8 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Haziran 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA AA a mam Radyomuz, telgrafa bel bağlamamalıdır! nutkunu söylü- Fransız Başvekil ” sonra bizim yor, dinliyoruz; neden radyoyu açıyoruz: i «B. Reynaud bugün bir nutuk söy“ Tiyecektir» : Böyle bir yakışık almaz gecikmenin sebebi?.., Şu olsa gerek: Radyomuz, — bizzat kendi mevcudiyetini nehy ve inkâr €der gibi — daha geri bir vasıtadan, yani telgrafdan istifade etmeği şart sanıyor. k * Halbuki, meselâ Nevyorku dinliyo- ruz. Spiker: — Şu esnada Churchill, avam ka- marasında konuşmaktadır. Nutkunun ilk kısmını veriyoruz. Sözünü bitirin- ce ikinci kısmını da izini «Bizde de böyle bir sürat >» desek «vesait yok!» cevabı EN buna bir sürat... re e Yalmız telgrafa bel bağı ; ecnebi emme di oradan duyulacak birinci si- EL de hassaten halkımıza bildirmek. ımı Bir İran tatlısı Üzerinde İran pulu ve Tahran dam- Bası olan güzel zarflı, güzel kâğıtlı bir mektup aldım, Tek yalnışsız, lâtif bir türkçe ile bir bayan hattı... «Ben Türkiyede uzun müddet kal Mış İrani bir kariinizim» diye başlı yor; ve benim kapandığını ilân etti- ğim mahud ezülbiye» tefrikasına rü- cu ediyor. Bir yazımın, memleket aşi- rı, karilerimi alâkadar etmesi çok mütehassis eder, İmzasını «F, Ş.» diye atan İranlı bayanın verdiği ma» lümatı — nihayet bulan zülbiye me- selesine (1) zeyl olarak — yazıyorum. Bu kelime, zülbiye değil, ozulbiya» dir! - diyor. Biz İranlılar, ramazanın ilk güni den son gününe kadar bu tatlıyı yeriz. ( tanbullularn güllâcı kabilinden.) Zulbiya'nın lezzeti, tulumbu ta rdudağını andırır, Size b tartımı da anlatayım: beni | Bunlar, iyise Yirmi beş gikm tereyağı ilâvesi de şarttır. Böylece hafif bir hamur hasıl olunca içerisine dört tatlı Kaşığı «kefi deryas konulur. Ben, «kefi deryas nın türkçede ne oldu- gunu bilmiyoru: tin tesiri ya- pan bir şey oldu u söyliyeceğim. Belki Fransızların «lirhen des rochers« dedikleri- dir. Arapçası «isfenc« dir. «Kefi deryas nun kelime kelime tercümesi, «deniz köpüğü Ye »deniz dibi. mânasına gelir. Beri tarafla şeker kayna nur. Diğer tarafta kızdırılan yağın içer n? hazırladığımız hamur, hususi bir bor ek dökülür ve kızartılır ve şekere batırılır. İşte İstanbulda merak edilen ve Kitap- larda aranılan zülbiye böylelikle meydana Belir. efendim. İranlı nazik kariime bu külfetinden dolayı teşekkür ederim. Burada çok kimsenin sağ yağlı dolma suyu san- dığı şülbiyenin İranda böyle bir tat- h olduğunu kendisinden öğrenmiş oluyoruz. (VA - Nü) saver Dün vilâyette bir toplantı yapıldı Dün vali muavini B. Halbk Nihad 7 Yinin reisliği altında emniyet rhdürü, İstanbul kumandanlığı yenel kurmay baş- kanı, deniz kumandanı, telefon, posta, tel- graf müdürü, liman reisi, Dömiryolları iş- letme müdüründen mürekkep bir komisyon toplanmış, bu toplantıda şehrin ve Ilmanm inzibati vaziyeti ve pasif koruma tedbirleri etrafında bazı kararlar verilmiştir. asar aa saaas an popa- — Sığınaklar hakkında yazı yazan | diklerinden dol AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ | ihtikâr davaları | Bir ıtriyatçı kalay ihtikârı yaptığı zannile tevkif edildi Itriyat tcaretile iştizal ederken ihtikâr maksadile kalay alıp kârla satmak sure- tile milli korunma kanununa muhalif hareketten maznun Rupen adında biri dün adliyeye teslim edilmiştir. Tahkikat evrakına nazaran Rupon itriyat ticareti yaparken harp vaziyeti dolayısile hariç- ten gelen öğya fiatleri artmağa başlayın” ca muhtelif tarihlerde kilosu 280 ve 300 kuruştan sekiz ton kalay almış ve bun- ları, kilosu 310 ve 400 kuruş fiatlerle satmış, bu şekilde hareketi ihtikâr raahi- yetinde görüldüğü cihetle Rupen mah- kemeye verilmiştir. Maznun dün Sullanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiştir. Kendisi mahkemede: «Ben bu kalayları ihtikâr maksadile almadım. Esans tica- reti yaptığım için fazla teneke sarfedi- —ğ ——————m—————ğ—ğ—ş—şğşğş—ğ—mğç< << Lise olgunluk imtihanları İmtihanların hangi mektep- lerde yapılacağı tesbit edildi Bu seve yapılacak Use olgunluk imtihan» larının yerleri tesbit edilmiştir. Şehrimiz. deki resmi, hususi, ekmlliyet, eenabi mek- teplerinin talebesi şehrimizde allı yerde imtihan edileseklerdir. Bu yerler şunlardır, i — Gulatasıray Hsesinde: Galatasaray, Kabataş, Boğaziçi, Işık, Şişli Terakki ve fransızca tedrisat yapan ecnebi liseleri ta- lebel | ? — İstanbul kız lisesinde: İstanbul kız hi. sesi, İnönü, Cümhüriyet, Kandili Hseleri talebeleri 3 — İstanbul erkek lisesinde: Vefa, Da- rüşşafaka, Hayriye, İstiklâi, Yöce Ülkü U- seleri talebeleri, 4 — Pertevniyal lisesinde: Pertevniyal lisesi, diğer bütün ecnebi ekalliyet Ileri talebeleri. 3 — Haydarpaşa Ilsesinde yalnız Haydan Paşa lisesi talebesi, 5 — Erenköy kıs lisesinde de Erenköy ve eleri talebesi imtihan olacaklar- ara 22 haziran c i agi m) 1449, hariçten de 837 kişi girmiştir. Hariç» ton girenler arasında geçen sene Imtihan- da muvaffak olamıyanlar, ifse tahsili gör. meyip de üse şahadetnamesi almak iste. | yenler ve mualitm mektebi mezunu olup da lise diploması almak isteyenler vardır. Satye davası Müddeiumumi verilen beraet ve mahkümiyet kararlarını temyiz etti binasının Denizbank & ni ınması işinde yolsuzluk yapıldığı iddiasle mahkemeye verilen Denizbank umum müdürü B. Yuşuf Ziya Önişle diğer » on kl maznunun muhakemeleri birinci ağız inde bitirilmiş, maznunlar- ve diğe iğerlerinin böraet- ti. Müddelumumilik. ini noksan ceza bir korunun du ihmal suç- göcününde tutulmayıp beret eitiril. b kararını temyiz elmiş ve evrak di mahks-. icesine gönderilmiş Yeni tersane Yeni terâânenin yeri tesbit edilmiş ve netice bir raporla Münakalât Vekâletine bildirilmiştir. Bir çok yerlerde Yapılan son- dajlardan Pendik koyü ile Pavli adası ârn- sındaki tedkikler en müsaid netice vermiş. tir. Sahilde yapılacak tesisat için de sa- bildeki arazinin mukavemeti müsald gö- rüldüğünden burada ayrıca bir ameliya yan pılmıyacak, doğrudan doğruya tesisata * ” yordum. Harp dolayısile memlekette te- neke buhranı baş gösterdi, beni de ha- nr teneke bulamayınca kendim teneke- ciye sipariş verip lâzım olan teneke kap- İarı yaptırmak üzere bu kalayları satın aldım. Fakat sipariş yaptırmak için de teneke bulamadım. Bu vaziyet karşısın- da elimdeki kalayların bana lüzumu kal- madı, Dışarıda da kârla satacak müşteri bulunca kalayları sattım» demiştir. Mahkeme, Rupenin tevkifine karar vermiştir. Kiraları yükseltmişler mi? Mahmudpaşada kendi tasarrufları al- tında bulunan handa oda kiralarını yük- seltmek suretile ihtikâr yapmaktan maz- nun Hayim Kaneti ve Kemal Kaneti ad- larında iki kardeş dün akşam üzeri ad- liyeye verilmişlerdir. Mazaunlar hakkın- Milli piyango çekildi Bu keşidede kazanan numaraları dercediyoruz 100,000 lira 09559 numaraya 20000 Lira 32801 No. ya 15000 Lira 45359 No, ya 10000 Lira 08607 No. ya 5000 Lira 18507 No. ya 5000 Lira 22523 No. ya 5000 Lira 32997 No. ya 5090 Lira 12367 No. ya 5000 Lira 39743 No, ya Son üç rakamı 646 ile nihayet bulan elli bilet 1000 lira, son iki rakamı 60 ile nihayet bulan beş yüz bilet 60 kira, son iki rakamı 36 ile nihayet bulan beş yüz bilet 40 Tira, son rakamı 9 ile nihayet bulan beş bin bilet 10 lira. Tam biletler ikramiyenin tamamını, nf biletler ikramiyenin yarısını, beşte bir biletler ikramiyenin beşte birini, on- da bir biletler de ikramiyenin onda birini | kazanmıştır. 0) LABERLER; . * Şişli ve Aksaray civarında kırk ka- dar ev ve dükkün soyan Koço adında bir hırsız adliyeye verilmiş, dün asliye yedinci ceza mahkemesinde muhakeme- sine başlanmiştır. Koço kendisine isnat olunan suçları mahkemede inkâr etmiş- tir. Şahitlerin çağrılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. X Hasköyde oturan Rabianın âlti ya- ndaki torunu İlhan.dün beş metre yük- seklikte pencereden düşerek ağır surette yaralanmıştır, İlhan Şişli çocuk hastane- sine kaldırılmıştır. * Şoför Kemalin idaresindeki otomo- bil dün Tophanede Emin adında birine çarparak bacaklarından yaralamıştır. Emin hastaneye kaldınlmış, şoför yaka- lanarak tahkikata başlanmıştır. X Pamuk ipliği satişları ile azami Rat hadlerini tesbit ermek üzere pamuk ihra-, cat birlikleri namına Ankaraya birer he- mişti.. İstanbuldan giden heyet « Adanadan giden heyet, şeh» timizde bulüman İktisad Vekilinin o An- ine intizaren hareketini te- demir irhalât birlik- ri dün beşkilâtlandır. | B. Avni Sakmanın | ma umum müdürü reisliğinde toplanarık idare heyetlerini seçmişlerdir. Sürp Agop mezarlığının köşesinde ve Dağcılık klübü karşısındaki kısımd- biz tenis sahası yapılacağından şehirçllik mü“ tehüssısı sahanın tek banzimi pllrumı ha- zırlamağa başlamıştı, da adli takibata başlanmıştır. Cihangir civarında Muzaffer apartı- manı sahibi Muzaffer adında biri de apartımanın altındaki dükkânın kira be- delini yükseltmek suretile milli korunma kanununa muhalif hareket suçundan ad- liyeye verilmiş, - adli tahkikata başlan- mişter, Bir manifaturacı beraet etti Mahmudpaşada Katırcıoğlu hanında manifatura ticareti yapan Mustafa Bilâl adında biri yüksek fiatle pazen satmak suretile ihükâr yaptığı ileri sürülerek mahkemeye verilmişti. Asliye dördüncü ceza mahkemesinde Mustafa Bilâlin muhakemesi dün bitiril- miş ve isnat olunan suç sabit olmadığını dan bersetine karar verilmiştir. Topkapıda bulunan cesed Hâdisede cinayet olmadığı anlaşıldı Topkapı dışarısında yolun sağ tarafında | xi mezarlık kenarında bir erkek cesedi bulunduğunu dün yazmıştık. Adliye dok- toru B. Salih Hâşim tarafından yapılan muayene neticesinde cesed morga Kaldıni- miştir. Müddetumumilikçe yapılan tahki- katta bu adamın 18 yaşlarında Mustafa oğ- | Ii Hasan adında biri olduğu ve ticaret için | bir kaç gün ervel Bahkesirden geldiği an- laşılmıştır. Hasanın, ya fazla rakı içmekten veya- hud da vücudü fazla zayıf olduğu için Yü- rümekten mütevelli yorgunluk netleesin- de ölmesi ihtimali vardır. Bunun bir cina- yet eseri olmadığı anlaşılıyor. Merdivenköyündeki cesed Bir kaç gün evvel Üsküdar civarında Merdivenköyünde taş ocakları civarında başı kesilmiş ve vücudü bıçak yaralarile delik deşik edilmiş bir erkek cesedi bulun- muştu, Jandarma tarafından yapılan tah- kikat neticesinde bu cinayetin fallleri bu- lunamamış ve zabıta tahkikata başlamış- tır. Dün &eç vakte kadar polia ikin- el şube müdiriyeti tarafından yapılan tah- kikat da bir netice vermemiş ve gerek ce- sedin hüviyeti, gerek vakanın failleri tas- bit edilememiştir. Tahkikat devam ediyor, Ekmek çeşnisi Ekmeklerdeki sert buğday mikdarı yüzde kırka çıkarıldı İ Toprak mahsulleri ofisinin gösterdiği lü- | n üzerine İstanbuldaki ekmeklik unda kullanılan sert ve yumuşak buğday unu nisbotleri değiştirilmiştir. Ekmeklerde #ert y unu mikdarı yüzde yirmi beşten, yüzde kırka çıkarılmıştır. Bu suretle yu- | muşak buğday unu mükdarı da yüzde alt- mışa düşmüştür. Yeni çoşni osasına göre daimi encümenden de karar çıkmıştır. Ya- kinda yeni nisbetler üzerine ekmek pişiril- mesine başlanacaktır. Yumuşak ve sert | misbetlerinin değişmesi flatlere tesir etmi- | yeceği gibi ekmeğin beyazlık ve esmerliğine | de müessir olmuyacaklır. Sert buğday unu mikdarının arktırılma- si, memieketze fazla mıkdarda sert buğday stokunun mevcud bulunmasından leri gel- miştir. Diğer taraften Istanbulun günlük ihtiyacı olan iç yüz bouluk buğdayın yal- niz İstanbul şehrine aid olduğu Belediyeye Y iştir. Şehir hududu Baricindeki kazı bu mikdar da ayrıca temin edilecektir. Çocuk mangala düştü Galatada Arap camli civarında oturan Davldin alt: yaşındaki çocuğu Bebos dün erin mutfağında oynarken mangalın üze rine düşerek yüzü ve başı yanmak suretile ağır yaralanmıştır. Çocuk Beyoğlu hasta» nesine kaldırılmıştı « «Sall hâlinde de işe yarasın!...> | arın Ihtiyası da yüz ton olduğundan | sw Sahife 3 İSTANBUL HAYATI On para derdi Birinci mevki Harbiye tramvayı ba- samaklarına kadar dolu. Ön taraftan biletçinin sık sık sesi duyuluyor: — On para veriniz, On paranız var MIP... Arka kanapede oturan başörtülü, yeldirmeli iki ihtiyar bayan konuşu- yorlar: — Aman hemşirem, bu dilenciler. den bıktım usundım, Tramvayın içine de dilenci girer mi imiş” — Hem de acaip bir dilenci, kardeş- ciğim, Baksana, herkesten on para istiyor. Bizim bildiğimiz dilenci sada- ka ister, herkes gönlünden ne koparsa verir, — A, on para ver, diye bana da ge lirse koyarım alimallah, Nihayet, biletçi onların yanına gel di, birine Taksim, birine Harbiye için bilet kesti, Bayanların ikisi de onar kuruş verdiler. Biletçi avucunu çanta, ya daldırarak ağız alışkınlığile tekrar- ladı; — A... Demindenberi ötekinden be rikinden on para İsteyen sen miydin? Biz de dilenci sanmıştık, Yoksa sen iane mi topluyorsun? — Bilet parası istiyorum bayan. On para ver de ben sana yirmi para vere yim, — Tövheler olsun yarabbi. Böyle kan makarışık hesap da hiç görmedim. On ! para alacakmış da yirmi para verecek. miş. On para da ne imiş? Almasan ne olur?... Biletçi başını sallayarak onar ki ruşun üzerlerini bayanların avuçları- na koyup ayakta duran yolculara döne dü: — Bayım, senin bende on para ala- cağın vardı, Şimdi bu bayana on para ver de, ondan yirmi para al, Öteki delikanlının da omuzuna do- kundu: — Bay, sen de şu bayana yirmi pa» Ta ver, ondan on para al, Ön tarafta biri sesleniyor; — Biletçi, oğlum. Yersene benim en paramı. İlerideki istasyonda ineceğim, — Bayım, bileti verirken size söyle- dim ya. Yanmızdaki baya yirmi para verip ondan on para alacaksınız, Eminönüne ininceye kadar biletçi, on para hesabile tramvay yolcularının. yardan fazlasını biribirine karşı ala» <aklı, borçlu yaptı. Sahanlıktaki yolculardan biri ho- murdanıyor: — A birader, On paranın ehemmi- yeti yok amma, biletçide bırakınca in- sanın gözü arkada kalıyor. TE; hur hikâyedir; Adamın biri göreme para düşürmüş, bir çocuğa kırk para vererek yerde aratıp on parayı bul durmuş. Bu garip hareketin sebebini s9. ranlara da, «Her zaman oradan geçer. | ken on para hatırıma gelir, gözüm ar- dımda kalır, Bunun için kırk parayı feda edip on parayı buldurdum.u de. miş, Şimdi ben de tramvaydan İnece. im amma, biletçi de kalan on para bir türlü hatırımdan çıkmıyor, Hakikaten on para meselesi tram. vaylarda pek miz'iç bir hal aldı, Ya biletleri uygun bir hesaba koymalı, ya hud da piyasaya bolca on Para çikar. malı, Cemal Refik Maarif Vekilinin dünkü e ziyaretleri rimizde “bulunan Maarif Vekil Hasan - Âli Yücel dün sabah Kendi e ortamektebini gezmiş ve mektebin imtihan yaziyetile alâkadar olmuştur. B. Hasan - Âli Yücel, öğleden sonra üniversiteye git müddet burada meşgul olmuştu B.A.— Yen! bir buluş değil... bir muhartir ortaya bir fiki bay Amen... kiraya vermekle bu fikri çoktan op Bibi diyor... Bazı apartıman sahipleri sığınakları