9 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bütü n italyada ihtiyat ssdölleri alındı B. Mussolini yarın İtalyanın kararını bildirerek bazı taleblerde bulunacak ve talebler reddedilirse İtalya derhal harbe girecekmiş Nevyork 8 — Romadan bildirildiği- ne göre bugün Napoliye İtalyan kıta” alı çıkarılmıştır. Bütün İtalyada tay- yare dafi toplarının mikdarı arttml- mıştır, Müzeler kapatılmıştır. Pas 8 — Bütün İtalyada ihtiyat tedbirleri alınmaktadır. Milânoda ba- ai“ binaları hükümet işgal etmiştir, Bu binalar sığınak olarak kullanılacak- tır. Vatikanda da bazı tedbirler ahn- dığı bildirilmektedir. Rona 8 (A.A) — Bütün meşhur âbidelerin hava hücumlarına karşı muhafazası için hususi ihtiyat tedbir. leri alınması kererlaştırılmıştır. Tab- Joların kalânılması ve emin yerlere nakli için,. müzeler halka kapanmış- tır. Bir çok sığınaklar yapılmıştır. Ayni tedbirler Vatikanda da alın- mıştır, Vatikan kütüphanesi. müzesi ve arşiv dairesi kapatılmıştır. Papa için hususi zırhlı bir sığınak yapılma- sı düşünülmüş ise de Papa, buna mü- #2adesin! vermemiştir. Papa, Aleksan- drın Vatikânm hududunu göstermek üzere duvarları altı metre Kalınlığın- da yaptırttığı müstahkem kuşağın ka- lesini kâfi bir sığınak telekki eylemek» tedir. Harp tebliğleri Fransızlar, hücuma geçen Alman fırkalarına cok zayiat verdiriyorlar Paris 8 (A.A.) — 8 haziran sabah tebliği: Dün akşam Bresle'in yukarı vadisinde bulundukları bildirilen zuhlı unsurlar, ilerleyişlerini arttırmışlardır. İleri müfre- zeler, sivri bir aç halinde, Forges-les - Eaux mıntakasına varmışlardır. Cephenin geri kalan kısmında vaziyet ayni olarak kalmaktadır. Paris 8 (A.A) — 8 Haziran akşam teb- liği: Muharebe, deniz ile Chemin des Da- mes arasında cephenin heyeti umumiye- sinde, bülün gün devam etmiştir. Olsen garbinde, düşman, aşağı Bresle ü ne taşyiki hafifleterek, gayretini Avmale ile Noyon arasındaki geniş cephe üzerine teksif etmiştir. Arkada kalmış olan piyade fırkaları, hatta girmiştir. Kuv- vetli bir topçu ile takviye edilmiş bulunan bu fırkalar ateş vasıtalarını, o evvelce muharebeye sokulmuş olan zırhlı fırkala- rm ateş vasıtalarına ilâve eylemişlerdir. | Dün harbe sokulmuş yedi zırhlı fırkanın yanında, yirmiden #azla taze frka mü- €adeleye girmiştir. Fırkalarımız. kendi mikdarlarile gayrimünasib bulunan bu gayretin larakkisini, ancak gösterilen is- tikametler üzerine bir geri çekme manev- Tası yaparak, tahdiğ edebilmişlerdir. Fir- kalarımız düşmana çok büyük zaylat ver- dirmişlerdir. Düşman tazyiki, (Olsen şarkında da fazlalaşmıştır. Düşman, burada; muhare- beye yeni fırkalar ve sirk tanklar sok- | muştar. Bu yeni kuvvetler, düşmana, Ol- se'n cenubundaki tepeler üzerine genişce ayak basmak imkânını vermiştir. Cüzütam- Jarimiz, araziyi, adım adım müdafaa et- mektedir. İ Hava kuvvetlerimiz, en büyük bir şid- | detle düşmanı İzaç'a devam ederek böyük / : bir faaliyet göstermiştir. Avcı hava kuv- vetlerimizin himayesinde 150 den fazla tayyare, kafileleri bombardıman etmiştir. Kalilelere isabetler olmuş ve dağıtılmışlar. | Donanmaya m bazlran gecesi, B. Mussolininin nutku Nevyork 8 — İsviçreden buraya ge- Ten en son haberlere göre, B, Mussoli- ni pazartesi günü (yarın) mühim bir nutuk irâd edecektir. İtalyanın kâra- rmı bildirecek olanbu nmutukta B. Mussolini evvelâ bir sulh teklifi yapar cak, bu arada da bazı metalibatta bu- Yunacaktır. Eğer bu talepler reddo- Tunursa İtalya derhal harbe girecek- tir, Roma 8 — Bugün intişar eden bir İtalyan gazetesi, 18 senedenberi bir sulh politikası takip ettikten sonrâ İtalyanın mühim kararlar vermek ü- zere olduğunu yazmakladır. Bu ga- zete ezcümle diyor ki: «B. Mussolininin polilikası daima, İngiltere ve Frarsanm muhülefeti ile karşılaşmıştır. İlalyan milleti arazi ta» lep ettiği zaman ona bir takım çöller verilmiştir. İtalyan milletinin taham- mülü artık son haddine varmıştır. İs- tekler malümdur. Nis, Korsika, 'Tunus,! Cibuti... İtalya daima kendi istiklâli | için harbetmiştir. Bugün de tamami istiklâlini hazırlamaktadır. fabrikaları bombardıman etmiştir. Tayya- relerimizin hepsi, üslerine dönmüştür. | Alman tebliği Führerin umumi karargâhı 8 (A.A.) — Alman orduları — başkumundanlığının tebliği: Ordularımızın harekâtı, Somme'un ve Oise - Aisne kanalının cenubunda mu valfakıyetle devam ediyor. Düşman, aşağı Somme'un cenubuna atılmıştır. Alman hava kuvvetleri, karada harbe- den kıtaların faaliyetini takviye etmekte, Somme'un cenubunda, asker tahaşşütle- rine, askeri kollara ve düşman piyade ve topçu mev3ilerine hücum ederek bun- ları bombardıman etmiştir, Alman hava kuvvetleri, yerde vukua gelen çarpışına- ya karışmaktadır. Dunkergve'de alman esirlerin miktarı 88 bine yükselmiştir. gilterenin cenup ve şark sahillerine karşı yapılan silâhlı keşif uçuşları esna- sında, bazı İngiliz hava meydanları ve aymi zamanda Douvres limanı bombür- dıman edilmiştir. Alman hava kuvvetleri, düşman mev- rilerine hücum ederek, Narvik civarında- ki ordu teşekküllerine yardım etmiştir. Sarnıçlarda yangınlar çıkarılmış “ve bir düşman kruvazörüne iki bomba isahet etmiştir. Bir Alman denizaltı gemisi, Irlandanın | şimali şarkisinde, 14 bin tonluk bir düş- man muavin kruvazörünü batırmıştı i Düşmanın Almanya dahiline yaptığı gece hava hücumları, büyük tahribata Zelzele Muhtelif yerlerde yeniden şiddetli ae oldu Ankara 8 — şam 2150de Sıvasda, 20 de Orduda, 21,50 - 21,555 arasında. Tokat, Zara ve Giresunda bu sabah da 1,15 te Mala; ve 3.le gene Zarada dün ak sun ve Gümüşhanede hafif ve hi zelzeleler olmuştur. Hasarat tur, B. Hüsameddin Kural Dikilide İzmir 8 (A.A.) — Kızılay relsi dok- tor Hüsameddin Kural, dün akşam Ankaradan şehrimize gelmiş ve bu sabah Dikiliye giderek zelzeleden ha- rap olan köylerin yeniden kurulması işini tetkik etmiştir. Kızılay kurumu tarafından Dikili civarında yeniden yaptırılacak üç kö- yün kış mevsiminden önce yapılması- na çalışılacaktır. Kahve ihtikârı yaptıklarından dolayı sürgün edildiler İzmir 8 (A.A.) — Torbalıda kahve ihtikânı yapmak suçundan muhakemeye verilen bakkal Sait ve Receb dün, suçları sabit olduğundan Deşer yüz lira para cezhsmna ve ikişer sene sürgün olarak Aydında ikamete mahküm edilmişlerdir. yok- İngilterenin yeni Moskova sefiri Bulgar rica görüştükten sonra Bükreşe gitti Sofya 8 (A.A.) — Sofya İngiliz elçi- liği bildiriyor: Moskovaya sefir olarak tayin edilen B. Stafford Cripps, Atinadan hareket ederek Moskovaya gitmek üzere 6 hazi- tanda Sofyaya gelmiştir. vazifesi yoktur. Maamafih, Bulgar mer kezi hükümetinde bulunduğundan bilis öfade, Heyeli Vekile Reisi profesör Fi- lov'u ve Hariciye Vi İvan Popov'u ziyaret etmiştir. B. Crippa, hafta sonu ta- tilini Bükreş İngiliz elçisi nezdinde geçir- mek üzere bugün mezkür şehre mütevec- cihen hareket etmiştir. Ingiltere - Ispanya Yeni İngiliz sefiri, General Franco'ya itimadnamesini verdi Madrid & (A.A) — İngilterenin yeni Madrid büyük elçisi Samuel Hoare, bugün general Prauco'ya ilimatnamesini tekdim elmiştir. Sir Sartvel, söylediği nutukta, İngile- yeyi İspanyada temeil emekten ne derece büyük şeref duymakla olduğunu bildirmiş ve anneye hürmet ve medeniyete mu- habbet gibi birçok şeylerin iki millette de aynı bulunduğunu tebarüz ettirmiştir. B. Hoare, İki memleket arasındaki men- faat birliğinin, İspanya ile İngiltere ara- sında iyi münasrbetlerin gün geçtikçe da- ha dostane olacağı hakkında kendisine itimad ümidler vermekte olduğunu il etmiş ve kuvvetli bir İspanyanın Avru- pada, Larihi vaziyetinin kendisine verdiği nüfuzu icra edeceğini görmek ümldiği İz- bar ile sözlerini bitirmiştir. İsviçre üzerinde Bir hava muharebesi oldu. sebebiyet vermemiştir. Bir Alman şehri- nin bir mahallesinde on sivil ölmi Düşmanın umumi hava zayiatı, dün, 71 tayyareye baliğ olmuştur. Bunların 29 tanesi hâva çarpışmalarında, 25 ta- nesi hava dafi topları tarafından düşü- rülmüş, geri kalanı yerde tahrip edilmiş- # tir, 5 Alman tayyaresi kayıptır. Italyan hava seferleri /Sabık Habeş kralı nerede Amerika - İtalya arasındaki seferler ayda bire indirildi Roma 8 (A.A) — Her hafta yapıl makta olan İtalya - Amerika hava posta servisi, bundan böyle ayda bir defa olacaktır. Bu postanın hareketi tarihleri bildirilmiyecektir. Diğer taraftan, memleket dahilinde hava yolları münakalâtı azaltılmıştır. Fakat hariçle olan münakelât, ezcüm- le Romadan Berline, Madride, Lizbo- ç Londra 8 (A.A) — Sabık Habeş irparâtoru o Haile Selasie'nin helen Kenyada bulunduğu veyahut Kenya'ya gitmek üzere yolda olduğu hakkında ya- bancı memleketlerden verilen haberle- rin, Londrada, tamamile asılsız olduğu bildirilmektedir. İngiliz Genel Kurmay başkanı Pariste Paris 8 (A.A.) — İngiliz ordusu Ge- nsl Kurmay başkanı General Pownal, Fransaya gelmiş ve General Weygand nâ, Belgradn, Bükreşe, Budapeşteye | ve General Georges ile geye bulunmuştur. yapılan seferler Glen rin ipka edilmiştir. İki Alman, iki İsviçre tayya- Bern 8 (AA) — Bugün İsviçre arazisi üzerinde vükua& gelen hava çarpışmalarında iki Alman, iki İsviç- re tayyaresi düşmüştür. Üç İsviçreli tayyareci yaralanmışlır. Bunların iki- sinin yaraları mermi yarasıdır. Alman bombardıman tayyarelerinin mürette- batı tevkif olunmu: Narvikte bir tünel müttefiklere geçti Stokholm 8 (A.A.) — Aftonbladet gazetesine Laponya hududundan ge len bir telgraf, Narvike 16 kilömetre mesafede Sildvik tüneli İle istasyonu- nun şiddetli bir bombardımandan sonra müttefikler eline geçmiş oldu- ğunu bildirmektedir. Almanların elin- de halâ yalnız Hundal füneli ile Jboemijellin çenubundaki müstah- «em mevkiler kalmıştır, B. Stafford Cripps'in Sofyada hiçbir | 9 Haziran 140 RR nni Amerika müttefiklere 2 bin tayyare teslimetti Amerika matbuatı, B. Rooseveltin mütte- fiklere mümkün olan bütün malzemenin verilmesine dair kararını hararetle karşılıyor Londra 8 (A.A) — Müttefikler Ainerika Birleşik devletlerine sekiz bin tayyare ısmaslamışlardır.. Bunlardan iki bini teslim olunmuştur. Tank imalâtı hakkında tahkikatta bu- lunmak üzere Kanadalı mühendisler, pek yakında, İngiltereye geleceklerdir. Nevyork 8 (A. A.) — New - York Times gazetesinin Vaşington muhabiri, bir Fransiz tayyare gemisinin bir Kanada limanına gelerek 50 aded Curtisswright AA tayyareni bildirn yükliyeceğini “Berlin Birleşik | Amerikadaki müttefiklerin mübayan komisyonu, evvelce meselâ İs- veç gibi bitaraflarca sipariş edilmiş olup yeni inşa edilmiş bulunan tayyareleri al- mak niyetinde bulunduğunu bildirmiştir. İsveç devletine aid 200 aded muharebe tayyaresinin inşunlı ikmal edilmek üze redir. Fakat bu tayyarelerin müttefiklere verilmesine İsveçin riza göstereceği süp- heli görünmektedir. (Devamı 5 nci sahifede) civarı bombardıman edildi Alman tayyareleri de ingiliz şehirlerine bomba attılar Paris 8 (A.A.) — Fransız amirallık! dairesinden: Donanmaya (mensup | hava kuvvetlerinin bir filosu, 7 haziran gecesi, Berlin varoşlarını ve bazı fab- rikaları bonıbardıman etmiştir. Tay- yarelerimizin hepsi üslerine dönmüş- , lerdir. Londra 8 (A.A.) — Dün akşem Cambidge, o Norfolk, Dryelk, Essex, Kent, Northemberland, Durham ve York- shire'de hava tehlikesi işaretleri verilmiş- tir. Alârm yarım saatten bir sante kadar sürmüştür. Norfolk'da şiddetli infilâk ok muz ve cenmubu şarki şehirlerinden baz» mitralyözler faaliyete geçmiştir. orfolk'da şiddetli bir infiliktan sonra Vir Alman bombardıman tayyaresi yere düşefek parçalanmıştır. Civardaki evler. | den birinin camları kırılmıştır. Tayyare- nin içinde bulunan bir Alman pilot esir edilmiştir. Londra 8 (A.A.) — Hava ve Dahili emniyet Nezareti bildiriyor: Dün gece geç vakit ve bu aabahın ilk saatlerinde, düşman tayyareleri sahil üzerinden uçmuştur. Bir kaç bomba at- | Türk - Yunan dostluğu etrafında Başmuharririmizin makalesi Yunanistanda çok iyi akisler| uyandırdı Atina 8 (A.A) — Gazeteler, mebus B. Sadak'ın Akşam gazetesinde yazdığı makale hakkında yazılarına devam et- mektedir, Kathimerini gazetesi, müellifin Türki- ye devlet adamlarının fikrini bildiği ci- hetle, bu makalenin bir mânsyı mü ifade eltiğini yazıyor. 'Türk gazetecilerinin Atinada bulmuş oldukları pek samimi hava, bütün Yunan milletinin hissiyatını ifade etmekte idi. Mezkür gazete, bu hissiyatın mütekabil olduğundan emin bulunduğunu ve iki millet arasındaki dostluğun. bir sulh ve medeniyet âbidesi gibi, bugünkü Avrupa | krizinden sonra da baki kalacağını ilâve ederek yazısına nihayet veriyor. İtalyan vapurları San Francisco 8 (A.A.) — İtalyan vapur kumpanyalarının memurları dün Trlesteye hareket etmesi lâzım- gelen «Lememe: ismindeki İtalyan yük vapurunun Oregon devletinde kâ- in Astrolada kalacağını beyan etmiş- lerdir. Cenubi Amerika sularında bulunan <Fell» isminde diğer bir vapur da ce- nubi Amerika sahillerinin bir Jlima- nında kalacaktır, İrlandada mecburi askerlik Dublin 8 (A.A) — Milli Müdafaa Nazırı, nüfus tahriri yapmağa karar ver- i ve icab ederse mecburi hizmet usu- lünü tatbik edeceğini beyan iştin zır, başka yerlerde yapıldığı gibi, lar ve emlâk üzerine vazıyed salâkiyeti verilmemiş olmasını teessüfle karşılamış» mışlarsa da maddi ziyan az olduğu gibi, insanca hiç bir zayiat olmamıştır. Londra 8 (A.A.) — Dün akşam ce- nubu şarki sahiknde kâin bir şehrin üze- rinde çok alçaktan uçan bir düşman tay- yaresi on dakika kada: her tarafa rasgele mitralyözle ateş etmiştir. Tayyare deniz» de kaybolan bir yatı aramağa giden bir tahlisiye motörüne bile ateş açm Mermilerin damların üzerine ve sokak- İara düştüğü işitilmiştir. Tayyarenin dam» Tarı ve bacaları delik deşik etmek için faaliyete geçtiği zanaı hasıl olmuştur. Tayyare sokakta konuşmakta olan ve seççp bir gtomobilin fenerleri ile . bir bir kaç kişilik bir gis dear e ei Paris civarındaki demiryolla- rı bombardıman edildi Paris 8 — Dün Alman bombardıman tayyareleri, Parisin teşkil ettiği büyük demiryolu merkez noktasını ihata eden demiryollarına hücum etmiş ve Parisin garbinde, şarkında ve şimalindeki de miryolları ve istasyonlar bombardımana tâbi tutulmuştur. Bazı limanların da bom» bardıman edildiği bildirilmektedir. Kanada Basvekilinin yeni bir nutku Ottava 8 (A.A.) — Millete hitaben radyoda bir nutuk söyliyen . Başvekil Mackenzie King, şimdiye kadar muhasa- mala girmemiş'veya girmekten kaçınmış olan milletler arasında bir ihtilâfa mün- cer olması muhakkak olan harbin yeni safhasına dinleyicilerinin dikkatini cel- betmiştir. Başvekil bilhasas demiştir ki: «Karşımıza yeni düşmanlar o çıkacak olursa eski ve yeni dostlarımızın bize yardım için ayağa kalkacaklarından emin olabiliriz.» Mackenzie King, Kanadalılara Roose- velt'in insaniyet namına ne büyük bir enerji ve şiddetle beyanatia bulunduğu- Du hatırlatlıktan sonra şunları ilâve et- miştir; «Biz yeni ve eski dünya arasında bir noktada bulunuyoruz. o Memleketimizin erkek ve kadınlarının imanlarının wZu ve hayatı fenalığın kuvvetleri tarafı, söndürülmeden ve etleri nazi hoy- ratlığınm zulmüne an gitmeden ev- vel Kanadanın her kalesinin yeni bir Calais, her limanının yeni bir Dunkergue olacağını söylemekle inemleketin kalbine ve ruhuna tercüman oluyorum.» İtalya Amerikadan şimdilik maden almıyor Nevyork 8 (A.A. )— Amerikada ba- kir mübayâasına memur olan İtalyan ajanı kendisine bu madeni satan şir- ketlere, işarı ahite değin mel yükle. memeleri için emir vermiştir. Sovyet - Yugoslav itilâfı Bükreş 8 (A.A.) — Rus - Yuzoslav ticaret muahedesi müzakeratma iştirak lan Sofya Sovyet elçisi B. Lavren- , Moskovaya gitmek üzere dün Bükreşten geçmiştir. Bükreş Sovyet elçiliği «l mahafilde söylenildiğine gi rentiev Moskovada Rus - an | Bük iülafı hakkında görüşmeler yapam Pal