24 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| | i | | i | i | ae eğer e Son dakika İngilizler yanlarını iyi üdafaa Escaut'da, Sedan - ediyorlar Somme hattında müttefiklerin vaziyeti kuvvetlidir Paris 24 — Harp cephesinin garp mıntakasında vaziyet müphem olmakta devam edi- yor. Düşman zırklı ve motörlü kuvvetlerinin sahil istikametinde yaptıkları akınlardan hayati noktaları korumak için esaslı tedbirler alınmıştır. İngiliz kıtaatı, Arras - Cambrais muntakasında cenahlarmı muhkem bir sarette müdafaa ediyorlar. Escaut'da ve Somme ile Sedan arasında müttefikler, mevzilerini kuvvetli bir suretle muhafaza ediyorlar, Düşman zırhlı kuvvetleri, sergüzeşteuyane teşebbüsleri vaziyetleri tehlikelidir. o Müttefikler, Boulogne'a (o varsalar bile neticesinde teyyare kuvvetle- rinin yardımile mukabli taarruzlarına devâm ediyorlar. Fransiz kuvvetleri, yeni harp tarzına tamamile intibak eylemişlerdir. Roma 24 cephesinde Sinyor Gayda, Giornale d'İlalla gazetesinde neşrettiği bir makalede garp evm cereyan etmekte olan muharebelerin netleesi hakkında pek muhteriz bulunmak lâzım geldiğini yazıyor ve diyor ki: «Bu muharebeler, fevkalâde ehemmiyeti haizdir. Netior, şimdiden kestirilemez» Norveç kralı Haakonun beyannamesi Paris 74 — Norveç kralı Haakon neşrettiği bir beyannamede! «Biz yalnız, mevcudiye- imiz ve istiklülimiz için değil, fakat bizimle ayni vaziyette bulunan ve ayni hakları talep eden milletler ile beraber harp ediyorum» dedikten sonra Norveç kıtaatile beraber harp eden İngiliz, Pransiz ve Polonya Kıtalarına ve millellerine teşekkür etmekte ve nihal ga- fer hakkındaki imanını tekrar etmektedir. İngiliz tayyareleri dün de bir çok düşman tayyaresi düşürdüler Dalgalar halinde hücum eden tayyareler Almanlara büyük zayiat verdirdiler Harp başladığı gündenberi yalnız Fransız toprakları üzerinde 1000 tayyare düşürülmüş Tondra 74 — Bir İngiliz tayyare grupu dün 77 düşman layyaresi düşürmüş, 10 düş- Man tayyaresini de mitralyöz kurşunlarile delik deşik ederek harp edemiyecek bir vazi- yete sokmuştur, Ayni İngiliz tayyare grupu bir gün evvel 50 düşman tayyaresini düşür- müştü, 6 İng Iz tayyaresi üslerine dönmemişlerdir. 20 Alman Helnekel tayyaresi, 400 metre yükseklikten pike uçuşla hücuma hazırlanır- ken arkadan İngiliz tayyarelerinin hücumuna uğramışlardır. 6 Alman bombardıman tay- yaresi düşürülmüştür. 4 İngiliz Hurrican tayyaresi 20 Alman Meşerşmit tayyaresine hü- eum etmiş ve ikisini düşürmüştür. Saint - Omer'de İngiliz Hurrican tayyarleri düşmana bücum etmişler ve 4 Meğerşmit tayyaresi düğürmüşlerdiz. Londra 23 (A.A.) — Heva Nezare- | ! tinin tebliği: Dün İngiliz bombardıman tayyareleri Manş limanlarına doğru nü- fuza çalışan Alman kollarını müteaddid defalar seri dalgalar halinde bombala- | mışlardır. Bu kollar havadan maruz kal- | dıkları bombardımanlardan sonra hava- | dan bakıldığı zaman perişan bir halde görünüyorlardı, Ekseriya kargaşalık o kadar büyük oluyordu ki tayyareler düş- manı tanıyabilmek için bombardıman- ları kesmeğe mecbur kalıyorlardı. Al man askerleri yol üzerinde kaçışmakta olan mültecilere karışıyordu. Almanların doldurduğu bir yol üze- rinde yeşile boyanmış 40 - 50 kadar AL man kamyonu vardı. Bunlar mültecilerin arabalarile ve seyyar .hasta arabalarile © kadar karışmıştı ki tayyarelerimiz 300 metreye kadar indikleri halde bunların Üzerine ateş etmeğe cesaret edememiş- lerdir. Daha ileride beş kilometre uzun- luğunda bir zırhlı araba kolu tayynrele- rimiz tarafından bombardıman edilmiş ve müteaddid ba yanmıştır. Abbeville giden yol üzerinde zırhlı arabalardan ve birçok motosikletli kuv- yetlerden müteşekkil bir seri kol görül- | müş ve muvaffakıyetle bombardıman edilmiştir. Keza hafif zırhlı arabalardan müteşekkil diğer bir kol da Abbeville | civarında bir ormana gizlenmiş olduğu halde tayyareden müteşekkil bir filomuz | tarafından yakalanmış ve 150 ağır bom- ba atılmak suretile bombardıman edil- miştir, i Norveçte vaziyet Norveçliler iki yeri geri aldılar ” Norveçte bir mahal 23 (A A.) — 22 inayıs tarihli Norveç tebliği: Lafoten mmıntakasında Norveç kıtaları Lille Bal lak ve Kobbefjeldi geri almışlar ve Al man kıtalarını Lille Ballak ile Kuberget | arasında Layan dağından inmeğe mec bur etmişlerdir. Habogaland cenubunda yeni bir şey yoktur. Belçika Başvekili ile Milli Müdafaa Nazırının öldürül. | dükleri doğru değil İ Londra 23 (AA.) — Alman radyo- sunun, Belçika Başvekili ile Milli Müda- fan Narın general Denisin Belçikalılar | öldürülmüş olduklarına dair | Londradaki Belçika se- företi süreti katiyede tekzip etmektedir. Her iki vekil mükemmelen sıhhattedir, Bombardıman edilen diğer yerler Londra 23 (A.A.) — Gece Namur, Dinant ve Aix - Ja - Chapelle bölgesin- den geçen düşman münakale hatlarının başlıcaları üzerine büyük mikyasta bom- bardımanlar yapılmıştır. Müteaddit köp- rü tahrip edilmiş ve demiryollarına ve mskeri nakliyata çok mühim hasarlar ika edilmiştir. Diğer mühim tayyare Giloları Rhin bölgesinde ve Prusyada «hayati ehemmiyeti haiz noktalarda askeri he- defler üzerine baskınlar yapmışlardır. Stavanger tayyare meydanı dün ak- şam bombardıman edilmiştir. İngiliz tay- yareleri uzaklaşırken omüthiş yangınlar çıktığını görmüşlerdir. Gerek gündüz ve gerek gece yi bu haerkâta işti eden hava kuv rinden beş tayyare dönmemiştir. Dün gündüz avcı tayyarelerimiz Bel. çika ve Fransada muharebelerin cereyan ettiği bölgeler üzerinde bombardıman tayyarelerimizi himaye için devriye va- zifesi görmüşlerdir. Muhtelif çarpışma- lar olmuş, 24 düşman tayyaresi tahrip edilmiştir. 8 İngiliz avcı tayyaresi kay- bedilmiştir. 1000 Alman tayyaresi düşürülmüş Lendrn 23 — Harkâtn başladığı gündenberi yalnız Fransız toprakları İ üzerinde düşürülen Alman tayyaresinin adedi 1000 i bulmuştur. Deniz harekâtı Bir Fransız destroyeri ile bir sarnıç gemisi battı Paris 23 (A.A.) — Şimal denizinde Hollanda adaları ve Flanders sahille- ri açıklarında yapılan deniz harekâtı esnasında Doris denizaltı gemisi L'Adroit destroyerini ve Le Niger sar- niç vapurunu kaybettik. Son iki ge- minin mürettebatı kurtarmıştı Harekâta iştirak eden diğer bütün gemiler sık sık düşman tayyareleri- nin tâarruzuna uğramalarına rağmen vazifelerine devam etmektedir. Bu e bir goğu güyürülmüştür. İngiltere | Kırık tadrbda Bu gece nutuk söyliyecek Londra 23 (A.A.) — Kral George, yanın, Greenwich sı ile saat 20 de imparatorluk günü dolayısile radyoda bir nutuk söyliyecektir. Londrada tevkifat || Mebus ve parti » parti şeflerinden tevkif edilenler var Tondra 23 İngiliz mento Azasından yüzbaşı alel. vi sabah tevkif edilmiş ve Londradaki Brizton hapishanesine sevkolunmüş- tur. Daha birçok tevkifat yapılmıştır. Londra 23 (A.A) — İngiliz faşist partisinin şefi sir Oswald Wosleyin tevkif edildiği resmen bildirilmek- tedir. Komünist ve faşist teşekkül- leri lâğvedilecek mi? Lendra 23 (AA) — Dahiliye Nazırı An- dersona Ayam kamarasında komünist ve faşist teşekküllerinin lâğvine karar veri- Bp verilmediği sorulmuştur. bu meselelerin hükümetçe ted- fakat şimdiki ahval ve şe- Fait içinde, harbin sevk ve idaresi busu- sunda sarfedilen milli gayrete sekte vura- dak çahısların faaliyetine karşı alınacak tedbirlerin ifşası umumi menfaatlere mu- gayir olacağı cevabını vermiştir. Londra 23 (AA) — Faşist şeflerinden yedi kişi daha tevkif edilmiştir. Bunların arasında bir de kadn vardır. İngiliz baik partisinin sekreteri John Becket de polis- çe tevkif edilmiştir. Ebedi Şefin mânevi huzurunda Ankara 23 (A.A.) — Türk hava ku- rumu kurultayı adına seçilen bir heyet kurum reisi Şükrü Koçağın riyasetinde bugün sanat 17 de Atatürkün Etnoğrafya müzesindeki muvakkat kabrini ziyaret ederek bir çelenk koymuşlar ve Ebedi Şefin manevi huzurunda eğil- mişlerdir. Denizyolları idaresinin 940 bütçesi Ankara 23 (Akşam) — Devlet deniz yolları işletme idaresinin 940 mali yılı bütçesi 939 a nazaran | milyon 324 bin kilsyr lira fazlasile 8 milyon 103 bin 933 liradır. Denizyolları vapurlarında para- sız seyahat edecekler, şimdiye kadar Münakalit OVekâletince tesbit olunan esaslar dahilinde tayin edilmekte idi. renin yeni yıl bütçe projesine parasız ve tenzilâtlı seyahat edebileceklerin lis- tesi eklenmiştir. Bu liste dışında aynca idareyo; Van gölünde beş, diğer hatlar da 300 parasız permi ile Van gölünde yedi, diğer hatlarda 200 tenzilâtlı per- mi verilebilmesi salâhiyeti verilmektedir, Alman - italyan paktı Roma 23 (A.A) — (D.N.BJ): AL man - İtalyan paktnın yıldönümü müna- sebetile Giornale d'İtalia şu satırları yar yor: Son dakikaya kadar İtalyan - Alman tesanüdünden şüphe edilmiş ve her ne bahasına olursa olsun bu tesanödün giz- lenmesi istenilr Bu surefle Roma ve Berlin arasında bir menfaat ibtilafına #nandırmak istenmiş ve bu ayrılığın İtal- yayı demokrasilerle birleştireceği bildi- rilmiştir. Bu hayaller hakikaten gülünç- tür ve İtalyanın hafızası fena olduğunu zannetmek yanlış olur. Yarı vesmi gazete yazısını bitiriyo: «Çelik paktın ilk yıldönümü İtalyan milleti tarafından Almanyaya temenniler gönderilerek ve Führer için olan hayran- lığını bildirerek tesit edilmektedir.» tazimle şa suretle Alman makamları Kaysere pek hürmetkâr Doom 23 (A.A.) — Söylendiğine gö- Taj siki Kayser Wilhelm simdi Potadiim da bulunmaktadır. Alman makamları Kaysere karşı pek hürmetkârane mua- mele etmektedirler, Balkan iktisad meclisi Belgradda toplanacak Belgrad 24 — 27 Mayısta Dubrovnik şehrinde toplanması mükarrer olan Bal- kan Antantı iktisad konseyi, | hazirana talik edilmiştir. Konsey Belgradda top- lanacaktır. Sovyetler ticaret müzakere- leri hakkında Londraya cevap verdi Londra 23 (A.A.) — Revter'in öğ- Tendiğine göre, İngilz - Sovyet ücaret müzakereleri hakkında İngiliz notasına Sovyetlerin verdiği cevap dün akşam B. Maiski tarafından İngiliz (Hariciyesine teslim olunmuştur. Sovyet cevabı hâlen tetkik edilmekted Harp tebliğleri Cephelerdeki harekâta dair Fransız, Alman ve İngiliz tebliğ- leri 4 üncü sahifemizdedir. Haliç Fenerinde aşk | , yüzünden bir cinayet old Çarkçı Hüseyin eski nişanlısile annesini bıçakl yardımlarına koşan Dün gece Haliç Fenerinde aşk yüzün- den bir cinayet işlenmiş, bir adam öldü- Tülmüş, iki kadın da yaralanmıştır. Fenerde Karadavud sokağında | mu- maralı evde Esma isminde genç ve ol- dukça güzel bir kız, anası ve bir akrabası He beraber oturuyor. Esma; bundan bir müddet evvel deniz ticaret gemile- rinde çarhçılık eden otuz beş yaşlarında Hüseyin isminde bir gençle tanışmış ve az sonra bununla nişanlanmıştır. Fakat bu nişanlılık hayatı uzun sürmemiş; Esma, Hüseyin harekâtın beğenmedi- Önden nişanını iade etmiştir. Hüseyin Esmayi fazla sevdiği için onun bu hare- ketine tahammül edememiş, günlerce kendini avutmak istemişse de muvaffak olamamıştır. Nihayet dün gece, adamakıllı sarhog | Nazifi de öldürdü olan Hüseyin gece yarısından sonra! nerde Karadavud sokağındaki eve $#i rek kapıyı kalmış, içeriden gelen cevap verdiği halde kapı açılmayı! kapıyı kırarak içeriye zorla girmii Hüseyin; elindeki bıçakla evvelâ Bi ile anasının üzerine atılarak bıçi mıştır. İlki kadının feryadını duyan & şular Mustafa Nazif derhal yardım na koşmuştur. Hüseyin; bu sefer kızı bir tarafa bırakarak bu müdahali nin Üzerine çullanmış ve bıçağını #“ güzel vi unun muhtelif yerlerine lamıştır. Vaka etraftan duyulunca ve bekçiler yetişmiş, yaralar derhal davi altına alınınış ise de bunlardan | zif hastaneye götürülürken yolda müştür. Katil Hüseyin yakalanmış, m deiumui de tahkikata el koymus! İngilterede bütün millet seferber ediliyor Gazeteler vakit kaybetmeden hemen işe başlanmasını istiyorl Lenâra 23 — İngilterede dün kabul edi- en kanun dünyanın her tarafında büyük tesir yapmıştır. Kanunun ismi a«Müdalaa için geniş salâhiyet kanunusdur. İngilizler şahsi hürriyete, tasarruf hakkına ve mat- buat hürriyetine çok bağlıdırlar. Halbuki yeni kanun şahsi hürriyeti ve tasarruf hak- kını kaldırmaktadır. Buna rağmen bütün fırkalar, her sınıf halk kanunu İyi karşı- Jamıştır. Kanunun iki buçuk saat içinde iki meclis tarafından müzakere edilerek ka- nuniyet kesbetmesi İngiliz tarihinde gürül- memiş hâdisedir. Times gazetesi diyor ki: «Yeni kanun kanunu esasi ahkâmı, 1060 senelik hür- riyeti ortadan kaldırmakla beraber iyi kar- gılanmıştır. Bu muvakakt fedakârlık mem- #üniyetle kabul edilmektedir.» Daliy Te- legraph da: «Bu kanun Hitlerin tahakküm hevesine cevaptır. İngilizler bu fedakâr- ıkları tereddütsüz kabul ediyorlar» Daliy Express: «Nihayet seferberlik» başlığile di- yor ki: «Hitler sekiz senedenbri hazırlanı- yordu. Biz şimdi hasırlanmağa başlıyoruz. Herkes iş başına, kaybedecek zaman yok- tur.» diyor. Daily Mali de süratle iş görül mesini İstiyor. Liberal ve âmele fırkalarına mensup ga- zeteler de, kendi refslerinin dahil bulundu- ğu hükümetin kararını memnuniyetle kar- galıyorlar. Manchaster Guardian: «Memle- ketin bütün membalarını seferber etmek için yegâne yol bu idi» diyor. Daliy Herald da şu satırları yazıyor: «Yeni kanunu te- reddüdrüz kabul ediyoruz. Amele partisi reisinin mecliste bu kanunu müdafaa et- mesinden memnunuz. Hükümet bu kanun Me yalnız imtiyazları kaldırmıyor, zi şeklini de tâyin edecektir. Tabii zaman mesaiye müdahaleye isyan edilirdi, Bu herkes bunu memnuniyetle kabul ediyor” Amerika güzeteleri yeni kanunu meni niyetle karşılanışlardır. Nevyork o Tü «İngilizler hürriyetlerini müdafaa için ii vakkater hürriyetlerinden vaz geçiyor! diyar. Londra 23 — İki gündenberi borsada hf kümet eshamı yükseliyor. adınlar ağır sanayide çalışacaklar Tondra 23 (A A.) — Kadır emeğini hi bin devamı müddetince ağır sanayle teş ih bugünkü teamülün muvazkaten terfi hakkında mühendisler bi mühendisler federasyonu a gam bir anlaşma hasıl olmuştur. Paraşütçülere karşı tedbir Londra 23 (A.A) — Harbiye Nezacetini parlâmento müsteşarı tarafından dün af şam tevdi edilen bir kanun lâyihası, par götçülere karşı müdafaa için kaydedili gönüllülerin askerlik hizmtinden muaf muyacağını bildirmektedir. Lâyiha kısa müzakereden sonra reye konulmadan bul ve Lordlar kamarasına gönderilmişti İngilterede fabrikalar 24 saat çalışıyor Paris 24 — İngilterede ilin edile” milli seferberlik üzerine bütün fabrik#” lr 24 sant çalışmağa başlamışlardır. B haftadan itibaren pazar tatili de kaldı!” lacaktır. Belgrada gelen Alman müzisyenlerin bagajlarında silâh bulunmuş Bu yüzden Berlin filârmonik orkestra- sının konserinden vazgeçildi Belgrad 23 (A.A.) — (Havas) : Bun- dan üç gün evvel burada bir konser ve recek olan Berlin filârmonik orkestras- nım bu konserinden, müzisyenler Belgra- da geldiği halde son dakikada vazgeçil- miştir. Bunun hakiki sebebinin müzis- yenlerin ve bunlara refakat eden teknis- yen, gazeteci vesair kimselerin ccman 500 kişilik bu kafilenin baçajlarında si- Tâhlar bulunmuş olması teşkil ettiği söy- lenmektedir. Müzisyenlerin bagajlarında silâh bu- lunması üzerine bunlar ve refakatlerin- deki eşhas, derhal Yugoslavyayı terket- meğe davet olunmuştur. Komiteci teşkilâtı Belgrad 23 (A.A.) — Kral maibinin tasdikine iktiran eden bir emirname ile, "| Londra radyosunun türkçe neşriyatı Londra 23 (AA) İngiliz radyo- su, bugünden itibaren programında bazı tadilât yapmıştır. Ve bu mi da türkçe haberler, türkiye saati ile saat 20.10 geçe verilecektir. Yugoslav ordusuna yeni bir teşekkül 8“ ve edilmiştir. Bu yeni teşekkül, eski Sı? komitecilerinden ve Çetniklerden mü rekkep 60,000 kişiyi ihtiva edecekti Seyyar ufak müfrezelere ayrılacak of bu teşekkül, nın enerjik ve tam mü dafaasına yardım eyliyecektir. Vazifeti” nin esasını beşinci kolon ile uğr ve ayni zamanda düşman hatlarına # kasında (tahribat yapmak teşkil di İ cektir. Şimali Yugoslavyadan polisin faali & hakkında haberler gelmektedir. Birçef motosikletler müsadere edilmiştir. B grad'da Arrasın müttefikler tarafında” istirdadı büyük bir heyecanla kaş muştır. Müruru zamana uğrıyacak hazine tahvilleri kuponlar! | Ankara 23 (Akçam) — Yüzde Pİ ve iki faizli ve 932 tarihli hazine tah lerinin üç, yüzde beş tahvilli seyri tahvillerinin iki, yüzde beş fnizli ve ? Ze tarihli hazine tahvillerinin bir nums' kuponları bü ayın otuz birinde zamana uğrayacaktır. N