4 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Kılçıksız sohbet «Bir su ver amma içinde patlıcan olmasın!» kabilinden; Bir lâf et ki içinde harp olmasın... Zihinler hep bu işle uğraştığı İçin, | nereye gidilse, kimlerle toplanılsı he- men başlıyor : — Alman taarruzu hangi mete dersiniz? — Yok, onu birakın da İtalya sahi- den mi harbe girecek; yoksa kuru gürültü mü ediyor?... — Bana kalırsa girmiyecek... Zira şimdiki en modem usul, haber ver- meksizin baskın tertiplemek... Faşist- Ter ise, bunun tamamile aksine bir yol takih ettiklerinden... İlk... Yilan hikâyesi gibi uzayıp duruyor. Ahbap sohbetlerini sevenler artık | ondan da zevk alamaz oldular, Madem ki gırtlak teşbihiyle başla” dım, yine öyle devam edeyim: Top- lantıların leziz müsahabeleri, kılçıklı balığa döndü!... Kılıçlı, süngülü... (Hoş, kılıç ve süngü, artık gürzigi- ran kadar demode oldu ya... Modem makineli silâhlar bunları duvardaki armalığa astıracağa benziyor. O da başka mevzu... Sadece lâfın gelişi, harp sembolii diye bu remizleri kul landım.) Ben, bir kaç sant için olsun, ahbap meclislerinde başımı rahatlatabilmek maksadile bir çare buldum, Somme'- | dan, Aisne'den bizar olanlara sağlık | veririm: *Üç beş arkadaş yan yana geldiğiniz | vakit, elbette hepinizin yüksek askeri ve siyasi intibalarınız, kanaatleriniz, birikmiş bulunacaktır!! Bunları na Sıl olsa dökeceksiniz... Zira, içinizde yık vik etmektedirler... Harp bahsine hiç temas etmemeği kapı eşiğinde kararlaştımsanız bile, nafile! Ya sözü- Düzü tutamıyacaksınız, yahut da üzülüp, of pof edip duracaksmız. İnsan bunları behemehal sermek, dökmek istiyor. Onun için, kanaatim- S€ yegâne çare, sohbet balığını, kılçık» ayırıp misafir sofrasına öyle çü Yüni toplantı baylar başlamaz, mee- lisinizde bir reis seçin, Hazırundan hepsine onar dakika Söz versin: Âza- dan her biri, bütün zehrini boşaltsın... Tekmil mütalâatı hakimaneyi sersin döksün... «Ben Almanyanın yerinde olsaydım şöyle yapardım...», «İngilte- re vaktinde davranmalıydı..» taran- daki güzide cevahir yumutlansın.. Ve ondan sonra artık paydos! Topsuz tilfeksiz müsahabeye avdet... Ben, başka yol bulamadım... Son haftalar içinde bulunduğum bir kaç mecliste tatbik ettiğim bu ekılçığı ayıklanmış söhbet» usulünü siz de İatbik ederseniz umarım ki, müsbet netice alacaksınız ve başınızı dinle. mek fırsatını ancak bu sayede bula- bileceksiniz, (Vâ - Nü) ame ram Semplon ekspresi yeniden işlemeğe başladı Semplon ekspresinin bir haftalık fası- Yadân sonra tekrar işlemeğe başladığımı Yazmıştık. Bu Fasılayı müteakip ilk sem- Pion ekspresi dün sabah saat on buçukta Sirkeciye gelmişti Karagöz âbidesinin aslı yok Mebus doktor Şerki Uludağın, urukat Rami ile birlikte bir Karagöz âbidesi yap- tırmak için teşebbüste bulunduğu yasıl- Miştı, Dün doktor Şevki Uludağdan aldı- Bımız bir telgrafta çok başka şeyler dü- şünecek ve yapacak bir zamanda böyle bir haberin astı olmadığı ve idliyetl te- Uf edilemiyeceği bildirmektedir. — Onun halini sana nasıl anlafa- e Yım bilmiyorum bay Amcâ... ŞEHİR HABER » Ihtikârla mücadele şiddetleniyor ihtikâr yapanlar cürmü meşhud mahkemelerine verileçekler Aldığımız malümata güre, ihtikâra kar- $1 açılan mücadelenin daha müçesir bir ha- 1s sokulması için lâzimgelen tedbirleri tes- bit etmek üzere todikikler yapılmaktadır. Bu hususta Adliye de hassas darrinarak ihtikir vakalarını Cürmü meşhud kanung çerçevesi dahilinde takibata tabi tulacak- tır. İhtikâr yaptıkları tesbit edilenler. Meş- hud süç karlumuna tevfikan derhal Cür- mü ek mahkemesine verilecekler ve Maarif Vekilinin tedkikleri Vekil dün bazı yazı mekteplerin imtihanlarında bulundu Evvelki gün şehrimize gelen Maasif Ve- kül B. Hasan Âli Yücel dün sabah Maarif müdürlüğüne gelerek Maarif müdürü B. Tevfik Kut ve Vekâlet müfetdişlerile İs- tanbulun kültür işleri ve bu arada mek- e imtihanlar etrafında görüş- üştür. B. Hasan Âli Yücel bundan sonra Vali B i Kırdarı ziyaret etmiş, Valinin ezdi ir müddet kalmıştır. Maarif Vekilimir, sonra İktismd fakültesile Ticaret n imtihanla na gitmiş, imtiha, ından fakip B. Hasan Âli Maarif mat- 1 da gezerek matbaanın mesaisile alakadar olmuştur. Maarif Vekili, bugün &e tedkiklerine devam edecektir. Maliye Vekilinin tedkikleri Evvelki sabah şehrimize gelmiş olan Maliye Vekil B, Fuad Ağralı dün bir müd- det Defterdarlıkta ve Cümhuriyet Merkes bankasmın şehrimizdeki şubesinde meş- | gul olmuştur. Vekti; hükümetin yeni ka- but ettiği vergilerin tetbikat şekli etrafın- da tedkikierde bulunmuş ve bazi direktif- ler vermiştir. Sıhhiye Vekili Ankaraya döndü Dört gün evvel şehrimize gelen Sıhhiye Vekili doktor B. Hulüsi Alataş evvelki ge- ca Ankaraya avdet etmiştir. Bir cambaz telden düşerek olan Ali Riza isminde biri, dün Yenişehir. de bir meydunda &el üzerinde oyunlar yapa” makta İken müvazenesini kaybederek düş- müş, muhtelif yeri en yaralandığı ci- hetle polis tarafından hastaneye kaldırı. işti Kullanılmıyan EZ oto- mobiller satılacak Hizmetlerine nihayet verilen resmi oto- mobillerin tâbi olacakları muamele hak- kında dün Dahiliye Vekâletinden viliyete bir telgraf gelmiştir. Bu emre göre son kanun mucibince faaliyetlerine nihayet verilen ötomebiller, her daire tarafından en müsald şerait hığa çıkarılacaktır. Denizyolları | kadrosu ay sonunda tamamlanacak Denizyolları idaresinin esas kadrosu ay sonuna kadar hazırlanmış olacaktır. An- karadan avdet eden umum müdür bu hu- susta Münakalât, Vkâletile temaslarda bu- Junmuştur. Yeni kadroda hiç bir m açıkta kalmıyacak; yalnı? bütçede idari tasarruflar yapılacaklar. Otobüs ve otomobilcilerin fenni muayenelerine başlandı « Her sene olduğu gibi bütün motörlü nak- ye vasıtalarının senelik fenni muayane- leri dünden Itibaren başlanmışlır. Evvelk otobüslerin muayeneleri yapılacak, bun- dan sonra otomobillere başlanacaktır. Otobüsler için on günlük bir müddet ay- rılmıştır. Gününde yelmeyenierden her gün için birer lira ceza alinacaktır. Nak- liye vasıtaları Bumaralarına göre sıraya konmuşlardır. Dün muayene edilecek 25 otobüsten ancak üçü muayeneye gelmiştir. Otobüslerden sonra bir buçuk ay müddet- 1s taksilerin muayenesine başlanacaktır. muhakemeleri sütatle intaç edilerek ceza- ya şarplırüscaklardır. İhtikârla mücadele komisyonu toplandı Mıntaka Ticaret müdürlüğündeki İhli- Kürla mücadele komisyonu dün Vali B. Lâtfi Kırdarın relsliğinde bir toplantı yap- mıştır. Toplantıda Validen manda, Emni- yet zadüir muavini B, Salâhaddin, hiüd- delumumilik başmuavini B. Sabri, Emin- KÜÇÜK HABERLER: k Erenköyde oturan bayan Kevserin oğlu Fuad O civarda İsmailin bahçesine girerek marul koparmakta iken bahçıvan görmüş ve Fundı taşla başından yarala- mıştır. Bayan Kevserin zabıtaya müra- saati üzerine bahçıvan yakalanarak hak- kında, takibata girişiimiştir. X Bundan bir müddet evvel, hükümet tarafından Londraya; gemi inşaatçılığı mütahassızı eytişmek üzere gönderilmiş olan 3? genç perşembe günü şehrimize av- det edecektir. X Bir müddet evvel İnhisarlar Vekâle- tile temas etmek üzere Ankaraya gitmiş olan İnhisarlar umum müdürü B. Adnan Karilerimizin mektupları Toz içinde bir mesire yolu İstanbul halinnm en güzel masirele- rinden biri olan Sarıyer suları, bil- hassa sular yolu çok ehemmiyellidir. Burası, lâzim olan ihtimam görmek şöyle dursun, bilâkis ihmal edilmekte- dir. Sıhhalimiz için Sariyer sularma koşan bi eğimiz saf, temiz su Himden apeaoa” esi olduğu hal tonlardan Kurtaran yok Alâkadarların na- zatı dikkatini çekerim, Tah talebesi; halkı bu Kemal Uçgan meşgul olmuştur. # Kuruçeşme sahilinde demirli bulunan Ahmed Kaptana aid Mefküre motöründe- ki maden kömürleri tutuşmuş, kisa bir za- âteş büyüyerek itfaiyenin müda- halesi istenmiştir. İstinye itfalyeri, bu ateşi güçlükle söndürebilmiştir. * Emniyet ikinci şube müdürlüğüne ta- yin edilen birine şabe müdür muavini B. Zeki bu ayın onundan itibaren yen! vazi- Tesine başlıyacaktır. k Her sene bir temmuzda yapılan de- nizellik bayramı hazırlıkları devam et- mektedir, Bayram programın; hazırlamak ümre beşkil e komisyon bugün ilk içtimamı liman dairesinde yapacaktır. Ye- ni Galata yolcu salonu da denizcilik bay- ramı günü âçılacaktrı , 4 Liman işletmesi umum müdürü B. Ravfi Manyas Ankaradan şehrimize dön- müşlür, İşletme kadro ve bütçesi geçen Senekinin aymıdır. 4 Beşiktaşin Hâşimbey apaztımanında teri bayan Maidenin yanında çırak on yedi yaşlarında Huseko ismindeki kız; mangala gazlı bez parçaları koyarak atoş yakarken elbisesi | tutuşmuş, “vücudünün muhtelif yerleri yanıdığından polis tarafından Bö- yoğlu hastanesine kaldırılmıştır. X İzmitte hırsızlık suçundan mahkümi- yetini ikmal eğerek hapishaneden çıkar çıkmaz İstanbula gelip burada da Üskü- dar, Suadiye ve Karagümrük taraflarında ev soyan Kör Ali adındaki hırsız dün ad- liyeye teslim edilmiştir. Ali Sultanahmed birinci sulh hâkimi tarafından sorguya çekilerek tevkifine karar verilmiştir. * Aygırların aşım zamanı yaklaştığın- dan vilâyetin muhtelif semtlerinde bolu- nan şafaf İstasyonlarına ellerindeki kıs- rakların gönderilmesi vilâyet tarafından köylülere tebliğ edilmiştir. Köylüler, 15 temmuydan itibaren kısraklarını sevkede- Geklerdir. Bay Amcaya göre .. Ayağında yarısı var, yansı yok bir pabuç... .. Başında delik deşik bir şapka... | Karilerimizin || gi LERİ | önü ve Beyoğlu kaymaksmları, İç ticaret umum müdürü B, Cahid, Ticaret müdürü B. Avni, Ticaret odas umumi kâlibi B. Cevad Nizami de bulunmuşlardır. Dünkü içtimada fiat mürakabesi karar- namesi tahbikatına esas olacak fiat kon- trolü işine dair bin talimatname hazırlan- mağa başlanmış ve bu tallmatnamenin ana hatları tesbit edilmiştir. Komlayon, hafta içimde tekrar toplanarak tallmatnameyi ikmal edecektir. Yeni yollar 940 bütçesile inşa edilecek bazı yolların keşifleri yapıldı! D40 bütşesile den inşa dilmesine ka- | rar verilen bazı vilâyet yollarının keşifleri yapılmıştır, Bu yollardan Halkalı köyü - Hadımköyü yolu 90,287, Topçu atış okulu - Davutpaşa yolu 77,909, Topkapı - Halkalı yolu 21988, Mezbaha - Silâhtarağa - Rami yolu 1990, Üsküdar - Şile yolu 15920, diğer muhtelif yolların katranlanması da /714 Ilra olarak keşifleri yapılmıştır. Bu yollar 21 haziran eğe konulacak: a Beykoz ile Üsküdar ara- de 450 bin liralık bir keşif ile Ingası lâzım | bin liralık kıs- Bu yol isti- am saraylar alınmıştır. Yıs sununda tamamlanması lâzım geliyor- du. Fakai istimlâk munmelesi henüz ta- mamlanmadığından yolun inşaat müddeti haziranın bidayetinden itibaren bir sene daha uzatılmıştır, 20 milyon on paralık basıldı Yeni bronz onlukların basılmasına de- | vam ediliyor, Mecmuu 180 milyonu bula- | cak olau onluklardan şimdiye kadar 20 | müyon basılmıştır. Bunların da piyasaya İ çıkarılınası için Maliye Vekâletinden emir beklenmektedir. Bulgaristandan mangal kömürü geldi Dün bir Türk vapurile Bulgaristandan geçen sene bu mysimde daha ucuz oldu- Bundan pahalılığın esasları nlâkadarlar | tarafından tedkik edilmektedir. İ Hırsızlık suçundan iki kişi tevkif edildi Sitkeci cirarında geceleri otomobillerin makine ve âletlerini söküp çulan İsinnil | adındaki sabıkalı ile şehrin muhtelif semt- lerinde ev ve dükkân soyan Salâhaddin dün adliyeye verimişler, Sultanahmead bi- rincl sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilerek tevkif edilmişlerdir. Motörden denize düşüp boğuldu i Fındıklı önünde bağlı bulunan Ticareli Bahriye mobörü makinisti yirmi sekiz yaş- larında Mustafa; evvelki gece molöre ge- lip yalnış, gece kalkarak güverteden su dökmek isterken muvazenesini Kaybede- Tek denize düşmüş ve boğulmuştur. Mus- tafanın cesedi, dün denizden çıkarılmış, görülen lüzum üzerine morga nakledilmiş- in Tepecik köyünde Kadrinin evine girerek kızı Müberrayı 70r- la kaçırmaktan mâznun Hüseyin ile Şa- ban ve bunlara yardım etmekten mazmun Mehmed ve Mümin dün ikinci ağır ceza mahkemesinde muhakeme edilmişlerdir. Müddelumumi, bunlardan Hüseyinle Şa- banın zorla eve girip Müberrayı kaçırdık- ları sabit olduğundan ikisinin de Türk ce- za kanununun 64, 193 ve 420 uncu mâddele- rine göre cemlandırılmalarını Mehmedle Mü- minin suçta alkaları sabit olamadığından beractlerine karar verilmesini istemiştir. Maznun Hüseyin suçu inkâr ederek bazı müdafaa şahidleri göstermiş, bunların dinlenmesi için muhakeme başka güne İ bırakılmıştır. ».. Açlıktan kamı sırtına yapışmış | İ bir biçaredir... İSTANBUL HAYATI Yazdan şikâyet Soğuklardan şikâyet ede ede, niha- ! yet yaza kavuştuk. Birkaç gündenbe. ri güneş kızgın iğnelerini saplıyor. Öğle vakitleri, hele yemeklen biraz sonra müziç bir hararet baslarıyor. Köşe başlarındaki sucu dükkânları- nın çıngırak zırıltıları su isteğini büs- bütün tahrik ediyor. Dışı buğulanmış bardak, incecik tüllere bürünmüş bir nazenin edasile dudaklara yaklaşırken insanın içi gi- cıklanıyor, Soğuk damlalar boğazdan mideye doğru indikçe bütün vücud, doyulmaz bir zevkle ürperiyor, kır baçlanan iştiha, tatmini gayri kabil bir hırs halini alıyor; yudumlar hara» reti bastıramıyor, bardak birdenbire başa dikiliyor; — Ooooh.. Bir daha doldur. İkinci bardak da dudaklardan ay- rılir ayrılmaz şakaklarda ılık ter dam- laları boncuklanıyor. Biraz sonra mi- de ağırlaşıyor, vücude rehavet çökü- yor, Her nefeste boğucu, ilik hava ci. ğerlere doldukkça mafsallar gevşiyor, göz kapakları sarkıyor, çene sinirleri geriliyor, gıdıklayıcı bir esneme vücü- dün takatini büsbütün kesiyor. yle, bir uzanıp tatlı tatlı uyu- sam. Fakat bu da mümkün değil, Uza- hır uzanmaz, sanki vücüde, İyice 1sı- tılmış tüylü havlular sarılıyor. Gözler kendi kendine kapanıyor, lâkin bu, uyku değil, kâbuslu bir yarı baygın- lık. Uyanıp sırsıklam ter içinde kak kınca bu defa vücud iğnelenip ürperi- yor. Biraz sonra kesik öksürmeler, birkaç hapşurma derken, nezle başlı. yor. Herkeste ayni şikâyet: Aman, nezleden kurtulamıyo- rum. Yaz nezlesi ne fena şey.. Bir türlü geçmiyor. Nezlenin ne kabahati var? Yukarı. da izah ettiğim tarzda hareket ettik- çe nezleden kurtulmak da kabil ola- maz. Hele aksam üzerleri nezleyi ne bü- yük zevkle kucaklayıp bağrımıza basi“ yoruz. Eve girer girmez, akşama ka- manın göğsü açılıp kollar sıvanıyor. Gün battıktan sonra lâtif bir yelpaze gibi okşıyan serin rüzgâra karşı açık pencerenin önünde yorgunluk çıkar- manın zevkine doyum olmaz. Hele, bir bardak da buzlu su yuvarlağın mi, gel keyfim gel, Gömleği nemlendiren ter sızıntıları tebahhur ederken gen- zi gıcıklıyan hapşurma başlangıçları hezlenin teşrifini haber veriyor amma, kim dinler?.. Şimdiye kadar kıştan şikâyet eği. yor, dört gözle yazı bekliyorduk, şim- di de yazdan şikâyete başladık. Fa- kat, bunda pek de haksız değiliz. Nas- reddin hocanın ayni şekilde şikâyeti- ni yüzüne vurdukları zaman: «A iki gözüm, ilkhahara ne dediğimiz var?» cevabını vermiş. İstanbulda ilkbahar yürü görmediğimiz içim bizim şikâ- yetlerimiz böyle biribirine ekleniyor, Cemal Refik Bir tashih Dünkü nüshamızda | İngiliz Harbiye Nazırı B. Edenin radyoda söylediği nut- kun bulâsası vardı. B. Eden Flandresda- ki İngiliz ordusunun beşte dördünün çe» kildiğini, bunun harp tarihinde yer alas cak bir hâdise olduğunu söylemiştir. Fas kat tertip hatasi olarak beşte dördü beş- te biri şeklinde çıkmıştır. Tashih ederiz. m A. — İsim söyle bayım, bir rüğürtten orsun, yoksa şık bir kadından