20 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Eupen ve Malmedy Almanyaya ilhak edildi İtalyada şu sırada bir değişiklik beklenmiyor Sene 22 — No, 7751 — Filati her yerde 5 kuruş — — Fra Fransız arazisinde muhare- nsız OF beler batıya doğru uzanıyor Alman müfrezeleri Saint - Ouentin'e girdi, Fransız hücumları devam ediyor Fransaya mütemadiyen İngiliz takviye kıtaları ve tankları geliyor, Almanlar Fransızların büyük bir taarruzageçeceklerini tahmin ederek tedbir alıyorlar Almanlar Sedanı tahkim etmeğe başladılar Paris 19 — Bugün Başvekil Reynaud, Başvekil muavini mareşal Pötain ve müt- tefik kuvvetler yakın şark orduları baş- kumandanı genaral Weygand arasında bir saat kadar süren bir görüşmeden son- Ta general Gamelinin yerine general Weygand'ın Fransız Büyük Erkânıhar- '» Reisliğine ve Fransiz orduları baş- kumandanı ına tayini kararlaştırılmıştır. staki kararname Reisicümbur ta- raf elm. ikiz. eelileiştir. Şiddetli muharebeler devam ediyor Paris 19 (A.A.) — Sambre - Peronne'un sukutu hakkındaki şayi nlar salâhiyetli Fransız mahfillerinde yar anlanmaktadır. Yalnız hafif Alman müfrezelerinin Saint - Ouentin'e eriştik- ti tasrih ediliyor. Mütendedid Fransız mukabil hücumları devam halindedir. «Paris 19 (A.A.) — Harbiye Nezare- dinin beyanat vermeğe memur bir mü- pösili cephenin mühim kısmının İoan'dan denize kadar uzanan kısım ol- ğunu söylemiştir. Bu cephenin en şi- (Devamı 4 üncü sahifede) en v Rems j B. Churchill'in nutku Vazifemiz muharebeyi değil, harbi kazanmaktır Henüz Fransız ordusunun küçük bir kısmı muhare- €ye girmiş, düşmansa kuvvetlerinin hepsini muharebeye sürmüştür. Neye mal olursa olsun zafere kadar harp edeceğiz bu gin 19 (A.A) — B, Churehili, | İnay am, Başvekil olduğundanberi, | Ge ilk nutkunu söylemiştir. İng, <2 bu nutkunda İngiltereye, l Birleşi imparatorluğuna ve Amerika tüm, < devletlerine hitap ederek ez- © demiştir ki; defa a ğvekil olduğumdanberi . birinci rluğun * memleketimizin impara- ha Müzün ve müttefiklerimizin Inda ve her şeyden önce hürri- Sind fevkalâde nazik olan size hitap ediyorum müthiş eyan ediyor. Alman- arını ağır ile şayanı surette telif ederek Mağinot mâlinde Fransız müdafan- işler ve zirhii arabalardan | iki günde müdafaasiz buldukları sa- hayı işgal ve tahribe başlamışlardır. | Hatlarımıza derin surette giren bu tanklar orada telâş ve kargaşalık hu- sule getirmişlerdir. Tankların arkas sından kamyonlar içinde piyadeler ve kamyonların arkasında Alman ki- taatı yığın halinde ilerlemektedirler. Düşmana mukavemet için ve hücum halindeki Almanları en müessir Su- retle vurabilmek üzere Fransız ordu- larının günlerdenberi vam eden yeniden gruplaşma hareketleri İngi- etlerinden kudretli bir lerde, hatları- U staba- ahhuşe ns- la mâhal yoktur. Filhakika cephemi- zin arkasında Alman kıtaları var, a Ss Ze | rika Cümhurreis « Yerde , B. Mussolini'nin cevabı İtalya harp harici vaziyetini değiştirmedi Vaşington 19 nin mesâjına cevap vermiştir. Bunda İtalyanın harp ha- rici vaziyetini değiştirmediği bildiril- mektedir, ———— ———— Dikkatle r: ————————— Atatürkün sesi Dünkü milli bayramda Atatürkün «Nutuk» eserinden şu ilk ve son cüm- leler yine hatıralarda canlandı; «1919 senesi mayısının 19 uncu gü- nü Samsuna çıktım. «... neticeyi Türk gençliğine emanet ediyorum , «... bir gün istiklâl ve Cümhuriyeti müdafaa mecburiyetine düşersen, va- zifeye atılmak için içinde bulunacağın vaziyetin imkün ve şeraitini düşün- miyeceksin. «... İstiklâl ve Cümhuriyetine kas. dedecek düşmanlar. bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. «.. Ey Türk istikbalinin evlâdı! İşte; bu ahval ve şerait içinde dahi vazifen İstiklâl ve Cümhuriyetini korumak tır! Muhtaç olduğun kudret, damar. B. Mussolini, Ame- | Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şe rep başkumandanlığına general Weygand tayin edildi Rado — Akşam matbaası —— Gençlik ve « spor bayramı Türk milleti yekpare sarsılmaz, parçalan- maz çelik bir kitledir Ankaradaki merasimde Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel bir nutuk söyledi, dedi ki: «Gözü pek, vatansever babalarınız, analarınız gibi millet ve istiklâl uğrunda dövüşmeyi, erkeği, kızı beraber icabında ölmeyi şimdiden göze ğer İstanbulda dünkü merasimde Ankara 19 — Gençlik ve Spor bay- | rami Ankarada büyük merasimle kutlan- | mıştır. Ebedi Şef Atatürkün Samsunda karaya çıktığı anda, saat tam yedide ZI pare top atılmak suretile bu kudsal günün kutlanmasına başlanmıştır, Sabah saat 8,30 da mektepler ta- lebesi âbideye çelenk koymuşlardır. Bir heyet gençlik namına Atatürkün kabrine | çelenk koymuştur. Stadyomdaki merasime saat onda İstiklâl marşile başlanmıştır. Cümhurre- isi İsmet İnönü, Başvekil, Vekiller, Me- buslar, Ankara Valisi merasimde bulu- nuyordu. İptida geçid resmi yapılmış, bundan sonra Maarif Vekili şu nutku söylemiştir: Maarif Vekilinin nutku Büyük Türk milleti ve onun yüce AN) Seti, 1940 yılının 19 Mayış Gençlik ve Spor bayramını bütün. memlekette ve yüksek huzurunuzda açıyorum. Samsun. Mustafa Kemal. de, vatan ve istiklâl, | kendisidir. Harikalar dolu almalısınız.» kız talöbe bayraklarla geçiyor Yurddaşlarım. Hepimizi yürekten coşturup sarsan bg kelimelerin arkasındaki kutsal hatıralar, bügün, yine gönüllerimizde bütün tazsli- gile canlanmış bulunuyor. Yillar önceye ald bu aziz hayaller, mlll hakikatlerin tâ tari tatlı hiç bir satırı hafızasından Türk milleti, hele kendisine İyi 19 Mayıs. Sami Mili mücadele. ve 17 milyon insanı besleyen topraklarile, suları damarlarımızda akan kanlar gibi bizim olan nehirlerile, zaferierinin gölgesi hâlâ dalgalarında titreyen denizlerile, &ç- dad türbesi olmuş sıra dağlarile, göklerin- de rühmet ve bereket taşıyan bulutlarile, mukaddes bin bülün olan Türk vatanı Mustafa Kemal, ve istiklâl, | bundan tam 21 yıl önce kati bir kurtulu- şan müjdesine kavuşmuştu. O kurtulan yatanın ebediyetlere kadar sahibi sensin. Ey büyük milletim, sen hayat: lini ve her anının mukadder