4 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

üddet tehir edildi Bir İtalyan gazetesi diyor ki: “İtalya harbe girecektir. Fakat zamanı henüz belli değildir,, Londra 3 — Romadan bildirildiğine göre 942 de açılacak olan Roma enter- asyonal sergisinin hazırlığı bilâmüddet tehir edilmiştir. Birçok devletlerin vak- tinde yetişmek kabil olmadığından ba- bisle müracaatta bulunmaları üzerine bu kararın verildiği söyleniyor. Londra 3 — İtalyanın harbe girmesi ihtimaline karşı İngiltere ve Fransa ta rafından lâzm gelen tedbirler alınmış tır. Her şey düşünülmüştür. Vaziyet sü- künetle tetkik ediliyor. Bir İtalyan gazetesinin mütalâası Roma 3 (A.A.) — Havası «Resto del Carlino» tesi şöyle yazıyor: İtak yanm barbe i, pek yakın olmakla beraber, 4 haziranda vukua gelmiyecek- tir. Fransız basını, İtalyanın yürümek üzere olduğunu nihayet anlamıştır. Bu nokta üzerinde tamamiyle mutabıkız. Fakat, muhasamatın bu salı günü başlı- yacağı hakkında Paris'te neşredilen ha- beri tekzip o edebiriz. Düşmanlarımız, kati müdahalenin tarihini keşif ve tah- min edemezler, Paris gazetelerinin mütalâası Paris 3 (A.A) — Havas: İtalyanm vaziyeti, günün başlıca mevzuunu teşkil ediyor. İtalyanın harbe gireceği, hiç bir gazete muharriri için şüphe götürmemek- tedir. Nitekim, Petit Parisien gezetesin- de Charles Morice, diyor ki: (Devamı 5 nci sahifede) Somme cephesinde büyük taarruz başlamak üzere Amerika mahafiline göre Fransızlar Aisne Boğaz açıklarında cephesinde büyük bir taarruza geçmek üzere imişler Londra 3 — Tayyare ile yapılan is- tikşaflardan Somme cephesinde düşman hatları gerisinde mühim hazırlık görül- müştür. Bundan bu cephede bir hareke- tin yakın olduğu anlaşılmaktadır. Nevyork 3 — Amerikaya gelen ha- berlere göre Almanlar 48-72 saat zar- hında Somme cephesinde taarruza geçe” eeklerdir. Diğer taraftan müttefiklerin Aisne cephesinde büyük bir taarruza geçmek üzere oldukları haber veriliyor. Londra 3 — Almanlar Dunkergne müstahkem mevkiine taarruzdan vaz- geçmişlerdir. Burasını yalnız ağır toplar ve tayyarelerle şiddetle bombardıman ediyorlar. İki gün içinde burada 119 Alman tayyaresi düşürülmesi taarruzun şiddeti hakkında bir &kir verebilir. Al manlarmı bugün attıkları bombalar iki hastane gemisine isabet etmiştir. Gemi- İerde henüz hasta ve yarah yoktu. Yal mz 17 yaşında bir çocuk yaralanmıştır. Askeri vaziyet Paris 3 (A.A) (Havas): Dum kergue'de askerin vapurlara bindirilme- #i muntazam bir surette devâm etmekte iken, Somme'den Rhin'e kadar olan bü- yük cephede, intizar vaziyeti devam et- mektedir, Sükünet nadir bazı küçük va- kalarla ihlâl edilmiştir. Dunkergue böl- gesinin plâjlannda, hava bömbardıman- İanna ve Almanların uzun menzilli bü- yük çaplı toplarının ateşlerine rağmen, gece gündüz binlerce insan irkâp edil mektedir. oKıtaat İngilterede silâh ve bagajlarile karaya çıkmaktadır. Bu suret- le karaya çıkan kıtaatın miktarı daima ak devam etmiştir. Fransız askeri mahafilinde bu mesele hakkında büyük bir ketumiyet muhafa- za edilmektedir. İrkâp edilenler miktarı- mın bayli ehemmiyetli olduğu ve bu ameliye nihayet bulunca — ki henüz ni- bayet bulmamıştır — rakamların Tes- men bildirileceği söylenmekle iktifa edilmektedir. Dunkergue'den hariç mıntakalarda, Aisne nehrinin üzerinden olmak üzere iki taraftan yalnız otomatik ateşler teati edilmiştir. Moselle bölgesinin garbinde, topçu kıtaları da faaliyet göstermiştir, (Devamı 5 nci sahifede) Harp Akdenize sirayet ederse Hindistan asker gönderecek Dün Mısırda mühim tedbirler alındı, 700 kişi tevkif edildi Londra 3 — Hidistandan gelen ha- berlere göre harp Akdeniz havzasına ve Şarka sirayet ederse Hindistan, geçen harpte olduğu gibi, çok miktar. da asker gönderecektir. Bu münase- betle Hind askerlerinin mükemmeli- ve cesaretinden takdirle Londra 3 — Kahireden bildiriliyor: Mısır hükümeti yeniden bazı tedbir- şiddetle cezaya çarpılacaklardır. Hu- susi müsaade olmadıkça vapurlar li- manlardan çıkâmıyacaklardır. Bütün ecnebiler polise müracaat edecekler- dir. Polis silâhla devriye geziyor. Şüpheli 700 kişi tevkif edildi. Filistinde tedbirler | Kudüs 3 (A.A) — Muhasamatın | Filistine sirayeti ihtimaline karşı her türlü tedbirler alınmıştır. Halk itima- (Devamı 5 nci sahifede) Belçika kralin çocukları Fransada Babalarının teslim olduğu he- nüz kendilerine ilerine bildirilmemiş Paris 3 (AA) — Ka Merkez Bankası Fevkalâde ve muvakkat ma- hiyette hazineye avans verebilecek Cümhuriyet Merkez bankası umumi heyeti üç temmuzda Ankarada fevkalâ- de bir toplantı yapacaktır. Bu toplantı- da fevkalâde ahvalin icap ettirdiği iki maddenin nizamnsmeye ilâvesi teklif olunacaktır. Bu maddelerle Merkez ban- kası hususi kanunla Maliye Vekâletine verilen mezuniyet haddi dahilinde kal- mak, ve mukabilinden maliyece altın terhin edilmek suretile hazineye fevka- lâde ve muvakkat mahiyette #yans ve- rebilecektir. Bu avans bında bankaca çıkarılacak evrakı SM diye mikten kanunda yazılı komite ta- rafından tesbit olunacaktır. AKŞAM Reisicümhur Alman büyük elçisi Von Papeni kabul buyurdu Ankara 3 (A.A) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün öğleden sonra Almanya büyük elçisi Von Papeni kabul buyurmuşlardır. Bu mülâkatta Hariciye umumi kâ- tip muavini B. Numan Tahir Seymen de hazir bulunmuştur, 250 milyon liralık fevkalâde avans Dört yeni kanun dünden iti- baren meriyet mevkiine girdi Ankara 3 (Telefonla) — Devlet de- miryolları ve limanları işletme ve inhi- sarlar umum müdürlükleri 940 mali yıl bütçe kanunları bugünkü Resmi Gaze- tede intişar etmiştir. Cümburiyet Merkez bankasınca hazi- neye iki yüz elli milyon liralık fevkalâ- de avans itasına dair kanunla 940 mali yılı müvazenei umumiyesine dahil bazı daire bütçelerine 109 milyon 922 bin liralık fevkalâde tahsisat verilmesi hak- kındı anun ve Ankara hukuk fakül tesi Maarif Vekâletine bağlanması hakkındaki kanun da bugünkü Resmi Gazete ile neşrolunarak meriyete konul- muşlardır. Boş ve zarif bir sandal bulundu Dün akşam Karadenizden limanımıza gelmekte olan Erol vapuru Boğaz açık- larında; boş ve zarif bir sandal görmüş ve süvari gemiyi durdurarak filika indir- mek suretile tayfalarile bu sandalı ya- kalatmış ve gemiye almıştır. Bu zarif sandal tedkik edilince, içinde tek bir kü- rek, bir çaydanlık; bazı erkek eşyası bu Tunduğu görülmüştür. Erol vapuru, san- dal Kmanımıza ürmiş ve polis beşin- ine teslim eylemiştir. Zabıta; keyfiyeti emniyet müdürlüğüne bildirmiş olup, alâkadarlar hadisenin bir kaza veya cizayet olması ihtimalleri üzerinde durulmakta ve bu sandal rakip veya rakiplerinin kimler olabileceği araştırılmaktadır. Amâ bir genç kuyuya düşerek boğuldu Kasımpaşada Kulaksızda mektep soka- ğında oturan on sekiz yaşlarında ve iki göz- den mahrum bulunan Fethi isminde bir genç, dün, bahçedeki kuyuya düşerek bo- Bulmuş ve cesedi, kuyunun suyu boşaltıl- mak suretile çıkarılmıştır. Adliyede Terfi müddetlerini dolduran hâkim ve müddeiumumilerin listesi hazırlandı Ankara 3 (Telefonla) — — Terfi müddet lerini doldüran ve terfilerinde kazai ve inzibati bir mâni görülmiyen hâkim ve müddelumumilerin Msteşi Adliye Vekâle- nce hazırlanmıştır. Kendilerini terfie Miyık gördükleri halde Jistede isimleri bu- Yanmıyanlar bir ay içinde Adliye Vekâleti ayırma meclisine müracaat ederek itiraz- da bulunabileeeklerdir. Listeyi aynen bil- Giriyorum: © Hâkimler Eskişehir ağır ceza mahkemesi reisi İbrahim Etem Ertem, İstanbul ecza hâki- mi Ömer Cemi Güzey, Samsun reisi Al Afi? Akan, Kastamonu reisi Nuri Toksöz, Bursa ceza hâkimi Nuri Ölker, İstanbul asliye hukuk hâkimi Suphi Tolon, Bursa | hükimi Mustafa Erdem, Afyon hukuk hâ- kimi İsmali Hakkı Ergüvenç, Kayseri reisi Yusuf Sald Ada, İstanbul üçüncü ticaret mahkemsi relsi Ahmed İrfan Elgin. Ça- nakkale reisi İsmall Hakkı Özkan, Antaj- ye hukuk hâkimi Rauf Kural. İstanbul asliye ceza hâkimi Reşid Maykut, Konya ağır ceza mahkemesi reisi Sülyman Sakib Kınaglu, Antakya ağır ceza reisi Sadık Erdem, Bursa hukuk hâkimi İbrahim şeyh Aslan, Aydın reisi Mitat Bibaglu, Tekirdağ relsi Suzl Gürbüz, Trabzon hukuk hâkimi Mehmed Özbilen, adliye baş müfettişi Bedreddin Kökur, Ankara ağır ceza reisi Hüseyin Arif Gözgören, Gaziantep reisi İbrahim Etem Sandıkçıoğlu, İstanbul as- liye hukuk hâkimi Zeki Ferel, İzmir ceza hâkimi İsmail Kemaleddin Aksud, İstan- bul asliye hukuk hâkimi Hilmi Kışlalağlı, Kütahya hukuk hâkimi Salâhaddin Tuğ- lacı, Ankara asliye hukuk hâkimi Vehbi Gündüz, Balıkesir hukuk hâkimi Arif Güven, Ankara hâkimi Talât Tokuz, İzmir ticaret reisi Galip Kınoğlu, adiiye baş mü- fettişi Alâeddin Sabih Alpay, İstanbul ti- caret reisi Paiz Yürükoğlu, Çanakkale ce- za hâkimi Osman Yümnü Altınel, Zongul- Gak reisi Ekmel Kanur, İstanbul ağır ceza reisi Refik Omay. Müddeiumumiler İstanbul müddelumumisi B. Hikmet Onat, İzmir müddeinmumisi Kemaleddin Samu, Afyon müddelumumisi Tevfik Erinç, Ankara müddelumumisi Arif Bazar, 4 Haziran 1940 a CN A O KA A ASEM AMEL ka iş Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler 942 Roma sersisi bilâ Harp tebli$leri Fransız bombardıman tayyareleri Alman münakale yollarına bombalar attı Paris 3 (A.A) — 3 haziran sabah tarihli Pransız tebliği: Gece yeni hiç bir hadise olmamıştır. Paris $ (AA) — 3 haziran akşam teb- liği: Düşman Dunkergue'in etrafındaki mev- zilerimize israrla hücuma devam etmiş ve kıtaatımızın o şiddetli mukabelesi ve mü- temadi ve mukabil hücumlarile karşılaş- mıştır. Fransız ve İngiliz donanmaları düşman ateşi altında Dunkergue'in müda- faasına müzaheret etmiş ve her dakika büyük kahramanlık cesaretini göste- Terek kumandanlığın emrettiği irkâp ha- reketini rsuvaffakiyetle yapmıştır. Düşman buzün Sen Ovold bölgesindeki İleri karakollarımıza karşı muvaffakıyet- siz bir mevsli iaarruzda bulunmuştur. Düşman Aline şehri şark kıyısında takvi- ye edilmekte, Sar'ın batısındaki mevzile- rimizde temasını sıkıştırmaktadır. 2 haziranı 3 hazirana bağlıyan gece, bombardıman tayyarelerimiz düşman ara- #isine ve münakale yollarma müteaddid taarruzlar yapmıştır. Paris bölgesi bugün öğleden sonra av- | tilar tarafından kuvvetle himaye edilen | mühim bir Alman filosunun taarruzuna uğramıştır. Bu filo, avci teyyarelerimizle hava dafi toplarımızın müdafaası ile kar- şılaşmış ve âzim zaylat vermiştir. Avi tayyarelerimizin ekserisi en modern ma- | kinelerle mücehhez bulunuyordu. Şimdiye kadar gelen malümala göre, Y7 düşman tayyaresinin düşürüldüğü tes- bit edilmiştir. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı 8 (AA) — Pazartesi gününün harp bülteni: Garpten, cenuplan ve şarktan Kergue'e karsı yapıl ilerlemektedir. Sular altında kalan ve bir çok kanalların teliki noktasında bulunan ârzalı arazi harekâtı güçleştirmekte ise | de tayyarelerle birlikte hareket eden Al man kıtaları iyice tabkim edilmiş olan Bergnes şimaline girmeğe muvaffak ol- muşlardır. Dunkergue henüz düşmanın elinde bu- lunan kısmı Alman topları tarafından bombardıman edilmektedir. Harp ve Pi ke uçuş tayyarelerinden mürekkep filolar pozar günü Dunkergue'e karşı akınlarına devam etmişlerdir. Alman bava kuvvetleri iki muhrip, bir karakol gemisi ve 500 tonluk bir yük va- Sovyet Rusya Besarabya hududuna mühim kuvvetler göndermiş Paris 3 — Sovyctle Besarsbya hu- duduna ve Karpatlara mühim kuv- vetler göndermişlerdir. Sovyet gaze- teleri Sovyet Rusyanın Balkanlarda sulhün devamını istediğini, fakat bir müdahale olursa lâkayıd kalması mümkün olmadığını yazıyorlar. İspanya hükümeti İngiltereye teessür beyan etti Madrit 3 — Bazı talebeler, cumartesi günü İngiliz sefaret binası önünde top- lanarak <Cebelüttarıkı isteriz» diye ba- ğrarak İngiltere aleyhinde nümayiş yap- mak istemişler ve polis tarafından dağı- tılmışlardı. İspanya hükümeti bu hâdi- seden dolayı İngiliz sefirine teessür be- yan etmiş ve bir daha bu gibi şeylere meydan verilmiyeceğini bildirmiştir. Mecliste Ankara 3 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün doktor Mazharın başkan- ığında yaptığı toplantıda posta telgraf ve telefon umum müdürlüğünün 939 mali yılı hesabı katisine ait mazbatayı tasvip etmiştir. Meclis, ruznamesinde müzakere edi- lecek başka bir madde olmadığı için çarşamba günü toplanmak üzere | içti- maa hihayet vermiştir. Londradan dönen gazeteciler şerefine ziyafet “Ankara 3 (Telefonla) — İngiliz büyük elçisi Sir Hügessen Knatehbuli- ün refikaları yarın elçilik binasında Londradan dönen 'Türk gazetecileri şerefine bir bir ziyatet ve verecektir, Sütten 7 zehirlenme 14 kişi | hastaneye sevkedildi Ömer isminde bir sütçü tarafından Bey- kozdan getirilerek Sirkecide satılan bir süt- ten dün gece on dört kişi zehirlenme alâimi göstermiştir. Bunlar, Hocapaşada Sara, Sa- bahat v çocuğu, Fatma, Yılmaz, Ünal, Se- niha ve çocuğu, benzinei Avram, Sami, an- nesi Donna, Halim, Hanife ve Enverdir. Bunlar hastanede mideleri yıkandıktan sonra evlerine inde edilmişlerdir. Sıhhiye müdüriyeti, zehirli olduğu iddia edilen sütü ve kabları berai tahlil adil up “işleri müdürlüğüne göndermiştir. İ bütün gündüz purunu batırmışlardır. Bir harp gemisi, iki mübhrip ve 10 yük vapuru tayyare bom- balarile hasara uğramıştır. Faaliyete de- vam eden Alman hava kuvvetleri Rohone vadisine ve Marsiiyaya taarruzlarını teş- mil etmiştir. Fosbach'm !ki tarafından ilerliyen ki- talarımız düşmanı Maginot hattına doğru tardelmişlerdir. Düşman sahada esir, si- lâh ve harp malzemesi birakmıştır. Ar- tols ve Flandre'da cereyan eden büyük imha muharebesinde esir edilen Fransiz ve İngilizlerin mikdarı muvakkat tahmin- lere göre 330 bin kişiyi bulmaktadır. Narvik etrafındaki dağlık mıntâkada Alman dağ italarile harp gemilerinden çıkarılan kuvvetler düşmanın büyük fai- #iyetine rağmen müdafaa harplerine de- vam etmektedirler. Norveçin şimalinde oVadsoe'deki verici telsiz istasyonile istasyona sid makinele- rin bulunduğu bina bombalarla tahiip edilmiştir. Lofotan fyordunun garbinde bir düşman yük gemisi batırılmıştır. Pazarı pazartesiye bağlıyan gece zar- fında düşman Almanyanın garbinde ve cenubu garbisinde gayri askeri hedeflere karşı akınlarına devam etmiştir. Hasarat pek mühim değildir. Düşman dün ceman w tayyare kaybetmiştir. Bunlardan 27 si A düelleları esnasında, onu Alman e dafi bataryaları tarafından dü- şörülmüş, üst tarafı da yerde tahri miştir, 15 Alman tayyaresi avdet etmemiş- tür. İngiliz tebliği Londra 3 (AA) — Hava Nezaretinden tebliğ edilmiştir: Müttefik ordulara mü- zaheret eden İngiliz orta bombardıman tayyareleri Dunkergue mıntakasında dün düşman kıtaatı üzerine, düşman toplarına, cephe gerisin Jara ve demiryollarına taarruz ötmi dir, Bu harekâta gece ağır bombardıman tayyarelerimiz devam etmiştir. Aynı 20- manda diğer ağır bombardıman filolari- mız Almanyanın batı - şimalindeki tay- yare meydanlarlle diğer askeri hedefleri bombardıman etmişlerdir. Bütün tayyarelerimiz üslerine dönmüş- lerdir. Avcı tayyarelerimiz Belçika ve Dunker- Ge üzerinde taarruz hareketlerine devâm etmektedirler. Narvik bölgesinde 1 ve 2 haziranda altı düşman tayyaresi düşürülmüştür. İsveç üzerinde Alman tayyareleri İki tayyare yere inmeğe mecbur edildi Stokholm 36 (A, A) — Lappland eya etinin şimalinde İsveç - Norveç hudud mıntakalarında dün yabancı tayyareler şiddetli faaliyette bulunmuşlardır, İsveç bitaraflığını muhafaza teşkilâtı, birkaç de» fa harekete geçmiştir. e kadar yapılan müşahedelere nazaran, iki Alman tayyaresi, dün öğle- den sonra İsveç arazisinde yere inmeğe icbar edilmiştir. Bu tayyarelerden biri- si, tamamiyle tahrip olunmuştur. Tay- yarelerin mürettebatının bir kısmı, paras şütle atlıyarak kurtulmuştur. İsveç bit rallığın muhafaza kıtaları, iki subay ve yedi eri esir almıştır. Hollandanın kliring anlaşmaları Amsterdam 3 (AA) — D. N. B. ajana > Hollandanın Almanya, Bulga- ristan, Bil, Romanya, İtalya ve hiza ile olan kliring anlaşmasının yeniden meriyete girdiği resmen bildirilmektedir İspanya, Danimarka ve Norveçle olan kliring anlaşmalarında değişiklik yoktur. Otomobil plâkalarının şekil ve renkleri Ankara 3 (Telefonla) — Nakil vasi- rı kanunu mucibince resmi otome- lerde kullamlacak (o plâksların şekil, renk ve alâmetlerini tesbit eden bir ka- rarname hazırlanmıştır. Buna göre An- kara valiliği, jandarma genel komutan- lığı, tümen komutanlığı Ankara emniyet müdürlüğü ile Ankara haricinde bulu- nan makam otomobilleri mon küfü renk üzerine beyaz boya ile yazılmış plâkalar kullanacaklardır. Vekâletlerle Ankarada bulunan diğer dairelerin plâ- kalarının şeklinde bir değişiklik yapıl- miamaştı Kont de Ghambrun Hususi bir vazife ile Ameri- kaya hareket etti Nevyerk 3 — Ameçikünn eski Anka- ra ve Roma elçisi Kont de Chambrun tayyare ile ve hususi vazife ile Paristen Amerikaya hareket etmiştir. Kont, Ame- rika istiklâl harbinde büyük kahraman lıklar gösteren Lafayette'nin ahfadından- dır ve bütün Lalayette'nin ahfadı gibi fahri Amerika tebaasıdır. Kont, B. Ro- osevelt ile görüşecektir. Bu seyahate ehemmiyet veriliyor. >