5 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahik 4 Ankara 4 (Telefonla) — Dün sw- | &eh tayyare ile şehrimize in e İ askeri merasimle karşılanmış olan Buriyedeki Fransız orduları kumanda» ri General Mittel Hzvzer bugün Ata- (Baştarafı 1 inci sahifede) Dün öğleye doğru, arazimiz üzerinde | faaliyette buluman kuvvetli bir Alman | bombardıman tayyareleri koluna, avcı | tayyarelerimiz hücum etmiş ve hava da- | fi bataryalarımız ateş açmıştır. Şiddetli çarpışmalar olmuş ve birçok tayyareler yere indirilmiştir. Paris muntakasında 16 tayyarenin düştüğü tesbit olunmuştur. Paris bombardımanında ölenler Paris 4 — Dön, Paris ve civarının Alman tayyareleri tarafından bom- bardıman: neticesinde ölen ve yara- Iananların miktarı resmen bildiril mektedir. 195 i sivil, 59 u asker olmak üzere 254 ölü, 107 si asker, 5451 sivil olarak da 652 yaralı. Bu resmi râ- kamlara göre dünkü bombardıman kurbanlarının yekünu 906 dır. | Talebeden ölenler Paris 4 — Alman bombaları Paris Banliyösünün iki mıntakasında zayiat “yapmıştır. Bir bomba bir mektep yakı: mundar bulunan sığınağa düşmüştür. 1Z yaşından aşağı 16 kız talebe ölmüş, 30 talebe de ağır surette yaralanmıştır. Paris 4 — Alman tayyarelerinin Pa- rise dünkü taarruzlarından er; çok mek- tepler zarar görmüştür. 8 mektep yam- mıştır. Hastane haline konmuş olan bir mektebe de 15 bomba isabet etmiştir. Burada iki hastabakıcı ölmüştür. Atılan bombalardan bir'de Amerikalı ölmüştür. aleyhindeki p (Baştarafı 1 inci sahifede) | Yunanistanda heyecan uyandır. | mak, maneviyatı bozmak ve Yunan ! efkârım Balkan sulhünden ve dostla. | rmdan ümidsizliğe sevkelmek için | €n kuvvetli âmil ne olabilir? Herşey- | den evvel halk efkârında Türkiyeye karşı şüphe uyandırmak... Çünkü iki komişumemleketin müşterek düş- manları biliyorlar ki Balkanlarda #ulhün terfel taşı, Türkiye - Yunanis- Can ittifakıdır. Bu ittifakı zayıf düşür- Mek, Balkan nizamını birdenbire suya düşürmek demektir. Şu halde, herşey- den ewel Yunanistan: Türkiyeden #oğutmak, yalnız bırakmak, ferdi bir | politika takfbine mecbur elmek lü - zumdır, Düşman propagandası, Yunanis- tanda olanca kuvvetini bu uğurda sarfediyor ve İlk hamlede en akla sığ- maz haberler yayıyor: Türkiye Yunan adalarını alacakmış. Yunanislana ta- arruz edecekmiş, Yunanistan Türki- ye hududunda tahşidat yapıyormuş, ! Yunanistan bilmem meye mukabil | Yan ordusunu topraklarından ge- | iş vesaire, .. Bir sürü hezeyan | lâde sükün zamanlarında söyle- 4 leri derhal deli addettirerek t- i göndermeğe kâfidir. Fa- İ bü rargaşalık devrinde, endişe ve heyecan ortasında, bazı basit ve cahil muhitlerde, tekrarla, ısrarla, yavaş yavaş yeretmeğe, tesir göstermeğe çü Maşıyor. Haydarpaşa Lisesi Mittel Havzer Atatürkün manevi huzurunda Mukabil bombardıman Türkiye - Yunanistan dostluğu | mak istiyen gizli unsurların bu tahri- Dördüncü ve Beşinci sınıfların kanıpları 7 Haziran cuma günü başlıyor. Üniversite Rektörlüğünden : türkün anıt kabrini ziyaret ederek bir çelenk koymuştur. Müttefik memleket generali yarin (bugün) gene âtyyare ile Beyruta dönecektir. Düşürülen Alman tayyareleri Paris 4 — Dünkü Alman hülcumü kuv- vetli bir Fransız mukabelesi ile karşılaş- mıştır, 25 Alman tayyaresi düşürüld öğrenilmiştir, İngilterede infial Londra 4 — Parise tayyare taarnuzu haberi bütün İngilterede infial uyandır. mıştır. Paris halkının gösterdiği soğuk- kanllık çok takdir edilmektedir. Daily Telegraph gazetesi diyor ki; «Bu taar- | raz bir gösteriş ve korkutma ise pek az işe yaramıştır. Fransızlar her zamandan ziyade azimli bulunuyorlar. e Almanya, İ Fransızları teşvik etmek için bundan iyi hareket edemezdi. Bu taarruzun intikamı alınacağı şüphesizdir.» Amerikada infial Nevyork #4 (A.A.) — Amerikan ga- zeteleri, ezcümle Nevyork Times gazete- si, €Garp medeniyetinin pırlantalarından birisi olan» Parisin bombardımanı kar- #ısında heyecan duymakta ve şöyle de- mektedir: «Eğer Paris ve Londra hara- be haline getirilirse medeni milletlerin hiddeti o kadar büyük kuvvetle yanmıya başlayacaktır ki bu, dünya üzerinde tah- rip faaliyetini harekete getiren Alman sistemini yok edecektir.» Alman tayyareleri İngiltereye bomba attılar Londra 4 (A.A.) — Alman tayyare- lerinin Ashdown ormanı üzerine atmış oldukları bombalardan dört ev harap olmuştur. ropagandalar Fakat bu gibi haberler, en müthiş hastalık mikropları gidi, ancak kendilerine müsaid muhitlerde tesi- rini gösterebilir. "Türkiye - Yunanis- tan dostluğu bu mikropların aşısıdır. Yunanistanda bu gibi hezeyanlara a)- | dırış edecek, bunlara sadece (ebes- | sümle mukabele etmiyecek insan yok- tur. Türkiye, siyasi ve coğrafi zaru- retler ve bilhassa tarihin verdiği derslerle mukadderatını Yunanistana bağlamış bir memlekettir. İki memle- ketin menfaatleri ve tehlikeleri o ka- dar bir ve beraberdir ki Yunanfstana gelecek her hangi bir taarruzu, Tür- kiye, doğrudan doğruya kendine vaki olmuş addetmekte biran tereddüd et. mez ve edemez. Yunanistanda da ayni kanaatlerin yaşadığına eminiz. Yakın şarkta sulhün temeli olduğu kadar, iki memleketin de kuvvetini yapan Türk - Yunan dostluğunu boz- kâlına komşu ve müttefik devletin lâzım gelen şiddetle mukabele etiğine şüphe yoktur. Necmeddin Sadak —————————n EVLENME Çorum mebusu Münir Çağılın kızı TUR- MAN ÇAĞIL ile tüccardan Mahmud Efenin oğlu Naf'a Vekâleti memurlarından NURİ evlenme akitleri iki tarafın aile er- kânı, akraba ve dostları huzurile Eminönü evlenme memuru tarafından yapılmış ve 1 haziran cumartesi akşamı Park otelinde verilen suareyle de bu evlenme tesid edil- miştir. Yeni evlilâre sandetler dileriz, Müdürlüğünden ; «4826» AKŞAM - Suriyedeki Fransız orduları kumandanı GA0YO a! ANKARA RADYOSU 5 Haziran Çarşamba 1230 Program ve haberler, 12,50 Alalur- ka plâk, 14 Küçük orkestra, 18 program ve alafranga plâk, 18,30 Türk müziği, 19 Dış politika konuşması, 19,20 Türk müziği, 1045 Haberler, 20 Türk müziği, 2035 Temsil, 2145 Riyasetictimnur bandı 130 Alana ve horse haberleri ÇEMBERLİTAŞ SİNEMASI İstanbul'un en serin sinemasıdır. Program Bugünden itibaren: Şarkın biricik bülbülü ve ses kraliçesi ÜMMÜ GÜLSÜM'ün yarattığı 1- VEDAD e. Türkçe sözlü Arabça şarkılı 2 - KATİL BENİM LEVİS STON - BARBARA READ - TOM BROYN hissi içtimai ve ah- lâki büyük film 3 — Aynca İstanbulda ilk defa olarak çok enteresan renkli MİKİ MAUS TAVŞAN ve KAPLUMBAĞI 22,50 Alafranga plâk. Fatih askerlik şubesinden: Şubemiz mıntakazımda — oturanlardan muhtelif gedikli erbaş okullarına girme- Pe istekli ve kanunda Yazılı şartları haiz ve on sekiz yaşını tamamlamış bulunanların kayıd ve kabul muameleleri yapılmak üze- re /Haziran/940 tarihine kadar şubmize müracaatları ilân olunur. Beyoğlu Yerli Askerlik Subesi Başkan- Uğından: 1 — Gedikli Hazırlama okuluna yeniden talebe alınacaktır. Bu talebe ilkokul mezu- nu olacak ve yaşları 18 i tamamlamamış bulunacaktır. İsteklilerin ellerindeki mektep vesi- Kaları ile birlikte iki gün zarfında şube- mize müracasti n olunur, Eminönü Malkevinden: Türkiye Sanat Mektepleri Mezunları Ce- miyetinin seri kanferanslarından on al- tanısı 71/6/940 cuma günü saat 18 de Evi- mizin Cağaloğlundaki salonunda Prof, Salih Murat taratından verilecektir. Mev- suw (Fizikin sanayide oynadığı rol) dür, Davetiye yoktur, Herkes gelebilir. Bu gece nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıritakasında; Merkezde (Kanık), (Kinyoli), Taksimde CTak- sim), Şişlide (Nerdeti, Kasımpaşada (Müeyyed), Hasköyde (Hasköy). Emin- önü mıntakasında: Merkezde (Necati), Küçükpazarda — (Yori Alemdarda (Riza), Kumkapıda (Cemil). Fatih mıntakasında: Şehzadebaşında (Ham- di), Şehremininde (Nazım), Fenerde (Vitali), Aksarayda (Sarım), Üskü- darda (İmrahor), Beşiktaşta (Nail Halld), Kadıköyde (Yeni Moda), (Met- xen, Büyükndada (Şinasi Riza), Hey- belide Giaik), Sarıyerde (Osman), Eyüpte (Hikmet) eczaneleri, (Ortaköy, Arnavutköy ve Bebek ec- zaneleri her gece nöbetçidirler.) İnebolu sulh hukuk mahkemesinden: Büyı 50/19 Müddel İnebolunun Karaca mahallesin- den Kırt Kiri oğlü kerimesi Şerife Şehve- rin o mahalleden Kırt Kırt oğlu kerimesi Feride ve Zehra ve rüfekası aleyhlerine aç- miş olduğu izalei şüyu davasının görülmek- te olan muhakemesi sonunda şüyuun İza- lesi istenilen Karata mahallesinde vaki bir kıta tarla ve derununda bulunan bir evle bir de fırının hissedarların adedine göre ka- biliyet! taksimiyesi olmadığı mahsllinde ya- pılan keşif ve ehlivukufun beyanatile anlâ- sılmış olduğundan içinde bulunan bir ma» sara suyu ile birlikte şüyuunun izalesine ve ieraen bilmüzeyede satılarak bedelinin his- sedarların hissesi nisbetinde kendilerine ve- rilmesine ve masarifi muhakemenin de ke- za hissedarların hisseleri nisbetinde ken- dilerine aldiyetine 26/2/940 tarihinde da- vacının yüzüne karşı ve müddelaleyhlerden Kırt Kırt oğlu kerimesi Zehranın ikamet gâhı meçhul olduğundan gıyabında karar verilmiş olduğundan işbu ilân tarihinden itibaren sekiz gün içinde temyiz takdirde hakkındaki hükmün kesbi katiyet edeceği tebliğ makamına kaim olmak üze- re keyfiyet İlân olunur. “Tıp fakültesinde anatomi doceniği açıktır. Nemzetlerin yabancı dil imtihanı 3 Birinci teşrin 1940 perşembe yünü yapılacaktır. İsteklilerin sıhhat raporu 5 Fufograf, nüfus tezkeresi örneği ve İlmi hüviyetiri gösteren fişlerile (Fişler tedris işleri kalemin» den İstenecektir.) 16 I'ylü) :940 taribine kadar rektörlüğe müracaatları, (4625) BUGÜN MATİNELERDEN İTİBAREN SÜMER SİNEMASI 2 Büyük ve güzel film birden gösteriyor. 1— KARMELİTA (MEKSİKALI KIZ) İspanyol şarkı ve dansları filmi baş rollerde LUPE VELEZ 2—DON KAZAKLARI Mevsimin en büyük muvaffakıyeti İlâveten; İngiliz tayyarecileri nasıl yetişiyor ve nasıl dövüşüyorlar, Bugünden itibaren MELEK sinemasında Yaz programlarına başlıyor. Her hafta 2 büyük film birden bu hafta MARİ ANTUANETTE NORMA SHEARER 'TYRONE POWER 2 - ZORLA GÜ- GZELLİK OLMAZ LORETTA YOUNG WARNER BAKSTER i Devlet limanları işletme umum müdürlüğünden Mülga İstanbul Rıhtım, Dok ve Antrepo şirketinin 940 senesinde amorti edilecek «340» ndet obligasyona ait kur'a keşidesi yapılmış olmakla 68 - 80 No, in kuponları mev- cut olması Jâzım gelen işbu obligasyonlar için «22.44 yirmi iki kuruş ve diğer obligasyonların. 68 No. Ju “kuponları mukabilinde 44 kırk dört kuruş tediye edile- cektir. 8 Hasirin 940 perşembe gününden başlamak üzere tdiyat perşembe pazartesi çarşamba günleri öğlden sonra saat 14 den 16 ya kadar yapılacağından kupon hamille- rinin meskür günlerde idaremiz muhasebe müdürlüğüne müracaatları ilân olunur, (4504) Muh. Bedeli o * 7,5 Teminatı Eksiltme Cinsi Miktarı oo Lira kr, Lira Er, Şekli Santi Makine şerid 5000 adet 1223 60 sı 6 Açik ek 4 Elektrik malaemesi o 37 Kalem 1400 — 106 — > 1430 Atölye ve tesisatı levazım 8.» 15 — V» Pazarlık 150 Atölye ve tesisatı levazımı > 35 — un Açık ek 1630 I — Evsafını gösterir müfredat listeleri ve makine şeridi nümunesi mucibince yü- karda yazılı dört kalem eşya hizalarmda gösterilen usullerle satın alınacaktır. HI — Muhammen bedelleri, muvakkat teminatları, eksiltme saatleri hizalarında ya- aılıdır. Di — Eksiltme 17:V1/940 pazartesi günü Kabalaşda levazım ve mübayant şubesin- deki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Listeler sözü geçen şubeden parasız alınabileceği gibi şerit nümuneleri de gö- rülebllir. V — İsteklilerin eksiltme için tayin olunan gün ve saatlerde $ 7,5 güvenme parala- rile birlikte mezkür komisyona gelmeleri ilân olunur. (4571) Nafia Vekâletinden: Eksiltmeye konulan iş: 1 — Malatyada sürgü regülatörü tevsli, kanal, açık tünel, İmalâtı snaiye, sürgü ve derme regiilatörleri işletme binaları iışsatı keşif bedeli (315.000) liradır. 3 — Eksiltme 1/7/940 tarihine raslayan pazartesi günü saat 19 de Nafıa Vekâleti su işleri reisliği su eksiltme komisyorlu odasında kapalı zarf usulile yapılacaktır. 2 — İstekliler, eksiltme şartnamesi, mukavele projesi bayındırlık işleri genel şartna- mesi, fenni şartname ve projeleri 15 lira 78 kuruş mukabilinde #u işleri reisliğinden ala- bilirler. 4 — Eksitmeye girebilmek icin isteklilerin (16350) liralık muvakkat teminat ver- mesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en âz Sekiz gün evvel ellerinde bulman vesika» larla birlikte bir dilekçe Nafla Vekükiine müracaat ederek bu işe mahsus olmak üze- Te vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmayanlar eksiltmeye iştirak edemezler $ — isteklilerin teklif mektuplarını kinci maddede yazık saatten bir saat evveline Kadar su işleri reisliğine makbuz mukabilinde vermeleri bizımdır. Postada olan gecikme- ler kabul edilmez. (2629) (4800) Deniz Gedikli Erbaş Orta Okulu Müdürlüğünden: — Bu yıl Deniz Gedikli Erbaş Orta okulunun her üç sınıfına da talebe slınacaktır.? tstanbuldan istekliler doğruca Kasımpoşadaki Mektep Müdürlüğüne diğer mahallerde bulunanlar Askerlik Şubelerine mürcaat edeceklerdir. İstidaya şunlar bağlanacaktır: u) Fotoğraflı nüfuz cüzdanı veya noterlikçe musaddak sureti, (Yaş düzeltenler veya tashih ettirilmiş nüfus cüzdanı kabul edilmez.) b) Beş sınıflı ilk okul gehadetnamesi veya orta okul tasdiknamesi (Doğrudan doğru- ya sınıf göçmek ye şehadelname veya İasdiknamenin üzerinden bir seneden fazla za- man geçmemiş olmak lâzımdır.) e) Üzerinden bir sene geçmemiş çiçek aşı kâgidi. &) Gerek kendisinin gerekse gilesinin Türk ırkından olması, kötü ahlâk ve fena şöhret sahibi olmadıklarma ve mahkümiyetleri bulunmadığına dalr hüsnü hal kâğıdı. 2 — Birinci sınıf için yaş 12 yi bitirmiş ve 16 yı bitirmemiş bulunmak; ikine! ve üçün- cü sınıflar için birer yaş farklı o bulunmak lâzımdır. 3 — Bu yaşlara ait boy ve ağurlık hadleri Mektep Müdürlüğünde ve Askerlik Şubele- rindeki Askeri lise ve orta okullar talimatının 71. maddesi özlerine uygundur. 4 — İsteklilerin bu şartlardan manda Deniz hastanesinde yapılacak sihhi muayenede sağlam çıkması ve yapılacak seçme sinavında kazanmaları da lâzımdır. 5 — Yukarıdaki şartları haiz talebelerden birine! sınıfa O kayıt olunmak isteyenler 1 Hazirandan itibaren ve İkinci, üçüncü sınıflara kayıt olunmak isteyenler — Bu sınıfla- rin 940 tedrisatı erken başlıyacağından — hemen evrekile birlikte Mektep müdürlüğüne müracaatları ilân olunur. (4524) İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel işletmeleri Umum Müdürlüğünden: Muvakkat Malzemenin beyanı teminat Tarihi Saati 1 30 adet demir kapı imâl no— TL. 14/6/940 (o 15 Eksiltme 2 — Ramiste inşa ettirilerek bir adet mubayvile merkezi 4— » 10/6/9849 10 O» 3 — 800 metre perdelik muşamba s0— » 15/6/9409 1 » 1 — Eksiltmeler hizalarında gösteriler gün ve saatlerde idarenin Tünel başında Metro ban binasının 5 inci katında toplanacak komisyonda yapılacaktır. 2 — Her üç işe ait şartnameler levazım müdürlüğünden parasız tedarik edilebilir $ — İsteklilerin kanıml vesika ve muvakkat teminatlarile ilân edilen gün ve saat- İerde komisyonda hazır bulunmaları. 14871) Her Akşam ii İs (a n bu (un Bimmmmamammammmma EE AL Merkezi olan iği TEPEBAŞI Belediye Bahçesinde # SAFIYE Çok kıymetli san'atkârların iştrakile 18 kişilik saz hey'eti bü Milli Oyun ar ve Varyete numaralari a e gr