3 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Paris 3 — Bu tahmin edilen A tınm vapurlu sabi nan fırkas kâp ve nakli hki &skeri vaziyet şudur! m hücumları devem etmesine rağmen müttefikin kıtaa- #i muntazaman devam ediyor. Şimdiye kadar şi- 3 hazaran İYİ Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Bu sabahki askeri vaziyet imal ordusunun en büyük kısmı nakledildi Dunkergue mıntakasında 15 kadar maldeki müttefikin ordularının en mühim kısmı irkâp ve nakledilmiştir. Şimaldeki mu- harebeleri, Jâzımdır: 1 — Şimal ordusunun en bü irkâp edilmiştir. harbin vet imerinde tesir era edöcek iki noktadan mütali etmek ük kısmı, Alman iddia ve ümidlerine rağmen nekil ve İnsan zayiatı nisbeten ehemmiyetsizdir. 2 - Şimaldeki mukavemet Yransız Saşkumandanlığına Somme-A:sne arasında müdafaa hattını organize etmek im- kânnt vermiştir. ve şerkta kayde değer bir badise yoktur. Önümüzdeki günler emriyetle beklenbilir. Somme ile Atsne arasında Dunkergue şehrinin etrafı sularla kaplı Paris 2 — Dunkergue limanında müttefik kuvvetlerin vapurlara bin- dirme harekâtı devam elmektedir. Müttefikler Almanların bütün faaliyetle- rine tağınen limana muhtelif cesamette 200 gemi getirmeğe muvaffak olmuş- İaıdır, Askerlerin bir kismi İngiltereye bir kısmı da Fransanın diğer sahille- rine nakledilmektedirler, Dunkergue şehrinin etrafı sülarla kaplıdır. Hücum €den Alman askerleri bellerine kadar sulara gömülmektedirler, Somme cephesinde yeni istihkâmlar vücude getirildi Paris 2 — Başvekil B. Reynaud, mareşal Pötain ve Esliha Nazım bugün Somme cephesine gitmişler ve kıtaatın manevi vaziyetinden pek memnun olmuşlardır. Cephede az zamanda bir çok yeni istihkâmlar vücuda getirmiş olan kumandanları tebrik etmişlerdir. B. Reynaud'nun Amerikaya hitabesi Amerika Kızılhaçına teşekkür etti, Peter'in yardım teklifi tedkik ediliyor Faris 3 — Fransız Basvekili 3. Reynavd, dün gece radyoda Amerikalılara hitap et- miş ve ezcümle demiştir ki: — Yransa bu meşekkat günlerinde, kendisine dost olarak kalanların hareketlerine karşı son derrce hassastır, Bu dostların ilk safında Amerika Kızılhaçı geliyor. Kadınlar, çocukları kucaklarında, öldürülmüşler, tahrip edilen yuvalarının enkaz yığınları urasında dol ihtiyarlar Alman bombaları ile #yorlar, yollarda bitmez, tüken- mez kurban kafileleri tevali ediyor. Bu felâketzedlerin ilk yardım gördükleri müess€se, Amerika Kırılhaçı olmuştur. Bet ve şükranlarımı bildiririm. Vaşington 3 — uyandırmıştır. Vaşingten 3 — Amerika hükümeti, Bu müesseseye Alman İsillâsının kurbanları namına min- Fransız Başvekilinin dün geceki hitabesi burada pek derin bir intiba dan Peterin müttefiklere derhal silâh, tay- Ayan. yare ve harp gemileri satılması Dokkındaki teklifini tedkike başlamıştır. İngiltere Akdenizdeki vaziyeti ehemmiyetle takip ediyor İtalyaya meşru taleblerini ihsas etmek fırsatı verilmiş fakat İtalya müzakerelere e yanaşmamış Londra 2 — Akdenizdeki vaziyet ehemmiyetle takib edilmektedir. Lon- radranın kanaatine göre, İtalya ile İngiltere arasında halledilmiyecek mesele- ler yoktur. Fakat, eğer İtalya harbi sulh müzakereleri masasına tercih ediyorsa İngiltere buna mukabele etmek kudretindedir. Fransa ve İngiltere hükümetleri İtalyaya kendi meşru taleblerini ihsas etmenin mümkün olabile- ceğini bildirmişlerse de İtalya hükümeti müzükerelere yanaşmak istememiş- tir. Eğer vaziyette bir değişiklik olursa bütün mesuliyet İtalyaya ve yalnız İtalyaya sid olacaktır. B. Eden'in radyoda beyanatı Londra 2 — Harbiye Nazırı B. Eden bugün radyoda İngiliz milletine beyanatia bulunarak müttefik orduların Flanders'den çekilmeleri etrafında izahat vermiştir. B, Eden demiştir ki: “— Buradaki ordunun beşte birini çekmek kabil olmuştur ki bu harp ta- rihinde yer alacak bir hâdisedir. Almanlar ihate ettikleri bu orduyu mahvol- maya malıküm adödediyorlardı. B. Eden bu çekilme esnasında zaruri olarak bir takım malzeme bırakıldı- ğını kaydetmiş, fakat bunların her zaman kabili telâfi şeyler olduğunu söy- lJedikten sonra sözlerini şöyle bitirmiştir: «Gayemiz sarihtir, Maddi zayiatı derhal telâfi etmek ve harbi kazanmak.» Almanya yeni tayyareciler tedarikine çalışıyor Londra 2 — Son haftalar zarfında Alman tayyare kuvvetlerinin bilhassa insanca pek müthiş olduğu bizzat Alman radyosu tarafından zayiatı itiraf edilmektedir. Alman radyosu ile yapılan ilânda tayyarecilik için rasıd, pilot ve telsiz telgrafçı istemiştir. Bu hâdise Almanların hâyacılık elemanları teda riki hususunda müşkül vaziyette olduklarını göstermektedir. Paraşütçüler ,Almanyada açlık Fransada bir ihtiyat ordusu | Ahali gıdalarını köylerden teşkil edildi Paris 2 — Fransada paraşütçülere kanı askerlik mükellefiyeti haricindeki- lerden mürekkep bir ordu teşkil edilmiş- | tör. Bu orduya mareşal Pdtain kumanda edecektir. Mareşalın maiyetinde dört ki- giden ve mütekait zabitlerden mürekkep bir komite bulunacaktır. Yunan Veliahdının çocuğu oldu Atina 2 — Saat 17,45 de veliahd Şrens Pol'ün zevcesi prenses Fredrigue'in bir erkek çocuğu dünyaya gitmiştir. temine salışıyor Alman hududu > (AA) — Havas istihbar ediyor; Alman şehirlerinde açlık gün geçtikçe tehdid edici bir şekil almaktadır. Ehali geçen umumi harbin son senelerinde olduğu gibi köylerden gıdalarını temine çalışmak- tadır, Bohemyadaki Grostejok şehri. nin jandarması trenlerde ve otobüs- lerde taharriyat yapmış ve berabö- rinde yiyecek götürenleri şiddetli İ nakdi cezalara çarptırmıştır, Romanya Hariciye Nazırlığı Son değişiklik hakkında Pa» ris mahafili ne diyor? Paris 2 — Romanya Hariciye neza- retindeki değişiklik hakkında Paris ma- hafilinde deniliyor ki: #lstifa öden B. Galfenco müttefiklerin, bilhassa Fransa- şın dostu idi. Yerine geçen Münakalât Nazırı B. Cigurtu ise sağ cenüha mensup yahudi düşmanı diye tanınmış bir fırka- ya mensuptur, Romanyada harici politi- kayı Kral Karöl idare eder. Bu sebeple Hariciye Nazırının değişmesinin dış po- litika üzerinde tesiri olmıyacağı söylene- bilir. Fakat şu hâdise de vardır; Evvelce Romanya Hariciye Nazırı olan B. Titü- lesco istifa edip de yerine B. Antonesco geldiği zaman harici politikada değişik- lik olmıyacağı söylenmişti. Halbuki o ta- rihte Sovyet Rusya ile Romanya arasın» da dostluk mevcut iken B. Titülesco'nun istifasındanberi iki hükümet arasında yarı gerginlik vardır. Romanyada Alınan pröpağandasina kulakları kapamak lâzımdır. Biz Kral Karolün zeküsna ve #nuhakemesine iti- mad ediyoruz.» Bükreş 2 — Rador ajansı, sabık Ha- ticiye Nazırı B. Gafenco” im bir diplomatik vazife alacağını bildirmek- tedir. B. Gafenco'nun Ankara sefirliğine tayin edileceği söyleniyor. İtalyanların tefsirleri Roma 2 (A. A) — D.N.B. bildi- riyor: Rumen Hariciye Nezaretinde vu- kua gelen değişiklik siyasi İtalyan mah- fillerinde Rumen siyasetinin sağlamlaş- tarıldığına bir delil addedilmektedir. Popolo di Roma gazetesi Gigurte'nin tayini, Romanyanm her halde Parite ve ya Londraya müteveccih olmiyan dosta- ne ve ananevi siyasetine devama karar verdiğinin bir delili olduğunu yazmak- tadır. Bu gazetenin kanaatine göre, Alman muvaffakiyetleri Fransızların ve İngiliz- lerin prestijlerini iyice sarsmıştır. Roman» yada vukua gelen değişiklik ise bu pres- tije bir darbe daha indirmiştir. Garp cephesinde kazanılan omuvaffakiyetler- den, İtalyanın aldığı vaziyetten ve tama- mile Roma - Berlin mihverinin siyaseti- Be uygun olan Macaristanın aldığı vazi- yetten sonra şimdide yeni Romanya riciye Nazırının tayir İngilizlerin o Romanyada şahsiyetinde toplanan mesnedlerini orta- dan kaldırmıştır...“ Sovyet - isveç ticari müzakereleri Sovyetler, tank ve tayyare dafi topları istiyorlar Moskova 2 (A. A.) — Sovyet hü- ümeti ile İsveç arasında yapılmakta olan ticari müzakereler oldukça ağır bir ilerlemektedir. Söylendiğine göre Sovyet hükümeti İsveçten, tanklara ve tayyarelere karşı kullanılmak üzere top istemiştir. Halbuki umumi vaziyet dola» yısile İsveç, tehlikeli bir halde bulundu- ğundan bu talebe muvafakat etmesi fev- kalâde güçtür. Ayni zamunda Sovyet Rusyanın şimendifer müteharrik alâtnı talep ettiği ve ezcümle vagon ve dingil- leri istediği ve bu bapta koyduğu şera- itin İsveç fabrikalarının hem imal kud- retini, hem itmam kudretini, hem de teslim kudretini tecavüz eylediği anlaşilk- maktadır. Buna mukabil < başka bütün memleketlerle münakalâtı kesilmiş olan İsveç de Rusyadan en aşağı 150 bin ton peel koparmağa çalışmaktadır. Eğer eç buna muvaffak olamazn, till müdafaa tertibatı müşkül vaziyetlere dü- şecektir. Bursada bir genç havuzda boğuldu Bursa 27 (Akşam) — Pinarbaşı ma- hallesinde oturan 17 yaşında Hayreddin akşam üzeri Havuzhı parkta banyo yap- mak üzere havuza girmiş,'bir müddet sonra ölü olarak bulunmuştur. Amerika Ölüler âbidesinin tahribi Amerikada heyecan uyandırdı Vaşington 2 — Alman relerinim, geçen harpte ölen Ay erlerinin hatırasını teyid için Vimy eki. mezarlıkta dikilen âbideyi bombalarla tahrip etmele- ri Amerikada heyecan uyandırmıştır. Bu- rada ardan başka de tayyarelerin birçok bomba atması İn- fal uyandırmıştır. B. Chruchill salı günü beyanatta bulunacak Paris 2 — İngiliz Başvekili B, Churchil salı günü Avam kamara- sında harp vaziyeti hakkında beya- natta bulunacaktır, Maslak yolunda facia Otomobil ağaca çarparak parçalandı, 4 erkek, 2 kadın yaralandı Bu sabah saat altıda Maslak yolu üze- rinde feci bir otomobil kazası olmuştur. Sami, Ali ve Zeki isimlerinde öç kişi; ge- ce Beyoğlunda tanıştıkları Şaze ve Sonya #simlerinde bir Ermeni, bir Rum kadınile birlikte göför Tahsinin idaresindeki mobile binmişler ve Şişli baricine çıkârak; 0 ciyarda muhte! gazinolarda sabaha ka- dar oturup eğlenmişlerdir. Üç arkadaş, bü- tün gece eğlendiklerini kâfı görmemişler, bir de sabahleyin Büyükdereye kadar bir otomobil gezintisi yapmağa karar vermiş- lerdir. Son derece sarhoş olan bu dört €rkek İle iki kadın tekrar otomobile bin- mişler ve Büyükdere yolunu tutmuşlardır. Şoför Tahsin de; müşterilerle beraber iç- miş bulunduğu için, asfalt yol üzerinde bütün süratle uçarcasına arabayı sevk etmiş, bir milddet sonra Tuğla h civarında gelen otomobil; gözleri karaz goförüm Gireksiyona hüzim olmaması zünden Yol kenarındaki büyük bir bindirimi Bu feci çarpma net otomobili parça parça denecek gelmiş, şoför çe dahil olduğu halde kad. ve erkekler muhtelif yerlerinden rette yaralanmışlardır. Söz söylüye bir halde oldukları yerde lıları biraz sonr oradan geçen diğer bir otomobil görerek ( zabılayı haberder ti- miş, derbal bir can kurtaran otomobili celbedilerek altı yaralı da Etfal £ sine yatırılmışlardır. Bugün ka nde müddelumumi ve seyrüsefe hendisleri huzurile bir keşif yapıları deyen yara” Balkan antantı ekonomik konseyi açıldı Yugoslav Hariciye Nazırı iktisadi teşriki mesai lüzumundan bahsetti . Belgrad 2 (A.A) — Balkan antantı eko- nomik konseyinin altıncı içtima devresini açan Hariciye Nazırı Cincar Markoviç bil- hassa demiştir ki: «Balkan antantı memleketleri arasında- ki muntazam iktisadi münasebetleri sağ- Yamlaştırmağa ve inkişaf etürmeğe matuf çareleri aramağa devam etmek üzere bir kere daha toplanmış bulunuyoruz. Bu itibarla konsey sulhcü ve yapıcı gayelerie toplanmış oluyor. Kendisine düşen vazife ayni zamanda memleketlerimizde tesirleri gittikçe artmakta olan hali hazırdaki ik- tisadi güçlüklere çare bulmaktır. Gayret- lerimiz memleketlerimiz arasında &ıkı teğ- riki mesaimizde olduğu gibi mevcud mü- nasebetlerin idamesi ve yeni münasebetler ihdası arzusundan mülhem olmalıdır. Faaliyetinizin bu İlk merhalesi daho Acil vazifelerie itmam edilmelidir. İptidal maddelerin mütekabilen tedarikini ve bü ddelerin memleketlerimiz arasında da- ka iyi bir şekilde taksimini istihdaf eden mütekabil bir yardım tasavvar ediyorum.» Nazir netice clarak demiştir ki: «İşleri- Bizin tamamlle iktisadi mahiyette olduğu noktasına işaret etmek İsterim. Bütün gayretleriniz tek bir gayeye tevecçüh et- melidir: Çalışmak ve imar etmek, Fakat, bu, müşterek mesal antant âzasının diğer devletlerle idame ettiği iktisadi münase- betleri haleldar etmemelidir. İyice anlaşı- lan aramızdaki işbirliği diğer memleket- lerle olan münasebetleri daha ziyade sağ- Jamlaştırmağa ve milli ekonomilerimizle diğer memleketlerin ekonomileri arasında daha İyi bir ahenk temin etmeğe hizmet edebilir.» Türk - Yunan dostluğu Atina 2 (A.A.) — Belgradda toplanan Balkan antanlı ekonomik Konseyinden bahseden Kutla gazetesi fevkalâde anor- mal olan beynelmilel vaziyette, bulunduk- ları mıntaka evvelce Avrupanın barut fi- çısı addedilen düri Balkan antantı devle- tinin sulheli kalkınma işlerine devam et- mekte vakit bulduklarını yazmaktadır. i Bu devletler şöphesiz vazi; tinden ve Avrupanın şimali reyan eden büyük harbin tevlid akislerden haberdardırlar. Fakat, kanl mubarebelerden son erbesçe ve sulh içinde İpki- muslihane bir teşriki ilıe- i imkânını veren bir Te- ettiği larındaki tesanüdü müdrik olarak ve bir- birlerine karşı hürmet ve sevgi besliyerek ü, istikiili ve sulheüyane teşriki we- sallerini sağlamlaştırmak istiyorlar. Estia geçenlerde Türk gazetecllerinin' ve mebuslarının Yunanistandaki samim bulünden bahsettikten sonra şöyle dernr8 etmektedir: «Türk Yunan münasebetleri Balkan an- tantı çerçevesinde devrimizin en memnu- niyete şayan tarihi inkılâplarından birini teşkil etmektedir. Asırlarca devam etmiş olan kahramanca mücadelelerden sonra kahramanlıklarına ve faziletlerine karşi mütekabilen hürmet ye takdir besleyen iki millet bu mücadelelere aid zammın katiyen nihayet Iylduğunu ve muslihane bir teşriki mesaiden ise bir çok faydalar beklenebileceğini artık anlamışlardır Gazete bundan sonra bilhassa seneler zarfında ve müşterek menfaatlere müteallik meselelerin halinden sonra iki memleket arasındaki samimi münasebet- leri hiç bir şeyin bosamadığını yazmakta ve bu İki memleketin aralarında 'hiç bir ihtilâf mevcud olmadığını, iktisadi bir teşriki mesainin elzem olduğunu ve kom- şu olmanın bir niza vesilesi değil iyi bit anlaşma vesilesi olduğunu anladığını ilâ- ve eylemektedir.» Estia şöyle devam etmektedir: «Bu muslihane teşriki mesai içinde İkİ millet yalnız memleketlerinin umumi men faatlerine hizmet etmekle kalmayıp Av- rupanın bu mıntakasına mühim bir hiz- mette bulunduklarını ve harici şerajtin müsaadesi nisbetinde bu mıntakada sul- kün idamesine çalıştıklarını müdriktirler» Müttefik tayyarelerin dünkü faaliyetleri Üç nazi torpidosu batırıldı, Rotterdamdaki benzin ve yağ depoları yeniden bombalandı Londra 2 (A. A) — Nakliye gemi lerine taarruz etmek ümidile Belçika sa- hili açığında dolaşan üç Nazi terpitosü dün tayyarelerin taarruzu neticesinde ba- asılmıştır. Kara kumandanlığı ile teşriki mesai eden hava ve deniz cüzütamları torpitoların bulundukları yeri keşfetmiş lerdir. Torpitolar 6 bomba atmış olan bir tayyareye karşı aleş açmışlardır. İn- filaktanı bir dakika sonra pilotlardan biri torpitolardan ikisinin durduğunu görmüş tür. Bu gemilerden ikisi ateşi kesmiş ve üçüncüsü de kaybolmuştur. Londra 2 (A. A.) — Hava Nezere: tinin bir tebliğine göre, İngiliz sahil ha- va filolar bu sabah erkenden Rotter- dam'ın petrol ve yağ depolarını yeniden bombardıman etmişlerdir. Bu depoların bombardımanma iştirik eden tayyarele- rin mürettebatı depoların şimdi temamile tahsip edilmiş olduğunu beyan etmişler- ir. İngiliz hava kuvvetlerine mensup bir tayyare bu sabah düşman . mevzilerinin üzerine bir akın yapmış ve iyi netice al- mıştır. Sahil filoları düşmanın işgali al- tında bulunan limanlarla Hollandanın Willemesoord ve Warskiep Hmanlarım muvalfakiyeile bombardıman etmişleidir” Paris 2 (A. A.) — Hava Nezareti I haziranda öğleden sonra bildiriyor: Tayyarelerimiz Abbeville'in şimelinr deki yollara ve düşman kıtalarına tatr- ruz ederek bombardıman etmişler İki Alman kolunun üzerine muvaffaki- yethi 25 ton inlilâk maddesi atılarak im ha edilmiştir. Bir demiryolu, mühim bir geçid de tabrip edilmiştir ve bir yol kuk lanlmaz bir hale getirilmiştir. Vazi rini yaptıktan sonra avdet etmekte olan bombardıman tayyareleri düşmenin avcı tayyazelerinin hücumüna uğramışlarsa d8 bunlardan bir Messersehmidt 109 dü“ şürülmüştür. Gece, bombardıman tayyarelesimis Dunkergue mıntakasında müttefikler8 lâzım olan şeyleri bilhassa ilâç atmaşlar” dır. İki haziran günü sabah erkenden Fransanın şimeline birçok keşif uçuşlar! yapılmışur. Bir Massersehmidt bilâ anza hatlarımızın üstüne konmuş ve pilotü © sir edilmiştir. Öğleden evvel avcı tayy” relerimiz ve tayyare defi bataryaları birkaç hava bombardıman dalgasma kö” şı ateş açmışlardır. Netice henüz belli değildir.