25 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

suzan er Kral Karol radyoda millete bir nutuk söyledi Totaliter ve tek millet partisinin yük- sek idaresini kabul ettiğini bildirdi | tikbalin neler doğurabileceği bilinemiyen etine hitaben bir nutuk söylemiştir. Kral | bugünlerde, Romanyanm böyle bir birli- Büla eş 24 — Kral Karol radyoda mil nutkunda demiştir ki: Milli rönesans cephesinin rüesası, mil- let partisinin teşkil etmekte olduğu t0- taliter ve tek siyasi teşekkülün yüksek idaresini kabul etmekliğimi rica etmiştir. Memleket ve millete karşı yüksek bir vazile deruhte ettiğime emin olarak ri- €ayı kabul ettim. Bütün canlı ve vatan sevgisi ile dolu olan kuvvetleri, bizzat vatan mukadderatının bekçisinin nezare- & altına almakla, düşüncelerde ve hi yattaki birliği daha fili ve daha kati bir surette tahakkuk ettirebileceğime kani olarak bu vazifeyi kabul ettim. Hele is- İngiliz Başvekili nutuk söyliyecek Mütareke münasebetile İn- gilterenin vaziyetini anlatacak Londra 24 — İngiliz Başvekili yarn Avam kamarasında bir nutuk söyliyecek ve İngilterenin Fransız - Alman mütare- kesi hakkında vaziyetini izah edecektir. Churchill ayni zamanda hükümetin İngil- terede teşekkül eden Fransız milli ko- mitesine karşı düşüncesini de söyliye- cektir, İngilterenin Bordeaux hükümeti aleyhinde kati beyanatta bulunacağı tah- min ediliyor. Fransada matem günü Bordeaux 24 (AA) — Hükümet yarının milli matem günü olarak ilâ nına karar vermiştir. İzmir vilâyeti bütç tasdik edilme: İzmir 24 (Telefonla) — İzmir vilâ- yeti bütçesi 300,000 lira açık bulun. duğundan tasdik edilmiyerek iade olundu. Dahiliye ve Maliye Vekâletle- rinden evvelce vilâyete vadedilen 300 bin Kiralık yardım veya avansın veril- mesi imkântız görüldüğünden bütçe tevzinlenerek (o Dahiliye Vekâletine gönderilecektir. Mısır Kabinesi Kral Faruk, Veft partisi şeflerile de görüştü Kahire 24 (AA) — Geçen gece, kral Faruk, İngiliz sefiri Lampson'u ve Yakın Şark İngiliz kuvvetleri kumandanı general Wavelri kabul etmiştir. Bugün de yeni kabinenin teşkili için meeitsleri Kahire 24 (AA) — İngiliz hükümeti hiç bir xaman İtalyaya harp ilân etmesini ne yazı ile ne de şifahen istememiştir. Bugünkü sabah gazetelerine göre, bu beyanat, cumartesi günü kral Farukun Fiyasetinde vukubulmuş olani müteaddid Mısırlı devlet adamlarının toplanlısında Ali Mahir paşa tarafından yapılmıştı. Gazeteler, bu beyanatın Misırlıları tah- Tik etmek maksadile yapılan manevralara kati surette nihayet vermeyi istihdaf ey- lediği fikrindedirler. AU Mahir paşa dün istifa etmiş ise de yeni kabinenin teşekkölüne kadar idari İşleri idare etmeğe devam edecektir. İtalyanın Mısır sefiri Kahi- reden hareket etti Kahire 24 (AA) — İtalya sefiri Koat Mazzolini, İtalyaya gitmek üzere Filistine hareket etmiştir... Dikilide zelzele İzmir 24 (Telefonla) — Sabahleyin Dikilide saat beşte birer,dakika fasıla Me dört zelzele oldu. Halk büyük kor- ku geçirdi. şiddetli idi. Hasar yoktur. Fransız frangı üzerinden muamele tatil edildi Londra 24 (A.A.) — Fransız frangı üzerinden musmele bu sabah muayyen olmıyan bir müddet için tatil edilmiştir. Hükümet ellerindeki Fransız banknotla- mını değiştirmek istiyen mültecilere İngi- iz lirası vermekte devam etmektedir. Her mülteci haftada 20 İnsiliz lirasna | Üçüncü zelzele oldukça | ğe ne kadar ihtiyacı olduğunu da ilâve etmek lâzımdır, Bugün milletten istediğim şey. artık şahsiyetin bizatihi bir gaye değil, ve fa- kat camlanın terakkilerini takyiye ede- cek vasıta olan, yeni bir Rumen içtimai tesanöj hamlesi, yeni bir vicdan imtiha- mı ve silâhlarda bir yeniliktir. Herkesin yalnızca kendi düşüneceği zaman ar- tık geçmiştir. Bilâkis zaman bir tek ke- Wme olarak Romanya kelimesinin ifade ettiği milli tamamiyeti herkesin düşün mesi lâzım geldiği bir zamandır. Türkiye - Romanya ticaret anlaşması Muahede dün Bükreşte imza edildi Bükreş 24 (A.A) — Hususi muha birimiz bildiriyor! Bir müddettenberi büyük elçi Hambullah Suphi Tannöver ile Ro- manya Ticaret Nazırı B. Christu'nun riyaset ettikleri iki heyeti murahha- sa arasında müzâkere edilmekte olan Türkiye - Romanya ticaret muahede- si dün 'Türkiye namına büyük elçimiz ve Romanya namına da Ticaret Na- arı tarafından imza edilmiştir. Türk ve Rumen mahafilinde yaptı- Eım tedikikat. her İki tarafın menafii- ni himaye edecek tarzda tanzim edil miş olan yeni muahede metninin bü- yük bir memnuniyet ile karşılandığı- ru göster il caret münasebetlerimiz bilhassa son seneler zarfında pek ziyade terakki eserleri göstermektedir. Meselâ daha bir kaç sene evvel ticaretimiz bir bu- çuk milyon lirayı geçmezken bügün ayni ticaret yedi milyon liraya yak- aşmıştır. Bilhassa Avrupanın son vaziyeti neticesi olarak yakın bir Aâti- de ticaret mübadelemizin daha ziya- de artmasına da intizar olunabilir. Suriyenin vaziyeti Hükümetin kati in kati bir vaziyet Beyrut 24 (AA, ) — Rewter ajansının Beyrut hususi muhabiri, Beyruttan tel. grafla bildiriyor: Suriyenin kati bir va ziyet alması Beyrutta büyük bir sevinçle karşılanmıştır. Bunun şüpbesiz Yakın Şarkta da ehem- miyetki — akisleri olucaktır. Kara ve deniz ıabitleri arasında bariz bir nikbin- lik havası vardır. Buradaki Fransızların Fikirlerindeki birlik ve katiyet, Suriyede münakaşa ve bozgunculuk olduğuna dajr diğer memleketlerde yayılmış olan şayi- alarla kuvvetli bir tezad teşkil etmekte- dir. Mukavemete devam kararını bildi mek hususunda Suriyenin ön safta bu- lunması, ayrı bi: hoşnutluk doğurmuştur. Fransunın “bir mütareke akdi talebini müteakip derhal başkumandan general Mittelhavser ve yüksek komiser Puaux takip edilecek yol hakkında mutabık kalmaşlardır. Üç gün evvel Ankarayı terkederken son muvaffakiyetsizliklere rağmen Türk- lerin göstermekte oldukları soğukkanlılı in tesiri altında kaldım. Diğer taraftan toplayabildiğim bütün, malümat, "İtalyanın harbe girdiği andan itibaren Yakın Şarkta, her yerde efkâri- umumriyenin kuvvetle müttefikler lehine temayül ettiğini göstermektedir. İnzlteredeli İtalyan sefiri Lizbonda Kizben 24 (A.A) — İngilteredeki İtalyan #efirini ve sefaret memurlarını taşımakla olan Monarch of Berinuda İngiliz vapuru, bugün, İngiltereden buraya gelmiştir. İngiltere, Fransız topraklarına mal vermiyor Londra 24 (A.A.) — Ticaret nezare- ti tarafından neşredilen bir emirname Korsika da dahil olduğu halde Avrupa- daki Fransız topraklarına her türlü mal Irak Hariciye ve Adliye Nazırları Ankarada Başvekilimiz tarafından bu- gün misafirler şerefine bir ziyafet verilecek Ankara 24 (A.A) — Irak Hariciye Nazırı ekselâns Nuri paşa ve Adliye Na- zarı ekselâns Şevket Naci bey, bugün To- ros ekspresine bağlı hususi bir vagonla Ankaraya gelmiş ve Hariciye ve Adliye Vekilleri de Hariciye ve Adliye erkânı, Irak ve Mısır elçileri ve elçilikler erkân ve İngiltere büyük elçiliği müsteşarı tara- fından karşılanmışlardır. Bir askeri kıta ihtiram resmin' ifa etmi Muhterem misafirlerimiz kendileri için hususi daj- reler tahsis edilmiş bulunan Ankara pa- lasa inmişlerdir. Ankara 24 (Telefonla) — Muhterem misafirlerimiz, öğleden sonra Meclis Re- isi, Başvekil, Hariciye ve Adliye Vekille- rini makamlarında ziyaret ettiler. Bu zi- yaretler kendilerine misafir edildikleri Ankara palasta iade olundu. Misafirler Vali ve Belediye Reisi B. Nevzad Tan- doğana da kart bırakmışlardır. Misafir ler şerefine gece Hariciye Vekili Şül Saracoğlu tarafından Marmara köşkün- de bir ziyafet verildi. Yarın, Başvekil doktor Refik Saydam tarafından Ana dolu klöbünde bir öğle ziyafeti, gece de Irak sefarethanesi tarafından Gekayalkii nede bir akşam ziyafeti verilecektir. Aziziye Tüneli İlk muhtelit katarı B. Ali Çetinkaya geçirdi İzmir 24 (Telefonla) — Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya dün, Afyonda belediye ve posta binalarının âçılma merasimine riyaset ettikten sonra Karakuyu yoluyla bugün yeni inşa edilen Aziziye tüneline geldi. Bir bu- çuk milyon liraya mal olan yeni tü- nelden ilk muhtelit katarı B. Ali Çe tinkaya geçirdi. Vekil yarın şehrimi- ze gelecektir. Bulgaristanda sivil seferberlik Halk elinde bulunan bütün silâhları ve dürbünleri hü- kümete teslim edecek Solya 24 (AA) — (D.N.BW: Na- zırlar heyeti, sivil seferberlik okanu- nunun yarm saat sekizde meriyete girmesine bu sabah karar vermiştir. Bu karar, 20 bin kadar tütün amele- sinin, bir kaç gün evvel ilân ettiği grevle alâkadardır. Hükümet, bu amelenin, yâbancı unsurlar tarafın- dan greve teşvik edildiği fikrindedir. Bugüne kadar gevcİleri işe başlat- mağa muvaffak olamıyan hükümet, sivil seferberlik kanunu ile buna mu- velfak olacağını ümid etmektedir. Bu kanuna göre, yarın saat sekizde işl başında bulunmuyacak olan amele şiddetle cezalandırılacaktır. Hükü- met, harbin intaç ettiği vahim vazi- yet dolayısile de bu kanunun meriye- İe girmesinin zaruri bulunduğunu beyan etmektedir. Sofya 24 (AA.) — Gazeteler, bü- tün halkı, elinde bulunan silâhları, tiyatrolarda kullanılanlar müstesna, bütün dürbünleri hükümete teslim etmeğe mecbur kılan kararnameyi neşretmektedirler, Karşı gelenler için kararnamede ağır cezalar vardır, Avrupa ekonomi konferansı Alman ajansı, Amerikan Berlin 24 (AA) — (DX, B) ajansı Bildiriyor: New-York Post ve Sunday Dis- pateh gazeteleri, Chicago Dall News ga- zetesinin muhabiri Leeland Dtowe tarafın- dan verilen bir haberi neşrediyorlar. Bu habere göre Führer Fransa ile mu- tabik kaldıktan sonra, İngiliz - Amerikan ekonomi blokuna karşı koymak üzere bir Avrupa ekonomi bloku teşkili için bir Av- rupa konferansı İçtimaa çağıracaktır. İn- giltere ile Sovyetler Birliği bu bloktan ha- Fiş kalacaktır. Bu hususta selihiyetii Alman kaynağın- dan verilen malümata göre bu haber san- saşyona haris bir Amerikalı gazetecinin Almanyanın Dusya ile ve İznanun! Amerikasie olan münnerbeileri Alman 25 Haziran 1940 Fransız ütarekesinin esasları Reuter ajansının bir tebliği İşgal altında kalacak Fransız toprakları - Fransız donanmasının vaziyeti Paris işgal altında kalmakla beraber Fransa isterse hükümet merkezini buraya mehieeini Şii Londra 24 (AA) — Reuter ajansı Yiyor: Alımı metinin tevdi mülareke maddelerinin o daha geniş bir hülâsasını Mitel Miadâe 1 — Muha- samatın derhal dur- ması. © Muhasarada bulunan Franz ki- taatının silâhlarının teslimi Madde 3 — Alman menaflinin emniye- $i için aşağıda yazılı hattın şimal ve gar- bindeki arazi işgal altında bulundurula- eaktar. Bu bat Canevre, xi Motluis, Bour- Vleraondan - ve banda Tonrs'un 20 kilometre garbına ge- gecektir. o Cenupta Angoulemeden Mont de Marsan ve St. 3Jtan de Pied de Port'a kadar bu arazide he- nüz işgal edilmemiş mıntakalar, O İşbu muahedenin akdini müteakip işgal edi- Jeceklerdir. Madde 3 — İşgal altında bulunan munta- kada, Almanya, mahalli iönreden mada şa gil devletin bütün haklarına sahip ola. eaktır. Fransa hükümeti bu maksat için Müzim olan bütün kolaylıkları gösterecektir, İngiltere ile muhasmalın durmasını mü- | teakip Almanya. garp sahillerinin işgalini aseariye indirremetir. Pransr hükümeti hi kümet merkezini yan arazide Intihap etmekte serbesttir. Ar- xu ettiği takdirde hükümel merkezini Pari- $e nakledebilecektir. Bu takdirde işgal a)- tında bul! ve bulunmıyan arazinin ti tarafından Paristen ida- re edilmesi için Alman hükümeti icab eden kok 'eterecektir. Madde 4 — İntizamın muhafazası için Yizim olan Kıtant müstesma, Fransız deniz | ve hava kuvvetleri tesbit edilecek bir müd- det zarfında terhis ve silâhtan teerit edile- | işgal altında bulunma | | İ Almanyanın mütareke mucibince Fransada işgal edeceği sahayı gösterir harita (Akdeniz sahillerinin de İtalya tarafından işgal edileceği bildiriliyor ) cektir. İstisna edilecek kısmın techizat ve ehemmiyeti Almanya ve İtalya tarafından tayin edilecektir. İşgal altındaki arozlde bulunan Fransız ellâhh Xu tında bulunmayan araziye his edilecektir. Bu kıtsat evelden müta duktarı verler Madde 5 rak talep edebilir. Bı. teslimatın vüsati, Almanya tarafından tayin edilecektir Madde 8 — İş k arazide mevcut de edilmiş olan Fransız kuvvetleri tarafın- “Devamı 5 nci sahifede) Fransız milli komitesi General De Gaulle 'dün de bütün Fran Lonâra 24 (AA) — General De Gaulle bu akşam radyoda aşağıdaki nutku söy- lemiştir: akşam iyi Fransızların kalbinde nasıl bir hicap ve isyanın yükseldiğini, münhasıran biri tarafından söylenmesi lâzım olduğu için söyliyeceğim. Fransız - Alman ve Prunsız - İtalyan mütarekelerinin şartları üzerinde Gur- mak beyhudedir. Bu şartların hülâsası şudur: Fransanın ve Fransızların el ve ayakları bağlanmış, düşmana teslim edi- mişlerdir. Fakat bu teslimiyet kâğıd üzerinde tes- bit edilmiş olmakla beraber, içimizde bu- na muvafakat etmiyen, bunu kabul etmi- yen, istemeyen erkek ve kadın ve genç sa- yısızdır. Pransa müthiş bir darbe İle yere seri- len bir boksör gibidir. O yerde yatıyor. fakat dalma derin ve kuvvetli bir nefesle yaşadığını biliyor ve hissediyor. Harbin bitmediğini, davasının dinlenmemiş oldu- gunu biliyor ve hissediyor. İmparatortuğun- da büyük mukavemet kuvvetlerinin gere- fini kurtarmak için ayakta olduğunu bili. Daha şimdiden Pranmz topraklarının bir çoğunda Fransanın zaferi için dövüşmek azmini bildiren sesler yükselmektedir. Pransa, müttefiklerinin muharebe etmek ve yenmek için her zamandan ziyade az- metmiş olduklarını biliyor ve hissediyor. Yeni dünyada belki bir gün düşmanı yere sermek için kıyam edecek olan maddi ve manevi binlerce kuvvetin mevcudiyetini seriyor. Her halde bir güneş, bir ümid vardır. Parlayan ve yanan Fransız mukavemet şülesi vardır. Fransız subayları, Fransız erleri, Pran- az kalyoncuları, Fransız havacıları, Pran- az mühendis ve İşçileri, nerede olursanız Olunuz, henüz dövüşenlere Utihak etmeğe çalışınız. Bir gün, bunu size vadediyorum, birlikte güzide kara, deniz ve hava ordu- suru teşkil edeceğiz ve bu ordu müttefik- rimizie birlik olar isızları mücadeleye devama davet etti B. Hüll'in beyanatı Vaşington 24 (A.A.) — B. Cordell Hell Amerikanın Londradaki Fransız milli komitesinin Amı tarafından ta mmp tanınmıyacağım münakaşadan im- tina etmiştir. Nazır, bu komite hakkında diplorna- tk mümessillerinden henüz rapor alma- dağını bildirmiştir. Diğer taraftan Hull, Amerikanın Po- lonya sefiri Biddie'nin Polonya hükümeti nezdindeki mesaisine devam etmek üze- re Londraya gitmek için emir aldığım söylemiştir. Biddle, Pariste kalan Bulli- bin yerine Bordeanx hükümetile Vaşing ton arasında başlıca irtibat olarak kal- makta idi Fransız kadınlarının telgrafı Londra 24 (A.A) — Büyük Britan- yadaki Fransız kadınları B. Churcihlle “ ve general De Gaulle'e birer mektup gön- dererel İngiliz hükümetine müzaheret hakkındaki azim ve kararlarını teyid ey- Jemişlerdir. Başvekile gönderilen mektupta ezcüm- le şöyle denilmektedir: Aramızdan birçoğu bizim için aziz olanları şimdiden kaybetmiş bulunmak» tadır. Bununla beraber bu hürriyet mü- cadelesini kazanmak için her zaman ve her suretle İngiltereye yardım için olan azmimiz sarsılmaz bir haldedir ve idare- niz alunda bu mücadelenin neticesine itimadımı vardır. St. Pier ve Miçwelon 24 (A-Â.) İdare meclisi azaları ve diğer şahsiyetle- rin hazır bulundekları bir toplantıda Re- isicümhur Lebrun ve Fransız hükümetine bütün Fransız müstemlekelerinin yardı- mi ve kardeş İngiliz imparatorluğunun müessir iştirakile barbe devam eikned Bi istiyen bi