30 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

A Pn e in rleştirmek tarihi vazifesini sulh e yapın Sovyet hükümetinin Sta- a hâkim siyasetini selâmlamışlardır. Bulgar Hariciye Nazırı sefirlerle konuştu Solyu 29 (A.A.) — Hariciye Nazır Popof, biribirini takiben İtalya, Alman- ya ve İngiltere sefirlerini kabul etmiştir. Macar gazetelerinin neşriyatı Budapeşte 29 (A.A.) — Macar ajan- | #i bildiriyor: Romanya hâdiseleri, Mazar matbuatında derin akisler uyandırmıştır. — PösterMoyd şöyle diyor: Şu ciheti kati surette tesbit etmeliyiz kedelerinin değiştirilemezli- ği preosipi, bizzat Rumen hükümetinin muvafa'tatile yıkılmıştır. mülki temamayeti, artık maziye sit bir seydir ve matbuat, bunu ileri süremez ve yerler hareketi yalnız ihtiyatkâr bir hareket ol- makla kalmamaktadır. Fakat ayni zaman- da, haklar yaratan bir emsal gibi telâk- ki edilmelidir. Füsygetlensez gazetesi, 1938 de Çe- kaklovakya hâdisesinin halli meselesini hatırlattıktan sonra, makalesine şöyle de- yam etmektedir: Şurası sarihtir ki, Romanyaom vaziye- tinde de erazi meseleleri, mütecanis bir kül teşkil etmektedir. Bu meseleler, bir- bizlerinden eyrilamaz. Pesti Hirlap diyor ki: Romanya tara- fından 22 sene bu derece katiyetle idame ettirilen Rumca mülki tamamiyeti Bikri, yıkılmıştır. Romanya, bu meseleleri tek taraflı olarak haliedecek vaziyette bu- lanmamaktadır. Rumen efkârı umumiye- oldukları tarihi bir vaksadır ve Roman- Romanyanın | j l İM bunun neticelerinden kendisini Kur taramaz. B. Hitler mektup gönderdi mi? Budapeşte 29 (A.A.) — Macar istih- barat ajansı Lildiriyor: Bir Amerikan ajan- sna nazaran bazı Nevyork (gazeteleri, Transilvanya meselesi hakkında B. Hit- lerin Başvekil B. Telekiye bir mektup gönderdiğini teyit eden bir haber meş- etmektedirler. Selâhiyettar Macar mü- messilleri bu haberin esaasız olduğunu beyan ederler. Macar ve Bulgar kabineleri- nin içtima! Budapeşte 29 (A.A) — Nazırlar mec- isi, dün sabah toplanmıştır. Yüksek milli müdafaa meclisi de öğleden sonra toplanmıştır. Macaristan hâdiselerin inkişafını disip- lin ve sükünetle beklemektedir. Vaziye- ü nazan itibara alarak Macar hüküme- Binin Rümen hududu boyunca daha sıkı bir kontrol tesis ettiği haber verilmekte- dir. Solya 29 (A.A.) — (Stefani): Bul gar Nasırlar meclisi, dün öğleden sonra pek mühim bir içtima ekdetmiştir. İçti- ma beş saatten fazla sürmüştür. Harici- ye Nazırı Popof, saat 19 de celsevi tatil ederek Macaristan Sofya elçisini kabul etmiştir. Bunu müteakip meclis müzake- relere devam etmiştir. İçtimadan sonra hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Toplantı canasında Bulgaristanın milli meseleleri tedkik edilmiştir. Vaziyetin inkişafı, mesul Bulgar mah- Gillerinde gittikçe artan bir alâka ile ta- kip edilmektedir. Diğer cihetten öğrenildiğine göre Bul- garistan, bazı askeri tedbirler almıştır. Yarı resmi Alman gazetesinin bir makalesi Berlin 29 (A.A,) — (Stefani): Cor- respondence Politiyer. et Diplometişöz gazetesi, Moskovanın Besarabyanın Rus- yaya iadesini her zaman talep etmiş ol. duğunu kaydettikten sonra Almanyanın Avrupanın cenubu şarkisinde yapılması lâzım olan bu arazi terki işinin karışıklığa meydan verilmeden halledilmiş olmasını memnuniyetle karşıladığını yazmaktadır. Alman tayyareleri Manş adalarını bombaladılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Londra 29 (A.A.) — (Rewter): Bir askeri eksperin işaret ettiği veçhile Nor- mandiya sahilindeki İngiliz adalarının gayn askeri hale sokulması kararı kim- seyi hayrete düşürmiyecektir. Bu adalar Fransız sahilinden takriben 50 kilomet- re mesafededirler. Şimali Fransanın iş gali bu adaların stral kıymetini orta- dan kaldırmıştır. Bu adaları müstahkem bir halde tu.mak sakinlerini Alman bom- bardıman tehlikesine maruz birakmak demektir, Son günlerde bu adalar halkı- pin büyük bir kısmı tahliye (edilmiştir. Kıymetli eşyalar götü: İmüs fakat bir kıs” İngiltere i üzerine akınlar Londra 29 (A.A:) — Bu gece, düş- man tayyareleri İngilterenin muhtelif mıntakaları üzerinde uçmuşlardır. İngiliz avcı tayyareleri, projektörler ve hava dâk te; faaliyete geçmişlerdir. Ce- nubu şakide, cenubu garbide, şimali şar- kide ve, Gelles memleketinde bombalar parlamıştır. Londra 29 (A.A.) — Hava ve Dahili Emniyet Nezaretleri tebliği: Geçen gece düşman, İngiltere üzerin- de mahdud mikyasta faaliyette bulun- muştur, Galler memleketi cenubuna ve şark sahillerine birkaç bomba atılınış, fakat mühim hiçbir netice elde edileme- pre sekeri hedeflerinin bombardımanı Londra 29 — Haya Nezaretinin teb- Tiğine göre, dün sahil müdafaa tayyare leri Manş ve Şimal denizleri, Skandinav- ya ve Hollanda sahilleri üzerinde mu- vaffakiyetli kesif uçuşları yapmışlardır. - Heldar ve Texel Alman deniz tayyı “ ösleri Yombardıman edilmiştir. Bir Hein: gel bombardıman tayyaresi imha edil. miştir, Evvelk; gün de Almanyaya gire- rek Hanover'e kadar giden İngiliz tay- yareleri iki yağ deposunu yakmışlardır. Danimarka Ve şimali li Amire da bir çok askeri hedefler bombardıman edil. © miş ve mühim zararlar overdirilmiştir. ayari bir mühimmat deposu ber- edilmistir. Bu harekâta iştirak eden bi tayyarelerinden beşi dönmemiş tir. uğ ve Londra 29 li Dahili emniyet Nezaretinin bir tebliği, dün gece düş- man hava kuvvetlerinin yapmış olduğu hücumlarda hasaratın pek cüzi olduğunu ve 5 yaralıdan ikisinin hafif olduğunu teyit etmektedir. Londra 29 (A.A.) — Hava Nezare- tinin tebliği: Bu sabah, sahil müdafaa tay- yarelerimiz, yeniden Willensoord lima- nina hüsem etmişler ve o burada elek- isik btasyonuna ve bir depoya ateş ver- mişlerdir. Tayyarelerimizin hepsi, gecç ve gündüz hareketlerinden salim olarak önmüşlerdir. Maltaya hava hücumu Malta 29 (A.A.) — Dün Maltaya dört kava hücumu yapılmıştır. Hiç bir bomba atılmamıştır. Hava dâfi batarya ları şiddetli ateş açmışlardır. Bir düş“ man tayyaresine isabet vaki olmuştur. Bu tayyarenin üssüne iltihak edemiyece- ği kuvvetle zannedilmektedir. İnfilâkı teehhürlü bombalar Londra 29 (A.A.) — (Reüter): Da: hili Emniyet Nezareti, Almanların. İn giltere üzerine infilâkı teehhürlü bomba- lar attığım lirmekte ve halkın patla- mamış bombalar ve düşürülmüş tayya- relere ve enkazlarına yaklaşmamalarını bildirmektedir. İngiliz tayyarelerinin İtal- yanlara verdiği zararlar Kahire 20 (AA) — İngiliz hava tebliği: Dün, Eritre'de Macacca depolari ve tayya- re meydanları muvaffakıyetli hava hücum- larına Hâbi tutulmuştur. Çok aşağıdan uçan — tayyarelerimiz, petrol depolarını m ve miiralyöz ateşine tat- yangınlar hâlâ devam ediyordu. Tayyare- lerimizin hepsi sağ ve salim dönmüştür. Garp çölünde, E| « Gubbi tayyare mey- danına mücssir bir hücum * yapılmıştır. Bombalar, barakalar ve tayyareler atasın- da patiamıştır. Büyük bir petrol yangını m ve dumanlar üç yüz metreye yükselmiştir. Alınan pk man gafli avlanmıştır. Hiç bir kayıbımız © yoktur. Düşman Mersa - Matruh'a hücum etmiş ve bir çok bombalar bırakmıştır. Hasar azdır. Muharebe lerimiz, Malta üzerin- de düşman İle bir muharebeye tutuşmuş- tur. Bir düşman tayyaresi düşürülmüştür. Balkanlar sulhu 'Baş tarafı 1 inci sabifede) gerek ie Sovyetlerin Besarabya ile şimali Bukorinayı almasını tabü ve normal gördüler. Meselenin ehemmiyeti, hakikatte, Sovyellerin Romanyadan bu yerleri geri almaları değildir. Çünkü münfe- rik bir -hâdise olarak, Sovyetlerin Besarabyayı geri almaları hiç hir yer. de hayret uyandırmaz. Sovyetler Besarabyanın Romanyaya fhakını hiç bir zaman tanımamışlar, ve bunu iki memleket arasında devamlı bir pürüz telâkki etmişlerdir. Sovyet Baş- vekili B. Molotof, geçen mart nihâ- yetinde söylediği büyük nutukta bu meseleyi açıkça tebarüz ettirmişti. | Geçmiş yıllarda Sovyetlerle Romanya | arasında İyi münasebetler tesisine | çalışan Türkiye Cümuriyeti, dostluğa engel olar bu pürüzlü dâvanın halli- | ne Romanyayı ikna için hayli uğraş- mıştı. Sovyetlerin, bir. gün bu top- rakları nasıl olsa geri isteyeceklerin- den bizzat Romanyalılar bile o kâdar | büyük ep Besarubya o meselesidir. iphe örii i 1 Sovyet Rusyanın Besarabya hakkımdaki te-| az şüphe ediyorlardı ki hâdisenin, İ iebleri ine Bömsliya YayMkiai yözli- bütün acilığına rağmen komşumuzda | deniz ee nl bir müddet için tatil et- dahi çok büyük hayret uyandırma. | mişlerdir. Bu yüzden Romanyaya gidecek mış olduğuna eminiz. Hâdisenin her tarafta uyandırdığı alâka, tabii ballerine varmış olan | bizzat Besarabya meselesinden ziyâ- | de, Balkanlarda sulhu bozabilecek diğer meselelerin, bunun ardısıra zuhur edip etmiyeceğinden ileri ge- İlyor. Sovyetler, Besarabyaya muka- bil başkalarının da İsteklerine göz yummak kararında mıdır? Almanya ile İtalyanın Besarabya ilhakına 885 çıkarmamaları, sadece Sovyetleri bu meselede haklı gördüklerinden mi ileri geliyor? Yoksa bu hüdiseyi, bir başlangıç addederek memnun mu oldular? Sovyetlerle, İtalya ve Almanya, yahut sadece İtalya ve Almanya arâ- sında nasıl bir anlaşma olduğunu kimse bilmiyor. Fakat Bulgaristanla Macaristanın alacağı tavır bize bu hususta ölçü vazifesi görecektir. Ma- caristan İtalyaya, Bulgaristan Al manyaya o derece bağlıdır ki bu iki devletin de kendi başlarına her hangi bir harekete girişmeleri imkânsızdır. Romanyanın hemen umumi seferber. TIK İlân etmesi de başka isteklere kar- şı harbe karar verdiğini güsteriyor. Buna rağmen Romanyadan Macaris- tan veya Bulgaristan birşeyler iste- meğe kalkışırlarsa Almanya ile İtal yanın böyle bir hareketi teşvik ettik» lerine, diğer taraftan Sovyetlerin de onlarla anlaştığına alâmet sayılır, Hâdiselerin bu inkişafını dikkatle takib etmek ve tetik üstünde durmak lâzımdır. Necmeddin Sadak (Baş tarafı 1 inci sahifede) (Akşam; Mareşal Balbo, faşist ricalin en mümtaz şahsiyetlerinden biri idi. Urmumüi harbe gönüllü sıfatile iştirak et- o miştir. 1920 senesinde Mussolini ile sıkı bir ahbaplık tesis etmiş, faşistlerin Roma üzerine yürüyüşüne iştirak etmiş, 1923 senesinde faşisi milis kuvvetleri kaman- danı, 1926 senesinde Hava Nezareti müs- teşarı olmuştur. Balbo, bu vazifede iken İtalyan havacılığının temellerini atmış ve bu hizmetin. mükâfaten hava gene lığına ve bir sene sonra da Hava Nazır- Miğına tayin edilmiştir. Mareşal Balbo. tayyar grüplarile birçok hava 'sefetlerine iştirak etmiş, bir aralık İstanbulu da İtalyan tayyarelerile beraber ziyaret etmiştir. Fakst mareşal Balbonun asıl şöhretini temin eden hâdise, 1930 senesinde 12 deniz tayyaresile İtalyadan kalkarak Bah- rımubiti Atlasiyi katederek Cenubt Ame- rikaya gitmesi olmuştur. Mareşal Balbo, son zamünlarda Trablusgarpte, mareşal Badogliyonun yerine umumi valiliğe ve oradaki İtIyan kuvvetleri başkumandan- lığına tayin yin edilmişti) > | , Besarabyanın işgali (Baş tarafı 1 inci sahifede) ki: Parlamento 29 haziranda içtima et- | mek üzere davet edilmişti, Bu tarihin bir bayram gününe, erlesi günün de paza- ra tesadüf etmesi dolayısile, parlamento pazartesi öğleden sonru toplanacaktır. B. Tataresco beyanatta bulunacak Bükreş 29 (A.A.) — Başvekil Tata- tes, hükümetin parlamentoda vaziyet ve vaziyete takaddüm eden hâdiseler hakkında mufassal beyanatta bulunaca” ğini söylemiştir, Başvekil bundan sonra işgal edilen a- zaziden tahliye edilen Rumen halkına yardım edilmesi için bazı kanuni ve ida- ri tedbirlerin ulıracağını söylemiştir. İ m uzum müddetdaha kapah Haftalık piyasa Akdeniz yolile de ihracat irakânları artıyor. Bu seneki rekolte çok bereketlidir Dış #learetimizdeki vaziyeti, Tuna yolu Üzerinde (o tedkik (etmeğe Oo Mmecburuz. Bu haftanın Wk günlerinde Tuna yolu “İle yaptığımız ihracat artmıştı. Bilhassa Romanya ile yeni bir ti caret anlaşması yapılması, piyasada büyük bir tesir bırakmıştı, Yeni anlaşma vesilesile en mühim ihraç maddemiz olan tiftik ve yapağı Romanya piyasasında bü- yük rağbet görmektedir. Yakm senelere kadar Romanya doku- macılık sanayli, tftik ve yapağılarımıza karşı bu derecede müşteri değildi. Son za- manlarda Romanya dokumacılık sanaylin- de görülen büyük inkişaf üzerine Türkiye tfükleri de Romanyada müşteri bulmuş- tur. Tuna yolu ile Macaristan ve Çekoslo- vakya ile de münasebetlerimiz artmakta- | dır. Hattâ Slovakyadan şehrimize bir tica- ret heyet! de gelmiş, alâkadar ticarethane- lerle temaslara başlamı Haftanm son iki gün! e ticaretimiz. azalmıştır. inde Romanya Buna da en olan iki Rumen vapuru lmanımızda kalmış- $ır. Halbuki bu vapurlarda Romanya için yüklenmiş ticari eşya vardı. Acaba Akdeniz yolu dış ticaretimize kar» kalacak m1? Bon günlerde Akdenizle ticareb yapmak imkânları tekrar temin edilmiştir. Nitekim Yunan vapurları Pire - Köstence seferleri- Be başlamışlardır. Yukında İngiliz vapurla- rının tekrar limanımıza geleceğinden bah- gedilmektedir. Nitekim bir iki haftadanberl Umanımızda bulunan İngiliz gşilepleri de gvwelki gün Akdenize hareket etmişlerdir. İspanyol vapurlarının İspanya ile Türkiye Umanları arasında vapur seferleri yapacağı da söylenmektedir. Bu haber, yumurta ta- cirleri arasında, ciddi bir alâka uyandır maktadır. Maalesef bu haberi de teyld et- mek mümkün değildir. Rekolte vaziyeti Son yağmurların misir zeriyatı üzerinde çok Iyi tesiri görülmüştür. Bu sene garbi Anadolu bilbassa Balıkesir havolisindeki birçok ovaları su basmıştı. Bu yüzden bazı Oralarda ilkbahar geriyatı kabll olamamış. tı, Tabii Afetlere maruz kalan bu ovalarda geçen seneye nisbetle daha fazla sır 78- riyatı yapılmışttr. Alâkadarların ifadesine göre, bu sene, diğer senelere nisbetle daha mısır mahsulü temin edilecektir. “Buğday reküllesi hakkında da gün geç- tikçe çok Iyi haberler alınmaktadır. Bu 99- bekl bupday ve hububat rekoltesi geçen 86- nelere kıyas kabul etmiyecek derecede be- Teketlidir, Bu variyet karşısında memlekes timizden, dış merileketlere buğday ihrag etmek imkânları aktadır. İhracat maddelerimizin vaziyeti Bu hafta, ihraeât bakımından durgun bi haftaydı. Yazımızın baş tarafında da izah ettiğimiz , yegâne ihraç yolumuz Ro- maânya ve Romanya vasıtasile Macaristan ve Çekoslovakyadır. Bu hafta içinde bu yol vasıtasile sattığımız malların başında #eye tin, zeytinyağı gelir, maamafih Romanya- ya yapılan geylin satışları da eski harare- tini kaybetmiştir. Çünkü Pire İle Köstence arasında Yunan vapur seferlerinin başla- ması üzerine, Romunyudan gene Yunan zeytinlerine talebler başlamıştır. Maamafih Romanya arasmdaki ticari mü- erin mahiyeti yalnız zeytin, zey- tinyağına inhisar etmemektedir. Susam, tuzlu balık, kendir, tiftik ve yapağı ihra- eatı, seylin ve seplinyağı Ihgacatından das ha eheremiyetli bir yekün teşkil eder, Haf- tanın ihraç maddeleri arasında tütünden da bahsetmek lâzım... Çek Tejisinin Türkiye- den tütün alacağı hakkında ortaya çıkan şaylaların aslı çıkmamıştır, Yalmz bu haf- ia içinde Almanya 've Macaristana tütün sevkiyatı yapılmıştır İtbalât maddeleri Son haftalar içinde Akdenizden Yapar | gelmediği için piyasada ithalât maddeleri- ne karşı olan ihtiyaçlar armaktadır. Aranı- lan maddelerin başında. kâğıd, demir, ka- Jay; İtmon, tuz ruhu, nişadır gibi maddeler bulunmaktadır. Meamafin kâğıt için Çe- koslovakyadan (teklifler (yapılmaktadır. Memleketimizde bulunan Slorukya heyeti- nin Türkiyeye kâğıd satacağından bahse- dilmektedir. Demir itkalâtı şimdilik imkân- #adır; Tuz rahu Yunanistana sipariş edil miştir. İtalşadan da kara yolu ile İlman it- hal etmek için teşebbüslere girişilmiştir. Esasen İtalyadan Türkiyeye gelecek olan biz heyet Türkiye - İtalya nrasındaki ticari münasebetlerin tekrar leessüs etmesine ça- Uışacaktır. Malâmdur ki, Şe He aramız- daki klirin anlaşmam İtalyan firmalari nin para ile satış yapması yüzünden bir türlü datbik edilemiyordu. Hüseyin Avni Eddie Cantorun yeni filmi Amerikada en çok sevilen sinema ar- tistlerinden biri de Eddie Cantor'dur. Amerikahlar Eddie Cântor'un şarkıları na, tuhaf tavırlarma bayılırlar, bu artistin o çevirdiği filimler daima bü- yük basılât temin eder. Amerika radyo irketlerinden biri artistin bu vik diğini göz önüne alarak kendisiyle yoda şarkı söylemek ve küçük komediler oynamak üzere bir mukavele yapmıştı. Şirket artiste filim çevirirken kazandığı paradan çok fazla vermeği kabul ettiğin- den Eddie filim çevirmeği birakmış, bir sene kadar yalnız radyoda çalışmıştı. Si nema meraklıları çok sevdikleri bu ar- tisti mütemadiyen aradıklarından — filim şirketlerinden kendisiyle yeniden üç filim çevirmesi için bir mukavele yap- miş, artist işe başlamıştır. gi Beyoğlu Halkevinden: 1 — Evimizde 15 Temmuz 940 pazarteri gününden itibaren açılacak olan kursta (motör, direksiyon, seyrüsefer) dersleri nazari ve ameli olarak verilecektir. 2 — Ders saatleri haftada dört s2at olmak Üze- ro akşam saat 1840 - 1030 dur. 3 — Kurs devresi üç aydır. Devre nihayetinde im- tihan yapılacak, kazananlara diploma ve- Tilecektir. 4 — İlk devre için şimdilik eli talebe alınacaktır. Kursa kabul şartları: 1 — Türk olmak, 2 — Hümühal eshabından olmak, 3 — En az lik mektep mezunu olmak, 4 — 18 ya- şından kırk yaşından yukarı olma- mak, 5 — Munlazaman devam mecburi- yetini kabul etmek. Arzu eden vatandaşla- rın her gün öğleden sonra saat 15 den iti- baren Evimiz idaresine müracaatla, dört vesika fotografı, hüviyet cüzdanı, hüsnü- hal mazbatası, mektep diplomasını Jbraz ederek kaydolunmalarını rica ederiz, Fâdie Cantor genç kızlar arasında Eddie Cantor Yeni filminde bir kız kol- leji hocası rolünü oynuyor. Bü kendisine bayılmaktadır. Bir İebelerden altısı kendisini bir köşede ya- larından öpmeğe başlıyorlar. Bütün kırmızı ler içinde kalan Eddie güç- Tükle yal kurtarıyor, hizmetçilere mahsus dik bir merideri tırmanarak ken- di dairesine kapağı atıyor. Filim burada bitecekti. Fakat Eddie kendi dairesine girdiği zaman telefon makinesini görünce hemen telefonun ba- şına koşüyor ve karısını bularak bitkin bir sesle: <lda! İda! Çabuk yetiş, yoksa iş isten geçecek!» diye bağınyor.” Filim şirketi TEŞEKKÜR Bir kaza neticesi olacak duçar olduğum kemik ve ciğer hastalığı beni uzun müddet Je getirmişti. Neticede müracanl eyledi Gureba hastanesi baş operatörü bey At Rİ- sanın her İki kastalığıma karşı açtığı teda- yi katiyetle müessir olarak yaptığı amcli- yatlara hayatım kurtuldu. Bu uğurda hak- kımda gösterilen teshilât ve asari insani- yet ve tedavi hususundaki hazakat ve alâ) kadan dolayı kendilerine ve “muavinleri" bay Kemal ve Celâleddin'e ve ayni za- baş hemşiresi ve T nel koğuş baş hemşiresi İle stajyer hemşirelere ve diğer hizmetleri mesbuk hademeye ales nen teşekkürlerimin gazeteniz vasıtazile ib- ağını rica eylerim. Matbaa makinisti Osman lerimi nezaman ayağa Cağaloğlu Çiftesaraylar Bahçe tiyatrosunda, (4) Temmuz perşembe günü akşamı rey 'NAŞİD geğesi YABAN GÜLLERİ ii vodvil 3 perde Varyele — Düetelar — Sololar