9 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Milli kümenin en mühim maçı Fenerbahçe - Galatasaray takımları bugün Kadıköy stadında karşılaşıyor Memleket sporunda büyük bir canlı- lik yaratan milli küme maçları bugünkü karşılaşmalarla en hararetli bir safhaya girmiştir. 3İ martta başlıyan bu müsabakaların deplasman karşılaşmaları geçen halta nihayet bulmuş ve Ankara ile İzmir ta- kımları 14 maç yaparak kazandıkları puanlara göre kümedeki yerlerini almiş- dardır. Müsabakaların bidayetinde Ankara takımları lehine giden maçlar zaman iler- leyince İstanbul takımlarının lehine in safa başlamış ve Ankara takımları İzmir ve İstanbul karşılaşmalarını kaybedince İstanbulun üç takımı Fenerbahçe - Gala- tasaray - Beşiktaş, puan vaziyetine göre Ankaralıları geçecek vaziyete gelmişler- Filvaki bugünkü cedveller Ankara ta- kımlarım en başta göstermekte ise de Ankara takımlarının maçları bilinmiş” ve onların 14 maçına rağmen yukarda isimlerini kaydettiğimiz İstanbul takım- İan heniz 9 ar maç yapmışlardır. Önü- müzdeki haftalarda maç âdedi fazlalaş- tıkça puan adedi de yükselecek ve bu te- zeyüd İstanbulun üç taktmının Ankara takımları üzerinde yer alınmasına sebeb olacaktır. İstanbul takımlarının bu sefer de ü tün vaziyeti tutmalarına rağınen milli küme bidayetinde ileri sürdüğümüz gibi Aökars futbolü, İstanbulun aksine bü- ük bir inkişaf kaydetmekte ve zamanla tanbula tefavvuk edecek vaziyete gir- miş bulunmaktadır. Bu zaman pek uzak değildir, İzmirliler bu seneki milli küme maçla- rında da pek iyi derece tutamadılar. Fa- kat bunu sene başında İzmirde öereyan debiliriz. Netekim son maçlarda aldik- ları iyi dereceler bunu isbat eder. Bir za- anlar Türk sporunda İstanbulla atbaşı giden İzmirlilerin önümüzdeki mevsimde bu kayıplarını telâfi edeceklerini tahmin etmekteyiz. Yuyarıda vfak bir hülüsasnı verdiği miz milli küme maçlarının en mülhüm ve şampiyona Üzerinde müessir karşılaşma- si bugün Kadıköy stadında Fenerbahçe ile Galatasaray arasnda yapılacaktır. Halen bir puan farkla Galatasarayın üs- tünde bulunan Fenerliler bu karşılaşma- dan galip çıkarlarsa milli kümenin şam- piyonluğuna kati bir ümidle bağlanabi- Erler. Galatasarayın kazanması da ayni &kibeti doğurur. Bu takdirde bugünkü maçın galibi milli küme şampiyonu ola- cak demektir ki müsabakanın ehemmi- İ yeti de kendiliğ den meydana çıkar. Senelerdenberi değil büyle milli kü- me şampiyonluğunu paylaşmak için, hu- susi ve eksik kadrolarla yaptıkları mü- sabakâları bile spor hâdisesi olan bu iki güzide klübümüzün bugünkü karşılaş» malarında da hangi tarafın kazanacağını evvelden tahmin etmek hususunda fikir yürütmek kabil değildir. Türkiyeye sporu aşılayan Galatasaray ve Fenerbahçe klüplerinin birbirlerile yaptıkları maçlar- da tahminleri altüst ettikleri bir çok de- falar yukubulmuştur. Bu cihetle bugünkü karşılaşmayı âsâ bına hâkim olan takımın kazanacağını söylemek en doğru hareket olur. Her iki tarafa da bu mühim müsabakada muvaf- kıyetler diler ve #por meraklılarına temiz bir furbol göstermelerimi temenni ederiz. Beyoğluspor - Şişli karşılaşması Milli küme haricinde kalan üç İstanbul, iki Ankara klübü arasında terüp edilen kupa maçlarına bugün Taksim stadında devam edilecek ve Beyoğlu muhitinin en kuvvetli iki klübü olan Beyoğlusporla Şişli karşılaşacaktır. Yaptıkları müsabakalarda büyük bir alâka topkyan bu iki klübün bu seferki karşılaşmalarında da çok sıkı bir maç çıkaracakları cihetle tarftarlarının stadı dolduracakları tahmin edilmektedir. Bu çetin müsabakaya saat || de başlanacak ve Nuri Bosut tarafından idare edilecek- tir. Bisiklet müsabakası İstanbul bisiklet ajanlığı tarafından tertip edilen bisiklet teşvik müsabakala- rının sekizincisi bugün Topkapı ile Silivri yolu üzerinde 100 kilometrelik bir mesa- fe dahilinde yapılacaktır. Türkiye birinciliğine iştirak edecek İş- tanbol takımını tesbit etmek üzere yapi- lan bu müsabakada birden dördüncüye kadar derece alacak koşucular Türkiye birinciliğine İstanbul namına iştirak hak- kını kazanacaklardır. Müsabakada dere- ce alanlara muhtelif mükâfatlar verile- cektir. TEŞEKKÜR Zevcim ve babamız Dektor Rıfkı Atala'nın vefatından mütevellit matemi- mize büyük bir samimiyet ve yakınlıkla iştirak eden ve elemimizi kendi elemleri gibi duyan akraba ve dostlarımıza teşek- kür ve minnetlerimizi arzederiz. Şükrü Atala (o Piraye Atala (o Behire Atala döve döve öldürmüş Cinayeti işlediği zaman Davidin şuuruna sahip olup olmadığı tesbit edilecek Tophanedr Hoca Tahsin sokağında kırk Bumaralı metrük bir evde vukua gelen esrarengiz cinayeti dün bütün tafsilâtile yazmıştık. David isminde anorma! bir ada- min gayri tabli sevgilerine kurban gitmiş can gencin çürümüş cesedi ürerinde morkta yapılan otopsiye dair tanzim olu- nan rapor müddelumumlliğe verilecektir. Katil David, aylardanberi arkadaş olduğu Abdullahın, son zamanlarda, bir kaptarla arkadaşlığa başlamış olmasina tahammül edememiş ve bir ge kavgaya tutuşa" rak düve döve ölümüne sebep olmuş- tür. Bundan sonra cinayetini saklamak için onu evin bodrumuna gömen David; kendisinden Abdullahı soranlara memle- ketine gönderdiği şeklinde cevaplar ver- miştir. girip çıktığı bir müesseseye giderek tek- Far kendini tedavi altına aldırmıştır. murları tahkikata koyulunca, facia; bü- tün teferrüatile meydana çıkmıştır. Şimdi Akıl hastanesinde bulunan katil hakkında, doktorlar heyetince verilecek rapora göre, cinayeti İşlediği esnada şuuruna sabip olup olmadığı tesbit edilecek ve kanuni takibat ona göre devam edecektir. Bodrumunda Abdullahın gömüldüğü Tophanedeki cinayet evi Bugün TAKSİM Sinemasında Ii — Şarkın ses kraliçesi ÜMMÜ GÜLSÜM'ün şaheseri VEDAD (Yanık Esire) 2-MONMARTR GECELERİ ALBERT PREJAN Olympio hüznü |İstanbulda ihracat piyasası durgun- dur, çünkü mevsim geçmiştir ((Tristesse d'Olympio) — Paul Sonehon'dan — Victor Hüğn, 16 mayıs 1840 da dördüncü Mirik külüyatını neşretli: Işıklar ve göl ler (Las Rayons et Jes Ombres), Bu külliya- tın diğer güzel şiirleri arasında «Olymplo hüzmünde verdı ki, gsirin el yazılarında bu girin adı OBiğvre) idi, Külliyat neşredildi- #l zaman bu muvakkat ismin son ve'sihiy- Hi isme çevrildiği görüldü. Olymplo hüznü — Biri Lamartine'nin «Gölüvü, öteki Musset'nin «Hatırası olan — üç büyük şiirden biridir ki, tutuşan gönül“ ler bu şiirin üstüne daima eğileceklerdir. Bu üç meşhur aşk kasidesi için söylene- bilecek her şey söylenmiştir. Yirmi yaşında, elbette xGöl. yahud «Hatıru» tercih edilir. Sonradan anlaşılmıştır ki, Olympio hüznü derin Ifşaların mısraları, tabiatin ve ha- yatın sırları karşısında insan ruhunu en iyi | ifade eden hüzün sayhalarıdır. Yüzüncü yıldönümü münasebetile bu manzumeye vücud veren sebeplerden bah- #etmek faydasız olması gerek. Victer Hugo, 15 birinci teşrinden 21 bi- rinei teşrin 1887 yo kadar, bir bufla, yalnız başına Biğvre vadisini ve 1834, 1835 sonba- har mevsimlerinde sevgilisi Jultette Drowet ile «Ne kadar mesvda oldukları Jouy - €n - Josas'daki küçük Metz köy evini tekrar görmek istedi. Juliette'i Pariste bıraktı, ormanlar için- de, onları &skiden #iğınak ve aşk mektubu kutusu olarak hizmet etmiş olan ihtiyar kestane ağacını etrafında, pencereleri örtülmüş ve parmaklıkları kapalı evin çev- resinde dolaşmağı geldi Her adımda geçmiş günlerin hayaletleri önünde dikiliye geçiriyordu. rine, gönlü Özerine ve düşüncesi üzerine çöken gölgeleri azar azar kaldırıp atıyor ve yavaş yavas, tabiatı kaplayan bü- yük ahengi (Senfoniği) kıta kıta, tem tem kendi ruhunda (o besteliyordu, o Geçen zamanın kederleri büyüktü, fakat his- lerinin Ookati (derinliği, Osönmez (Ode vamı en son bu kederleri dağıtıyordu. Acı- ları, teessürleri, felsefi endişeleri o, şimdi Aşkının her ân yanan koruna atmıştı: «Pa- kat seni, hiç birşey silemz, ey aşk!» mısra- ları hüzünle başlıyor, sükünla ve insan ha- tıralarının eşyadaki kayıdsızlıklara üstün- Tüöğünü teyid ederek bitiyordu. 21 ilkteşrin, cumartesi akşamı şiir -ta- mamlanmıştı ve kâğıdların ilk yaprağı Üze- rine şunu yazdı; «Juliette'im için, Biğrre vadisini ziyaretten sonra, 1837 ilkteşrininde yazılmıştır» «Olympia ve Tulictir» isimli kitabımda, 22 #kteşrinden beri «Eski gezintilerimiz üze- rine» diye yazılmış olan bu musraları Jüliet- *e'in nasl karşıladığını anlatmıştım. Ju- Nette tabiatile, şiirin felsefi taralıyı yade, $ yatlarile ve bilhassa yol üzerindeki çeşme- de o kadar sihirli bir letafetle tasvir edilen kendi varlığına ald kımlarla alâkalan- muştı. Onun bu çeşmeden su içişini hatır- layarak «Parmaklarından inciler döküyor- du., Olympio tarafından yürüyüşünü ha- tıladıkça «Lâtif ayağı benimkinin yanım- İ da gülüyordu, sanki» ve yoldaki hudud ta» Katil David, Abdullahı gının üzerine oturup beklediğini, etrafına bakışlarını hatırlayınca da s#Akşamın tek- rar gelişini inleyen, büyük arabalara baki- | yordu. diyen şiirin beşeri köşelerile nasil alâkalandığını Juliette, bu mevzu üzerin. deki muhaberelerile, meydana kor. Sekiz sene sonra, sevişenlerin «Küçük Metz evi» için yaptıkları tavaf münasebetle yazdığı mektuplarda, merak veren bir tezad içinde, Jüllette bu alâkasını izah eder. Jullette hiç bir şeyin değişmemiş olduğunu ve « hakiki habır neşidelerinden hiç birşeyin sönmedi- £ini kaydederek üdeta, Olymplo hüznün- den bir nevi öc alıyor destebilir. 21 eylül 1845 de şöyle yazıyor: «On bir sene evvel beraber yürüdüğümüz bülün palikaları ayaklarımı koymak, yo- Tun bütün taşlarını öpmek, bütün ağaçların yapraklarını selimlamak, ormanın bütün çiçeklerini toplamak istiyordum, öyle sanı- yordum ki, bunların hepsi bizim onunla be. raber geçiyimizi görmüşlerdi. «Ey taptığım Vieter, sana bakıyor ve se- mi gene genç, gene güzel, on bir sene ey- velkinden daha güzel buluyorum ve kendi kalbime bakınca da onu seni sevdiğim ilk gün gibi vecd ve perestiş içinde görüyorum, Ne bizde, ne etrafımızda hiç birşey değişme” miştir, Kalbimde ayni ateşli, fodakâr, tatlı ve hazin aşk. Ayni sonbahar güneşi ve baş- larımızın üzerinde ayni gökyüzü. Ayni çer- Böylece, büyük gilrin ilham perisi, bizzat kendisinin tutuşkun tezadlarile, insan ha- içinde» uyur. Onu uyandırmak için oraya aşkın meşalesi yahud şamdani ile inmek lâ- Askerlik yoklamalari Sanyer Askerlik şubesinden: Sarıyer askerlik şubesi halkından olup verileni müddet ve zamanlarda meşru mazeret leri dolayısile ihtiyat yoklamalarını yap- tırmamaış olanların aşağıdaki doğum sira» le gösterilen günlerde saat 9 dan 12 ye kadar şubeye müracaat ederek yoklama» arını yaptırmaları ilân olunur, 320» 3253 doğumlular 14 haziran 940 guma, 324 « 326 doğumlular 17 haziran pazartesi, 327 - 329 doğumlular 18 ha Ziran sali, 330 - 331 doğumlular 20 ha- ziran perşembe, Harbin tesirleri bakımından piyasada yeni! bir tehavvül-yoklur, Ya'nız geçer haftaya nisbetle ihracet İşleri daha durgun git- mektedir. Masmafik bu durgunluğu tah- MI ederken, aiyasi hadiselerden başka, mevsim itibarile ihracat sezonunun geçli- Bini de kabul etmek lâzımdır. Geçen se- ne de bu mevsimde ihracat durgundu. Geçen senenin zirai mahsulleri umumiyet- le elden "çıkmıştır. Stoklar kâfi derecede azalmıştır. Bu itibarla satılacak mal kal- mamıştır. İhracat işlerinin durgun olma- Sındaki esaslı sebeplerden biri de budur. İhracatın azalmasındaki sebepler ara- sında, bazi memleketlere tesretimizin azalması meveuddur. Meselâ İtalya ile. Halbuki harpten sonra İtalya ile tenre- #lmiz, umum ticaretimize nisbetle yüzde otur beşi bulmuştu, Fakat son bir iki haf- ta içinde bu ticaret azalmıştır. Başlıca se- bebi şudur: İtalyanlar klirme şartlarına riayet otmiyerek peşin para ile satış yapmağı teklif etmişlerdir. İtalyan firmalarının bu usulü tatbik etmeleri üzerine, İtalya İle kliring şartlarına göre ticaret yapmak im- kânları azalmıştır. Bu işten en ziyade ta- #8 balık satışları müteessir olmuştur. Limanımızda balık almak için bekliyen İtalyan gemilerine tesadüf edilmemesinde- ki sebep de budur. Gerek taze balık ve gerekse Yumurta satışları peşin para Ne yapılmaktadır. Son haftalar içinde ticaretimizin azaldı- ğı yerlerden biri de İsviçredir. Halbuki Türkiye - Isviçre arasında yeni bir tica- ret anlaşması yapılmıştı. İsviçreye en 7i- yade yumurta alışları yapılmaktaydı. Alâksdurların ifadesine göre son hafta- lar içinde Pransa ile de ticaretimizde bir azalış göze çarpmaktadır. Maamafih ge- çen senc de bü mevsimde Fransaya mü- him mikdarda ihracat yapılamıyordu. tlcatetimize gelince, bu memleketten en #iyade kolaylıkla gele- bilen eşya kimyevi maddelerdir. Diğer ta- raftan tüccarın istediği demir, makine, pamuk ipliği gibi maddelerin gelmesine Amkân olmadığı tahakkuk etmiştir. Bu iti- barla bu gihi mallar üzerine siparişler yap- maktan vazgeçenler çoğalmaktadır. Romanya ile aramızdaki ticaret müza- kereleri devam etmektedir. Her halde bu hafta içinde ticaret müzakerelerinin mü- sald bir neticeye bağlanacağı ümld edil- mektedir. İhracat maddeleri Yukarda da bahsettiğimiz gibi, ihracat maddeler! durgun bir devre geçirmektedir. 'BUGİ SÜMER SİN Bu itibarla, her madde etrafında ayrı ay- ri izahat vermeğe imkân mevcud değildir. Biz yalnız ihracat faaliyeti hakkında bis fikir vermek için, bellibaştı ihracat mad- delerimizin vaziyetinden bahsetmeği fay- daki buluyoruz. Tütün satışları harareti. geçmektedir. Geçen hafta Fransaya yapılan tütün sa taşlarının dedikodusu bitmiştir. Tütün t cirleri, bu meselede İnhisarlar idaresinin ortak olduğu Türk Limited şirketinin bu işi yalnız başına yapmasından şikâyet et- mekteydi. Bu şikâyetlerden sonra Türk Tütün Limited şirketi, Almanyaya da ya- rım milyon liralık tütün satışı yapmıştır. Bu hafta içinde İngiltereye de mühim mikdarda tütün sevkiyatı olmuştur. Vakın İngiltereye gönderilen tütünler, serbes yasadan ziyade, ordu ihtiyacı için kulla- nılmaktadır. Fakat ordu efradı tarafından istihlâk edilen bu tütünlerin bir itiyad ya- ratarak, sulhten sonra serbes piyasaya da intikal edeceğini ümid edenler çoktun İhracat faaliyeti arasmda fındık, biraz da susam, tuzlu ve kuru balıklar bilhassa çiroz salısları göre çarpmaktadır. İthalât maddeleri Son günlerde en yiyade İngitereden it- halât eşyası gelmektedir. Yukarıda yaz- dığımız gibi bunların arasında kimyevi maddeler birinci dereceyi teşkili etmekti dir. Bundan başka piyasanın muhtaç ol- duğu ilâçlar da İngilterede gelmektedir. Piyasanın aradığı malların başında kü ve, çay, kaluy, pamuk ipliği gibi mallar bu- Junmaktadı:. Bunlardan demir ve demir malzemeşi kaydetmeğe lüzum yoktur. Bir iddiaya göre, memleketimizde ihti- yaca kâfi derecede kahıye mevenddur. F. kat bu Kahve birine derecedeki toptan, #acirlerin elinde değil, küçük peraker cilerin elinde bul tadır. Maamafih çay ve kahve birliği yeniden kahve ve e getirmek için teşebbüslere girişmiştir. Esham ve tahvilât Bu hafta içinde esham ve tahvildt piyasasında bir tehavvül yoktu. Sivas, Ergani tahvilleri üzerine, Ankara borsa- sında çok muamele olmuştur. Halbuki bu nevi eshamı piyasaya arzedenler pek 37- dır. Diğer taraflar alici çoktur. Bundan da anlaşılıyor ki xüçük tasarruf eshabı, elindeki pârasmı emlâke yatırmaklar gi- yade kıymetli tahvillere yatırmaktadır. Msamafih emlâke para yatiranlar da çok» tur. Netekim bu yüzden emlâk fiatleri de yükselmektedir. Hüseyin Avni UN EMASTNDA 1- KARMELİTA (Meksikalı kız) Baş rolde: LUPE VELE7 2-DON KAZAKLARI 3 — İngiliz tayyarecileri nasıl yetişiyor ve nasıl dövüşüyor. Bugün saat |l de tenzilâtı matine İstanbul Belediyesi ilânları o * Filorya plâjları, yeni yapılan gazino ve müştemilâtı da dahli olduğu balde iki sene müddetle kiraya verilmek üzere kapalı zarf usulile artırmaya konulmuştur. Senelik ki- ra muhammen! 23,060 lira ve ilk teminatı 3450 liradır. Şartname 115 kuruş mukabilinde belediye emlâk müdürlüğünden alınacaktır, İhale 20/6/940 perşembe £ vü saat 15 di Daimi encümende yapılacaktır. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları, $40 ına ait tcaret Odası V ikaları ve şartnamesi mucibince ibrazı lâzım gelen diğer vesaik- 1e 2490 Na lu kanunun tarifatı çevresinde hazırlayacakları teklif mektuplarını ihale gü- nü saat 14 e kadar dalıni encümene vermeleri lizimdir. (4623) Istanbul P. T. T. Müdürlüğünden: İdare müstandemini için yaptırılmış olan elbiselerin kasket ve yakalarına konul» mak üzere 3492 adet müvezziler için yaka işareti 5150 adet P, T. T, 943 adet hatbakıci, 340 adet odacı yöka işareti yaptırılması işi müteahhit nam ve hesabına açık eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 24/6/940 pazartesi saat 15 de B. Postahane karşısında Valde hanının ikin« T. T, muhasebecilik odasında toplanacak komlayonda yapılacaktır. bedel 1235 lira 79 kuruş muvakkat teminat 92 lira 78 kuruştur. Taliple- *n olbaptaki rümunelerini ve şartnamesini görmek ve muvakkat teminatını yatırmak Üzere çalışma günlerinde mezkür müdürlük idari galem levazım kısmına eksilime gün ve saatinde de 940 senesi için muteber ticaret odası vesikası ve muvakkat teminat mak- buzile birlikte komisyona müracaatları. Kadıköy ikinci swlh hukuk bü (ari) : 940/14 T, hüâkimliğinden Kadıköyünde Avlunya sokağında 19 No. la bahçe içindeki kulübede ölen Ömer kızı mirascılarmın Ayşenin bilinmeyen hâkimliğimize müracaatları ilân. olunur. üç ay içinde ve alacak ve borçlusunun bir ay içinde 44781) Deniz Gedikli Erbaş Orta Okulu Müdürlüğünden: 1 — Bu yıl Deniz Gedikli Erbaş Orta okulunun her üç sınıfına da talebe alınacaktır.? Mektep Müdürlüğüne diğer mahallerde a) Fotoğraflı nüfus cüzdanı veya noterlikçe mussddak suresi, (Yaş düzeltenler veya tashih ettirilmiş nüfus cüzdanı kabul edilmez.) b) Beş smafı ilk okul veya orta okul tasdiknamesi Ü Doğrudan doğrü- ya sıpıf geçmek ve gehadetname veya tasdiknamenin üzerinden bir seneden farla za“ man emiş olmak lâzımdır.) a den bir sene geçmemiş çiçek aşı kâğıdı. 4) Gerek kendisinin gerekse ailesinin Türk ırkından kötü ahllk ve fena olması, şöhret sahibi olmadıklarına ve mahkömiyetleri bulunmadığına dair hüsnü hal kâğıdı. 3 — Birinci sınıf için yaş 12 yi bitirmiş ve 16 yı bitirmemiş bulunmak, ikinci ve üçüne cü sınıflar için birer yaş farkı bulunmak bizımdır. 3 — Bu yaşlara sit boy ve ağırlık hadleri Mektep Müdürlüğünde ve Askerlik Şubele- gindeki Askeri lise ve orla okullar talimatının 71. maddesi özlerine uygundur. 4 — İsteklilerin bu şartlardan maada Deniz hastanesinde yapılacak sıhhi muayenede çıkması ve yapılacak seçme sınavında kazanmaları dâ lâzımdır. 5 — Yukarıdaki şartları haiz talebelerden birine smıfa (o kayıtolunmak İsteyenler 7 Hazirandan itlbaren ve ikinci, üçüncü sınıflara kayıt olunmak isteyenler — Bu sınıfla- Bn 940 tedrisali etken başlıyacağından — hemen evrakile birlikte Mektep müdürlüğüne müracastişri ilân olunur 14524) sinen in imera Bandırma Belediye Hastanesi Baştababetinden: Hastanemizde (55) lira aylık ücretli bir hastabakıcılık açıktır. Taliplerin hariciye servisinde çalışmış ve ameliyatbaneyi idareye muktedir olması şarttır. Bonsesvisleri ve vesikâlerile müracaatları, 44684)