9 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLiTiKA. Amerika kuvvetli bir Almanlarm yeni bi bir şekil alması bütün ordu kuruyor ik taarruzu fle Avrupanın garbında harbin kati yanın üzerinde derin tesir yapmış ve devletlerden kuvvetlerini arttırmağa o sevket- unu ber ihtimale karşı müdafaa vasıta Ml Şimali Amerika müttehid bilkâmetleri cümhüriyeli şimdiden iki mü- him tedbire müracant etmis bulunuyor. Biri milli muhafız teşkilâtınm fiili hizmete davet edilmesi Roosevelt tarafmdan parlâmentoya teklif edilmiş olmasıdır. Bu teşkilât müttehid kırk sekiz hükümetten her biri tarafından vücude getirilmiş milis kuvvetleri ise de talim ve techizleri için federal merkezi hü- bu milli muha- »den azim yardımlar yapılmaktadır. Çünkü Mi mize iederal ordunun ihtiyat kuvvetleridir, İkinci tedbir mesleki ve nizami lâğı için parlâmenteya yapılan ikinci tel dolar tahsisat istenmiştir. ordu mevcudünün bir misli arttırılarak 435,000 kişiye ib- kliftir, Bunun için bir milyar küsür ktan maksadı yalnız rika devletinin kuvvetlerini arttırma! lak is & arazisini müdafaadan ibaret değildir. Aynı zamanda #skeri kuvveti az ve dahilinde milli vahdet bulunmıyan orta ve cenubi Ame- ek istiyor, ilerini Jüzumu halinde himaye etm. bn Yere bu azini kuyvetlerile Avrupa harbine müdahale edip etmiyeceği meselesine gelince bugünkü parti mübarezeleri ve sonbaharda (yapılacak Reisicimhur ve mebusan intihabı mücadeleleri Amerikan efkârumumiyesini son derecede mesgul etmektedir. Amerika kıtasındaki yirmi bir hükümetten ancak Arjantin ile Uruguay müdafaaları yeni iki kruvazör yaptırmağı kep Amerika kıtasının ikinci büyük devleti harici müdafaasına faz! müracaata lüzum görmemişlerdir. (Baştarafı 1 inci sahifede) Nevyork 8 (A.A.) — Bütün matbuat, muhalif ie da dahil olmak üzere , Rooseveltin müttefiklere mümkün olan bütün malzemenin verilmesine dair olan kararını hararetle karşılamıştır. B. Rooseveltin kararı hususi ve umumi bü- tün mektep ve üniversitelileri tezahüra- tiyle takviye edilmiştir. B. Ford günde bin tayyare verebilecek müz Voşington 8 (A.A.) — Harbiye müs- Heyaz hanimin B. Louis Yohnen'in bik ğine göre, B, Ford en seri avcı tay- iden birisini muayene etmek arzu- sunu izhar ettiği cihetle ordu dairesi pa- rün bamlarıları binami Kord tab rikasna gön ir, iinnei Kene Ordu dairesi, B. Fordun evvelce ifade etmiş olduğu gibi sünde bin tayyare ve- rip veremiyeceğimi anlamak istemektedir. Alman aslından bir Amerikalının konferansı Nevyork 8 (A.A) — Alman aslın: | dan Amerikalı konferanaçı ve muharrir | Bohn, esaslı hedefi demokrasiler Manifatura eşyasının satış | fiatleri | Yarınki pazartesi günü manifelurs itha- | Mt birliği mensupları, teşkilâtlandırna müdürlüğünde toplanarak İç piyasadaki Manifatura eşyasının satı$ flatlerini kati suretle tesbit eder r. Bu toplantıya ieş- klâtlandırma umum müdürü B. Avni Bakman'ın riyaset eyliyeceki anlaşılmak- tadır, Sabıkalı Bir biüzsi tevkifi Tahtakale elvarnda Sulamonun dükkâ- mına girerek duvarda asılı çeketile 300 i- Tasını çalan, sabıkalı hırsızlardan Ali Y&- Kilanarak adliyeye verlimiştir. Ali dün Sul- dı tanahmed birinel sut ceza mahkemesinde boruya çekilme, ye, YETKİ EA aa kilmiş ve tevkif İlkmekteplerin #on sını? sir. Mekteplerin tatili m lerde talebenin elişleri, yanları, eldden iyi tertip edilmiş girinden bir köşenin rezmini Gercediyaruz, la itimadı nefs göstermekte olduğundan yeni tedbirlere Amerika müttefiklere 2 bin tayyare teslim etti Beyoğlu | 9 inci mM mektebinin evoülu 15 inei mektebinin e şleri sergisi e işleri Sergisi h iâmentodan tahsisat istemişlerdir. ŞIN dahi bu takviye için par tırmıştır. Fakat diğerleri ve hahusus Brezilya dahilindeki emniyetine ve F.K. AAmerikalıyı, hükümetin Hitler aleyhine çünkü ve yarınki gayretlerine müzahir bir program etrafında toplıyacağı ümidini izhar eylemiştir. B. Bohn, ayrıca demiştir ki: «Hitler ve Hitlerizmin, orta çağdan. beri, garp medeniyeti için en büyük teh- Eke teşkil etmekte olduğu | fikrindeyiz. Zafer için müttefiklere bütün yardımınızı vermek istiyoruz.» Fransanın harpte gösterdiği gayretlerin teşhiri Nevyork 8 (A.A.) Beynelmilel sergide Fransanın h gösterdiği öayretlerin teşhir edildiği paviyon, bir çok mühim şahsiyetlerin huzuru ile açıl» muştır. Mezkür paviyonda, hâkim bir sakyezi Brarsaim Vb" kalana Bu gösteren bir tablo konulmuştur. renim, Mar: esin ruhunu temsil “e mektedir. Halk, Fransız zevk ve nezake- tinden sitayişle bahsetmektedir. Amerika donanması hazır Nevyork 8 (A.A.) — Amiral Lebre- ton bir transatlantik tayaresile Lizbona gitmiştir. Mumaileyh şimdi Lizbon İima- nında bulunan iki torpido ve dört muh- ribe yeni harp gemilerinin iltihak edece- ğini beyan etmiştir. Amiral Amerika do. olduğunu söylemiştir. te B. Molotov, Lituanya Başve- | kili ile görüştü | Moskova 8 (A.A.) — Tass ajansı bil- diriyor: B. Molotov dün Lituanya Heyeti Ve. kile Reisi B. Merkis'i kabul etmiştir. Ba mülâkatta Lituanyanın Moskova elçisi B. Matkeviçin ile, Lituarıyanın Sovyet ek gisi hazır bulunmuşlardır. Romanya dört hafta müd- detle mısır ihraç etmiyecek Londra 8 (A.A) — Bükreşten alınan bir telgrafa nazaran Romanyadaki mah- sul tahminleri meşkük görülmektedir. Rumen hükümeti dört hafta müddetle Bustr ihracatını menetmiştir. Vaziyet dü- zeldiği takdirde bu memnuiyet kaldışı- lacaktır. imtihanları bitmiştir. Yarın (talebeye karneleri tevzi edi- betile her mektepte birer seri e >slebenin dikiş işleri teşbir edilmiştir. Bu münasebetle mubitin takdirini celbeden Beyoğlu ün beşinci mektebin öer- açılmıştır. Bu sergi- Somme - Aisne muharebesi Fransız piyade kıtaları Alman motörlü kuvvetlerine mükemmel surette mukavemet ediyorlar Paris 8 (AA) Fransa nm büyük muharebesi anudane bir surette devam ediyor. Cer. men sâyletine karşı Fransız ve İngi- lizlerin mukavemeti, bülün gezetele- | Tin başlıca mevzuunu teşkil clmekte- dir. Bu muazzam muhartbe gene tank ve tayyare faaliyetinin hâkimi- yeti altında inkişaf ediyor. Epogue gazetesinde B. Henri Kerik- liş, denizden Aisne'e kadar inkişaf et- mekte olan muharebeyi şöyle tasvir ediyor; «Motörize kıtaların sadmelerine karşı, mükemmel piyâdemiz mukave- met etmektedir. Şüphesiz ki bazı nok- talarda hafif gerilemeler oluyor, şüp- hesiz ki kasırgann dehşeti ve bu ka- sırganın yüz metreden fazla önünde gelmekte olan alev dalgaları karşısın- da kısa bir müddet için duralıyor, fakat piyademiz, tankların arkasında tecemmü etmeği, bunların arkasında irtibatı kesmeği, iaşe sarnıçlarını patlatmayı, hülâsa bu tankları tecrid etmeği ve parçalamayı artık öğren- miş bulunuyor. Topçuda bunları Yuyoslavyada bir Nazi gazetesinin makalesi Alman ekalliyetini teyakkuza davet ediyor Belgrad 8 (A.A.) — «Dikkat ediniz» başlığı altında Yugoslaryadaki nazi or- ganı olan «Deutsehes Volksbladattı ga- zetesi, vatandaşlarını teyakkuza davet ederek, devlet aleyhinde bulundukları için son zamanlarda Alman ekalliyetine mensup birçok kimselerin tevkif edildi. ğini bildirmektedir. Bu gazetenin okuyucularını süküta de- fil, sadece ihtiyata davet etmesi dikkate şayandır. Çünkü Yugoslavyadaki Alı Etnik rp direktörünün vazifesi hükü metle ih ralinde bulunan Alm lehinde müdahaleden ibaretüir. Bir Fransız “diplomatı şehrimizde Bir müddettenberi Hslkanlarda bulunan Fransız Hartelye Nezareti şeflerinden M. Şatenyo dünkü konvansiyonel treni ile Belgraddan şehrimize gelmiştir. Diğer ta- raftan, Fransanın Moskova büyük elçi. gine tayin edilen eski Bükreş Fransız el- sisi M. Labon, bir müddet evvel gittiği Tuvustan Ankara yolu ile şehrimize gele- cektir. M. Labon, burada M. Şi te görüştükten sonru doğrucu Müsk fi decektir. Bir İngiliz m muavin kruvazörü battı | Londra 8 (A.A.) — Amirellik daj- resi, müsellâh muavin kruvazör Câ- rinthiz vapurunun bir denizaltı ge- ! Misi tarafından torpillendiği ve bilâ- hare battığını bildirmektedir. Gemi- ye torpil isabet ettiği zaman İki subay ve iki'er ölmüştür. Bunların aileleri haberdar edilm ninin geri ka- lan mürettebatı k muştar. Dük de Windsor askeri vazi- fesinden istifa etmedi Londra 8 (A.A.) — İstihbarat Ne- Zareti bildiriyor: Dük de Windsorun Askeri vazifesinden istifa ettiği habe- | ri asılsızdır. Dük, halen İtalyan -hu- dudundaki Fransız kıtalarını ziyaret etmektedir. Yakında mensup bulun- duğu umumi karargâha dönecektir, Şoförlüğe merak eden kunduracı kaza yaptı Kunduracı Vahan: isminde biri. dün tapu | dairesi önünde bir taksinin muavin yerin- de oturup beklemekte iken makine ile oy- namağa koyulmuş ve bir aralık arabayı harekete getirmiştir, Bu şekilde İlerleyen otamabil önünde durmakta olan faya mid bir taksiye çarpmış, taksi İçinde bulunan Bald adında biri de bu çarpma neticesinde başından yaralanmıştır. Polis bu şoförlük merakli kunduracı! yaka- yarak hakkında takibata girişmiştir. Üsküdar tramvay şirketinin | tasfiyesi Üsküdar tramvay şirketinin bor ödeyebilmek ve müessesenin idaresi; ni bir şekil vermek Üzere şirketin tasfi edileceğini yazmıştık. Şirket heyeti um miyesinin 4 temmuzda yapacağı topl ıda şirketin tasfiyesi mevzuu bohsolacak- ter, Heye ümümiye tasfiyeye karar ve- rirse o zâman şirketin menkul, gayri men- kul malları satılığa çıkarılacaktır. En bü- yük sermayedar ve alacaklı belediye ol- duğundan belediyenin tesisatı satın ala- cağı muhakkaktır, | <5 ri mükemmelen kırbaçlamayı öğrendi. 'Taktikte ve muharebe sevk ve ida- resinde, şu on gün zarfında hakiki bir inklâp husule gelmiştir.» Excelsior gazetesinde askeri mu- harrir, düşmanın harbe sevkettiği iki bin tanktan dört yüzden fazlasını kaybetmiş bulunduğunu hatırlatıyor ve diyor ki: «Tankların geçtiği yerlerden, zırblı fırkaların diğer unsurlarile motörize toplara malik teşekküller geçeme- mektedir, Şüphesiz ki düşman, tankları için, karşısında her türlü teşkilâtlan mah- rum bir erazi ümld ediyordu, Fakat bunu bulamadı. Buna mukabil düş- man, piyadenin yakından takip ede mediği veya topçunun muhafaza mın- takası haricinde bulundukları za men, tankların pek zayıf bir âlet ol. duğunu öğrendi. Zurih'te Journal gazetesinin muha» biri B. Georges Blum, pek kısalan ve teknik sebepler dolayısile ekseriya gecikmekte olan Alman tebliğlerinin | de, bilhassa, Somme üzerinde, Hitler | tini hiç sür ize düşi yazıyor. rmediğini itiraf ett Almanların bizzat kendileri de, ge- neral Weygand kumandayı ele aldık- tan sonra. Fransızların yapmakta ol- dukları sahra tahkimatının, son de- Tece müessir olduklarını, ve muha- cimlere, büyük müşkülâlla başara- bildikleri zorluklar meydana getirdi- ğini itiraf etmektedir. Somme cephesindeki fevkalâde tay- yare zayiatını tebarüz ettirmek mak- sadile, bayan Tabouis, Osuvre gaze tesinde, Almanların Norveç haya ku- mandarırın, Oslo, Stavanger ve Ber- gen üslerinde bulunan bütün bom- bardıman tayyarelerinin Somme cep- hesine götürülmesi emrini almış ol- duğunu ve Narvik bölgesi üzerindeki akmlara iştirak etmek üzere az mik- tarda tayyare alakonulduğunu yaz- maktadır. Bayan Tabouis şunu ilâve ediyor: «Hitler tek cephede hareket etmek taktiğine sadık kalarak, nevmidâne gayretlerini Fransanın hayati nokta- taarruzunun Fransız kumanda heye- | ları üzerine teksif ediyor» Fransız kıtaları şiddetle mukavemet ediyorlar (Baştarafı 1 inci sahifede) lmanlar, yine bir çök taze fırkalar ve tanklarla, Alime Üzerinde de şiddetli bir taarruza kalkmışlardır. Çarpışmalar, bu- rada da şiddetli olmuş ve bazı noktalarda, şiddetli muna hedef teşkil vwetleri, işbirliği yapı nı faali kara kuyu ır. Hava kuvvetle- rin hemen gerile- de çok ç ır. Fransiz bam- bardıman lapyareleri, İngiliz bombardıman ia ie “siki İrübet Binlinde, bulut halinde avcı tayyarelerinin himuyesinde 150 tayyarelik filolar halinde, Alman Kol- Jarı, insan ve tank dalgaları Üzerine munz- | zam infilik bombaları yağdırmışlardır. Paris 8 (A.A) — Fransız askeri sözcüsü, bu akşam Reter muhabirine şu beyanat- ta bulunmuştur: Muharebe devam ediyor. Neticeyi henüz bilmiyoruz, fakat vasiyet şayanı memnu- niyettir. Ricat yoktur, Yalnız mevzuubahis olan Aumale - Noyon battı üzerine strate- jik bir geri çelilmedir. Fransız ve İngiliz hava kuvvetlerinin müessir faaliyeti 8 (A.4.) — Hava Nezareti bik Son üç gün zarfında hava kuvvetleri- mizin muharebeye kitle halinde müda- halesi bilhassa düşmanın zırhh kıtalarına, iaşe ve takviye kollarına yapılan taarruz- lar şeklinde tezahür etmiştir. Hava kuv- vetlerimizin son günlerde düşman bare- kâtimda husule getirdikleri karışıklık, ka- 1s kuvvetlerimizin faaliyetini geniş mik- yasta kolaylaştırmıştır, Evvelki gece bombardıman tayyarele rimiz harb sahasının gerilerinde şiddetle fanhiyete geçerek inşe kollarını. yolları ve şimendifer hatlarını bombardıman et- mişlerdir, Keşif tayyarelerimiz gece ve gündüz bir çok uçuşlar yaparak kıymetli melümat getirmişlerdir. Dün alçaktan uçan hücum tayyarele- rimiz birbirini takib eden dalgalar halin- , de bombaları ve topları ile muhtelif nok- talarda düşmanın kollarını, zırhlı kıtala- rini, benzin kamyonlarını felce uğratmiş- İ lar ve bir çok tankları muharebe haricine çıkarmışlardır. Büyük bir faaliyet gösteren avcı tay- yarelerimiz tahrib müfrezelerimizi pek müessir surette himaye etmişlerdir. 36 Alman tayyaresi düşürüldü Londra 8 — Dün ve evvelki gün, ağır ve vasat İngiliz bombardıman tayyareleri Almanların harp meydanına vanil olan münakale yollarını, köprülerini, demir- yollarını, kitaat ve tank tecemmül top parklarını şiddetle bombardıman et- mişlerdir. | İngiliz tayyarelerinden beşi avdet etmemi 15 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Paris 8 (A.A.) — Hava Nezareti bil- Dün şimal cephesinde Fra rareleri düşmanın 2İ tayyaresi» rmüşlerdir. Almanların tank zayiatı Paris 8 — Almanların tank zayiat pek büyük nisbetler dahilinde artmakta: İng | | dır, İlk safda harbeden yedi buçukluk toplanmız Alınanların zırhlı kütlelerinde büyük rahneler açmışlardır. Yalnız bir yedi buçukluk bataryanın bir gün zar- fında 25 tank tahırib ettiğini söylemek bunun en büyük delilini teşkil etmektedir, Fransız Müstemlekât Nazırının hitabesi Paris 5 (A.A.) — Radyoda irad ettiği bir hitabede Müstemlekât Nazin Rollin, wzak Fransa ahalisine selâmını gönder Miş ve anavatana an dolayı teşekkür etmiştir. Nazır bilhasan demiştir ki: «Kuvvetimiz yalnız maddi değildir, ayni zamanda ruhidir.» Nazır büyük şef Weygand'ın tarihi meziyetlerinden bah- setmiş ve diğer şef Reynaud'nun soğuk” kanlılıkla faaliyetini fitri zekâsmi ve az- mini tebarüz ettirmiştir. Nazır netice olarak; «Dudaklarımızda dolaşması lâzm gelen kelime ümid değil, katiyettir» demiştir. Weygand, harekâtın inkişa- fından memnun Nevyork 8 — Fransız Harbiye Nezar yetimin salâhiyetter mümessili, o general Weygand'ın askeri harekâtın tarzı inki- şafından memnun olduğunu beyan ete smiştik Hitler Somme cephesinde Nevyork 8 — Paristen bildiriliyor; Paris - Soir gazetesinin istihbaratına göre, B. Hitler Somme - Aisne cephesin- de bulunmakta ve kıtaatına Fransız hat- Janmı yarınak için katit emirler verdiş- mektedir, Japon Kabine müsteşarının İstifası Kabul edilemiyen t teklifleri arasında İngiliz ve Amerika. lılara karşı ihtiramkâr poli- tikaya nihayet verilmesi de vardı Tokio 8 (AA) Kabine müsteşarı B, Fusanoenki Kuhara'nın istifası, “Tokio'da büyük bir tesir yapmıştır. B. Kuhara, tolaliler meyli olan tek bir partinin teşkili için son zamanlarda bir mücadeleye girişmiş ve Başvekli B, yo. naf'ye üç nokta ihtiya eden bir hareket plünt teklif etmişti: 1 — ingiliz ve Amer ihtiramkâr politikaya nihayet verilm, 2 — Muharib hakkını ileri süzerek nebilerin Çindeki garnizorlarını bağlılığı kalılara Karsı fazla un geri çe. kilmesini taleb etmek ve Japonyaya mn halif derletlerin Singapı a olan Gön tiearelini Kontrol etmek 3— Nemleketin ekonomik teşkilâtı k vaziyette, bir mikdar tayyare izalı gemisinin inşası a ar olanlar, Kabinenim, biter hakkındâkl telâkkilerinin pek da fundan, ve bilhassa Hollanda Hi işinde fazla müteyakkız bir pol kib etmekte olduğundan Şikâyet etmektedirler,