23 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Si Paris ölü bir şehir manzarası gösteriyor Halkın yüzde yetmişi kaçtı, oteller, sinema ve tiyatrolar kapalıdır, geceleri halkın sokağa çıkması yasaktır Amerikan United Press muhabiri Pa- risten yazıyor: Paris şehri gamalı haçın Eiffel kulesin- de, Belediye dairesinde ve Arcde Triomphe'da dalgalandığı bugünlerde ehalisinin yüzde yetmişi firar ettiği cihet- Ie, ölü bir şehir manzaram gösteriyor. Santter saate binlerce ve binlerce Alman askeri gidiyor, binalar önünde nöbet bekliyorlar, caddelerde devriye dolaşı- yorlar, Kiprülere tank difüi toplar yer- leştrilmiştir. Tuilerie sarayında, Alman neferleri höbet bekliyorlar; diğerleri de sız Champs - Elysdes bulvarlarında gezini- yorlar. Gece smat dokuzdan sonra Fran- sızların sokağa çıkmaları yasak edilmiş tir. Bütün gece, tam bir kanlık hüküm sürmektedir. Geceleri vaktile bu kadar kalaba'ık olan Farnsız hükümet merke- zinin sokaklarında, şehri işgal eden Al- man askerlerinin çizme gürültülerinden başks Lir şey miyor. Paris hakikaten Hız ve tenha bir şehir manzaram arzedi- yor. Şehirde bir mezar süküneti caridir. Champs - Elyöes'de yalnız iki kıraat- hane açıktır. Otellerin, lokantaların, &- yatro ve sinemaların çoğu kapalıdır. Bir- gok Fransız kadınlarının ; Meçhul aaker mezanna giderek dakikalarca sessiz, sa- Hava harbi şiddetleniyor Baş tarafı ih inci sahifede) Milâno fabrikalarına ve Venedik depolarına hücum Zürih 22 (A.A.) — Renter: İtalyan hududundanı alınan haberlere göre, dün, yetmiş İngiliz tayyaresi, Milâno civarın- da Leceo ve Balleda endüstri merkezle- rini muvaffakıyetle bombardıman etmiş- tir. Müttefik bombardıman tayyareleri- min Venedik civarında büyük benzin de- polarını tahrip etmiş oldukları da aynca bildirilmektedir. İngiltereye Alman hava akını Londra 22 (A.A.) — Rewter: Alman tayyarecileri dün gece İngilterenin gimi garki ve cenubu şarki mıntakas üzerim den küçük dalgalar halinde geçmekle ür- kek hücumlar taktiğini kullanmışlardır. Düşman tayyareleri, şafak sökmeden &v- vel kaybolmuşlardır. İngiliz avcı tayya- releri, bunları takip etmiş ve hava dâfi bataryaları da baraj ateşi açmıştır. İngil- terenin şark kısmında alârm işareti veril- meden biraz evvel giddes i infilâkler işi- tilmiştir. Şimali şa mıntakası sakinle- rinin bildirdiklerine göre, Almanların as- keri ve endüstriyel hedefleri keşfedebil- mek için çok az zamanları olmuştur. Çün- kü tayyareler hemen dehal hava dâfi ba- taryalarının şiddetli ateşile | karşılaşmış- lardır. Bunun üzerine, birkaç bomba ata- rak geri çekilmişlerdir. Bombaların ekse- risi kırlara düşmüştür. İskenderiyeye atılan bombalar Londra 22 — İtalyan tayyareleri İs- Kenderiye limanında bulunan o müttefik harp gemilerini bombardıman etmek i- temişlerdir. On iki bomba atılmıştır. Ek- #eri bombalar denize düşmüş ve hedefe isabet etmemiştir. İskenderiye 22 (A.A.) — Dün gece İskenderiyede üç alârm işareti verilmiş- tir, Saat 1,30 da düşman tâyyareleri bom» balar atmış ve hava müdafaa topları fa- aliyete geçmiştir. Saat 3 te bu toplar ge- ne Faaliyete geçmiştir. Üçüncü «lârm işareti saat 6 da olmuş, gene toplarla mu- kabele edilmiştir. İskenderiye 22 (A.A.) — Saat 13.05 de günün dördüncü aların işareti vi miştir. Garbi çölden gelen tayyareler, hava müdafaa topları tarafından tarde- dilmiştir. Dün geceki akın esnasında AAbukır üzerine dokuz bomba atılmıştır. Sadece bir ev hasara uğramıştır. İsken- deriyenin muhtelif mahallerine on bom- ba atılmıştır. Pek az basarat vardır. On &am kınlmıştır. Kahire 22 (A.A.) — Mubharebenin bi- 'dayetindenberi, ilk defa olarak Kahirede alârm işareti verilmiştir. Düşman tayya- releri bomba atmamıştır. Alârm 3 saat devam etmiştir. Hava müdafaa toplarr nın bir obüsü dört kişi yaralamıştır. İngiliz Hava Nezaretinin tebliği Kahire 22 (A.A) — İngiliz hava kuvret- dasz durduklarını gördüm. Biraz sonra Saint » Lazare istasyonunda dolaşırken, istasyondaki büyük saatlerin durmuş ol- duklarını müşahede ettim. Başka bir zaman olsaydı, saatlerin dur- ması, Paris için felâketi mucip olabilirdi. Bugün ise bunun hiçbir ehemmiyeti yok- bur. Zira trenler işlemiyorlar. Parise gitmek için muharebe meydan» larından geçerken müthiş bir boşluk gör- düm. Muharebeler vuku bulmuş bütün yerler, sokaklar, yollar, şoseler parçalan- imiş top, tank, kamyon, araba, motosike let, bisiklet, mobilye enkam, hayvan, | beygir, inek, koyun, köpek, kedi leşlerile | dopdolu idi. Yollar alt üst olmuştu, Kilo- metrlerce mesafelerde şoseler, hurda demir yığınlarile dolu idi. Yollarda mo- dern Fransız ordusunun kava hücum Je hurdehaş olmuş tankların, motörlü va- | titaların enkazı yığılı duruyordu. Amiens şehrinin kısmı, bir yığın enkaz haline gelmişti. Amiens kilisesin- den on metre uzakta duran bütün evler, yıkılmış oldukları halde es dimdik Ye sapasağlam duruyordu. Amiens'den kaçamıyan halk, yıkılan evlerinin enkazı alından lüzumlu ve kıymetli eşyalarını çıkarmağı eri umum karargâhı aşağıdakı tebliği neş- Tetmiştir. İngiliz hava kuvvetlerinin faaliyeti dün akşam Tobruk üzerinde tekâsüf etmiştir. Fecirle, Blenheim tipindeki tayyareler bir akın yapıştır. Hücumdan sonra, büyük askeri tesisatın üzerine kesif bir duman ta- bakası yayıldığı görülmüştür. Bizim hücum teşekküllerine iki düşman tayyaresi hücum etmişse de, bombardıman tayyarelerimizin mütekâsif aleşleri karşısında geri dönmeye mecbur kalmışlardır. Dönen tayyareler © kadar hasara uğramıştır ki üslerine avdet edebildikleri tahmin edilmemektedir. Bunu müteakiben diğer bir Bienhelm te- şekkülü yeni bir hücum yapmıştır. Tobruk limanı üzerinde yapılmakta olan bir keşif uçuşu esnasında, bir muharebe tayyaremiz | düşmanın beş muharebe tayyaresinin hü» ew kalmıştır. *Tayyaremiz aresi düşürmüş ve bir diğerini uğratmıştır. Bütün tayyarele- rimiz üslerine di ür. yerde ateş aldığı gö- Bigudil ve Aladem mevkilerina pek bü- yük muvsffakıyetle hücum edilmiştir. Tay- yarelerimiz diğer küçük yangınlara sebe- biyet vermiştir. Bir tayyaremiz eksiktir. Dün akşam Malta üzerine bir ateş serisi yapmıştır. Dokuz sant zarfında Malta beş defa hücuma maruz kalmıştır, Bu hücum- ların üçü bir tek tayyare, biri iki tayyare ye diğeri de on tayyare ile yapılmıştır. Te- ktat ve hasarai olmamıştır. Macaaca tay- Yare meydanı yeniden muvaffakayetle bom- bardıman edilmiştir. Dün sabah Kenya bülgesinde Garlasa şehrini düşman tayyareleri bombardıman etmiştir, Telefgt ve hâsnrat yoktur. Maltaya altı hava hücumu oldu Malta 22 (A.A) — Malta üzerine dün altı hava hücumu olmuştur. Asekri hedefler hiç hasara uğramamış. hiçbir kimse ölmemiştir. Bombalar Marfa üze- rine ve ilk defa olarak da Malta civarın- da küçük bir ada olan Gozo üzerine düş- müşkür, Ne Marfa'da, nede Gozo'da hiç» bir askeri hedef mevcut değildir. İki Alman gemisi batırıldı Londra 22 (A.A.) — Hava Nezareti tebliğ ediyor: Donanma ve sahiller kumandanlığına mensup tayyareler, Hollanda'da, Wil lemsoord'da düşman gemilerine, dok ve antrepolarına ve bir gaz deposuma hücum yapmıştır. İki düşman gemisi batırılmış ve bir avcı tayyaresi imha edilmiştir. Afrikaya giden tayyareler Madrid 22 (A.A.) — Majorka ve Mi- norka adalarından cenuba doğru uçan birçok tayyareler görülmüştür. Bu tay- yarelerin Şimali Afrikaya gitmek üzere Fransayı terketmekte bulunan kimseleri götürmekte olduğu sanılmaktadır. Breme şehri bombalandı Breme 27 (A.A.) —D.N.B.: Cuma- Yı cumartesiye birleştiren gece zarfında Breme şehri, infilâk ve yangın bombaları atan düşman tayyareleri tarafından hü- cuma maruz kalmıştır. Hasarat azdır. İki faa topları düşman tayyarelerini tardet- iştir. Bugün SÜMER sinemasında 2 büyük ve güzel film birden : 1 — İstanbulda ilk defa KATİL BENİM Fransızca sözlü LEVİS STONE 2 — ATMACA Charles Boyer'in En güzel filmi Bugün saat 11 de tenzilâtlı matine 23 Haziran 1940 Alman - Fransız mütarekesi dün Compiğgne'de imzalandı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Almanların talebi Newyork 22 — Mütareke muahede- sinin metni hakkında hiç bir malömat | alınmamakla beraber Almanların Fran- #adan bütün kuvayı askeriyesinin tesli- mini istediği söylenmektedir. Murahhaslar tayyare ile Romaya gittiler Nevyork 22 — Bordenaux'dan bildi rildiğine göre Fransa hükümeti, İtalya ie mütareke akdine memur murahhas ları tayyare ile Romaya göndermiştir. Bordenux 22 (A.A.) — Havas ajansı, Nazırlar heyetinin Alman şartlarını ted- kik ettiğini bildiriyor. içtimaları bek- İeniyor. anlarla olan müzakerat bitam bulduktan sonra Fransız murahhasları İtalyan murahhaslarına mülâki olacaktır. İtalyanlarla yapılacak müzakerattan | sonra, Fransız ancak bir fikir edinebilecek vaziyette olacak ve memle- ketin menafiine muvafık bir karar vere- bilecektir. Fransız donanması, İngilte- reye iltihak etti Nevyork 22 — Bordeaux'dan bildiril- diğine göre, Atlantik ve Akdenizdeki Fratsız harp gemileri İngiliz filosuna il- tihaka karar vermişlerdir. Fransız donanmasının zabitan ve mü- rettebatı, Almanların eline düşmemek çin kendiliklerinden bu karar lerdir. Nevyork 22 — Fransızların gelecek ay faaliyete geçmesi mukarrer olan 35,000 tonluk Jan Bart dritnotu bir İngiliz İi- manına çekilmiştir Newyork 22 — Bir çok Fransiz tayya- releri İrgiltereye geçmişlerdir. Mareşal Pötain'e itimad Londra 22 — 100 kadar mebus bugün Toulowse'da Atene tiyatrosunda bir top- lantı yaparak mareşal Pötaine itimad ve bürmetlerini | bildirmişlerdir. o Marsilya belediye meclisi de, mareşale bir teh graf çekerek itimad beyan etmiştir. İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 22 (A.A.) — Matbuat Fran- sada cereyan eden ve esasen | şimdilk sezi de bilinmiyen mütareke müzeke- | releri hakkında mütalâa yürütiekten umumiyetle sakınmaktadır. verimiğ- AK aynen Gazeteler, Compiğyne sahnesini manlarin tarif ettikleri şekilde nakletmektedirler. Daily Telegraph, Hitlerin sahte tavırlı olduğunu hiç kimsenin şimdiye kadar inkâr etmediğini ve bilhassa buna fıtri bir istidadı olduğunu yazmaktadır. Gazeteler, ayni zamanda general Keitel'in mukaddemesinde Almanyanın İngiltereye karşı mücadeleye devam etmek için muhtaç olduğu yardımdan israrla bahsedişine bilhassa işaret etmek» tedirler, Deniz harbi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hasara uğramış olan zırhlı üzerine biç bir darbe kaydedilmemiş, fakat zırhlıyı himaye eden torpido mul lerinden bi- rine torpil isabet etmriştir. Tayyareleri- mizden ikisi dönmemiştir. Bir saat sonra İngiliz sahil hava kuv- vetleri kumandanlığının tayyareleri üç tayyaremizin ziyaına sebeb olan şiddetli mukavömete rağmen Seharnhorst'a hü- <um etmişlerdir. İki düşman avcı tayya- resi alevler içinde düşürülmüştür. İngiliz donanmasina mensup gemiler Alman deniz kuvvetlerini yakalamak üzere ace- le gönderilmişse de süratle çöken karan- hk temasın tesisine mâni olmuştur. Londra 22 (A.A.) — Hava Nezareti Almanyanın Scharnhorst zırhlısına yas pılan hücum hakkında aşağıdaki tafsilâ- tı veriyor: Scharnhorsta torpito muhriplerinden başka 50 kadar Messersehmidt tayyaresi refakat etmekte idi. Gemiye en az üç ağır bomba isabet etmiştir. Zırhlı 9 sa- at nöbetle İngiliz tayyareleri tarafından takip edilmiş ve bir çok şiddetli hava muharebesi vuku bulmuştur. İngiliz tay- yareleri bombardımana girişmezden ev- vel rüyet şartlarının müsait bekliyorlardı. Beş İngiliz tayyaresi dön- memiştir. En az iki Alman tayyaresi tah- »ip edilmiş ve diğer bazı tayyareler de ehemmiyetli hasara uğratılmıştır. Londra 22 (A.A.) — Bahriye Neza- reti tebliği Büyük bir İtalyan denizaltı Aden körfezinde keşif seyri yapmakta olan Moonstone ismindeki İngiliz balıkçı ge- misina teslim olmuştur, Dalmış olan de- hizaltı (periscope)a gören balıkçı gemis si derhal bombalarla hücuma geçmiş ve düşman gemisini denizin sathına çıkma- ğe mecbur etmiştir. Denizaltı bütün vağitalarile yani tor- pillerile 3 pusluk iki ve daha ufak çap- Haki toplarile Balıkçı gemisine hücum | Mhracat olmasını | İZEEEEEEEEYEENEEEEKSYEENEEUEEEENEEYEEEYYANEE Haftalık piyasa Karadeniz yolile yapılan ihracat günden güne tezayüd ediyor Geçen haftaki yazımızda Akdenizin, dı 1 ticaredimize Karşı kapalı kaldığını, münasebetlerin Tuna yoluna inhisar e Bini yazmıştık. Bu hafta içinde de bu va- giyetle hiç bir tahavvüi görülmemiştir. Ak- denizden, limanımıza ticari eşya yüklü hiç bir vapur gelmemiştir. Bütün ticari müna- #ebetler, Karadeniz ve bilhassa Tuna vasi- tasle merkezi Avrupa memleketleri ile ya» pılmaktadır. Acaba Tuna yolu Türkiyenin dış ticare- tini tatmin edebilecek bir yol mudur? Bu husustaki düşüncelerimizi yazmağı faideli buluyoruz: Harbin Akdenize intikal etmediği gün- lerde de, Akdeniz yolu İle yaptığımız tica- ret gün geçtikçe azalmaktaydı. Akdenizde en ziyade İtalya ile tearet yapılmak'aydı. İtalya dış tcarelimizde yüzde 35 nisbetin- | de bir mevki tutmakta idi. Fakat İtalyan firmalarının kliring şartlarına risyet et- memeleri yüzünden, İtalya ile de ticareti- miz birdenbire asalmağa yüz tutmuştu, Son İki ay İçinde Pransa ile de tcaretimiz büsbütün azalmıştı. Yalnız Akdeniz vas tasile İngiltereye yapılan ibracat bir ye- kün tutabilirdi. Fakat bu da pek mühim değildi, Hasılı harbin Akdeni: den evvel de Akdenizle intikal etmesin- ihracat 234 bin küsür Urayı buluz buki bundan evvel, Tuna yolu ile yapılan Ihracat 100 bin küsür Mrayı pek tecavüz edemezdi. İhracat mallarımız Tuna yolu le hangi memleketlere sevkediliyor? Bu sualin ceva- bunu vermek için, her hafta yaptığımız gibi, maddelerimizin vaziyetini izah ederken, yazmağı daha faideli buluyoruz: İhracat maddelerimizin vaziyeti Bu hafta ilçnde Ramanyaya yüz bin lira- yı tecavüz edecek derecede zeytin, zeytin- yağ ihraç etiik. Bununen büyük sebebi, Yunan Umanlarile Romanya llmanları ara- #ında vapur seferlerinin durmasıdır. Bu | tatil ettikle yüzden Yunan zeytinleri Romanyadaki meyklini kaybetmiştir. Bu hafta içinde Rom susamların kıymeti de $0 bin lirayı bul- maktadır. Romanya son senelere kadar, memlekatimizden susam almazdı. Harpten sonra Romanyalılar memleketimizden mü: him miktarda susam almağa başlamış! dır. Bu malların ekserisinin Orta Avrupas ya satıldığında bahsedilmektedir. Tuna yolu ile yapılan sevkiyatın, Roman“ yadaki mutavassıtlar tarafından Almanya- Ya satıldığı tahmin edilmektedir. Esasen harpten sonra Romanya İle ticaretimizin df etmesindeki gcbep ie Mancristans yapıla. ikçe artmaktadır. Son Macaristena kepek, kuru meyva, ken- dir gönderilmiştir. hacaristana ve Çekos- aya ihraç edilen tadır. Bu iz seferlerini de anla İstanbul 1i- manı arasındaki seferli Tuna yolu ie Çekoslovak; &hemmiyetli bir yekün b Son hafta içinde Çekoslova Eiki ve tahvilât Bu hafta İçinde altın £i raya kadar bir aralık 25 ni, Marker bankası tatıvilrinde fiat itiba rile bir tahavvül yoktu. Maamafih bu tah- viller için Ankara borsasında alıcı çoktu. Yukat satışa arzedilen tahviller yoktu, Os» manlı borçlarının tesviyesi için tertip edi- len Ünltürk tahvilleri üzerine muamele durgundu. Paris borsası kapalı olduğu için, Ünitürk hakkında Fx n bir fini ha- beri de alınamamıştır. Hüseyin Avni İngiltere büyük bir hava ordusu hazırlıyor Dominyonlar, her ve 30,000 hava eri yetiştirecekler Londra 22 (A.A.) — Britanya dev- İetinin pilot yetiştirme programı bugün- kü harpte gittikçe hayati bir ehemmiyet kesbetmektedir. Kanadada 67 antrenman mektebi, 40 bin kişilik personele mahsus mektepleri ihtiva eden ve faal bir hale getirilmesi mukarrer bulunan İİİ teşekkülden 81 adedi faaliyette bulunmaktadır. Bakiye kalan 30 teşekkülün de faaliyete geç- mesi için lâzımgelen tedbirler alınmıştır. Şimdiye kadar 25 bin Kanadalı Kana- 'danın muhtelif kayıt börolarına müraca- at etmiş ve bunlardan beş bini ihzari an- trenmanlara başlamak üzere davet edil- miştir, Kara ordusu için asker kaydi de de- vam etmekte ve haftada takriben 300 kişi kaydedilmektedir. Antrenman mek- teplerindeki öğretmenlere yardım etmek üzere, 71 zabit ve 200 mütehassıs İngi- liz pilotu Kanadaya gönderilmiştir. Avustralyada 84 bin gönüllü kaydedil- miştir, Bunların 14 bini hava kuvvetle. İki Amerikan muhabirinin Almanyadan ihracı sebebi Marpele 23 (LA) e Gönkni Bames ve Hill Almanyadan dışarıya çıkarılmışlardır. Barnes'in çıkanlmıasına sebep, Wilhelmstrasse'nin Baltık devlet- lerinin Sovyetler tarafından işgalinden dolayı infial duyduğunu yazmış olmasıdır. Hitler bunu hiç bir vakit unutmıyacaktır. etmiştir. Gemi 4 pusluk topu ile ve Lerois mitralyözü ile mukabelede bulun- muş ve denizaltıya 4 pasluk bir obüs isabet ettirmiştir. Bunun üzerine denizaltı teslim olmuş ve harp ganimeti olarak Adene getirilmiştir. Aden 22 (A.A.) — İngiliz balıkçi gemisine teslim olan İtalyan denizaltısı çarşamba günü Aden açıklarında şid- detli bir müsademeden sonra kendi ve- #nitile Aden limansa sevk edilmiştir. talyanlar tarafından ölü ve yaralı var- 'dır. İngilizler zayiat vermemişlerdir. İtal yan denizaltısmın, İtalyan bayrağının Üstünde dalgalanan İngiliz bayrağile gö- zükmesi Adendeki İngiliz kolonisi ara- sbda büyük bir sevinç hasıl etmiştir. sene 2,000 pilot rinde, 70 bini de kara ordusunda istih. dam edilmeyi talep etmişlerdir. Kara or- dusuna 3,360 1 kabul edilmiş ve bunla- ran üçte ikisi vazifeye başlamıştır. Şuram da şayanı dikkattir ki, Avustral ya hükümeti, toplanan asker miktarının mart 1940 ta 57,473 kisiye baliğ olma- seni kararlaştırmıştı. Bunların 14300 ü pilot, 16173 ü gemi mürettebatı ve 27 bini kara askeri olarak tesbit edilmiştir. Bunların talimi için 36 mektep tesis edi. İecektir, Yeni Zelânda'da hava antrenman #çin takriben 4 bin kişi kaydedilmiş ve bunların 1,100 ö kabul edilmiştir. 1940 senesi nihayetinde bu dominyon senede 900 pilot yetiştirecek vaziyette olacaktır, Bunlardan hariç, 500 pilot, 1500 râst ve makineli tüfekçi antrenmanlarını ikmal için Kanadaya gönderilecektir. Bu sw retle mevzuubuhiz olan program tam fa» aliyete geçtiği zaman, Avustralya, Yeni elânda ve Kanada ber sene, 2 bin pilot ve 30 bin mürettebat efradı meydana ge- tirebilecek kabiliyette olacaktır. İngilizlerin Kolonya şehrini bombardımanları Kolonya 22 (A.A) — D.NB ajansı bi iyor: Kolonya şehrine 18 ha- ziran gecesi İngilizler tarafından bomba- larla yapılan taarruzlar esasında sehrin ortasna altı bomba düşmüştür. vilin öldüğü ve 14 sivilin yaralandığı bildirilmektedir. Keza şehri hedef tuta- rak atılmış olan 11 bomba şehrin dışına düşmüştür. Hasar vukubulınamıştır. Bir Sivar mahalleye -8 patlayıcı bomba ile altı yangın bombası atılmıştır. Diğer bir civar mahalleye de atılan bombalardan iki kişi ölmüş ve diğer iki kişi yaralan- mıştır, Bu mahalleye sekiz patlayıcı böm- ba, 35 de yangın bombası atılmıştır. Ev- lerde bazı maddi hasarlar vukubulmuştur, Eprenfeld mahallesine sekiz patlayıcı Bomba, 22 de yangın bombası atılmıştır. Pek az hasar vardır. Askeri olmıyan hedefler üze ce map 31 patlayıcı bomba 74 yangın bom- basi atılmıştır, — emmi li e,