23 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

a era m Ek a A AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Bulgar Başvekilinin beyanatı Sofya gazeteleri Nöyyi muahedesi aley- hine şiddetli yazılarına devam ediyorlar “Umarız ki başkalarının zincirleri kırılırken bizi bağlıyan zincirler de kırılacaktır,, diyorlar Sofya 22 —- Bulgar Başvekili B. Filov, Bulgar gazetelerine yaptığı beyanatta Avrupada ceröyan eden son hâdiselerin şimdiye kadar takip olunan Bulgar poli- #kasmı değiştiremiyeceğini söyliyerek Avrupanın nizamı, yeniden tanzim edi- leceğinden ve sulh muahedelerile yapılan haksızlıkların tashih edileceğinden mem- suniyet izhar ederek Bulgar menfaatleri- hin korunması için her şeyin yapılacağını ilâve etmiştir. Başvekil, gazetecilere, mevcud Sovyet Rusya - Bulgar ekonomi anlaşmasına gö- | re, iki memleket arasında ticari münase- batın gittikçe artmakta olduğunu ve an laşma mucibince Sovyet pamuklarının Bulgar fabrikalarında işlendiğini ve Bal- | gar tütün ve derilerinin Sovyet Rusyaya satılması için Moskovaya gar tcaret mümessilinin oradan dön ğünü ve yukarıda isimleri geçen em hakkında anlaşma hasıl olduğunu söyle- miştir. Sovyet Rusya, şimdiye kadar Bulgaris- kilo tütün satın almıştır. n alacağı bildiriliyor. Alman muvaffakı- yetleri münasebetile Bulgarintanı bağlı- yan Nöyyi muahedesi aleyhinde ve işbu ari ile Bulgaristandan alınan era- iadesi ve Bulgar milletine yapıl. Millet partisi Romanya kralı, dün akşam izahat verdi Bükreş 22 — Kral Karol'un reisliği alında, bütün siyasi gropları ©Millst | partisi» namile toplıyan yeni parti Ru- men devletinin ve milletinin maddi. ve manevi hayatım idare edecek bir hu- kuku âmme teşekkülüdür. Kral Karol'| bugün radyoda bir wutuk irad ederek | parti hakkında izahat vermiştir. | Kral, Millet partisinin milli rönesans | cephesine mahsus işaret ve üniformayı muhafaza etmesini emreylemiştir. Yük- | sek idare partinin kurmayı tarafından görülecektir. Kral, Saray Nazırı Ernest Urdarisno'yu parti kurmay reisliğine ve Viktor Moldavanı da parti genel sekre- terliğine tayin etmiştir. in hidemati âmme bütün müntekibler, mamzedler, bütün | hususi ve umumi müesseseler meclisi idare esaları partinin azası olacaktır. Bükreş 22 (AA) Yeni mili partinin idaresindeki öiyasi nizamın müdafaası hak- kmda bir emirname neşredilmiştir. Bu emirname hükümlerine şöre, devletin #i- | yasetine karşı yapılacak her türlü aleyhtar hareket, 3 seneden $ seneye kadar hapis cesasna çarptırılacak, suçlulardan ayrıca nakdi ceza da alınacaktır. Memleketin si- yazl sisteminde herhanyi bir değişiklik için propaganda yapmak ve bu maksadla teşek- küller kurmak veya eski teşekkülleri ihya etmek, aleyhte hareket olarak telâkki edi- lecektir, partisinin memurları, Rumen milli umumi kâtipliği 2 (A.A) — Kralın mü- min - deki tek partinin umumi kâtipliğine ta- yin edilmiştir. Bir Macar gazetesinin makalesi Budapeşte 22 — Poster Lloyd gazetesi Rortanyanın Hütnları başlığı altında Yaz dığı bir başmakalede Romanyamın hatlı hareketi İle meşgul olmaktadır. Bu gazete, Rumen gazetelerinin neşrizatını ileri süre- yek bu neşriyatın Rumen Bududlarınn ge- nişletilmesini istiyecek kadar ileri gittiğini yazmakta ve Almanyada Romanya lehinde bir cereyan hüsüle getirmek İstemenin bey- büde olduğunu işaret etmektedir. Gazete yazısını şöyle bitirmekted. Romanya klâsik bir siyasi elrayetler mem- leketi haline girmiştir. Macarlstanın, Hit- Ier ve Mussolininin kararlarına esas teşkil edecek olan hak ve adalete tam itimadı | vardır. Rumen matbuatı tarafından ortaya atılan şayialar, Romanyanın Versailles sis- | teminin parça parça edileceği hakkındaki Korkusunu ifade etmektedir. Hiç bir yanlış matbuat delili, eski Ayru- panın harabeleri üzerinde yeni Avrupayı kurmak üzere olan adaletin yürümesini durduramaz. Amerikan milli müdafaa tahsisatı Vaşington 22 (A.A.) — Mümessiller meclisi mill? müdafaaya mahsus | mi yar 777 milyon dolar munzam tahsisat sit kanun lâyihasım kabul etmiştir. Lâ- yiha kati olarak kabul için senatoya ve- yilmiştir. haksızlıkların ve tamiri lehinde neşriyatları- na devam ediyorlar, Zora gazetesinin müdürü Danail Krap- çev yazdığı makalede diyor ki: «Almanlar, Versay'da kendilerini bağ- ıyan zincirleri kırıyorlar, Bu zincirler ile bugün ve bugüne kadar biz de bağlan- muştık. Bulgar milletinin vücudünden ko- parılan parçalar, yabancı memleketlere dağıtılmıştı. Eğer yabancı esaret altında bulunan Bulgarlar hatırlamamış olsak, biz bir millet değil, âdeta bir sürüye dö- nerdik, Ümid ederiz ki ve hararetle ina- nıyoruz ki, başkalarının zincirleri kırılır. ken, bizi bağlıyan zincirler de kırılacak- bır. İyi günlere ve yekvücud Bulgar mil letinin mesud istikbaline inaniyoruz.» Mir gazete, «Biz, bitarafız. Fakat bitaraflık, bir milletin haklarından, İs minden, şerefinden vazgeçmesi demek değildir.» demektedir. Dnes de yazdığı bir makalesinde: «Nöyyi muahedesinin acı kadehini dibi kadar içen Bulgaristan, yirmi senedi beri adaletin ye: bulacağı hakkmda | ümidini kesmemiştir. Balkan su &sasa bağlanması için Bulgaris- num | İ tan, şimdi hakkının tanınacağını sanar,» diyor. Sovyet - Alman hududunda Sovyetlerin tahşidat yaptık- ları tekzip ediliyor Mosbeya 22 (AA). Teme lann Baltık memleketlerindeki Sovyet pami zonlarınn mevcudunun bazı yabancı ga zetelerde bildirildiği gibi 100 fırka de- ğil 18 ilâ 20 fırka olduğunu bildirmek: | tedir. Aynı membaların iddiam hilafına ola- rak bu fırkalar Alman hudadu boyunca tahşit edilmiş değil, üç cümburiyet dahi- | linde dağıtılmışlardır ve oralardaki va- zifeleri Almanya üzerine bir tazyik icra- sı olmayıp Sovyetler Birliği ile Baltık memleketleri arasındaki yardım paktı- nın tatbikini zman aluna almaktır. Tass ajansı Almanya ile Sovyetler Bir- Kii arasında mevcut iyi komşuluk müna- sebatını teyid etmekte ve iki memleke- #n karşılıklı menfaati esasına dayanan | bu münasebetlerin yanlış şayialarla bo- | zulamıyacağını bildirmektedir. Kayseri havalisinde şiddetli yağmurlar Kayseri 20 — Kayseri havalisinde 20 Barem kanunu Memurlar mesleki kurslarda haftada üç saatten fazla ders alamıyacaklar Ankara 22 (Telefonla) — Barem ka- nununa ek kanu nprojesi, Manisa mebu- su B. Relik İncenin projeye bağlı ve Umumi müvazeneye dahil dairelerin daimi ücretli memuriyetlerine ait kadro cedvelin- de bazı tadilât yapılması şeklindeki tek- üzerine, Bütçe encümenine havale Bütçe encümeni bu teklif dairesinde mezkür cedvel üzerindeki | tedkiklerini bitirmiş ve projeyi umümi heyete inde etmiştir. Meclisin çarşamba günkü içti- mamda ikinci müzakeresine devam edi- lecek olan projenin muaddel şekline gö- re, devlet memurlari, mesleki mahiyette olan kurslarda haftada üç saatten fazla ders alamıyacaklardır. Bunlardan orta tahsil derecesindeki kurslarda ders ala- caklara Beher saat için beşer ve yüksek tahsil derecesindeki kurslarda ders nla- caklara da beher saat başına onar lira ücret verilecektir. Kâgıd stoku Ziraat bankasının emrine 300,000 lira verildi Ankara 22 (Telefonla) — Memleke- tin kâğıt ihtiyacını karşılamak için ha- riçten kâğıt ithali ve bir kâğıt stoku tesis edilerek icabında bu stoktan gazetelere tevziat yapılması hakkındaki Koordinas- yon heyeti kararının dünden itibaren meriyete konulmaş Vekiller Heyetince tasvip edilmiştir. Kararnameye göre kâğıt ithalât ve tev- Zat işleri Ziraat bankası tarafından ida- re edilecek ve bu maksndin Milli korun- ma kanunile tesbit oluna tahsisattan üç yüz bin lira ayrılarak mezkör banka em- rine verilecektir. Maliye Vekili şehrimizde Ankara 22 (Telefonla) — Maliye İ Vekili B. Fuad Ağralı bu akşamki ekspresle İstanbula hareket eti. Mahalle ve carşı bekçileri hakkındaki Kanun Meclis encümenlerinde Ankara 22 (Telefonla) — Mahalle ve çarnı bekçileri hakkımdaki kanun profesi Meclis dahiliye, maliye ve bütçe encümenlerine havale edilmiştir. | Bu proje İle mahalle ve çarşı bekçileri emniyet umum müdürlüğü teşkilâtı arasına | alınmaktadır. “Bekçilere verilecek ücretlerin mikdar vilâyet idare meclisleri tarafından tesbit edilecek ve bu Ücretleri karşılamak üzere bazı vergilere ufak zamlar yapılacaktır. Işçi sigortaları Lâyiha Meclis encümenlerine havale edildi Ankara 22 (Telefonla) — İş kazaları gündür havalar yağmurlu gidiyor. Ekae- riyetle günde üç defa yağmur yağmakta- dır. Evvelki gün Ürgübe çok şiddetli yağmur yağmıştır. 25 dakika sören bu yağmur sağanağı yüzünden Ürgüp çayı taşmış, sular bir çok kavakları köklerin den çıkarıp sürüklemiştir. Altay şilebi İzmire geldi İzmir 22 (A.A) — Akdenizde sefer yap- mak üzere Fransa hükümetine Kiralân. miş olan Şileplerimizden altay dün ilma- nımıza gelmiştir. Vapur buradan İstanbu- la dönecektir. Vazife alan mütekaidlerin maaşları Ankara 22 (Akşam) — Sermayesi” nin en az yarısı devlete ait olan mücsse- selerle memuriyet derece ve aylıkları ka» nunla tesbit edilmiş olan mücaseselerde vazife alan mütekaitlerin maaşları bak- kında yapılacak muamele Maliye Vekâ- letince ayn iki cedvel halinde tesbit olu: narak nlâkalılara bildirilmiştir. Cedvel- de bu gibi dairelerde çalışan mütekait- lerden hangilerine nısıf veya tahsisat fevkalüdesiz tekaiit maaşı verileceği gös- terilmiştir. İtalyan ve İngiliz sefirleri Roma 22 (A.A) — (D.N. B) ajansı bil- diriyor: p Selâhiyottar kaynaktan bildirildiğine gö- bulunan Kont Rosso Yaptıru seyahatine de- vam ederek Londradaki İtalya ##firinin İngilterenin Monarch of Bermüde vapurile Lisbona, müteveccihen denize açıldığı hak- kında malümat aldıktan sonra kara sula- rını terketimiştir. İki vapur Lizbon manın. da yolcularını mübadele edeceklerdir. Letonyada siyasi af Rira 22 (AA) — Yeni Letonya hilküme- ti bütün siyasi mahkümlar hakkında umu- pil af ilân etmitir. Afdan bin kadaz mah - ve nhhi mesleki hastalıklar ve analık sigortası hakkındaki kanun projesi Mee- Dis İktisnd, Sıhhat ve İçtimai Muavenet, Maliye ve Bütçe encümenlerine havale hükümlerine tâbi iş yerlerinde yapılmak- ta olan işin mahiyeti itibarile arzettiği kaza ve tehlike ihtimalleri nisbetinde azalıp çoğalmak üzere ve işçilere verilen ücretler üzerinden, iş verenlerce sigorta idaresine muayyen bir prim verilecektir. Kurulacak işçi sizorta idaresine hükü- metin yapacağı para yardımı hakkında ayn bir kanan projesi hazırlanmaktadır. istinaf mahkemeleri ihdası Ankara 12 (Telefonla) — İstinaf mah- Kemeleri Ihdazmı da ihtiva eden o Adilye Vekkleti teşkilât kanunu projesi mütalâa- arı alınmak üzere alâkalı Vekâletlere gön- | derilmiştir. Vekâletlerin mütalâam alın- | Gıktan sonra Meelise sevkolunacaklır, Konyada bir aile faciası Konya 22 (Akşam) — Şehrimizde bir nile faciası olmuştur. Aslen Kara” manlı olan Cehennem Ömer adındaki sabıkalı şahıs, gecenin 21 sularında, ka- | rısı 35 yaşlarındaki Na gezmek bahanesile istasyon civarındaki tarlaya götürmü: er kanısını, fena yola saptığı kanaatile muhtelif yerlerinden yaralıyarak öldürmüştür. Çocuğunun feryadı üzerine polis vaka Hava harbi şiddetleniyor Berlin civarı ve Milâno fabrikaları Almanlar ingiltereye, riye ve Maltaya ha Londra 22 — İngiliz tayyarelerinin dün gece Berline ve Alman şehirlerine yaptıkları hava hücumu hakkmda henüz resmi tebliğ neşredilmemişür, Fakat Al- man resmi tebliği Berlin civarının bom- bardıman edildiğini itiraf e Nevyork 22 — gece Berlinde, Potsdam civarında Ba- belsberg'i bombardıman etmişlerdir. Ba- beleberg istasyonu tamamen hi >. ol. muştur. Nüfusça zayiat vardır. baha karşı 1,40 geçe Berlinde valisi ve mahalline yetişmiş ise de katil kaçmıştır. Ömer şiddetle aranmaktadır. Saşal içme suyu İzmir 22 (A.A.) — Şaşal içme suyu kaynağında bazı tami yapılması ve kaynak yollarının tamiri tekarrür etmiş- tir. Belediye reisi Dr. Uz, dün kaynağa Fransız müs bombalandı Jtalyanlar da Iskende- va akınları yaptılar 40 dakika sürmüştür. Berlin 22 (A.A.) —D.N. B. ajansı bildiriyor: 21 haziranı 22 hazirana bağ- lıyan gece bir kaç düşman tayyaresi Ber- lin civazlarına kadar gelmiştir. Bir tay- yare Berlin civarma *bir kaç patlayıcı bomba ile yangın bombaları atmıştır. Askeri olmıyan hedefler ve ezcümle bir hastane Üzerine bombalar atılmıştır. Hasar azdır. Üç erkek, 3 kadın ve bir çocuk yaralanmıştır. (Devamı 4 ü temlekeleri cü sahifede) harbe devam edecekler General de Gawle dün de bir nutuk söyliyerek bütün Fransızları birleşmeye davet etti Londra 22 (A.A) — General de Gavle bu akşam Londra radyosunda takrar söz ala- rak Compiözne'de imza edilen mütarekenin Fransız kara, deniz ve hava kuvvetlerini tamamen silâhtan tecrid edeceğini ve bü- tün Fransay: Alman işgali kojaca- ğını kaydettikten sonra, bu mütarekenin yalnız bir teslimiyet değil aynı zamanda bir esaret olduğunu söylemiş, bir çok Fran- sızların şeref, aklıselim ve yurdun yüksek menfaati sebeplerile ne teslimini ve ne de esareti kabul etmediklerini, Pransanin elin- de hâli mevcud mühim tank, tayyare ve deniz kuvvetlerinin arkasında denizlere hâkim kudretli bir müttefikle büyük kolo- nisi ve Amerika gibi muaazam bir tardım- Gız bulunduğunu ilâve eylemiştir. General de Gaule İngiltereye gelmiş ve gelebilecek bütün Pr: hendis ve mütehas müracaat etmeğe davet eylem Lonüra 22 (AA) — Lor impari unun her ts fiklerin davasına sadakati teyld ede Giklerini bildiren telgrafinr geldiği zelâhi- yeltar mahafillerde beyan edilmektedir Bazı umumi valiler ve askeri kumandan» lar, tecavüze karşı İngilizlerie birlikte mü- cadeleye devam etmeğe hazır oldüklermi bildirmişlerdir. Bir umum! vali, teslimiyeti hiç bir zaman kabul etmiyeceğini ve diğer bası umumi valiler de gayed merkezi hükümet teslim olursa İneiiz kümandas imda mücadez leye devam edeceklerini bildirmektedirler, İ müstemlekelerin harbe devam etmek Amerikanın Japonyaya karşı hatt ı hareketi Japon gazeteleri Stimson ve Knox'un nazır tayin edilmeleri ile Amerikanın Japonyaya tazyikini arttıracağını yazıyorlar Tekin 22 (A.A.) — (D. N. B.) ajansı bil- diriyor: Japon gazeteleri Amerikada BB. Stimson ve Knox'm nar tayin edilmeleri- nin filonun tevsii ile alâkadar olduğunu ve Amerikanın istikbalde Japonya üzerine tazyikini arttırmasını beklemek icab ede- eeğin! yazıyorlar. Toklo Asahi Şimbun kuzetesi, Amerikanın Japonyays karşı hattı hareketinin hiç bir veçhile dostane olmadığını, bunun Japon- yanın Uzak Doğudaki hattı hareketi mu- vacehesindeki düşmanlıkları malüm olan EB, Knox ve Stimson'un kabineye girmesi- le sabit olduğunu bildirmektedir. Noşi Şimbun gazetesi, Amerikanın Japon aleyhdarı haltı hareketinin daha vazih bir surette tebarüz ettiği kanaatindedir. Garete diyor ki Alman - Yugoslav Yugoslav Başvekilinin Alman| ajansı muhabirine beyanatı lav Başvekili (DNB.) ajansının Belgraddaki muhabirine beya- Batta bulunmuş, Yugaslav siyasi hedefleri» nin sarih ve kati olduğunu tebarüz ettir dikten sonra cenubu şarki milletleri ara- sında korucu teşriki messiyi teşvik maksa- dile bütün komşularile iyi münasebetler idame etmek isteyen Yugüslav ezminin İadesi olduğunu söylemiştir. Başvekil man - Yuzoslav (iktisadi münasebetleri hakkında da demiştir ki: «İki memleketin Ikiisadiyatı yalnız biri- birini tamamlamakla kalmamaktadır. Yu- goslarya Alman impuratorluğunun büy $inal kuvvetleri Yakın Şarkın ziraatçi mem- leketleri arasında bir irlibat vasıtası teşkil eder» İmparatoriçe Zita ve oğlu Lizbona gittiler Madrid 22 (AA) Otto de Habsburg ile Zita bu sabah Porte! bududunu aşarak Lizbon gitmişlerdir. Fransanın Moskova sefiri Moskova 22 (A. ak ) — Fransanın ye- ni Moskova büyük elçisi B. Labonne, Gün Kalinin'e itimatnamesiri vermiş: çık gi «Stimson'un tayini Japonyaya Karşı gay- ri dostane bir harekettir. Amerikanın Ja- ponyaya karşı #Mâhlı bir açık kapı siyaseti takib edeceği ve Avrupa harbine müdaha- Jeye hazırlandığı âşikârdır.» Yomur! Şimbun gszctesi, Amerikanın şimdi Çindeki Japon elyasetile mücadeleye başlamasının muhtemel olduğunu bildir. mektedir. Japon hükümetinin hattı hare- kesi, Çinde ihtilâfa nihayet vermek ve Ame- rikaya Çindeki hak ve menfaatlerine rla- yet edileceğini anlatmağı istihda? eylemeke tedir. Bülâsa, Amerikaya karşı Japon siyaseti nin prensibini beklemek ve Amerikanın Çin meselesinde alacağı hattı hareketi görm tir. Amerikan tayvareleri Müttefikler 10,000 tayyare ısmarladılar 2,500 ünü aldılar. Vaşington 22 (A A.) — Müttefiklerin sa- tan alma komisyonunun bildi geçen hafta 1500 den fazin Amerikan tay- yaresi satın alınması İçin yeni mukarelelet imzalanmıştır. Bu suretle, Amerika Birle- şik devletlerine şimdiye kadar ısmarlanan tayyarelerin adedi ön bini geçmiştir. Bun- ların 2500 ü teslim edilmiş bulunmaktadır. Nevyerk 22 (A.A.) — NewYork Times gözetesine göre, Birleşik Amerika ordu- suna mensup Northrop tipinde 55 bam- bardıman tayyaresinin Nevyork yakınsa- da bulunan Mitehel meydanından kafka» rak Halifax'a gelmiştir. Bunler buradan İngiltereye gidecektir. Diğer 38 tayarelik bir bombardıman grupu Nevyorktan İngiltereye gönderi miştir. Mısır kabinesi istifa etti mi? Kahire 22 - Misir Başvekili Ali Ma- bir paşanın istifa ettiği haber veriliyor. Kabine, Mısırın İtalya ile harbe girme sine tarafta; değildi. Bu vüzden ih'lâf