başkuma; ni generâ) Falken« borst e görüşmüş Alman komiseri Ters bovni ziyaret eylemiştir. Büyük amiral, Norveçin sahillerini ve dabilini müdafaa eden istihkâmlari vo aynı zamanda Frondheim istihkâm inşai tani gezmiştir. Norveç limanlarının ve sâ“ hillerinin istibkâmları, düşmana karşı as- keri harekât icaplarına tekabül eylemeke tedir, Fransız amirallığının tekzibi Fransız imilerinin batrıl- dığı doğru değil Paris 18 (A...) — Fransz amirallılğ makamı bildiriyor: 17 mayıs tarihki Alınan tebliği, Almas tayyarelerinin Dunkergue'de bir destro* yeri batırdıklarını ve yine Dunkergue" bir kruvazörle bir ticaret vapurunu va hasara uğratıldığını kaydetmekte Tebliğde bundan maada iki Fran 4 destroyerinin hasara uğradığı, ağır sure” te yaralanan bir nakliye gemi ya oturduğu ilâve edilmekte idi. Bütün bu haberler yalan ve hiç bif &snsa İslinad etmemektedir. İ Portsaidde karaya çıkarılaf İ Avustralya kıtaları Portsad 18 (A.A.) — Geçen el sabaha kadar, Avustralya seferi kuvv€ e! tinin ikinci kontenjanının karaya çıka! masına devam. edilmiştir. “Bu anketi gönüllülerden mürekkeptir “ve hepsi"! €n kuvvetli arzusu, mümkün olduğu K dar çabuk Almanlarla çarpışmaktır nin kara” ği İngiliz Hariciye Nezareti! bir tavzihi Londra 18 (A A.) — İngiliz Haricis” wi N zareti, aşağıdaki tavzihi neşrelmiş' Alman hava kuvvetlerinin, Pol9 vi Norveçte, Pransada, Hollandada ve Pire kada müdafnasız şehirlere karşi e a ren yaptığı hücumlara rağmen, BA keri hedefleri bombardıman etmek ai ) Bükümetinin siyasetine girmez. ye rn bunun aksine olarak ileri sürdür. telmihler, memleketlerde kullanacağı süllerin bizim memleketimize. de