30 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e e ZEŞAM 80 Haziran 1940 Dün Geceki ve Bu Sahahki Efiaberler Son dakika Japon Hariciye Nazırına göre Asya Asyalılarındır Japonlar Çinde tam abloka tatbik edecekler. Hong - Kongdaki İngilizler tahliye ediliyor Londra 29 — Japon Har.ciye Nazırı B. Arita, irad ettiği nutukta, Şarki Asyanın mu- kadderatına bütün garp devletlerinin karışmasına Japonyanın müsaade etmiyeceğini ve bu muntakada siyasi bir istikrar tesisine karar verdiğini Jlân ötmiştir. Anlâşılıyor ki Japonlar, Asya kıtasında Amerikada tatbik edilmekte olan Monroe düsturu misili <Asya, 4 ılarımdırı düsturunu tatbik etmek istiyorlar. Japonya hükümeli çarşamba gününden Jübaren Çin sahillerinde tam bir abloks * tatbik edecektir, İngi'i; makamatı, gördükleri ilzum üzerine Hong - Kong'da bulunan 600 İngiliz ailesini tahliye etmeğe ve vapurlar ile Filipin adasının merkezi olan Mantlâya göndermeğe karar verroişlerdir. Bu aileler Manilâdan Avustralyaya gönderileceklerdir. General de Gaulle ordusu bu hafta teşkil ediliyor Londra 79 — General de Ganile, bugün, gelecek hafta zarfında bir | Fransız gönüllü ordusunu teşkil etmiş olacağını söylemiştir, Bu ordu Fran- sada harbedecektir. Fransız kanunu esasisinde değişiklik yapılacak Nevyork 30 — Bordaux'dan bildirildiğine göre, Başvekil vekili B. haval Mebusan meclisinde kanunu€saside bazı değişiklik yapılacağını söylemiştir. Harb mesuliyetleri Alman Hariciye Nezareti beşinci bir beyaz kitab neşretti Berlin 29 (AA) — (D. N. B): Almanya Hariciye Nezareti, harp mesuliyetleri bak- kımda, dün, beşinci bir beyaz kitap neşret- miştir. Bu beyaz kitap, bir taraftan İngi- Mz ve Fransız ve diğer taraftan Belçika, Hollanda genel kurmayları arastada vu- kun gelmiş olan görüşmeleri bahis mevzuu etmektedir. Almanların Belçika ve Hollandaya taar- ruzları esasında Almanların müsadere etmiş oldukları bir çok vesikalara daya- nan bu beyaz kitap, garp devletlerinin, Belçika ve Hollandayı, Ruhr'a karşı bir tarruz için hareket üssü olarak Kullan- Ço niyetinde bulunduklarını bildirmek- aklın beyaz kitabı, bülüsalan şu ii eiheti müşahede eylemektedir: 1 — Umumi harbin sonundanberi Belçi- ka ve Fransa genel kurmayları arasında görüşmeler hiç kezilmemiştir. Belçika ve İngiltere umumi kararşâhları arasındaki işbirliği de ıkıtasız devam etmiştir. Hol- landa hükümeti de, aynı tarıda, askeri sahada Fransiz ve İngiliz kükümetlerile mutabık kalmıştır. T— vi t sikalara, güre, İngiliz - Fransız taarruzu, Ruhr havzası- na müteveccih bulunmakta idi. Bu taar- ras, Belçika ve Hollanda yolile yapılacaktı. 1999 eyihlindenteri hazırlanmakta idi. Genel kurmaylar son dakikaya kadaf bu husustaki plân üzerinde çalışmışlardı. Vesikalar, yalnız genel kurmayların de- Kü fakat kıtaların Ga, bu taarruz hakkın- daki emirlere muttali olduğunu isbat ey- Iemekledir. Alman tayyareleri Manş adalarını Ka blhlar Bombardıman 50 dakika kadar sürdü 29 ölü ve bir çok yaralı vardır İngiliz tayyareleri de Alman askeri hedeflerini bombardı- man ederek mühim zarara uğrattıar, Hollandada bir mühimmat fabrikası berhava edildi : Londra 29 (A-A) — Kondrada be- yan edildiğine göre, beynelmilel hukuka nazaran şimdi açık şehit statüsü iktisep etmiş olan Jersey ve Guernesey adaları üzerine dün yapılan hücum elli dakika sürmüştür. Alman tayyareleri, esas şe- hir etrafında daireler çizerek alçaktan uçmuşlar, tahuip ve yangın bombaları at- muşlardır. Almanlar mitralyözler de kul- Yanmışlardır. Hastaneye yaral nakleden bir otomobil kurşunlarla delik deşik edil- miş ve -hl kalmıştır. Hususi evler ve otel ler çok hasara uğramıştır. Halkın ifade- sine nazaran adaların şimdi müdafaasız bir halde bulunması Alman tayyarecile- rinin çok işine gelmektedir. © — Jerseye hücum öden Alman tayyarele- | yi adaya çok yüksekten yaklaşmışlar ve Biden olaki bomba ve mitralyöz ate gine tattukları halkı gafil avlamışlardır. Hasar çoktur, bir çok yangınlar çıkmış» tır. Aheliden biri Almanlar o kadar al- çak uçuyorlardı ki, musammen olarak sivilleri katletmek istediklerinde şüphe olamaz, demiştir. Londra 29 (A.A.) — Dahiliye Neza- retinin bildirdiğine göre, düşman dün Jersey ve Güernesey üzerine hücumda muştur. Her iki adada maddi ba: sarat olmuş ve bir çok siviller mitralyöz ateşine tutulmuşlardır. Jerseyde en az 6 kişi ölmüştür. Bir çok da yaralı vardır. Guerneseyde 23 kişi ölmüş, 36 kişi ya- ralanmıştır. Dün ukşam bildirildiği mandiya sahilindeki adalar gayri askeri hale konularak oradaki askeri kirvvetler ve techizat geri çekilmiş bulunmakta idi. (Devamı 4 üncü sahifede) Adliye Vekili Karabük fabrikalarini gez- sonra Safranboluya gitti Sabranbolu 29 (A.A.) — Adliye Ve kili Fethi Okyar dün Karabük fabri. Kalarını gezdikten sonra Safranbolu- ya gelmiş ve bütün kasaba tarafın. dan istikbal edilmiştir. Fethi Okyar adliye dâiresini, cözhevini ve tapu dâ- İresini teftiş etmiştir. 6000 Polonyalı Suriyeden silâhlarile Filistine geçerek İngiliz kuvvetlerine iltihak ettiler Nevyork 29 — Polonya hükümeti- nin bir tebliğine göre, Suriyedeki Fransız kuvvetlerinin tatili muhasa- mat etmeleri üzerine orada bulunan 6000 Polonya askeri silâh ve techizat ile beraber hududu geçerek Filistin- deki İngiliz kuyyetlerine iltihak et- mişlerdir... “(“ Türk - Alman ticaret anlaşması Berlin sefirimiz mühim bir nutuk söyledi Berlki 29 -— Türk - Alman muvak- Kat caret muahedesinin akdi münase- betile Berlindeki Türk Ticaret odası bir çay ziyaleti vermiştir. Bunda Berlin se- firimiz, Türk tekaası ve Alman nezaret- leri erkânile sanayi erbabından birçok 26- vat bulur muştur, Berlin sefirimiz bir nutuk irad ederek 'Türkiye ile Almanya arasında yapılan muvakkat anlaşmanın ehemmiyetinden bahsetmiş, bunu esası bir anlaşmanın takip edeceğini söylemiştir. Nutuk alkış Tarla karşı lanmıştır. Irak Adliye Nesir bu sabah Ankaradan geldi Misalireten memleketimizde bulunan İrak Adliye Nazırı B. Naci Şevket, refas kstinde. İrakın Ankara orta elçisi B. Gey- Hini olduğu halde bu sabahki Ankara ekapresile şehrimize gelmiştir. Elektrik çarptı Yaş elle ri bir tele dokunmuş Dün gece Kasımpaşada feci bir ölüm olmuştur. Bahriye caddesinde bir kah- vehanede çıraklık eden Ömer isminde bir tele dukunmuş, ve elektrik cereyani zünü yıkayarak istirahate çekileceği s- rada biraz nemli kalmış olan elile elek- trik düğmesini çevirirken çıplak kalan bir tele dokunmuş, ve elektrik cereyanı Öneri kömür haline getirmiştir. Ömerin cesedi, zabıtaca muhafaza al- tna alınmıştır. İcap eden tahkikat devam etmektedir, Safa Özler Seyhan mebusu, dün Adanada vefat etti Mash 29 (A:AY — seyhan mehi su Safa Özler dün sabsh Adanadaki evinde anjin dö puatrinden vefat et- miştir. Hâdise Adanalılar üzerinde büyük teessür uyandımtıştır, Cenaze töreni bugün yapılacaktır. Irak Adliye Nazırı bugün şehrimize geliyor Ankare 29 (Telefonla) — Irak Ad- liye Nazırı B. Naci Şevket, refakatin- 'de Irak Ankara orta elçisi Geylâni ol duğu balde b akşamki ekspresle İstan- bula hareket etti. Dolu âfeti Dikili ve Urlada ekin ve bağlar mahvoldu İzmir 29 (Telefonla) — Dikili ka- zasında geniş bir saha dahiline ceyiz büyüklüğünde düşen dolu yüzünden tarlalardaki tütünler ve bazı har- manlardaki ekinler mahyolmuştur. Urlanın allı köyünde bağ, bahçe, z€y- tinlikler de harap olmuştur, Bağlar- da koruk ve yaprak nanuna birşey kalmamıştır. -Anason. tarlaları da mahvolumuştur. Zarar tahminin fev- kindedir, Bir komisyon teşkil edile- rek zarar tesbite başlamıştır. Trâbzon 29 (AA.) — Dün #kşam bir saat kadar süren çok şiddetli kıble rüzgârında, fındık mahsulünün yüzde yirmi beşi “dökülmüş, aynca Musır mahsulü üzerinde de hayli ha- sarat yapmıştır. Bu sene tütün, pata- tes mahsülü çok bereketlidir. -B. Reynaud otomobil kazası geçirdi İdare ettiği otomobil devrile- rek başından ağır surette yaralandı Bordeaux 29 (.A.A) — Montpellier- den alınan bir habere göre, B. Reynaud, bir otomobil kazasmda başından ağır #u- rette yaralanmıştır. Sabık Başvekil, ken- 'disinin idare etmekte olduğu otomobil ile Sainte - Maxime'e giderken, otomo- bili birağaca çarpmış ve hendeğe düş- müştür. B. Reyrand, bir hastaneye kal- 'dırılmıştır. Yarası ağır olmakla beraber kazazedenin heyatı tehlikede değildir. Fransız müstemlekeleri harbe devam edecek mi? Bir Ingiliz gazetesine göre mukavemet eriilin edilmiyeceği general Nogues'in kararına bağlı Mütareke komisyonu bugün işe başlıyor Londra 29 (A.A.) — Router: Fran #zx müstemlekeleri hakkındaki makale. sinde, News Chronicle gazetesi, şimdi | birçok şeylerin general Nogues'in hatı | hareketine tabi olduğunu yazmaktadır. Gazete, Fransız topraklarında, Bor- p den başka hükümet bu- Nogucs'in intihap edeceği hattı hareketi kolaylaştıracak mahiyette olmadığını ilâve etmekte ve şimdi bu sa- atte bile mücadeleye devam etmek İsti- yen Franaizların Şimali Afrikaya geçerek cesaretle mukavemet bayrağını açmaları kabil değil midir? sualini sormaktadır. Wiesbaden 29 (A.A.) — Mütareke komisyonu, yarn sabah faaliyete başlı- yacak ve ilk içtima, Massajerhof otelinin hususi salonunda yapılacaktır. Bugün öğleden sonra general Huntziger, yanın 'da iki kurmay subayı olduğu halde, Ak man baş murahhas general Stuelpnageli riyâret etmiştir. General Weygand'ın orduya gündelik emri Bordeaux 79 (A.A.) — Milli Müda- faa Nazırı genera! Weygand, Fransız or- 'dularma aşağıdaki emri yevmiyi * çıkar- mıştır: Fransız ordusu zabitleri, küçük zabit- leri, askerleri, Durmadan ardı gelen şiddetli muha- rebelerden sonra size ateş kes emri ve- rilmiştir. Harp talihi aleyhimize dönmüş” atanperverliğinize, cesaretinize ve | İ piniz mükemmeli bir surette cevap ver- diniz. Anane ve şerefimize lâyık harp izi düşman hürmetle yadet- ef kurtulmuştur. İfühar ediniz. İa orlilen vazifeden alnan memmtniyet- ten geçen asırlar çinde bundan başka ni- ce maks talihleri yenmiş olan Fransanın mukadderstına sarsilmaz itimadını ba- hunuz. Şefleri ize itimad derek mütehit kalıniz. Sıkı bir disipline tabi kalmakta devam edimiz. Bu takdirde ne ıztirapları- nız, ne de şeref meydanında düşen wr- kadaşlarınızın fedakârlığı boşa gitmemiş olur. Nerede olursanız olunuz, vazifeniz bitme ix. Vatanın en temiz tecellisi olan sizler önün Zırhisınız. Vatanın mad- di ve mânevi yükselişi yarınki eseriniz olacaktır. Kalblerinizi yüksek tutun, dostlarım. Yaşasın Fransa, Anadolu ajansının notu: 26 iranda çekilen yukarıda telgraf bugün gelmiştir. Pariste hayat normalleşiyor Paris 20 (A.A) — (D.N. B): Pı riste hayat gittikçe daha ziyade n© malleşmektedir.. Bir çok sinemalar yeniden faaliyete başlamıştır. Büyük mağazalar da, mahdud satıcılarla ye- niden açılmştır. Kaçmış olanlardan hergün binlerce kişi yeniden hükü- sebatkârlığınıza yaptığım müracaate he- | Met merkezine dönmektedir. Besarabyanın işgali hadisesiz devam ediyor Sovyet kıtaatı dün Zhotin ve Soroki şehirlerini de işgal ettiler Moskova 29 (AA.) —D.N. Bbil diriyor: Taas ajansının bildirdiğin göre, 28 haziran günü saat 14 de Bukovina ve Besarabya Rumen hududunu tanklar ve motorize piyade mülfrezelerile geçen Sav- yet kıtaatı Czernaviç, Zhotin, Kichinov şehirlerine varmışlardır. 'Tass ajansı, Sovyet kıtaatı harekâtının büyük bir intizam içinde ve hâdisesiz ce- reyan ettiğini ilâve etmektedir. Tayin edilen hatta tecavüz edilmiş mi? Bükreş 29 (A.A.) — (Stefani): Sov- yet işgal mıntakasından gelen haberler, pek muhtasardır. Bu haberlerden bilhas- sa öğrenildiğine göre, bir Sovyet tank kolu be sabah Herta civarında, Derehoi mıntakasında Molotofun Romanya hil- kümeline verdiği notada bildirilen hattı tecavüz ye Şimdilik bu hareketin Sovyet işgal kol. ları kumandanlarına verilen emirde 4e- rahat olmadığından ım, yoksa Sovyetle- rin Molotof tarafından taleb edilen mın- takadan daha geniş bir mıntakayı işgal et- Soroki, | mek istediklerinder mi ileri geldiğini tayin etmek mümkün değildir. Yeni Sovyet - Rumen hududunu tah- didememur muhtelit komitenin Rumen komisyonu &zam saat 1 de Köstenceye hareket etmişlerdir. Rumen meclisi yarın toplaniyor Bükreş 25 (A.A) —D.N. B, bildi riyor: Bidayette cumartesi günü içtimaa davet edilen mekusan meclisi pazartesi öğleden sonra toplanacaktır. Bu içtimaa dair neşredilen resmi tebliğde deniliyor (Devamı 4 üncü sahifede) B, Hitler Strasburg ve Pariste Alman gazeteleri B. Hitlerin | Eyfel kulesi altında çekilmiş bir resmini neşrediyorlar Roma 29 — İtalyan gazetelerinin is- tihbaratına göre, B. Mitler erkâniharbi- yesi ile beraber son günlerde Parisi ziya- ret etmiştir. Berlin. 29 — Buğünkü Alman gazete- leri B. Hitlerin o erkânıharbiyesi ile bir- likte Pariste Eyfel kulesi altında çekil miş bir resmini neşrediyorlar, Führerin umumi karargâl 29 (A. A.) —D.N. B bildiriyor: Versailles muahedesinin yıl dönümü günü Führer Strasbürg şehrini ziyaret et- miştir. Rhin nehrinin Alsace sahilindeki Kehl köprüsü başında Magyinot hattının yarma “hareketini yapmış olan ordunun baş kumandanı topçu general Dullm. Führeri selâmlamiştır. Kitsatın — tefi müteakip Führer Strasburg kilisesinde bir müddet tevakkuf etmiştir. 19 hazi- randan itibaren Alman buyrağı bu kilise üzerindedir. Sehlestndt tarikile Vosges mıntakas' harp meydanına giden Führer, bilâhare em gebrini ziyaret etmiştir. | S dün burada kusalansışl. 7 ge iz lim Balkan paktı ve Yugoslavya * Nim resmi Yugoslav maha- filinin bir tavzihi Belgrad 29 (A.A.) — Nim resmi Yugoslavya mabafilinin tebarüz ettirdi- ğine göre, &za devletlerden birine karşı Sovyet Rusya tarafından tecavüz vu- kuu halinde Balkan Antantı paktı sta- tüsü, Yuğoslavyayı harekete geçmeğe icbar etmemektedir. Maamafih Balkan antantı âzası olan bir devlet bir harpte methaldı r bulunduğu tekdirde vaziyet işmiş olacağından Yugoslavya yeni bir hattı hareket ittihaz edecektir, Ayn: bim zesmi mahafil Romanya hâ- disatı hakkında beyası mütalea ederek, hâdisenin tamamen alâkadar ettiği mem- leketlere âit bulunduğunu beyan etmek» tedirler. Sovyet - Fin ticaret anlaşması imzalandı Moskova 29 — Sovvet - Finlândiya Ucaret muahedesi ve tediye arlaşma-